Verzorgpaard maar eigenaar zorgt niet meer. Advies!?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Simbaa
Berichten: 3966
Geregistreerd: 17-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-20 17:30

Ik denk niet dat deze vergelijking op gaat. En al zou dat wel zo zijn, is dat nog steeds niet de verantwoordelijkheid van ts :)

anjali
Berichten: 15166
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Verzorgpaard maar eigenaar zorgt niet meer. Advies!?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-20 17:45

Arm paard.

FleurSandro

Berichten: 1807
Geregistreerd: 06-10-12

Re: Verzorgpaard maar eigenaar zorgt niet meer. Advies!?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-20 18:00

De schulden die de eigenaar bij de pensionhouder heeft is haar pakkie aan. Daar zou ik geen rode cent aan uitgeven! Als jij het paard koopt van de eigenaar betaal jij haar het geld en klaar. Pensionhouder moet bij de eigenaar z'n geld gaan eisen niet bij jou, ook niet als dat paard straks van jou is.

jenli88
Berichten: 64
Geregistreerd: 16-02-08
Woonplaats: Middelburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-20 20:43

Spaansepony schreef:
jenli88 schreef:
Hallo daar was ik weer. De stalling is nog steeds niet betaald en ik heb nu 2 keer de hoefsmid laten komen. Haar hoeven zijn weer bijna hersteld. De bedoeling is dat ik haar ga kopen van de eigenaar maar nu is er iets waarvan we ons afvragen of dit wel mag of klopt.

De stalling was 185 pm en als je geen staldienst deed dan zou je een boete krijgen van 20 euro. Ze heeft al die maanden geen staldienst gedraaid en ook geen contact opgenomen met de stalbaas. De stalbaas ook niet met haar tot hij van de week een brief naar haar stuurde dat ze het terrein niet af mag tot er is betaald. Ik ben nu dus een koopcontract aan het opstellen met de koopprijs en dat ik de stalbaas eerst betaal en daarna de eigenaar. De stalbaas vind dit prima maar hij rekent nu 250 euro per maand van de afgelopen maanden. Iets met belasting omdat er niet word "gewerkt" op stal. Er is geen contract.
Kan en mag dit zomaar?


Nee dit mag niet zomaar, dit moet de stalbaas netjes van te voren aangegeven hebben. Maar je weet nooit wat er in hun stal contact staat.
Maar indien je geen gezeur wilt en het paard 1200 euro moet kosten en je 4 maanden stalling moet betalen en eigenaar gaat akkoord dat je 4 maanden stalling a 250 betaald en de overgebleven 200 aan eigenaar betaald zal ik het snel afhandelen.

En zolang er geen retentie recht op het paard uitgesproken is mag jij het paard verplaatsen zodra jij zwart op wit heb dat je paard hebt overgenomen, of je er vrienden mee maakt is een tweede naar de stal eigenaar toe.



Hij heeft een retentierecht geschreven van de week.

jenli88
Berichten: 64
Geregistreerd: 16-02-08
Woonplaats: Middelburg

Re: Verzorgpaard maar eigenaar zorgt niet meer. Advies!?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-20 20:46

Ik zal het nog iets uitleggen. Gezien het retentierecht en het uitblijven van de betaling ben ik bang dat als ik het paard volledig aan de eigenaar betaal. Zij de stalbaas nog steeds niet betaald en de stalbaas mij het terrein daardoor niet laat af gaan. Dus ik zal dan in haar naam de betalingen eerst voldoen aan de stalbaas. Wat daarvan over blijft gaat dan naar de eigenaar. Dit leek mij zelf de veiligste oplossing.

Divers

Berichten: 1060
Geregistreerd: 27-06-18

Re: Verzorgpaard maar eigenaar zorgt niet meer. Advies!?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-20 20:49

Als jij het paard hebt gekocht staat dat los van de vorige eigenaar en mag de staleigenaar dus niet verbieden dat jij het erf af gaat. Dat geld moet de staleigenaar aan de oude eigenaar van het paard vragen. Niet aan jou.

Zou mooi zijn, als er nog boetes op jouw kenteken open staan en ik koop jouw auto, dat ik dan ook jouw boetes moet betalen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41726
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-20 20:56

jenli88 schreef:
Ik zal het nog iets uitleggen. Gezien het retentierecht en het uitblijven van de betaling ben ik bang dat als ik het paard volledig aan de eigenaar betaal. Zij de stalbaas nog steeds niet betaald en de stalbaas mij het terrein daardoor niet laat af gaan. Dus ik zal dan in haar naam de betalingen eerst voldoen aan de stalbaas. Wat daarvan over blijft gaat dan naar de eigenaar. Dit leek mij zelf de veiligste oplossing.

Nee, nee, dat is zeker niet de meest veilige oplossing. Jij bent de stalhouder niks verschuldigd. Jij koopt het paard van de eigenaresse, niet van de stalhouder. De stalhouder heeft een geschil met de huidige eigenaresse, niet met jou. Dat ze het samen uitvechten.

Zodra het jouw paard is, stel jij samen met de stalhouder een overeenkomst op, dan pas ben jij de stalhouder wat verschuldigd.

belle_boef

Berichten: 10749
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Verzorgpaard maar eigenaar zorgt niet meer. Advies!?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-20 20:58

Weet niet of je het paspoort hebt of dat dat bij de stalbaas ligt maar zorg voor een dekkend contract hierin met dito betalingen. Je kan zelf overwegen om hier een pro bij te betrekken

jenli88
Berichten: 64
Geregistreerd: 16-02-08
Woonplaats: Middelburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-20 21:00

_San87_ schreef:
jenli88 schreef:
Ik zal het nog iets uitleggen. Gezien het retentierecht en het uitblijven van de betaling ben ik bang dat als ik het paard volledig aan de eigenaar betaal. Zij de stalbaas nog steeds niet betaald en de stalbaas mij het terrein daardoor niet laat af gaan. Dus ik zal dan in haar naam de betalingen eerst voldoen aan de stalbaas. Wat daarvan over blijft gaat dan naar de eigenaar. Dit leek mij zelf de veiligste oplossing.

Nee, nee, dat is zeker niet de meest veilige oplossing. Jij bent de stalhouder niks verschuldigd. Jij koopt het paard van de eigenaresse, niet van de stalhouder. De stalhouder heeft een geschil met de huidige eigenaresse, niet met jou. Dat ze het samen uitvechten.

Zodra het jouw paard is, stel jij samen met de stalhouder een overeenkomst op, dan pas ben jij de stalhouder wat verschuldigd.


En hoe zit dat met het retentierecht dan? Hij zegt dat het paard niet verkocht mag worden tot hij het stalgeld heeft ontvangen.

jenli88
Berichten: 64
Geregistreerd: 16-02-08
Woonplaats: Middelburg

Re: Verzorgpaard maar eigenaar zorgt niet meer. Advies!?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-20 21:01

Als het niet binnen deze maand geregeld word dan kan de stalbaas dus via de rechter het paard toeeigenen en gaat er dan veel meer voor vragen dan ik er nu voor ga betalen.

cobiie

Berichten: 7312
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-20 21:07

Heb jij een verkoopprijs afgesproken met eigenaar van X + achterstallige kosten stalgeld of heb je afgesproken bedrag X waarvan achterstallig stalgeld wordt betaald en het overige deel naar eigenaar gaat?

Jij hebt voor de afgelopen maanden geen mondeling contract met de staleigenaar gehad mbt stalgeld/werkzaamheden, dus over hoe het achterstallige stalgeld is opgebouwd heb jij eigenlijk weinig te zeggen denk ik.

Spaansepony
Berichten: 995
Geregistreerd: 03-05-17

Re: Verzorgpaard maar eigenaar zorgt niet meer. Advies!?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-20 21:19

Met retentie recht als hij dat netjes aangeschreven heeft naar de eigenaar kan de eigenaar t paard wel verkopen maar dan hoeft de stalhouder niet het paard mee te geven want heel simpel gezegd hij heeft het paard in bewaring gesteld om zijn geld te krijgen.
Echter zal hij nu als ze niet betaald een advocaat in de arm moeten nemen en een rechtzaak moeten aanspannen om zijn geld te verkrijgen.
Als de eigenaar kan aantonen door wat dan ook dat de stalling 185 euro pm ipv 250 dan verliest hij dat voor de rechtbank, hij zal vast wel in zijn gelijk gesteld worden voor stalgeld dat ze moet betalen maar dan de 185 euro en de evt boete.

En ja ik weet inmiddels een hoop op retentierecht, heb hier zelf een paard staan van derde die niet betaald, deze zaak is bij de rechtbank gekomen en ik heb gewonnen, maar nog betaald ze niet en paard staat nog steeds hier.( rechter heeft bepaald dat retentierecht goed is toegepast en paard hoeft pas terug als ze de rekening voldoet)

Dus simpelste in jullie optiek is, met zn drieeen om de tafel te zitten. Jij wilt t paard kopen en meneer wilt zijn geld, jij vertelt gewoon eerlijk dat voor de rechtbank meer geld kost en daar gewoon de 185 bepaald word met verhoging van boete a 20 euro. Je wilt direct contant afrekenen met ondertekening van eigenaar, jou en stal eigenaar. Paard word direct overgedragen op papier ook dat het paard van jou is per datum van aan tafel.

Eigenaar uit de schulden, staleigenaar heeft z’n centjes en jij hebt een leuk paard.

Spaansepony
Berichten: 995
Geregistreerd: 03-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-20 21:20

jenli88 schreef:
Als het niet binnen deze maand geregeld word dan kan de stalbaas dus via de rechter het paard toeeigenen en gaat er dan veel meer voor vragen dan ik er nu voor ga betalen.


Ook onzin, recht zal mogelijk bepalen dat mevr stalgeld verschuldigd is met de wettelijke rente en dat paard onder retentie valt inderdaad. Maar dan gaat hij ook met z’n billen bloot over het verhoogde stalgeld.
Rechter wijst niet zomaar een paard toe, ik moet betaald worden voor een veel grovere bedrag en paard word niet mijn eigendom, hoogstens kan deze geveild gaan worden als ze niet betaald.

ruitje

Berichten: 12345
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-20 21:37

Divers schreef:
Als jij het paard hebt gekocht staat dat los van de vorige eigenaar en mag de staleigenaar dus niet verbieden dat jij het erf af gaat. Dat geld moet de staleigenaar aan de oude eigenaar van het paard vragen. Niet aan jou.

Zou mooi zijn, als er nog boetes op jouw kenteken open staan en ik koop jouw auto, dat ik dan ook jouw boetes moet betalen.


Die vergelijking gaat mank.

Wij hebben dit meerdere keren aan de hand gehad en zodra je retentierecht uitoefend gaat dat paard gewoon niet meer van het erf. Kun je de politie bellen, maar je krijgt dat paard gewoon niet mee.

Andere kant is dat de stalhouder nu een hoop gedoe krijgt, ik snap niet dat hij dat extra geld er uit probeert te krijgen. Wees gewoon blij dat je je geld krijgt zonder veel gedoe denk ik dan :o

jenli88
Berichten: 64
Geregistreerd: 16-02-08
Woonplaats: Middelburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-20 21:49

cobiie schreef:
Heb jij een verkoopprijs afgesproken met eigenaar van X + achterstallige kosten stalgeld of heb je afgesproken bedrag X waarvan achterstallig stalgeld wordt betaald en het overige deel naar eigenaar gaat?

Jij hebt voor de afgelopen maanden geen mondeling contract met de staleigenaar gehad mbt stalgeld/werkzaamheden, dus over hoe het achterstallige stalgeld is opgebouwd heb jij eigenlijk weinig te zeggen denk ik.


Het laatste we spraken een bedrag af en daarvan zal een deel naar de staleigenaar gaan. Dus deze word als het ware in 2en gesplitst.

jenli88
Berichten: 64
Geregistreerd: 16-02-08
Woonplaats: Middelburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-20 21:52

Spaansepony schreef:
Met retentie recht als hij dat netjes aangeschreven heeft naar de eigenaar kan de eigenaar t paard wel verkopen maar dan hoeft de stalhouder niet het paard mee te geven want heel simpel gezegd hij heeft het paard in bewaring gesteld om zijn geld te krijgen.
Echter zal hij nu als ze niet betaald een advocaat in de arm moeten nemen en een rechtzaak moeten aanspannen om zijn geld te verkrijgen.
Als de eigenaar kan aantonen door wat dan ook dat de stalling 185 euro pm ipv 250 dan verliest hij dat voor de rechtbank, hij zal vast wel in zijn gelijk gesteld worden voor stalgeld dat ze moet betalen maar dan de 185 euro en de evt boete.

En ja ik weet inmiddels een hoop op retentierecht, heb hier zelf een paard staan van derde die niet betaald, deze zaak is bij de rechtbank gekomen en ik heb gewonnen, maar nog betaald ze niet en paard staat nog steeds hier.( rechter heeft bepaald dat retentierecht goed is toegepast en paard hoeft pas terug als ze de rekening voldoet)

Dus simpelste in jullie optiek is, met zn drieeen om de tafel te zitten. Jij wilt t paard kopen en meneer wilt zijn geld, jij vertelt gewoon eerlijk dat voor de rechtbank meer geld kost en daar gewoon de 185 bepaald word met verhoging van boete a 20 euro. Je wilt direct contant afrekenen met ondertekening van eigenaar, jou en stal eigenaar. Paard word direct overgedragen op papier ook dat het paard van jou is per datum van aan tafel.

Eigenaar uit de schulden, staleigenaar heeft z’n centjes en jij hebt een leuk paard.


Wat duidelijk geschreven zo dankje!

jenli88
Berichten: 64
Geregistreerd: 16-02-08
Woonplaats: Middelburg

Re: Verzorgpaard maar eigenaar zorgt niet meer. Advies!?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-20 21:54

Bedankt voor alle reacties. Ik heb het juridisch loket ook nog even een email gestuurd met alle vragen.

BarbaLala

Berichten: 9618
Geregistreerd: 13-11-04
Woonplaats: Omgeving Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-20 21:56

Ik zou hier toch echt een (hippisch) advocaat bij inzetten nu je gaat kopen, voor je straks zelf allerlei ellende krijgt.

Edit;
Kijk uit met juridisch loket, want die zijn niet altijd even goed op de hoogte.

Simbaa
Berichten: 3966
Geregistreerd: 17-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-20 22:01

Aha, het retentierecht is ingezet. Dat is wel een detail dat het verhaal even anders maakt.

Al is het principe nog steeds hetzelfde. Jij koopt het paard van de huidige eigenaar. Staleigenaar hoeft het paard alleen niet “‘mee te geven”. Maakt het dus geen makkelijk verhaal en ik vraag me af of je daar aan wil. Zou hierover sowieso iemand met veel juridische kennis voor inschakelen mocht je hierin verder willen. Op Bokt wordt vaak veel geroepen (doe ik nu ook ;))

Fijner zou dan inderdaad zijn om gewoon met zijn 3en om tafel te gaan zitten. Maar kan natuurlijk best zijn dat er meer schulden zijn en dat de huidige eigenaar het geld ergens anders voor wil gebruiken. Allemaal speculeren! Lastig sowieso!

Berryz

Berichten: 715
Geregistreerd: 21-04-18

Re: Verzorgpaard maar eigenaar zorgt niet meer. Advies!?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-20 22:05

Voor je een van beiden betaald, laat ze dan beiden een contract tekenen met het exacte bedrag dat ze krijgen.

Anders kunnen ze beiden wel eens moeilijk doen nadat je de ander betaald hebt!

eridinges

Berichten: 2270
Geregistreerd: 16-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-20 23:17

Ik zou gezien wat er allemaal is gebeurd en het geschil tussen eigenaar en stalbaas, dit paard helemaal niet over willen nemen. Je komt nu tussen de eigenaar en de stalbaas in te zitten. Er zijn zoveel paarden te koop en nu zit je ertussen en wordt er mogelijk ook nog misbruik van je goedheid gemaakt, omdat je al zoveel hebt gedaan voor het dier.

Of je moet met alle partijen om de tafel gaan zitten voor afspraken en die op papier zetten zodat het gelijk afgerond kan worden.

Pareltjes
Berichten: 2219
Geregistreerd: 21-07-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-20 23:21

Niet aan de eigenaar betalen!! Als zij niet aan de stalhouder betaald ben jij je geld kwijt. Paard wordt door eigenaresse op jouw naam gezet ( overschrijving stamboekpapieren) jij betaald aan de staleigenaar. Eigenaresse geeft jou een kwitantie van ontvangst aankoop bedrag paard ( krijgt het alleen niet in handen ) jij geeft geld aan aan stalhouder en deze geeft op zijn beurt aan de inmiddels “ oude eigenaresse “ een kwitantie dat de stalgelden zijn afbetaald.

Pareltjes
Berichten: 2219
Geregistreerd: 21-07-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-20 23:22

eridinges schreef:
Ik zou gezien wat er allemaal is gebeurd en het geschil tussen eigenaar en stalbaas, dit paard helemaal niet over willen nemen. Je komt nu tussen de eigenaar en de stalbaas in te zitten. Er zijn zoveel paarden te koop en nu zit je ertussen en wordt er mogelijk ook nog misbruik van je goedheid gemaakt, omdat je al zoveel hebt gedaan voor het dier.

Of je moet met alle partijen om de tafel gaan zitten voor afspraken en die op papier zetten zodat het gelijk afgerond kan worden.



Dan is het paard de dupe. Dit wordt heel vaak zo gedaan. Gelukkig maar. Voorkomt veel paardenleed.

Mazida
Berichten: 1384
Geregistreerd: 31-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-20 23:29

Snap dat je aan het paard gehecht ben, maar nu word jij een speelbal tussen eigenaar en staleigenaar. Ik heb maar één advies: heel hard wegrennen. Wat er nu gebeurd is niet fair na al jouw inspanningen. Staleigenaar vind ik ook echt een zak hooi nu na alles wat jij hebt gedaan :oo . Klinkt heel hard, maar ik zou afscheid nemen van het paardje, eigenaar laten weten dat je niet meer komt en met je budget op zoek gaan naar een leuk paardje om te kopen en leuke stalling te zoeken en de rest het lekker laten uitzoeken.

Pareltjes
Berichten: 2219
Geregistreerd: 21-07-19

Re: Verzorgpaard maar eigenaar zorgt niet meer. Advies!?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-20 23:39

Ze hoeft helemaal geen speelbal te worden. In tegendeel. Ze kan er juist haar voordeel mee doen.
Stalbaas wil zijn geld, eigenaresse zoekt geld om te kunnen betalen. TS biedt oplossing voor BEIDE partijen.
Het enige dat zij moet doen is duidelijk afspreken. Eigenaresse krijgt geen cent, geld gaat rechtstreeks naar stalbaas. Paard wordt off. Ten naam gesteld. Oude eigenaresse stelt verkoopcontract op dat het paard zonder enig mogelijk herroeping van eigenaar is veranderd.