Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 3 [ 73 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Verzorgers en bijrijders: wat is normaal?

 
Profiel   

Hi all,

Kan bijna niet geloven dat ik dit nog moet navragen, maar even voor mijn eigen begrip.

Ik hoor en lees verschillende dingen over afspraken die je maakt met een bijrijder en/of verzorger. Wat is gebruikelijk? Vooral rondom kosten. De een vraagt aan de bijrijder een maandelijkse vergoeding voor de zorg en het rijden van het paard, maar ik hoor ook verhalen vanuit de bijrijderskant. Die [vinden dat zij meoten] tegemoet worden gekomen in hun gemaakte kosten. Denk hierbij aan benzine of lessen o.i.d. Wat is gebruikelijk? Zelf, als jaren verzorger en bijrijder te zijn geweest is het nooit uberhaupt in mij op gekomen om geld te vragen aan de eigenaren, maar tijden veranderen blijkbaar. Ik hoor teveel verschillende verhalen hierover en zie echt even door de bomen het bos niet meer..

Dank alvast!
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-11-21 12:26 



 
Profiel   

Ik verplaats dit topic naar Verzorgpaarden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-11-21 12:30 



 
Profiel   

C_arola schreef
Ik verplaats dit topic naar Verzorgpaarden.


Sorry, wist niet dat er een aparte topic voor was. Bedankt in ieder geval!

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-11-21 12:31 



 
Profiel   

Ik rijd momenteel paarden bij, IK hoef er niet voor te betalen maar ik krijg ook niet betaald. Toen ik voor het eerst hoorde dat er mensen zijn die betalen voor een verzorg/bij rijpaard moest ik wel even achter me oren krabben. Maar misschien zit ik in een luxe positie hoor.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-11-21 12:33 



 
Profiel   

Ik heb altijd met onze bijrijders de afspraak gehad dat zij meebetalen met de dagen dat ze rijden
Toen mijn paarden voor 350 per maand stonden, was dat 350/7= 50 euro per dag, dus als ze 2 dagen reden was dat 100 euro per dag. Ik laat de paarden dan ook zelf die dag staan, dus ze mogen doen wat ze willen :)
Later kon ik een doe het zelf stal huren, die veel goedkoper was maar waar de paddock moest worden uitgemest, toen hebben we overlegd en hebben zij de paddocks uitgemest in ruil voor rijden.

Ik heb zelf nog nooit betaald voor een bijrijder, wel heb ik toen ik zwanger was en nu ik mijn heup heb gebroken mijn instructeur en een andere ervaren ruiter die mijn paarden doortrainen, die betaal ik dan wel weer, maar daar verwacht ik dan ook wat meer van :)


Laatst bijgewerkt door guppekop op 03-11-21 12:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-11-21 12:34 



 
Profiel   

Ik ben van mening dat het in de meeste gevallen een win-win situatie voor beide partijen is en dat er geen financiële vergoeding tegenover moet staan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-11-21 12:35 



 
Profiel   

Hangt er vanaf.

Ik heb nooit aan bijdragen gedaan voor een bijrijder, want ik vind het juist fijn dat iemand één dag in de week mijn paard rijdt en ik zelf niet heen hoef, ook valt ze extra in als ik ziek/druk ben of als ik op vakantie ben.

Het hangt af van het niveau of ik lessen 'verplicht', dat heb ik bij een vorige bijrijder wel gedaan omdat haar niveau anders was en ik wel graag wilde dat ze op een zelfde manier leerde rijden.

Voor de rest ben ik gewoon blij dat iemand anders ook happy met mijn paard is en dat ze ook blijft wennen aan andere mensen die alles net weer wat anders doen.

Als ik een advertentie plaats dan zet ik er altijd wel in dat ik een vergoeding wil, dat scheelt meestal heel veel toeloop.

Gesloten portemonees vind ik fijn, ik zorg altijd wel voor een cadeautje na een vakantie of voor Sinterklaas/kerst.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-11-21 12:41 



 
Profiel   

Tsja het ligt compleet aan de situatie en aan beide partijen.
Rijd je een paard in of train je het paard naar een hoger niveau, dan vind ik zeker niet dat je als bijrijder extra hoeft te betalen. Helemaal als je daarbij ook nog klusjes zoals uitmesten doet. Ik heb vroeger zelf ook wel wat geld gekregen voor het inrijden van bijrijdpaard.
Train je het paard niet, of is het zelfs een echt leerpaard (bijvoorbeeld iemand die vanuit een manege komt of wanneer het paard een braaf recreatiepaard is), dan vind ik dat de bijrijder best een bijdrage mag geven. Tenzij je veel klusjes doet misschien.
Beschouw je het paard als praktisch eigen paard (mijn geval) dan vind ik dat je ook prima dingen kan betalen zoals voer, hoefsmid, tuig etc.
Maar dat is mijn mening. En het ligt dus ook compleet aan beide partijen.

Zelf zou ik alleen betalen voor een bijrijdpaard wanneer ik er dan ook echt dingen over mag beslissen, meer als lease paard dus.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-11-21 12:42 



 
Profiel   

Dat hangt er helemaal van af.
Wat is bijv. het rijtechnisch niveau van de bijrijder?
Neemt deze ook een deel van de verzorging (voeren, uitmesten) voor zijn/haar rekening?

Iemand die jouw paard echt traint op een manier waar jij als ruiter profijt van hebt, en die ook structureel bijdraagt in de verzorging, zo iemand zou daar wel wat financiële compensatie voor kunnen vragen.
Gaat het om een bijrijder die zelf gewoon regelmatig lekker wil rijden, geen bijzonder niveau heeft en verder ook geen tijd/zin heeft in extra verantwoordelijkheden, dan ligt het meer voor de hand dat diegene een bijdrage betaalt.

Persoonlijk vind ik het geven en nemen. Ik heb een superfijne bijrijder (tevens goede vriendin) voor 1 van onze paarden, die volledig de vrijheid heeft om te rijden wanneer zij wil, maar zij heeft het paard zelf ingereden en helpt ook regelmatig mee. Ik vertrouw haar 200%. Zo is het voor ons in balans.


Laatst bijgewerkt door Askja op 03-11-21 12:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-11-21 12:44 



 
Profiel   

Toen ik zelf een paard had en bijrijder (2 dagen pw) vroeg ik daar niets voor.
Ik was al blij dat hij beweging en aandacht kreeg :) was ook een fijn leerpaard voor mijn bijrijder (ZZ-L/ZZ-Z nivo)

Ik heb nu zelf een bijrijd paard, 3 x pw, daar betaal ik ook niets voor.
Ik doe wel af en toe supplementen, spullen, lekkers of fysio/osteo.

Ik snap heel dat laten betalen niet eerlijk gezegd.
Ruiter betalen is alleen an de orde als ze het paard op een veel hoger nivo brengen (in korte tijd), training, wedstrijden of voor verkoop.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-11-21 12:44 



 
Profiel   

guppekop schreef
Ik heb altijd met onze bijrijders de afspraak gehad dat zij meebetalen met de dagen dat ze rijden
Toen mijn paarden voor 350 per maand stonden, was dat 350/7= 50 euro per dag, dus als ze 2 dagen reden was dat 100 euro per dag. Ik laat de paarden dan ook zelf die dag staan, dus ze mogen doen wat ze willen :)


Sinds wanneer zitten er 7 dagen in een maand? :+

Ik heb nooit betaald, en mocht er een verzorgster komen ooit, dan hoeft die ook niet te betalen. :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-11-21 12:46 



 
Profiel   

Er is geen gebruikelijk :)
En dit is de eeuwige discussie :D

De meeste bijrijders hebben niet het niveau dat ze trainen, wel dat ze het paard beweging geven.
In die zin zou het raar zijn als ze betaald werden.
Wel gebruiken ze spullen van de eigenaar en uiteraard ook het paard. Zonder kosten zou vreemd zijn wat dat betreft.
Maar als ze dan weer klusjes doen als stallen mesten of hooi klaar zetten betaald dat in natura terug.
Dat een bijrijder moet betalen en klusjes vind ik dan ook niet passend.
Maar zonder klusjes iets betalen wel weer terecht, hobby kost geld.


Ik de gek heb gratis mijn paarden aangeboden zonder ook maar klusjes te doen en ervaren dat simpele afspraken als je afgesproken tijd niet eens nageleefd werden.
Dus om die ergernis te compenseren zou ik hier niet meer een gratis paard aanbieden.
Blijkt de bijrijder dan toch wel afspraken na te komen kan dat nog veranderen.

Maar dit is mijn mening

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-11-21 12:47 



 
Profiel   

Ik heb nooit een bijdrage gevraagd
Maar wel dat ze bij mijn instructrices lessen en dit zelf betalen.
Toen we doe het zelf stonden was de enige bijdrage die ik vroeg dat er geholpen werd met uitmesten van de wei, op dagen dat mijn vriend en ik niet thuis zijn. Nu staan we vol pension en vraag ik geen bijdrage.

Heb 1x een bijrijder laten lessen bij instructeur naar keuze (want zij had hem graag. En eigen lesgevers mochten niet). Ben nu half jaar later nog steeds aan het proberen mijn paard terug op de rails te krijgen. (Hij is ten minste niet meer teugel kreupel. Dat scheelt)
Voor de ene bijrijdster is dit zelf lessen en lessen betalen nu we verhuisd zijn dus duurder als voor de andere. Maar de ene kwam van manege niveau en heeft mijn paard met haar lesgever naar haar keuze “verpest” dus nu mag ze het op eigen kosten rechtbrijen nu ik ergens sta met goede instructie en eigen instructie welkom.
De andere rijd mijn andere paard netjes, ze verbeterd hem zelfs. Dus zij neemt ook haast geen lessen en krijgt hulp van mij als ik tijd heb, wat haar dus goedkoper uitkomt.

Mijn paarden worden verzorgd, maar zou niet weten waarom ik zou moeten betalen. Bijrijders hebben geen kosten (behalve de lessen) die ze met eigen paard wel zouden hebben. En kunnen groeien en leren. Ene paard was met mij bezig aan zijn wissels en apuyement, beheerst contra, enkelvoudige wissels, travers en schouderbinnen, behalve dan dat die op maand teugelKreuepel gereden werd en nu dus terug “in orde” gemaakt moet worden. Maar was een ideale leermeester. Want bomproef en doodsbraaf.
De andere is gek in de kop, maar beheerst letterlijk alle oefeningen tot aan de werk pirouett, piaffe en passage (deze zijn wel niet 100% bevestigd) . Maar moet je een enorm stuk voor kunnen rijden en niet bang zijn. Maar is wel leermeester voor meisje wat hem nu rijd, zij heeft kennis en kunde met hem om te gaan. En leert gelijker tijd de hogere oefeningen op hem.

Dus ik ga zeker niet betalen als ze toch alle dagen van de staleigenaresse en haar dochter meer als alle zorg die ze nodig hebben krijgen. En de ruiters van mijn paarden kunnen leren.


Laatst bijgewerkt door GUSTIxBILL op 03-11-21 13:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-11-21 12:56 



 
Profiel   

Captain schreef
guppekop schreef
Ik heb altijd met onze bijrijders de afspraak gehad dat zij meebetalen met de dagen dat ze rijden
Toen mijn paarden voor 350 per maand stonden, was dat 350/7= 50 euro per dag, dus als ze 2 dagen reden was dat 100 euro per dag. Ik laat de paarden dan ook zelf die dag staan, dus ze mogen doen wat ze willen :)


Sinds wanneer zitten er 7 dagen in een maand? :+

Ik heb nooit betaald, en mocht er een verzorgster komen ooit, dan hoeft die ook niet te betalen. :)


Haha ja dat ziet er raar uit :z
Wij werkte altijd met vaste dagen, dus bv iedere dinsdag was 50 euro per maand, iedere vrijdag en zaterdag zou 100 euro per maand zijn

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-11-21 12:56 



 
Profiel   

Er is idd geen gebruikelijk, het hangt totaal af van de omstandigheden.
Niveau ruiter/paard, wel/geen klusjes, faciliteiten, regio, verwachtingen over en weer etc.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-11-21 12:59 



 
Profiel   

Ik heb heel veel bijrijdpaarden gehad en ik heb maar één keer niks hoeven betalen. Hoefde zelfs niet te betalen voor les. Maar dat was wel echt een uitzondering. Betaalde meestal €50 voor 2 keer per week komen. Ergens zelfs €50 én een uur aan klusjes. Achteraf gezien vond ik dat echt belachelijk :o Ik vind het zelf logisch om te betalen als het paard all-in staat óf te betalen in klusjes als het paard op een doe-het-zelf stal staat.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-11-21 13:03 



 
Profiel   

Mij is gevraagd om 1 van mijn paarden te mogen verzorgen.
Meisje mocht met het vz-paard, die ze op dat moment had, niet veel meer mee doen en ze wilde toch graag wat meer leren/rijden.
Zij betaalt 60 euro p.m en rijd 2x per week. Ze mag altijd langs komen om hem te poetsen, mee te wandelen of bodem arbeid te doen.
Ze doet geen klusjes maar sta op volpension dus dat hoeft ook niet.

Zelf heb ik nooit betaald maar ik reed de paarden wel naar niveau of ze hadden een eigenaar die niet reed en paard moest wel beweging.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-11-21 13:07 



 
Profiel   

Hier is geen ''goed'' of ''fout'' in. Dit is super persoonlijk, ik heb meerdere paarden voor andere verzorgd en dit gebeurde meestal in ruil voor bijvoorbeeld een staldienst. Persoonlijk vind ik dat en een groot bedrag betalen en veel klusjes doen niet in verhouding staan. In mijn laatste situatie betaalde ik € 25,00 per maand (de verhoging van het stalgeld) en de hoefsmid. Daarnaast deed ik minimaal 1 keer per week een staldienst. Als student kan ik geen groot bedrag per maand missen. Les mocht ik nemen op mijn eigen kosten. Dingen die in mijn ogen nodig waren voor de pony, waren ook voor mijn eigen kosten.

Ik denk dat je je moet afvragen wat jij belangrijk vindt en uiteindelijk kan je afspraken maken (over alles) en eventueel in schipperen. Of ik een toevoeging ben qua rijden, nee dat niet. Maar ik kom altijd mijn afspraken na en probeer het beste te doen voor jou en jouw paard. Alleen ik kan door mijn financiële situatie niet te veel geld missen in de maand. Ik denk dat het belangrijkste is dat er een wederzijdse klik is en dat je elkaar kan vertrouwen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-11-21 13:09 



 
Profiel   

Ik rij onderhand 20 jaar paarden voor anderen en het is altijd een wisselwerking geweest: de paarden beweging en verzorging en ik de lol ervan. Daar is van beide kanten nooit geld aan te pas gekomen.

Ik vervang wel eens iets als het kapot gaat, les op eigen kosten en haal wel eens een zak voer, maar nooit een vast bedrag.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-11-21 13:12 



 
Profiel   

Eeuwige discussie en iedereen heeft wel een punt..

Ik en mijn zusje hadden beide een paard en na 2018 beide niet meer.
Ik heb begin dit jaar een jong paard gekocht die nu word beleerd elders en hier betaal ik voor (vrij logisch)

Mijn zusje heeft me de hele zomer geholpen en logisch hoefde ze niets te betalen.

Per december gaat hij naar volpension dus van klusjes zijn geen sprake meer.
Ze wil graag wedstrijden gaan rijden en gaat hem 3 dagen per week doen
Een vereiste van mij is om de week les (elke week hoeft van mij niet omdat ze maar 3 dagen doet)
Hierbij vraag ik een kleine bijdrage van €50,00
Dus eigenlijk €50,00 en 2 x les.
Wedstrijden brengen enz ligt eraan hoe ver dit rijden is etc dat is voor latere zorg.

We hadden eigenlijk afgesproken 75 euro maar ik vind les belangrijker.

Omdat hij in volpension komt is het niet zo dat ik haar nodig heb (of uberhaupt een bijrijder/verzorger) dus het is ook echt voor haar plezier.

Ikzelf heb altijd betaald als bijrijder

Tegenwoordig moet je ook maar net een goeie betrouwbare vinden is erg lastig

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-11-21 13:18 



 
Profiel   

mijn bijrijdster hoeft niet te betalen, maar ik denk wel dat ze daarom ook wat minder motivatie/verantwoordelijkheid voelt. Ze komt wanneer ze wil, en soms ook maar 1 keer in de week, terwijl ze wel weet dat de pony de beweging nodig heeft. Ik weet niet of ze vaker zou komen of meer gemotiveerd zou zijn als ik wel een vergoeding zou vragen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-11-21 13:22 



 
Profiel   

Ik vraag geen geld aan mijn verzorgster/bijrijdster.

Ze doet op haar dagen ook alle klusjes voor mij (stal uitmesten, hooi bijvullen, paddock/wei uitmesten en water vullen indien nodig).

Ze heeft best veel vrijheid: ze mag ook buitenrijden vanaf stal en mag ook met de trailer op pad (zij kan zelf een trailer regelen). Kosten voor vervoer zijn wel voor haarzelf en als ze les wil (wel bij mijn instructrice), is dat ook voor haar eigen rekening.
Pony is zelfs een weekje met haar mee geweest op vakantie afgelopen zomer. Ik ben daar toen zelf wel ook een paar daagjes heen geweest zodat ik daar ook een keer kon rijden.

Maar ik heb dan ook een goede communicatie met mijn bijrijdster en -heel belangrijk- het vertrouwen is er.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-11-21 13:24 



 
Profiel   

juval schreef
mijn bijrijdster hoeft niet te betalen, maar ik denk wel dat ze daarom ook wat minder motivatie/verantwoordelijkheid voelt. Ze komt wanneer ze wil, en soms ook maar 1 keer in de week, terwijl ze wel weet dat de pony de beweging nodig heeft. Ik weet niet of ze vaker zou komen of meer gemotiveerd zou zijn als ik wel een vergoeding zou vragen.


Hier hetzelfde eigenlijk. Als ze komt verwacht ik dat ze de stal van het paard uitmest en hooi/water aanvult.
Ik vind het wel eens lastig omdat ze geen vaste dagen heeft, soms pas sochtends appt als ik al bezig ben met de stal of juist afzegt en ik savonds nog ergens tijd in moet plannen om de stal alsnog te mesten...
Ik denk dan ook dat ik bij een volgende bijrijder wel ga vragen om een bijdrage ipv uitmesten. Ik mis nu een stukje verantwoordelijkheid vanuit haar.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-11-21 13:39 



 
Profiel   

Verzorgen? Dus niet rijden? Dan geen kosten.
Diegene kan lekker met een paard bezig zijn en jij heb de fijne gedachte dat er iemand lekker met je paard bezig is een extra keer.

Bijrijden zonder klusjes? Dan een vergoeding a 75 euro pm voor 1x per week.
Bijrijden met klusjes? Dan vraag ik zelf niks ervoor.

Als iemand echt je paard traint en beter maakt voor hoger niveau snap ik ht als diegene betaald wil worden.
Anders…paardrijden is een dure sport. Bij een manege betaal je ook gewoon voor de ‘paardhuur’ dus als bijrijder ook lijkt mij.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-11-21 13:57 



 
Profiel   

Dank voor alle reacties al zo snel - heeft mij veel geholpen. Ik zal even wat context geven bij mijn vraag, zodat jullie de reden voor het plaatsen ook lezen. Wellicht is dat een reality check voor mij en ben ik de gekke, maar ik vond het zelf een vrij aparte situatie.

Ik had een verzorgster, die geheel gratis mijn paard meerdere keren per week reed. Zij hoefde verder geen klusjes te doen of ergens voor te betalen. Wel had ik dat vooraf in de advertentie wel vermeld: ik wil een bijdrage. Ook om de Penny-meisjes eruit te filteren. Ik had goed contact met haar en op goed vertrouwen de bijdrage gelaten voor wat het is. Zelf ook nooit betaald voor verzorgpaarden, dus het voelde verkeerd. Enige vereiste was de les 1x per week. Zij reed ronduit belabberd en dat lessen was echt nodig, maar wel op haar kosten.

Inmiddels is zij gestopt maar nu is er een akkefietje rondom betalingen gaande met de oude staleigenaresse (aan wiens kant ik overigens wel sta, gaat ook om een bedragje van niks dit alles). De ex-verzorgster verwacht nu dat ik al die lessen voor haar ga betalen. Wat ik nogal raar vind. Mede dankzij jullie reacties nu een goed onderbouwd antwoord kunnen geven waarom ik dit (al helemaal als student zijnde) NIET ga vergoeden, ongeacht of ze ''al zoveel benzinekosten eraan kwijt was'' (haar worden, niet de mijne). Hoop dat ze nu snapt dat het klaar is zo.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-11-21 14:00 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 3 [ 73 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen