Advies over situatie bijrijdpaard

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniemk2
Berichten: 1487
Geregistreerd: 14-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-19 19:46

Luckystory schreef:
Sorry, maar voor 150 in de maand houd ik er hier 5 aan huis.
Hooi van eigen land en in de zomer eten ze gras. Kosten aan bodembedekking heb je niet als ze doorgaans op de weide lopen. En als ze geen hoefijzers hebben, kom je met 4 keer per jaar bekappen ruimschoots toe. Af en toe wat ontworming erin en dat is het dan...
Ik vind 150 dus wel degelijk stevig doorgevraagd voor een fokmerrie die aan huis staat.
Daarvan kan TS ruimschoots een eigen paard houden...


Hoe doe je het dan met de dierenartskosten? Heb je dan zoveel land dat je nooit elders hooi moet kopen? In de winter heb je ook geen bodembedekking nodig? Jouw situatie valt niet te vergelijken met hoe een handelaar of particulier/pensionhouder zijn hooi en bodembedekking moet inkopen. De hoefsmid verschilt idd per paard hoe vaak het nodig is per jaar.

Caesar
Berichten: 9302
Geregistreerd: 20-01-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-19 19:47

Ts; blijf bij jezelf. Ik denk dat je heel goed weet dat dit niet correct is en gaat. Ik vind het netjes dat je ondanks je beperkte mogelijkheden toch nog iets probeert aan een betaling. En daarnaast moet je zeker ook nog de dingen betalen die je nu betaald?

Hoe jammer ook, alleen al principieel gezien zou ik ermee stoppen. Ik zou blij zijn met iemand die al op eigen kosten les zou nemen en zadel etc onderhoudt.

Getup

Berichten: 8276
Geregistreerd: 27-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-19 19:47

maria1990 schreef:
Sommige beseffen imo niet wat een paard nu daadwerkelijk per maand kost in onderhoud. De fokker van TS haar paard, gaat echt niet rijk worden van de bijdrage van 150 euro in de maand. Sterker nog hij moet zelfs geld bijleggen om alles te kunnen bekostigen. Tel zelf maar uit wat een paard per maand eet aan; brokken, ruwvoer bodembedekking, dierenartskosten, hoefsmid, ontworming, dekgeld en supplementen etc. Er blijft weinig geld over per maand kan ik je vertellen. Voor TS voelt het nu zuur dat ze haar bijrijdpaard kwijt raakt omdat TS de prijs te hoog vindt. Je hebt een hele lange periode zonder dat daar kosten aan verbonden zaten kunnen rijden op dit paard. Daar mag je de eigenaren best dankbaar voor zijn :D


en dat wordt beter als TS ophoudt? Dan krijgen ze en geen bijdrage ,én het paard wordt niet gereden. T is ook nog een fokmerrie, die gewoon telkens drachtig is. Dit paard staat ook nog eens te koop,dus kan ook zomaar weg zijn.

Hutcherson

Berichten: 7349
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-19 19:48

Ik heb niet alles bijgelezen, maar ik zou ook aangeven te willen stoppen.
Je moet jezelf niet in financiele problemen werken voor een paard wta niet van jou is.
Ze hebben alle macht in handen helaas, als ze volgend jaar 250€ willen dan sta je voor dezelfde situaties.
Ik zou die 150€ gewoon lekker opzij zetten voor je eigen paard straks.

Brainless

Berichten: 29737
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-19 19:58

maria1990 schreef:
Heb je dan zoveel land dat je nooit elders hooi moet kopen? In de winter heb je ook geen bodembedekking nodig? Jouw situatie valt niet te vergelijken met hoe een handelaar of particulier/pensionhouder zijn hooi en bodembedekking moet inkopen. De hoefsmid verschilt idd per paard hoe vaak het nodig is per jaar.

Ik, als particulier, koop alles in... en ben dat echt niet kwijt voor 3 paarden.
HS is wat ik wil qua ijzers/bekappen.
2 staan zonder ijzers en 1 alleen in de zomerperiode.

Blazy
Berichten: 1527
Geregistreerd: 10-08-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-19 20:00

Allereerst stoppen

Ik vind het bizar dat het na een paar jaar wordt geeist. Doe het dan gelijk en niet door de bijrijder, de TS, in dit geval voor het blok te zetten. Dat is imo niet netjes

Daarnaast worden hier weet ik veel wat voor kosten bijgehaald. De eigenaar kiest er voor om te gaan fokken met dier. Om die kosten dan op TS te verhalen die ook een periode niet kan rijden is nogal bizar.
Blootsvoets hoeft idd maar ongeveer vier keer per jaar de hoefsmid te komen. Bodembedekking hoeft niet bij 24/7 weidegang. Ruwvoer kan je voor jezelf wel voor zorgen. Kan je als het goed aanpakt het hele jaar meedoen.
€150,00 moet dus te doen zijn in eigen beheer.

Daarnaast zie je vaak bij fokmerries dat rijden geheel weer opgepakt moet worden. Dat is in dit geval niet zo. Wat verkoopprijs omhoog jaagt door hulp van TS.

Dus nee ik vind het onredelijk

Anoniemk2
Berichten: 1487
Geregistreerd: 14-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-19 20:08

Getup schreef:
en dat wordt beter als TS ophoudt? Dan krijgen ze en geen bijdrage ,én het paard wordt niet gereden. T is ook nog een fokmerrie, die gewoon telkens drachtig is. Dit paard staat ook nog eens te koop,dus kan ook zomaar weg zijn.


Dat hoor je mij niet zeggen! Ik snap alleen niet dat sommige het volkomen normaal vinden om kosteloos op andermans paard rond te rijden. Ik heb ook een bijrijdster voor m'n paard gehad ze studeerde toen der tijd nog en betaalde toen ook mee in de stallingskosten. Ze nam toen zelf een krantenwijk erbij zodat ze haar verzorgpaard kon betalen. Mocht TS de 150 euro per maand wel willen en kunnen betalen, maar TS haar verzorgpaard wordt verkocht binnen twee weken of eerder? Dan zou ik als eigenaar zijnde TS tegemoetkomen in de kosten door een deel terug te betalen. Waar een wil is, is een weg :D

Gizeppie

Berichten: 2777
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-19 20:23

maria1990 schreef:
Sommige beseffen imo niet wat een paard nu daadwerkelijk per maand kost in onderhoud. De fokker van TS haar paard, gaat echt niet rijk worden van de bijdrage van 150 euro in de maand. Sterker nog hij moet zelfs geld bijleggen om alles te kunnen bekostigen. Tel zelf maar uit wat een paard per maand eet aan; brokken, ruwvoer bodembedekking, dierenartskosten, hoefsmid, ontworming, dekgeld en supplementen etc. Er blijft weinig geld over per maand kan ik je vertellen. Voor TS voelt het nu zuur dat ze haar bijrijdpaard kwijt raakt omdat TS de prijs te hoog vindt. Je hebt een hele lange periode zonder dat daar kosten aan verbonden zaten kunnen rijden op dit paard. Daar mag je de eigenaren best dankbaar voor zijn :D


Eigenaren kiezen er zelf voor om een paard te hebben.. Ik vind dat je een ander niet met die hoge kosten mag opzadelen, zeker als het paard aan huis staat.. Die kosten zijn voor de eigenaar..

Ik vind dat zo gek.. Ik heb ook een eigen paard, maar ga een ander niet met mijn kosten opzadelen.. Als iemand het paard ook nog traint/uitbrengt, waardoor het meer waard wordt in de verkoop.

Kymalin

Berichten: 3055
Geregistreerd: 13-03-07
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-19 20:30

In de tijd dat ik nog paarden reed voor een ander werd altijd alles betaald. Les, startkaart en startgeld. En ik ben echt geen topruiter. Zoals hier al vaker is genoemd heeft de eigenaar sowieso kosten voor het onderhoud, of jij nu rijdt of niet en doordat jij hem rijdt wordt het paard alleen maar beter dus ik snap die mensen niet zo.

Ik heb bij mijn paarden ook 2 bijrijders gehad en daar ook nooit iets voor gevraagd. Ze hoefden ook geen stallen ofzo uit te mesten want dat moet ik sowieso doen, of ik nu bijrijders heb of niet. Alleen als ik een dagje weg was een keer binnen of buiten zetten en eventueel voeren.

Welke regio zit jij TS?

SinneJ

Berichten: 3077
Geregistreerd: 02-04-15
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-19 20:31

Ik vind dat een beetje zoals verwachten dat een huurder de hypotheek van een woning mee afbetaalt... Je betaalt de kosten die je maakt, dat deed TS, maar uiteindelijk hou je er geen paard aan over. Uiteindelijk heb je niets als het dier weggaat of hoogdrachtig is.

pien_2010

Berichten: 43281
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-19 20:38

Jammer TS. Wat niet kan , kan niet. Dus eigenaren bedanken voor de geweldige tijd, zeggen dat je het heel jammer vindt, maar dat je het geld niet hebt en dus moet stoppen.

ultimate
Berichten: 123
Geregistreerd: 28-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-19 20:40

Het zal niet helpen om te discussieren over prijs en als het rechtvaardig is of niet.
Ik zou dus gewoon tegen de eigenaar zeggen dat ik het niet kan betalen maar voorstellen te blijven rijden totdat ze iemand gevonden hebben zodanig het paard in gang blijft.
Misschien duurt het dan nog maanden of jaren voor het gebeurt en zo kunt je blijven genieten.

Getup

Berichten: 8276
Geregistreerd: 27-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-19 20:41

pien_2010 schreef:
Jammer TS. Wat niet kan , kan niet. Dus eigenaren bedanken voor de geweldige tijd, zeggen dat je het heel jammer vindt, maar dat je het geld niet hebt en dus moet stoppen.



precies :j

Ayasha
Blogger

Berichten: 57935
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-19 20:49

maria1990 schreef:
Getup schreef:
en dat wordt beter als TS ophoudt? Dan krijgen ze en geen bijdrage ,én het paard wordt niet gereden. T is ook nog een fokmerrie, die gewoon telkens drachtig is. Dit paard staat ook nog eens te koop,dus kan ook zomaar weg zijn.


Dat hoor je mij niet zeggen! Ik snap alleen niet dat sommige het volkomen normaal vinden om kosteloos op andermans paard rond te rijden. Ik heb ook een bijrijdster voor m'n paard gehad ze studeerde toen der tijd nog en betaalde toen ook mee in de stallingskosten. Ze nam toen zelf een krantenwijk erbij zodat ze haar verzorgpaard kon betalen. Mocht TS de 150 euro per maand wel willen en kunnen betalen, maar TS haar verzorgpaard wordt verkocht binnen twee weken of eerder? Dan zou ik als eigenaar zijnde TS tegemoetkomen in de kosten door een deel terug te betalen. Waar een wil is, is een weg :D

Als ze niet gereden worden kosten ze dat toch ook? :?

Ik heb een bijrijder gehad, die moest echt niet bijleggen. Vind dat zo’n kul. Als TS stopt worden ze niet ineens goedkoper.

Getty_Maan

Berichten: 2593
Geregistreerd: 14-04-06
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-19 21:04

Ik had een lease paard waar ik alles mee mocht doen, net een eigen paard.

Regelde de hoefsmid en entingen. Ook gebruikte ik mijn eigen tuig, lesde ik om de week en reed ik wedstrijden

Maar afgelopen jaar een huis gekocht en toen heb ik met de eigenaar overlegd en gezegd dat ik het niet meer kon betalen. Omdat hij erg blij met mij is, mocht ik gewoon blijven doorgaan met verzorgen. Wel is dat paard toen in overleg verkocht en mocht ik met zijn jonge merrie verder. Dankzij mijn investering, heeft hij het paard goed kunnen verkopen (goed plekje gekregen, is fijn gegaan).

Nu betaal ik geen leasegeld meer, maar zorg ik nog wel voor de hoefsmid, entingen en tandarts. Ook les ik nog om de week en rijdt ik wedstrijden met deze nieuwe merrie.

Ts in joun situatie zou ik overleggen met de eigenaren, houden ze zich vast aan het bedrag. Dan ik het heeel erg balen en rot. Maar zal je toch moeten stoppen. Hopelijk zullen ze er dan toch achterkomen wat voor waarde je voor hun was.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-19 21:31

Ik zou vragen waarom de eigenaren een bijdrage willen. Kijken of je daarmee kunt onderhandelen. (Onderhandelen adhv belangen van beide partijen. Ik dacht dat het de Harvard-methode was)

Willen de eigenaren niet meegaan in een onderhandeling, of is het na onderhandelen niet voldoende... Dan kun je een doos merci kopen, en afscheid nemen van het paard.

Kymalin

Berichten: 3055
Geregistreerd: 13-03-07
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-19 21:33

Ayasha schreef:
maria1990 schreef:

Dat hoor je mij niet zeggen! Ik snap alleen niet dat sommige het volkomen normaal vinden om kosteloos op andermans paard rond te rijden. Ik heb ook een bijrijdster voor m'n paard gehad ze studeerde toen der tijd nog en betaalde toen ook mee in de stallingskosten. Ze nam toen zelf een krantenwijk erbij zodat ze haar verzorgpaard kon betalen. Mocht TS de 150 euro per maand wel willen en kunnen betalen, maar TS haar verzorgpaard wordt verkocht binnen twee weken of eerder? Dan zou ik als eigenaar zijnde TS tegemoetkomen in de kosten door een deel terug te betalen. Waar een wil is, is een weg :D

Als ze niet gereden worden kosten ze dat toch ook? :?

Ik heb een bijrijder gehad, die moest echt niet bijleggen. Vind dat zo’n kul. Als TS stopt worden ze niet ineens goedkoper.

Precies dat Ayasha :j

Almighty
Berichten: 2907
Geregistreerd: 09-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-19 21:35

Lastige kwestie blijven zulke dingen altijd. Het is en blijft een paard van iemand anders en helaas ontstaan er niet meer dan eens zulke moeilijke situaties.

Tja je kan zeggen ik betaal de 150 euro. Maar dan niet meer op wedstrijd, niet meer uit eigen zak zadelmaker, hoefsmid ontworming. Of wat anders dan ook. Daar moet de eigenaar dan maar voor zorgen als die dat wil nog. Want dat kan je niet meer betalen naast rijden.

Paard is 6 en geeft veulens elk jaar. Vind ik het niveau nog knap. Mensen verwachten snel z'n paard wat op 6 al lichte tour is want dat is zo bijzonder. Dat dat paard dan op 7 of 10 kapot is jong ach hopen dat je het er net voor verkocht hebt voor veel geld.

En dat ze haar zo lang niet verkocht krijgen ondanks niet actieve verkoop is niet jou probleem dat ze dan geld kost. Dekking, veulen enz kost ook geld en dat kan wel.

Tja je komt er echt niet uit. Ondanks dat je netjes rond de tafel zat.

Laat los en ga. Weet dat je hart breekt om merrie achter te laten want je maakt toch band met het dier. Even zonder en blijven kijken. En er komt wel wat op je pad. Kort tijd voor meer geld spaar eigen paard toekomst.

Andermans paarden blijft toch het paard ander hoeveel inzet en eigen geld je er ook in stopt. Als de eigenaar anders besluit heb je niets meer.

Charmaine
Berichten: 1414
Geregistreerd: 28-12-03
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Re: Advies over situatie bijrijdpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-19 21:55

Ik blijf het toch ook bijzonder vinden dat tegenwoordig een bijdrage betaalt moet worden omdat de eígenaar een probleem heeft; geen of onvoldoende tijd of geld meer heeft voor het paard. Dan moet je je paard maar verkopen. Of iemand inhuren die je paard rijdt. Of blij zijn met die bijrijder die kostenloos voor je paard zorgt. En gaat het om geldgebrek en wil je daarom een bijrijder, dan is dat imo geen bijrijder maar mede-eigenaar (feitelijk zou die zich voor de helft moeten inkopen, maar gaat ff om het idee).

Uit eigen ervaring ts, ik heb ook voor zo'n gepensioneerde hobby-fokker gereden en meer dan 1 paard naar z-niveau gereden voor hem. Betaalde net als jij les starten hoefsmid ed. Alles behalve onderhoud en echt grote da-kosten. Harstikke blij met elkaar geweest. Totdat 1 paard verkocht ging worden en ik een deel van de verkoopprijs zou krijgen. Je raadt het al, nooit gekregen...Ben toen ook gestopt daar.

Geloof me, je komt er over heen als je stopt, je kunt immers niet anders als je het niet kunt betalen, en er zijn echt zat eigenaren die maar wat blij met je zullen zijn.

capopjekop

Berichten: 30656
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-19 21:58

Jammer dat het zo loopt ts. Ik zou ze idd bedanken voor de fijne tijd en verder gaan zoeken.

Een paard kost idd veel geld, maar een betrouwbare bijrijder die helpt en wil investeren in lessen is ook wel wat waard. 150 euro is erg veel geld, zeker voor een student. Voor dat geld houd ik er bijna 3 van thuis bij mijn ouders..

Met jouw instelling kom je ongetwijfeld snel een ander leuk paardje tegen

Anoniem

Re: Advies over situatie bijrijdpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-19 22:17

Ik heb in exact dezelfde situatie gezeten. Voordat ik begon met bijrijden afgesproken dat ik geen bijdrage zou betalen omdat ik dit ook niet kon betalen van mijn bijbaantje. Alleen de benzine koste mij al 150 per maand (was in de tijd dat de benzine prijs op zn hoogtepunt was. Verder betaalde ik ook de lessen zelf en veel spullen zelf gekocht. Ik voerde regelmatig de paarden en zette de paarden binnen zodat de eigenaar niet hoefde te komen. Paard werd er beter van. Dit was ook bevestig door een jurylid waarbij ik een keer een oefenwedstrijd had gereden. Zij kende het paard van en wist hoe de bij de vorige ruiter liep en vond dat die echt vooruit gegaan was. Uiteindelijk kwamen ze er mee aan dat ik 150 per maand moest betalen. Toen ook nog mijn vader werkeloos werd door een faillissement van het bedrijf waar hij voor werkte moest ik meer zelf gaan betalen en kon ik dit echt niet ophoesten. In de tussentijd liet hij op de dagen dat ik werken was andere mensen proefrijden. Dit hoorde ik weer via via. Toen gemeld dat ik dit niet kon betalen. Ik heb er daarna nooit meer iets van gehoord. Enkele dagen later werd ik gebeld door zijn buurvrouw(waar ik altijd samen mee naar de les ging) dat ik snel mijn spullen moest gaan ophalen want ze verwachtte dat ik ze anders kwijt zou zijn. Ik ben snel met mijn vader er naartoe gereden. Het meeste heb ik terug kunnen halen. Alleen een set peesbeschermers en halster waren al weg. Ik heb er nooit meer iets van gehoord. Vanaf dat moment ook besloten dat het eerst volgende paard waar ik op stap mijn eigen paard wordt.

PaardjeH1994
Berichten: 35
Geregistreerd: 14-10-13
Woonplaats: Sprundel

Re: Advies over situatie bijrijdpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-19 22:45

Vind 150 euro ook heel veel. Mijn bijrijdster betaald 20 euro per maand. Zij heeft veel plezier met het paard voor weinig geld en ik toch een kleine bijdrage. Toen ik zelf een verzorgpaard had betaalde ik de hoefsmid. Een kleine bijdrage kan, maar zou echt geen 150 euro gaan betalen, want je vermeerderd ook nog eens de waarde van het paard, doordat je er wedstrijden mee rijd.

anjali
Berichten: 15081
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-19 09:51

Charmaine schreef:
Ik blijf het toch ook bijzonder vinden dat tegenwoordig een bijdrage betaalt moet worden omdat de eígenaar een probleem heeft; geen of onvoldoende tijd of geld meer heeft voor het paard. Dan moet je je paard maar verkopen. Of iemand inhuren die je paard rijdt. Of blij zijn met die bijrijder die kostenloos voor je paard zorgt. En gaat het om geldgebrek en wil je daarom een bijrijder, dan is dat imo geen bijrijder maar mede-eigenaar (feitelijk zou die zich voor de helft moeten inkopen, maar gaat ff om het idee).

Uit eigen ervaring ts, ik heb ook voor zo'n gepensioneerde hobby-fokker gereden en meer dan 1 paard naar z-niveau gereden voor hem. Betaalde net als jij les starten hoefsmid ed. Alles behalve onderhoud en echt grote da-kosten. Harstikke blij met elkaar geweest. Totdat 1 paard verkocht ging worden en ik een deel van de verkoopprijs zou krijgen. Je raadt het al, nooit gekregen...Ben toen ook gestopt daar.

Geloof me, je komt er over heen als je stopt, je kunt immers niet anders als je het niet kunt betalen, en er zijn echt zat eigenaren die maar wat blij met je zullen zijn.

Een bijrijder die betaalt voor het rijden,dus in feite huurt,wordt daardoor geen mede-eigenaar.

xxCYNNxx

Berichten: 5661
Geregistreerd: 06-07-11
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-19 10:33

goh dat klikt alsof die mensen met iemand hebben gepraat die hun erop gewezen heeft dat tegenwoordig mensen daar geld voor vragen.
Want het komt wel heel erg uit de lucht vallen zo; van de een op andere dag ineens moeten betalen en dan gelijk 150 ook nog.
Dat is een flink bedrag, zeker als je bedenkt dat er elk jaar mee gefokt wordt en het dier ook zo maar ineens verkocht kan zijn. Goed er wordt dan niet echt actief mee geadverteerd ( althans; zo begrijp ik het ), maar dan nog; er kan bij wijze van spreken volgende week iemand komen die interesse heeft en het dier kan verkocht zijn.

Ik zou het er niet voor over hebben met deze omstandigheden, ook niet als ik het geld wel kon missen.

Helemaal omdat je alle kosten zoals wedstrijd, lessen, eventueel hoefsmid(?) etc op je neemt. Je hebt zelfs zelf spullen gekocht omdat er alleen een zadel was.

en nu ook nog 150 euro per maand vragen....tja, wat Ayasha al zegt; klinkt wel heel erg als ervan willen profiteren.


Maar goed; je kunt het sowieso niet missen en zij willen niet lager, dan blijft er geen enkele keuze over behalve dan de keuze stoppen. En op zoek naar een ander paard om te rijden.

BigOne
Berichten: 38255
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-19 10:40

Een van mijn kinderen heeft vroeger met het oog op de verkoop een talentvolle pony van niets naar M1 gereden in een seizoen. Alles werd betaald, gewonnen prijzen mocht ze houden ( en dat was nogal wat ) en ze kreeg een complete rij kledingset en 200 euro toen de pony verkocht was.
Ook een aantal jaren geleden nog een jong paard en ook daar heeft ze een bedrag voor gekregen. En niets hoeven te betalen .