Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 4 [ 78 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Advies over hoe om te gaan met eigenaar

 
Profiel   

Hoi,

Mag ik jullie advies vragen ?

Ik ben lang eigenaar geweest. Maar nu zoek ik een leuk verzorgpaard omdat ik de verantwoordelijkheid van een eigen paard even niet wil. (Een bejaard paard brengt een hoop zorg met zich mee.)

Ik heb een paardje gevonden wat 50 € per maand kost voor 1 dag in de week. Ik mag longeren en grondwerk doen. Maar qua grondwerk kent het paard nog niets. Ik zou dit dus vanaf 0 op moeten bouwen wat ik op zich leuk vind om te doen. Het paard is wel heel dominant en staakt en loopt over je heen wanneer hij iets nieuws te leren heeft. Op zich niet iets wat me afschrikt. Het paard traint mij in slim, alert, rustig, duidelijk en consequent zijn :)

Nu is de eigenaar er altijd bij en geeft die veel instructies over hoe hij het precies wil zien. Dat gaat echt over alles; hoe ik het halstertouw aan het halster klik bij het poetsen. Hoe ik hem poets, waar ik hem poets, hoe laat ik op stal ben, met wie ik op stal praat, hoe ik het gangpad doorloop met het paard, alles. Instructies over hoe ik longeer waren er ook maar zijn iets afgenomen, maar waar ik longeer wordt wel door de eigenaar bepaald. Ik laat al weten welke oefeningen ik van plan ben om te doen in de hoop daar iets vertrouwen door te krijgen. Bv. Halthouden /stappen aan de hand oefenen. Dan wordt er gelachen en gezegd dat dat nu niet zo’n goed moment is, hier en daar om.

We zijn de proefmaand al door. Ik heb al eens aangegeven dat ik best alleen wil gaan en er alle vertrouwen in heb dat er geen gevaarlijke situaties ontstaan. Hij geeft aan mij wel te vertrouwen maar het paard niet.

Is dit normaal? Moet je dit als verzorger gewoon accepteren? Verwacht ik er teveel van als ik vind dat wanneer ik betaal ik ook de vrijheid wil hebben om binnen kaders mijn eigen gang te kunnen gaan?
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-05-21 10:13 



 
Profiel   

Ik vind het al niet normaal dat je 50,- moet betalen voor alleen longeren en grondwerk en een paard op t leiden hierin... zeker als iemand dan ook nog eens op je vingers gaat zitten kijken.
Mocht je nu nog mogen rijden maar goed..

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-05-21 10:15 



 
Profiel   

Ergens vind ik het logisch dat de eigenaar met je mee wil kijken maar je wil op een bepaald punt toch ook vrij gelaten worden. Ik zou dit geen wenselijke situatie vinden

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-05-21 10:16 



 
Profiel   

50 euro betalen om zijn paard te longeren en ook nog tot op de milimeter regel precies te doen hoe hij het wil??

WEGWEZEN!!!!

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-05-21 10:17 



 
Profiel   

Ik was allang weg gegaan dit is niet normaal hoor.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-05-21 10:17 



 
Profiel   

Pff, klinkt als iemand die niet kan loslaten. :=
Sowieso vind ik 50 euro voor 1x per week grondwerk doen totaal niet in verhouding. Ik betaalde meestal 50 euro voor 2x per week rijden.
Zou lekker op zoek gaan naar een ander verzorgpaard, met jouw ervaring zijn er vast genoeg mensen die je als verzorger zouden willen.


Laatst bijgewerkt door Selina op 03-05-21 10:24, in het totaal 2 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-05-21 10:18 



 
Profiel   

Sorry, maar waarom zou je 50 euro betalen om een beetje opvoedwerk te mogen doen waar de eigenaar zelf geen zin of tijd voor heeft?
Ik zou helemaal niets betalen om andermans beest te vermaken.

Verder zou ik helemaal gek worden van zo'n bemoeizuchtig iemand en maken dat ik weg kwam.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-05-21 10:18 



 
Profiel   

Ik vindt dit ook wat duur, ik heb nooit wat voor die van mij gevraagd. Was allang al blij als ik een goed en betrouwbaar iemand kon vinden...
Goed ik kan niet in jouw portemonnee kijken, ondanks dat ik het nooit zou doen blijft het jouw keuze. Heb je dit geld er voor over en heb je het er voor over dat je wellicht nog wel een half jaar continue bekeken wordt door de eigenaar?

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-05-21 10:18 



 
Profiel   

De vraag is niet of je dit moet accepteren - maar of je er op deze manier plezier uithaalt. Daar zou ik goed over nadenken, of over in gesprek gaan met de eigenaar. Je mag best aangeven wat jouw verwachtingen zijn (vertrouwen krijgen en alleen kunnen gaan), vooral gezien je netjes een vergoeding betaalt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-05-21 10:19 



 
Profiel   

Hier zou ik accuut de kriebels van krijgen. En ook gelijk weg zijn. Je hebt er in het begin bij zijn en er in het begin bij zijn. Maar wat jij omschrijft vind ik wel erg ver gaan! Ik vind het bedrag ook niet in verhouding staan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-05-21 10:20 



 
Profiel   

Selina schreef
Pff, klinkt als iemand die niet kan loslaten. :=
Sowieso vind ik 50 euro voor 1x per maand grondwerk doen totaal niet in verhouding. Ik betaalde meestal 50 euro voor 2x per week rijden.
Zou lekker op zoek gaan naar een ander verzorgpaard, met jouw ervaring zijn er vast genoeg mensen die je als verzorger zouden willen.


Ze komt 1x per week, niet 1x per maand. Maar ik ben het met je eens, €50 is teveel voor wat je mag...of 'moet'.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-05-21 10:23 



 
Profiel   

50 euro p/m voor 1x per week komt neer op zo'n 12,5 euro per keer. Afhankelijk van waar je zit en hoe oud je bent kan je er ook voor kiezen daar 2 à 3 keer per maand van te lessen op een manegepaard. Dan kan je lekker een half uurtje tutten, poetsen en opzadelen en een uurtje lessen. Da's wel een stuk leuker dan wat je nu doet denk ik.

Het is voor niemand relaxed om alleen maar onder minutieus toezicht bezig te mogen met een paard. Het klinkt ook niet erg leuk voor je om te doen. Verlies niet uit het oog dat dit een hobby is, en dat het wel leuk moet blijven.

Alleen longeren/grondwerk met een projectpaard zou wat op moeten brengen, dat het wat kost vind ik belachelijk.


Laatst bijgewerkt door Eva_de_Beer op 03-05-21 10:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-05-21 10:24 



 
Profiel   

Bellatrix schreef
Selina schreef
Pff, klinkt als iemand die niet kan loslaten. :=
Sowieso vind ik 50 euro voor 1x per maand grondwerk doen totaal niet in verhouding. Ik betaalde meestal 50 euro voor 2x per week rijden.
Zou lekker op zoek gaan naar een ander verzorgpaard, met jouw ervaring zijn er vast genoeg mensen die je als verzorger zouden willen.


Ze komt 1x per week, niet 1x per maand. Maar ik ben het met je eens, €50 is teveel voor wat je mag...of 'moet'.


Ik bedoelde 1x per week, te snel getypt. Zal het even aanpassen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-05-21 10:25 



 

Mijn verzorgers betalen geen bijdrage en ik heb hen ook vrij snel alleen gelaten met mijn paarden. Beide dieren moet je heel kordaat aanpakken en ze weten heel goed dat ze hun manieren moeten houden als ik in de buurt ben. De jongste valt nog mee, die is het minst dominant. Mijn 20-jarige kan echter wel een respecloze etterbak zijn. Ik heb zijn verzorger vanaf het begin heel duidelijk gezegd hoe hij met dit paard moet omgaan, maar uiteindelijk heeft iedereen toch zijn eigen stijl. De eerste maanden heeft mijn oudje heel fijn gereageerd, nu beseft ie plots dat zijn verzorger veel sneller toegeeft als de baas en loopt ie er meer als de kantjes vanaf. Soms ben ik bang dat er hierdoor afgehaakt gaat worden, terwijl het echt een mega meewerkend paard is zodra je duidelijke grenzen stelt. Misschien is deze eigenaar bang dat je gaat afhaken en zit ie erbovenop vanuit de overtuiging dat ie je heel strikt moet begeleiden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-05-21 10:25 



 
Profiel   

Gulpje schreef
50 euro betalen om zijn paard te longeren en ook nog tot op de milimeter regel precies te doen hoe hij het wil??

WEGWEZEN!!!!


Dat dacht ik ook! Of 50 euro toe krijgen....

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-05-21 10:25 



 
Profiel   

Ik vind dit wel erg ver gaan hoor en een hoop geld voor een maal in de week.
Persoonlijk zou ik niet gediend zijn van deze verregaande bemoeienis. Leuk dat deze de eerste paar keer wil helpen maar als hij geen vertrouwen in je heeft zou ik afhaken. Ik ga geen €50 betalen om als een klein kind behandeld te worden.

Ik zou verder gaan kijken, er zijn vast eigenaren van paarden die wel blij zijn met het werk dat jij ze uit handen neemt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-05-21 10:27 



 
Profiel   

Haha, 50 euro betalen (ipv krijgen!) per maand om een zéér twijfelachtig paard te mogen opvoeden _O-
Ik begrijp niet dat je zo'n deal zelfs overweegt, de nederlandse paardenwereld blijft me toch verbazen...

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-05-21 10:27 



 
Profiel   

Als je niet mag rijden, dan zou ik sowieso al niet betalen eigelijk.

Wat de eigenaar betreft begrijp ik dat hij/zij het paard niet alleen vertrouwt als deze effectief dominant/drammerig/... is. Hij/zij weet ok de eigenaar altijd aansprakelijk is bij ongevallen. Maar het moet wel leuk blijven natuurlijk. Ik zou met deze persoon even willen praten over hoe jij je bij deze situatie en de constante stroom van tips voelt en wat jou verwachtingen zijn. Ik denk dat ‘laat me alleen’ zeker in het begin geen realistische verwachting is, maar een tussenweg is mogelijk om te vragen om een half uur met het paard te werken zonder commentaar. Dat hij/zij er wel bij is, maar alleen observeert of andere dingen doet op stal en achteraf nog de optie heeft om bij te sturen als er dingen zijn waar hij echt niet mee kan leven. Gaat dat goed, dan kan je daarna nog afspreken een boekje te maken of een berichtje te sturen als je bent geweest.
Probeer er wat een balans in te vinden, maar weer ook niet bang om het gewoon te melden of ermee te stoppen als je je er niet goed bij voelt. Want heel eerlijk... deze eigenaar klinkt wel niet echt ‘normaal’.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-05-21 10:30 



 
Profiel   

Wauw, 12,50 om te mogen longeren/grondwerken, het paard op te leiden, en een beetje als kleuter behandeld te worden. En welk deel van dit wekelijkse feest vind je precies zo leuk?

Er is geen norm gesteld voor wat 'normaal' is, en wat je mag of moet op jouw dagen, is ook iets tussen jou en de eigenaar. Zou mijn kopje thee niet wezen in ieder geval.

Zit je in een regio waar nauwelijks paarden te vinden zijn ofzo?

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-05-21 10:30 



 
Profiel   

Spullen pakken en wegwezen. 1x in de week grondwerk mogen doen met een paard? Die eigenaar heeft een mazzeltje, 50 euro krijgen voor iemand die het paard opvoed. Beetje omgekeerde wereld.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-05-21 10:31 



 
Profiel   

Ceropegia schreef
Is dit normaal? Moet je dit als verzorger gewoon accepteren? Verwacht ik er teveel van als ik vind dat wanneer ik betaal ik ook de vrijheid wil hebben om binnen kaders mijn eigen gang te kunnen gaan?


Eigenlijk maakt dit niet uit, wat wij vinden.
Het is jouw geld, jouw tijd, jouw verzorgpaard, wat normaal is, is dus wat jij normaal vindt. Als jij er op deze manier voldoende plezier uithaalt en het is jou de 50 euro waard, dan is het normaal. Als jij vindt dat een verzorgpaard meer zelfstandigheid inhoudt en je voor dat geld meer vrijheid wilt en meer met het paard wilt doen, dan moet je ofwel het gesprek met de huidige eigenaar grondig aangaan en zien wat er kan veranderen ofwel - en dat lijkt me meer waarachtig - op zoek naar een ander verzorgpaard.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-05-21 10:35 



 
Profiel   

Raar

Eerste keren idd er bij heel normaal, zeker als een paard gebruiksaanwijzing heeft. Maar na 1/2x uitleg moet je al een heel eind zijn. Ook; lijkt me super irritant continue zo op je vingers gekeken te worden. Ondermijnt vgm ook beetje het concept van bijrijder/verzorger (tenzij hij eigenlijk gewoon les wil geven maar dan moet dat de duidelijke insteek van beide zijn). Lijkt me ook zo veel gedoe

Heeft hij geen instructie van wie je les kan nemen om de week ofzo?
Dit lijkt me geen fijne situatie

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-05-21 10:40 



 
Profiel   

Gini schreef
Ceropegia schreef
Is dit normaal? Moet je dit als verzorger gewoon accepteren? Verwacht ik er teveel van als ik vind dat wanneer ik betaal ik ook de vrijheid wil hebben om binnen kaders mijn eigen gang te kunnen gaan?


Eigenlijk maakt dit niet uit, wat wij vinden.
Het is jouw geld, jouw tijd, jouw verzorgpaard, wat normaal is, is dus wat jij normaal vindt. Als jij er op deze manier voldoende plezier uithaalt en het is jou de 50 euro waard, dan is het normaal. Als jij vindt dat een verzorgpaard meer zelfstandigheid inhoudt en je voor dat geld meer vrijheid wilt en meer met het paard wilt doen, dan moet je ofwel het gesprek met de huidige eigenaar grondig aangaan en zien wat er kan veranderen ofwel - en dat lijkt me meer waarachtig - op zoek naar een ander verzorgpaard.


Dit.

Ik had al naar een ander paard opzoek gewest. Zelf zou ik hier ook geen 50 euro per maand voor over hebben.

TS, Ik vind het logisch dat een eigenaar graag ziet dat je sommige dingen op een bepaalde manier doet, maar dit klinkt alsof dat hij er niet zoveel vertrouwen in heeft (ook al zegt hij dat het niet aan jou ligt). Als hij wil dat iemand z'n paard oppakt dan moet hij ook dat vertrouwen geven. En ook als hij straks niet meer met je mee gaat, kun je dan alsnog met hem door één deur? Ik vind het toch ook wel belangrijk dat je fijn met een eigenaar overweg kan als je een paard verzorgt. Je hoeft geen dikke vrienden te worden maar een klik en overeenstemming is wel fijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-05-21 10:45 



 
Profiel   

Ik heb ook zo het gevoel dat je met deze eigenaar niet gaat kunnen praten. Je kunt eerlijk aangeven wat je dwarszit naar denk dat je dan tegen een muur opbotst en hij aangeeft: daar is het gat van de deur.

En heel eerlijk, ik zou dit niet volhouden en vooral niet leuk vinden. Je doet dit voor je hobby/passie en betaald ervoor... Dit is niet grappig meer.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-05-21 10:47 



 
Profiel   

Nou gezien het feit dat ik hier geen verzorgster kan vinden zou ik mijn handjes dichtknijpen en zeker geen geld vragen. Ik denk dat er leukere combi’s te vinden zijn.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-05-21 10:48 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 4 [ 78 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen