Bijrijder zoeken?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
woej
Berichten: 6
Geregistreerd: 21-03-21

Bijrijder zoeken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-21 16:04

Hoi, sorry als dit topic verkeerd staat ik ben een beetje nieuw op bokt
Ik heb nu een half jaar een pony, het is een nu 4 jarige e-pony. Ik heb een blessure waardoor ik alleen op goede dagen even kan rijden, welke ik de laatste tijd niet veel heb. We zijn nu veel bezig met grondwerk en gewoon een beetje spelen, we hebben een goede klik dus het is best leuk. Nou vroeg ik mij af of het handig is om een bijrijder te zoeken die af en toe even wil rijden zodat hij wel blijft leren op dat gebied. Hij is best eenkennig en gedraagt zich niet fatsoenlijk bij veel andere mensen (Bijten, duwen, doorheen lopen en compleet negeren, echt een clown dus. Het heeft mij ook even gekost om hem zo ver te krijgen dat hij zich bij mij wel gedraagt). Als ik een bijrijder zou nemen zou ik in ieder geval iemand willen die vriendelijk rijd. Wat zouden jullie mij aanraden? Is een bijrijder handig en fijn in dit geval of is het beter om hem even met het rijden met rust te laten en dat ik hem zelf weer oppak als het weer kan?

Maldita
Berichten: 96
Geregistreerd: 13-02-21
Woonplaats: Vught

Re: Bijrijder zoeken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-21 16:06

Het is net wat je zelf wilt denk ik: wil je dat je paard blijft leren onder het zadel? Een paard zal het rijden natuurlijk niet missen, dus voor hem hoef je het niet te doen.

Roos_h

Berichten: 111
Geregistreerd: 01-03-20
Woonplaats: Haarlem

Re: Bijrijder zoeken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-21 16:08

Voor het paard zal het niet uit maken als jij even een tijdje niet rijdt. Zeker voor zo'n jonge pony is het juist goed om hem even een tijdje rust te geven en lekker lol te maken met elkaar.

Overigens vind ik bijten, duwen, doorheen lopen en compleet negeren niet echt klinken als een 'clown' maar gedrag waar je echt iets aan moet doen.

Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-21 16:15

Roos_h schreef:
Voor het paard zal het niet uit maken als jij even een tijdje niet rijdt. Zeker voor zo'n jonge pony is het juist goed om hem even een tijdje rust te geven en lekker lol te maken met elkaar.

Overigens vind ik bijten, duwen, doorheen lopen en compleet negeren niet echt klinken als een 'clown' maar gedrag waar je echt iets aan moet doen.

Dit!
Ik zou heel rap iemand zoeken die hem gewoon goed op zijn plek zet.
Dit is gewoon onopgevoed gedrag.

Ik zou dan juist wel gaan rijden, 4 jaar is een prima leeftijd om rustig te beginnen.

woej
Berichten: 6
Geregistreerd: 21-03-21

Re: Bijrijder zoeken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-21 16:20

Bedankt voor de reacties, op zijn gedrag: Ik ben er mee bezig geweest en bij mij is dat nu helemaal weg, ik weet alleen niet hoe ik het zo moet trainen dat hij dat bij anderen niet doet. Er is een vriendin van mij mee bezig geweest en nu doet hij dat bij haar ook niet meer maar nog steeds bij anderen wel, maar misschien wordt dat wel minder met de tijd

woej
Berichten: 6
Geregistreerd: 21-03-21

Re: Bijrijder zoeken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-21 16:22

En hij is niet gemeen aan het doen heb ik het idee, niet agressief. Hij is best laat geruind dus misschien komt daar het bijten vandaan

Roos_h

Berichten: 111
Geregistreerd: 01-03-20
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-21 16:25

Het is denk ik belangrijk dat iedereen die hem in de hand krijgt weet van zijn gedrag en dus op dezelfde consequente manier ermee omgaat. Het kan trouwens zo zijn dat dat bijten komt door het tanden wisselen bijvoorbeeld, ik weet niet of je dat van hem weet?

Verder kan grondwerk ook helpen, ook al doet hij het bij jou niet meer. Jullie leren dan beter communiceren en als hij jou beter begrijpt zou het kunnen dat hij dat vervelende gedrag ook niet meer bij anderen vertoont.

Natuurlijk mag zo'n pony wel wat aan het werk worden gezet, maar ik denk niet dat je actief op zoek hoeft naar iemand die hem heel fanatiek gaat rijden.

woej
Berichten: 6
Geregistreerd: 21-03-21

Re: Bijrijder zoeken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-21 16:26

Met tanden wisselen weet ik niet, er is in ieder geval niks mis met zijn gebit, dat is laatst gecontroleerd