Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 9 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Hoelang mag je zijn om op een dartmoor pony te rijden?

 
Profiel   

Ik heb laatst aan iemand gevraagd of zij misschien een bijrijder zocht, en die zocht ze ook voor een dartmoor pony.Ik heb tegen haar gezegd dat ik dan denk ik toch wel te groot ben aangezien ik bijna 1,70 ben.Maar zij zei toen tegen mij dat het een hele stevige pony is en er nu ook mensen van rond de 1,70 op rijden die minder zijn dan 60 kilo.Ikzelf ben denk ik 1,67/1,68 en rond 50 kilo maar ik denk eigenlijk nog steeds dat ik wel te groot ben.wat denken jullie?
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-08-20 10:19 



 
Profiel   

Dat ligt aan de stokmaat van de pony en of deze breed gebouwd is ja/nee. Je bent niet echt groot en helemaal niet zwaar, dus je zou even moeten kijken hoe het staat en of je jezelf er prettig bij voelt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-08-20 10:21 



 
Profiel   

Je bent óf erg licht (voor je lengte) óf nog jong, in ieder geval, hoe groot is de kans dat je zo licht blijft?
Het hangt zeker af van hoe groot (en stevig) de pony precies is, maar voor jouw lengte heb je eigenlijk minstens een D-pony (gezond gewicht vanaf 370 kg) nodig.
(50 kilo ruiter + 5 kilo zadel (lichte schatting) = 55kg /0,15 = 370 kg)
In theorie kan je tot 275 kg gezond gewicht pony gaan (55/0,20 = 275 kg) voordat het voor de pony echt oncomfortabel wordt.
[paarden zijn volgens onderzoek het meest comfortabel met een gewicht tot 15% (0,15) van hun eigen gezonde gewicht op hun rug (ruiter + zadel), maar je kan tot 20% (0,20) gaan voordat het echt vervelend wordt. Let hierbij op dat het gaat om het gewicht van een gezond, dus niet te dik paard, want ik zou volgens die som met mijn 57 kg nog op de blote rug van een obese B-pony van 300 kg kunnen, maar in feite zou die met een gezond gewicht alleen ruitertjes tot max 45 kg maar bij voorkeur 35 kg moeten dragen.]

Dan heb je nog de factor gewichtsverdeling: met jouw lengte op een korte pony kan je de pony snel uit balans brengen. Dat is, opnieuw, minder relevant als jij heel netjes met de pony mee zit en/of als de pony al een goede balans heeft.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-08-20 10:45 



 
Profiel   

Britt_xxx schreef
Dat ligt aan de stokmaat van de pony en of deze breed gebouwd is ja/nee. Je bent niet echt groot en helemaal niet zwaar, dus je zou even moeten kijken hoe het staat en of je jezelf er prettig bij voelt.

Een dartmoor is meestal tussen de 1,20 en 1,25.. dan vind ik 1.67m wel te lang.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-08-20 10:48 



 
Profiel   

Brainless schreef
Britt_xxx schreef
Dat ligt aan de stokmaat van de pony en of deze breed gebouwd is ja/nee. Je bent niet echt groot en helemaal niet zwaar, dus je zou even moeten kijken hoe het staat en of je jezelf er prettig bij voelt.

Een dartmoor is meestal tussen de 1,20 en 1,25.. dan vind ik 1.67m wel te lang.


Sorry, dat wist ik niet! Dan is TS inderdaad (veel) te lang om op zo'n pony te rijden naar mijn mening. :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-08-20 10:52 



 
Profiel   

nessinator schreef
Dan heb je nog de factor gewichtsverdeling: met jouw lengte op een korte pony kan je de pony snel uit balans brengen. Dat is, opnieuw, minder relevant als jij heel netjes met de pony mee zit en/of als de pony al een goede balans heeft.

Als TS met een lengte van 1,67m op een pony van 1,25m gaat, is hetzelfde als iemand van 2,20m op een paardje van 1,65m...

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-08-20 10:59 



 
Profiel   

De dartmoor is over het algemeen inderdaad een stevige pony, maar tegenwoordig worden ze ook wel een stuk "sportiever" gefokt.
Ik heb 1x op een dartmoor gezeten met mijn 1,58 een extra check of het diertje daadwerkelijk ook zadel en ruitermak was en of de knopjes qua been en stuur erop zaten. Deze dartmoor was wel van het hogere type en stond goed in de spieren (werd gebruikt in de wedstrijd mensport). Ik zou met mijn lengte nooit geregeld op een dartmoor rijden, zelfs niet wekelijks of maandelijks. Laat staan als je nog langer bent.

Is het diertje beleerd voor de kar? Want daar zijn deze diertjes echt uitermate geschikt voor. En anders grondwerk. Het zijn wel echt super leuke pony's echt een karakter van goud!

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-08-20 11:07 



 
Profiel   

Iedereen bedankt voor het reageren!en ik ga tegen haar zeggen dat ik mezelf toch wel echt te groot vind.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-08-20 11:13 



 
Profiel   

Ik heb ooit een Dartmoor gehad ,een sterk gebouwd diertje maar slechts 1.31 m.Ik was toen 1.65 lang maar woog 49 kilo en deed veel moeite om echt niet zwaarder te worden want dan had hij er toch moeite mee gekregen.Dit was een superpony,een geweldig lief en dapper karakter.Mijn voeten staken wel iets onder de pony uit. Achteraf gezien denk ik dat ik wel te lang voor hem was.Je moet er wel voor zorgen dat je een jockeygewicht houdt als je op kleine ponies wilt rijden. Ik heb wel eens gelezen dat je onder de 50 kilo op alle ponies nog zou kunnen rijden,maar ik denk wel dat je er beter alleen licht werk mee kunt doen en niet gaan springen bijvoorbeeld. Ideaal is het dus niet.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-08-20 11:34 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 9 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen