Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 17 [ 403 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 17  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Na 10 jr dezelfde bijrijdster gaat het ineens stroef..

 
Profiel   

Na 10 jaar ben ik gewisseld van stalling, mijn bijtijdster die ik al 10 jaar heb gaat eveneens mee. Al die 10 jaren komt ze twee maal per week.

Op onze nieuwe plek, die voor mijn senior paard fijner is staan we midden in het bos, onze uitrijd mogelijkheden zijn er erg op vooruit gegaan kun je zeggen. Daar genieten we allemaal van, de bijrijdster ook. Nu is er ook een andere taak bijgekomen, eens per week werk aan de weide. Duur van deze taak zo’n 30-40 minuutjes.

Gezien ik al die 10 jaar geen bijdrage vraag en nog steeds niet heb ik haar gevraagd deze week taak te verzorgen. Het antwoord blijft uit, ze komt niet op het onderwerp terug. Ook niet na mijn tweede vraag.

Ik vind het echt heel jammer, voor mijn gevoel ben ik een makkelijke eigenaar. Er staat een kant en klaar braaf paard om mee te rijden. Ik poets het zadel, regel smid en veearts. Ik weet ook dat ze wel eens bekenden meeneemt die ook een rondje op mijn paard rijden, zonder vooraf overleg, dit zijn dan kinderen of iig mensen die aan het halstertouw meegaan of even stappen in de bak. Nooit maak ik ergens woorden over, ik vind het ook oprecht niet erg.

Wat ik wel jammer vind is dat de wederzijdse aanpak uit blijft. Ik gun het haar en mijn paard enorm, ik weet dat ze zuinig is op hem. Trouw altijd komt en er veel plezier in heeft. Dat is me veel waard maar nu vraag ik voor het eerst in 10 jaar iets terug en eigenlijk kan ik het een beetje bekijken zoals dat voor mij voelt.

Ik twijfel dus enorm om haar nu voor het blok te zetten dat dit is wat ik nu eens vraag en anders een andere oplossing zoek. Of zou je in mijn geval denken wat zeur je en doe dat half uur lekker zelf?
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-09-20 11:34 



 
Profiel   

Wat je hier aangeeft ook aan haar vertellen. Dit is de reden waarom ik zoiets niet voor niets doe. Dan kan ik ook niet teleurgesteld worden en de dankbaarheid (of niet) is hetzelfde.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-09-20 11:38 



 
Profiel   

Ik denk dat je gewoon even face to face een gesprek met haar aan moet gaan (als je dat nog niet hebt gedaan) zou zonde zijn als ze al zo lang je paard doet het hierom stuk zou lopen. Maar vind het helemaal niet raar dat je dit van haar vraagt. Ik zou als bijrijder het ook gewoon gaan doen. Kleine moeite lijkt mij.
Succes

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-09-20 11:38 



 
Profiel   

Oef, dat is best lastig oordelen zo vanachter een scherm. Maar als het echt zo is dat de bijrijdster er geen kosten/omkijken naar heeft en verder vrij spel heeft om (binnen normen en waarden) te doen wat haar uitkomt, dan mag ze heel erg in haar handjes knijpen. Zeker met zo'n meegaande eigenaar, leuk paard en toffe locatie. Half uurtje per week poepscheppen in de wei lijkt me dan echt een hele kleine moeite, na 10 jaar.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-09-20 11:38 



 
Profiel   

En wat is erop tegen om deze 30-40 minuten werkzaamheden samen te delen? Jij de ene week, je bijrijdster de andere week.

Ik snap wat je zegt over de kosten, maar als je maar 2 keer komt en daarvan ook nog "flink aan de arbeid" moet voor je ritje. Kan me voorstellen dat dat ook rauw op je dak komt als je dat niet gewend bent / ingecalculeerd hebt.

Begrijp ik het goed dat je deze vraag online gesteld hebt aan haar en niet face to face?

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-09-20 11:39 



 
Profiel   

Ik zou gewoon beginnen door duidelijk te vragen: "Hé, waarom antwoord je niet op mijn vraag?"

Als zij daarna met een reden komt kun je altijd overwegen of je hier wel of niet mee door wilt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-09-20 11:40 



 
Profiel   

Wel heel vervelend hoor! Ik snap je gevoel. Ik denk ook helemaal niet dat het veel gevraagd is om eenmaal per week het werk aan de weide te doen als ze in ruil daarvoor verder nauwelijks wat hoeft te doen aan klusjes en ook al geen financiële bijdrage hoeft te doen. Ik denk dat er zat anderen zijn die het daarvoor graag zouden willen doen, niet dat je iemand anders moet zoeken (want ik snap dat je dat ook liever niet wilt!) maar meer om aan te geven dat je inderdaad helemaal geen veeleisende eigenaar bent. Volgens mij zijn er wel meiden/jongens die een bijrijdpaard zoeken maar geen financiële bijdrage kunnen leveren, in mijn optiek mag jouw bijrijder dan ook in haar handen knijpen.

Wat ik zou doen is eens afspreken op stal, komen als zij er ook is en dan aangeven waar je mee zit en dat je graag zou willen dat ze helpt in de werkzaamheden op de wei en anders misschien een kleine financiële bijdrage gaat leveren als ze bijvoorbeeld geen tijd heeft voor de klusjes.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-09-20 11:40 



 
Profiel   

Ik denk dat je na 2 keer vragen best wat duidelijker mag zijn. Ga het gesprek aan, maak duidelijk dat je haar en wat ze voor je paard doet waardeert, maar dat de nieuwe plek ook nieuwe verantwoordelijkheden met zich meebrengt en je vanaf nu verwacht dat ze de wei doet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-09-20 11:41 



 
Profiel   

Ailill schreef
Oef, dat is best lastig oordelen zo vanachter een scherm. Maar als het echt zo is dat de bijrijdster er geen kosten/omkijken naar heeft en verder vrij spel heeft om (binnen normen en waarden) te doen wat haar uitkomt, dan mag ze heel erg in haar handjes knijpen. Zeker met zo'n meegaande eigenaar, leuk paard en toffe locatie. Half uurtje per week poepscheppen in de wei lijkt me dan echt een hele kleine moeite, na 10 jaar.

Maar andersom ook, al 10 jaar een fijne bijrijder die betrouwbaar is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-09-20 11:42 



 
Profiel   

Zoals gezegd zou ik met haar persoonlijk het gesprek aan gaan, desnoods via een telefoontje.

Ondanks dat ik jou helemaal begrijp, zou ik als bijrijder not amused zijn als het verleden ineens gebruikt zou worden als vanzelfsprekende tegemoetkoming.
Misschien zou ze veel liever een bijdrage betalen, dan zo'n fysiek klusje in weer en wind doen als je sowieso maar 2 dagen per week komt
Daarvoor zou ik ook voor jezelf bedenken wat het je waard is.

Zonder in gesprek te gaan met elkaar over wederzijdse verwachtingen blijf je frictie houden.


Laatst bijgewerkt door MariekeS_ op 15-09-20 11:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-09-20 11:46 



 
Profiel   

Rocamor schreef
En wat is erop tegen om deze 30-40 minuten werkzaamheden samen te delen? Jij de ene week, je bijrijdster de andere week.

Ik snap wat je zegt over de kosten, maar als je maar 2 keer komt en daarvan ook nog "flink aan de arbeid" moet voor je ritje. Kan me voorstellen dat dat ook rauw op je dak komt als je dat niet gewend bent / ingecalculeerd hebt.

Begrijp ik het goed dat je deze vraag online gesteld hebt aan haar en niet face to face?
Flink aan de arbeid? Een half uurtje drollen scheppen, 2/4 keer per maand.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-09-20 11:47 



 
Profiel   

sureido schreef
Ailill schreef
Oef, dat is best lastig oordelen zo vanachter een scherm. Maar als het echt zo is dat de bijrijdster er geen kosten/omkijken naar heeft en verder vrij spel heeft om (binnen normen en waarden) te doen wat haar uitkomt, dan mag ze heel erg in haar handjes knijpen. Zeker met zo'n meegaande eigenaar, leuk paard en toffe locatie. Half uurtje per week poepscheppen in de wei lijkt me dan echt een hele kleine moeite, na 10 jaar.

Maar andersom ook, al 10 jaar een fijne bijrijder die betrouwbaar is.
Eens. Dat is ook een hoop waard. Voor zowel eigenaar, als bijrijder en het paard. Maar als er nooit kosten waren voor de bijrijder, nu ook niet maar de locatie beter - en dus fijner, ook voor de bijrijder. Dan mag daar, in mijn optiek, best wel en half uurtje werk per week tegenover staan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-09-20 11:48 



 
Profiel   

Ik zou inderdaad haar redenen vragen (mondeling) waarom ze niet op de vraag reageert.

Misschien is er wel iets heel simpels, waardoor ze het niet ziet zitten (lichamelijke klachten waar jij niets van weet/ angst voor het werken in de weide tussen een groep paarden/ net genoeg energie om te rijden maar het uitmesten niet op kunnen brengen).

Dan kan je samen kijken naar de reden en of dit op te lossen is door het bijvoorbeeld om en om te doen of iets dergelijks.

Was/is ze wel content met de verhuizing en nieuwe stal?

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-09-20 11:49 



 
Profiel   

Maar goed, als je maar twee keer in de week komt en dan ook nog een van die twee keer 40 minuten bezig bent met de weide dan is dat misschien net de grens tussen 'nog haalbaar' en 'kost teveel tijd'.

De ene week de eigenaar en de andere week de bijrijder zou ook een goede oplossing zijn :-)

Edit: wat MarliesV zegt :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-09-20 11:50 



 
Profiel   

Eens met Apple en Marlies.

Bijzonder zonde om 10 jaar goede samenwerking weg te gooien door gebrekkige communicatie. Goede em betrouwbare bijrijders zijn ook goud waard.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-09-20 11:54 



 
Profiel   

Ik heb jaren lang een verzorgd paard gehad, stal en bak uitmesten hoorde er bij en deed ik als tegenprestatie. Maar ik kan me voorstellen dat als je dat 10 jaar niet hoeft te doen, dat je daar misschien even aan moet wennen als je dat ineens er wel bij moet doen.
Even de tijd geven en gewoon (zonder verwijten) vragen hoe ze er over denkt. En er is dan vast wel een oplossing te vinden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-09-20 11:55 



 
Profiel   

Misschien mis ik wat aan het verhaal, maar ik vind het wat vreemd dat na tien jaar een goede bijrijdersrelatie 2x niet reageren op een appje meteen al betekent dat het stroef gaat en dit op internet gezet moet worden. Bel de bijrijder gewoon eens op of spreek haar face to face en bespreek het. Misschien heeft zij er bepaalde ideeën bij die niet aansluiten bij jouw ideeën en is er een oplossing voor jullie beiden te vinden. Niet te moeilijk denken en conclusies trekken maar gewoon het gesprek aangaan.

Je klinkt inderdaad als een prettige eigenaar en de bijrijder heeft m.i. niets te klagen, dus ik vind het zeker niet raar dat je vraagt of zij dit wil doen. Uit je bericht begrijp ik ook dat je het alleen voor deze week vraagt? Of elke week?

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-09-20 11:56 



 
Profiel   

Ik kom haar al poepscheppend tegen want mijn dienst is op 1 van haar dagen. Als nieuwe op de stal heb ik me ook te schikken naar het rooster wat daar al was. Mijn bijrijder komt al jaren op die (weekend) dag en gaf aan bij de verhuizing die dag te willen behouden.

Ik ga dus apart naar stal voor deze klus, de andere weekenddag doe ik zelf wat met mijn paard.
Voor de beweging heb ik ook geen bijrijder nodig, ik rijd zelf bewust minder omdat mijn paard ouder is en sowieso altijd naar buiten kan 24/7.

Ik waardeer haar trouw zeker heel erg maar het zit me zoals het nu gaat gewoon niet helemaal lekker en baal ervan dat niet eens komt helpen als ze ziet dat ik bezig ben.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-09-20 11:56 



 
Profiel   

En nee, ze was in eerste instantie niet blij met de verhuizing. Ze reed graag samen met een vriendin die nog op de oude stal staat. Ze heeft me toen ook aangeboden te betalen als bijrijder om te blijven. Mijn besluit om te verhuizen stond vast, ik heb haar wel gelijk uitgenodigd te blijven. Ook wist zij het eerder dan de stadgenoten en pension eigenaar. Uiteindelijk vindt ze het bos wel ontzettend leuk zegt ze.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-09-20 11:59 



 
Profiel   

Dan kun je toch aan haar voorstellen om op die weekenddag samen te gaan poepscheppen? Als je het niet bespreekt dan verander je niets :-)

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-09-20 12:00 



 
Profiel   

MarliesV schreef
Ik zou inderdaad haar redenen vragen (mondeling) waarom ze niet op de vraag reageert.

Misschien is er wel iets heel simpels, waardoor ze het niet ziet zitten (lichamelijke klachten waar jij niets van weet/ angst voor het werken in de weide tussen een groep paarden/ net genoeg energie om te rijden maar het uitmesten niet op kunnen brengen).

Dan kan je samen kijken naar de reden en of dit op te lossen is door het bijvoorbeeld om en om te doen of iets dergelijks.

Was/is ze wel content met de verhuizing en nieuwe stal?


Dit, plus dat wanneer je al 10 jaar hetzelfde ritme hebt, dat 40 min in de week extra best ineens als 'veel' kan voelen, helemaal als ze zelfs aangeboden heeft om te betalen om op de oude stal te blijven. Of dat nou fair is of voelt voor jou of niet :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-09-20 12:00 



 
Profiel   

De situatie is nu veranderd en de regels veranderen dan meestal mee.In het algemeen is het normaal dat iemand die gratis mag bijrijden in ruil daarvoor klusjes doet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-09-20 12:02 



 
Profiel   

Ah, misschien zit daar het euvel wel? Dat ze eigenlijk al geen voorstander van de verhuizing was en dan ook nog 'moet' poepscheppen. Misschien is de lol er nu af bij haar? En dat ze er even geen zin meer in heeft? Ik roep maar wat hoor...
Er samen over praten lijkt me het beste.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-09-20 12:04 



 
Profiel   

Daar zou ik ook best van balen. Als je inderdaad op haar dag moet terugkomen voor zoiets.
Maar ik zou ook het gesprek persoonlijk aangaan. Om de week zou een goed oplossing zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-09-20 12:06 



 
Profiel   

je kent haar al 10 jaar. Lijkt me logisch om dit even face to face te bespreken.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-09-20 12:06 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 17 [ 403 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 17  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen