Na 10 jr dezelfde bijrijdster gaat het ineens stroef..

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
senna21

Berichten: 11825
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 17:21

Hier op Bokt gaan we de kwestie niet oplossen. Het lijkt erop dat TS en bijrijder de afgelopen tijd de verwachtingen verder uiteen zijn gaan lopen rondom de verhuizing.
Dat kan gebeuren, ook na tien jaar.
TS, ik hoop dat je snel in gesprek kunt met haar en dat jullie er samen uitkomen.

Zonnetje81Jarig
Berichten: 18668
Geregistreerd: 15-08-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 17:46

Naja als ik de mest uit de wei moet halen van mijn 3 pony’s ben ik 10x langer bezig en aan het ploeteren dan hun stallen. No way dat ik mest zou willen ruimen uit een wei. Heeft niks met alles alleen voor het rijden te maken. Eigenlijk wil ik alles doen behalve dat! Ik heb nog trauma’s van toen we het vroeger wel deden met 1 pony. En mensen zullen er van staan te kijken wat ze produceren!!! Drie d ponys....kom je niet met 1 kruiwagen per dag.

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Re: Na 10 jr dezelfde bijrijdster gaat het ineens stroef..

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 17:47

Dus dan maar de paarden in hun mest laten staan?
Appjes negeren en lekker gaan rijden.

Dat is dus wat de bijrijder doet.
Ze heeft ook niet de ballen om te zeggen, ik stop met bijrijden.

LWDaisy

Berichten: 4771
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 17:48

pmarena schreef:
Volgens mij is het ook vrij normaal dat een paard elke 2 uur een drol produceert, toch....?

Een kleine kruiwagen per paard per dag als je de wei uitmest :=


Dat is hier exact het geval - 12 drollen op 24 uur tijd na de telling van vandaag! 3 binnen, 9 buiten, waarvan er 3 helemaal vanachter in de wei lagen :D

Poekkie

Berichten: 7343
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 17:49

Nou ik heb eigelijk nooit begrepen waarom mensen al die moeite doen om mest uit een wei te halen ipv gewoon te kalken en te slepen :') Is dat zo standaard dan? Plek genoeg voor de paarden om er niet in te gaan staan lijkt me altijd.

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 17:52

Poekkie schreef:
Nou ik heb eigelijk nooit begrepen waarom mensen al die moeite doen om mest uit een wei te halen ipv gewoon te kalken en te slepen :') Is dat zo standaard dan? Plek genoeg voor de paarden om er niet in te gaan staan lijkt me altijd.

Dat ligt aan de grote van je wei en het aantal paarden er op.
Veel paarden staan best klein betreft m2 per paard, als je dan niet dagelijks mest staan binnen de kortste keren op een mesthoop.
En regent het is het helemaal een vieze troep.

LWDaisy

Berichten: 4771
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 17:53

Poekkie schreef:
Nou ik heb eigelijk nooit begrepen waarom mensen al die moeite doen om mest uit een wei te halen ipv gewoon te kalken en te slepen :') Is dat zo standaard dan? Plek genoeg voor de paarden om er niet in te gaan staan lijkt me altijd.


Omdat het zooo bevredigend is, om de wei weer proper te zien liggen :D
Voor mij is dat ook hét moment van de dag dat ik mijn verstand even kan uitschakelen en op automatische piloot kan gaan. Ondertussen kan ik dan ook meteen zien of de hoeveelheid mest normaal is, en of de mest zelf er normaal uitziet. Zo weet ik meteen dat mijn paard op dat gebied alleszins gezond is :)

En het gras blijft er ook langer goed door, geen uitgedroogde plekken ed :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 18:02

Ibbel schreef:
DeMolenhoek schreef:
Maar 6 potstallen op een half uur :wow: Wil je de mijne ook komen doen? _O-


Niet het volledig leeghalen hè (dat gaat met de tractor), maar het bijhouden als het eenmaal een goede 'pot' is is een peuleschil.

Halve hectare zou ik met een tractor en een bak er achter doen. Tractor in low-1 op slentertempo in z'n eentje laten rijden als het qua weiland een beetje kan, en zelf er achteraan lopen en de mest in het bakkie gooien.

Zoals mijn loonwerker zou zeggen: wat op oliedruk kan, moet je niet met bloeddruk willen :+


Oh zo! Ja dat lukt mij ook wel. Dacht echt volledig leeg

pmarena

Berichten: 48066
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 18:18

Gini schreef:
...

Voor hetzelfde geld en ja, dit is puur speculatie van mijn kant, maar het zou zomaar kunnen, wilde de bijrijder echt wel mest scheppen, maar dan nadat ze het paard gereden had en haar vriendinnen weg waren en ziet ze ondertussen de eigenaar mest scheppen. Dan zou ik ook denken: oh, leuk, hoef ik het niet meer te doen. Als de eigenaar op dat eigenste moment geen ontevredenheid uit, hoe kan de bijrijder dan weet hebben van die ontevredenheid? Er stroeft gewoon iets aan de communicatie. Bijrijder zal daar zeker aandeel in hebben en is misschien ook geen communicatiewonder, dat ga ik niet ontkennen, maar ik vermoed dat eigenaar ook wel qua communicatie meer kan doen dan dat ze nu doet.


Ik denk ook altijd graag aan dit soort uitleg waarom het niet zo rot blijkt te zijn bedoeld als het lijkt :)

Maar eerlijk is eerlijk....als het jouw dag is en je ziet dat TS er al mee bezig is, dan zèg je toch iets??
Zeker als duidelijk besproken is dat het jouw taak is op die dag....Dat is gewoon goed fatsoen.... dan zeg je iets in de trant van "oh wat lief dat je mest aan het ruimen bent" en "ik kom straks helpen hoor" of "laat de rest naar liggen" of weet ik wat.... maar je gaat toch niet zonder een woord TS haar paard uit de wei trekken met een soort vanzelfsprekendheid dat zij goed genoeg is om alleen alle stront te ruimen....

Zelfs al is besproken dat je als bijrijder niks hoeft te doen verder, dan nog kan je dat niet maken vind ik, dan help je toch even.....

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Re: Na 10 jr dezelfde bijrijdster gaat het ineens stroef..

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 18:22

Maar het gaat toch niet om 1dag/week maar al over 2 maanden, dus wel wat meer beurten.

Gini
Berichten: 17898
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 18:44

pmarena schreef:
Gini schreef:
...

Voor hetzelfde geld en ja, dit is puur speculatie van mijn kant, maar het zou zomaar kunnen, wilde de bijrijder echt wel mest scheppen, maar dan nadat ze het paard gereden had en haar vriendinnen weg waren en ziet ze ondertussen de eigenaar mest scheppen. Dan zou ik ook denken: oh, leuk, hoef ik het niet meer te doen. Als de eigenaar op dat eigenste moment geen ontevredenheid uit, hoe kan de bijrijder dan weet hebben van die ontevredenheid? Er stroeft gewoon iets aan de communicatie. Bijrijder zal daar zeker aandeel in hebben en is misschien ook geen communicatiewonder, dat ga ik niet ontkennen, maar ik vermoed dat eigenaar ook wel qua communicatie meer kan doen dan dat ze nu doet.


Ik denk ook altijd graag aan dit soort uitleg waarom het niet zo rot blijkt te zijn bedoeld als het lijkt :)

Maar eerlijk is eerlijk....als het jouw dag is en je ziet dat TS er al mee bezig is, dan zèg je toch iets??
Zeker als duidelijk besproken is dat het jouw taak is op die dag....Dat is gewoon goed fatsoen.... dan zeg je iets in de trant van "oh wat lief dat je mest aan het ruimen bent" en "ik kom straks helpen hoor" of "laat de rest naar liggen" of weet ik wat.... maar je gaat toch niet zonder een woord TS haar paard uit de wei trekken met een soort vanzelfsprekendheid dat zij goed genoeg is om alleen alle stront te ruimen....

Zelfs al is besproken dat je als bijrijder niks hoeft te doen verder, dan nog kan je dat niet maken vind ik, dan help je toch even.....


Klopt echt helemaal hoor. Maar ergens vind ik het even raar dat je dan als eigenaar stilzwijgend mest gaat staan scheppen en zonder enig gesprek naar huis gaat. Dan stap je toch op de bijrijder af en zeg je dat je al twee maanden haar dienst aan het doen bent en dat dit niet de afspraak was (wat dan de concrete afspraak ook had mogen zijn). Ik weet niet, ik vind het gewoon allemaal zo gek verlopen.

myk_en_shant

Berichten: 3269
Geregistreerd: 15-12-10
Woonplaats: Steenwijkerwold

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 21:28

Poekkie schreef:
Nou ik heb eigelijk nooit begrepen waarom mensen al die moeite doen om mest uit een wei te halen ipv gewoon te kalken en te slepen :') Is dat zo standaard dan? Plek genoeg voor de paarden om er niet in te gaan staan lijkt me altijd.


Er zijn meerdere redenen om de weide uit te mesten.
Voor mij de belangrijkste reden is dat er minder kans is op wormbesmetting.
Daarnaast wordt het gras beter opgegeten.
Ook voorkom je dat een plek overbemest wordt en dan juist grasgroei belemmerend, echter onkruid gaat als een malle erop.
De weide ziet er netter uit.
Mest trekt veel vliegen aan, minder vliegen, betekent ook minder wormen in je paard.

Als je het dagelijks bij houd, is het een klusje van niets.
In 3 kwartier mest ik het land uit van 5 paarden en pony's. Geef ze een strook gras bij en vul de Waterbakken bij.

De bijrijders van mijn paarden en pony's hebben ook gewoon de taak voor het rijden het mesten van het land, zij hebben de extra taken niet van water en strook gras bij geven. Ze zijn met een klein half uurtje klaar en hebben dan 1 1/2 kruiwagen mest opgehaald.

Ts ben zeer benieuwd wat jouw bijrijder gaat doen na het gesprek.
Blijf in ieder geval bij je standpunt. Ze is zelf akkoord gegaan om mee te verhuizen en met de daarbij behorende klusjes.

Boomerang
Berichten: 1506
Geregistreerd: 03-06-03
Woonplaats: Onbekend

Re: Na 10 jr dezelfde bijrijdster gaat het ineens stroef..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-20 07:12

Ik vind het grappig hoe iedereen zijn corvee rituelen hier toelicht.

En ja, dat is wennen tov onze vorige stalling maar we zijn er ook waanzinnig op vooruit gegaan. Het klinkt nu zo negatief maar we staan midden in een bos met als je wilt 6 uur rijd mogelijkheden zonder maar een motor voertuig of asfalt tegen te komen. Hiervoor reden we buiten op een fietspad naast een 80km weg.

Mijn paard is zo braaf dat je achterste voren zou kunnen gaan zitten, en alleen rijden is ook geen enkel probleem.

Vlak naast ons zit een manege die buitenritten doen waar je €39,50 afrekent voor 1,5 uur. Dat is ook een optie als je geen poep wil scheppen maar dan kun je niet wanneer je wil, niet onbegeleid en niet zalig in je eentje rijden.

Storm

Berichten: 20830
Geregistreerd: 05-06-02
Woonplaats: Brabant

Re: Na 10 jr dezelfde bijrijdster gaat het ineens stroef..

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-20 07:19

Nou, mocht je een nieuwe bijrijder zoeken O:)

Sky_As

Berichten: 4703
Geregistreerd: 12-05-10
Woonplaats: naast de buren

Re: Na 10 jr dezelfde bijrijdster gaat het ineens stroef..

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-20 07:58

Ik zou haar gewoon een keer bellen en als ze niet opneemt of niet binnen 2 dagen terug belt zou het voor mij klaar zijn. Ik wil kunnen communiceren over mijn paard en de verzorging daarvan. En als dat zo moeizaam gaat, dan maar niet.

Ik weet in ieder geval wie ik hier op bokt nooit als bijrijder zou nemen, Jezus wat een reacties, je zou bijna je eigen paard moeten verdedigen.

raket

Berichten: 4082
Geregistreerd: 07-03-06

Re: Na 10 jr dezelfde bijrijdster gaat het ineens stroef..

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-20 08:27

ik was ziek en reden 2 mensen op mijn paard. De ene 20 jaar ouder dan ik, de andere 20 jaar jonger. Ze waren allebei heel lief voor mijn paard. Maar de ene communiceerde nauwelijks, sprak privéles af zonder mij iet te laten weten, paard had vast gezeten, moest alles van anderen horen.
Daar ben ik uiteindelijk mee gestopt. De andere rijdt nu nog steeds, ze mest overigens ook spontaan de wei uit. We gaan soms samen en we overleggen. Veel relaxter. Oja en zegt dat ze mijn paard leuk vindt. Achteraf vind ik een communicatief sterk iemand gewoon leuker. Ook al waren ze beiden goed voor mijn paard.

Gini
Berichten: 17898
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-20 09:34

Sky_As schreef:
Ik weet in ieder geval wie ik hier op bokt nooit als bijrijder zou nemen, Jezus wat een reacties, je zou bijna je eigen paard moeten verdedigen.


Waarom voel je de nood om het persoonlijk te maken?

tita

Berichten: 19749
Geregistreerd: 29-08-06
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-20 09:48

Ik heb alleen de TS posten gelezen en door haar antwoorden was ik verbaasd wat sommige blokkers schrijven

Kom op mensen, doe normaal het is haar paard de TS mag alles maar ook alles beslissen omtrent haar paard.
Een bijrijder moet MOET daar in schikken anders koopt ze zelf maar een paard.

Dat er bokkers zijn die “boos, verontwaardig” zouden zijn omdat het paard verhuisd, is van den zotte.
Je kan een paard niet voor een bijrijder op een stal laten staan die niet meer aan de eisen, wensen voldoet van een eigenaar .
De bijrijder betaald niks, is niet haar paard dus gaat zij niet voor de volledige verzorging en welzijn van het paard

Goed recht TS je paard verhuizen maar daarna begon jij een fout.
Je communicatie was niet duidelijk.
Je had gewoon moeten zeggen, duidelijk zijn.
Het klusje hoort erbij wil je het niet dan stoppen wat ik oprecht jammer vind, maar als ik op jouw dag naar stal moet komen...heb ik geen bijrijder nodig.


Win win situatie is het niet ...... naar mijn mening roepen dat bijna alleen mensen die bijrijder zijn, of geen paard hebben of samen een paard delen
Enkel uitzondering heeft win win situatie want geloof me ...elk eigenaar is wel eens verontwaardig hoe het er aan toe gaat.

Ik had top bijrijder ze was er voor mijn paard maar heb ook zo ontzettend last gehad.....niet schoon genoeg naar mijn zin.
Ik ben anders als zij dus elke keer was diep zuchten en net doen alsof ik het niet zag

TS
Kap met die bijrijder zijn is jouw paard niet waard je moet er 200% plezier en profijt van hebben nu is het een mens met egoïstisch gedachte ze wilt rijden niet meer niet minder
Laatst bijgewerkt door tita op 17-09-20 09:59, in het totaal 1 keer bewerkt

pmarena

Berichten: 48066
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-20 09:52

Ik denk sowieso dat de situatie nu gewoon veranderd is. Als paard nog maar een aantal dagen per week bereden "mag" worden en als eigenaar zou je dat ook best graag zelf doen.... maar je gunt het je trouwe bijrijder om ook de helft van de dagen te rijden, dan mag daar best wat tegenover staan want anders lever je alleen maar in als eigenaar en dat is ook niet fair.

Dan deel je als eigenaar de lusten (die je eigenlijk liever zelf zou willen hebben als ik het goed lees?) maar de lasten daar blijf je zelf mee zitten.... -O- Er moet wel een bepaalde wederkerigheid zijn in het elkaar helpen / iets gunnen :j

Als je bijrijder je meer energie kost dan oplevert, dan is de lol er gewoon vanaf.

meggiemeg

Berichten: 12217
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-20 10:12

pmarena schreef:
Als je bijrijder je meer energie kost dan oplevert, dan is de lol er gewoon vanaf.

Dit dus, het is leuk als het een win win situatie is voor beide partijen, ziet 1 van beide dat niet meer zo dan houdt het op, hoe jammer dat dan ook mag zijn.

daffodil

Berichten: 10441
Geregistreerd: 12-11-03

Re: Na 10 jr dezelfde bijrijdster gaat het ineens stroef..

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-20 10:29

Mijn bijrijders doen alles......mesten, waterbakken vullen, poep scheppen. Ik heb een ouder paard waar ik zelf weinig mee doe, simpelweg omdat we het beiden niet meer zo leuk vinden met elkaar. Maar ja, hij is fit zat om nog van alles te doen! Hij heeft dus 3 bijrijders die hem 6 dagen in de week doen. We zitten met zijn allen in een appgroepje en dat gaat helemaal prima.

Eentje doet m 3 dagen, eentje 2 dagen en eentje 1 dag en ikzelf dan ook nog 1 dag (voor het idee). Ze mogen alles met m doen, ik geef m zelfs mee op buitenrit als ze iemand hebben die betrouwbaar is om met de trailer te rijden. Hij is vorig jaar mee op ponykamp gegaan en vanavond gaat ie lekker naar crosstraining omdat ik dat leuk vind voor hem en de bijrijder. Ik rij m daar zelf naartoe met de trailer.

Als ik een keer niet kan, ziek ben, weg ben, ik gooi het in de app en het is binnen 5 minuten geregeld. Ik prijs me echt heel heel gelukkig met fijne bijrijders die heel veel plezier aan mijn paard beleven en hij aan hen!

Als ik jouw verhaal zo lees, gaat dit niet meer werken. Jammer maar het is niet anders. Mocht ik in de toekomst mijn paard moeten verhuizen, zal dat ook toestanden opleveren want al zijn bijrijders wonen bij mijn paard om de hoek. Alleen ik dus niet maar ja dit is voor hem de beste stal dus vooralsnog laat ik m daar mooi staan.

Jessie2020
Berichten: 779
Geregistreerd: 21-05-20

Re: Na 10 jr dezelfde bijrijdster gaat het ineens stroef..

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-20 10:52

Dit topic en sommige reactie maken dat ik blij ben met mijn keuze om geen bijrijder te willen.

anjali
Berichten: 15045
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-20 11:20

Jessie2020 schreef:
Dit topic en sommige reactie maken dat ik blij ben met mijn keuze om geen bijrijder te willen.

Daar ben ik al zeer lang geleden achter gekomen! Echt nooit meer!Wel kun je dan afhankelijk zijn van stalling op een volpensionstal.Waar je ervoor betaalt dat alles gedaan wordt.Maar in het geval van ts is een bijrijder toch ook niet nodig,hoogstens om ts een keer te ontlasten met klusjes,maar dat wil de bijrijder dus kennelijk niet.Voor het paard te bewegen heeft ts geen bijrijder nodig in haar situatie.

MariaMaaike

Berichten: 1861
Geregistreerd: 22-07-11
Woonplaats: Helemaal bovenin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-20 11:45

Jessie2020 schreef:
Dit topic en sommige reactie maken dat ik blij ben met mijn keuze om geen bijrijder te willen.

Ik snap je reactie wel hoor, er zijn echt veel bijrijders die het verpesten voor degenen die het bijrijden (en alles eromheen) wél serieus nemen. Maar ik ben zelf bijrijder en ik ben zo blij dat mij die kans wel gegund is. Ik mag echt in mijn handen knijpen met het paard en haar eigenaar. Ik heb in de afgelopen jaren zo ontzettend veel geleerd en ik besef me heel goed dat dat niet had gekunt als ik geen bijrijder was geweest. Juist omdat ik zelf zoveel heb gekregen lijkt het mij wel leuk om dit later ook een ander te gunnen (mocht ik ooit een eigen paard hebben).

Dit is trouwens geen aanval dit hoor, iedereen moet met zijn paard doen wat goed voelt. Maar ik wil toch ook graag de kant belichten van bijrijders die het wel serieus nemen. En dat een samenwerking dan juist iets heel leuks kan zijn :)

Gini
Berichten: 17898
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-20 11:48

Maarja, er wordt nu echt wel weer dramatisch gedaan hoor. Persoon in kwestie rijdt al 10 jaar het paard van TS, 10 jaar, dat is een hele levensfase, zo een slechte, onbetrouwbare persoon zal het dan wel niet zijn. Alleen nu is er even een miscommunicatie, dat kan gebeuren.