Verzorgsters en bijrijders... Steeds verwender?!

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Poekkie

Berichten: 7343
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-20 16:02

De keuze 18+ heeft meestal vooral met verzekering en aansprakelijkheid te maken en is idd geen garantie voor volwassen gedrag :)

Ineke2

Berichten: 33097
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Verzorgsters en bijrijders... Steeds verwender?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-20 16:20

Jammer dat je totaal uit de richting woont. Ik had dit denk ik wel een leuke uitdaging gevonden, want ik vind bakwerk niet vervelend en hou van een soepel gereden paard waar ik ( ook door middel van les) echt mijn best voor doe :)

Ik hoop dat je alsnog gauw iemand kan vinden.

Zeeuwtje68

Berichten: 5875
Geregistreerd: 12-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-20 16:22

Ik heb jaren eigen paarden gehad en nu kan het niet meer helaas vanwege het financiele, maar ok ik ben dan al 52 maar ik zou graag een paardje verzorgen en rijden wil ik juist niet meer, gewoon lekker poetsen ermee bezig zijn wandelen knuffelen grondwerk alles vind ik leuk om de paarden heen. maar erop nee dat hoeft voor mij niet meer..

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Re: Verzorgsters en bijrijders... Steeds verwender?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-20 16:23

Je naam is ook je woonplaats?

Zeeuwtje68

Berichten: 5875
Geregistreerd: 12-08-04

Re: Verzorgsters en bijrijders... Steeds verwender?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-20 16:27

Het moet voor mij ook in de buurt zijn omdat ik ook geen auto heb en ik woon in Oostburg..ZV

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Re: Verzorgsters en bijrijders... Steeds verwender?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-20 16:28

Jammer, veel te ver weg.

Zeeuwtje68

Berichten: 5875
Geregistreerd: 12-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-20 16:29

_Penotti schreef:
Jammer, veel te ver weg.


Dat dus alles is veel te ver voor mij helaas :(

pien_2010

Berichten: 43135
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-20 16:33

Gini schreef:
Nu, ik zou het wel behoorlijk hypocriet vinden om te beweren dat je 3 uur per dag buiten veel te weinig vindt, maar dan wel je kont in het zadel ploft van een paard dat 3 uur per dag buiten komt. Ik hoop dat een bijrijder dus wel zo integer is om die kans dus inderdaad wel te laten schieten.


Waarom? Juist die paarden moeten uit de stal en meegenomen worden. Lekker buiten rijden 2,5 uur. Na 1 uur paard laten grazen half uur, en verder rijden. Paard zal bijrijder heel erg dankbaar zijn. Dus ik zie dat echt anders.
En natuurlijk 3 uur buiten is belachelijk weinig.

Wij hebben het wel eens met Hercule gehad. Het was te nat id paddocks. Dus elk paard mocht maar even naar buiten. Dus tijd Hercule x 2 gekregen want mocht met vriendin (3 uur), daarnaast mocht hij die weken elke dag de jonge paarden begeleiden in de stapmolen 's middag (stap, draf) en wij gingen 's avonds met hem ad gang. Zijn vriendin mocht id stal tegen over hem. Hij bleef het gelukkige ei ondanks dat hij echt veel te weinig buiten kwam wat hij slecht verdroeg.

LiselotZorro
Berichten: 597
Geregistreerd: 14-03-20

Re: Verzorgsters en bijrijders... Steeds verwender?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-20 16:43

Omdat je die zeer verwerpelijke manier van paarden houden zo in stand houdt. Als ik maar de mogelijkheid tot 3 uur buiten lopen, dan had ik geen paarden. Simpel zat. Zelfde idee als dat ik geen vlees eet van koeien die nooit daglicht hebben gezien. Zulke stallen zouden gewoon niet voor moeten komen. Dat een bijrijder die extra komt beter is dan niks, maakt het nog niet goed. Het blijft enorm treurig en imo ronduit misdadig.

pien_2010

Berichten: 43135
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: Verzorgsters en bijrijders... Steeds verwender?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-20 17:27

Beiden veranderen we de wereld niet en dus ook die stal niet met onze verschillende keuze. Alleen door mijn keuze heeft het dier nog iets en misschien dat ik later eigenaar kan motiveren iets anders te zoeken.

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Verzorgsters en bijrijders... Steeds verwender?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-20 18:00

Dat zie ik anders. Ik ben overigens op een manege begonnen waar welzijn erg belangrijk was. In de winter volle dagen buiten, zomer vaak de nachten ook lekker in groep. Elk met eigen tuig en regelmatig zadelmaker en osteo erbij. Enkel premium zadels. Beginnen in privé les en nooit rijtje rijden. Daar mestte ik 25 strostallen alleen uit voor een uurtje gratis les. En ja mijn eerste bijrijdpaarden stonden op eenvoudige accomodaties, rijden was echt niet altijd mogelijk. Ben op elke plek graag geweest.

En ja ik weet wat het is om een paard te hebben. Heb er zelf 1 gehad en haast al mijn vrienden hebben paarden. Ik ken de kosten en uitdagingen.

En nogmaals: het hoeft niet helemaal zoals ik het zou doen. Maar haaks erop nee bedankt. Of de vraag of je een onervaren 16 jarige merrie wilt rijden voor 150 euro in de maand en oja zodra ze wat meer kan gaat ze wel de verkoop in. Nee dank je :D zoals ik zei: het moet voor beide partijen passen en leuk zijn.

DonDon

Berichten: 4531
Geregistreerd: 12-05-09
Woonplaats: In de Liemers

Re: Verzorgsters en bijrijders... Steeds verwender?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-20 18:23

Ik ben ook als manege ruiter begonnen. Uiteindelijk werd ik gevraagd door mijn instructrice om haar pony te rijden. Dit heb ik gedaan een aantal jaren en was een wereld van verschil. Heb ik heel veel van geleerd. Ja ik was 16 en toen waren op een gegeven moment andere dingen leuker en had ik geen zin meer. Tot mijn 19e geen bijrijder meer geweest tot ik zelf een pony kon veroorloven. Als manege ruiter moet je ook ergens beginnen. Ik heb ook bijrijders gehad en die kwamen dan in de pubertijd en dan was t vaak klaar.. Het is zoeken naar een speld in een hooiberg naar de perfecte match...

Gini
Berichten: 17895
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-20 18:31

pien_2010 schreef:
Beiden veranderen we de wereld niet en dus ook die stal niet met onze verschillende keuze. Alleen door mijn keuze heeft het dier nog iets en misschien dat ik later eigenaar kan motiveren iets anders te zoeken.


Ik kan dat niet meer en ik spreek uit ervaring. Ik heb jarenlang een shet verzorgd die niet goed gehouden werd. Veel druiste in tegen alles wat ik goed en leuk vond, maar inderdaad, met de instelling 'dan heeft het dier tenminste mij nog' tegen beter weten in toch door blijven verzorgen. Gevolg is dat frustratie en verdriet zich opstapelden. Huilend kwam ik thuis, en werden mijn ouders ongerust, want een verzorgpony moest toch leuk zijn? Het pennymeisje in mij wilde doorgaan, anders zou de pony nog slechter af zijn. Uiteindelijk heb ik moeten opgeven en wat voelde ik me een slecht mens, want het eerste gevoel dat ik had nadat ik de eigenaar had verteld dat ik ermee ging stoppen, was opluchting. Opgelucht dat ik niet meer dag in dag uit geconfronteerd werd met een ongelukkige pony. Opgelucht omdat ik geen schuldgevoel meer moest hebben wanneer ik een dagje niet kon gaan. Het is dweilen met de kraan open en als iets echt tegen je visie ingaat, dan houd je dat niet vol.

Kendra

Berichten: 8728
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-20 19:13

Als je je niet thuis voelt in een bepaalde situatie of bij bepaalde mensen, snap ik heel goed dat je daar geen paard wilt verzorgen of rijden. Want dat wordt nooit wat.... Vrijwel iedereen die hier is geweest, vond het leuk om bij ons rond te lopen. En natuurlijk was er wel eens discussie over hoe je bepaalde dingen doet of aanpakt. Prima, maar wel op basis van wederzijds respect.
En ik zou het echt niet fijn vinden als iemand hier op stal zou rondlopen die het fundamenteel oneens is met de manier waarop we het hier doen en zou proberen dat te veranderen.

Anoniem

Re: Verzorgsters en bijrijders... Steeds verwender?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-20 22:13

Komt er dan toch op neer dat je als bijrijder voorwaarden mag stellen, maar als eigenaar niet. Zo klinkt het toch. Wil je als eigenaar iemand met ervaring, 18 plus, niet te zwaar of niet te groot en die ook nog helpt met klusjes of een bijdrage betaald, dan ben je blijkbaar te veeleisend. Maar een potentiële bijrijder mag je wel zeggen dat ie niet eens komt kijken als er ook maar iets in je beleid zit wat hem of haar niet aan staat.

Ik denk dat ik morgen nog maar eens tegen mijn verzorgster ga zeggen hoe gek ik op haar ben en dat ik hoop dat ze voor altijd blijft komen. Wil echt nooit meer op zoek gaan als ik hier de reacties lees.

Succes met je zoektocht TS.

pien_2010

Berichten: 43135
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-20 22:24

Daar is geen woord frans bij, SVRL _O- Ik snap wat je bedoelt.

Ik ga morgen weer rijden. De eigenaar en ik gaan buiten rijden. De eigenaar wil zwemmen met de paarden dus gaan we dat doen. Ze will ook een bepaalde route, ik vind het allemaal goed en leuk. Ik wil als we langs een open weiland komen paar dressuur oefeningetjes doen, want paard houdt kaak nog ietwat teveel vast (is al stukken beter na 2x rijden) en ik will eventjes kijken wat Balou wel of niet kent, ze is verbaasd en nieuwsgierig. Wordt vast weer heel gezellig en leuk.
We verheugen ons erop.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-20 22:47

pien_2010 schreef:
Daar is geen woord frans bij, SVRL _O- Ik snap wat je bedoelt.

Ik ga morgen weer rijden. De eigenaar en ik gaan buiten rijden. De eigenaar wil zwemmen met de paarden dus gaan we dat doen. Ze will ook een bepaalde route, ik vind het allemaal goed en leuk. Ik wil als we langs een open weiland komen paar dressuur oefeningetjes doen, want paard houdt kaak nog ietwat teveel vast (is al stukken beter na 2x rijden) en ik will eventjes kijken wat Balou wel of niet kent, ze is verbaasd en nieuwsgierig. Wordt vast weer heel gezellig en leuk.
We verheugen ons erop.


Geniet ervan!

Ik hoop dat ik morgen de tijd vind om mijn verzorgster op de fiets te begeleiden. Wil haar een nieuw rondje tonen. Ze moet voorbij koeien als we langs daar gaan en mijn uk stelt zich dan soms aan. Gelukkig vind mijn verzorgster het prima dat ik zo bezorgd ben en mee wil gaan.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41557
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-20 22:48

SVRL schreef:
Komt er dan toch op neer dat je als bijrijder voorwaarden mag stellen, maar als eigenaar niet. Zo klinkt het toch. Wil je als eigenaar iemand met ervaring, 18 plus, niet te zwaar of niet te groot en die ook nog helpt met klusjes of een bijdrage betaald, dan ben je blijkbaar te veeleisend. Maar een potentiële bijrijder mag je wel zeggen dat ie niet eens komt kijken als er ook maar iets in je beleid zit wat hem of haar niet aan staat.

Ik denk dat ik morgen nog maar eens tegen mijn verzorgster ga zeggen hoe gek ik op haar ben en dat ik hoop dat ze voor altijd blijft komen. Wil echt nooit meer op zoek gaan als ik hier de reacties lees.

Succes met je zoektocht TS.

Beiden mogen eisen stellen, beiden mogen eisen bizar vinden. Live and let live, toch.

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-20 22:49

Tuurlijk mogen eigenaars ook eisen stellen :j bij mij is dat: wel regelmatig rijden (want het is haar wedstrijdpaard), mesten van stal en wei, op je vaste dagen komen of iets regelen, spullen goed verzorgen en stal ook netjes achterlaten, paard goed naverzorgen zoals zij dit wil, peesbeschzrmers gebruiken en elke maand zorgen dat het geld op tijd op de rekening staat. Niets gek dus dus ik sta er weinig bij stil. Ik doe veel dingen die ik mss zelf anders zou doen maar ik pas me wel zeker aan. Dus snap die opmerking echt niet.

pien_2010

Berichten: 43135
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-20 22:50

Als verzorgster mag je vragen stellen, met voorstellen komen. De eigenares is de baas dus zij of hij heeft altijd het laatste woord.
Ben je het er niet mee eens, dan wapperen en zelf een paard kopen.

Poes ben het met je eens.

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Verzorgsters en bijrijders... Steeds verwender?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-20 22:51

Ik doe zelfs weinig voorstellen. Ik zie snel genoeg of het me past. Eens ik ergens aan begin, pas ik me dus wel degelijk aan het geldende regime aan :j

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-20 23:09

Nala schreef:
Ja dat klopt Poekkie. Maar dat is hier echt niet het geval...

Ik zal even de tekst kopiëren (puur voor het idee, dus ik hoop dat het mag van de modjes):

Voor mijn lieve maar zeer sterke en dominante merrie zoek ik iemand die het leuk vindt om met haar in de bak aan de slag te gaan.

Ik ben zelf meer een buitenritten ruiter, maar gun het mijn pony wel om ook die bak-basis te hebben. Ze vindt het echter ook niet zo leuk, dus het is zeker geen push-button-pony.

Eisen:
Sterk in je schoenen staan
Door durven pakken (niet gewelddadig maar ook niet zomaar toegeven)
Niet erg vinden dat ik altijd er bij zal zijn
Max 1.70m, 65 kg, en broekmaat 38 (ivm zadel)

Mogelijkheden:
Buitenrijden
Grondwerk
Bakwerk
Vrijspringen
Knuffelen

Ik vraag geen bijdrage, maar een keer een zak wortels of de hoefsmid betalen zou natuurlijk lief zijn, en er hoeven geen klusjes gedaan te worden (behalve uiteraard schoonmaken wat je gebruikt hebt)

Ik zou het ook niet plezierig vinden dat je elke keer op m'n vingers staat te kijken eerlijk gezegd. Kijk, ik snap dat je eerst iemand wil keuren of ie geschikt is voor je pony en 'm aan kan, maar als je nu al weet dat je het niet los kunt laten en er bij wil staan, dan kan ik me voorstellen dat mensen daar op afhaken.
Hoe gaat dat trouwens als je wel zegt dat ze er op mogen buiten rijden? Ga jij dan op 'n ander paard mee? En wat heeft 'n bijrijder aan grondwerk/vrijspringen?

Es_ther

Berichten: 18709
Geregistreerd: 28-06-08
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-20 23:13

Ik heb al 13 jaar de zelfde verzorgpony :+ .
Op m’n 14e begonnen, eigenaar en ik hadden beide weinig eisen. Mesten als je komt rijden, en verder veel plezier er mee. Komen en gaan wanneer je wil. Wedstrijdjes wel overleggen, maar was altijd prima. Lange buitenritten even doorgeven en prima. Op les? Ook prima. Ik betaal de spulletjes, zij betalen de dierenarts, hoefsmid etc.
Nu is ze met (actief) pensioen en is het vooral knuffelen, poetsen, wandelen en beetje spelen in de bak. Merk ook dat het echt m’n maatje is en dat ik bij de eigenaren bijna in het interieur hoor _O- .

Pony staat 24 uur buiten, schuilstal en kort geleden hebben we een paarden wissel gedaan. Paard van iemand anders ging weg, dus is er een Shetlander gekomen. Ook daar mag ik lekker mee knuffelen, wandelen, beetje mee spelen in de bak en lekker mee troetelen.
Ik heb dus na 20 jaar eindelijk m’n Penny (verzorg) Shetlander!
Laatst bijgewerkt door Es_ther op 26-08-20 23:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Nala

Berichten: 8188
Geregistreerd: 11-04-13
Woonplaats: Kerkrade

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-20 23:14

Er zijn er genoeg die dat soort dingen ook super leuk vinden om te doen. Mijn vorige bijrijdster wisselde vaak af, en liet liever het rijden ook wel eens links liggen om te grondwerken, helemaal prima.

Het antwoord op de buitenrit vraag is al gegeven: Ik wandel mee en we wisselen af.

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Verzorgsters en bijrijders... Steeds verwender?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-20 23:16

Oja ik vind juist longeren/lange teugel/vrij springen/VD ook heel leuk. Met de huidige doe ik dat (nog) niet maar met de vorige wel :j