Wat te vragen aan een bijrijder? NPRS pony z

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-20 09:01

Rare wending weer hier :')

250 euro zo ik wat gortig vinden. Maar vragen staat vrij uiteraard.

Bijrijders die kosteloos rijden schooiers noemen vind ik echt een beetje raar.

Het is iets tussen eigenaar en bijrijder. Ik heb bijrijders gehad die betaalde(maar deden klusjes) en bijrijders die niet betaalden(maar alleen maar hoefden te rijden)

Pantykous

Berichten: 10493
Geregistreerd: 08-02-03
Woonplaats: Bunschoten

Re: Wat te vragen aan een bijrijder? NPRS pony z

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-20 09:05

Ik vind bijrijders die kosteloos rijden geen schooiers hoor. Dat is gewoon iets tussen eigenaar en bijrijder zoals je zegt :j

Ik vind het wel heel goedkoop dat veel mensen hier roepen dat je helemaal harstikke gek bent als je geld durft te vragen voor het laten bijrijden van je paard. Vragen staat vrij, en je moet niks. Ik vind het heel normaal.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41727
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-20 09:15

Het is maar wat je gewend bent. In de kringen waar ik uit kom is het helemaal niet normaal om als eigenaar geld te vragen voor het bijrijden, bijvoorbeeld.

Uiteraard staat vragen vrij, maar weigeren ook :D.

SvS88

Berichten: 320
Geregistreerd: 28-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-20 09:20

Ik zou persoonlijk blij zijn dat mijn pony lekker aandacht krijgt. Heb zelf nooit geld gevraagd in het verleden.
Als ik een pony zou gaan bijrijden zou ik 75 euro wel de max vinden. Als je echt mag komen en gaan wanneer je wilt (en dit ool is wat je zoekt) 100 max. 125.

Pantykous

Berichten: 10493
Geregistreerd: 08-02-03
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-20 09:31

_San87_ schreef:
Het is maar wat je gewend bent. In de kringen waar ik uit kom is het helemaal niet normaal om als eigenaar geld te vragen voor het bijrijden, bijvoorbeeld.

Uiteraard staat vragen vrij, maar weigeren ook :D.


Uiteraard, ze moeten niks :j

Zoals ik al zei, ik leaste in de guldentijd al een pony voor FL200,- in de maand. Die had ik dan wel helemaal voor mezelf maar dat is ook al heel lang geleden. Met het omrekenen naar huidige prijzen vind ik €150,- niet zo gek.

Cowgirl

Berichten: 23757
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-20 09:33

Wat is het verschil tussen huren en leasen?

Pantykous

Berichten: 10493
Geregistreerd: 08-02-03
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-20 09:38

Cowgirl schreef:
Wat is het verschil tussen huren en leasen?


Vind ik hetzelfde.

_kajo_
Berichten: 739
Geregistreerd: 21-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-20 09:41

Het lijkt me voor TS raadzaam om dit na te vragen bij haar verzekering. Een beetje dwarszittende verzekering zou kunnen zeggen dat een dergelijke vergoeding niet meer te zien is als tegemoetkoming in de onkosten maar als verhuur. Dan is dus een beroepsmatige aansprakelijkheidsverzekering nodig. Zou er dan wat gebeuren dan is TS zwaar de sjaak met alleen een AVP.

tita

Berichten: 19755
Geregistreerd: 29-08-06
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-20 09:46

Serieus

WAAROM iemand gratis zijn pony uitlenen.

Pony op niveau laten trainen of een pony laten rijden voor genot van ander kind zit wel verschil.
En als ik mijn paard wil laten trainen kost dat ook geld.

De bijrijder kan best wat bijdragen met zoveel privileges...... echter zou ik het niet willen 10-jarige op buitenrit zonder toezicht.
Als meiske op gewone manege gaat lessen betaald ze ook 15-25€ Per keer
Wat is het verschil voor de bijrijder?


Als TS beetje ballen heeft reageert ze wel.
Verschillende meningen.

TS
Ik heb 5,5 jaar pony geleasd 235 gulden pm later 295€ pm incl alles behalve les, wedstrijden

MairiMacBran
Berichten: 956
Geregistreerd: 01-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-20 09:52

Kanzi schreef:
In dit geval zou ik het van de bijrijder uit gezien een pluspunt vinden dat een goede ruiter de pony op niveau houdt. Zo kan je flinke stappen maken met leren.
Ik snap dat mensen het soms moeilijk vinden om geld te vragen, maar zeker in dit geval vind ik dat reëel.


TO heeft al een bijrijder die -gratis-! de pony op niveau houdt. De andere bijrijder zou dan wel moeten betalen.
Ik vind dat niet reeël en ook geen meerwaarde hebben, drie ruiters op 1 pony, waarvan de betalende bijrijder, een meisje van 10, hoogstwaarschijnlijk niet bijdraagt aan het niveau van de pony. Nog afgezien van de scheefheid wbt het bedrag voor het bijrijden.

En idd, opmerkingen als "schooier" en "goedkoop", vind ik behoorlijk onaardig en niet ter zake doend.
Voor die 250 euro die TO vraagt om 3 dagen per week te mogen bijrijden zou ik hier een pony op volpension kunnen zetten met gebruik van binnen- en buitenbak met eb- en vloedbodem.

Als mijn dochter over gaat naar de paarden over een paar jaar en ze niet meer op haar wedstrijdpony past, hoef ik geen bijdrage als er iemand wil bijrijden. Pony staat anders niets te doen, alleen maar fijn als iemand er wat mee wil doen.

Pantykous

Berichten: 10493
Geregistreerd: 08-02-03
Woonplaats: Bunschoten

Re: Wat te vragen aan een bijrijder? NPRS pony z

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-20 09:57

Ja jij zit in Drenthe, dus stalling is niet te vergelijken. Prima als je t zelf voor niks doet, maar snap een ander ook goed.

Net als Tita weet ik niet beter dan dat ik altijd heb betaald. Nu al heel lang een eigen paard overigens.

tita

Berichten: 19755
Geregistreerd: 29-08-06
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-20 09:57

Citaat:
TO heeft al een bijrijder die -gratis-! de pony op niveau houdt. De andere bijrijder zou dan wel moeten betalen.
Ik vind dat niet reeël en ook geen meerwaarde hebben, drie ruiters op 1 pony, waarvan de betalende bijrijder, een meisje van 10, hoogstwaarschijnlijk niet bijdraagt aan het niveau van de pony. Nog afgezien van de scheefheid wbt het bedrag voor het bijrijden.

En idd, opmerkingen als "schooier" en "goedkoop", vind ik behoorlijk onaardig en niet ter zake doend.
Voor die 250 euro die TO vraagt om 3 dagen per week te mogen bijrijden zou ik hier een pony op volpension kunnen zetten met gebruik van binnen- en buitenbak met eb- en vloedbodem.


Als mijn dochter over gaat naar de paarden over een paar jaar en ze niet meer op haar wedstrijdpony past, hoef ik geen bijdrage als er iemand wil bijrijden. Pony staat anders niets te doen, alleen maar fijn als iemand er wat mee wil doen.


MAIRIMACBRAN
Nergens heeft de TS een bedrag genoemd, dus ga niet onnodig lopen rellen

MairiMacBran
Berichten: 956
Geregistreerd: 01-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-20 10:04

Pantykous schreef:
Ik vind bijrijders die kosteloos rijden geen schooiers hoor. Dat is gewoon iets tussen eigenaar en bijrijder zoals je zegt :j

Ik vind het wel heel goedkoop dat veel mensen hier roepen dat je helemaal harstikke gek bent als je geld durft te vragen voor het laten bijrijden van je paard. Vragen staat vrij, en je moet niks. Ik vind het heel normaal.


Dat is vooral gestoeld op het verhaal van TO volgens mij, niet op het geld vragen voor bijrijden an sich. Dat vind ik ook niet raar, mits redelijk. Ik vind wat TO vraagt en daar tegenover zet wel idioot en zou ik als ouder idd nooit doen. Maar ik zou als ouder ook nooit een pony voor mijn dochter kopen die haar in alle opzichten een paar maten te groot is waardoor ik genoodzaakt ben hulp van anderen in te roepen om die pony niet te laten verpieteren. Kind kan er niks mee, je betaalt je blauw aan stalling en onderhoud om andere mensen op die pony te laten rijden en blijkbaar de kosten wil drukken door daar fors geld voor te vragen.

Pantykous

Berichten: 10493
Geregistreerd: 08-02-03
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-20 10:04

Er is geloof ik een advertentie geplaatst Tita, waarin ze 250 vraagt.

BigOne
Berichten: 38369
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-20 10:06

Ja hoor, ts heeft een advertentie waarin ze 250 euro vraagt. Natuurlijk mag ze dat vragen en natuurlijk mag iemand dat accepteren. Het is gewoon het hele verhaal er om heen . Iemand koopt voor zijn jonge kind zonder al te veel ervaring een kampioenschap Z pony, ook nog een grote , plaatst die op een luxe maar dure stal en heeft al een gratis bijrijder. Ts zou hem ook zelf kunnen rijden bvb er van uitgaande dat ze kan rijden. Maar ze wil er nog iemand bij die de helft van de stallingskosten overneemt om drie dagen te rijden. Is haar goed recht maar gewoon niet slim. Een dier word door drie mensen straks gereden en uit ervaring weet ik dat dat bijna nooit goed gaat . Ik ben absoluut voor een goede leerpony aanschaffen maar dan wel eentje waar je kind iets mee kan en niet een grote E , ondanks het niveau van het dier. Hier heeft dochterlief heel weinig aan .

MairiMacBran
Berichten: 956
Geregistreerd: 01-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-20 10:06

Pantykous schreef:
Ja jij zit in Drenthe, dus stalling is niet te vergelijken. Prima als je t zelf voor niks doet, maar snap een ander ook goed.

Net als Tita weet ik niet beter dan dat ik altijd heb betaald. Nu al heel lang een eigen paard overigens.


Ik snap een bijdrage best, ook al zou ik dat zelf niet doen, maar niet in de mate van TO en haar constructie.

tita

Berichten: 19755
Geregistreerd: 29-08-06
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-20 10:09

Pantykous schreef:
Er is geloof ik een advertentie geplaatst Tita, waarin ze 250 vraagt.


Niet in dit topic, en advertentie is ander rubriek.

MairiMacBran
Berichten: 956
Geregistreerd: 01-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-20 10:10

[quote="tita"

MAIRIMACBRAN
Nergens heeft de TS een bedrag genoemd, dus ga niet onnodig lopen rellen[/quote]

Oh jawel hoor, in een advertentie hier op Bokt en dat is in dit topic al vaker voorbij gekomen. Ik rel dus niet. Wellicht handig als je eerst leest voordat je gaat beschuldigen.

tita

Berichten: 19755
Geregistreerd: 29-08-06
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-20 10:11

MairiMacBran schreef:
[quote="tita

MAIRIMACBRAN
Nergens heeft de TS een bedrag genoemd, dus ga niet onnodig lopen rellen


Citaat:
Oh jawel hoor, in een advertentie hier op Bokt en dat is in dit topic al vaker voorbij gekomen. Ik rel dus niet. Wellicht handig als je eerst leest voordat je gaat beschuldigen.



Nee hier vraagt ze iets, ze biedt niet iets aan.
Staat los van elkaar.

Een oude post erbij halen zie ik als sensatie.
De advertentie is ouder dan dit topic, nu vraagt ze om advies.

MairiMacBran
Berichten: 956
Geregistreerd: 01-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-20 10:17

tita schreef:
MairiMacBran schreef:
[



Nee hier vraagt ze iets, ze biedt niet iets aan.
Staat los van elkaar.


Dus? Voordat ik het benoemde waren er al een aantal mensen voor mij in dit topic die de advertentie ook hadden gezien en het ook aanhaalden. Het vermoeden rees dat TO dit topic alleen aangemaakt had om te verifiëren of haar vraagprijs reeël was, aangezien ze ook nauwelijks reageerde in haar topic en nergens op vragen in ging.
Verder is het voor zover ik weet niet verboden om in een topic een advertentie ter sprake te brengen.

MyWishMax

Berichten: 25405
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-20 10:21

Mijn ouders hebben ook gewoon betaald om een pony de helft van de week te kunnen huren. Pony had meerdere keren Z en M gelopen, was al ouder en eigenaar kon er zelf niet meer op. Ja, er zaten spullen bij, maar als ik iets anders wilde moesten we dat ook zelf betalen. Dus we hebben zelf een zadel gekocht na een tijdje, ander hoofdstel, gewoon eigen spullen. Ook wedstrijden betaalden we zelf en ik had de ene week 3 dagen de pony en de andere week 4 dagen. Wat het precies kostte weet ik niet, ik dacht de helft van het stalgeld(wel inclusief lessen) Je zou kunnen zeggen dat ik de eigenaar uit de brand hielp of dat zij mij juist een kans gaf om mezelf verder te ontwikkelen. Ik was 10 of 11 geloof ik, dus ja mijn moeder moest elke keer mee en helpen.
Hier in de buurt kan je op een manege ook pony's leasen en dat is ook 3 dagen in de week. Daarnaast lopen ze in de manegelessen.

Ik vind het dus vrij normaal dat er betaald moet worden, net als dat het normaal is om iemand te betalen als die jouw paard echt naar een hoger niveau traint. Dat zal aan de omgeving liggen, er zijn wel gratis bijrijdpaarden te vinden, maar als je ook graag wedstrijden wilt rijden of wat meer eisen aan een paard hebt, moet je altijd betalen. Dat begint bij 50 euro voor 1 keer per week en kan daarna oplopen. En ja, ik weiger tegenwoordig ook om te betalen om een paar dagen te mogen rijden om iemand uit de brand te helpen, terwijl ik wel zou betalen als het meer een gunst zou zijn zoals meerdere dagen, wedstrijden rijden met een dier dat niet meer naar een hoger niveau hoeft of kan.

250 euro zou ik wat veel vinden, maar ik zou er wel geld voor vragen.
Laatst bijgewerkt door MyWishMax op 13-02-20 10:22, in het totaal 1 keer bewerkt

kiki1976

Berichten: 16867
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-20 10:22

Jeetje wat een gezelligheid hier in het topic door sommige zeg -O-

Iedereen is vrij om wel of geen bijdrage te vragen, laat iedereen dat lekker voor zichzelf bepalen.
Om iemand nu een schooier te noemen omdat ze gratis bijrijden, bah! Zijn ook namelijk eigenaren die er geen geld voor willen hebben.

ingvdh

Berichten: 6376
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-20 10:22

Pantykous schreef:
Ja jij zit in Drenthe, dus stalling is niet te vergelijken. Prima als je t zelf voor niks doet, maar snap een ander ook goed.

Net als Tita weet ik niet beter dan dat ik altijd heb betaald. Nu al heel lang een eigen paard overigens.



Maar ook voor de omgeving waar TS staat betaald ze veel. Dat is haar keus en dat is prima.
Echter zullen bijrijders in die omgeving er dan eerder voor kiezen om elders te gaan rijden omdat ze daar veel minder hoeven te betalen. De vijver waaruit ze wil vissen is al niet groot en wordt zo alleen maar kleiner.

Persoonlijk vind ik dat je de kosten van een manegeles niet kan vergelijken met de kosten van bijrijden. Bij de manegeles krijg je immers begeleiding, als bijrijder komen de leskosten er nog eens bij.

@ts, persoonlijk zou ik voor een lagere prijs opteren en dan wel vastleggen dat de bijrijder gaat investeren in lessen.

Als het geld echt nodig is om de stalling te betalen omdat het anders niet lukt zou ik eerder op zoek gaan naar een andere stal waarbij de kosten een stuk lager zijn.

Pantykous

Berichten: 10493
Geregistreerd: 08-02-03
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-20 10:25

MyWishMax schreef:
Mijn ouders hebben ook gewoon betaald om een pony de helft van de week te kunnen huren. Pony had meerdere keren Z en M gelopen, was al ouder en eigenaar kon er zelf niet meer op. Ja, er zaten spullen bij, maar als ik iets anders wilde moesten we dat ook zelf betalen. Dus we hebben zelf een zadel gekocht na een tijdje, ander hoofdstel, gewoon eigen spullen. Ook wedstrijden betaalden we zelf en ik had de ene week 3 dagen de pony en de andere week 4 dagen. Wat het precies kostte weet ik niet, ik dacht de helft van het stalgeld(wel inclusief lessen) Je zou kunnen zeggen dat ik de eigenaar uit de brand hielp of dat zij mij juist een kans gaf om mezelf verder te ontwikkelen. Ik was 10 of 11 geloof ik, dus ja mijn moeder moest elke keer mee en helpen.
Hier in de buurt kan je op een manege ook pony's leasen en dat is ook 3 dagen in de week. Daarnaast lopen ze in de manegelessen.

Ik vind het dus vrij normaal dat er betaald moet worden, net als dat het normaal is om iemand te betalen als die jouw paard echt naar een hoger niveau traint. Dat zal aan de omgeving liggen, er zijn wel gratis bijrijdpaarden te vinden, maar als je ook graag wedstrijden wilt rijden of wat meer eisen aan een paard hebt, moet je altijd betalen. Dat begint bij 50 euro voor 1 keer per week en kan daarna oplopen. En ja, ik weiger tegenwoordig ook om te betalen om een paar dagen te mogen rijden om iemand uit de brand te helpen, terwijl ik wel zou betalen als het meer een gunst zou zijn zoals meerdere dagen, wedstrijden rijden met een dier dat niet meer naar een hoger niveau hoeft of kan.

250 euro zou ik wat veel vinden, maar ik zou er wel geld voor vragen.


Helemaal eens _/-\o_

Sowieso, wat maken mensen zich druk om wat een ander doet.

anjali
Berichten: 15166
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-20 10:41

gerpiegorp schreef:
En dan na een jaar of 2 opzouten omdat dochter er nu wel zelf mee kan rijden en ze de pony niet wil delen. Zonde geld. Ik denk dat er weinig ouders zijn die zo'n bedrag kunnen en willen ophoesten voor leasen, als je dat geld zomaar kan neerleggen kunnen ze net zo goed zelf een pony kopen _O-

Maar de kosten van een eigen pony zijn echt heel veel meer dan die 250 euro hoor.