Bijrijders vraag.

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Shaggy09

Berichten: 8105
Geregistreerd: 24-08-10

Re: Bijrijders vraag.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-19 16:44

Ik vind het apart om 100 euro per maand te vragen voor iets waar jij mee geholpen bent.
Als je het niet nodig hebt en alleen aanbied om anderen een 'kans te geven' en daarom een hoog bedrag vraagt dan zou ik dat wel expliciet erbij vermelden.
Als iemand namelijk een advertentie plaatst met 'bijrijdster gezocht' dan ga ik er van uit dat ik die persoon hulp bied als ik me aanbied als bijrijdster. Dan zou ik niet willen betalen om te helpen, om het zo maar even te zeggen.

Nu spelen zaken als accomodatie en spullen en rijd gelegenheid ook wel meem

Ineke2

Berichten: 33139
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-19 16:57

Mars schreef:
Ik vind het hetzelfde als dat ik mijn schoonmaakster 100 euro zou vragen want als ze in mijn huis is maakt ze gebruik van mijn g/w/l en schoonmaakmiddelen. Oh ja en hypotheek is ook niet gratis.

Want je schoonmaakster ziet een huis schoonmaken als hobby waar ze in haar vrije tijd van geniet?

Even in het algemeen: De meeste bijrijders / mensen zijn niet zulke geweldige ruiters en je krijgt wel de kans om te leren, meestal beter / meer dan op een manege.
Je gebruikt de eigenaar zijn spullen en ja mijn ervaring is inmiddels dat daar niet altijd even netjes mee om word gegaan.
Kapotte spullen moeten ook weer vervangen worden. Alleen al daarom word er niet gratis meer gereden bij mij.

Als iemand niet wil / hoeft te rijden dan vraag ik geen bijdrage.

Mars

Berichten: 33269
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Vld

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-19 17:04

eilleen333 schreef:
Mars schreef:
Ik vind het hetzelfde als dat ik mijn schoonmaakster 100 euro zou vragen want als ze in mijn huis is maakt ze gebruik van mijn g/w/l en schoonmaakmiddelen. Oh ja en hypotheek is ook niet gratis.

Want jouw schoonmaakster belde natuurlijk ook bij jou aan of ze alsjeblieft je huis mocht schoonmaken? :')


Nee ik had een advertentie staan, heb geen tijd om mijn huis schoon te maken. Dus zocht iemand die het 2x pw kan doen zodat ik ff mn handen vrij heb.
Maar weet je wat een huis kost? Hypotheek, gwl, verwarming die voor dr aan staat, radio, schoonmaakspullen etc. Dan zijn er ook nog voorzieningen zoals koffie/thee etc waar ze gebruik van mag maken. Dus die 100€ is best fair.

Ineke2

Berichten: 33139
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Bijrijders vraag.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-19 17:05

Dat zeg ik: dus jou schoonmaakster doet dat als hobby?

Yellowbird

Berichten: 778
Geregistreerd: 05-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-19 17:10

Schoonmaakster is werk, geen hobby.
Vergelijk het eens met de sportschool. Denk je dat je daar gratis mag sporten, want er is toch genoeg ruimte?
Als iemand aan mij zegt geen bijdrage te willen betalen, is mijn antwoord simpel. Dan moet je een andere hobby zoeken. Hobby's kosten geld. Sporten kost geld.
Mijn zadel helemaal naar de vaantjes door mijn vorige bijrijder. Als die gratis had gereden was ik 500 euro kwijt geweest daaraan. Mede daarom komt er niemand gratis op mijn paard.

Mars

Berichten: 33269
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Vld

Re: Bijrijders vraag.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-19 17:12

Jullie snappen hem niet nvm :')

Ineke2

Berichten: 33139
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-19 17:14

Mars schreef:
Jullie snappen hem niet nvm :')

Ik snap hem wel, vind alleen de vergelijking totaal niet passen bij dit onderwerp.

MizzMontana

Berichten: 5687
Geregistreerd: 05-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-19 17:14

Mars schreef:
Ik vind het hetzelfde als dat ik mijn schoonmaakster 100 euro zou vragen want als ze in mijn huis is maakt ze gebruik van mijn g/w/l en schoonmaakmiddelen. Oh ja en hypotheek is ook niet gratis.


Ik zet altijd de verwarming uit als de poets komt. Als ze een beetje doorwerkt dan krijgt ze het vanzelf warm. Ze komt overdag, dus licht aandoen is niet nodig. Water om te schrobben pakt ze maar uit de put.

Mars

Berichten: 33269
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Vld

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-19 17:17

Ineke2 schreef:
Mars schreef:
Jullie snappen hem niet nvm :')

Ik snap hem wel, vind alleen de vergelijking totaal niet passen bij dit onderwerp.


Jawel want je vraagt een dienst en als iemand die levert wil je daar ook nog dik voor betaald krijgen.

Femek2902

Berichten: 1322
Geregistreerd: 07-05-12
Woonplaats: Aan de ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-19 17:17

Een vriendin van mij rijdt mijn pony bij. Ik rij zelf eigenlijk niet, maar de pony lijdt er ook niet onder als hij niet gereden wordt. Dus het is puur voor de leuk dat zij op hem rijdt. Ik denk dat mijn pony het leuk vindt om met haar bezig te zijn en dat hij de extra aandacht waardeert. (Ze wordt af en toe met een heel lief hinnikje al begroet) Dus waarom zou ik haar dan een vaste bijdrage vragen?

Laatst heb ik wel gevraagd of ze misschien de helft van de noodzakelijke vliegendeken wou meebetalen, dat ging om 37,50 en was geen enkel probleem.

Verder gaat ze binnenkort met mijn pony meedoen aan een wedstrijdje en die kosten betaalt ze zelf.

Stiekem vind ik het mega leuk om ze samen zo bezig te zien en te zien genieten van elkaar. Het lukt mij niet, dus zo kan zij het mooi doen. En voor mij maakt het geen klap uit, want ik wou de pony toch houden ondanks dat ik vrijwel geen tijd voor hem heb, dus de kosten had ik sowieso wel.

Om het argument van 'ja, maar, ze gebruikt je spullen en daardoor slijten ze sneller en gaan ze misschien kapot' te tackelen: Van niet gebruikt worden worden spullen niet mooier en ik weet 100% zeker dat wanneer er iets kapot gaat door haar toedoen dat ze dan alles zou willen betalen als ik dat zou vragen. Toch vind ik dat niet nodig, mijn spullen, ik koop wat ik mooi en fijn vind en vervang dat als het kapot gaat.

lor1_1984

Berichten: 12053
Geregistreerd: 03-12-03
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-19 17:18

Toen ik nog bijreed was een bijdrage uitzonderlijk of begon net op te komen.
Het was in die tijd heel normaal om gewoon de verzorging van die dag op je te nemen, dus uitmesten, evt een voerbeurt, terrein netjes achterlaten, tuigage netjes opbergen en evt schoonmaken/invetten etcetc.
Ik betaalde wel zelf voor mijn lessen, tuigage en beslag etc wat er voor mij moest komen en schade veroorzaakt door mij.

Er was in die tijd wel iemand die geld vroeg: volledige stallingskosten per maand aan bijdrage, daarnaast bakgebruik, hoefsmid, krachtvoer, bodembedekking, veearts en evt lessen&wedstrijden op eigen kosten en dat terwijl het paard elk moment onder je gat vandaan verkocht kon worden. :Y)
Dat kwam ook algauw neer op €250,- per maand maar dan had je hem wel voor jezelf.
Onnodig om te zeggen dat daar niemand op af kwam met al die gratis paarden in de omgeving. :+

daarisdekaas

Berichten: 110
Geregistreerd: 25-03-19
Woonplaats: Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-19 17:18

Ik heb aan zowel de bijrijder kant als eigenaar kant gestaan en ik snap de bijdrage, maar tegelijkertijd is het iets wat ik in sommige gevallen disproportioneel vind. Ik vind dat je elkaar een beetje helpt. Als eigenaar heb ik nooit een bijdrage gevraagd aan de verzorgster die ik had. Ik heb ook het idee dat het vragen van vrij hoge bijdrages iets is van de laatste jaren. Tien jaar geleden had ik helemaal niet zo'n moeite met 'gratis' verzorgpaarden vinden of voor een paar tientjes per maand. Zie ze nu vaak voor minstens 100 euro voorbij komen.

Ik begrijp wel waarom eigenaren een bijdrage vragen, ik weet ook hoe veel een paard kost dus vanuit het kostenplaatje kan ik het me voorstellen. Dat iemand wil dat je lessen neemt snap ik ook. Tegelijkertijd vind ik ook dat als je een paard neemt, aanvaard je de kosten, samen met de (doorgaans) 7 dagen per week dat je er naartoe moet. Als iemand jou daarin ontlast en goed is voor je paard omdat jij niet al die dagen naar je paard kan of wil, vind ik niet dat je daar (te veel) geld voor moet vragen. Normaal zou je iemand betalen om je paard te doen, maar omdat diegene er plezier aan beleeft hoef je dat verder niet.

Ander geval vind ik wanneer je echt alle vrijheid hebt alsof het een leasepaard is.

Yellowbird

Berichten: 778
Geregistreerd: 05-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-19 17:20

Weet niet hoe het op mars werkt, maar hier op aarde worden poetsvrouwen betaald

Blazy
Berichten: 1527
Geregistreerd: 10-08-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-19 17:23

Ondanks dat ik in een best wel luxe positie zit denk ik.
Ik rijd op dagbesteding een paard bij en betaal daar niets voor... dat ondanks dat het hier in de omgeving bijna niet te doen is om een bijrijdpaard te krijgen

Maar uiteraard heb ik hier wel een mening over.

Ik vind een bijdrage wel redelijk. Evenals dat er best wat klusjes gedaan kunnen worden zoals even voer geven, een stal uitmesten bv. Vermits het in het redelijke blijft. Een bijrijdpaard leer je meer van dan een manegepaard. Je bent een van de weinige die op het paard rijd en het paard verzorgt waardoor je ook beter een paard leert kennen en band ontwikkelt.
Om de 1 of andere reden wil je als bijrijder geen eigen paard maar een bijrijdpaard benaderd dat wel.

Wel vind ik bv €200,00 Pm voor 3 dagen in de week incl klusjes echt not done en verre van redelijk. Betaal je daar €75 tot €100,00 voor incl iedere keer drollen vissen uit de stal en voer geven vind ik dat heel redelijk.

Yellowbird

Berichten: 778
Geregistreerd: 05-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-19 17:24

Ik heb geen faciliteiten. Maar ik zorg wel dat mijn bijrijder een eigen zadel, hoofdstel, pad en poetsspullen heeft. Ze mag gaan wanneer ze wil, ze mag rijden wanneer ze wil. Er hoeven geen klusjes te worden gedaan. Dan is een kleine bijdrage toch niet zo gek?

Gooiske
Berichten: 1061
Geregistreerd: 20-06-11
Woonplaats: Tegenover het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-19 17:27

Ik denk dat veel eigenaren een bijdrage vragen zodat de bijrijder zich bewuster is om heen te gaan, heb hier ook tijdje bijrijder gehad, kon totaal niet van haar op aan, kwam soms als het weer tegen zat zomaar 2 maanden niet opdagen...hoefde geen klusjes te doen, behalve wanneer rijbak ook als paddock werd gebruikt even paar keutels voor het rijden eruit halen.

Maar vind het ook best lastige kwestie, word het dier er beter van en is het voor verkoop bestemd, word het dier er niet beter van maar de ruiter wel is het weer andere situatie.

Elke situatie is anders en ik denk dat dat ook mee speelt in het wel of niet betalen of betaald worden als bijrijder.

Melewel94

Berichten: 1604
Geregistreerd: 15-02-15
Woonplaats: Lommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-19 17:28

Yellowbird schreef:
Weet niet hoe het op mars werkt, maar hier op aarde worden poetsvrouwen betaald


:')

Wordt het eens tijd dat ze de bijrijders gaan betalen omdat mensen geen tijd hebben voor hun hobby :')

neem hier aub een korreltje zout bij :+

Ineke2

Berichten: 33139
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-19 17:28

Mars schreef:
Ineke2 schreef:
Ik snap hem wel, vind alleen de vergelijking totaal niet passen bij dit onderwerp.


Jawel want je vraagt een dienst en als iemand die levert wil je daar ook nog dik voor betaald krijgen.

Nee ik vraag of iemand het leuk vind om mijn paard 2x in de week te rijden, waar diegene veel plezier aan beleefd met mijn paard, met mijn spullen en gebruikt maakt van alle luxe op stal of naar het strand gaat en dat ook nog eens op mijn risico want ja mijn paard en als ze kreupel word onderweg of bijrijder valt eraf heb ik de ellende.

Kortom been there done that.

Daarnaast is het ook nog eens zo dat heel veel mensen als ze voor niks mogen rijden echt heel erg vaak hun afspraken niet nakomen, afzeggen als het regent ( of nog erger niets laten weten)

joyce B

Berichten: 16378
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-19 17:29

Ik vind het situatie afhankelijk.

Heb tot nu toe nooit betaald voor het rijden of bijrijden van andermans paard.

Het is me wel meerdere keren (3x) gevraagd of ik niet wilde leasen tegen kosten stallingsgeld. Alle keren heb ik daar voor bedankt.

Ik heb wel altijd mijn lessen (om de week of elke week privéles, en deels ook clublessen) en wedstrijdkosten betaald en gezorgd voor eigen vervoer. Ook hielp ik, indien gevraagd/gewenst, een handje mee op stal.

En ik denk, dat ik voor een fijn (leer)paard op luxe stal met Binnenbak, ook best wel wil een klein bedrag wil bijdragen zodat ik niet in de regen hoef te rijden of steeds met trailer naar de binnenbak hoef. Dat kost namelijk veel extra tijd en brandstof.

Ik heb nu een bijrijdster voor mijn Z1 geklasseerde dressuur merrie die zelf hoger rijdt. Zij betaalt geen bijdrage en helpt ook niet mee op stal, maar betaalt wel haar eigen les 1x per maand. Ik breng ze naar les en bij vorst)erg slecht weer naar de binnenbak en dat kost mij een aardig bedrag aan benzine en een aantal uren tijd.
Zou ze geen eigen paard er naast hebben dan zou hulp wel erg welkom zijn. Ik zelf doe immers ook het werk er omheen en heb de kosten, dus dat is dan wel zo eerlijk.

Aan de andere kant betaal ik haar ook niet voor het rijden. Dat had ook nog gekund.

Mocht ik opnieuw iemand zoeken, dan vraag ik misschien een kleine bijdrage inclusief de kosten van 2 lessen per maand. Mijn ervaring is namelijk dat men wel toe zegt te gaan en willen lessen, maar als puntje bij paaltje komt wordt het uitgestelt, veel minder vaak gelest dan afgesproken, het is ineens toch te duur of het komt er steeds niet van.
Als men dan al betaald heeft, en zijn lessen niet af neemt, compenseert het hogere bedrag wat er over blijft wellicht de ergernis een beetje.

Yellowbird

Berichten: 778
Geregistreerd: 05-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-19 17:29

Dan doe ik mijn paard de deur uit en wordt ik bijrijder :+ :')

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-19 17:38

Mars schreef:
Ik vind het hetzelfde als dat ik mijn schoonmaakster 100 euro zou vragen want als ze in mijn huis is maakt ze gebruik van mijn g/w/l en schoonmaakmiddelen. Oh ja en hypotheek is ook niet gratis.

Als er iemand komt enkel om de stallen schoon te maken, wordt die toch ook gewoon betaald?
Dat vind ik wel iets heel anders als komen om te rijden en de voor die dag bijbehorende klusjes doen.

Romeo2007
Berichten: 4694
Geregistreerd: 24-06-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-19 17:50

Mijn bijrijder betaald 150 voor 3 dagen per week en als ik zelf niet kan mag ze extra rijden of tijdens vakanties. Ze mag doen en laten wat ze wil , we staan all inclusive dus hoeft inprincipe niks te doen alleen af en toe in het weekend een drol uit de stal scheppen.

We hebben dan ook wel alle voorzieningen zoals binnenbak en stapmolen. Zij heeft een eigen paard voor 3 dagen voor 150 euro waarbij ik de investering heb gedaan voor de aanschaf en het risico loop voor kosten bij ziekte. Zij heeft dus echt het plezier zonder zorgen. Als ze er klaar mee is kan ze ook ze opzeggen en ermee stoppen ik als eigenaar kan dat niet.

Mars

Berichten: 33269
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Vld

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-19 17:56

Sclimpre schreef:
Mars schreef:
Ik vind het hetzelfde als dat ik mijn schoonmaakster 100 euro zou vragen want als ze in mijn huis is maakt ze gebruik van mijn g/w/l en schoonmaakmiddelen. Oh ja en hypotheek is ook niet gratis.

Als er iemand komt enkel om de stallen schoon te maken, wordt die toch ook gewoon betaald?
Dat vind ik wel iets heel anders als komen om te rijden en de voor die dag bijbehorende klusjes doen.


Maar zie het eens anders, als diegene de klusjes doet, eigenaar een paar dagen id week niet hoeft te gaan en ‘betaald’ krijgt voor zijn tijd dmv te mogen rijden? Das toch win-win?

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-19 18:00

Mars schreef:
[
Maar zie het eens anders, als diegene de klusjes doet, eigenaar een paar dagen id week niet hoeft te gaan en ‘betaald’ krijgt voor zijn tijd dmv te mogen rijden? Das toch win-win?

Niet hoeft te gaan vind ik zo raar klinken voor iets wat je voor je plezier doet. Als je er tegenop ziet om elke dag naar je paard te gaan, waarom heb je er dan één?
Dan kan je beter zelf een paard leasen.

Mando

Berichten: 15700
Geregistreerd: 11-06-06
Woonplaats: Als Rotterdamse tussen de Friezen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-19 18:05

Ik ben beide geweest.
Betaalde ook als bijrijdster.

Nu ik mijn eigen heb hoeven mijn bijrijdsters niet te betalen.

Ik ga zelf 4x per week en mijn eerste bijrijdster heeft 8 jaar lang lol met mijn knol gehad en die ik nu heb al 1.5 jaar.

Ik zie de meiden genieten, opgroeien, lol hebben en mijn pony krijgt knuffels, aandacht, beweging.

Beter kan ik het niet hebben.


Soms kan je niet 7 dagen per week naar je paard omdat je drukke baan heb of een gezin of je gezondheid staat dat niet toe.
Moet of mag je dan geen paard hebben?