Verzorgsters en bijrijders... Steeds verwender?!

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
DonDon

Berichten: 4531
Geregistreerd: 12-05-09
Woonplaats: In de Liemers

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-20 09:05

StalDiefdijk schreef:
Ik ben echt reddeloos verloren: heb jong spul en fokmerries, maar géén rijpaarden. Een verzorgster kan ik dus wel vergeten... -O-
(en dan heb ik het niet over mesten o.i.d., maar gewoon lekker aandacht geven aan de paarden, poetsen e.d.)


Idd, ik heb een pony van 3,5 en die word ingereden als hij 4 is. Ik hoef echt niet op zoek te gaan naar een verzorger. Ik ben nu 36 zwanger en heb er nog over nagedacht maar nee.. Zodra ze niet kunnen rijden, willen ze er eigenlijk geen tijd in steken.

Gini
Berichten: 17927
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-20 09:06

StalDiefdijk schreef:
Ik ben echt reddeloos verloren: heb jong spul en fokmerries, maar géén rijpaarden. Een verzorgster kan ik dus wel vergeten... -O-
(en dan heb ik het niet over mesten o.i.d., maar gewoon lekker aandacht geven aan de paarden, poetsen e.d.)


Dat is exact hoe ik begonnen ben tijdens/na mijn manegetijd. Fokmerries en alles in de leeftijdscategorie 0-3 jaar. Daar heb ik echt met paarden leren omgaan en beseft dat een paard meer is dan een dier dat enkel nut heeft als je er een zadel op kunt gooien.
Ik kan dit echt iedereen aanraden, maar ik begrijp ook wel dat het niet aantrekkelijk klinkt. De markt heeft het er ook wel zo naar gemaakt.

ClaudiaHS

Berichten: 8057
Geregistreerd: 12-03-09
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-20 09:20

Zo ben ik ook ongeveer begonnen Gini na mijn manegetijd.
Manege waar ik heb leren rijden, werd de eigenaar ziek van.
Alle ponys werden helaas verkocht.

Ik hem als 15 jarige gevraagd of hij misschien iemand wist waar ik kon meehelpen met de verzorgen oid.
Ben bij een springstal beland.
Eerste weken alleen de k*t klusjes gedaan, daarna kreeg ik de 'dooie' onder mn kont.
Kan je mooi mee oefenen zei de eigenaar van de springstal _O-

Gelukkig bleek ik netjes en aardig correct te kunnen rijden dus mocht ik uiteindelijk ook de ZZ paarden rijden.
Heerlijke tijd heb ik daar gehad <3
Daarna altijd eigen ponys gehad.

Nu al weer 12 jaar een eigen paard.
Ook voor hem zou ik heel graag een bijrijder willen.
Hij staat bijna vol pension (alleen zelf mesten) en bijdrage hoef ik niet.
Maar paard heeft "gebruiksaanwijzing" dus echt op zoek gaan naar een bijrijder durf ik nog steeds niet. :(

MyWishMax

Berichten: 25347
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-20 09:26

PSvanLot schreef:
Ik kreeg voor mijn ZZL paard geen enkele ruiter gevonden... Mijn eisen waren minimaal, gewoon fijn kunnen rijden en willen leren. Paard was echt fijn gereden en over het algemeen braaf. Mocht best iemand zijn die nog nooit op wedstrijd was geweest. Ze mochten er mee op wedstrijd etc etc.

Kreeg alleen maar mensen die betaald wilden worden...

Nu heb ik een zeer getalenteerde driejarige en die wil ik best aan iemand beschikbaar stellen die zelf niets heeft en graag wil rijden, alles mogelijk. Ook daar nog niemand voor gevonden.

Ik hoef geen vergoeding oid. Blijf het bijzonder vinden.


Bizar zeg. Volgens mij ligt het ook enorm aan de regio. Nadat de mijne afgekeurd was of daarvoor langdurig kreupel kon ik dus geen enkel paard vinden. Of ik kon ze wel vinden, maar met een bijdrage van minimaal 100 of 150 euro voor 2 of 3 keer per week en daar bovenop nog lessen betalen en wat extra dingen zoals hoefsmid tot zelfs alle spullen zelf aanschaffen. Ook mensen die mij vroegen om hun paard te trainen en eventueel te klasseren, maar dan zou ik ook weer moeten betalen. Ik hoefde er zelf niet voor betaald te worden, zeker niet, maar als ik gevraagd word om een paard te trainen om te verbeteren ga ik geen +/- 250 euro per maand betalen voor een paar dagen per week.

(oke, ik kreeg er 1 aangeboden, die ik volledig voor mezelf zou hebben en alles mee mocht, maar vanwege de afstand moest die dan bij mij op stal komen en vanzelfsprekend zou ik dan stalgeld moeten betalen, maar dat was juist een probleem waardoor er geen 2e eigen paard bij kwam. Dat was echt een geweldig aanbod en had ik super graag gedaan, maar kon financieel niet)

Ik had dan wel weer het geluk dat mijn instructie in mijn manegetijd zelf een pony had die ze verhuurde, omdat ze zelf te groot was. Zij heeft mijn ouders benaderd of ik die wilde rijden/huren. Daar eerst een jaar naast gelopen vanwege blessure, maar daarna wel jaren plezier van gehad. En meteen het probleem 'opgelost' die je hebt met overstap van manegeruiter naar eigen paarden. Die tijd daarna had ik een eigen pony, maar reed ook veel pony's en paarden voor anderen. Dat was alleen onregelmatig, sommige 1 keer per week, andere wanneer ze zelf niet konden.

Elin_

Berichten: 9642
Geregistreerd: 11-11-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-20 09:31

De reacties zijn inderdaad bizar! Maar.. ik vind je wensen en ideeën zo tegenstrijdig. Misschien is het gewoon beter om niemand te zoeken?
- geen onervaren ruiters / kinderen, maar je bent er altijd bij vanwege de veiligheid? Een gevorderde volwassenen kan zich (net als jij wanneer je er alleen heen gaat) prima redden. Het lijkt mij enorm vervelend als bijrijder :)

- Verder denk ik qua bijdrage dat je beter voor jezelf direct kan vaststellen of je die wel of niet wil. Je schreef eerder " een keer de hoefsmid zou lief zijn" , maar als iemand dat nooit uit zichzelf aanbied. Ga je het dan noemen of niet?

- ik snap de lengte en het gewicht, maar de broekmaat niet. Dat ligt zo aan je figuur.. en überhaupt valt elke broek anders, dus dan krijg je straks mensen die met dat ene merk toevallig een 38 passen :+
(Gek voorbeeld ik ben enorm slank met maat 36 55 kilo en een leren broek is maat 40. Ik kwam niet in de overige maten :+ )


Ik snap dat het je alles is en dat je iemand goed ervoor wil. Dat had ik zelf ook. Dit was mijn advertentie
Citaat:
Ik ben opzoek naar een leuke verzorgster voor mijn new forest pony.
Meranti is een D pony, van 1.45m dus ik zoek iemand die niet te groot en te zwaar is. Zelf ben ik 1.70m en 53 kilo...
Wat zoek ik?
Ik zoek iemand die serieus, zelfstandig en verantwoordelijk is. Je gaat zuinig met mijn spullen om en het zou fijn zijn als je af en toe een les neemt. Ik ben zelf erg druk met mijn studie, dus ik zoek iemand voor sowieso 2x per week (dit kunnen we gewoon per week afspreken) Het liefste zie ik een recreatieruiter die het leuk vind om lekker met haar te poetsen, fietsen, bezig te zijn en lekker naar buiten gaat want daar is ze absoluut geschikt voor. Ik zoek iemand die met een vriendelijke hand rijdt, een dressuur 'trek in de krul' ruiter komt er niet op :)

Wat bied ik aan?
Meranti is een hele leuke pony, die absoluut niet gemeen is maar ze kan wel pittig zijn. Ze houdt vooral van buitenritten. Je kan heerlijk met haar naar buiten, ze is verkeersmak (ook groot verkeer is geen probleem!) en loopt (meestal) aan de lange teugel. Ze staat in volpension dus je hoeft niet uit te mesten etc. Zelf rijd ik dressuur, spring ik af en toe en in de zomer gaan we weer crossen. Je hebt beschikking over 2 buitenbakken, een longeerpaddock en een binnenbak. Daarnaast zitten we dichtbij het bos, dus genoeg uitrijmogelijkheden.
Alles gaat in overleg en ik vraag een bijdrage per maand.

MyWishMax

Berichten: 25347
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Verzorgsters en bijrijders... Steeds verwender?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-20 09:40

Elin, goed punt trouwens met die broekmaat. Ik heb vaak 36/38 qua broek, omdat mijn heupbot te breed is voor kleinere maat. :+ Het ligt enorm aan het merk en type broek idd, want ik ben ongeveer zo zwaar als jij, misschien een kilo of 2 zwaarder, maar 36 pas ik nooit qua spijkerbroek. Zelfs toen ik veel lichter was, was dat moeilijk. Overal los, maar strak met vastmaken door bot, wel een gat aan de voorkant en achterkant. _O-

Ik ben ook benieuwd waarom dit een dominante pony is. Wat doet ze dat je haar dominant noemt?

MightyMike

Berichten: 2827
Geregistreerd: 08-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-20 09:45

Misschien ligt het idd aan de regio en dan ook mijn verbazing dat op een pagina eerder mensen bijrijdpaarden laten staan wanneer deze niet voldoende buiten komen zoals mensen zelf zouden willen. Tuurlijk ben ik het er mee eens dat heel veel buiten het beste voor een paard is, maar dat je een kans laat lopen om te kunnen rijden, vind ik dan toch bijzonder. Hier is het aanbod echt weinig, maar wanneer je ergens woont waar je ze uit kunt kiezen wellicht.

Idd Gini, DonDon en StalDiefdijk, wanneer het rijden weg zou vallen, is er geen bijrijder te vinden. Ik ging vanaf mijn 8e tot mijn 20ste dagelijks naar een pony waar ik een pokke eind voor fietste, waar ik niet op kon rijden (zitten in stap soms, maar dat mag geen naam hebben). Ik heb er een toptijd gehad, toch veel van geleerd, had graag een andere kans op een verzorgpaard waar ik het rijden kon leren gehad, maar had dit paard daar absoluut niet voor ingeruild, dan had ik deze pony er zeker bij blijven doen. Wat hield ik van dat beest, wat heb ik een klusjes voor de eigenaren gedaan (waren oudere mensen). Dat zie je tegenwoordig weinig. Het hebben van paarden is zoveel meer dan alleen het rijden. Op volwassen leeftijd kon ik pas zelf betalen om te gaan leren rijden en ben daarna aan eigen paarden begonnen. Ik weet wat me dat gekost heeft en nogmaals wat ik daar voor laat om ze te verzorgen en te onderhouden. Het stuit mij dan best een beetje tegen de borst soms dat anderen voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten voor mijn gevoel. Dus het gevoel van een eigen paard, eisen stellen aan hoe de eigenaar het dier houd, wat er mee gebeurd, de eigenaar mag er niet bij zijn, want dan voelen ze zich op de vingers gekeken (en er zit een verschil zeker in controle over iedere pas die een ruiter doet met commentaar, dan gewoon willen zien hoe je dier vordert en een oog in het zeil willen houden) etc en dat allemaal zonder een evt bijbetaling want liever nog moet je de bijrijder betalen. De lessen niet willen doen, omdat dat geld kost en ze al kunnen rijden, geen cap willen dragen, buitenritten willen maken, terwijl jij als eigenaar die verantwoordelijkheid te groot vind en je een prachtige rijbak hebt, soms ook gezien het niveau van de bijrijders, maar dat buitenrijden lijkt ons zo heerlijk. Dit zeker niet afdoende naar de nette bijrijders hoor (en de eigenaren die een superbraaf buitenrit paard hebben staan, haha, de mijne die ik aanbood voor bijrijden liep maar af en toe een buitenritje en was daarbij niet geheel bomproof of braaf, in de rijbak voor iedere beginner)! Die nette bijrijders zijn er ongetwijfeld, maar helaas in mijn zoektocht (en nee, zeker niet omdat ik zelf mijn paarden geen beweging kon geven, maar ik had er twee en dacht het is wel een kans voor iemand zoals ik die zelf vroeger zo graag gehad had, dus uit het principe van het gunnen aan een ander) kreeg ik hele andere reacties.

Misschien ts idd een hele duidelijke advertentie opstellen, wel eerlijk om de juiste bijrijder aan te trekken, maar ook niet gelijk mensen af te schrikken. Ik denk dat de aanhouder wint en je gewoon de mindere bijrijders van de betere moet gaan schiften, dan komt de betere wellicht toch vanzelf een keer voorbij. Vraag eens rond bij bekenden of zij nog iemand weten die leuk rijd en bij je zou kunnen passen. Licht wellicht het karakter van de pony iets meer toe, zodat mensen in kunnen schatten wat je er mee bedoelt. Eigen paarden zijn niet altijd supermak zoals een manegepaard, maar wellicht klinkt het voor veel bijrijders toch te ingewikkeld.

Nala

Berichten: 8192
Geregistreerd: 11-04-13
Woonplaats: Kerkrade

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-20 09:49

Je hebt paarden die bij ietwat onduidelijke hulpen toch braaf doorlopen, en je hebt paarden, zoals Nala, die iedere kans grijpen om dan maar lekker te doen wat ze zelf willen. Je moet snel kunnen reageren op de kleinste "stoute ideeën" (willen omdraaien, grazen, langzamer...) en dan is ze super braaf. Zie je dit echter niet aankomen of ben je te laat dan heb je veel meer werk om haar te corrigeren of trekt ze gewoon compleet haar eigen plan.

LiselotZorro
Berichten: 597
Geregistreerd: 14-03-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-20 09:57

Ik vind wel dat je met een (hoge) maandelijkse bijdrage goede bijrijders vanzelf weert als eigenaar. Ik zou ook echt niet voor een paard betalen als het paard er beter van wordt.

Ik kreeg jaren terug zelf het volgende aanbod van een fokker: rijden ed was gratis. Startgeld betaalde ik, de eigenaar het vervoer en bij een klassering werd ik betaald. Dat was in een mate dat wanneer ik gewoon nette punten zou rijden ik er op verdiende. Ik vond dat wel een hele mooie constructie. Helaas heb ik het toch af moeten slaan omdat het echt wel een stukje rijden was en ik nog mijn eigen paard had, plus nog met iemand anders haar twee jonge paarden aan het beleren was.

cobiie

Berichten: 7307
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-20 10:17

Liselot, de ruiters die "bewezen" hebben paarden te kunnen opleiden worden vaak via via gevraagd om paarden te rijden ipv dat ze moeten reageren op adv van vreemden.
Genoeg ruiters die vinden dat ze paarden kunnen opleiden (en vinden dat zij betaald moeten worden) maar dat nog nooit werkelijk gedaan hebben als je doorvraagt. :+

En niet voor iedere eigenaar is het "belangrijk" dat hun paard gestart worden op wedstrijden.

Shae
Berichten: 1373
Geregistreerd: 05-06-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-20 10:43

Een paar pagina's geleden zei iemand dat je vroeger nog langs de deuren moest en dat je daar een goede voorselectie kon maken. Helaas kan je je daar ook goed op verkijken.

Ik had een bloedmooie merrie staan met een zacht karakter, maar ze was geblesseerd en er mocht op dat moment absoluut niet mee gereden of gemonteerd worden. Ik kreeg een meid aan de deur, familie van een oud stalgenootje. Of ze mocht poetsen, heel netjes en beleefd. Ik vond dat prima en heb uitgelegd dat er absoluut niet mee gewerkt mocht worden op wandelen na.

Ik heb haar zelf nooit iets geks zien doen, maar ik vond een Instagram account waar veel foto's van mijn merrie stonden. O.a. een galopfoto waar zij zonder tuig op zat en aan het opscheppen was over de band met haar. Ik had uren training zitten in dat beestje en ze kon alles zonder hoofdstel tot aan vliegende wissels.

Ze is helaas nooit hersteld van de blessure en ingeslapen. Als er nu iemand voor de deur staat kunnen ze het vergeten, dan ben ik maar een zure troela die m'n paarden voor mezelf houdt.

LiselotZorro
Berichten: 597
Geregistreerd: 14-03-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-20 10:45

cobiie schreef:
Liselot, de ruiters die "bewezen" hebben paarden te kunnen opleiden worden vaak via via gevraagd om paarden te rijden ipv dat ze moeten reageren op adv van vreemden.
Genoeg ruiters die vinden dat ze paarden kunnen opleiden (en vinden dat zij betaald moeten worden) maar dat nog nooit werkelijk gedaan hebben als je doorvraagt. :+

En niet voor iedere eigenaar is het "belangrijk" dat hun paard gestart worden op wedstrijden.

Klopt, is ook zo. Toch zie ik héél veel advertenties voorbij komen van eigenaren die weldegelijk iemand zoeken waar hun paard beter van wordt (met of zonder wedstrijden) en dan eisen ze ook nog een bijdrage. Dat gaat gewoon nooit werken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-20 10:45

Ik heb nu een top bijrijder, maar weet niet of ik het nog ga aandurven als zij er mee stopt. Na een slechte ervaring, wilde ik geen puber meer, de moeder van mijn huidige verzorgster heeft me overhaald om het toch nog een kans te geven. We zijn nu een jaar verder en ik wil deze meid echt niet meer kwijt. Ze komt op vaste dagen en mag dan haar ding doen met mijn paard. Normaal rij ik dan niet, soms worden echter mijn uren zodanig door mekaar geklutst waardoor ik zelf enkel op haar dagen kan rijden. Als ze tijd heeft, gaan we samen op stap en wisselen we onderweg en anders bespreken we welke dag zij wil rijden en pas ik me daaraan aan. Ze is nog piepjong, maar toch enorm volwassen in omgang. Ben mega gek op haar.

Waarom ik niet meer op zoek wil gaan?
1. Ik ben zelf 20 kg afgevallen om beter op mijn paard te passen. Als ik ergens de raad durf te geven om aan te geven wat het max ruiter gewicht is voor je paard, dan krijg ik een hele hoop gedonder over me heen. Onlangs ging men zelf zo ver om mijn fb profiel te doorspitten om mijn oude foto's tegen mij te gebruiken.
2. Er is weinig dialoog mogelijk. Ik rij mijn jonkie met bit, heb ook een bitloos hoofdstel. Mijn jonkie is heel gevoelig op de neus, osteo vermoed dat ie als veulen een trap gehad heeft, en mijn hoofdstel is een sidepull die best wel hard kan zijn op de neus. Ik probeer thuis bitloos te rijden en hoop ooit bitloos buiten te kunnen. Heb kandidaat verzorgers gehad die afhaakten owv het bit.
3. Mijn paarden staan op een paddock, hier lees je ook al mensen die om die reden afhaken. Wel, de mijn staan erop omdat 2 vd 3 ziek worden op gras. Mijn shet is IR, mijn oude ruin geraakt hoefbevangen als ie op gras staat. Mijne jongste heeft tot hiertoe geen problemen, maar schuurt wel zijn manen kapot als hij een paar uur mag grazen. Maar blijkbaar is je paarden houden op een manier die voor hen het gezondste is een no go voor sommige kandidaat verzorgers.
4. Ik heb geen piste, in de natte periode kan je hier dus niet rijden tenzij je op buitenrit gaat.
5. Mijn paard is nog maar 5, mag van mij max 3 keer per week bereden worden. Als ik zelf 2 keer op stap, blijft er nog 1 keer over voor de verzorger. De meesten pikken dit niet, maar ik heb mijn paard nog altijd voor mezelf, niet voor een ander. Ik heb een verzorger/bijrijder omdat ik geen eenkennig paard wil hebben. Daarnaast las ik ook nog rustpauzes in voor mijn paard, is ook iets wat niet echt op prijs gesteld wordt. Ook als hij ouder is, wil ik hem pauzes blijven geven.

Ik verwacht geen bijdrage, uitmesten en helpen is leuk maar moet niet. Vind mezelf niet veeleisend, maar blijkbaar zijn bovenstaande punten voor heel wat kandidaten toch afknappers. Hoop dus echt dat mijn huidige verzorgster in staat gaat zijn om de paarden en haar studies te blijven combineren.

Ik merk ook dat er totaal geen interesse is voor paarden waar je niet mee kan rijden. Mijn oude ruin is op pensioen, maar geniet wel van wat licht grondwerk, mijn shet houdt vooral van kroelen en poetsen. Heb ooit voor hen een advertentie geplaatst, waar 1 reactie op kwam. Die persoon haakte af toen ik zei dat we een hond hadden. Blijkbaar staat rijden echt wel op de eerste plaats en wil niemand een verzorgpaard waar je niet op kan. Vind het echt wel jammer, ik zie mijn 2 jongens openbloeien als ze wat extra aandacht krijgen. Ze krijgen genoeg knuffels van mij en mijn vriend en ik maak echt wel tijd om met alle 3 wat te doen, maar ik gun de 2 die niet bereden worden ook wel iemand die speciaal voor hen alleen naar hier komt.

vilheide

Berichten: 1480
Geregistreerd: 20-01-06
Woonplaats: Veenendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-20 10:56

Ik ben gelukkig gezegend met een hele fijne bijrijdster/verzorgster. Ze zorgt ervoor dat ik onze paarden met een gerust hart 3 dagen in de week aan haar kan overlaten. Ze mag in deze dagen mijn paard als de hare beschouwen. Dit doet ze ook met verve. Toen het onlangs zo warm was appte ze me 's avonds zelf een keer of ze even langs de paarden moest gaan om het water te controleren. En juist dat soort dingen maken mij happy en besef ik me dat dit iemand naar mijn hart is.

PSvanLot

Berichten: 10151
Geregistreerd: 12-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-20 11:01

Yom schreef:
PSvanLot schreef:
Ik kreeg voor mijn ZZL paard geen enkele ruiter gevonden... Mijn eisen waren minimaal, gewoon fijn kunnen rijden en willen leren. Paard was echt fijn gereden en over het algemeen braaf. Mocht best iemand zijn die nog nooit op wedstrijd was geweest. Ze mochten er mee op wedstrijd etc etc.

Kreeg alleen maar mensen die betaald wilden worden...

Nu heb ik een zeer getalenteerde driejarige en die wil ik best aan iemand beschikbaar stellen die zelf niets heeft en graag wil rijden, alles mogelijk. Ook daar nog niemand voor gevonden.

Ik hoef geen vergoeding oid. Blijf het bijzonder vinden.


Dit was iets voor mijn dochter geweest. Zij heeft manege ervaring, daarna eigen pony gehad en daarna 2 jaar een paard geleast en daarmee moeten stoppen ivm gezondheid paard
Altijd goede privélessen gehad en tot M dressuur gekomen. Na het leasen van dit paard hoopte ze een leermeester te vinden om weer verder te leren. Niks gevonden helaas en ze dacht ook eigenlijk dat een ZZL of hoger leerpaard niet te vinden zou zijn om bij te rijden
Maar zo onrealistisch was haar wens dus niet


Ik wilde hem liever niet verkopen, vandaar dat ik iemand zocht, uiteindelijk een topplek gevonden in de buurt. Dat maakte veel goed

Ceffyl

Berichten: 1194
Geregistreerd: 17-08-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-20 11:04

DonDon schreef:
StalDiefdijk schreef:
Ik ben echt reddeloos verloren: heb jong spul en fokmerries, maar géén rijpaarden. Een verzorgster kan ik dus wel vergeten... -O-
(en dan heb ik het niet over mesten o.i.d., maar gewoon lekker aandacht geven aan de paarden, poetsen e.d.)


Idd, ik heb een pony van 3,5 en die word ingereden als hij 4 is. Ik hoef echt niet op zoek te gaan naar een verzorger. Ik ben nu 36 zwanger en heb er nog over nagedacht maar nee.. Zodra ze niet kunnen rijden, willen ze er eigenlijk geen tijd in steken.

Nonsens, ik heb zelf een jaarling als verzorgpaard gehad. Jaren voor gezorgd, mee gewandeld en uiteindelijk grondwerklessen mee gevolgd toen hij oud genoeg was. Er zijn heus mensen voor wie rijden geen pré is.

Ik zoek zelf nu een leasepaard. Eigen heb ik gewoon geen tijd voor. Bijrijden ga ik niet meer doen, ook al betaal je flink mee, je wordt gewoon door veel als sloofje behandeld. Ik betaal dan liever meer en lease een paard waar ik gewoon zakelijke afspraken over kan maken dan dat ik dankbaar moet zijn dat ik mag betalen én poepscheppen en dan nog voor profiteur uitgemaakt word.

Poekkie

Berichten: 7353
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-20 11:52

Nala schreef:
Je hebt paarden die bij ietwat onduidelijke hulpen toch braaf doorlopen, en je hebt paarden, zoals Nala, die iedere kans grijpen om dan maar lekker te doen wat ze zelf willen. Je moet snel kunnen reageren op de kleinste "stoute ideeën" (willen omdraaien, grazen, langzamer...) en dan is ze super braaf. Zie je dit echter niet aankomen of ben je te laat dan heb je veel meer werk om haar te corrigeren of trekt ze gewoon compleet haar eigen plan.


Ik beschrijf mijn paard als superbraaf en totaal niet dominant, maar toch zal hij ook stilvallen, slenteren, grazen, ... als je geen leiding geeft. Maar dit geeft nooit aanleiding tot een gevaarlijke situatie. Hoogstens wat frustratie. eerlijk gezegd denk ik dat dit wel voor 98% van de ‘brave’ paarden geldt

Een dominant/moeilijk paard noem ik opeens omdraaien en er vandoor gaan, bokken, omhoog willen komen, oncontroleerbaar worden, ... dingen die wel tot gevaarlijke situaties kunnen leiden bij een onervaren ruiter.

Indien jou paard in categorie 1 valt, zou ik de beschrijving dominant weglaten, hoogstens eigenwijs zetten. Ik denk namelijk dat je anders onterecht veel ruiter hebt die niet zullen reageren omdat ze een hele leipe verwachten.

Dat omdraaien en naar stal lopen zoals in je vorige post moet je zelf wat inschatten qua hoe ‘gevaarlijk’ ze het doet. Eventueel kan je dit wel vermelden en ook erbij zeggen of ze dit op andere momenten wel/niet doet.
Laatst bijgewerkt door Poekkie op 26-08-20 11:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Yom
Berichten: 3792
Geregistreerd: 01-01-11
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-20 11:53

Wat jammer PSvanLot dat je niemand hebt kunnen vinden, ik vind het super dat iemand met zo'n fijn en goed opgeleid paard iemand anders de kans geeft om daar van mee te mogen genieten.

Mijn dochter heeft nog wel een keer les gehad op een paard wat hoger opgeleid was, dat was echt genieten voor haar (en voor mij dan ook :o )

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-20 11:57

Eens met Poekkie.
Mijn paard durf ik zo een beginner op te zetten, die gaat onder het werk uit komen door inderdaad te grazen, of blijven stappen of een sukkeldrafje aannemen. Daarbij een mond die aanvoelt van beton. Vierkant de bocht door.

Maar kun je wel fijn rijden is hij prima te motiveren tot goed aan het been zijn.
Wat als resultaat geeft dan zijn mond ook zacht aanvoelt en hij ook in normale stelling en buiging een volte in kan.

Hij zal niet bokken of steigeren.

Maar ik merk wel dat je dan als ruiter daarna er weer extra aan moet werken en word hij tussentijds niet gereden door een beginner loopt hij meteen weer fijn.

MyWishMax

Berichten: 25347
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-20 12:11

Ik vind het ook niet dominant klinken. Dat zijn dingen die de manegepony's hier ook kunnen doen als ze de kans krijgen. Ik zou het beschrijven als soms wat eigenwijs en dus wel iemand nodig die consequent is (hoewel eigenlijk elk paard iemand nodig heeft die dat is)
Het zijn wel dingen die een paard dus doet als iemand geen leiding neemt of dus niet consequent is, maar dat kan zelfs het meest onzekere paard doen, dat heeft niks met dominantie te maken. De ene zal het sneller doen, de andere bijna niet, maar elk paard kan dat doen.

ual_95

Berichten: 653
Geregistreerd: 08-04-09

Re: Verzorgsters en bijrijders... Steeds verwender?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-20 12:48

Misschien ligt het aan de regio (Randstad), maar bij mij is het juist andersom. Ik zoek geen bijrijder of verzorger, maar ontvang bijna wekelijks een berichtje op Facebook van een meid die mijn pony wel wil verzorgen. Voordat ik een verzoek accepteer, vraag ik eerst waar ik die persoon van zou moeten kennen. De laatste: 'Ik denk dat ik uw pony goed kan verzorgen en rijden, dus ik wil graag uw verzorgster worden.' Moet er altijd wel om lachen en bedank vriendelijk. :')

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-20 13:01

MM: je zegt zelf dat paarden meer is dan rijden maar jouw kinderen mogen wel ergens rijden waar de dieren niet fijn gehouden worden? Dat vind ik dan weer raar. Zelf zou ik juist ze willen meegeven dat welzijn net zo belangrijk is als rijden.

Overigens leg ik geen enkele eigenaar iets op. Ik ga er gewoon niet heen als het niet bij mij past. En ik betaal ook gewoon een maandelijkse bijdrage momenteel plus stallen en weide mesten en helpen als er iets moet gebeuren. Kan ik niet rijden op mijn dag dan ga ik wel om te mesten. En ik neem minstens 1 keer per week les.

Tuurlijk zijn er dingen die ik erbij neem die ik met een eigen paard anders zou doen. Bvb peesbeschermers om voor dressuur. Zelf zou ik dat niet snel doen maar als de eigenaar dat wil helemaal prima. Maar het heeft zoals ik zei al grenzen. Ik weet hoeveel een paard kost en dat is ook 1 van de redenen dat ik er zelf geen heb. Maar er zijn genoeg eigenaars die een (al dan niet betalende) bijrijder zoeken en daar heel blij mee zijn. Als het voor beide partijen past i het prima toch.

cobiie

Berichten: 7307
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Re: Verzorgsters en bijrijders... Steeds verwender?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-20 13:16

Poes, ik geef je groot gelijk dat je niet van je belangrijkste grenzen af wilt wijken bij het aangaan van een bijrijdpaard. Uiteindelijk zou het juist wrijving geven door wel over die grenzen heen te stappen wat voor een langdurige fijne relatie tussen alle partijen niet goed is.

Sammyoo

Berichten: 4758
Geregistreerd: 31-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-20 13:23

Ik heb twee keer een bijrijder gehad.. ik doe het niet meer.

De eerste heeft gratis en voor niets ongeveer een jaar op één van onze paarden gereden. We gingen vaak met haar op wedstrijd want ze wilde zich graag een bepaalde klasse behalen. Ze kon komen wanneer ze wilde, hoefde geen klusjes te doen.
Vervolgens heeft ze de overstap mogen maken naar een jong maar beter paard van ons. Die stond duur gestald op een dressuurstal, maar ook hier hoefde ze niks te betalen. Na een paar maanden had ze geen tijd meer om te rijden en is ze gestopt. Er kon nog geen doosje Merci vanaf. Een paar maanden later kocht ze een eigen paard.

De volgende was een dochter van een collega. Wederom was alles mogelijk en geen kosten. Ik had gevraagd of ze ook een beetje mijn oude Haflinger kon verzorgen, maar verder dan een aai over de bol kwam ze niet. Het kind zag ik nauwelijks ondanks afspraken dus ik was er na een paar maanden wel klaar mee. Nou, toen was het huis te klein en was ik de boosdoener.

Voor mij geen bijrijders meer.

Gianti

Berichten: 10941
Geregistreerd: 17-03-10
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-20 13:24

MightyMike schreef:
Misschien ligt het idd aan de regio en dan ook mijn verbazing dat op een pagina eerder mensen bijrijdpaarden laten staan wanneer deze niet voldoende buiten komen zoals mensen zelf zouden willen. Tuurlijk ben ik het er mee eens dat heel veel buiten het beste voor een paard is, maar dat je een kans laat lopen om te kunnen rijden, vind ik dan toch bijzonder. Hier is het aanbod echt weinig, maar wanneer je ergens woont waar je ze uit kunt kiezen wellicht.



De kans om te rijden vind ik niet boven paardenwelzijn staan. (en ja met 1 van mij eisen is er hier ook bizar weinig aanbod, maar nog steeds liever niets dan een plekje waar paardenwelzijn in geding is)