Leasepaard overkopen, doen of niet?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
MoppieFilou

Berichten: 4956
Geregistreerd: 31-10-16
Woonplaats: België

Leasepaard overkopen, doen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-21 00:39

Ik heb helaas net te horen gekregen dat het paard dat ik enkele jaren geleasd heb verkocht gaat worden. Ik ben gestopt met de lease omwille van mijn studie, omdat ik weinig vrije tijd heb nu en in de week vaak niet thuis ben. Ik bezoek hem sindsdien nog regelmatig en hij blijft mijn dikke vriend. De huidige eigenaresse weet dit en heeft mij daarom ook de kans gegeven hem over te kopen voordat hij officieel de verkoop in zou gaan.

Echter ben/was ik op dit moment eigenlijk totaal niet op zoek naar een eigen paard. Ik ben pas binnen een dikke 4,5 jaar afgestudeerd, en was dan van plan eerst even goed door te sparen vooraleer ik nog maar zou denken aan een eigen paard. Langs de andere kant, ik krijg maar één keer de kans om dit paard over te nemen, dus het is nu of nooit. Moest ik 100% zeker weten dat hij naar een goed huisje gaat waar ik hem af en toe nog kan bezoeken zou ik er misschien wel vrede mee hebben, maar die zekerheid heb je natuurlijk nooit...

Kortom, mijn hoofd zegt nee, mijn hart zegt ja. Ik ben vooral bang dat ik achteraf spijt ga krijgen en dit uiteraard niet meer terug kan draaien. Stel ik koop hem over, dan kan ik hem later alsnog verkopen moest het echt niet haalbaar zijn, maar ik wil ook geen gekke dingen doen natuurlijk.

Dit is even heel kort samengevat hoe de situatie nu is, moesten jullie nog vragen hebben, stel ze gerust.
Wat zouden jullie doen in mijn situatie? Zijn er mensen die iets vergelijkbaars meegemaakt hebben?

Flubberboot

Berichten: 2860
Geregistreerd: 14-09-21

Re: Leasepaard overkopen, doen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-21 00:41

Als je gestopt bent met leasen omwille van te weinig tijd, hoe zou je dan tijd voor hem hebben als hij van jou is? Of is er inmiddels wat verandert?

Kiwiaa

Berichten: 966
Geregistreerd: 26-11-08
Woonplaats: Antwerpen

Re: Leasepaard overkopen, doen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-21 00:45

Ik zou het zelf wel doen denk ik, tijd kan je ook maken ook al zal het op sommige periodes wat minder zijn. En eventueel zelf een leaser zoeken als je toch echt geen tijd kan maken momenteel, maar dan issie wel van jou en kan je zelf beslissen wie en waar, en heb jij over 5j je droompaard helemaal voor je zoals je het nu uitgetekend hebt. Dit wel allemaal op voorwaarde dat je jezelf er niet financieel mee in de nesten werkt en hij ook echt je hartjespaard is. Is het 'gewoon'een paard waar je leuk mee weg kan, zou ik het jezelf niet moeilijk maken en hem aan je voorbij laten gaan.

MissJG

Berichten: 384
Geregistreerd: 28-09-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-21 00:47

Mezelf kennende. Had ik hem gekocht en het geprobeerd. Mits dit haalbaar is.
(Financieel en tijd)
Wie weet dat je zelf een leuke leaser vind die de dagen dat je zelf druk bent wil komen? Je weet nu wat en wie je koopt. En soms heel soms moet je die kans gewoon grijpen.

BeFunny

Berichten: 10488
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Re: Leasepaard overkopen, doen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-21 00:52

Ik zou het zo als MissJG doen.
Als je de mogelijkheid hebt financieel dan kopen en evt één leader of bijrijder die jou werk uit handen neemt. Dat geeft je Iig tijd en als het toch niet werkt dan heb jij in de hand naar wie die gaat.

Maureen95
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 16229
Geregistreerd: 26-10-11
Woonplaats: Barneveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-21 00:54

Als je nu eens vooruit kijkt. Hoe zou je je voelen als het paard volgende week van jou is? Krijg je stress omdat je niet zeker weet of je het paard kan combineren met je studie, of krijg je er juist zin in en zie jij je toekomst samen met het paard.

Wat is je doel? Komt hij op een pensionstal te staan waardoor je er niet perse elke dag heen hoeft of moet je elke dag erheen om voor hem te zorgen? Ik zou gewoon een lijstje met voors en tegens maken en daaruit beslissen of het haalbaar is of niet :) uiteindelijk moet je natuurlijk je hart volgen, maar je moet wel realistisch blijven naar jezelf en het paard toe.

Amber_anneJarig

Berichten: 6912
Geregistreerd: 09-04-18

Re: Leasepaard overkopen, doen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-21 01:11

Ik zou het doen!

Je kunt zelf een bijrijdster keken bijvoorbeeld. En wat is weinig tijd? Als het paard maar elke dag genoeg buitenkomt met vriendjes is het al gelukkig.

MoppieFilou

Berichten: 4956
Geregistreerd: 31-10-16
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-21 01:16

Flubberboot schreef:
Als je gestopt bent met leasen omwille van te weinig tijd, hoe zou je dan tijd voor hem hebben als hij van jou is? Of is er inmiddels wat verandert?


Er is nog niets veranderd, maar zoals hierboven nog gezegd is, tijd kan je wel maken. En als ik deze drukke periode weet te overbruggen door hem bijvoorbeeld in volpension te stallen zodat hij niks tekort komt, of door zoals ook meermaals gezegd een bijrijder te zoeken voor hem, dan heb ik na die 4,5 jaar wel het paard waar ik verliefd op ben.


Kiwiaa schreef:
Ik zou het zelf wel doen denk ik, tijd kan je ook maken ook al zal het op sommige periodes wat minder zijn. En eventueel zelf een leaser zoeken als je toch echt geen tijd kan maken momenteel, maar dan issie wel van jou en kan je zelf beslissen wie en waar, en heb jij over 5j je droompaard helemaal voor je zoals je het nu uitgetekend hebt. Dit wel allemaal op voorwaarde dat je jezelf er niet financieel mee in de nesten werkt en hij ook echt je hartjespaard is. Is het 'gewoon'een paard waar je leuk mee weg kan, zou ik het jezelf niet moeilijk maken en hem aan je voorbij laten gaan.


Wat het financiële betreft zouden mijn ouders een stukje meebetalen voorlopig. Daar moet ik het met hen sowieso nog wel goed over hebben en goede afspraken over maken.
Ik zie hem echt graag, maar of hij mijn "droompaard" is kan ik moeilijk beoordelen omdat ik niet echt weet hoe dat dan voelt :+ . Misschien zijn er wat het rijden betreft wel paarden die beter aan mijn wensen voldoen, maar qua gevoel zeg maar zit het wel super goed.


MissJG schreef:
Mezelf kennende. Had ik hem gekocht en het geprobeerd. Mits dit haalbaar is.
(Financieel en tijd)
Wie weet dat je zelf een leuke leaser vind die de dagen dat je zelf druk bent wil komen? Je weet nu wat en wie je koopt. En soms heel soms moet je die kans gewoon grijpen.


BeFunny schreef:
Ik zou het zo als MissJG doen.
Als je de mogelijkheid hebt financieel dan kopen en evt één leader of bijrijder die jou werk uit handen neemt. Dat geeft je Iig tijd en als het toch niet werkt dan heb jij in de hand naar wie die gaat.


Ben het met jullie eens :) . Als ik het niet probeer heb ik sowieso niks en moest het niet lukken kan ik inderdaad zelf bepalen waar hij naartoe gaat. Eventueel met contract zodat hij weer bij mij komt moesten de kopers hem wegdoen.

Maureen95 schreef:
Als je nu eens vooruit kijkt. Hoe zou je je voelen als het paard volgende week van jou is? Krijg je stress omdat je niet zeker weet of je het paard kan combineren met je studie, of krijg je er juist zin in en zie jij je toekomst samen met het paard.

Wat is je doel? Komt hij op een pensionstal te staan waardoor je er niet perse elke dag heen hoeft of moet je elke dag erheen om voor hem te zorgen? Ik zou gewoon een lijstje met voors en tegens maken en daaruit beslissen of het haalbaar is of niet :) uiteindelijk moet je natuurlijk je hart volgen, maar je moet wel realistisch blijven naar jezelf en het paard toe.


Dat is een moeilijke vraag omdat ik het mij voorlopig nog heel moeilijk kan inbeelden dat hij echt van mij zou zijn. Maar hij zou sowieso op een stal komen te staan waar hij niks tekort komt, ook als ik er een dagje niet kan zijn, en eventueel is een leaser ook een optie. Als hij zou lijden onder mijn drukke agenda zou ik het sowieso niet doen. Wel vind ik het heel moeilijk om de verzorging van mijn dieren uit handen te geven, dus dan moet ik wel echt iemand vinden die ik 200% vertrouw. En wat ik mij dan ook nog afvraag is of het het waard is 5 jaar een paard te onderhouden terwijl ik er in die jaren misschien zelf niet enorm veel aan ga hebben, met dan ook nog eens het risico dat er in die jaren iets gebeurt waardoor hij niet meer bereden kan worden of in het ergste geval overlijdt.


Amber_anne schreef:
Ik zou het doen!

Je kunt zelf een bijrijdster keken bijvoorbeeld. En wat is weinig tijd? Als het paard maar elke dag genoeg buitenkomt met vriendjes is het al gelukkig.


Dat laatste is precies hoe ik er ook over denk. Hijzelf zal niets tekort komen, daar ben ik zeker van, ik twijfel alleen of het de moeite en het vele geld waard is... Langs de andere kant kan ik hem alsnog verkopen als het niet zou lukken of ik echt te weinig tijd heb.

noox

Berichten: 1406
Geregistreerd: 09-01-13
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-21 01:20

Ik zou ook wel nadenken over de toekomst. Als je nu het erg druk hebt, waardoor je bijna alleen maar in het weekend en tijdens vakanties echt kan genieten, en het paard is 15 zou ik het misschien toch aan me voorbij laten gaan. Als het financieel lukt hem op een goede plek, paddock paradise of zo te zetten waar hij niet veel aandacht nodig heeft zou dat nog wel een goede optie zijn. Als het paard en duur is en na je studie waarschijnlijk toch ouder en met meer gebreken is, weet ik niet of het hebben van je geliefde paard de stress en tijd/geldzorgen waard is. Als het paard nu 15 is en over 5 jaar ben je er eigenlijk pas klaar voor, vind ik dat wel anders dan als het paard nu 6 is.

_Tarzan

Berichten: 11166
Geregistreerd: 08-07-04
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-21 08:44

Ik zou het wel doen.

Toen mijn droompaard te koop stond heb ik hem niet kunnen kopen. Ik ben altijd opzoek geweest naar hem, terug gevonden én later kwam hij wéér te koop voor mijn neus. Ookal was ik nog bezig met mijn studie en was het financieel echt heel krap en bijna niet mogelijk, heb ik het toen wel gedaan. Ik heb er veel voor moeten laten, alle vrij uurtjes gewerkt. Maar uiteindelijk is hij 12,5 jaar mijn allerbeste vriend geweest en mis ik hem op de dag van vandaag nog elke dag (begin van het jaar moeten laten inslapen). Hoe moeilijk het ook is geweest en hoe krom ik ervoor heb moeten liggen, ik zou het zo weer gedaan hebben!

lnvdh
Berichten: 956
Geregistreerd: 01-07-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-21 08:52

ik zeg doen! Ook ik heb in die situatie gezeten en riep dat ik nooit de tijd ervoor had maar ik kon hem niet laten verkopen aan een ander. hij had recht op een goed leven.. En warempel ineens had ik wel tijd. Je wordt zo creatief met je tijd.. Ik ging er 6 dan per week heen. De ene keer een half uur de andere keer 2.5 uur.
Mijn advies, doen.. :D

Goldwynn

Berichten: 1427
Geregistreerd: 03-05-11
Woonplaats: Helaas weer in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-21 08:58

Ik heb vorig jaar voor dezelfde keuze gestaan met mijn verzorgpaard. Ik kreeg heel lief eerste keus. Altijd riep ik dat ik geen eigen paard wilde, vooral omdat ik het prima naar mijn zin had als bijrijder in een fijn team (en dat zit ik nu nog steeds!). Maarja, dan die vraag en toen ging bij mij ook het 'principe' overboord en heb ik zitten rekenen en kijken. Met veel mensen gesproken, en wikken en wegen.

Maar, hoe gek ik ook was op dit paard, was hij niet mijn droompaard en ook niet het paard waar ik op zou zoeken als ik zelf op zoek zou gaan naar een paard. Daarnaast zou ik het zelf niet trekken de fulltime zorg voor paardlief te moeten verzorgen naast het huishouden, fulltime baan, vrienden/familie en een relatie. Als ik er nu aan denk krijg ik al stres bij het idee van 5x per week naar stal moeten, week in, week uit.

En ik snap ook heel goed wat noox zegt. Hoe oud is het paard na je studie. Is dat het paard waar je naar op zoek zou gaan en wat binnen jouw paarden wensen en doelen past?

Ik ben nu een jaar later nog steeds blij dat ik het niet heb gedaan. Was het leuk of makkelijk, zeker niet, maar de eigenaar heeft haar best gedaan een goed huisje te zoeken. Zou ik hem over hadden genomen en financieel klem hebben gezeten, dan had hij halsoverkop weg gemoeten en wie weet waar hij dan beland zou zijn..

Nezzie

Berichten: 476
Geregistreerd: 28-02-05
Woonplaats: Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-21 09:26

Een paar vragen om rekening mee te houden. Niet dat ik hier antwoord op hoef, maar wel zaken om mee te nemen in je beslissing.

Hoe oud is het paard nu en hoe oud is hij dus als jij er echt tijd voor krijgt? Is het paard dan nog geschikt voor wat jij er mee wil? Ook rekening houdend met een mogelijk achteruitgaande conditie als je er 5 jaar niets mee gaat doen?

Je zegt dat hij sowieso op een stal komt te staan met volpension en veel buiten, zodat je makkelijk dagen niet kan komen. Is die stalling ook daadwerkelijk beschikbaar in jouw omgeving? Heb je al een stal op het oog die aan jouw eisen voldoet en is daar plaats?

Voor wat betreft het "als het niet lukt kun je altijd nog verkopen". Hoe eerlijk is dit tegenover de huidige eigenaar? Zij geeft jou nu waarschijnlijk de kans om dit paard te kopen met het idee dat het dan een forever home vindt, niet met het idee dat hij over een paar maanden weer doorverkocht wordt. Misschien heeft zij er geen problemen mee, maar communiceer hier wel even over.

Succes met het nemen van een beslissing. Bedenk je ook dat het paard niet automatisch slecht terecht komt als jij hem niet overneemt. Volg je gevoel is mooi, maar kijk ook praktisch naar de situatie.

Selina

Berichten: 14284
Geregistreerd: 20-10-13
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-21 09:32

Maar wie zegt dat je meer tijd krijgt na je studie? Wel meer geld natuurlijk.
Dus ik zou het alleen doen als je nu al met dat paard kan doen wat je wilt. Anders betaal je straks veel geld, voor een paard waar je geen tijd voor hebt. Aangezien leasen al lastig was ivm de tijd. Dat zou zonde zijn.. Vooral als je financieel afhankelijk bent van je ouders.

san4nie
Berichten: 3560
Geregistreerd: 13-12-09
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-21 09:33

Als je over 5 jaar een paard zou gaan zoeken voor jezelf. En je kwam dit paard tegen. Zou je deze dan kopen?

oji

Berichten: 4244
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-21 09:35

Ik zou het niet doen. Je bent gestopt om een goede reden, je hebt er geen tijd voor. Die situatie lijkt de komende 4,5 jaar niet te veranderen en mijn ervaring is dat hoe verder in je studie (stages, scripties etc) hoe meer tijd je studie gaat kosten. Daarna eerste baan, kost ook veel tijd en energie.

4,5-5 jaar is veel tijd voor een paard. Als jij hem nu koopt, is hij tegen de tijd dat jij optimaal met hem kunt gaan genieten misschien wel al vrij oud of heeft ie blessures. Gewoon uit je hoofd zetten dat idee en tegen de tijd dat jij er echt plaats voor hebt in je leven, op zoek naar een leuke kameraad waar je je dan ook helemaal op kunt richten.

SennaS
Berichten: 262
Geregistreerd: 08-01-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-21 09:50

Ik zou het ook niet doen. 5 jaar is erg lang en je bent met een reden gestopt met leasen. Het zal afhankelijk zijn wat voor studie je doet, maar tijdens mijn universitaire opleiding en bijbaan had ik toch echt veel meer tijd voor de paarden dan toen ik afgestudeerd was, samenwoonde en een fulltime baan had. Ik zou er dus niet vanuit gaan dat je na je afstuderen ineens veel meer tijd hebt.

anjali
Berichten: 15071
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Leasepaard overkopen, doen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-21 10:02

Luister naar je hart. Je hebt hem al een keer losgelaten,had je daar emotioneel last van of niet?

Imre

Berichten: 14200
Geregistreerd: 31-05-03
Woonplaats: Grunn

Re: Leasepaard overkopen, doen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-21 10:09

Ik zou het ook doen. Sterker nog, ik heb het gedaan! Ik was net afgestudeerd en nog zonder baan toen ik werd gebeld of ik mijn lievelingspaard van de manege waar ik had gewerkt wilde overnemen, want hij werd te oud voor het werk. Lang getwijfeld, maar ik kon deze kans echt niet laten schieten. Ik heb er echt een wereldpaard aan gehad! Mijn once in a lifetime paard, mijn maatje. <3 Helaas is hij al jaren geleden overleden, maar ik heb nooit spijt gehad van mijn keuze om hem te kopen. Al was het wel een enorm spannende stap om te nemen.

Ik heb trouwens ook een tijdje een leaser voor hem gehad omdat ik minder tijd had en om financieel wat bij te springen.

gerlindie

Berichten: 4637
Geregistreerd: 10-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-21 10:11

Ik zou het ook niet doen, blijkbaar heb je hem al een keer 'opgezegd', dat heb je ook niet zonder reden gedaan.

Als je altijd het idee hebt gehad dat de eigenaar het beste voor het paard wilde, dan zal ze nu ook haar best doen om een goed baasje te vinden, toch?

MoppieFilou

Berichten: 4956
Geregistreerd: 31-10-16
Woonplaats: België

Re: Leasepaard overkopen, doen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-21 10:18

Bedankt voor de vele reacties! Jullie halen allemaal goede punten aan. Ik ga er nog eens goed over nadenken rekening houdend met wat jullie aanraden/afraden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-21 10:18

Ik zou het niet doen. Je hebt nu geen tijd, en je studie duurt nog een behoorlijke tijd. Bovendien kan er in die periode veel veranderen in je leven; je wilt op een gegeven moment wel op jezelf gaan wonen, je kan iemand ontmoeten, wil misschien wel een tijdje naar het buitenland, en ook financieel is het moeilijk te voorspellen waar je straks staat.

En hoe stom het ook klinkt; je bent nu verliefd op dit paard, maar als je over 5 jaar (of later) zelf een paard wil kopen vind je echt opnieuw een paard waar je verliefd op wordt.

DuoPenotti

Berichten: 29425
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Leasepaard overkopen, doen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-21 10:20

Ik zou het niet doen.
Als je nu bijna afgestudeerd zou zijn zou ik het anders vinden.
Maar met nog zoveel jaar te gaan met chronisch tijd te kort.
Ik denk dat je jezelf alleen maar in de weg gaat zitten met schuldgevoel dat je zo weinig bij je paard bent.

Rex_Rolfo

Berichten: 5379
Geregistreerd: 27-07-13

Re: Leasepaard overkopen, doen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-21 10:29

Niet doen. Ondanks dat je er een goede band mee had wil dat niet zeggen dat er over vijf jaar niet nog tientallen paarden rond lopen waar je net zo'n goede of betere band mee kunt krijgen. Sterker nog, over vijf jaar zijn zowel paard als jijzelf niet meer de 'personen' die jullie waren toen je het paard leasede. Wil je na je studie eindelijk intensief met dit paard aan de slag, is de kans best groot dat het niet brengt wat je er van gehoopt had.

Romeo2007
Berichten: 4694
Geregistreerd: 24-06-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-21 10:31

Ik zou het ook niet doen. Een paard heb je om van te genieten en mee aan de slag te gaan. Het is een klap geld elke maand met veel verantwoordelijkheid. Ik zou lekker sparen en kijken hoe je leven er over een aantal jaar uit ziet. Misschien is je privé situatie wel anders tegen die tijd (relatie, kids, andere baan, verhuizing etc) en is wellicht je paard en interesse verschoven of weg.