lesgeven met verzorgpaard

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
LLouisee

Berichten: 56
Geregistreerd: 11-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-19 21:38

Ik denk niet dat je iemand kan kennen na een paar reacties. Jullie doen alsof dat niks is een eigen paard kopen maar wie betaald geld over naar mijn rekening en wie betaald de verzekering. Nou bij deze sluit ik me eigen topic af bedankt voor de (sommige aanvallende) reacties doeggggg. Mijn kennis is voldoende hoor dus maak je daar niet druk over.maar ik ga het toch niet doen door jullie reacties want ik ben toch eigenwijze puber.

myk_en_shant

Berichten: 3269
Geregistreerd: 15-12-10
Woonplaats: Steenwijkerwold

Re: lesgeven met verzorgpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-19 21:41

Klop straks niet bij bokt aan wanneer het flink fout is gegaan.

Daarnaast heb ik geen antwoord gekregen op mijn vragen of je weet hoe je in de situaties moet reageren die ik geschetst heb.

LiannePuthzy

Berichten: 6985
Geregistreerd: 10-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-19 21:41

Ts, waarom wacht je gewoon niet totdat je je instructeurs diploma kan halen?
Tuurlijk lesgeven is hartstikke leuk maar als er wat gebeurt is het toch absoluut niet leuk voor je ouders of eigenaar van het paard als die een schadeclaim krijgen opgelegd?
Echt niemand wil je aanvallen maar gewoon waarschuwen

myk_en_shant

Berichten: 3269
Geregistreerd: 15-12-10
Woonplaats: Steenwijkerwold

Re: lesgeven met verzorgpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-19 21:43

Lesgeven is idd echt leuk om te doen, het is mijn passie. Maar heb wel eerst mijn papiertje gehaald en verzekering afgesloten voordat ik begon.

HopeMyDay

Berichten: 1282
Geregistreerd: 04-12-16

Re: lesgeven met verzorgpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-19 21:51

Ook ik zal dit plan je compleet afraden.
Juridisch gezien ben je nog niet volwassen (ervan uit gaande dat de leeftijd in je profiel klopt uiteraard) en dan is of de eigenaar van de pony's of je ouders aansprakelijk voor de schade die zich eventueel voordoet.
Daarbij is het al helemaal niet slim om onverzekerd, zonder papier les te geven aan kinderen die zich van geen kwaad bewust zijn.
Daarbij vraag ik mij af waar jou ouders en de eigenaren een rol spelen in dit hele verhaal.
Natuurlijk is lesgeven leuk en interessant maar denk ook na over de gevolgen en het "wat als".

Nu is het natuurlijk ook bijna zomervakantie en is dat een fijne tijd om les te geven maar wat als het straks winter is, hoe wil je dat allemaal regelen qua lessen.

Lien2
Berichten: 1236
Geregistreerd: 20-07-07
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-19 21:52

Juridisch is de eigenaar verantwoordelijk voor schade toegebracht door het paard. Jij kan wel afspraken hebben (staat het ook officieel op papier?), maar dat moet ook voor elke andere berijder/lesklant https://www.schelstraete.nl/aansprakeli ... bijrijder/
Je hebt aan je berichten te lezen 3 haflingers als verzorgpaard en zelf een KWPN-er. Waarom dan je verzorgpaarden inzetten?

En zoals de rest al zegt: niet doen. Je mist de basis van pedagogiek.

SstterreeX
Berichten: 61
Geregistreerd: 11-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-19 22:15

Wilde eerst niet zo reageren maar waarom doe jij nou zo ongelofelijk kinderachtig? Ik vind het echt ongelofelijk hoe je reageert. Denk jij nou zelf echt dat jij na manegelessen en een paar privelessen even ‘genoeg kennis’ hebt voor kinderen een GOEDE basis aan te leren? Nou sorry hoor. JIJ vraag advies!
Ouders van kinderen gaan ook niet blij worden als jij zon toon tegen ze aanstaat hoor!!

Punz

Berichten: 8563
Geregistreerd: 04-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-19 22:49

TS... Je hebt het artikel niet helemaal goed begrepen vrees ik.

"Instructeur" is inderdaad geen wettelijk beschermde titel. Dat wil zeggen dat iedereen zich instructeur mag noemen. Jij dus ook. Jouw buurvrouw ook...Zelf iemand die nog nooit in de buurt van een paard is geweest mag zich instructeur noemen. Daar is niets verbodens aan.


Alleen.
Als jij als zelfbenoemd instructeur les gaat geven, en het gaat mis doordat jij een inschattingsfout maakt, en er ontstaat schade.. Dan gaat de verzekering van het slachtoffer deze schade op jou verhalen...

En dan sta je zwak, omdat je dan als zelfbenoemd 'professional" iets stoms hebt gedaan, en je daarvoor heb laten betalen, en dan kun je gewoon vrij simpel ( deels) aansprakelijk gesteld worden voor de schade.

En om deze aansprakelijkheid af te kopen kun je als professioneel instructeur een aansprakelijkheidsverzekering afsluiten. En daar zit nu jouw probleem: Verzekeringen doen dit alleen als je een opleiding hebt. Heb je geen opleiding, dan kun je geen aansprakelijkheidsverzekering afsluiten.Niet omdat dat wettelijk verboden is.. maar simpelweg om dat verzekeringen dat niet doen..

En ja..
als er dan in jouw les iets gebeurt ( je vergeet bijvoorbeeld aan te singelen, kind gaat met zadel en al schuiven, valt en wordt in de val tegen het hoofd geschopt... om maar iets te noemen wat niets met de braafheid van een paard te maken heeft, maar met een simpele menselijke fout die verkeerd uit pakt)

dan is het risico dus groot dat jij ( jouw ouders) de schade ( deels) moeten gaan vergoeden als het slachtoffer jou aansprakelijk stelt..

Thestral

Berichten: 1231
Geregistreerd: 27-08-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-19 23:29

LLouisee schreef:
Nee, ik heb geen opleiding in het geven van lessen. Eigen risico denk ik.want mijn vriendin heeft ook geen diploma of verzekering



Totaal niet verantwoord dus ;) Niet aan beginnen. Je kunt zelf best flink wat prive lessen hebben gehad, maar dit betekent nog niet dat je vanaf de grond af kan zien wat een ruitertje verkeerd doet of waar de verbeterpunten liggen voor de ruiter. Gewoon niet doen.

Tigra_
Berichten: 13059
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-19 23:40

Lien2 schreef:
Juridisch is de eigenaar verantwoordelijk voor schade toegebracht door het paard. Jij kan wel afspraken hebben (staat het ook officieel op papier?), maar dat moet ook voor elke andere berijder/lesklant https://www.schelstraete.nl/aansprakeli ... bijrijder/
Je hebt aan je berichten te lezen 3 haflingers als verzorgpaard en zelf een KWPN-er. Waarom dan je verzorgpaarden inzetten?

En zoals de rest al zegt: niet doen. Je mist de basis van pedagogiek.


Dat lijkt me wel handig om eerlijk te zijn tegen de eigenaren.
Snap het idee best en wordt volgens mij meer gedaan dan mensen denken.
Of het verstandig is dat is weer wat anders. Maar dat is aan de eigenaren om te beslissen. Zolang je maar eerlijk bent naar hun toe.

xLeoniee

Berichten: 2427
Geregistreerd: 16-01-12
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-19 01:46

Ik denk dat dit gewoon rellen is... eerst dit in een topic

LLouisee schreef:
Hoi, ik heb samen met een vriendin 2 haflingers (21 en 23) jaar. Ik vind dat al best op leeftijd en ze hoeven daarom van mij (en de andere verzorger) niet veel te doen. Wel nagefelijk en wat figuren maar geen travers of wijken etc. Nou zegt een andere vriendin dat dit prima kan (die rijd af en toe ook mee). Naar mijn mening kan het wel maar ze hoeven het niet meer. De ene heeft artrose. Wat is jullie mening en weten jullie iets om te doen om het rijden voor de paardjes (en ons) leuk te maken ?


Paar uur later is er ineens een Gribaldi bij
LLouisee schreef:
hoi, ik heb een kwpn'er die van gribaldi x amethist is. nou vroeg ik me af heb ze nog ergens halfbroertjes of zusjes rondlopen ?


Dus of ts heeft een hele grote fantasie.. of puur om te rellen :')

LoveUggs

Berichten: 8677
Geregistreerd: 12-01-11
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-19 06:47

LLouisee schreef:
Nee, ik heb geen opleiding in het geven van lessen. Eigen risico denk ik.want mijn vriendin heeft ook geen diploma of verzekering


Als jou vriendin van een flatgebouw springt, doe jij dat dan ook?

Je bent 15 jaar. Als je echt wilt lesgeven, wacht je even en doe je daar de juiste opleiding voor. Als jij en je vriendin het leuk vinden om les te geven, doe dat dan aan elkaar, hartstikke leuk en kan je heel veel van leren. Maar op deze leeftijd heb jij niet voldoende kennis/verantwoordelijkheids gevoel, om kleine kindjes op te leiden.
Ik heb ook lesgegeven aan een vriendinnetje op die leeftijd. Later toen ik wat ouder was nogsteeds. En ik heb haar daar echt mee kunnen helpen omdat mijn kennis net wat groter was dan die van haar. Maar dan zat zij wel op haar eigen bijrijdpaard.

pateeke
Berichten: 2213
Geregistreerd: 12-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-19 06:54

Nou, lesgeven is echt wel meer dan een pony nemen, kinderen nemen en wat rond laten hobbelen...

LLouisee schreef:
Nou ik neem niet zomaar iets aan van iemand die iets typt achter zijn beeldscherm ik snap dat dit als advies bedoel is wilde alleen weten hoe andere erover "denken" niet dat ik niet eens les mag geven want het is geen beschermd beroep lesgeven mag altijd en de eigenaren zijn verantwoordelijk.


Moest ik de eigenaar van die pony's zijn en je zou met mijn pony gaan lesgeven, zou ik daar al niet mee kunnen lachen. Moest je dan ook nog afkomen met 'als er iets gebeurt ben ik niet aansprakelijk maar de eigenaren', wow, dan was het kot toch wel te klein hoor!

Ja, lesgeven is tof, maar ook al ooit nagedacht over wat de gevolgen kunnen zijn als er zich situaties voordoen waar je niet aan gedacht hebt en niet voor opgeleid bent? Er kan ook gewoon iets mis gaan en de gevolgen kunnen enorm zijn.
En ja, ook kinderen zijn heel leuk. Maar net dat is een reden om het niet te doen. Je wil het vooral veilig en leuk houden voor de kinderen, lijkt me. Er zijn nog zoveel leuke dingen die je kan doen met kinderen, buiten lesgeven.
Dat je zelf goed kan rijden wil ook helemaal niet zeggen dat je goed kan lesgeven. Lesgeven is een vak apart dat je toch echt wel moet leren.

Daarnaast zoals anderen zeggen: zou ik toch ook maar zorgen dat ik verzekerd ben als ik zou gaan lesgeven.

Behaal eerst je instructeursdiploma en ga dan pas aan de slag met lesgeven, met je eigen paarden of met klanten die een eigen paard hebben.

Of, ga inderdaad, zoals LoveUggs zegt lesgeven aan je vriendin.

Shenavallie
Berichten: 11576
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-19 10:50

LLouisee schreef:
Ik denk niet dat je iemand kan kennen na een paar reacties. Jullie doen alsof dat niks is een eigen paard kopen maar wie betaald geld over naar mijn rekening en wie betaald de verzekering. Nou bij deze sluit ik me eigen topic af bedankt voor de (sommige aanvallende) reacties doeggggg. Mijn kennis is voldoende hoor dus maak je daar niet druk over.maar ik ga het toch niet doen door jullie reacties want ik ben toch eigenwijze puber.

Hier is je vetgedrukte reactie gelijk je antwoord voor je vraag over 'lesgeven'. Denk je dat de eigenaar bij een ongeval zegt: "Prima joh, dat ga ik allemaal betalen! Scheelt voor jou weer!" Hoe ga je dát bekostigen? Als je al niet eens geld hebt voor een eigen paard en bijbehorende verzekering, hoe wil je dat dan doen als je ongediplomeerd en onverzekerd gaat 'lesgeven'? Laat je Penny-droom even in de koelkast staan en wacht tot je volwassen bent en een gedegen opleiding hebt gevolgd.

Anoniem

Re: lesgeven met verzorgpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-19 11:15

En je hebt zoveel kennis! Als je nog steeds denkt dat nagevelijkheid een oefening is, wat ik in een ander topic zie, zal ik je even uit de droom helpen, een paard moet ontspannen lopen om een ruiter goed te kunnen dragen, dus het is niet zo dat nagevelijk zijn een oefening is of dat je een paard op een gegeven moment niet meer nagevelijk hoef te rijden omdat hij oud is, een oud paard moet zijn lijf juist effectief gebruiken om blessurevrij te blijven. En waarom zou een 21-jarig fit paard geen travers meer kunnen doen, kans lijkt me groot dat jij niet weet waar het knopje zit. Dat knopje zit op de hals, aan de linkerkant, bij haflingers is ie meestal geel. en imo kan elk paard dat nog 4 benen heeft, wijken. Ik zou jezelf eens wat minder overschatten, dan sta je veel meer open om te leren en maak je veel meer vooruitgang dan wanneer je denkt dat je alles al kan

rien10
Berichten: 14667
Geregistreerd: 01-06-10

Re: lesgeven met verzorgpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-19 11:17

De opleiding tot paardrij-instructeur duurt minstens 4 jaar. Dat is het MBO gedeelte. Dan heb je nog de nodige jaren rij-ervaring, uren maken, kijken, meelopen, etc etc etc.
Dat kan je niet als 15 jarige doen "omdat je zelf al heel veel les hebt gehad".
Helaas wil je dit niet horen. Maar ik zeg het toch. Slecht plan. Niet doen.

Jes

Berichten: 12155
Geregistreerd: 12-11-02
Woonplaats: Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-19 13:02

GOED lesgeven aan jonge kinderen/beginners is zoveel lastiger dan lesgeven aan meer ervaren mensen.

Ik heb mijn instructeurs diploma, heb 25 jaar rijervaring waarvan 17 jaar met eigen paarden.
Ik heb paarden ingereden, en toch ben ik heel blij dat onze kinderen op de manege/ponyclub leren rijden. Die vrouw die daar les geeft heeft zoveel ervaring met die kinderen.

En als eigenaar (en ouder ook trouwens) zou ik nooit akkoord gaan met lessen door jou gegeven, of welke andere minderjarige of meerderjarige zonder instructie diploma.

rien10
Berichten: 14667
Geregistreerd: 01-06-10

Re: lesgeven met verzorgpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-19 13:06

Nee, mijn kind mag ook niet les krijgen van een 15 jarige penny

Anoniem

Re: lesgeven met verzorgpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-19 13:09

Helaas zien de meeste ouders de gevaren niet, vinden ze paardrijden veel te duur en zijn ze blij dat ze op deze manier een oplossing hebben gevonden om hun kind goedkoop te laten lessen

SstterreeX
Berichten: 61
Geregistreerd: 11-05-19

Re: lesgeven met verzorgpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-19 13:26

Dat ook nog. Je wilt er geld voor vragen maar hoeveel dan wel niet? lijkt mij toch dat je onder de 8 euro vraagt voor ongediplomeerde lessen die eigen risico zijn.

YentlShots

Berichten: 3076
Geregistreerd: 28-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-19 13:31

Chickie, je bent 15. Welke knowledge heb jij wat je die kinderen bij kan brengen? Weet je hoe je ze kan leren hun eigen balans te vinden? Niet in de teugels hangen? Niet te schoppen en dat drijven noemen maar ze leren hulpen geven met hun zit? Wie heeft jou de ware aard van een paard uitgelegd en hoe daarmee om te gaan?
Dit wist ik ook niet op mijn 15e, dus ik betwijfel sterk of twee meisjes dit allemaal weten en het kunnen uitleggen aan kleine kinderen. Geloof mij, die kinderen gaan hangen aan de teugels, schoppen, slaan met een zweepje als je ze die geeft, niet omdat ze gemeen zijn maar omdat ze niet beter weten. Die paarden zijn dat op een moment zat. Een flinke bok of een steiger in protest is genoeg. Je hebt verzorgpaarden met eigenaren, geen manegepony's. Zo ontstaan ongelukken en dan ben jij de dupe, of de eigenaren. Aansprakelijkheid is een ding. En net zoals jij zien ouders en kinderen ook het gevaar van paarden niet. Je creeert hier dus echt een gevaarlijke situatie.

Ik ben nog steeds echt heel verbaasd hoe mensen niet het gevaar van een paard inzien. Het is allemaal rainbows en pink unicorns. Ja ze zijn gedomesticeerd, maar hun instinct gaat er niet uit. Een paard heeft reflexen in een split second, niet omdat ze onvoorspelbaar zijn, maar omdat ze moesten overleven in het wild. Deze reflexen zijn levensgevaarlijk als je er niet verstandig mee omgaat. Dus ik zou je adviseren om gewoon veel meer te gaan leren van paarden voordat je de betweter gaat uithangen.

anjali
Berichten: 15078
Geregistreerd: 25-07-15

Re: lesgeven met verzorgpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-19 13:37

Het is nog steeds niet duidelijk of ts dit al aan de eigenaren van haar verzorgpaarden heeft gevraagd? Bij veel eigenaren mag je niet eens anderen op hun paard laten.

SstterreeX
Berichten: 61
Geregistreerd: 11-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-19 13:39

YentlShots schreef:
Chickie, je bent 15. Welke knowledge heb jij wat je die kinderen bij kan brengen? Weet je hoe je ze kan leren hun eigen balans te vinden? Niet in de teugels hangen? Niet te schoppen en dat drijven noemen maar ze leren hulpen geven met hun zit? Wie heeft jou de ware aard van een paard uitgelegd en hoe daarmee om te gaan?
Dit wist ik ook niet op mijn 15e, dus ik betwijfel sterk of twee meisjes dit allemaal weten en het kunnen uitleggen aan kleine kinderen. Geloof mij, die kinderen gaan hangen aan de teugels, schoppen, slaan met een zweepje als je ze die geeft, niet omdat ze gemeen zijn maar omdat ze niet beter weten. Die paarden zijn dat op een moment zat. Een flinke bok of een steiger in protest is genoeg. Je hebt verzorgpaarden met eigenaren, geen manegepony's. Zo ontstaan ongelukken en dan ben jij de dupe, of de eigenaren. Aansprakelijkheid is een ding. En net zoals jij zien ouders en kinderen ook het gevaar van paarden niet. Je creeert hier dus echt een gevaarlijke situatie.

Ik ben nog steeds echt heel verbaasd hoe mensen niet het gevaar van een paard inzien. Het is allemaal rainbows en pink unicorns. Ja ze zijn gedomesticeerd, maar hun instinct gaat er niet uit. Een paard heeft reflexen in een split second, niet omdat ze onvoorspelbaar zijn, maar omdat ze moesten overleven in het wild. Deze reflexen zijn levensgevaarlijk als je er niet verstandig mee omgaat. Dus ik zou je adviseren om gewoon veel meer te gaan leren van paarden voordat je de betweter gaat uithangen.


Amen! _/-\o_ _/-\o_

YentlShots

Berichten: 3076
Geregistreerd: 28-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-19 13:40

anjali schreef:
Het is nog steeds niet duidelijk of ts dit al aan de eigenaren van haar verzorgpaarden heeft gevraagd? Bij veel eigenaren mag je niet eens anderen op hun paard laten.

Als mijn bijrijder dat bij mijn pony zou doen zou ik ze er hoogstpersoonlijk zelf af komen trappen.

Thestral

Berichten: 1231
Geregistreerd: 27-08-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-19 14:00

xLeoniee schreef:
Ik denk dat dit gewoon rellen is... eerst dit in een topic

LLouisee schreef:
Hoi, ik heb samen met een vriendin 2 haflingers (21 en 23) jaar. Ik vind dat al best op leeftijd en ze hoeven daarom van mij (en de andere verzorger) niet veel te doen. Wel nagefelijk en wat figuren maar geen travers of wijken etc. Nou zegt een andere vriendin dat dit prima kan (die rijd af en toe ook mee). Naar mijn mening kan het wel maar ze hoeven het niet meer. De ene heeft artrose. Wat is jullie mening en weten jullie iets om te doen om het rijden voor de paardjes (en ons) leuk te maken ?


Paar uur later is er ineens een Gribaldi bij
LLouisee schreef:
hoi, ik heb een kwpn'er die van gribaldi x amethist is. nou vroeg ik me af heb ze nog ergens halfbroertjes of zusjes rondlopen ?


Dus of ts heeft een hele grote fantasie.. of puur om te rellen :')



dit dus! Ik snap niet waarom dit soort leugenachtige typetjes op bokt mogen blijven.....