Als eigenaar bij verzorg/bijrijdster zijn, raar?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
beatje
Berichten: 5970
Geregistreerd: 05-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 19:54

Nala schreef:
Het is ook niet bedoeld als creepy zitten kijken vanuit een hoekje hé _O-

Maar gewoon gezellig kletsen, samen van de pony en de natuur genieten.

misschien een andere advertentie zetten? Wie heeft er zin om samen met mij met mijn pony te tutten en te rijden? Dan geef je van het begin al aan dat het een samen gebeuren is. Misschien juist leuk voor iemand die nog niet veel kan met paarden om zo wat te leren.

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 19:55

Ik ben er eigenlijk altijd wel bij.
Heb zelf helaas niet altijd de energie hem beweging te geven en vind het fijn dat een ander dat doet.
We hebben het altijd wel gezellig.
Ondertussen is mijn jonge paard ook zadelmak en voel ik me goed rijden we samen. Nog gezelliger :)

maar ik ga nooit in de bak staan les geven of zo.
Ze kan het prima genoeg zelf.

Nala

Berichten: 8192
Geregistreerd: 11-04-13
Woonplaats: Kerkrade

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-20 19:58

beatje schreef:
Nala schreef:
Het is ook niet bedoeld als creepy zitten kijken vanuit een hoekje hé _O-

Maar gewoon gezellig kletsen, samen van de pony en de natuur genieten.

misschien een andere advertentie zetten? Wie heeft er zin om samen met mij met mijn pony te tutten en te rijden? Dan geef je van het begin al aan dat het een samen gebeuren is. Misschien juist leuk voor iemand die nog niet veel kan met paarden om zo wat te leren.


Ik heb zelf helemaal geen advertentie, reageer alleen soms op advertenties die me aanspreken.

GUSTIxBILL

Berichten: 1998
Geregistreerd: 22-09-12
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 20:02

Mijn eerste reactie zou juist zijn:
Wat heeft potentiele bijrijd(st)er te verbergen dat je er niet bij mag zijn ?

Ookal kan dat er aan liggen dat mijn laatste bijrijdster Totzelfs uitdrukkelijke verboden negeerde onder het mom: ze zal wel niet boos worden als ze erachter komt. Dus niemand is nog met mijn paarden bezig zonder dat ik in de buurt ben.
Of dit nu gezellig samen rijden is, of ik k de stallen doe, maar alleen word er niks meer gedaan moest ik ooit iemand terug zoeken

Nala

Berichten: 8192
Geregistreerd: 11-04-13
Woonplaats: Kerkrade

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-20 20:03

GUSTIxBILL schreef:
Mijn eerste reactie zou juist zijn:
Wat heeft potentiele bijrijd(st)er te verbergen dat je er niet bij mag zijn ?


Dit dacht ik dus ook...

assie

Berichten: 9490
Geregistreerd: 31-07-01
Woonplaats: Grun

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 20:04

Zelf vind ik het als eigenaar wel fijn om af en toe in de buurt te zijn. Ik ga niet in de bak erbij zitten kijken, maar ik ga bijvoorbeeld de stal uitmesten terwijl bijrijder gaat rijden. Als er dan een vraag is, dan kan ik helpen en kunnen we overleggen.
En ik kan als zij het vraagt ook even meekijken hoe het gaat en of onze training nog op elkaar lijkt. Of dat ik iets kan doen voor de wagen om het haar onder het zadel makkelijker te maken.
Dat is niet echt een gebrek aan vertrouwen, maar meer een wens om samen het beste uit het paard te halen. Andersom vind ik het namelijk ook fijn als bijrijder eens meekijkt/denkt als ik zelf aan het mennen ben. Gewoon gelijkwaardig dus.

Wat ik wel belangrijk vind: ik wil weten wat er gedaan is. Ook uit praktisch oogpunt. Als ik zondag een pittige bosrit heb gemaakt, dan moet bijrijder maandag niet nog een superintensieve crossrit gaan maken bijvoorbeeld.
Dus ik stel wel als eis aan een bijrijder om van iedere rit even een "verslagje" in de gezamenlijke agenda te zetten. Dat verslagje is "buitenrit, 1,5 uur, rustig aan, braaf"
En dat doe ik zelf ook.

Nala

Berichten: 8192
Geregistreerd: 11-04-13
Woonplaats: Kerkrade

Re: Als eigenaar bij verzorg/bijrijdster zijn, raar?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-20 20:06

Bij ons op stal wordt alles voor je gedaan, anders zou ik ook best dan tussendoor gaan uitmesten ofzo.

Jolynne

Berichten: 2298
Geregistreerd: 30-11-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 20:07

Ik was er de eerste keren bij, puur om te weten dat het allemaal goed zat en ik er vertrouwen in kon hebben. Eenmaal het vertrouwen er was mocht ze er ook alleen mee op de baan gaan etc en kreeg ze meer vrijheid in wat ze mocht doen met de paarden. Zo en dan ben ik er wel nog eens, maar dat is puur voor de gezelligheid. :)

ravellie

Berichten: 3075
Geregistreerd: 01-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 20:11

GUSTIxBILL schreef:
Mijn eerste reactie zou juist zijn:
Wat heeft potentiele bijrijd(st)er te verbergen dat je er niet bij mag zijn ?

Ookal kan dat er aan liggen dat mijn laatste bijrijdster Totzelfs uitdrukkelijke verboden negeerde onder het mom: ze zal wel niet boos worden als ze erachter komt. Dus niemand is nog met mijn paarden bezig zonder dat ik in de buurt ben.
Of dit nu gezellig samen rijden is, of ik k de stallen doe, maar alleen word er niks meer gedaan moest ik ooit iemand terug zoeken


Kom op
Als er altijd iemand bij staat, ik zou daar eerder nerveus van worden.
Ik kom bij paarden om te ontspannen, werken aan de band.
Even niet met mensen te hoeven praten en alles wat ik meegemaakt heb aan werk etc weg laten waaien.

Zou het zelf heel apart vinden als er altijd iemand bij zou staan.

Maar wat iemand hier al in dit topic zei: dat kan de TS dat idd van tevoren beter duidelijk aangeven, dan is het voor iedereen meteen duidelijk of dat voor de geïnteresseerde iets is

Solistar

Berichten: 768
Geregistreerd: 31-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 20:21

Nala schreef:
GUSTIxBILL schreef:
Mijn eerste reactie zou juist zijn:
Wat heeft potentiele bijrijd(st)er te verbergen dat je er niet bij mag zijn ?


Dit dacht ik dus ook...


Nou zeg, dan hoef je toch niet iets te verbergen te hebben. Ik heb helemaal niks te verbergen, heb altijd met plezier bijrijdpaarden gehad. Maar voor mij is paardrijden een moment van ontspanning met een dier, en even niet met mensen om te hoeven gaan. Na een drukke werkdag vind ik dat fijn om zo even mijn hoofd leeg te maken zonder te kletsen. Andersom kan de bijrijder denken dat jij weinig vertrouwen hebt als je zo controle wilt houden.

Als je zo iemand zoekt zou ik dat direct duidelijk in je advertentie zetten, dat je iemand zoekt die samen met jou je paard wil doen. Bij een bijrijder denken veel mensen denk ik toch aan dat ze alleen mogen gaan en dat je iemand zoekt omdat je bv te weinig tijd hebt.

Goof

Berichten: 28840
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 20:22

Brainless schreef:
Goof schreef:
Ik zou me niet serieus genomen voelen. Ik zou als volwassen verzorgster niet zitten te wachten op constante toezicht. Het klinkt alsof je de controle niet kunt loslaten.

Ik zocht juist iemand om mee samen buiten te rijden..
Dat gaf ik ook aan als ik reageerde op iemand zijn advertentie.

Had 1 iemand die kwam en dacht gelijk naar buiten te kunnen.
Toen ik aangaf, wij gaan eerst in de bak om te kijken hoe je rijdt en of het klikt met het paard ,was er al een grote teleurstelling zichtbaar.
Vertelde ook dat ze best alleen mocht komen rijden (als het goed ging), maar dan alleen in de bak maar toen was bij haar de lol er af want zij wilde juist alleen buiten gaan rijden.
Na 5 minuten in de bak wist ik al dat haar rijdcapaciteiten veel minder waren dan door haar voorgesteld en toen ik zei.. je gaat voorlopig niet naar buiten..is zij weggegaan en heb ik haar nooit meer terug gezien :+


Dat is toch iets heel anders? Je kijkt de eerste paar keer toch sowieso even of de klik er is op alle vlakken en of je beiden vertrouwen hebt?
Maar daarna is het controle loslaten en vertrouwen hebben in je verzorger. Rn als je dat niet hebt moet je of niet aan desbetreffende verzorger beginnen of uberhaupt niet aan een verzorger beginnen.

Nala

Berichten: 8192
Geregistreerd: 11-04-13
Woonplaats: Kerkrade

Re: Als eigenaar bij verzorg/bijrijdster zijn, raar?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-20 20:26

Het gaat eigenlijk ook helemaal niet om controle of "helikopteren", maar gewoon dat ik toch iedere dag op stal ben (omdat ik dat wil, niet omdat ik dat moet) en graag ook zie hoe mijn paard met anderen werkt/op anderen reageert. En dan vind ik het best verdacht als iemand meteen begint te roepen dat de eigenaar er niet bij mag zijn >;)

Brainless

Berichten: 29748
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 20:35

Goof schreef:
Dat is toch iets heel anders? Je kijkt de eerste paar keer toch sowieso even of de klik er is op alle vlakken en of je beiden vertrouwen hebt?
Maar daarna is het controle loslaten en vertrouwen hebben in je verzorger. Rn als je dat niet hebt moet je of niet aan desbetreffende verzorger beginnen of uberhaupt niet aan een verzorger beginnen.

Het ligt er helemaal aan wat je zoekt als eigenaar.
Ik zocht juist iemand om samen mee buiten te rijden (en te mennen).
Omdat 1 paard minder verkeersmak was (en het gezelliger is).

Ze mogen ook prima alleen in de bak rijden, maar niet alleen naar buiten.
Dat heeft niets te maken met het niet los kunnen laten.
Maar blijkbaar wordt dat dan wel zo gezien?!

xmarritw

Berichten: 457
Geregistreerd: 22-04-19
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 20:37

Nala schreef:
Het gaat eigenlijk ook helemaal niet om controle of "helikopteren", maar gewoon dat ik toch iedere dag op stal ben (omdat ik dat wil, niet omdat ik dat moet) en graag ook zie hoe mijn paard met anderen werkt/op anderen reageert. En dan vind ik het best verdacht als iemand meteen begint te roepen dat de eigenaar er niet bij mag zijn >;)

Maar wat is dan je plan. Afspreken om samen aan te komen. Dan te kijken hoe iemand poetst en opzadelt en daarna een uur naast de bak op een stoel zitten kijken? Of zou je komen als iemand al rijdt kwartiertje kijken en dan weer we? Ik denk dat je met een keer per twee weken kijken ook goed kan zien hoe je paard op anderen reageert.

Op je laatste punt aankomend ik denk dat het goed is als er vanaf beide partijen duidelijke communicatie is in het begin. Dat je allebei weet waar je aan toe bent. Als een bijrijder dit zegt dan bedoelen ze dat vaak na een maand oid alleen mogen komen.

beatje
Berichten: 5970
Geregistreerd: 05-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 20:38

Ik denk dat mensen graag een bijrijdpaard willen om even het gevoel van (eigen paard) te hebben.En dan is dat natuurlijk veel leuker om er alleen mee bezig te zijn,anders kan je net zo goed op een manege blijven rijden. Dus wat dat betreft snap ik wel dat ze niet op een eigenaar die de hele tijd er bij is zitten te wachten.

Goof

Berichten: 28840
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 20:45

Brainless schreef:
Goof schreef:
Dat is toch iets heel anders? Je kijkt de eerste paar keer toch sowieso even of de klik er is op alle vlakken en of je beiden vertrouwen hebt?
Maar daarna is het controle loslaten en vertrouwen hebben in je verzorger. Rn als je dat niet hebt moet je of niet aan desbetreffende verzorger beginnen of uberhaupt niet aan een verzorger beginnen.

Het ligt er helemaal aan wat je zoekt als eigenaar.
Ik zocht juist iemand om samen mee buiten te rijden (en te mennen).
Omdat 1 paard minder verkeersmak was (en het gezelliger is).

Ze mogen ook prima alleen in de bak rijden, maar niet alleen naar buiten.
Dat heeft niets te maken met het niet los kunnen laten.
Maar blijkbaar wordt dat dan wel zo gezien?!


In je eerste punt heb je gelijk, niet iedereen zoekt hetzelfde.

Vwb niet alleen naar buiten mogen, dat is toch ook helemaal prima? Maar dan hoef je er toch niet iedere keer bovenop te staan als ze komen poetsen of in de bak komen rijden? Niet alleen naar buiten is voor jou dan gewoon een vaste afspraak, klaar.

En ik heb aan beide kanten gestaan hoor. Ik zocht, toen ik zelf nog een paard had, een verzorger om mij wat te ontlasten. Ik kon tenslotte niet altijd rijden ivm gewrichtsproblemen. Paar keer bij geweest en daarna kon ze lekker zelf de hort op. Ik kwam wel eens langs om alvast de stal te doen en voer klaar te zetten en dan ging ik weer weg zodat zij lekker de tijd kon besteden aan mijn paard.
Ik heb later, toen ik dus geen paard meer had, ook zelf verzorgd. Zelfde verhaal; paar keer samen afgesproken en daarna het vertrouwen gekregen om lekker mijn eigen ding te doen. Ik was toen 35 ofzo en had echt geen behoefte aan nieuwe vriendinnen of continue controle. En zoals eerder gezegd, ik wilde na een dag werken juist even lekker mijn hoofd leeg maken en alleen zijn met het paard. Ik kwam er niet voor het gezelschap zeg maar.

Renske_W

Berichten: 13844
Geregistreerd: 07-03-05
Woonplaats: Friesland

Re: Als eigenaar bij verzorg/bijrijdster zijn, raar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 20:53

Ik denk dat het ook wel aan de situatie ligt.
Met mijn kwpn ruin heb ik een leaser gehad die alles zelfstandig deed.
Maar hij stond op een pensionstal waar altijd wel wat te doen was.

Nu heb ik 2 jonge haflingers (3&4) en die hebben we in eigen beheer, niet aan huis, wel in hetzelfde dorp.
Vanaf volgende week komt er iemand de paarden rijden. Zeker dat ik er dan bij ben. De paarden staan afgelegen, moet er niet aan denken dat ze er dadelijk afvalt en er niemand is.

Joltsje

Berichten: 9037
Geregistreerd: 10-03-06
Woonplaats: in mijn huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 20:56

Leuk topic.

Ik ben inmiddels jaren bijrijdster. Verschillende paarden. Altijd los/alleen gelaten.

In het laatste geval is de eigenaresse er wel regelmatig. (Anders vaak 1 van de eigenaren rhuis die minder verstand van paarden had).

Ik vind de gezelligheid en het overleggen leuk en fijn en de hulp soms ideaal. Maar ik kom ook voor mijn rust, de band met het paard en gewoon lekker genieten met het paard. De wisselwerking is prima. Als ik niet alleen mag, haak ik af. Ik wil graag naar les, op buitenrit en gewoon mijn ding doen.

Als ik jou was zou ik hem dus ook anders invliegen ts.

Je zoekt helemaal geen bijrijder. Een bijrijders is immers vaak uit tijdsnood. Jij zoekt een 'vriendin' die samen met jou van je paard wil genieten. En ik denk dat deze er ook voldoende zijn. Al verwacht ik dat ze wel wat onervarender zijn. Maar dat is niet erg.

xRaisin

Berichten: 1759
Geregistreerd: 12-11-07
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 20:57

Als bijrijder vond ik het altijd hartstikke leuk als de eigenaresse een keer kwam kijken, maar ik had het denk ik minder leuk gevonden als ze er áltijd bij was.
Ik denk dat dat ook niet heel bevorderlijk is voor de band tussen paard en bijrijder. Ik vind die momentjes dat je alleen met je paard bent waardevol en dat is toch niet hetzelfde als er iemand constant naast staat of je de hele tijd met iemand aan het praten bent.

Flew

Berichten: 19853
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Op Zanzibar.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 21:15

Ik heb datzelfde idee gehad, TS. Ik heb twee paarden en kan er maar op 1 tegelijk rijden dus ik gun het iemand zonder paard om ook af en toe lekker te rijden. Bovendien kunnen we dan samen op buitenrit en kan ik met mijn jonge paard gewoon aanhaken. Zo heb ik dus ook gewoon een zoekertje gezet: ik bied een leuk paard aan om af en toe mee op buitenrit te gaan, samen. Ik heb zelfs expliciet vermeld dat het niet om een bijrijdersconstructie gaat, gewoon gezellig samen rijden, meer niet. Dat ging prima, hier kwamen meiden op af die niet veel tijd hadden voor een eigen of bijrijdpaard, maar niet wilden stoppen met rijden. Het jammere is wel dat je de kans loopt dat ze de smaak te pakken krijgen en toch een eigen paard kopen of toch een paard gaan bijrijden. :D Dat gebeurde hier dus, al zouden ze nog wel gerust hier komen rijden voor de gezelligheid.
Laatst bijgewerkt door Flew op 18-06-20 21:17, in het totaal 1 keer bewerkt

maj0

Berichten: 6600
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 21:16

Ik snap je wel.

Ik heb heel lang ook zo gedacht. Nu ben ik eindelijk zo ver dat ik een bijrijdster heb en had niet verwacht dat ik het zo snel zou los kunnen laten. Kom wel regelmatig nog even bij de les kijken. Verder hebben we regelmatig contact maar zit er niet meer boven op. Had ook niet verwacht dat ik dat zou kunnen. Denk dat als je de juiste klik hebt je het misschien wel zou kunnen. Dat was bij mij wel het geval.

Solistar

Berichten: 768
Geregistreerd: 31-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 22:27

Ik zou het om op 1 lijn te blijven belangrijker vinden dat mijn bijrijder les wil nemen van dezelfde instructrice dan dat ik zelf toe kijk. Bij elkaars les kijken vind ik dan wel weer leerzaam.

En zeggen dat een eigenaar niet mag komen kijken vind ik ook wel raar, beetje onbeleefd en zou ook mijn argwaan wekken. Ik had dan wat beleefder geformuleerd dat ik daar niet naar op zoek ben :-) als eigenaar bepaal je zelf wat wel of niet mag, niet de bijrijder en als ze zo'n insteek hebben in de eerste reactie zou ik daar ook geen goed gevoel bij hebben. Maar dat draait meer om woordkeuze denk ik.

alice0cullen

Berichten: 2434
Geregistreerd: 20-12-11
Woonplaats: Deventer

Re: Als eigenaar bij verzorg/bijrijdster zijn, raar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 22:48

Ik bedoel zeer zeker niet dat je als eigenaar niet mag komen kijken, maar meer dat als je er iedere keer ook bent als ik er ben dan wordt ik er onzeker van. Dan voel ik mij op de vingers gekeken, en als last. Dan gedraag ik me toch anders dan als je er niet bij aan het kijken bent, zeker als het jouw paard is.

Dat je nou samen voorstelt om buitenritten te maken vind ik wat anders, maar ik zit niet echt te wachten op sociaal contact, ik kom voor het paard. Dat je bijrijders niet alleen naar buiten laat gaan snap ik heel goed, mochten mijn bijrijders ook niet.
Toen ik mijn paard verhuurde was ik er de eerste paar keer altijd bij, en daarna niet meer. Liet stalhouder er aventoe een blik op werpen, en die gaf het meteen aan toen er dingen gingen ontstaan waar ik niet van gediend ben. Ook de reden waarom ik geen bijrijders meer wil, omdat ik dan als een soort havik langs de bak sta te loeren, en dat zou ik zelf niet op prijs stellen.

Maar als je echt een vriendschappelijk iets zoekt, dan zou ik gewoon een advertentie openen en dit hierin beschrijven. Denk dat je dan heel andere mensen aanspreekt.

freedomshet

Berichten: 484
Geregistreerd: 12-06-18
Woonplaats: Elst

Re: Als eigenaar bij verzorg/bijrijdster zijn, raar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 23:14

Ik ben ook bijrijder, reden van deze eigenaar is te weinig tijd.
Ik zie hen (moeder en dochter) eigenlijk bijna nooit en heb ook erg weinig contact.
Ergens vind ik het erg jammer maar vind het ook wel fijn om niet de hele tijd "op de vingers" gekeken te worden.
Dit doen ze natuurlijk niet echt, maar als ik ze tref op stal word ik wel erg onzeker of ik perongeluk iets fout doe etc.

Ik snap het zeker als je erbij wilt zijn, zou ik ook willen als het mijn paard was.
Ik denk alleen wel dat er dan mensen afvallen, maar ze zijn er zeker.

Brainless

Berichten: 29748
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 23:16

Ik denk ook dat er een verschil is waar je paard staat.
Als ik in mijn keuken/achtertuin zit kijk ik uit op de bak/wei.