Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 2 van de 2 [ 32 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2
Plaats een nieuw onderwerp

Ik ben bang dat mijn verzorgpony niet van me houd.

 
Profiel   

TS, je vermenselijkt je paard. Een paard is geen mens, en heeft niet de complexe sociale banden en emoties die wij hebben. Het is een uitsluitend menselijke kwaliteit om van elk mogelijk object te kunnen houden. Dieren hebben dat niet. Een paard zal nooit van een mens 'houden' zoals jij hoopt dat jouw paard doet. Een paard kan op termijn fijne associaties bij jou krijgen en je daarom 'leuk' vinden en je enigszins leren vertrouwen, maar het blijft een dier waarbij het dierlijk instinct áltijd voor gaat.

Een paard heeft ook dagen waar die ergens wel of geen zin in heeft, en het heeft weinig zin om enorm te lopen pushen als je merkt dat je paard gewoon echt even geen zin heeft in 'kunstjes'. Dan ook nog boos worden maakt het nou niet echt leuker voor je paard, en ze zal het ook echt niet begrijpen als je dan wat tegen haar zegt. Ze is het nu vast al weer vergeten, maar maak er echt geen gewoonte van. Boos worden en lopen schreeuwen als het even niet wil is echt idioot en dat moet je jezelf echt afleren. Ik betwijfel ook of de leeftijd op je profiel wel klopt...
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-03-21 15:11 



 
Profiel   

Eva_de_Beer schreef
TS, je vermenselijkt je paard. Een paard is geen mens, en heeft niet de complexe sociale banden en emoties die wij hebben. Het is een uitsluitend menselijke kwaliteit om van elk mogelijk object te kunnen houden. Dieren hebben dat niet. Een paard zal nooit van een mens 'houden' zoals jij hoopt dat jouw paard doet. Een paard kan op termijn fijne associaties bij jou krijgen en je daarom 'leuk' vinden en je enigszins leren vertrouwen, maar het blijft een dier waarbij het dierlijk instinct áltijd voor gaat.

Een paard heeft ook dagen waar die ergens wel of geen zin in heeft, en het heeft weinig zin om enorm te lopen pushen als je merkt dat je paard gewoon echt even geen zin heeft in 'kunstjes'. Dan ook nog boos worden maakt het nou niet echt leuker voor je paard, en ze zal het ook echt niet begrijpen als je dan wat tegen haar zegt. Ze is het nu vast al weer vergeten, maar maak er echt geen gewoonte van. Boos worden en lopen schreeuwen als het even niet wil is echt idioot en dat moet je jezelf echt afleren. Ik betwijfel ook of de leeftijd op je profiel wel klopt...

Ik schrok ook even van de leeftijd in het profiel.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-03-21 15:14 



 
Profiel   

Hier lopen de pony's me ook achterna. Maar dat komt omdat ik ze meestal voer als ik bij ze kom, dus dat is echt geen liefde hoor. Als ik dan niks bij me heb lopen ze net zo hard weer weg. _O-

Ik durf zelfs het penny-moment wat ik laatst met de oudste had niet liefde te noemen. Pony had zich losgerukt van de trailer en wandelde los over de parkeerplaats bij het bos. Mijn moeder had net de andere los gemaakt om hem in de trailer te zetten. De losgerukte pony dacht dat ze zijn vriend ging ontvoeren en wilde hem volgen en trok zich daarom los. En eenmaal los besloot hij zelf even op ontdekking te gaan. Hij wilde dat zijn vriend hem volgde, maar helaas werd die vastgehouden dus die kon niet volgen. Een andere ruiter was al een wortel voor hem aan het pakken toen mijn pony mij weer zag. Dus ik op mijn hurken en hem roepen en ja hoor meneer kwam heel penny op een drafje op me af. En dat was zonder dat ik snoep op zak had.
Nu zal je denken dat is omdat hij van je houdt <3
Maar nee, dat is omdat hij afgedwaald was van de kudde waar hij bij hoort en daar wel heel onzeker van werd toen hij niet werd gevolgd door zijn kudde. Dus de enige manier voor hem om zich weer zeker te voelen was om terug te keren naar zijn kuddeleden. Ik stond toevallig het dichtst bij hem, daarom had ik een aantrekkingskracht op hem. Daarnaast maakte ik me klein voor hem, dus ik was niet zo bedreigend. Ik heb wel een vertrouwingsbond met deze pony overigens in dat we elkaar blindelings durven te vertrouwen. Maar dat is ontstaan vanuit stabiel leiderschap van mijn kant, we weten goed wat we van elkaar kunnen verwachten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-03-21 15:29 



 
Profiel   

Ik heb zo iets van, stop even met die oefening en inderdaad laat zien dat je nog steeds van hem houdt. Misschien iets minder constant zijn? Dus meer variatie in het ritme. Ik bedoel hier mee niet op dezelfde rijden als vorige week enzo. Vraagt natuurlijk veel, maar lijkt mij ook niet leuk wetend dat ik deze dag trucjes moet doen wat ik niet snap en morgen moet lopen ofzo.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-03-21 10:59 



 
Profiel   

Juut schreef
Lukte oefeningen op concours beter omdat de paarden hun best wilden doen voor hun mens, of gewoon omdat ze scherper waren door de vreemde omgeving?

Ik heb nog geen enkel paard gekend dat beter werd als ze scherper worden van de omgeving. Ik heb wél al paarden gehad die me flink uit de brand trokken gedurende proeven als mijn lijf het liet afweten. Als er nu een moment is om te doen alsof hun neus bloed en alleen te doen wat ik kan vragen op zo'n moment (weinig dus) dan is het zo'n moment wel. En toch gaat de focus van mijn gewoonlijk neurotische dramaqueen dan geheel naar mij en doet hij zijn uiterste best om te begrijpen wat ik wil. Terwijl ik op zo'n moment hem totaal niet kan steunen of begeleiden.

Ik heb altijd een beetje compassie met mensen die denken dat paarden niet kunnen houden van mensen. :) Aan de andere kant weet je natuurlijk ook niet wat je mist als je nooit die connectie gehad hebt met een dier. :)
Ik durf er mijn hoofd op inzetten dat die twee wat hier staan van me houden. :) Die laten allebei hun eten staan voor me zonder dat ik dat moet afdwingen.

In TS haar geval denk ik dat je gewoon een beetje te lang door gegaan bent TS. :) die "nog één keer" is vaak een valkuil. Want op het punt dat je denkt "nog eentje en ik stop" weet je eigenlijk al dat de concentratie van het dier op is/het dier toe is aan rust. :) Eigenlijk moet je op dat punt gewoon stoppen. Niet "nog eentje" want die ene gaat zelden goed. :)
Paarden zijn de meest vergevingsgezinde wezens op aarde, dus jouw verzorgpony zal je heus niet stom vinden nu. :(:)
De volgende keer gewoon met een schone lei en frisse moed weer met haar bezig gaan maar optijd stoppen! ;)


Laatst bijgewerkt door Ayasha op 23-03-21 11:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-03-21 11:10 



 
Profiel   

Gaabje schreef
Misschien ben je ook iets te lang bezig geweest en was haar concentratie op. De volgende keer stoppen als je merkt dat ze haar concentratie verliest zal vast helpen. Zeker als ze het in het begin wel goed doet.


Precies.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-03-21 11:12 



 
Profiel   

Echt super bedankt allemaal, jullie hebben me echt geholpen! Ik heb de afgelopen dagen lekker met haar gereden en ze deed het super we hebben dressuur gedaan en ook even lekker zonder zadel gereden. Ik heb niet het gevoel dat ze het zich nog herinnerd. Ik zal inderdaad niet meer zo lang door gaan dat is een goede tip. Bedankt!!
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-03-21 11:19 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 2 van de 2 [ 32 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen