Verzorgpaard maar eigenaar zorgt niet meer. Advies!?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
anjali
Berichten: 15166
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-20 17:00

jenli88 schreef:
@Anjali
Ik vind het niet erg om af en toe eens wat te betalen maar je kan het ook anders bekijken. Ik heb haar paard alleen zadelmak gemaakt. Ik ben haar nu aan het doorrijden africhten voor de wedstrijden. Ze wilt er ook mee naar de keuring. Ik doe dat dus allemaal gratis. Een ander had er geld voor gevraagd. Hoe hoger het paard haar niveau deste meer waard zij word. En bij latere eventuele verkoop zie ik daar hoogstwaarschijnlijk niks van terug

Maar ik neem aan dat je zelf ook plezier beleeft aan het paard.Als dat niet zo zou zijn dan zou het puur een zakelijke transactie zijn dat jij het paard voor haar africht, en dan zou je daar inderdaad voor betaald kunnen worden.Het ligt dus aan de oorspronkelijke afspraak die jullie daarover hebben gemaakt.Maar als het puur zakelijk zou zijn dan spelen emoties ook geen enkele rol en is alles contractueel vastgelegd. Ik heb niet het idee dat dat bij jullie zo is.Het probleem met paarden is,dat het een mix is van emoties en geld.En dat is een explosief mengsel.

senna21

Berichten: 11881
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-20 18:12

jenli88 schreef:
@Anjali
Ik vind het niet erg om af en toe eens wat te betalen maar je kan het ook anders bekijken. Ik heb haar paard alleen zadelmak gemaakt. Ik ben haar nu aan het doorrijden africhten voor de wedstrijden. Ze wilt er ook mee naar de keuring. Ik doe dat dus allemaal gratis. Een ander had er geld voor gevraagd. Hoe hoger het paard haar niveau deste meer waard zij word. En bij latere eventuele verkoop zie ik daar hoogstwaarschijnlijk niks van terug

Gratis paardrijden bestaat niet...
Jammer dat je het zo opvat. Dan hadden jullie vooraf andere afspraken moeten maken.

Getup

Berichten: 8312
Geregistreerd: 27-01-07

Re: Verzorgpaard maar eigenaar zorgt niet meer. Advies!?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-20 19:04

Senna: dat funktioneert prima, hoor.

senna21

Berichten: 11881
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-20 19:58

Getup schreef:
Senna: dat funktioneert prima, hoor.

Natuurlijk kan dat, maar dan moet iemand niet achteraf roepen dat zij/hij geld zou moeten krijgen voor het rijden.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110751
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Verzorgpaard maar eigenaar zorgt niet meer. Advies!?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-20 20:08

Heb je nu wel haar adresgegevens meteen gevraagd?

Ayasha
Blogger

Berichten: 58008
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-20 14:57

senna21 schreef:
Getup schreef:
Senna: dat funktioneert prima, hoor.

Natuurlijk kan dat, maar dan moet iemand niet achteraf roepen dat zij/hij geld zou moeten krijgen voor het rijden.

Wat ze niet zou doen als ze nu niet halvelinge verwacht werd dat ze onderhoudskosten gaat betalen terwijl dat zo niet afgesproken is. In dit geval wás er een "dienst om dienst" regeling die nu verbroken is.

jenli88
Berichten: 64
Geregistreerd: 16-02-08
Woonplaats: Middelburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-20 15:13

Hallo daar was ik weer. De stalling is nog steeds niet betaald en ik heb nu 2 keer de hoefsmid laten komen. Haar hoeven zijn weer bijna hersteld. De bedoeling is dat ik haar ga kopen van de eigenaar maar nu is er iets waarvan we ons afvragen of dit wel mag of klopt.

De stalling was 185 pm en als je geen staldienst deed dan zou je een boete krijgen van 20 euro. Ze heeft al die maanden geen staldienst gedraaid en ook geen contact opgenomen met de stalbaas. De stalbaas ook niet met haar tot hij van de week een brief naar haar stuurde dat ze het terrein niet af mag tot er is betaald. Ik ben nu dus een koopcontract aan het opstellen met de koopprijs en dat ik de stalbaas eerst betaal en daarna de eigenaar. De stalbaas vind dit prima maar hij rekent nu 250 euro per maand van de afgelopen maanden. Iets met belasting omdat er niet word "gewerkt" op stal. Er is geen contract.
Kan en mag dit zomaar?

Ineke2

Berichten: 33164
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Verzorgpaard maar eigenaar zorgt niet meer. Advies!?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-20 15:27

Nou dat lijkt mij niet helemaal eerlijk van de staleigenaar. Die zou blij moeten zijn dat je het paard goed hebt verzorgd en wil overnemen zodat hij weer maandelijks stalgeld krijgt en jij de dienst gaat doen.
Heb jij die in de tussentijd niet gedaan vraag ik mij ondertussen af?

De staleigenaar zou per maand dat er niet betaald is en geen dienst gedraaid is 185 euro + 20 euro moeten rekenen. De normale ‘ boete’ dus.

Staat dit overigens in een stalcontract vastgelegd of is dat mondeling?

fenijro_tani

Berichten: 1820
Geregistreerd: 22-12-13
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-20 15:38

senna21 schreef:
witroosje schreef:
Volgens de wet is de eigenaar degene die de afgelopen 6 maanden voor ALLE kosten (dus niet alleen de hoefsmid betalen) van het paard heeft opgedraaid. Tenzij er een koopovereenkomst kan worden laten zien (dus om aan te tonen dat iemand anders de eigenaar is dan degene die alles betaalde).
Dus wat Azmay zegt is, hoe krom ook, deels zeker wel waar.


In welke wet staat dit dan?
Een rechter doet uitspraken, maar maakt geen wetten.
De precedentwerking van een uitspraak ligt een stuk ingewikkelder dan je hier beschrijft.


Ik wil hier nog even op inhaken.
De wetten gelden inderdaad, en een rechterlijke uitspraak is geen wet.

Echter wordt er zeker wel naar gekeken.
Als er geen duidelijke wetten zijn kan de jurisprudentie een rol uitmaken.

Net zoals het verdrag.

Alle drie (wetten, jurisprudentie en het verdrag) zijn rechtsbronnen waar een rechter zijn of haar uitspraak op baseert.



Mocht ts een rechtszaak willen aanspannen, is het wijsheid om ook de jurisprudentie te bekijken.
Je kan rechterlijke uitspraken opzoeken op de rechtspraak.

anjali
Berichten: 15166
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-20 15:43

Het contract is tussen de eigenaar van het paard en de stalhouder. Die moeten daar dus samen uitkomen. En dat ts het paard wil kopen, dat is dan weer een aparte deal. Van het geld dat ts betaalt als koopprijs kan de huidige eigenaresse dan haar schuld bij de stalhouder aflossen.Waarom hij die schuld nu ineens gaat verhogen? Het lijkt me nogal een wespennest.

senna21

Berichten: 11881
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-20 15:45

Oei, de staleigenaar wil hier blijkbaar een slaatje uit slaan.
Je hebt ook al de hoefsmid betaald.
Trap er niet in ts. Je kunt het paard alleen van de eigenaar kopen.
Straks ben jij geld kwijt, met niks in handen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-20 15:50

jenli88 schreef:
Hallo daar was ik weer. De stalling is nog steeds niet betaald en ik heb nu 2 keer de hoefsmid laten komen. Haar hoeven zijn weer bijna hersteld. De bedoeling is dat ik haar ga kopen van de eigenaar maar nu is er iets waarvan we ons afvragen of dit wel mag of klopt.

De stalling was 185 pm en als je geen staldienst deed dan zou je een boete krijgen van 20 euro. Ze heeft al die maanden geen staldienst gedraaid en ook geen contact opgenomen met de stalbaas. De stalbaas ook niet met haar tot hij van de week een brief naar haar stuurde dat ze het terrein niet af mag tot er is betaald. Ik ben nu dus een koopcontract aan het opstellen met de koopprijs en dat ik de stalbaas eerst betaal en daarna de eigenaar. De stalbaas vind dit prima maar hij rekent nu 250 euro per maand van de afgelopen maanden. Iets met belasting omdat er niet word "gewerkt" op stal. Er is geen contract.
Kan en mag dit zomaar?


Niet verstandig dat jij die staleigenaar gaat betalen. De eigenaresse van het paard heeft een overeenkomst met de staleigenaar. Haar schulden moet zij met de staleigenaar afhandelen.

Als jij het paard koopt en het daar laat staan, sluit jij je eigen, nieuwe overeenkomst met de staleigenaar, die ingaat op de dag dat het paard jouw eigendom is.

Hou het zuiver, regel het zo. Dan blijf je uit de problemen.

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-20 15:52

safina schreef:
jenli88 schreef:
Hallo daar was ik weer. De stalling is nog steeds niet betaald en ik heb nu 2 keer de hoefsmid laten komen. Haar hoeven zijn weer bijna hersteld. De bedoeling is dat ik haar ga kopen van de eigenaar maar nu is er iets waarvan we ons afvragen of dit wel mag of klopt.

De stalling was 185 pm en als je geen staldienst deed dan zou je een boete krijgen van 20 euro. Ze heeft al die maanden geen staldienst gedraaid en ook geen contact opgenomen met de stalbaas. De stalbaas ook niet met haar tot hij van de week een brief naar haar stuurde dat ze het terrein niet af mag tot er is betaald. Ik ben nu dus een koopcontract aan het opstellen met de koopprijs en dat ik de stalbaas eerst betaal en daarna de eigenaar. De stalbaas vind dit prima maar hij rekent nu 250 euro per maand van de afgelopen maanden. Iets met belasting omdat er niet word "gewerkt" op stal. Er is geen contract.
Kan en mag dit zomaar?


Niet verstandig dat jij die staleigenaar gaat betalen. De eigenaresse van het paard heeft een overeenkomst met de staleigenaar. Haar schulden moet zij met de staleigenaar afhandelen.

Als jij het paard koopt en het daar laat staan, sluit jij je eigen, nieuwe overeenkomst met de staleigenaar, die ingaat op de dag dat het paard jouw eigendom is.

Hou het zuiver, regel het zo. Dan blijf je uit de problemen.

Mee eens.
Jou paard dadelijk, nieuwe afspraken.
De stalhouder moet de rest bij de huidige eigenaar verhalen.

santie

Berichten: 1388
Geregistreerd: 27-03-05
Woonplaats: Hippolytushoef

Re: Verzorgpaard maar eigenaar zorgt niet meer. Advies!?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-20 16:08

Het is natuurlijk beslist niet netjes dat de stalbaas opeens € 65,- meer stalgeld vraagt, ipv de maandelijkse boete van € 20,-.
Maar... Als jij een bedrag hebt afgesproken met de eigenaar en daar eerst nog de achterstallige stalgelden vanaf gaan, betekend het alleen dat de eigenaar minder geld krijgt. Jou kost het niets meer.

Spaansepony
Berichten: 995
Geregistreerd: 03-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-20 16:14

jenli88 schreef:
Hallo daar was ik weer. De stalling is nog steeds niet betaald en ik heb nu 2 keer de hoefsmid laten komen. Haar hoeven zijn weer bijna hersteld. De bedoeling is dat ik haar ga kopen van de eigenaar maar nu is er iets waarvan we ons afvragen of dit wel mag of klopt.

De stalling was 185 pm en als je geen staldienst deed dan zou je een boete krijgen van 20 euro. Ze heeft al die maanden geen staldienst gedraaid en ook geen contact opgenomen met de stalbaas. De stalbaas ook niet met haar tot hij van de week een brief naar haar stuurde dat ze het terrein niet af mag tot er is betaald. Ik ben nu dus een koopcontract aan het opstellen met de koopprijs en dat ik de stalbaas eerst betaal en daarna de eigenaar. De stalbaas vind dit prima maar hij rekent nu 250 euro per maand van de afgelopen maanden. Iets met belasting omdat er niet word "gewerkt" op stal. Er is geen contract.
Kan en mag dit zomaar?


Nee dit mag niet zomaar, dit moet de stalbaas netjes van te voren aangegeven hebben. Maar je weet nooit wat er in hun stal contact staat.
Maar indien je geen gezeur wilt en het paard 1200 euro moet kosten en je 4 maanden stalling moet betalen en eigenaar gaat akkoord dat je 4 maanden stalling a 250 betaald en de overgebleven 200 aan eigenaar betaald zal ik het snel afhandelen.

En zolang er geen retentie recht op het paard uitgesproken is mag jij het paard verplaatsen zodra jij zwart op wit heb dat je paard hebt overgenomen, of je er vrienden mee maakt is een tweede naar de stal eigenaar toe.

Poekkie

Berichten: 7361
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-20 16:17

Spaansepony schreef:
En zolang er geen retentie recht op het paard uitgesproken is mag jij het paard verplaatsen zodra jij zwart op wit heb dat je paard hebt overgenomen, of je er vrienden mee maakt is een tweede naar de stal eigenaar toe.


Of dit effectief mag zou me verbazen, maar dit zou wel heel erg laf zijn. Grote kans dat bij zo'n actie achteraf ook nog veel problemen komen, want voor een bedrag van om en bij de 1000 euro laten mensen het niet zo snel zitten.

anjali
Berichten: 15166
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Verzorgpaard maar eigenaar zorgt niet meer. Advies!?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-20 16:27

Nee dat zou ik ook niet doen,het paard meenemen terwijl de schuld niet is afbetaald. Bovendien heeft ts daar toch ook altijd gereden. Je krijgt dan ook meteen (en terecht) een slechte naam.Helaas worden met dergelijke acties veel pensionpaarden stiekem verplaatst en kan de stalhouder naar zijn geld fluiten.Maar het spreekt zich toch rond want het paardenwereldje is maar klein.

opisop_shop

Berichten: 15059
Geregistreerd: 19-11-08
Woonplaats: Oostenrijk:)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-20 16:27

Lastige situatie maar ik vind niet dat de staleigenaar ineens meer geld zou kunnen vragen. Probeer erbuiten te blijven.

JoliekeDH

Berichten: 849
Geregistreerd: 31-05-06
Woonplaats: Gouda

Re: Verzorgpaard maar eigenaar zorgt niet meer. Advies!?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-20 16:47

Is het een idee om gezamenlijk de afspraak te maken dat oude eigenaresse + jij (met evt getuige) naar de stalbaas gaan, en stalbaas ter plekke het achterstallige deel stalling (185 pm + 20) krijgt?
Misschien als hij op die manier zeker van de betaling is, hij die extra kosten die hij opeens rekent loslaat.

Jij neemt dan het bedrag mee wat je voor het paard betaald, geeft het totale bedrag aan oude eigenaar, en daar tekenen jullie beide voor. Van dat bedrag geeft oude eigenaar de openstaande stallingskosten direct aan stalbaas, en stalbaas tekent voor ontvangst bedrag.

Dan is iedereen zeker van zijn deel, zonder dat je direct betrokken bent in iemand anders verantwoordelijkheid.

Pareltjes
Berichten: 2219
Geregistreerd: 21-07-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-20 16:50

safina schreef:
jenli88 schreef:
Hallo daar was ik weer. De stalling is nog steeds niet betaald en ik heb nu 2 keer de hoefsmid laten komen. Haar hoeven zijn weer bijna hersteld. De bedoeling is dat ik haar ga kopen van de eigenaar maar nu is er iets waarvan we ons afvragen of dit wel mag of klopt.

De stalling was 185 pm en als je geen staldienst deed dan zou je een boete krijgen van 20 euro. Ze heeft al die maanden geen staldienst gedraaid en ook geen contact opgenomen met de stalbaas. De stalbaas ook niet met haar tot hij van de week een brief naar haar stuurde dat ze het terrein niet af mag tot er is betaald. Ik ben nu dus een koopcontract aan het opstellen met de koopprijs en dat ik de stalbaas eerst betaal en daarna de eigenaar. De stalbaas vind dit prima maar hij rekent nu 250 euro per maand van de afgelopen maanden. Iets met belasting omdat er niet word "gewerkt" op stal. Er is geen contract.
Kan en mag dit zomaar?


Niet verstandig dat jij die staleigenaar gaat betalen. De eigenaresse van het paard heeft een overeenkomst met de staleigenaar. Haar schulden moet zij met de staleigenaar afhandelen.

Als jij het paard koopt en het daar laat staan, sluit jij je eigen, nieuwe overeenkomst met de staleigenaar, die ingaat op de dag dat het paard jouw eigendom is.

Hou het zuiver, regel het zo. Dan blijf je uit de problemen.


Niet zo slim van de staleigenaar! Hij probeert te verdoezelen dat hij al die jaren het stalgeld zwart ontvangen heeft. Omdat er nu een juridisch spelletje wordt gemaakt moet hij ineens de wettelijke btw gaan rekenen. Ik zou zeggen dat je het paard wil kopen voor de werkelijke opstaande rekening. Dat hij zijn btw verlies maar moet nemen want jij hebt niets van doen met zijn boekhouding. Gaat hij een off. zaak maken tegen de huidige eigenaresse gaat hij helemaal nat. De rechter zal deze “ophoging” niet accepteren. Het is namelijk al een erg belegen truukje om te verdoezelen dat je al die tijd het geld zwart hebt ontvangen.

En idd de overeenkomst met de oude eigenaresse heeft geen toepassing op jou.

Hij zal liever zijn geld hebben van jou dan een heel traject in te gaan. Doe hem een voorstel en zeg hem dat je het paard volgens de oude regeling bij hem stalt. Zodra al het papierwerk op orde is ben je vrij om te gaan en te staan waar je wilt.

CalipsoLover

Berichten: 5579
Geregistreerd: 14-08-11

Re: Verzorgpaard maar eigenaar zorgt niet meer. Advies!?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-20 16:55

Idd zoals hier gezegd wordt, de boete is voor de eigenaar van het paard, niet voor jou. Jij hoeft dus helemaal niks, ik snap dat de staleigenaar zijn geld wilt, maar daar heb jij helemaal niks mee te maken. Ook niet omdat jij het paard gaat kopen. Ik ken nog zo'n geval, een vriendin die haar verzorgpaard kocht, maar toen ze hem wou ophalen bleek er al maanden geen stalgeld betaald geweest te zijn dus kreeg ze het paard niet mee. Hoe ze dat nu gedaan hebben weet ik ook niet.

Simbaa
Berichten: 3966
Geregistreerd: 17-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-20 17:11

Ik zou me hier ver van buiten houden eerlijk gezegd. Jij koopt het paard voor x bedrag en dan is het aan de verkoper wat zij met dat bedrag doet. Netjes als ze eerst de staleigenaar betaalt, maar dat hoef jij niet op te lossen.

Jij gaat in principe een nieuw contract (stallingsovereenkomst) aan met de staleigenaar. Hierin bepaalt hij de stalprijs voor de tijd van het contract. De prijs die hij voor de vorige maanden rekent is iets tussen hem en de huidige eigenaar. Daar had hij een afspraak mee die door de huidige eigenaar niet is nagekomen. Aan hen om dat samen op te lossen.

Succes! Hoop dat het paardje snel van jou is :)
Laatst bijgewerkt door Simbaa op 10-04-20 17:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Poekkie

Berichten: 7361
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-20 17:12

JoliekeDH schreef:
Is het een idee om gezamenlijk de afspraak te maken dat oude eigenaresse + jij (met evt getuige) naar de stalbaas gaan, en stalbaas ter plekke het achterstallige deel stalling (185 pm + 20) krijgt?
Misschien als hij op die manier zeker van de betaling is, hij die extra kosten die hij opeens rekent loslaat.

Jij neemt dan het bedrag mee wat je voor het paard betaald, geeft het totale bedrag aan oude eigenaar, en daar tekenen jullie beide voor. Van dat bedrag geeft oude eigenaar de openstaande stallingskosten direct aan stalbaas, en stalbaas tekent voor ontvangst bedrag.

Dan is iedereen zeker van zijn deel, zonder dat je direct betrokken bent in iemand anders verantwoordelijkheid.


Dit lijkt mij een hele goede!

anjali
Berichten: 15166
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-20 17:23

Simbaa schreef:
Ik zou me hier ver van buiten houden eerlijk gezegd. Jij koopt het paard voor x bedrag en dan is het aan de verkoper wat zij met dat bedrag doet. Netjes als ze eerst de staleigenaar betaalt, maar dat hoef jij niet op te lossen.

Jij gaat in principe een nieuw contract (stallingsovereenkomst) aan met de staleigenaar. Hierin bepaalt hij de stalprijs voor de tijd van het contract. De prijs die hij voor de vorige maanden rekent is iets tussen hem en de huidige eigenaar. Daar had hij een afspraak mee die door de huidige eigenaar niet is nagekomen. Aan hen om dat samen op te lossen.

Succes! Hoop dat het paardje snel van jou is :)

Je kunt je huis niet verkopen als de hypotheek niet is afbetaald.Het is iets anders en gaat om nog veel grotere bedragen, maar ik heb ooit mijn huis verkocht en moest toen een bewijs van de bank leveren dat de hypotheek was afbetaald.Dergelijke transacties gaan via een notaris en bij paardenhandel is dat meestal niet zo. Maar in moeilijke gevallen is een contract dan toch wel nuttig om latere reclamaties te voorkomen,zeker in een probleemgeval zoals dit.

Anomien

Berichten: 7410
Geregistreerd: 10-11-09
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-20 17:29

Interessante zaak. Maar ts zorg dat je met je goede gedrag niet misbruikt wordt.
Lekker voor die twee partijen. En jij mag het oplossen.

De een doet het gewoon zwart en de ander wil niet betalen en jij moet dat rechttrekken?

Ik zou afhaken. Als jij met een nieuw paard was gekomen had je dat gedoe ook niet gehad.

Zij moeten dat onderling regelen, kunnen ze dat niet, moet je echt je handen er vanaf trekken.
Hoe moeilijk ook! Hier ga je spijt van krijgen.