bijrijdster/verzorgster?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
CBarrelracer

Berichten: 286
Geregistreerd: 07-01-13
Woonplaats: opmeer

bijrijdster/verzorgster?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-20 18:16

ik ben rustig aan opzoek naar verzorgsters bijrijdsters voor mijn paarden.
maar nu is dus de vraag wat zijn de do's en wat zijn de don'ts?

wat hebben jullie als eisen lijstje bij het zoeken naar een verzorgster of bijrijdster?

Anomien

Berichten: 7389
Geregistreerd: 10-11-09
Woonplaats: Twente

Re: bijrijdster/verzorgster?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 18:35

Zelf beschikking over vervoer.
Ouders brengen echt maar een paar weken...
en fietsen doet de jeugd enkel met mooi weer.
Dus toch 18+.

Verder aangeven wat kan, wees realistisch dat ze sommige dingen echt moeten verdienen.
Zoals een buitenrit enkel kan als jij het veilig achter.

C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70550
Geregistreerd: 24-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 18:49

Ik verplaats dit topic naar Verzorgpaarden.

troi
Berichten: 17008
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: bijrijdster/verzorgster?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 18:58

Goede klik met paard en eigenaar. Afspraken nakomen (das vaak de moeilijkste |o ). Fatsoenlijke rijtechnische basis (dus niet rukken en plukken of drijven bij elke pas). Voorzichtig met mijn spullen. Regelmatig lessen op eigen kosten. Dat zijn wel de meest essentiële geloof ik

MDWStables

Berichten: 1439
Geregistreerd: 27-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 19:02

Dit topic ga ik volgen. Ik ben wel benieuwd naar de antwoorden. Ik heb eigen paarden maar geen geschikte om te rijden op het moment. Sinds kort weer begonnen met rijden en misschien is een bijrijdpaard wel (een tijdelijk) goede optie.

SsSimonee

Berichten: 2941
Geregistreerd: 06-03-07
Woonplaats: ergens in de achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 19:02

Ik zal als bijrijder reageren.
Ik vind het erg fijn om een goede communicatie te hebben met de eigenaresse.
We overleggen veel zodat wij op 1 lijn zitten hoe we hem rijden en wat we van hem vragen.

Daarnaast duidelijke afspraken. Vertel je bijrijder wat je verwacht en vraag diegene wat hij/zij verwacht.

Anna_98

Berichten: 454
Geregistreerd: 01-04-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 19:06

Ook even vanuit bijrijder/verzorgster perspectief: wees duidelijk in wat je verwacht. Om maar een voorbeeld te noemen, betekent "Als je tijd hebt stallen uitmesten" dat je verwacht dat 90% van de tijd de stallen worden uitgemest, of dat het maar heel af en toe hoeft te gebeuren?

Ballard_L

Berichten: 2494
Geregistreerd: 01-05-09
Woonplaats: Kollumerzwaag

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 19:26

- 18+ (ik wil geen minderjarigen op mijn pony zonder dat ik erbij ben, zeker niet op buitenrit)
- max 70kg (want hij is 1.51)
- goede kennis van het trainen van een paard en bereid om hierin te investeren
- één keer per twee weken les nemen

Verder vind ik het natuurlijk fijn als we een klik hebben samen en uiteraard ga ik ervan uit dat er netjes met spullen omgegaan wordt.

nessinator
Berichten: 1789
Geregistreerd: 02-08-13
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 20:02

- Afspraken nakomen (niet alleen komen als je afgesproken hebt te komen, maar, vooral, geen dingen doen die niet afgesproken zijn (bos in gaan na een maand niet komen omdat er vanwege sneeuw helemaal niet gereden kon worden))
- Betrouwbaar (wederom het geen dingen doen die niet de bedoeling zijn; geen andere kindjes op jouw pony laten rijden als jouw kindje na 25 keer vallen niet meer wil, zie punt hieronder)
- Kennis van zaken (geen 5-jarige jongetjes op jouw pony laten galopperen voordat ze kunnen draven; weten hoe beugels korter kunnen als de gaatjes op zijn)
- Wensen van eigenaar t.a.v. methodes respecteren
- Bescheiden (niet jou als eigenaar vertellen wat je met je eigen pony mag doen)
- Mij, als control freak-eigenaar, actief op de hoogte houden van je bezoekjes

Moge duidelijk zijn dat ik niet de beste ervaringen heb met bijrijders :+

lfrwinterz

Berichten: 96
Geregistreerd: 22-12-17

Re: bijrijdster/verzorgster?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 20:08

Vanuit het perspectief van een bijrijdster: Een goede communicatie. Kwam vaak bij mijn vorige bijrijdpaard en dan bleek dat hij kreupel was of wondjes had opgelopen in de wei, waardoor ik niet kon rijden. Dit 'vergat' de eigenaresse te vertellen, maar mijn planning moest erop aangepast worden.

noox

Berichten: 1406
Geregistreerd: 09-01-13
Woonplaats: Delft

Re: bijrijdster/verzorgster?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 20:33

Wat hebben jullie slechte ervaringen met bijrijdsters zeg haha. Ik ben zelf ook bijrijder, ik schrijf in een boekje wat ik heb gedaan en dat doet de eigenaar ook, zo houden we elkaar beetje op de hoogte en blijft het afwisselend voor pony. Ik vind het ook erg leuk om betrokken te worden als bijrijder, mee naar wedstrijd/clinic/les buitenaf, af en toe samen naar stal, mee gevraagd worden als ze een fotoshoot doen of wanneer het dier wordt geschoren vind ik leuk. Dat ik er echt bij hoor.

CBarrelracer

Berichten: 286
Geregistreerd: 07-01-13
Woonplaats: opmeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-20 20:45

noox schreef:
Wat hebben jullie slechte ervaringen met bijrijdsters zeg haha. Ik ben zelf ook bijrijder, ik schrijf in een boekje wat ik heb gedaan en dat doet de eigenaar ook, zo houden we elkaar beetje op de hoogte en blijft het afwisselend voor pony. Ik vind het ook erg leuk om betrokken te worden als bijrijder, mee naar wedstrijd/clinic/les buitenaf, af en toe samen naar stal, mee gevraagd worden als ze een fotoshoot doen of wanneer het dier wordt geschoren vind ik leuk. Dat ik er echt bij hoor.


ja helaas wel haha bij mijn 1e paard een fries had ik een bijrijdster van 18+ vroeg geen bijdrage want ik was al heel blij dat ze me paard wou verzorgen als ik op school zat dus vond ik het raar dat ze moest betalen, duidelijke afspraken gemaakt ging redelijk goed tot me vakantie toen zou ze me paard 3 weken verzorgen ze is in totaal maar 2x een half uurtje geweest de rest hebben vriendinnen van me gedaan, vervolgens toen ik terug was werd ik gebeld door een vriendin dat ik direct naar stal moest komen.
mijn fries had artrose en over asfalt draven of galloperen is een no go wat logisch is en zeker met rondom ijzers. ik trof der in volle galop aan over het fietspad nou ik was woest.
volgende bijrijdster heeft me spullen gesloopt en deels gejat.
dus sinds dien had ik besloten om een bijdrage te vragen en toen ging alles heel goed.
helaas heb ik hem toen in moeten laten slapen en nu heb ik een paint, arabierxhalfinger, kwpner en shetlander, ben verhuisd en zijn nog druk bezig met verbouwen en rij op redelijk hoog niveau barrel race in belgie met me paint dus dan zijn de andere 3 thuis bij me zusje.
nu weet ze weinig van paarden en helpt een vriendin der maar toch lijkt me een extra helpende hand fijn
nu ben ik al een tijdje uit de verzorg en bijrijdwereld dus vroeg me af wat vragen andere etc, was me nooit duidelijk met opzoeken dus hoop dat dit topic voor iedereen wat heeft :D

Anomien

Berichten: 7389
Geregistreerd: 10-11-09
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 11:15

noox schreef:
Wat hebben jullie slechte ervaringen met bijrijdsters zeg haha. Ik ben zelf ook bijrijder, ik schrijf in een boekje wat ik heb gedaan en dat doet de eigenaar ook, zo houden we elkaar beetje op de hoogte en blijft het afwisselend voor pony. Ik vind het ook erg leuk om betrokken te worden als bijrijder, mee naar wedstrijd/clinic/les buitenaf, af en toe samen naar stal, mee gevraagd worden als ze een fotoshoot doen of wanneer het dier wordt geschoren vind ik leuk. Dat ik er echt bij hoor.



Zulke bijrijders moet je vastbinden en nooit meer laten gaan.

Je hebt je plek verdient, gewoon omdat je de juiste instelling hebt. Hierdoor mag je ook veel en wordt je veel gegund. Vergis je niet in dat veel paardenmeisjes denken dat de eigenaar hun assistent is voor de troep... de schade en de kosten. En het dier niet op niveau rijden.. je vervolgens op social media dingen ziet die toch echt verboden waren. Zoals slof of sporen...en lekker in de Krul trekken. Terwijl ze voor mijn andere paard waren gevraagd. Maar die ze meenamen naar de rijbak of buitenrit was wat makkelijker in de Krul te trekken..



En dan een grote bek dat het mijn verlies is dat ik zo’n kundige ruiter verlies..

anjali
Berichten: 15095
Geregistreerd: 25-07-15

Re: bijrijdster/verzorgster?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 12:20

Dat ze geen dingen doen die afgesproken zijn niet te mogen. zoals wat ik heb meegemaakt,toch gaan springen met een pony die dat van de DA niet meer mocht. En allerlei anderen erop laten.En niet anders toiletteren dan de eigenaar wil. Bijv. geen manen trekken als de eigenaar ze lang wil laten. Ik heb dat allemaal meegemaakt en daarom wil ik geen verzorgers\bijrijders meer.

Sivanna
Berichten: 13
Geregistreerd: 22-11-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 13:06

Jeetje, wat een slechte ervaringen lees ik hier met bijrijders. Ik ben blij dat ik dat niet heb meegemaakt en mij al bijna 3,5 jaar mag prijzen met een topper van een bijrijdster.

Afspraken die ik in het begin met haar had gemaakt waren:
Ze mocht 2x per week komen (geen vaste dagen, per week kijken we wat voor ons beiden het beste uitkomt)
Stal mesten
Mij laten weten met een appje wat ze die dag gedaan had en of er nog bijzonderheden waren
Een kleine maandelijkse bijdrage

Ik laat haar tot op de dag van vandaag ook nog elke dag weten wat ik gedaan heb met mijn pony en of er nog bijzonderheden waren. Open communicatie vind ik erg belangrijk.

En gedurende de jaren zijn er nieuwe afspraken bij gekomen zoals: ze mag springen als ze er zin in heeft, ze mag buiten wandelen of op buitenrit met hem als ze zin heeft. Als ze wilt mag ze wedstrijden rijden of clinics/buitenritten op ander terrein doen. Nu hoeft dat allemaal niet zo van haar, en vind ze het ook hardstikke leuk om een dagje puur te prutsen en te poetsen met hem, maar opties heb ik voor haar open staan.

Oh ja, wat ik niet wil is dat ze Jan en alleman op mijn paard zet. Dat doet ze dan gelukkig ook niet.

Ondertussen is het meer een vriendin dan een bijrijdster geworden en gaan we ook vaak gezellig samen naar paardlief. Ik denk ook niet dat als zij ooit stopt, ik dan nog zo'n fijne bijrijdster zal vinden.

anjali
Berichten: 15095
Geregistreerd: 25-07-15

Re: bijrijdster/verzorgster?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 13:19

Bij mij hoefden er geen werkzaamheden verricht te worden en niets betaald. Maar ze gingen net doen of het hun pony was. Tenslotte had ik nog moeite om van hen af te komen.

Jimbo
Berichten: 846
Geregistreerd: 16-11-05
Woonplaats: Berltsum

Re: bijrijdster/verzorgster?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 13:47

Ik vind het belangrijk dat ze even laat weten als ze wil komen rijden, en als er iets niet klopt dat ze dan even appt en/of overlegt met de stalhouder.
Ook laten weten als ze ziek is of die week druk is, zuinig op de spullen en op het paard. En bereid om te lessen, toch minstens 1 keer per maand.
En als er wat mis gaat, of iets kapot wordt gemaakt, dan ook even laten weten. Communicatie is belangrijkste geloof ik.