lesgeven met verzorgpaard

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
cissy

Berichten: 19822
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-19 23:09

Uit bescherming voor jou. Zo te horen ben je nog best jong en kun je de gevolgen nog niet overzien. Daarnaast is het je verzorgpaard en blijft de eigenaar verantwoordelijk.

Punz

Berichten: 8563
Geregistreerd: 04-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-19 23:10

Aanvulling op mijn eerdere post:
Als je dit echt leuk vind, kijk dan eens of je op een manege mee kunt helpen,zodat je onder de begeleiding van een gediplomeerd instructeur kunt leren, jezelf ontwikkelen, en wie weet: tzt zélf je instructeursdiploma halen!

C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70543
Geregistreerd: 24-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-19 23:25

Ik verplaats dit topic naar Verzorgpaarden.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Berichten: 101743
Geregistreerd: 02-08-02
Woonplaats: Achterveld

Re: lesgeven met verzorgpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-19 06:33

Zou jij het leuk vinden als jou verzorgsters vreemden op jou paard lieten rijden en zo geld verdienden? Eerlijk gezegd denk ik niet dat de eigenaresse van jou verzorgpaarden het goed zou vinden.

Als ik jou op mijn paard laat is dat omdat ik JOU erop wil, geen vreemden die mijn paard misschien heel verkeerd gaan rijden. Als ik zou merken dat je iemand anders op mijn paard zet en die les gaat geven dan ben je bij mij snel weg...

Ik zou idd gewoon gaan kijken bij instructeurs en als het kan je diploma gaan halen, eerder gewoon niet aan beginnen...

0091

Berichten: 2264
Geregistreerd: 26-01-14
Woonplaats: Op een eiland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-19 06:56

Punz schreef:
Aanvulling op mijn eerdere post:
Als je dit echt leuk vind, kijk dan eens of je op een manege mee kunt helpen,zodat je onder de begeleiding van een gediplomeerd instructeur kunt leren, jezelf ontwikkelen, en wie weet: tzt zélf je instructeursdiploma halen!

Dit. Dat diploma is er niet voor niets.

mairead

Berichten: 3215
Geregistreerd: 08-09-08
Woonplaats: Op de grens tussen Noord- en Zuid-Holland.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-19 07:03

Deze mensen zijn niet boos, deze mensen zijn realistisch.

Lesgeven zonder diploma's op paarden die niet in jouw eigendom zijn, kan hele nare juridische gevolgen hebben als er (letsel) schade ontstaat!
Dus de mensen die reageren in dit topic proberen jou juist te waarschuwen!

Lesgeven zonder diploma's gebeurt wel, maar de instructeur is dan niet verzekerd als er iets gebeurt. Dan zeggen ze tegen hun lesklanten dat ze op 'eigen risico' op het paard stappen. Maar dat is niet waar: in de praktijk kan de lesklant (of de ouders van een minderjarige lesklant) altijd de schade verhalen op de instructeur en/of de eigenaar van het paard...

Daarnaast zit jij ook nog met de eigenaar van jouw verzorgpaarden. Ik zou het iig niet accepteren als mijn verzorgsters les gaven op mijn paard! Al is het niet in de laatste plaats dat ik als eigenaar ook aansprakelijk kan worden gesteld als er wat gebeurt met een derde die tegen betaling op mijn paard rijdt.

Je hebt waarschijnlijk nog te weinig (levens)ervaring om te weten hoe de vork in de steel zit met verzekeringen en aansprakelijkheid. Neem het maar aan van mensen met meer ervaring op dit gebied dat het gewoon echt geen goed plan is!
En ja, je ziet vriendinnen dezelfde onverstandige dingen doen. Maar als zij in de sloot springen dan spring jij er toch niet achteraan?
Laatst bijgewerkt door mairead op 12-05-19 07:30, in het totaal 1 keer bewerkt

genja
Berichten: 3942
Geregistreerd: 12-12-07

Re: lesgeven met verzorgpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-19 07:16

Je reageert trouwens alleen op het verzekerings technische wat er gezegd wordt. Niet op het stukje wat de eigenaar van de verzorgpaarden ervan zou vinden dat jij met andermans paarden geld wilt gaan verdienen

En jij schrijft ik rijd nu ook op eigen risico dat lan je wel afgesproken hebben . Maar als er iets gebeurt en je bent flink gewond kan dit juridisch nog wel Een dingentje worden wie verantwoordelijk is.

cobiie

Berichten: 7304
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Re: lesgeven met verzorgpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-19 07:40

Je huidige instructeur kan wel zeggen dat jij op eigen risico bij haar rijdt, maar zij kan daarmee niet zomaar tegen de wetgeving ingaan.
Met andere woorden, wanneer het echt fout gaat dan zijn er genoeg instanties die willen weten wat er is gebeurd, wie er was en dergelijke. Wanneer ze maar een vermoeden hebben dat ze kosten kunnen verhalen op een ander, staan ze toch echt bij jou instructeur op de stoep.

Dit soort dingen lijkt hartstikke leuk tot het fout gaat, dan komt er meer ellende van dan wat het waard is.

Daarnaast wat heb jij werkelijk te bieden?
Je hebt blijkbaar nog geen passend zadel op de haflingers.
De haflingers zijn oud en kunnen/lopen weinig oefeningen. Je vraagt zelf hier op bokt of wijken voor de haflingers niet al te zwaar is.

Shenavallie
Berichten: 11576
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-19 07:53

Op de gemiddelde manege wordt niet bepaald goed les gegeven, is mijn mening. Er wordt niet gewerkt aan verfijning van de hulpen en ik zie nog steeds heel veel ruitertjes op het verkeerde been rijden, trekken in de mond en ondertussen de paarden 'aanschoppen'. Als dit ook de basis is van hoe jij les hebt gehad op de manege, geef je die slechte methode door aan de kinderen die je 'les' wilt geven. Mijn keuze zou dat zeker niet zijn. Als je echt gedegen les wilt geven, dan ga je eerst zelf een opleiding volgen. En wat ook gezegd is: je moet alle verzekeringen op orde hebben. Als je autorijles neemt en er gebeurt iets, dan is de instructeur daar ook voor verzekerd. Je stapt ook niet in een lesauto met in je achterhoofd dat alles wat je doet je eigen risico is. Maar los van dit alles: ik zou als eigenaar absoluut niet gecharmeerd zijn van dit plan. Ook ik zou - als ik erachter kom - je direct verbannen en je niet meer voor mijn paarden laten zorgen. Conclusie: geen goed plan. ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-19 08:12

Ik ben benieuwd wat de eigenares van de hafs denkt.
En op het argument: 'ze zijn braaf en dus vallen er geen mensen af', kan ik 1 duidelijk weerwoord geven: 'ik ben op een sullige manier van 1 van de braafste paarden van een manege afgevallen. Paard verstapte zich toen ik een M-oefening reed, en daardoor viel ik er ondanks mijn jarenlange rijervaring af. Plat op mijn rug, inclusief zere nek en hoofdpijn...


Om die reden raad ik aan géén les te geven zonder diploma en zonder EHBO-kennis. Ik weet niet of je uberhaupt al EHBO hebt. Verzekeringstechnish kan het jou, en/of de eigenaar van de hafs, veel geld kosten als er iets mis gaat en je hebt geen diploma om les te geven. En dat kan met brave dieren ook. Zo ken ik een topic van een andere bokker waarvan het paard struikelde en over de kop ging. En de bokker kwam toen onder haar paard terecht, ook dat was een braaf dier.

En een EHBO-diploma is naar mijn inziens ook ontzettend belangrijk als je les geeft. Mocht iemand vallen, kun je handelen. Nekletsel, gobroken polsen, bewusteloosheid, klaplong, open botbreuken, ernstig hersenletsel... Als je niet kunt handelen omdat je de kennis niet hebt, dan kun je jezelf wel voor de kop slaan, zo schuldig voel je je ;)

Ofwel, ik zou het als ik jou was niet doen.

Anoniem

Re: lesgeven met verzorgpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-19 08:41

Ik zou het eerst maar eens overleggen met de eigenaresse. Als mijn verzorgster dit zou doen kan ze gelijk vertrekken. Zeker als het zonder overleg gebeurt.

Isabel_k

Berichten: 4768
Geregistreerd: 18-03-12
Woonplaats: Zuid holland

Re: lesgeven met verzorgpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-19 09:16

Ik denk niet dat het een goed idee is. Lesgeven is lastig en je moet héél goed weten wat je zegt. Anders kan je in gevaarlijke situaties komen en dan ben jij verantwoordelijk.

Daarnaast zou ik als eigenaar ontzettend boos worden als mijn verzorgster lessen zou gaan verzorgen met mijn paard. Ik ben dan namelijk verantwoordelijk voor de wellicht stomme acties van verzorgster waardoor er gevaarlijke situaties kunnen ontstaan én wat mogelijk mijn paard zijn rug in de problemen werkt.

Verder: ik ben zelf instructrice en ik zou het niet grappig vinden dat mijn verzorgster met mijn paard mijn potentiële klanten afpakt. _O-

Ik geef mijn verzorgster de kans om mijn paard te rijden, niet jan en alleman. :D

LLouisee

Berichten: 56
Geregistreerd: 11-05-19

Re: lesgeven met verzorgpaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-19 09:39

De eigenaren maken er waarschijnlijk geen probleem van maar bedankt voor alle berichten

cissy

Berichten: 19822
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-19 09:45

LLouisee schreef:
De eigenaren maken er waarschijnlijk geen probleem van maar bedankt voor alle berichten

Daar zou ik niet vanuit gaan! Eerst maar eens overleggen voordat je zulke plannen maakt.

puppy1128

Berichten: 5011
Geregistreerd: 20-11-12
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-19 10:17

Gewoon doen hoor! Want die 50 euro die jij uiteindelijk verdient is niks vergeleken met wat je (ouders) mag/mogen betalen als er wél wat gebeurd. Dat kost heel, heel veel meer geld dan die 50 euro. Zeker als de verzekeringen erachter komen dat jij, zonder diploma of iets hebt staan lesgeven..

Net als dat iemand zegt dat er een hoop mensen door rood licht rijden. Het gaat 9/10 keer goed. Maar die ene keer dat het fout gaat, gaat 9/10 keer ook goed fout.. In het ergste geval meerdere doden. En dan ben je pas echt de sjaak! En dat is dus ook als jij les gaat geven aan iemand. Dan ben jij degene die wordt aangekeken. En met rijden kan er helaas ook enorme ongelukken gebeuren..

Bovendien Als je het alsnog wilt risceren de rest van je leven te betalen (want ik gok zomaar dat je hier niet voor bent verzekerd..) zou ik eerst vragen aan de eigenaar of het wel mag. Als iemand dit bij mij zou flikken zou diegene nooit meer in de buurt van mijn paard mogen komen.. En al helemaal als er een excuus gaat komen 'Maar iemand anders doet het ook'..

LLouisee

Berichten: 56
Geregistreerd: 11-05-19

Re: lesgeven met verzorgpaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-19 10:24

Ik weet genoeg bedankt voor de reacties

jansje73

Berichten: 2656
Geregistreerd: 04-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-19 10:25

LLouisee schreef:
De eigenaren maken er waarschijnlijk geen probleem van maar bedankt voor alle berichten



Heb je dat dan al gevraagd? En wat moet ik verstaan onder kleine kinderen lesgeven? En wat wil je dan voor een les vragen aan geld? Wat is jou niveau van het paardrijden? Hoe groot is de eigenwijs karater van de beide haflingers? Zijn de haflingers gemakkelijk te rijden, goed voor het been en aan de hulpen?

Ik heb 13 maanden op een haflinger stoeterij gewerkt waar ik ook les gaf aan kinderen en volwassenen, daar had ik 2 broers (volwassen mannen ) leren paardrijden in 6 weken tijd. Eigenwijs waren de haflingers van de stoeterij wel , de een meer dan de ander en ik reed ze ook nog eens per week zelf. Ik heb een diploma voor het lesgeven. ( dit was wel in 1996/1997, lang geleden dus :D )

Ik zal als eigenaar van de paarden niet blij zijn dat mijn paarden ( heb zelf 2 tinkers) worden ingezet voor het lesgeven aan kinderen door iemand van 15 jaar en zonder ervaring, daar geef ik geen toestemming voor al had ik zelf een stal waar les word gegeven.

LLouisee

Berichten: 56
Geregistreerd: 11-05-19

Re: lesgeven met verzorgpaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-19 10:30

Ik weet genoegg !!! Stop maar met reageren

Bullebeest
Berichten: 3241
Geregistreerd: 08-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-19 10:31

LLouisee schreef:
Toch worden die lessen gewoon gegeven, dus ik snap niet waarom het zo "gevaarlijk" is. Ik rijd nu ook op eigen risico als ik val moet ik dat betalen en niet de eigenaren


Daar gaat toch niet op als er toch bijvoorbeeld een (zorg)verzekering wordt aangesproken. Dan is en blijft de eigenaar verantwoordelijk. Diegene die dat zou doen met mijn paard kan a la minute vertrekken. Eigenaar is altijd verantwoordelijk ongeacht welk papier is getekend of mondelinge overeenkomst. Als iemand bij een ongeluk invalide raakt of erger nog overleefd heeft de eigenaar een groot probleem of jijzelf als aangetoond wordt dat jij als verzorger onverantwoordelijk met het paard bezig bent geweest en dat ben je, want je geeft onbevoegd betaalde lessen. Ben je de rest van je leven aan het betalen van je domme fout.

SstterreeX
Berichten: 61
Geregistreerd: 11-05-19

Re: lesgeven met verzorgpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-19 10:41

We proberen alleen te helpen ;)!! Je komt nu ook niet bepaald volwassen over. Maargoed.

Renee1991

Berichten: 5980
Geregistreerd: 10-07-13
Woonplaats: Brabant

Re: lesgeven met verzorgpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-19 11:11

Lekker naïef dit :=
Denk dat reageren niet zoveel verschil maakt, TS lijkt toch gewoon te gaan doen wat ze wil doen omdat ze het 'in een dorp verderop ook doen' en 'de eigenaren van de hafs het prima vinden'.

SstterreeX
Berichten: 61
Geregistreerd: 11-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-19 11:19

Renee1991 schreef:
Lekker naïef dit :=
Denk dat reageren niet zoveel verschil maakt, TS lijkt toch gewoon te gaan doen wat ze wil doen omdat ze het 'in een dorp verderop ook doen' en 'de eigenaren van de hafs het prima vinden'.



precies. TS, je maakt zelf het topic aan. Je zegt zelf ‘brand los’. Je krijgt het *gevraagde* advies!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-19 11:50

SstterreeX schreef:
Ik zou zeggen doe eerst wat meer ervaring op. Ik weet niet hoe ervaren jou vriendin is, maar het kan toch ook zo zijn dat zij meer ervaring heeft of iets dergelijks? Ik zou bij jou staan manege lessen en privélessen. Natuurlijk moet je lekker je eigen ding doen maar kijk niet zoveel naar een ander. Geld is niet het belangrijkst

Ook een edit; Nee we zijn absoluut niet boos. We proberen alleen te zeggen dat het dom zou zijn om wel te doen.


Meer of minder ervaring maakt verzekeringstechnisch niks uit helaas

SstterreeX
Berichten: 61
Geregistreerd: 11-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-19 11:54

Elvirawortel schreef:
SstterreeX schreef:
Ik zou zeggen doe eerst wat meer ervaring op. Ik weet niet hoe ervaren jou vriendin is, maar het kan toch ook zo zijn dat zij meer ervaring heeft of iets dergelijks? Ik zou bij jou staan manege lessen en privélessen. Natuurlijk moet je lekker je eigen ding doen maar kijk niet zoveel naar een ander. Geld is niet het belangrijkst

Ook een edit; Nee we zijn absoluut niet boos. We proberen alleen te zeggen dat het dom zou zijn om wel te doen.


Meer of minder ervaring maakt verzekeringstechnisch niks uit helaas


Klopt!! Maar als TS de nodige ervaring niet heeft is dat ook niet slim. Daar kunnen ook ongelukken van komen

Anoniem

Re: lesgeven met verzorgpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-19 12:04

Al heeft ze alle ervaring van de wereld, zonder verzekering moet ze het gewoon niet doen