Bijrijders vraag.

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
friezenfan2

Berichten: 2613
Geregistreerd: 30-08-05
Woonplaats: breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-19 15:45

Ik ben al jaren bijrijder en heb eigenlijk altijd (behalve mijn eerst bijrijpaard) een bijdrage betaald maar dan hoefde ik nooit klusjes te doen.
Als je een hoge bijdrage vraagt en verwacht dat er uitgemest wordt en gevoerd. Dan zou ik daar niet voor kiezen.
Nou schijn ik een uitzondering te zijn want ik kom altijd. Zelfs zonder bijdrage.
Als je een goede bijrijder vindt die betrouwbaar is zou die bijdrage niet echt uit maken.
En de spullen slijten toch ook heb je geen bijrijder.
Wel hadden we de regel dat als er iets kapot ging dan zorgde je voor vervanging. Geen heel nieuw zadel maar wel eens een nieuw halster/Halstertouw/voerbak moeten halen. Vooral veel voorbakken want hij ging er wel eens op/in staan.
Maar het ligt denk ik aan de situatie.
Al hoop ik dat niet iedereen enorm hoge bijdrage gaan vragen.

Shaggy09

Berichten: 8105
Geregistreerd: 24-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-19 15:53

MiraLooks schreef:
Ik lees eens mee... en eerlijk gezegd. Ik val om van verbazing..
- mee eens dat een bijrijder geen personeel is of zou moeten zijn.
- als je naar de manege gaat om een uurtje te rijden ben je snel € 18,50 - dat is toch snel € 74,00 per maand....
- als je bijrijd - rijd je vaak 2 keer per week - (bij ons op stal is ca. € 50,00 per maand gebruikelijk; maar dat zal afhangen van de luxe van de stal waar je staat en hoeveel dagen je rijdt) dat is € 6,25 per keer. Je mag vaak meer als op de gebruikelijke manege. Of je wel of niet in een les wilt rijden is een keuze. Vaak mag je buitenrijden. Toch ff iet heeel anders op de manege.
- mijn ervaring is juist als mensen niet willen betalen, dat het een soort van "eer" is dat een bijrijder jou komt helpen !
- Spullen slijten... Gebruikelijk zal een eigenaar jou niet vragen om een zadel te kopen of oid.

Kortom ik vind het heel normaal dat je meebetaald als je op het paard van een ander rijdt.


Ja maar nu stel je het in de vergelijking van wanneer je op een manege rijd. En dat vind ik niet eerlijk. Want jíj zoekt een bijrijder omdat je wat minder tijd voor je paardje hebt en toch graag beweging en aandacht aan het beestje geeft.
Wanneer je het puur en alleen aanbied om penny meisjes een betere ervaring te geven dan een manege pony dan is bovenstaande van jou van toepassing. Maar ik vind dat heel anders dan adverteren omdat je een bijrijder zoekt.

En zoals ik ook al zei, het ligt aan het paard, niveau, capaciteiten etc.
Als jij een mooie locatie hebt met goede voorzieningen, een goed paard die wat kan en fijne spullen dan is dat al heel anders als een modderig weitje met een pony van 24 en oude optomingen.
Het klinkt een beetje hard, maar je snapt wel wat ik bedoel. :P

Edit: En ik vind klusjes doen in ruil voor ook tot op zekere hoogte een goede. Als iemand dagelijks mest en voert en binnen/buiten zet vind ik dat ook zeker een mooie ruil voor een paar keer per week er op zitten. :)

ApoCowlypsee
Berichten: 127
Geregistreerd: 17-10-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-19 16:05

60 euro p.m voor 2x in de week rijden, met een aantal 'simpele' klusjes zoals mesten en voeren, vind ik nog wel oké.
Vergeleken met de manege: is gemiddeld 15 per uur. Als je dat 2x per week zou hebben, ben je ca 120 per maand kwijt. Manege is dan in verhouding 2x zo duur. Dat is wel meestal inclusief les, en het bijrijden? Meestal niet. Mocht je dan nog les willen (wat veel eigenaren ook vragen) om de week, dan komt er zo'n 30 euro per maand bij. Zit je op 90 per maand voor je bijrijdpaard.

Dan is de manege nog 30 euro duurder, per maand. Bij de manege hoef je echter geen klusjes te doen. Stel dan dat je telkens een half uur kwijt bent aan klusjes, dus 4 uur per maand. Dan zou je kunnen zeggen dat je voor de klusjes een 'uurloon' van 7,50 euro rekent. Maar ipv dat je 7,50 betaald krijgt, zou je dan gewoon die 7,50 p.u als korting krijgen op het maandelijkse bedrag. Die 7,50 zit overigens onder het minimumloon, maar met een bijrijdpaardje kun je natuurlijk beter verder groeien wat het wat compenseert.

Dus ja, een bijdrage van 60 euro met ongeveer een half uur een klusjes? Dat vind ik nog te doen.
Maar daarboven, bedragen van 100 euro voor 2x in de week en dan nog verplicht les moeten nemen én klusjes moeten doen, vind ik niet normaal. Dan kom je in totaal op 130 per maand uit, en dan nog klusjes. Dat is duurder dan de manege, en dan moet je nog klusjes doen. Dan wordt het ind een verhaaltje 'schoonmaker laten betalen om jouw huis schoon te mogen maken', en dan is het geen redelijke prijs meer.
Natuurlijk zijn er uitzonderingen. Hele goede dressuurpaarden waar je elke week een wedstrijd mee mag doen, daar betaal je meer voor. Maar de meeste paarden die ik in de omgeving zie voldoen daar niet aan, en ikzelf zou ook niet speciaal naar zo'n paard zoeken. :)

En 100 euro voor 2x in de week, waar je zelf geen klusjes of iets hoeft te doen, een mooie binnenbak hebt, enz enz. is natuurlijk ook gewoon een meer dan redelijke prijs. Het moet allemaal gewoon goed in verhouding zijn.

Gizeppie

Berichten: 2780
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-19 16:12

Shaggy09 schreef:
MiraLooks schreef:
Ik lees eens mee... en eerlijk gezegd. Ik val om van verbazing..
- mee eens dat een bijrijder geen personeel is of zou moeten zijn.
- als je naar de manege gaat om een uurtje te rijden ben je snel € 18,50 - dat is toch snel € 74,00 per maand....
- als je bijrijd - rijd je vaak 2 keer per week - (bij ons op stal is ca. € 50,00 per maand gebruikelijk; maar dat zal afhangen van de luxe van de stal waar je staat en hoeveel dagen je rijdt) dat is € 6,25 per keer. Je mag vaak meer als op de gebruikelijke manege. Of je wel of niet in een les wilt rijden is een keuze. Vaak mag je buitenrijden. Toch ff iet heeel anders op de manege.
- mijn ervaring is juist als mensen niet willen betalen, dat het een soort van "eer" is dat een bijrijder jou komt helpen !
- Spullen slijten... Gebruikelijk zal een eigenaar jou niet vragen om een zadel te kopen of oid.

Kortom ik vind het heel normaal dat je meebetaald als je op het paard van een ander rijdt.


Ja maar nu stel je het in de vergelijking van wanneer je op een manege rijd. En dat vind ik niet eerlijk. Want jíj zoekt een bijrijder omdat je wat minder tijd voor je paardje hebt en toch graag beweging en aandacht aan het beestje geeft.
Wanneer je het puur en alleen aanbied om penny meisjes een betere ervaring te geven dan een manege pony dan is bovenstaande van jou van toepassing. Maar ik vind dat heel anders dan adverteren omdat je een bijrijder zoekt.

En zoals ik ook al zei, het ligt aan het paard, niveau, capaciteiten etc.
Als jij een mooie locatie hebt met goede voorzieningen, een goed paard die wat kan en fijne spullen dan is dat al heel anders als een modderig weitje met een pony van 24 en oude optomingen.
Het klinkt een beetje hard, maar je snapt wel wat ik bedoel. :P

Edit: En ik vind klusjes doen in ruil voor ook tot op zekere hoogte een goede. Als iemand dagelijks mest en voert en binnen/buiten zet vind ik dat ook zeker een mooie ruil voor een paar keer per week er op zitten. :)


Ik heb dus wel een paard wat in vol pension staat, aardig wat kan (zz zwaar), goede spullen waar ik heeeeeel hard voor moet werken. Maar ik zou liever zien dat iemand goed investeert in les om de week, dan een bijdrage. Ik zou alleen een bijrijder zoeken als ik er zelf geen tijd voor zou hebben meer. Maar t is wel lastig om iemand te vinden die ook echt wel serieus is of op dezelfde lijn zit als jij..

Shaggy09

Berichten: 8105
Geregistreerd: 24-08-10

Re: Bijrijders vraag.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-19 16:20

Ja op dat niveau word het een ander verhaal.
Heb je echt een top paard die je nog wat bij wilt spijkeren dan zul jij de bijrijder moeten gaan betalen, al kun je het dan beter een trainer dan een bijrijder noemen.

Maar in jouw geval vind ik dat je dus wel een bijdrage mag vragen mits die niet overrated is en je bijrijder niet ook nog een hele waslijst aan klusjes hoeft te doen dagelijks. Maar een serieuze bijrijder vinden die redelijk wat kan is al een missie op zich dus als je dan een (hoge) bijdrage gaat vragen is het nog maar de vraag of je die zult vinden.
Ik zou in jouw geval ook liever dat geld in goede lessen gestoken zien worden.

Gizeppie

Berichten: 2780
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-19 16:27

Shaggy09 schreef:
Ja op dat niveau word het een ander verhaal.
Heb je echt een top paard die je nog wat bij wilt spijkeren dan zul jij de bijrijder moeten gaan betalen, al kun je het dan beter een trainer dan een bijrijder noemen.

Maar in jouw geval vind ik dat je dus wel een bijdrage mag vragen mits die niet overrated is en je bijrijder niet ook nog een hele waslijst aan klusjes hoeft te doen dagelijks. Maar een serieuze bijrijder vinden die redelijk wat kan is al een missie op zich dus als je dan een (hoge) bijdrage gaat vragen is het nog maar de vraag of je die zult vinden.
Ik zou in jouw geval ook liever dat geld in goede lessen gestoken zien worden.


Haha nee ik sta in vol pension.. Nou denk eerder dat het paard de bijrijder iets bij gaat spijkeren. Hij leert mij dagelijks iets nieuws.. Ik heb wel een aantal jaren een eigen paard, maar ben ook begonnen als bijrijder ooit.

Ik zou niet opzoek gaan naar iemand die de sterren van de hemel rijdt, dat doe ik ook niet. Want dat soort mensen willen graag wedstrijd starten en dat wil ik voor Mn paard niet meer. Maar wel iemand die serieus wilt leren of wilt lessen. Als iemand wilt investeren in les vind ik een bijdrage niet nodig..

Alenthe05

Berichten: 1098
Geregistreerd: 19-03-06
Woonplaats: Naast de buren

Re: Bijrijders vraag.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-19 16:32

Mijn bijrijder betaald, E50,- per maand. Hiervoor mag ze 2x pw rijden en ze lest 2x pm op eigen kosten bij mijn instructeur.

Die bijdrage is zo gekomen omdat ik niet kon rijden, zou mn paard dan van t ijzer afhalen en van krachtvoer. Nu zij hem ging rijden moest hij weer op een ijzer en voer erin.

Die bijdrage heb ik gedaan omdat ik een serieuze bij rijder wou.

RedKiwi

Berichten: 176
Geregistreerd: 23-08-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-19 16:33

Shaggy09 schreef:
MiraLooks schreef:
Ik lees eens mee... en eerlijk gezegd. Ik val om van verbazing..
- mee eens dat een bijrijder geen personeel is of zou moeten zijn.
- als je naar de manege gaat om een uurtje te rijden ben je snel € 18,50 - dat is toch snel € 74,00 per maand....
- als je bijrijd - rijd je vaak 2 keer per week - (bij ons op stal is ca. € 50,00 per maand gebruikelijk; maar dat zal afhangen van de luxe van de stal waar je staat en hoeveel dagen je rijdt) dat is € 6,25 per keer. Je mag vaak meer als op de gebruikelijke manege. Of je wel of niet in een les wilt rijden is een keuze. Vaak mag je buitenrijden. Toch ff iet heeel anders op de manege.
- mijn ervaring is juist als mensen niet willen betalen, dat het een soort van "eer" is dat een bijrijder jou komt helpen !
- Spullen slijten... Gebruikelijk zal een eigenaar jou niet vragen om een zadel te kopen of oid.

Kortom ik vind het heel normaal dat je meebetaald als je op het paard van een ander rijdt.


Ja maar nu stel je het in de vergelijking van wanneer je op een manege rijd. En dat vind ik niet eerlijk. Want jíj zoekt een bijrijder omdat je wat minder tijd voor je paardje hebt en toch graag beweging en aandacht aan het beestje geeft.
Wanneer je het puur en alleen aanbied om penny meisjes een betere ervaring te geven dan een manege pony dan is bovenstaande van jou van toepassing. Maar ik vind dat heel anders dan adverteren omdat je een bijrijder zoekt.

En zoals ik ook al zei, het ligt aan het paard, niveau, capaciteiten etc.
Als jij een mooie locatie hebt met goede voorzieningen, een goed paard die wat kan en fijne spullen dan is dat al heel anders als een modderig weitje met een pony van 24 en oude optomingen.
Het klinkt een beetje hard, maar je snapt wel wat ik bedoel. :P

Edit: En ik vind klusjes doen in ruil voor ook tot op zekere hoogte een goede. Als iemand dagelijks mest en voert en binnen/buiten zet vind ik dat ook zeker een mooie ruil voor een paar keer per week er op zitten. :)


Lijkt mij niet meer dan normaal dat er een bijdrage wordt betaald, en dan natuurlijk wel naar verhouding van wat het paard kan, wat je ermee mag, de faciliteiten en hoe vaak je erop kan. Ik zoek dan misschien een bijrijder, maar die bijrijder zoekt natuurlijk zelf ook een verzorgpaard, en dan ga je op zoek naar een win-win situatie.

Als mijn bijrijder bij de manege zou rijden, dan zou ze duurder uit zijn, paard van minder kwaliteit, geen vrijheid in wat ze mag doen (buiten rijden, keertje springen etc) en bovendien is het maar een uurtje... dan bied ik toch een veel betere deal? Amper klusjes (heel af en toe wat mest eruit scheppen als ik die dag niet kan komen, maar dat is niet vaak) en een dag je "eigen" paard kunnen hebben. Ik neem ondertussen al de risico's, zorg voor alle spullen (ze koopt af en toe wel wat, maar dat is extra, hoeft niet) en lever een goed paard. Bovendien zitten we in een achterlijk duur stuk van het land en zijn er relatief weinig verzorgpaarden.

Ik zoek dan een bijrijder omdat ik inderdaad eens op de bank willen kunnen ploffen of alleen in de avond even paard knuffelen als ze er al uit is geweest en ik zelf dus niet meer hoef te rijden, maar een bijrijder zoekt het tegenovergestelde, die wilt juist lekker een dag gaan rijden/verzorgen. Dan zou je denken je zit al op win-win, maar dan vergeet je al het geld dat de eigenaar er ondertussen in pompt en de risico's die hij/zij neemt, en daar mag dus iets voor terug komen vanuit een bijrijder vind ik. En nogmaals, dat moet in verhouding zijn met wat je mag en kan doen, maar dat lijkt mij vrij normaal.

Shaggy09

Berichten: 8105
Geregistreerd: 24-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-19 16:35

@ Gizeppie, Nee dat ben ik met je eens hoor, en als je paard is ´uitgeleerd´ om het zo maar even te zeggen dan zou ik ook zeker een recreatieve ruiter zoeken. :)

Het is jammer dat het vaak jongere meiden zijn die zich aanbieden als bijrijders. Ik zou zelf ook best weer het rijden willen oppakken maar heb daar simpelweg geen tijd voor, en dat is een beetje het probleem denk ik ook; jongere meiden hebben tijd voor een bijrijd paardje maar de meer ervaren ruiters zijn vaak wat ouder en hebben vaak een drukke baan/gezin/ander tijdrovend iets :P
Ik zou 1x per week nog wel halen maar de meeste eigenaren zoeken ook wel iemand voor 2 a 3 keer per week heb ik het idee, wat ik volledig snap verder :) Maar jammer is het wel.

Shaggy09

Berichten: 8105
Geregistreerd: 24-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-19 16:39

RedKiwi schreef:
Shaggy09 schreef:

Ja maar nu stel je het in de vergelijking van wanneer je op een manege rijd. En dat vind ik niet eerlijk. Want jíj zoekt een bijrijder omdat je wat minder tijd voor je paardje hebt en toch graag beweging en aandacht aan het beestje geeft.
Wanneer je het puur en alleen aanbied om penny meisjes een betere ervaring te geven dan een manege pony dan is bovenstaande van jou van toepassing. Maar ik vind dat heel anders dan adverteren omdat je een bijrijder zoekt.

En zoals ik ook al zei, het ligt aan het paard, niveau, capaciteiten etc.
Als jij een mooie locatie hebt met goede voorzieningen, een goed paard die wat kan en fijne spullen dan is dat al heel anders als een modderig weitje met een pony van 24 en oude optomingen.
Het klinkt een beetje hard, maar je snapt wel wat ik bedoel. :P

Edit: En ik vind klusjes doen in ruil voor ook tot op zekere hoogte een goede. Als iemand dagelijks mest en voert en binnen/buiten zet vind ik dat ook zeker een mooie ruil voor een paar keer per week er op zitten. :)


Lijkt mij niet meer dan normaal dat er een bijdrage wordt betaald, en dan natuurlijk wel naar verhouding van wat het paard kan, wat je ermee mag, de faciliteiten en hoe vaak je erop kan. Ik zoek dan misschien een bijrijder, maar die bijrijder zoekt natuurlijk zelf ook een verzorgpaard, en dan ga je op zoek naar een win-win situatie.

Als mijn bijrijder bij de manege zou rijden, dan zou ze duurder uit zijn, paard van minder kwaliteit, geen vrijheid in wat ze mag doen (buiten rijden, keertje springen etc) en bovendien is het maar een uurtje... dan bied ik toch een veel betere deal? Amper klusjes (heel af en toe wat mest eruit scheppen als ik die dag niet kan komen, maar dat is niet vaak) en een dag je "eigen" paard kunnen hebben. Ik neem ondertussen al de risico's, zorg voor alle spullen (ze koopt af en toe wel wat, maar dat is extra, hoeft niet) en lever een goed paard. Bovendien zitten we in een achterlijk duur stuk van het land en zijn er relatief weinig verzorgpaarden.

Ik zoek dan een bijrijder omdat ik inderdaad eens op de bank willen kunnen ploffen of alleen in de avond even paard knuffelen als ze er al uit is geweest en ik zelf dus niet meer hoef te rijden, maar een bijrijder zoekt het tegenovergestelde, die wilt juist lekker een dag gaan rijden/verzorgen. Dan zou je denken je zit al op win-win, maar dan vergeet je al het geld dat de eigenaar er ondertussen in pompt en de risico's die hij/zij neemt, en daar mag dus iets voor terug komen vanuit een bijrijder vind ik. En nogmaals, dat moet in verhouding zijn met wat je mag en kan doen, maar dat lijkt mij vrij normaal.


Ik vind het dus situatie afhankelijk. :) Maar in jouw geval zou ik ook een bijdrage vragen. (Weinig tot geen klusjes/dure omgeving/geen verplichting tot les of andere kosten)

Maar ook dan vraag ik me af, wat is een bijdrage in jouw ogen? 50 eu per maand? 150?

Gizeppie

Berichten: 2780
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-19 16:42

Shaggy09 schreef:
@ Gizeppie, Nee dat ben ik met je eens hoor, en als je paard is ´uitgeleerd´ om het zo maar even te zeggen dan zou ik ook zeker een recreatieve ruiter zoeken. :)

Het is jammer dat het vaak jongere meiden zijn die zich aanbieden als bijrijders. Ik zou zelf ook best weer het rijden willen oppakken maar heb daar simpelweg geen tijd voor, en dat is een beetje het probleem denk ik ook; jongere meiden hebben tijd voor een bijrijd paardje maar de meer ervaren ruiters zijn vaak wat ouder en hebben vaak een drukke baan/gezin/ander tijdrovend iets :P
Ik zou 1x per week nog wel halen maar de meeste eigenaren zoeken ook wel iemand voor 2 a 3 keer per week heb ik het idee, wat ik volledig snap verder :) Maar jammer is het wel.


Ik ga bijna elke dag naar Mn paard, heb ook een druk leven, huishouden, werk etc. Alleen ik maak bewuste keuzes..

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34686
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-19 16:49

Ik vind het niet situatie afhankelijk. Ik vind het echt bizar dat er zulke bedragen gevraagd worden. Als je een paard of pony leaset is het een ander verhaal. Maar voor bijrijden zou ik als eigenaar nooit geld vragen. Hebben 1 ruiter die geregeld bijspringt en daar vragen we niks voor. Heb er zelf als ruiter ook nooit voor betaald om een paard van een ander te mogen bij rijden.

MTinker
Berichten: 797
Geregistreerd: 07-12-05

Re: Bijrijders vraag.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-19 16:57

het verbaasd mij dat mensen "zo gemakkelijk" anderen op hun paard laten rijden. Ik wil echt niemand anders op mijn paard hebben en zij zal daar ook niet happy van worden.
Maar mocht er ooit een bijrijder komen, dan verwacht ik wel een bijdrage. De bijrijder heeft ook de keuze om te gaan rijden op een manege, dat is niet gratis en geeft je niet de mogelijkheid om een band op te bouwen met het paard. Waarom zou een bijrijdpaard dan wel gratis moeten zijn.

Shaggy09

Berichten: 8105
Geregistreerd: 24-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-19 17:03

MTinker schreef:
het verbaasd mij dat mensen "zo gemakkelijk" anderen op hun paard laten rijden. Ik wil echt niemand anders op mijn paard hebben en zij zal daar ook niet happy van worden.
Maar mocht er ooit een bijrijder komen, dan verwacht ik wel een bijdrage. De bijrijder heeft ook de keuze om te gaan rijden op een manege, dat is niet gratis en geeft je niet de mogelijkheid om een band op te bouwen met het paard. Waarom zou een bijrijdpaard dan wel gratis moeten zijn.


´Zo gemakkelijk´?
Volgens mij laat niemand hier jan en alleman op zijn paard rijden, maar wanneer je een geschikte bijrijder hebt gevonden die past in jouw plaatje waarom zou je het dan niet doen?
Als je je paard verkoopt weet je ook niet wie er allemaal op gaan zitten.

En als jij je paard aanbied vanwege tijdgebrek vind ik het in eerste instantie raar om geld te vragen aan iemand die een last voor jou uit handen neemt. Maar ook daar hangen weer factoren aan zoals ik eerder uitlegde.

Gizeppie

Berichten: 2780
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-19 17:13

Ik ga hier nog een keer een bericht plaatsen!

Veel berijders weten niet dat wij als paarden eigenaren niet verzekerd zijn voor ons paard als er iets gebeurd met het paard of met de ruiter en dat dit hoge kosten met zich mee kan brengen.

MairiMacBran
Berichten: 956
Geregistreerd: 01-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-19 17:15

De eigenaars van mijn dochters verzorgpony's zochten juist een ruitertje die met hun pony's de sport in wilde, of bijvoorbeeld meeging naar keuringen en daar zonodig onder het zadel voorbrengt etc.
Het zijn B-pony's en daar handige kinderen voor vinden plus ouders die zich daar ook voor willen inzetten schijnt heel lastig te zijn. Daarom vragen zij geen (vaste) bijdrage.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34686
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-19 17:15

MTinker schreef:
het verbaasd mij dat mensen "zo gemakkelijk" anderen op hun paard laten rijden. Ik wil echt niemand anders op mijn paard hebben en zij zal daar ook niet happy van worden.
Maar mocht er ooit een bijrijder komen, dan verwacht ik wel een bijdrage. De bijrijder heeft ook de keuze om te gaan rijden op een manege, dat is niet gratis en geeft je niet de mogelijkheid om een band op te bouwen met het paard. Waarom zou een bijrijdpaard dan wel gratis moeten zijn.


Omdat een bijrijdpaard iets heel anders is als een manegepaard. Je bent zelf degene die 1 of meer dagen in de week geen tijd heeft om te rijden. Je huurt als het ware iemand in die het voor je overneemt. En dan zou diegene ook nog moeten betalen. Dat vind ik krom.

Gizeppie

Berichten: 2780
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-19 17:19

MTinker schreef:
het verbaasd mij dat mensen "zo gemakkelijk" anderen op hun paard laten rijden. Ik wil echt niemand anders op mijn paard hebben en zij zal daar ook niet happy van worden.
Maar mocht er ooit een bijrijder komen, dan verwacht ik wel een bijdrage. De bijrijder heeft ook de keuze om te gaan rijden op een manege, dat is niet gratis en geeft je niet de mogelijkheid om een band op te bouwen met het paard. Waarom zou een bijrijdpaard dan wel gratis moeten zijn.


Haha ik wil dat liever ook niet. Had ooit het idee om misschien wel een bijrijder erbij te nemen. Er was een meisje die gek is op hem. Die heb ik er een keertje opgezet.. Maar dit ging niet hoe ik het voor mij zag. Was voor mij geen match met rijden. Mn gevoel zei kom er maar af!

Gizeppie

Berichten: 2780
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-19 17:21

Shaggy09 schreef:
MTinker schreef:
het verbaasd mij dat mensen "zo gemakkelijk" anderen op hun paard laten rijden. Ik wil echt niemand anders op mijn paard hebben en zij zal daar ook niet happy van worden.
Maar mocht er ooit een bijrijder komen, dan verwacht ik wel een bijdrage. De bijrijder heeft ook de keuze om te gaan rijden op een manege, dat is niet gratis en geeft je niet de mogelijkheid om een band op te bouwen met het paard. Waarom zou een bijrijdpaard dan wel gratis moeten zijn.


´Zo gemakkelijk´?
Volgens mij laat niemand hier jan en alleman op zijn paard rijden, maar wanneer je een geschikte bijrijder hebt gevonden die past in jouw plaatje waarom zou je het dan niet doen?
Als je je paard verkoopt weet je ook niet wie er allemaal op gaan zitten.

En als jij je paard aanbied vanwege tijdgebrek vind ik het in eerste instantie raar om geld te vragen aan iemand die een last voor jou uit handen neemt. Maar ook daar hangen weer factoren aan zoals ik eerder uitlegde.


Ik ben het wel eens met Shaggy hoor.. Ik heb er ook wel eens iemand opgezet. Maar Mn gevoel zei kom er maar af. Ook is t soms zo dat iemand het opgebouwde werk weer afbreekt, omdat niemand t zelfde rijdt..

MairiMacBran
Berichten: 956
Geregistreerd: 01-04-14

Re: Bijrijders vraag.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-19 17:30

Als je bang bent voor ongelukken en bijbehorende hoge kosten moet je geen bijrijder nemen. Een bijrijder kan en gaat jou nooit zoveel betalen dat de kosten van een mogelijk ongeval te dekken zijn.
En als je niemand anders op je paard kunt dulden, hetzelfde.

Ragdollcat
Berichten: 14666
Geregistreerd: 03-08-08
Woonplaats: Daar waar ik woon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-19 17:35

Ook in vind het van de zotte, zeker als je alle klussen moet gaan doen ter verzorging van het dier om het werk voor de eigenaar te gaan ontlasten of uit handen te gaan nemen, dan vin dik het echt niet kunnen.

En is het een goede All-in stal en je mag elke dag komen en leuke dingen te gaan doen met het dier, dan is het anders.

Ik was vroeger een bijrijdster van een hele leuke paard en ik mocht gewoon alle dagen komen verzorgen en rijden zo vaak als ik wil en wanneer ik wil en stond op een All-in stal. Dan is dat anders vind ik......En ik mocht alles met het dier doen. Buitenrijden, wedstrijden rijden en in de lessen rijden.

Elanor

Berichten: 6781
Geregistreerd: 25-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-19 18:54

Het gaat er volgens mij alleen maar om dat je een regeling treft waar zowel eigenaar als bijrijder zich in kunnen vinden. :) En wat je aanvaardbaar vindt, hangt volgens mij erg af van je wensen en de feitelijke en financiële situatie. Ik kan dan ook niet zeggen dat ik het “principieel” wel of niet aanvaardbaar vind om een bijdrage te betalen.

Ik doe nu op een vaste dag de verzorging - voeren, water, track mesten - voor drie paarden en kan in ruil daarvoor op die vaste dag verder in principe doen wat ik leuk vind, en als het uitkomt kan ik ook op een andere dag best eens komen voor ‘leuke dingen zonder klussen’. Ik hoef daarbij niks ingewikkelds, maar vind het bijvoorbeeld wel heel leuk dat ik mag werken met clickertraining.
Werkt in deze vorm prima voor zowel mij als eigenaar. Zou de situatie anders zijn, dan zou ik misschien een andere verdeling in taken/kosten ook best redelijk vinden. :)

Heb vroeger voor mijn eigen pony een jonge bijrijder gehad toen ik te groot werd. Die betaalde €20 per maand. Jong meisje dat nog niet kon rijden toen ze kwam. Ik ging elke zaterdagochtend met haar naar stal. Samen pony borstelen, ik gaf een uurtje les en dan nog even ‘tutten’ waarna ik dan zelf de klusjes mesten/voeren deed. Vonden haar moeder en ik toen ook beide een prima regeling. :)

Gizeppie

Berichten: 2780
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-19 19:42

Ragdollcat schreef:
Ook in vind het van de zotte, zeker als je alle klussen moet gaan doen ter verzorging van het dier om het werk voor de eigenaar te gaan ontlasten of uit handen te gaan nemen, dan vin dik het echt niet kunnen.

En is het een goede All-in stal en je mag elke dag komen en leuke dingen te gaan doen met het dier, dan is het anders.

Ik was vroeger een bijrijdster van een hele leuke paard en ik mocht gewoon alle dagen komen verzorgen en rijden zo vaak als ik wil en wanneer ik wil en stond op een All-in stal. Dan is dat anders vind ik......En ik mocht alles met het dier doen. Buitenrijden, wedstrijden rijden en in de lessen rijden.


Yes voor mij hetzelfde toen ik nog bij reed. Had ook een all in stal, maar betaalde wel een hoop hoor.. Maar voordat ik mijn huidige paard kocht had ik nog een pony en reed ik dit paard erbij. Dit deed ik ook gratis..

Munnie

Berichten: 2316
Geregistreerd: 14-09-07
Woonplaats: Uden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-19 20:13

Sorry niet heel het topic gelezen!

Ik ben ooit eens gevraagd of ik voor iemand een paard kon rijden. Mijn eigen paard met pensioen en ik reed 2 andere paarden betaald en werkte op een stal die erg bekend is. (Meer dan genoeg te rijden dus)
Nadat ik eens was komen kijken bij het paard kwam het verhaal. Ze had aangegeven geen bijdrage te willen maar, er mocht enkel gereden worden met haar staleigenaresse wat haar instructrice was erbij. Want ze hanteerde een speciale manier van werken met het paard. (Haak ik al af) en die beste mevrouw moest betaald worden €25,- per keer maar ze verwachte dat ik het paard ongeveer 3 a 4 keer per week zou rijden.
Heb voordat dit verhaal verteld werd erop gezeten en was zeker niks speciaals en het beest was ook nog eens lui.

Ik heb er nog vaak over na gedacht hoe mensen bij zo een gedachten komen want vind het ten eerste niet normaal dat mensen zo een dingen vragen van een bijrijder. Erbuiten gelaten dat ik altijd betaald krijg om op een paard te zitten. :')

sneeuwpop

Berichten: 4404
Geregistreerd: 19-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-19 20:56

SusanH schreef:
Ik vind het niet situatie afhankelijk. Ik vind het echt bizar dat er zulke bedragen gevraagd worden. Als je een paard of pony leaset is het een ander verhaal. Maar voor bijrijden zou ik als eigenaar nooit geld vragen. Hebben 1 ruiter die geregeld bijspringt en daar vragen we niks voor. Heb er zelf als ruiter ook nooit voor betaald om een paard van een ander te mogen bij rijden.


Bijrijder en lease wordt vaak door elkaar gebruikt. Komt dus vaak op hetzelfde neer.
Vaste dagen mogen rijden tegen een vast bedrag.