Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 6 van de 7 [ 163 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 3, 4, 5, 6, 7  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Als eigenaar bij verzorg/bijrijdster zijn, raar?

 
Profiel   

Nabster schreef
Nala schreef
Het is ook niet bedoeld als creepy zitten kijken vanuit een hoekje hé _O-

Maar gewoon gezellig kletsen, samen van de pony en de natuur genieten.


Zoek je dan een bijrijder of een vriendin?


Ik zoek niet per se nieuwe vrienden, nee. Maar het typische "ik heb te weinig tijd dus ik zoek hulp" is het ook niet.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-06-20 23:08 



 
Profiel   

Hier een bijrijdpaard gehad waar de eigenaresse vrijwel altijd ook aanwezig was. Persoonlijk vond ik dit super gezellig. Samen een bakkie doen (of 2...), beetje kletsen... Dan lekker samen de paarden doen, echt heel leuk. Paard is inmiddels verkocht maar ben er af en toe nog eens voor haar andere paard om te tutten/wandelen. Mede ook omdat ik het contact zo leuk vind en dat ook niet kwijt wil. Dus in het kort: nee ik vind het niet raar maar juist gezellig :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-06-20 00:17 



 
Profiel   

Een bijrijder zou ik af en toe best willen, maar de eerste die kwam proberen en alleen mocht na een keer of vier samen, sloeg gelijk mijn nadrukkelijke verzoek in de wind om even hulp te vragen bij t opstijgen. Resultaat: paardlief schrikt toen ze haar been over het zadel zwaaide en knijtert er in galop vandoor en bijrijder ligt er na een halve bak naast. Tsja .. ik had t gezegd... Inmiddels kan mijn paard met los teugeltje netjes stilstaan, maar toen nog niet... En als je dan al niet luistert.. nee, dan wil ik er gewoon bijzijn...

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-06-20 05:11 



 
Profiel   

Ik denk dat zoals eerder is gezegd je het sociale aspect heel belangrijk vind dus misschien onbewust toch een vriendin/bijrijder zoekt. Ik denk dat het inderdaad handiger is zelf een advertentie te plaatsen met wat je zoekt en duidelijk aangeven dat je samen met diegene het paard wilt doen, maakt gelijk duidelijk dat je erbij wilt zijn.

Mijn bijrijders ben ik tot nu toe in het begin erbij geweest en laat ze daarna het zelf uitvogelen, als ze vragen hebben of ergens tegenaan lopen kunnen ze me altijd vragen, wel vind ik het fijn als ze laten weten hoe het gaat en dat de communicatie goed is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-06-20 06:12 



 
Profiel   

Wat apart dat ze afhaakten. Het lijkt me dat het je gaat om het bezig zijn met het paard. Wat doet het er dan toe dat de eigenaar erbij is. Mij lijkt het me juist handig. Zo kun je makkelijk terecht met al je vragen, mocht je tegen vragen aanlopen. En gezellig is het ook inderdaad! :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-06-20 07:04 



 
Profiel   

Ik zou het prima vinden. Ik heb zelf ook wel eens gedacht om vanwege mijn gezondheid een bijrijder te vragen, maar denk er dan wellicht hetzelfde over als jij. Ik kan niet meer zoveel rijden, maar wil wel met mijn paarden bezig zijn. Het zou dan ook vreemd voelen dat ik dan binnen zitten en een ander achter met mijn paarden bezig is denk ik. Dat heeft in mijn opzicht dan niet perse iets te maken met het zoeken van een vriendin ipv bijrijder zoals mensen hier boven opperen. Het is een andere vorm van bezig zijn met je paarden, nu je er zelf niet op zit. Niet dat ik me overal mee zou bemoeien. Ik vind het eigenlijk wel raar dat iemand die bij wil rijden, dit dan vreemd zou vinden, een helikopter eigenaar is wellicht iets heel anders natuurlijk. Heb ooit een bijrijder gezocht en ben wel geschrokken van alle eisen die sommigen hadden. De een wilde geen cap dragen, de ander moest er perse buitenritten mee maken (van mij liever hier op eigen erf blijven) of wedstrijden rijden, juist al die verwachtingen maakten dat het voor mij niet meer hoeft, het leek een ding te zijn om net zoveel vrijheid te mogen hebben als een eigen paard je geeft, maar vergeet niet dat je een kostbaar bezit van een ander gaat rijden. Ik wilde ook iemand blij maken die niet de middelen voor een eigen paard had, of zelfs voor rijles en dan toch op deze manier (kostenvrij) kon rijden. Er kwam zelfs een bijrijdster voor een recreatiepaard die iemand met paardenverstand meenam (bijrijdster was zelf een beginner) en het leek wel een klinische keuring, ik verwachtte bijna een bod na afloop van het kijken 8-) Voor mij geen bijrijders meer, wellicht denk ik er later anders over, of moet ik de juiste nog tegenkomen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-06-20 07:04 



 
Profiel   

Het hangt natuurlijk heel erg af van de algehele situatie. Een eigenaar die toevallig buiten komt op het moment dat ik mij in het zadel zet en gezellig kijkt naar hoe ik rijd en na de training terug naar binnen gaat en mij verder een uur met het paard laat tutten en waarbij ik mag doen wat ik wil. En waarbij ik ook gewoon kan komen wanneer de eigenaar er niet is of eens geen zin heeft om te komen kijken. Dat is niet echt raar.

Een eigenaar die zijn paard op pension heeft, waarbij ik als bijrijder dus echt moet afspreken wanneer ik ga en dit hoogstwaarschijnlijk moet laten afhangen van de agenda van de eigenaar en waar ik van het eerste tot het laatste moment altijd wel ergens een eigenaar rond mij heb zoemen en waarbij ik niet naar het paard toe mag als de eigenaar niet kan. Nou nee, daar bedank ik vriendelijk voor. :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-06-20 10:41 



 

Gini schreef
Het hangt natuurlijk heel erg af van de algehele situatie. Een eigenaar die toevallig buiten komt op het moment dat ik mij in het zadel zet en gezellig kijkt naar hoe ik rijd en na de training terug naar binnen gaat en mij verder een uur met het paard laat tutten en waarbij ik mag doen wat ik wil. En waarbij ik ook gewoon kan komen wanneer de eigenaar er niet is of eens geen zin heeft om te komen kijken. Dat is niet echt raar.

Een eigenaar die zijn paard op pension heeft, waarbij ik als bijrijder dus echt moet afspreken wanneer ik ga en dit hoogstwaarschijnlijk moet laten afhangen van de agenda van de eigenaar en waar ik van het eerste tot het laatste moment altijd wel ergens een eigenaar rond mij heb zoemen en waarbij ik niet naar het paard toe mag als de eigenaar niet kan. Nou nee, daar bedank ik vriendelijk voor. :D


Maar als je voor een verzorgpaard gaat, dan weet je toch dat er grenzen zijn? Ik wil dus echt geen verzorgster die doet alsof mijn paard van haar is. Mijn verzorgster kiest ervoor om op vaste dagen te komen. Ze weet dat mijn paard van mij max 4 keer per week bereden mag worden en dat ik eerst in plan wanneer ik kan rijden en dan pas door geef wanneer zij erop kan. Buiten rijden mag, maar korte ritten. Mijn paard krijgt 2 tot 3 dagen rust na een rit van meer als 10 km. Mijn verzorgster laat ik echt wel alleen met mijn paard, maar dat wil niet zeggen dat ze 100% vrijheid heeft, wat je met een eigen paard wel hebt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-06-20 10:51 



 
Profiel   

Je hoeft ook geen 100% vrijheid.
Dat staat echter in complete tegenstelling tot altijd op exacte afspraak.
Volgens mij heeft TS nog niet aangegeven hoe flexibel ze zelf is in haar tijd plan kwa avonden en zo. Dit is denk ik waar het ook mee gaat of staat.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-06-20 11:05 



 
Profiel   

@ SVRL: Ik weet eigenlijk niet echt hoe je uit mijn bericht kunt afleiden dat ik zou beweren dat er tussen eigenaar en bijrijder geen afspraken gemaakt kunnen worden en dat 100% vrijheid geldt. :D


Laatst bijgewerkt door Gini op 20-06-20 11:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-06-20 11:13 



 
Profiel   

Gini schreef
Ik weet eigenlijk niet echt hoe je uit mijn bericht kunt afleiden dat ik zou beweren dat er tussen eigenaar en bijrijder geen afspraken gemaakt kunnen worden en dat 100% vrijheid geldt. :D


Bericht boven mij staat dat

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-06-20 11:17 



 
Profiel   

Het was op dat bericht dat ik doelde. Ik heb het even verduidelijkt door middel van rechtstreekse aanspreking. :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-06-20 11:23 



 

Gini schreef
Ik weet eigenlijk niet echt hoe je uit mijn bericht kunt afleiden dat ik zou beweren dat er tussen eigenaar en bijrijder geen afspraken gemaakt kunnen worden en dat 100% vrijheid geldt. :D



Mijn reactie ging over je stuk waarin je zegt dat je het vervelend zou vinden om enkel te kunnen gaan wanneer het in de agenda van de eigenaar past, met daarbij de veronderstelling dat dat automatisch ook wil zeggen dat de eigenaar er dan ook is.

Mijn verzorgster moet zich ook aanpassen aan mijn agenda, al staan mijn paarden thuis. Mijn agenda bepaald welke dag zij kan rijden die week. Ik probeer het in te plannen op een dag dat ik werk, maar als dat niet lukt, dan zal ze toch moeten accepteren dat ik ergens rond hang. Hier is het ook zo dat mijn vriend, als ik er niet ben, wel eens gaat kijken of alles wel goed gaat. Dat bedoel ik met geen 100% vrijheid te hebben, een eigenaar beslist nog altijd zelf of ie rond wil hangen of niet. Paard is en blijft nog altijd de verantwoordelijkheid van die eigenaar.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-06-20 11:26 



 
Profiel   

Een dag vast leggen is ook heel normaal.
TS heeft haar paard niet aan huis, ik neem dus aan dat ze ook exacte tijden wil afspreken omdat ze zelf ook een half uur naar stal moet fietsen. Echter is dat nog niet duidelijk.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-06-20 11:30 



 
Profiel   

Uiteraard beslist de eigenaar zelf. Maar als zo een eigenaar dan op Bokt een topic opent met 'is het raar dat mensen afhaken wanneer ik zeg dat ze altijd in een blauwe rijbroek moeten rijden?', dan is mijn antwoord 'nee, dat is helemaal niet raar'. Eigenaar beslist, maar dat wilt niet zeggen dat iedereen maar moet meegaan in die beslissingen. Je zal langer moeten zoeken naar een persoon die er oké mee is om altijd in een blauwe rijbroek te rijden, dan wanneer je een persoon daar vrij in laat.

TS zal dus heus wel een bijrijder vinden die er oké mee is dat de eigenaar er altijd bij is, maar die zoektocht zal ietsje langer duren en het is niet raar dat veel mensen daar toch op afhaken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-06-20 11:31 



 
Profiel   

SVRL, wat trek je het uit z'n verband en in het zwart/wit. Dagen afspreken en 'tussen 15.00 en 20.00' is natuurlijk volstrekt anders dan een eigenaar die zegt 'ik kan om half 3 op stal zijn, tot 4, ik verwacht jou ook daar, want ik wil niet dat je mijn paard alleen doet'.

Lessen spreek ik af en tijdens de eerste weken crisis sprak ik af met een vriendin die dan een manegepaard reed en liever nog niet alleen was en dat was oké, maar eerlijk gezegd vond ik het ook fijn als ik dagen had dat ik met niets en niemand anders dan de openingstijden van stal te maken had.
En dat is natuurlijk persoonlijk. Ik heb ook stalgenoten die altijd samen komen, moet zij weten, maar ik doe daar niet aan mee. :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-06-20 11:32 



 
Profiel   

Grootste nadeel zou voor mij zijn dat je dus alleen kan gaan op tijden dat de eigenaar er ook is...ik werk bijvoorbeeld onregelmatig en ben soms op de gekste tijden op stal ( vaak juist als het heerlijk rustig is..) het vrije is er wel af als elke keer komen in overleg zou moeten gaan

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-06-20 11:33 



 
Profiel   

Het probleem met sommige verzorgers is dat zij het paard gaan eigenen.Dat kan niet,je moet je altijd blijven realiseren dat het het paard van iemand anders is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-06-20 11:46 



 

anjali schreef
Het probleem met sommige verzorgers is dat zij het paard gaan eigenen.Dat kan niet,je moet je altijd blijven realiseren dat het het paard van iemand anders is.



100% mee eens!

Al moet ik wel toegeven dat ik een super goede heb die zelf zegt dat ze zich altijd zal aanpassen aan mij. Als mijn week overhoop gegooit wordt en de dingen veranderen op het laatste moment, zal zij zich zonder morren aanpassen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-06-20 11:49 



 
Profiel   

anjali schreef
Het probleem met sommige verzorgers is dat zij het paard gaan eigenen.Dat kan niet,je moet je altijd blijven realiseren dat het het paard van iemand anders is.


Tuurlijk! Maar andere kant is dat eigenaren vaak totaal niet kunnen loslaten waardoor er door bijrijder krampachtig gereden/ verzorgd wordt en
het plezier snel verdwijnt....als iemand heeft laten zien respectvol met paard en spullen om te kunnen gaan moet je ook kunnen vertrouwen dat het goed gaat. En ja dan misschien niet altijd precies op de wijze die jijzelf had gekozen...maar is dat altijd verkeerd???
En 1 x in de zoveel tijd samen buitenritje maken, kijken bij rijden, samen tutten enz is natuurlijk altijd goed om vinger aan de pols te houden...

Maar goed als ts idd liever er altijd bij is haar goed recht natuurlijk! Zou dan gewoon zelf een advertentie zetten met wat jij graag wil..veel meer kans dat de juiste persoon dan reageert...


Laatst bijgewerkt door Vleddertje1 op 20-06-20 11:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-06-20 11:51 



 
Profiel   

Dat het paard eigendom is van de eigenaar vind ik een open deur en ik begrijp niet wat dit te maken heeft met de vraag van TS?

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-06-20 11:52 



 

Gini schreef
Dat het paard eigendom is van de eigenaar vind ik een open deur en ik begrijp niet wat dit te maken heeft met de vraag van TS?


Goh, met eigenen denk ik dan aan mijn vorige verzorgster, die mijn shet op allerhande fb groepen aanmelde en dan liet uitschijnen dat het haar pony was. Denk dat dat ook hetgene is wat anjali bedoeld, dat er verzorgsters of verzorgers zijn die zich gaan gedragen alsof hun verzorgpaard van hen is. En dat eigenaars daardoor moeite hebben om los te kunnen laten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-06-20 11:58 



 
Profiel   

Ik bedoel ook dat ze er vanalles mee gaan doen wat zij willen en niet wat de eigenaar wil.Bijv. er anderen op laten rijden.Op een andere manier toiletteren.Zich bemoeien met zadelkeuze,en dan de eigenaar proberen te dwingen een ander zadel te kopen.Heb ik allemaal zelf meegemaakt en meer!

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-06-20 12:07 



 
Profiel   

Als eigenaar met deze wens zou ik dat gelijk duidelijk in de adv zetten. Er zal vast een bijrijder zijn die het juist prettig vindt als de eigenaar er continue bij is.

Ik zou er persoonlijk niet tegen kunnen, maar zoveel mensen zoveel wensen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-06-20 12:15 



 
Profiel   

Maar dat is mijn inziens een andere discussie. Is het raar dat verzorgers/bijrijders afhaken als de eigenaar er ALTIJD bij blijft? Nee. Heb je je als verzorger/bijrijder te houden aan de afspraken die je maakt met de eigenaar, los van of die eigenaar aanwezig is als je met het paard bezig bent? Ja, natuurlijk!
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-06-20 12:23 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 6 van de 7 [ 163 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 3, 4, 5, 6, 7  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen