Stoppen met verzorgpony's?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Appeltje_1

Berichten: 2447
Geregistreerd: 20-05-21
Woonplaats: Ergens in de stad

Stoppen met verzorgpony's?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-22 21:06

Hey lieve Bokkers,

Ik weet eerlijk gezegd niet zo goed hoe ik dit topic ga openen en wat ik hiermee wil bereiken. Maar goed, ik ga gewoon mijn verhaal vertellen. Wel ga ik het een beetje anoniem houden. Er komen dus geen namen, leeftijden, stallen, exacte reis tijden etc in voor.


Sinds begin februari vorig jaar ben ik de verzorgster van 2 hele leuke pony's. De omgeving is leuk, de eigenaresse is super aardig en ik leer er heel veel. Mijn ervaring is ontzettend gegroeid en ook met het rijden ben ik super hard omhoog gegaan!

Van de eigenaresse krijg ik privé les. Gratis, alles is overigens gratis. Heel lief dus.
Maar de eigenaresse is er dus altijd bij. Dit is gezellig, maar als ik realistisch ben, niet wat ik had verwacht. Natuurlijk is de eigenaar er de eerste paar keren bij, heel goed juist, maar je verwacht niet voor altijd.
Ik ben gewoon akkoord gegaan en het maar gaan doen. Ik had er ontzettend veel plezier in.
Maar tegenwoordig schrik ik bijna van mijn gedachtes.
Ik denk regelmatig, ook door de weeks, blehhh, ik wil helemaal niet gaan. Dat had ik eerst nooit, ik ging met zo'n plezier weg. Het ligt niet aan het weer, reizen, wat dan ook.

Ik denk dat iedereen bij een verzorgpaard wel verwacht dat je lekker wat vrijheid krijgt. Een middagje om lekker je ding te doen. Ik ga er niet zozeer vanuit dat ik buitenritten mag doen, springen, wat dan ook. Maar wel vrijheid. Zonder dat iemand op je vingers zit te kijken.
Het is gezellig, maar na een jaar wil je zelf besluiten over de middag die jij helemaal vrij maakt. De middag waarvoor je de hele week keihard werkt zodat je kan gaan.
Dat begint mij steeds vaker te "irriteren". (niet letterlijk)

Ook zou ik vorig jaar zijn begonnen met wedstrijden. Althans, ze zei dat ik er bijna klaar voor was. Ik heb er nooit meer iets van gehoord...
Het komt gewoon op zijn tijd dat weet ik, maar toch. Als mensen steeds zeggen, ja bijna, ja bijna, en er komt niks van, ga ik er super erg van twijfelen.

Ik weet het gewoon niet meer. Ik moet huilen van het idee om te stoppen. Maar aan de andere kant denk ik, ja dit zou mij blij maken. Dus ik zit er heel dubbel in.

Ik wil niet stoppen met een verzorgpaard/pony. Maar wel eventueel een andere. Daar word ik ook verdrietig van.

Ik zit zowat met mijn handen in het haar, ik weet het echt niet meer.

Misschien zijn er mensen met ervaring hierin?

Persoonlijke info zou evt via pb kunnen.

Plausibel
Berichten: 118
Geregistreerd: 07-01-22

Re: Stoppen met verzorgpony's?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-22 21:11

Heb je dit al aangegeven bij de eigenaresse?

fierefluiter
Berichten: 199
Geregistreerd: 03-08-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-22 21:14

Ik denk dat jij en de eigenaar eens moeten gaan babbelen. Als je al een jaar lang de pony’s verzorgt moet zij jou toch ook vertrouwen. Maak haar duidelijk dat je superblij bent dat je op haar pony’s mag rijden, maar dat je ook wel eens zelfstandig op stal wil zijn. Misschien kunnen jullie dit opbouwen. Dus eerst eens bijvoorbeeld alleen gaan om te poetsen en te voeren, daarna om te longeren. En als jullie er allebei comfortabel bij voelen, misschien een keer zelfstandig rijden.

Mocht zij dit echt niet willen is dat haar goed recht natuurlijk, maar misschien moet je dan bij jezelf eens nagaan of je dan wel de juiste verzorgpony’s hebt gevonden. En wie weet kan je wel een verzorgpaard vinden voor 1 dag in de week waar je wel zelfstandig mee aan de slag mag gaan. Dan kan je op andere dagen wel met deze pony’s bezig zijn die je overduidelijk leuk vindt.

Appeltje_1

Berichten: 2447
Geregistreerd: 20-05-21
Woonplaats: Ergens in de stad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-22 21:15

Plausibel schreef:
Heb je dit al aangegeven bij de eigenaresse?


Nog niet. Zij zelf heeft momenteel nogal stress door persoonlijke redenen, dit wil ik niet erger maken door mijn onzekere antwoord. En ikzelf weet niet eens wat voor antwoord dat is.
Ik wil eerst voor mijzelf wat meer duidelijkheid, ik zit er zo dubbel in.

Brainless

Berichten: 29741
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-22 21:21

Juist als ze het moeilijk heeft kun je een x zeggen:
Joh ik wil morgenmiddag wel een middagje zelf mijn ding doen hoor, kun jij lekker even niksen.
Dan kan ik uitgebreid poetsen evt tuig poetsen en misschien wat longeren.

Appeltje_1

Berichten: 2447
Geregistreerd: 20-05-21
Woonplaats: Ergens in de stad

Re: Stoppen met verzorgpony's?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-22 21:26

Misschien toch wat extra info geven :)

Ik woon een uur bij haar vandaan. Ik moet eerst een uur met het ov. Het ov stopt daar niet erg dichtbij. Dus haalt zij mij op vanaf het station.
Soms is zij er niet, dan alleen haar vader. Maar dan zit je toch in ontzettende richtlijnen, vooral omdat ze het dan een keer vertrouwt.

Ik weet het niet, ik vind het zo lastig.

Uiteraard ook met een vriendin gesproken. Aangezien zij mijn persoonlijke situatie kent.

Brainless

Berichten: 29741
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Re: Stoppen met verzorgpony's?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-22 21:33

Kun je niet een oude fiets daar op het station zetten, dan hoeft zij je iig niet op te halen.
Mss dat het dan ook wat normaler wordt dat je dingen alleen doet.

Appeltje_1

Berichten: 2447
Geregistreerd: 20-05-21
Woonplaats: Ergens in de stad

Re: Stoppen met verzorgpony's?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-22 21:38

Sorry verkeerd gezegd.
Het is een tramhalte met 0 fietspalen oid.

Ik wil overigens niet overkomen alsof ik steeds "kan niet" zeg, maar ik moet ook realistisch blijven ;)

LWDaisy

Berichten: 4775
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-22 21:39

Hoi,

ik heb je OP gelezen, en ben uit nieuwsgierigheid even in je profiel gaan spieken, omdat je vrij jong overkomt en ik nieuwsgierig was naar je leeftijd. Niet dat die er heel veel toe doet, maar als je idd aan de jonge kant bent moet je wel begrijpen dat de eigenaresse er misschien daarom graag altijd bij is. Je bent tenslotte met haar levende dieren bezig, en ze zal ook niet willen dat jou iets overkomt.

Ik las in je profiel wel dit: "Met eentje men en rijd ik dressuur. En met de andere doen we van alles! Dressuur, springen, buitenritten, crossen..."
Dus je mag wel een heleboel, zo te lezen, en dat is fijn!

Ik snap natuurlijk ook wel dat je graag eens "alleen" wilt zijn met de pony's. Maar ik lees ook dat je van de eigenaresse afhankelijk bent om daar te geraken. Je kan haar natuurlijk niet om een lift vragen, en haar dan vragen om weg te gaan, en je later weer te komen ophalen.

Kan één van jouw ouders je niet eens brengen? Zou je het leuker vinden daar met één van je ouders te zijn, in plaats van steeds met de eigenaresse?


Bespreek het met haar. Zomaar stoppen is nogal drastisch, zonder het eerst te bespreken.
Vraag haar of je eens alleen (of met één van je ouders) mag komen, zonder dat zij daar dan bij is. Maar dan moet je natuurlijk wel zien dat je ook echt geraakt, zonder dat zij je een lift geeft.
Als ze nee zegt, wat haar goed recht is, kan je nog kijken wat je doet.

Je bent lang onderweg - is er niks dichterbij huis te vinden? Een pony waar je dingen mee mag doen waar je blij van wordt? Of moet je het echt zo ver weg zoeken? Zoja, zul je voor jezelf moeten uitmaken of je dit wilt blijven doen onder toezicht. Je zou misschien iets dichterbij huis kunnen vinden, maar daar mag je dan misschien een hoop minder, en waarschijnlijk ook niet gratis, zeker geen lessen krijgen. Ik snap dat het constante toezicht vervelend is, maar zo te lezen krijg je er wel heel veel voor terug.

Zebrastreep

Berichten: 9761
Geregistreerd: 27-08-19
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-22 21:41

Enige manier om het op te lossen , is door in gesprek te gaan met de eigenaar van de verzorgpony's. Hoe spannend dat ook klinkt , en uiteraard mag dat ook best spannend zijn.

Nu maak je namelijk allerlei verhaaltjes in je hoofd hoe de eigenaar erop zou reageren en daarmee zit je jezelf echt gek te maken en dat kost juist heel veel energie. Uit ervaring weet ik dat dat je juist helemaal gek en onzeker kan maken waardoor je gaat twijfelen en uiteraard het plezier gaat verliezen.

Dat je nog geen wedstrijd hebt kunnen rijden is wel logisch te verklaren , om de haverklap werd alles afgelast vanwege corona. Dus daar kun je helaas even niks aan doen. Dat zou ik echt even los laten.

Bespreek desnoods met je ouders hoe je zo'n gesprek aan kunt pakken. Je zou het ook meer in de vragende vorm kunnen doen als voorbeeld goh , ik ben hier inmiddels al een tijdje en vindt zelf dat ik erg vooruit ben gegaan en de pony's goed heb leren kennen. Zou ik misschien ook wat vaker alleen wat met een pony mogen doen?

Sommige eigenaren vinden het lastig om hun paarden uit handen te geven. Ik heb dat zelf ook wel met één van mijn Fjorden. Mijn oude Fjord is rustig en braaf die geef ik wat gemakkelijker uit handen dan mijn jonge Fjord. De eerste paar keren was ik er ook bij toen mijn oude Fjord een verzorgster kreeg. Nu laat ik het ook steeds meer los maar probeer haar nog wel even regelmatig een lesje te geven , zo hou ik ook inzicht in hoe het gaat.

Appeltje_1

Berichten: 2447
Geregistreerd: 20-05-21
Woonplaats: Ergens in de stad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-22 21:53

LWDaisy schreef:
Hoi,

ik heb je OP gelezen, en ben uit nieuwsgierigheid even in je profiel gaan spieken, omdat je vrij jong overkomt en ik nieuwsgierig was naar je leeftijd. Niet dat die er heel veel toe doet, maar als je idd aan de jonge kant bent moet je wel begrijpen dat de eigenaresse er misschien daarom graag altijd bij is. Je bent tenslotte met haar levende dieren bezig, en ze zal ook niet willen dat jou iets overkomt.

Ik las in je profiel wel dit: "Met eentje men en rijd ik dressuur. En met de andere doen we van alles! Dressuur, springen, buitenritten, crossen..."
Dus je mag wel een heleboel, zo te lezen, en dat is fijn!

Ik snap natuurlijk ook wel dat je graag eens "alleen" wilt zijn met de pony's. Maar ik lees ook dat je van de eigenaresse afhankelijk bent om daar te geraken. Je kan haar natuurlijk niet om een lift vragen, en haar dan vragen om weg te gaan, en je later weer te komen ophalen.

Kan één van jouw ouders je niet eens brengen? Zou je het leuker vinden daar met één van je ouders te zijn, in plaats van steeds met de eigenaresse?


Bespreek het met haar. Zomaar stoppen is nogal drastisch, zonder het eerst te bespreken.
Vraag haar of je eens alleen (of met één van je ouders) mag komen, zonder dat zij daar dan bij is. Maar dan moet je natuurlijk wel zien dat je ook echt geraakt, zonder dat zij je een lift geeft.
Als ze nee zegt, wat haar goed recht is, kan je nog kijken wat je doet.

Je bent lang onderweg - is er niks dichterbij huis te vinden? Een pony waar je dingen mee mag doen waar je blij van wordt? Of moet je het echt zo ver weg zoeken? Zoja, zul je voor jezelf moeten uitmaken of je dit wilt blijven doen onder toezicht. Je zou misschien iets dichterbij huis kunnen vinden, maar daar mag je dan misschien een hoop minder, en waarschijnlijk ook niet gratis, zeker geen lessen krijgen. Ik snap dat het constante toezicht vervelend is, maar zo te lezen krijg je er wel heel veel voor terug.


Snap ik! Heeft zij ook uitgelegd. Maar als je het vergelijkt met heel veel andere advertenties, die mijn leeftijd accepteren, kan dat wél. Ik neem het haar ook niet kwalijk hoor.

Wij doen van alles op het moment dat het lukt. Al dat gebeurt 1x per jaar, als we geluk hebben :+


Nee het zou idd heel gek zijn om haar weg te sturen, ik snap dat.

Mijn ouders kunnen dat helaas niet. Zij hebben echt heel veel andere dingen te doen. En wij hebben geen eigen auto, dus dat wordt onhandig.

Ik ben zeker niet het ondankbare type. En ik krijg er heel veel terug, dit wordt zo ontzettend gewaardeerd!
Ik zit op een gymnasium. Ik heb een bizar druk toetsen rooster. In het weekend heb ik elke keer zo'n 6 uur werk per dag.
Ik zit dan ook zo met de stress, dat ik afgelopen keer voor het eerst heb afgezegd.
Dat stoppen zou dus niet alleen te maken hebben met geen vrijheid. Daar zit nog wat meer achter, maar dat vertel ik liever via Pb. Uit respect naar de eigenaresse.

Er is weinig te vinden dichtbij, al houd ik mijn ogen altijd open.


Zebrastreep: Ik ga er maar met mijn ouders over praten. Die weten ook dat ik echt niet snel zeg dat ik wil stoppen, zeg maar nooit.

Maar is er iemand met ervaring van de kant van de verzorgster? Daar ben ik heel benieuwd naar, wat hebben jullie gedaan?
Ook fijn om te horen wat mensen met of zonder paarden vinden. :o

LWDaisy

Berichten: 4775
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-22 22:36

Appeltje_1 schreef:
Maar is er iemand met ervaring van de kant van de verzorgster? Daar ben ik heel benieuwd naar, wat hebben jullie gedaan?
Ook fijn om te horen wat mensen met of zonder paarden vinden. :o


Ik heb zelf 2 bijrijders/verzorgers gehad.
De eerste was een jong meisje, die vooral nog veel wilde/moest leren. Haar mama bracht haar naar de stal en haalde haar later weer op. Ik gaf haar dochter les in de omgang, poetsen en rijden. Het meisje was véél te klein om mijn paard alleen te zadelen, laat staan te rijden. Daar moést ik bijblijven, de mama had geen ervaring met paarden. Mocht ze die wel hebben gehad, zou ik hen wel alleen hebben durven laten, nadat ik er een paar x was bijgebleven.

Daarna had ik een ouder meisje, die uiteindelijk haar oude manege, en vooral haar vriendinnen daar, miste. Geen probleem voor mij, alle begrip voor. Zij werkte trouwens wél alleen met mijn paard - en hield zich, zo kwam ik van stalgenoten te weten, helaas niet aan onze afspraken.

Ik ben er oa om die reden daarna niet meer aan begonnen. Te veel gedoe, en ik heb de pech gehad dat ik mijn bijrijder helaas niet kon vertrouwen wat betreft de gemaakte afspraken. Laat maar dan :)

Vanuit mijn punt gezien - als ik merk dat iemand ervaren, volwassen (daarmee bedoel ik qua verantwoordelijkheid) en fysiek is staat is om alleen met mijn paard om te gaan, mag dat van mij. In het eerste geval was het meisje gewoonweg te jong en te onervaren om dat toe te laten, ze was letterlijk te klein om mijn paard (1.55m) te zadelen, laat staan dat ze alleen zou kunnen rijden. Ze mocht natuurlijk wel poetsen en ze mocht ook mijn paard naar/van de piste leiden (erg braaf paard haha, en ik was er steeds bij), maar no way dat ik hen ooit alleen zou hebben gelaten.

Ik ben bij mijn 2de bijrijder een paar x bijgebleven om te kijken of het klikte tussen haar en mijn paard, en om te kijken hoe zij met mijn paard omging. Dat ging goed, dus liet ik hen daarna alleen.
De afspraken waren volgens mij gewoon normaal en niet echt veeleisend: ze mocht in alle pistes (binnen en buiten) rijden, een sprongetje maken (paard had geen springervaring dus opbouwen), poetsen, longeren, ... en mettertijd had ze ook mogen buitenritten mogen maken en de lokale wedstrijdjes mogen mee rijden. Wat voor mij belangrijk was: na het poetsen in de gang het zand en de haren even bijeen vegen (moest van de staleigenaar en is gewoon normaal vind ik), niet iemand anders zonder het mij te vragen op mijn paard zetten (wat dus helaas wél gebeurde), het normale respect voor mijn spullen. Ze wilde graag haar eigen borstelset en onderleggers ed gebruiken; allemaal oké voor mij. Ze nam regelmatig een vriendin mee, en ik snap dat het dan leuk is dat die vriendin mag uitstappen, maar ik vond het wel belangrijk dat mij dat gevraagd werd, en dat ik de keuze had om ja of nee te zeggen. Ik zou ja gezegd hebben hoor, maar 't is geen fiets en ik wil daar het laatste woord over hebben, 't is geen kermispaard waar iedereen maar een rondje op heeft te rijden...

Vanuit het oogpunt van een eigenares: je wil 110% gerust zijn. Dat moet gewoon.
Ik heb een doodbraaf paard - maar het is en blijft een levend dier, een merrie van 1.55m die +500kg weegt, en die toch wel eens zal testen. Ze heeft zo al meerdere stalgenoten liggen gehad: "die brave Daisy luistert toch altijd", ja doei, touwen met paniekhaken sneuvelen dan hoor haha, en ze zou de baan opkunnen als ze naar de verkeerde kant rent. Ze kan ook naar de weien rennen - en in een put stappen en een been breken. Ik wil iemand die verantwoordelijk is, iemand die zijn/haar afspraken nakomt. Iemand die mijn paard op de 1ste plaats zet wanneer hij/zij komt, en iemand die fysiek in staat is correct met haar om te gaan.

Ik zou het als eigenaar appreciëren als mijn bijrijder op tijd aan de bel trekt en dingen met me bespreekt. Ik ben dan op dat moment de eigenaar, maar ik ben ook maar een mens en ik sta open voor gesprekken en compromissen, zéker als ik tevreden ben over jou als verzorger/bijrijder.
Maar het zou er bij mij echt vanaf hangen hoeveel ik je vertrouw, en dat zou oa te maken hebben met je vervoersmogelijkheden (want ik moet er op kunnen rekenen dat je er geraakt), je leeftijd (sorry, maar zo is het gewoon), je ervaring en je verantwoordelijkheidszin. En als je dan pech hebt, dan vind ik je een leuke, lieve meid die verantwoordelijk genoeg is wat mijn paard en mijn spullen betreft, die makkelijk op stal geraakt, maar die ik gewoonweg te jong vind om alleen te laten met mijn dierbaarste bezit. Ze moet maar eens grasjes zien en jouw onderuit sleuren - ze moet maar eens boos worden op de singel en jou in je nek bijten (is mij overkomen als kind, het kan dus echt), of jij moet maar eens vallen tijdens het rijden, ...
Maar: ik zou wel met je in gesprek gaan. Ik zou mee zoeken naar een compromis - misschien dat we dat alleen laten kunnen opbouwen, misschien dat jij een ouder kan meebrengen voor mijn geruststelling, of bijvoorbeeld een lesgever of oudere vriendin, en als dat dan goed gaat, zou ik jullie na een tijdje alleen durven laten. Ik zeg maar wat.
Praat met de eigenaresse, en dan zie je wel waar jullie uitkomen. Niet geschoten is altijd mis.

Appeltje_1

Berichten: 2447
Geregistreerd: 20-05-21
Woonplaats: Ergens in de stad

Re: Stoppen met verzorgpony's?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-22 22:53

Dat is erg hulpzaam LWDaisy! Ik zal zo uitgebreid even reageren :)

BeFunny

Berichten: 10545
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Re: Stoppen met verzorgpony's?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-22 00:09

Ik heb niet alle reacties gelezen maar wat ik eruit opmaak.

Je hebt geweldige verzorgponys waar je gratis en voor niks op mag rijden en je krijgt ook gratis les van de eigenaar. Die zelfs nog de moeite doet om jou op te halen van de bushalte.

Ik zou dus als je er zelfstandig aan de gang wilt ten eerste zorgen dat je er zelfstandig kunt komen, desnoods zet je een oude fiets op slot tegen een boom en pak je die daar.

Ten tweede eerst maar eens een gesprek aangaan met de eigenaresse die zoals ik het lees er alles aan doet om het jou naar je wens te maken. En ik denk dat als je haar laat weten waar het jou om gaat en daar duidelijke afspraken over maakt dat je in de bak rijd/longeerd en gewoon lekker je eigen ding wil doen op stal in je eigen tempo dat daar wel een mogelijkheid in zal zijn.

Appeltje_1

Berichten: 2447
Geregistreerd: 20-05-21
Woonplaats: Ergens in de stad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-22 00:46

Ik wil nogmaals zeggen dat ik er wel heel dankbaar voor ben. Dit weet zij ook.

Ik zelf heb momenteel ontzettend veel stress. Hier praat ik ook over met mijn begeleiders, die helpen met het maken van een planning etc. Ik zit op een gymnasium met allerlei extra vakken erbij. Het toets en les rooster is bizar. Zo ook de werkdruk.
Dit weet de eigenaresse, hier praten wij veel over.

Door een gebeurtenis te hebben gehad met mijn mentor (niet fysiek) heb ik nogal stevige paniekaanvallen gekregen. Ook ontzettende angst om problemen of wat dan ook voor te leggen aan volwassenen, het vertrouwen naar volwassenen staat op 0, zowat in de min.
Dat maakt het voor mij lastig om te praten met haar, hoe veel ik haar ook mag en hoeveel ze ook bied. Dat staat daar volkomen los van.

Die stress, angst en nog tal problemen kosten super veel energie. Daarnaast gaat de energie ook nog in school.
Ik merk, en ook mijn hw begeleiders, dat ik gevoelig ben voor negatief commentaar. Ik wordt niet emotioneel of iets dergelijks, ik schiet gewoon in de weerstand. Nu proberen we dat om te draaien, maar ook dat kost energie. Dat kost tijd.
Ook is er naar voren gekomen dat ik heel veel vertrouwen nodig heb van de mensen om mij heen. Als mensen mij geen vertrouwen geven, doe ik mijn werk niet goed of wil ik niet meer. Omdat ik zo hard mijn best doe, maar het gevoel heb dat ik alsnog niet te vertrouwen ben voor een of andere reden.
Bij de paarden dus ook, hier kom ik zo op terug.

Daarnaast heb ik faalangst (zoals vele) en enorm zelf kritisch. Hier heeft de eigenaresse mij op gewezen na wat lessen :+

Goed, dit was gewoon opeens een lading die eruit kwam. Ga hier aub respectvol mee om. Iedereen heeft zijn eigen problemen en trauma's, op welke leeftijd dan ook.
Het is eng voor mij om dit te delen, dus aub, geef mij een beetje vertrouwen dat ik het wel mag vertellen :)


Goed, nu weer ontopic :+

Ik ben super dankbaar voor deze plek, ik vind zoiets niet weer.
Maar aan elke goede plek zitten ook minpunten. Zo ook hier. Ik vind het niet leuk of respectvol om dat allemaal zomaar online te gooien, aangezien je dat zo terug vindt.
Dus dan moet je dat zelf even invullen :P

Ik weet dat zij veel doet om het voor mij naar wens te maken. En ik doe ook heel veel om daar heen te kunnen. Ik reis 1 uur enkele reis met tram en bus. Waarvan ik met zekerheid zeg dat niet elke leeftijdgenoot zomaar zegt, ja dit ga ik blijven doen.
Dus ik maak ook veel tijd en ruimte vrij hiervoor. Mijn hele zondag is dit doen. Ongeacht de week die mij te wachten staat.

Na een flinke val, waarvan ik nog steeds klachten heb, is haar vertrouwen wat naar beneden gegaan denk ik. Zij was er toen bij, was niet mijn schuld oid. Ze is nu extra voorzichtig met mij. Maar juist dat maakt mij onzeker, wat niet goed is.

Ik vind dat je met plezier naar de paarden moet gaan. Als je dat niet hebt, klopt er gewoon iets niet. Ongeacht hoe goed het ergens is.
Dat is voor niemand goed.
Iedereen die mij goed kent, weet ik zeker van dat ze verbaasd opkijken als ik zeg dat ik er niet 100% plezier meer in heb.

Ik ga gewoon met vrienden en familie praten. Die kennen mij persoonlijk en mijn persoonlijke situatie.

BeFunny

Berichten: 10545
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-22 00:53

Die reistijd kan de eigenaresse niks aan doen en dat wist je vooraf.

Alle dingen waar je momenteel doorheen gaat dat is vooral heel vervelend voor jou. En daar zul je met hulp je weg in moeten vinden.

Maar ik begrijp door alles wat jij hier deelt wel dat de eigenaresse erbij blijft. Ze haalt je op en blijft dan hangen dat is ook gezellig. Ze geeft je les en ziet dus verbeterpunten en misschien durft ze je door je faalangst niet alleen te laten.

Als jij de vrijheden wilt. Zul je zelfstandiger moeten worden ;) Dat is niet rot bedoeld maar wel zoals het is.

Ik heb ook geen rijbewijs en niet ook overal met OV heen. Ik wandel graag dus als ik ergens 3 - 5 km vandaan ben bij een bushalte dan wandel ik er nog heen.

Bij jou spelen zoveel dingen waarbij ik denk werk daar aan en wees ondertussen blij dat je kan rijden. En met de begeleiding die de eigenaar je daarbij bied.

Ik ben het wel met je eens dat je met plezier zou moeten gaan. Alleen ik vind dat je de oorzaak bij jezelf moet zoeken en niet bij de eigenaar. Het lijkt er voor mij op dat je een excuus zoekt om ermee te kunnen stoppen ;) wees eerlijk naar jezelf en naar de eigenaresse.

Sterkte met alles :(:)

Appeltje_1

Berichten: 2447
Geregistreerd: 20-05-21
Woonplaats: Ergens in de stad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-22 00:59

BeFunny schreef:
Die reistijd kan de eigenaresse niks aan doen en dat wist je vooraf.

Alle dingen waar je momenteel doorheen gaat dat is vooral heel vervelend voor jou. En daar zul je met hulp je weg in moeten vinden.

Maar ik begrijp door alles wat jij hier deelt wel dat de eigenaresse erbij blijft. Ze haalt je op en blijft dan hangen dat is ook gezellig. Ze geeft je les en ziet dus verbeterpunten en misschien durft ze je door je faalangst niet alleen te laten.

Als jij de vrijheden wilt. Zul je zelfstandiger moeten worden ;) Dat is niet rot bedoeld maar wel zoals het is.

Ik heb ook geen rijbewijs en niet ook overal met OV heen. Ik wandel graag dus als ik ergens 3 - 5 km vandaan ben bij een bushalte dan wandel ik er nog heen.

Bij jou spelen zoveel dingen waarbij ik denk werk daar aan en wees ondertussen blij dat je kan rijden. En met de begeleiding die de eigenaar je daarbij bied.


Ik word juist door de eigenaresse heel zelfstandig gezien doordat ik alles zelf heb geregeld, reis, afspreek, laat weten etc. Zelf gezegd door haar :')
Ze heeft (ook verteld) niet goede ervaringen met andere verzorgsters. (Beetje zoals LWDaisy)
Heeft niks met mij te maken :') dat is ook deels waarom het zo jammer is.

Maar ik ga het even goed lezen en beantwoorden morgen ochtend :)

kampioen2be
Berichten: 365
Geregistreerd: 05-08-21
Woonplaats: Groene hart

Re: Stoppen met verzorgpony's?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-22 01:52

Hoi!
Lastig verhaal, maar als ik het zo lees heb ik het idee dat het probleem niet (helemaal) bij de paarden ligt.
Als ik het allemaal zo lees heb je erg veel stress.
Is je plezier weg omdat je nu telkens les krijgt/samen met de eigenaresse bent, of omdat je telkens stress hebt vanwege de tijd die je nu niet hebt om te leren?
Ik zelf studeer nu aan de uni en heb hiervoor ook VWO gedaan met extra vak. Nu op uni ook weer. Ik merk zelf dat ik enorm geniet van naar stal gaan (ik heb zelf ook verzorgpaarden) om juist even weg te gaan van al het leren. Maar het moet inderdaad wel vol te houden zijn.
Mag ik vragen waarom je nog steeds extra vakken volgt op school als je eigenlijk al aangeeft dat je het nu niet redt? Naast dat je je plezier verliest in het rijden, let je ook wel een beetje op jezelf?
Gezondheid is ook belangrijk, zowel fysiek als mentaal. Niet jezelf vergeten in alle drukte met school. Heb je nog wel plezier in je gekozen vakken? Of iets anders wat je leuk vind om te doen naast school en de paarden?

Misschien kan je anders even een 'pauze' inlassen bij de verzorgpaarden? Als ik het zo hoor heb je namelijk wel een erg fijne plek gevonden. Misschien wat ver, maar wel een prettige plek.

Dorine92
Berichten: 5329
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-22 03:46

Ik vraag me vooral af hoe je dat dan wél voor je ziet... dan moet de eigenaresse dus wel als taxi komen opdraven om je van de bushalte te halen, en ze moet je aan het eind ook weer terugbrengen, maar in de tussentijd moet ze zichzelf maar vermaken? Dat lijkt me wel echt een bizarre situatie

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-22 06:11

Appeltje_1 schreef:
Sorry verkeerd gezegd.
Het is een tramhalte met 0 fietspalen oid.

Ik wil overigens niet overkomen alsof ik steeds "kan niet" zeg, maar ik moet ook realistisch blijven ;)
Ja, goedzo! Probeer in oplossingen te denken. Het zou inderdaad allereerst handig zijn als je er zelf kunt komen. Vaak kun je op marktplaats wel een oude stationsfiets kopen voor een paar tientjes (of zelfs gratis). Die hoeft niet direct bij de halte te staan, je kan hem ook in de buurt zetten en het laatste stukje lopen. Tip: fietskettingslot door het achterwiel en het frame en aan iets vast, zoals een paal.

Volgende stap is inderdaad met haar in gesprek gaan. Zet voor jezelf eens op een rijtje wat je graag zou willen - bijv. om de week een middag even alleen poetsen/wandelen om zelf tot rust te komen. Of: half uurtje alleen dressuren en je appt haar direct zodra je afgestapt bent, zodat ze weet dat er niets is gebeurd. Je zou haar kunnen vragen of ze dit oké vindt, of wat je moet laten zien om dit te mogen. Wil ze er toch altijd bij zijn? Dat is haar goed recht. Dan kun je voor jezelf de afweging maken of je dat volhoudt. Het klinkt wel druk in combinatie met school en werk!

idylle
Berichten: 5798
Geregistreerd: 25-09-05
Woonplaats: Barneveld

Re: Stoppen met verzorgpony's?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-22 08:15

Ik heb vroeger als verzorgster gelopen bij mensen die paarden aan huis hadden. Deze mensen vroegen altijd hoelaat ik er zou zijn en zorgelden ervoor dat zij hun dagelijkse bezigheden daarop aanpasten, zodat wij samen met de paarden bezig konden zijn. Ik vond het altijd super leuk en gezellig en heb er mega veel van geleerd. Ik zag het vooral als stukje veiligheid, stel dat ik een trap zou krijgen of eraf zou vallen, dan zou er altijd hulp zijn als dat nodig zou zijn.

BeFunny

Berichten: 10545
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Re: Stoppen met verzorgpony's?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-22 09:14

Die fiets die kun je dus tegen een boom parkeren. Een goedkope en gratis fiets zoeken en gewoon zelf gaan.

In oplossingen denken ipv problemen.

Ik snap dat voor ts dat misschien juist lastig is. Maar dit komt niet door de paarden eigenaar die echt veel doet om het TS naar de zin te maken.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Re: Stoppen met verzorgpony's?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-22 10:08

Ik snap dat je alleen wil zijn.
Maar anderzijds... Je leert nu juist enorm veel, je zegt zelf dat de les gratis is (gelukzak) en dat je rijden enorm verbetert is hierdoor.

Misschien wil eigenaar juist dat je het paard correct rijdt en wil ze daarom ook toezicht houden. Als je zelf een beetje je eigen ding gaat doen kan het namelijk zijn dat je het paard niet altijd op correcte manier rijdt. Tijdens de les zal de eigenaar je namelijk op die kleine minpuntjes wijzen veronderstel ik.

Je mag zo te lezen toch best veel doen.
Dat ze voorzichtiger is na een val begrijp ik ook volkomen.

Ik heb trouwens heel even een verzorgster gehad, minderjarig meisje die 2 paarden mocht rijden. Maar die liet ik ook niet alleen. Mede omdat mijn toenmalige pony soms erg dominant kon doen en je in je kuiten beet, steigerde of met de voorbenen uitsloeg, dus veilig was dat niet. Het meisje kwam alleen om de paarden wat te rijden, ze mocht daarbij wel vrij rijden terwijl ik toekeek, foto's maakte of mest opruimde.

anjali
Berichten: 15095
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-22 10:23

Volgens mij heb je daar een gouden plekje ts. Bij verzorgpaarden is het altijd zo dat de eigenaar de baas blijft. Daar komen vaker problemen van omdat de verzorgster andere dingen gaat willen. Langzamerhand wordt het dan tijd voor een eigen paard waarmee je alles op je eigen manier kunt doen.Maar zolang dat er nog niet inzit is het aan te raden je aan te passen aan wat de eigenaresse wil.Maar, als je er echt geen plezier meer in hebt om wat voor reden dan ook, dan kun je ermee stoppen. Dat is dan weer het voordeel van verzorg- of leasepaarden boven eigen paarden want dan kun je niet zomaar stoppen. Gratis verzorgpaarden waar je ook op mag rijden zijn zeer gewild en moeilijk aan te komen.

xYaartje
Berichten: 1464
Geregistreerd: 25-05-10

Re: Stoppen met verzorgpony's?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-22 11:17

Hier is de eigenaar ook veel thuis, wat ik alleen maar super fijn, handig en gezellig vind, maar we doen ieder ons eigen ding en als die er wel af en toe bij is, gezellig! Wanneer het nodig is helpen we elkaar. Door de jaren heen is daar echt een super fijne en goede samenwerking uitgekomen.
Het aller fijnste vind ik er ook van is dat als er wat met een van de pony's is ik direct naar hem toe kan gaan.
Zo stond er laatst een met koliek (helemaal hersteld gelukkig). Dan is het heel fijn dat ik er direct heen kon gaan om hem te zeggen dat een van de pony's koliek had en we er direct mee aan de slag kunnen gaan om de pony weer beter te maken.
In veulentijd ook super handig. Je houd elkaar net wat makkelijker op de hoogte met hoe het met de merrie gaat en zo heb ik hem ook al eens direct kunnen ophalen van het erf omdat een merrie aan het bevallen was.

Zo kun je het ook zien. Dat het handig/fijn is dat ze er is. Want als er dan iets mis gaat of er is wat met de paarden is ze wel in de buurt en kan ze jou en haar paard/pony direct helpen.
Zie het als een uitje waarmee je iets gezelligs met je vriendin (in dit geval de eigenaar) gaat doen.

Wij hebben ook wel eens drie jonge meiden er bij gehad, maar ook die mochten niet alleen in de kudde zijn van hem, maar ook niet van mij. Mijn eigen pony is er een met een gebruiksaanwijzing, super lief, maar erg eenkennig en er loopt een hengst in de kudde.
De hengst die er toen was is dan welliswaar super lief, huidige hengst ook, maar het blijft een hengst en als je niet weet hoe er precies mee om te gaan dan kunnen er gevaarlijke situaties ontstaan.