Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 12 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Pony wil niet mee lopen

 
Profiel   

Hallo ik heb een verzorg pony ik mav er niet op rijden maar wandel best vaak maar ik loop tegen het probleem aan dat mijn pony gras wil eten. Ze gaat dan ik draf en stopt in eens dan pakt ze snel een paar happen gras dat doet ze telkens weer en daar door gaat de lol er een beetje van af. Hebben jullie tips waardoor ze makelijker mee loopt en naar me luistert.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-09-20 11:49 



 
Profiel   

Streng zijn. Ze neemt je nu in de maling want jij laat het toe. Vraag of de eigenaar/eigenaresse je eens wilt helpen, want je moet wel degen zijn die bepaald waar je heen wandelt. Niet de pony.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-09-20 11:52 



 
Profiel   

Leer de pony een commando (lichaamstaal) aan die je consequent geeft wanneer ze wél mag grazen.

Zolang je dat niet geeft, mag het dus niet. Dat creëert duidelijkheid voor de pony.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-09-20 11:54 



 
Profiel   

Haha ik heb hier plaatsvervangend lol om, want ja de pony doet dat omdat het steeds beloning op levert ( gras).

Wees duidelijker en consequent dat de pony niet mag eten onder het wandelen. Laat dat dan ook niet toe, ook niet voor 1 hapje.
Als je niet goed weet hoe je dat moet doen / oefenen laat dan de eigenaar eens mee gaan en vertellen / voordoen hoe het wel moet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-09-20 12:14 



 
Profiel   

De winst van de pony is dat verrukkelijke gras en daarvoor riskeert ze jouw boosheid. Blijkbaar is die boosheid nou niet zo heftig dat ze het er niet voor over heeft. Maw zorg ervoor dat jouw boosheid heftiger is dan het lekkere smaakje van dat gras.. Ofwel flink op haar mopperen als ze dat erg vindt, dan wel een beste tik op haar billen om haar weer voorwaarts te krijgen. Dat is de quick fix.

Wil je het goed doen dan ga je op grondwerkles zodat ze respect voor je krijgt het en naar je luistert om jou een plezier te doen en niet alleen om zere billen te vermijden..

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-09-20 12:33 



 
Profiel   

Mijn paardje doet dat ook ,liever gras gaan eten dan meelopen.Ik ga dan niet aan het halster rukken want ik denk dat dat niet zo goed voor hem is. Maar ik neem een zweepje mee en als hij niet mee wil lopen dan geef ik een (zacht) tikje op zijn achterhand.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-09-20 13:29 



 
Profiel   

Heb je iets aan deze website:

www.horsefulness.be

Ze heeft ook gratis e-boek op haar website. Het gaat over het neerzetten van een goede relatie tussen jou en je paard, vrienden worden. Dit begint in het weiland. Door gewoon bij je paard en zn kudde te zijn. Daar tijd doorbrengen zonder wat te vragen. Dan gebeurd er heel veel. Vanuit daar bouw je de relatie verder op.

Nog een tip: Leer je paardje eten en lopen zonder dat ze aan de lijn trekt. Dan kan ze tijdens de wandeling stukken en doen wat zij graag wilt en jou wensen gelijktijdig ook behartigen. Plus het is erg leuk om te doen.

Succes

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-09-20 15:22 



 
Profiel   

AlwaysH schreef
Streng zijn. Ze neemt je nu in de maling want jij laat het toe. Vraag of de eigenaar/eigenaresse je eens wilt helpen, want je moet wel degen zijn die bepaald waar je heen wandelt. Niet de pony.


Ligt eraan wat voor relatie je met je pony wilt. Wil je de baas over je pony spelen dan gaat het idd mis. Ik wissel vaak tijdens de wandeling met de leiding. Dan mag mijn pony ook de weg bepalen en soms ook of hij wil eten of niet. Dat voelt voor mij meer in balans en dat vind ik fijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-09-20 15:24 



 
Profiel   

Dat wil TS duidelijk niet, want pony doet het ongevraagd. Als jij vindt dat het bij jouw pony mag is dat prima. Ik heb ook wel eens lekker laten grazen. Dat is niet dezelfde situatie.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-09-20 16:00 



 
Profiel   

Rangeela schreef
AlwaysH schreef
Streng zijn. Ze neemt je nu in de maling want jij laat het toe. Vraag of de eigenaar/eigenaresse je eens wilt helpen, want je moet wel degen zijn die bepaald waar je heen wandelt. Niet de pony.


Ligt eraan wat voor relatie je met je pony wilt. Wil je de baas over je pony spelen dan gaat het idd mis. Ik wissel vaak tijdens de wandeling met de leiding. Dan mag mijn pony ook de weg bepalen en soms ook of hij wil eten of niet. Dat voelt voor mij meer in balans en dat vind ik fijn.


Dat doe ik ook, maar dat werkt pas nadat de pony weet dat jij de leider bent, en dat jij toelaat dat hij graast/de weg bepaalt. Niet omdat hij dat wil, maar omdat jij het toelaat :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-09-20 17:29 



 
Profiel   

Rangeela schreef
Ligt eraan wat voor relatie je met je pony wilt. Wil je de baas over je pony spelen dan gaat het idd mis. Ik wissel vaak tijdens de wandeling met de leiding. Dan mag mijn pony ook de weg bepalen en soms ook of hij wil eten of niet. Dat voelt voor mij meer in balans en dat vind ik fijn.

Hier is het nog te vroeg voor. Zo te lezen bepaald de pony nu altijd wat hij of zij wil en dat moet eerst maar eens andersom zijn zodat er respect naar TS komt. Daar moet de TS eerst aan gaan werken en als ze snapt hoe het spelletje werkt dan kun je wanneer TS dat wil de pony tijdens het wandelen ook laten grazen. Maar vervolgens ook weer makkelijk aan de pony laten weten wanneer het genoeg is geweest en dat die weer netjes mee dient te lopen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-09-20 17:31 



 
Profiel   

Ik heb het bij mijn verzorgfjord op commando gezet. Zorgen dat je haar/hem net iets voor bent en er een woord op plakken. Bij mij is dat "ga maar" en na een paar happen zeg ik "gedaan" en moet ze weer meelopen.
De keren dat ze het doet zonder commando, krijgt ze een (zacht)tikje met het uiteinde van het halstertouw op haar kont en een strenge "nee".
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-10-20 17:24 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 12 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen