Contract verzorgster opstellen

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
tengeltje11
Berichten: 7152
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: Contract verzorgster opstellen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-22 23:57

Hier zou het vertrouwen sowieso weg zijn….
Als je 12 bent besef je donders goed wat mag en niet mag en dat ze het enkele doet als jij er niet bent, zegt heel veel ook….

Ineke2

Berichten: 33152
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-22 00:06

Dat ze het stiekem doet is het ergste. Dat zou ik met de moeder en het meisje bespreken en duidelijk laten merken dat je daar boos en verdrietig door bent.

Tevens je stalgenoten en de stalhouder laten weten wat je hebt afgesproken met je verzorgster en haar moeder en dat ze je aub echt moeten laten weten als je verzorgster zich ( weer ) niet aan de regels houdt.

eilleen333

Berichten: 12844
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-22 00:17

Het feit dat het niet gebeurd als jij er zelf bij bent zegt genoeg. Ze weet dus dondersgoed dat het niet de bedoeling is, en doet het beslist stiekem.
Dat is dan toch niet te vertrouwen ookal maak je een contract?
Ik had er ook zo eentje, die ging veel verder dan mocht en heb ik dan ook direct de deur gewezen. Jammer maar helaas. Was verder een leuke meid, maar als je je niet aan de regels kan houden, die opgesteld zijn voor het welzijn van het paard, dan ben ik er heel snel klaar mee

Zebrastreep

Berichten: 9801
Geregistreerd: 27-08-19
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-22 00:30

Wat ik lastig vindt is dat ze duidelijk wel gek op mijn paard is. Ze gaat door weer en wind 30 minuten op de fiets. Verder hoeft ze geen klusjes uit te voeren. Mijn staleigenaren doen heel veel , en ze staan 24/7 buiten. Enige wat dan moet is even vegen na het poetsen en spullen opruimen.

Dit is trouwens wel een hele eerlijke stalgenoot die zegt wel waar het op staat. Maar de stalgenoot wist niet wat ik had afgesproken met de verzorgster vandaar dat ze toen niet ingrepen had. Maar daarvoor sprak ik nog iemand anders die zei je paard accepteert wel veel als ik zie wat ze allemaal doen. Daar begonnen bij mij al wat lampjes te branden.

Het voorzichtig met rijden is ook veel al uit veiligheidsoverwegingen. Ik ben 3 jaar terug inmiddels al buiten in galop samen met haar gevallen. Hier kon niemand iets aan doen pas toen is ook artrose naar voren gekomen. Ik heb heel veel geluk gehad dat ik hier nog gezond zit want zonder cap was het heel anders afgelopen werd er toen tegen mij gezegd. Dus vandaar dat we de galop achterwege laten. stap en draf gaat nog prima , maar hierbij is ook risico. Dus misschien hebben jullie gelijk wat betreft het rijden omdat maar even stop te zetten.

Zadel kan ik mee naar huis nemen dat is geen probleem. Maar ik denk dan ook wel zou ze er zonder zadel en of hoofdstel opgaan?

Stalgenoten zal ik dan ook wel inlichten. Ik heb tegen deze stalgenoot gezegd dat ze altijd mag appen als ze twijfelt over iets.

Ik denk eigenlijk dat ze gewoon lekker een pony wil waar alles mogelijk mee is. Maar daar is mijn pony niet meer geschikt voor. Op mijn jonge pony wil ik haar niet hebben omdat ik die graag helemaal zelf wil verzorgen en rijden omdat het best een pittig dier is. Dat zal in de toekomst ook niet veranderen dat wordt echt mijn rijpaardje.

Tigra_
Berichten: 13059
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-22 00:31

Knap dat je haar nog een kans wil geven. Dat ze niet naar je luisteren en dingen stiekem doen is nog tot daar aan toe. Maar blijkbaar staat het welzijn van jouw paard erg laag op haar lijstje. En dat lijkt mij een groter probleem en dat los je niet op met een contract. Bedoel je wil toch dat ze goed voor je paard zorgt en niet alleen maar regeltjes volgt?
Als ik al een verzorger zou hebben wil ik dat ze dingen omdat ze het welzijn van het paard ook belangrijk vinden. Dus dat ze zelf ook niet willen springen omdat ze begrijpen dat het niet goed is voor het paard en niet omdat het niet mag.

Zebrastreep

Berichten: 9801
Geregistreerd: 27-08-19
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-22 00:39

Tigra_ schreef:
Knap dat je haar nog een kans wil geven. Dat ze niet naar je luisteren en dingen stiekem doen is nog tot daar aan toe. Maar blijkbaar staat het welzijn van jouw paard erg laag op haar lijstje. En dat lijkt mij een groter probleem en dat los je niet op met een contract. Bedoel je wil toch dat ze goed voor je paard zorgt en niet alleen maar regeltjes volgt?
Als ik al een verzorger zou hebben wil ik dat ze dingen omdat ze het welzijn van het paard ook belangrijk vinden. Dus dat ze zelf ook niet willen springen omdat ze begrijpen dat het niet goed is voor het paard en niet omdat het niet mag.


Waarschijnlijk komt het springen weg omdat we dat een keer tijdens een lesje wat balkjes op een heel laag blokje hadden waar mijn pony overheen stapt. Waarschijnlijk denkt ze nu dat er ruimte is om te gaan springen. Vervelende is ook vanuit mijzelf dat ik onduidelijk ben geweest. Dus ik vindt het ook mijn eigen fout dat dit nu gebeurd. Ik heb haar ook al wel eens aangesproken op het longeren. En toen had ik daarvoor ook benoemd dat ik tijdelijk mijn jonge paard mag longeren in de bak omdat we aan het beleren zijn en ze aan de bak moet wennen. Waarschijnlijk begreep ze dat ook als dan mag iedereen het. Heb toen een appje gestuurd maar ik vraag mij wel af of het nu nog gebeurd. Waarschijnlijk niet want dan hadden de staleigenaren wel schade aan de bak gezien.

Daarbij tel ik het meeloop gedrag ook wel mee hoor! Aangezien ze bevriend is geraakt met een meisje van haar leeftijd jutten ze elkaar ook wel op. Is ook net zo'n fase waarin dat veel gebeurd.

Reden dat ik nog een kans wil geven is meer vanuit een situatie wat ik hem meegemaakt op werk waarbij ik geen tweede kans krijg en weet hoe rot en verdrietig dat voelt en hoe onzeker je dat gaat maken en dat gun ik iemand niet. Maar ik begin wel steeds mee te twijfelen

Tigra_
Berichten: 13059
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-22 00:47

Zolang je maar niet vergeet dat je paard in deze de belangrijkste partij is en niet de gevoelens van de verzorger of jouw gevoelens.

Amado7

Berichten: 10737
Geregistreerd: 04-06-11
Woonplaats: In het leukste dorp.

Re: Contract verzorgster opstellen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-22 00:56

Ik zou een gesprek met haar en haar ouders aangaan. Benoemen dat je van anderen hebt gehoord dat ze galopeert etc en dat je dat graag van haar wil horen wat er waar is. En hierin duidelijk aangeven als je haar een tweede kans geeft als je zoiets merkt of ziet dat het dan klaar is en dat ze per direct niet meer hoeft te komen dan.

12 jaar of niet, bewust dingen doen die niet mag , kan gewoon niet. En daarbij snap ik een waarschuwing, maar ik zou haar heel duidelijk maken dat het dan echt de laatste waarschuwing is.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15930
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-22 00:57

Vind het allemaal wel bijzonder klinken. Zo’n verzorger is dus gewoon een knechtje die voor niks (en soms zelfs geld mee moet brengen) jouw paard doet. Maar ondertussen wel alle restricties in acht moet nemen.

Zebrastreep

Berichten: 9801
Geregistreerd: 27-08-19
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-22 01:01

janderegelaa schreef:
Vind het allemaal wel bijzonder klinken. Zo’n verzorger is dus gewoon een knechtje die voor niks (en soms zelfs geld mee moet brengen) jouw paard doet. Maar ondertussen wel alle restricties in acht moet nemen.


Ze betaald niks dus ik weet niet waar je deze conclusie uithaalt. Ze hoeft zelfs geen klusjes te doen zoals uitmesten en of mest uit de wei halen. Voeren doe ik zelf.

Ze doet alleen de leuke dingen en daar vraag ik niks voor maar dan kun je je wel aan de regels houden.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15930
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-22 01:25

Zebrastreep schreef:
janderegelaa schreef:
Vind het allemaal wel bijzonder klinken. Zo’n verzorger is dus gewoon een knechtje die voor niks (en soms zelfs geld mee moet brengen) jouw paard doet. Maar ondertussen wel alle restricties in acht moet nemen.


Ze betaald niks dus ik weet niet waar je deze conclusie uithaalt. Ze hoeft zelfs geen klusjes te doen zoals uitmesten en of mest uit de wei halen. Voeren doe ik zelf.

Ze doet alleen de leuke dingen en daar vraag ik niks voor maar dan kun je je wel aan de regels houden.

De leuke dingen mag ze eigenlijk niet. Galopperen. Terwijl we weten dat -gedoseerde- actieve beweging juist bijdraagt aan langer goedblijven. Van niet galopperen worden spieren slapper waardoor de artrose juist erger kan worden. Vanuit dat oogpunt bezien zou ik blijven galopperen en dat kan wel mooi met zo’n licht meisje erop. En als een paard echt valt door artrose, wat je niet vaak ziet, dan is het misschien wel heel zielig om hem met al die pijn rond te laten lopen.

Andere punten ben ik het mee eens hoor. Cap hoort op en wandelen langs de weg is echt uit den boze.

Zebrastreep

Berichten: 9801
Geregistreerd: 27-08-19
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-22 01:30

Als je alleen maar paardrijd om te galopperen vindt ik een slechte redenatie. Er is gewoon een kans dat je verongelukt met haar in galop punt. En dat wil ik niet hebben.

Ze is al heel vrij met alles wat dat betreft. Ze hoeft niet eens te overleggen wanneer ze wil komen dat is vrije keuze en mag ook alle dagen van de week. Niks te betalen en geen klusjes dus dan doe je juist alle leuke dingen.

Tevens is ze echt nog te onervaren om al te galopperen helemaal alleen zonder toezicht.

Wandelen langs de weg gebeurd elke keer omdat ze naar de wei gebracht worden maar dan wel liever ernaast.

heidy_wilco

Berichten: 4479
Geregistreerd: 24-10-09
Woonplaats: Grunn/Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-22 01:33

Erg bijzonder om nu de verzorgster haar gedrag het probleem van TS te maken. TS kent haar paard het beste. 12 jaar of niet, je weet dat je met een levend wezen van doen hebt, welke van iemand anders is, en dat je gewoon te accepteren hebt wat de eigenaar wil, of je het leuk vind of niet, en anders moet je geen verzorgster worden. Als ze wil galoperen, moet ze dat maar in de les doen op een manegepaard welke het kan.

Ik vind je echt heel erg lief TS, ik had het ook niet gekund. En ik zal dit zeker ook bij de ouders aankaarten, omdat dit namelijk ook over veiligheid van hu kind gaat. Als er wel wat gebeurd dan kunnen ze in ieder geval niets zeggen dat ze er niets van af wisten.

capopjekop

Berichten: 30665
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-22 06:07

Nou idd. Alsof het de taak van de ts is om het meisje alle pleziertjes te gunnen. Het is al hartstikke mooi dat ze dat meisje überhaupt laat rijden. Ze hoeft vrijwel geen klusjes te doen en mag wel stappen en draven. Ik was als 12 jarige al helemaal blij als ik dat zou mogen. Gewoon lekker tutten vond ik al helemaal geweldig toen ik jong was.

En als zij dat niet genoeg vindt is ze vrij om te stoppen en een andere verzorgpony te zoeken waar ze wel alles mee kan doen. Dus ik vind het heel bijzonder om het nu bij de ts te liggen.

Captain

Berichten: 21402
Geregistreerd: 15-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-22 07:28

Tigra_ schreef:
Zolang je maar niet vergeet dat je paard in deze de belangrijkste partij is en niet de gevoelens van de verzorger of jouw gevoelens.


Nouja dit dus...
Je bent het verschuldigd naar je paard dat je een goed iemand voor haar zoekt. Dat is deze persoon niet.

Je kunt toch niet meer met een gerust hart haar op stal laten zijn terwijl jij er niet bij bent? Ik zou me constant zorgen zitten maken..

En wat als ze volgende week ineens met een ergere blessure staat door "alles wat ze toelaat?" Dan kun je jezelf wel voor je kop slaan..

tengeltje11
Berichten: 7152
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: Contract verzorgster opstellen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-22 09:53

Idd, slaat toch nergens op?
Verzorgster moet geen klusjes doen en wist op voorhand dat het geen paard is waar topsport mee beoefend wordt, als je beslist om dit paard te verzorgen, dan weet je ook wat kan/mag en wat niet, en als dat niet is wat je wil, dan zoek je een ander paard.
TS is eigenaar van het paard, zij beslist wat kan en niet, ook al kan het paard Z lopen en 1.40 springen, dan nog is het TS die beslist wat deze verzorger kan en mag en wat niet.

Het zou nogal wat zijn als elke verzorger even zelf uitmaakt wat kan en wat niet…. Hoezo scheve beredenatie??

Ineke2

Berichten: 33152
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Contract verzorgster opstellen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-22 10:03

Ts mag toch zelf bepalen wat wel en niet mag? Het is haar paard!
De 12 jarige mag in haar handjes knijpen dat ze een lieve pony heeft om te verzorgen en zoveel vrijheid heeft ( iets teveel vrijheid naar nu blijkt) zonder klusjes te hoeven doen.

Ts de artrose zit denk ik in de voorbenen? Jan heeft wel gelijk dat rust roest en het zou goed zijn als je pony dressuurmatig correct zou worden gereden; op de achterstand en dan kan galop geen kwaad. Als paarden dressuurmatig goed worden gereden is de kans op struikelen nihil.

Niqui

Berichten: 2179
Geregistreerd: 16-01-08
Woonplaats: Noord-Holland

Re: Contract verzorgster opstellen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-22 10:15

TS is wel aansprakelijk als er iets met dat meisje gebeurt tijdens het galopperen. Dat is bij haar zelf al een keer fout gegaan. Daarom begrijp ik heel goed dat ze dat niet wil.
Ik vind het sowieso een risico dat dat meisje daar alleen op stal rondloopt en ook nog andere kinderen meeneemt. Ik zou dat als eigenaar niet willen.

Tancreda4

Berichten: 24069
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-22 10:25

Je klinkt ook wel te lief en misschien idd niet duidelijk genoeg. Ga met haar om de tafel, geef duidelijke kaders wat ze wel en niet mag (of wat in overleg moet). En kijk dan eventueel verder. Ik vind je verder echt te lief overkomen, nee is nee, en ja, dat moet ze wel weten dus dat moet je wel met haar over hebben. En als het dan toch weer stiekem gebeurd, weg er mee. Dan heeft ze haar kans gehad, en zo leert ze ook de consequenties van haar stiekeme gedrag. Daar is een 12 jarige oud genoeg voor.

Lijsken
Berichten: 1036
Geregistreerd: 10-02-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-22 10:26

Zebrastreep: zoek de fout niet bij jezelf, je hebt de regels die je hebt niet voor niks. In de uitleg naar je verzorgster zou ik daar ook vooral de nadruk op leggen. Artrose is niet te zien maar ís er weldegelijk. Dat moet duidelijk zijn, dat ze de pony pijn doet door haar te rijden alsof er niks aan de hand is.

Zebrastreep

Berichten: 9801
Geregistreerd: 27-08-19
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-22 10:56

Rechtsvoor zit het. Ze staat 24/7 buiten dus ze beweegr gelukkig zeker. Ze is wel een stuk fitter geworden van het meer rijden.

Valkuil is dat ze veel jonger oogt maar in werkelijkheid al wel op leeftijd is. Ze is 23 maar ze kan er nog wel door voor 15

En dat ze gewoon doorloopt en niks aangeeft is ook wel lastig om in te schatten hoeveel pijn ze heeft. Ze is keihard voor zichzelf wat dat betreft.

In laten slapen heb ik zeker wel eens in mijn hoofd als het erger wordt. Maar zolang ze nog vrolijk is en genoeg eet is het voor mij nog geen reden. Ze kan ook nog naar een ander serje oudjes om de jonkies op te voeden dat vindt ze ook wel erg tof

LibertyLucky

Berichten: 967
Geregistreerd: 20-11-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-22 11:12

Ik heb je hele verhaal niet afgelezen,maar al die di gen die zij doet vindt ik echt niet normaal

Als 12 jarige weet je dat best

Ik zou nooit gedurfd hebbenom een ander op mijn vz pony's te laten of er Di gen mee doen,die niet mochten

Ik zou geen vertrouwen meer he ben in de verzorgster

DuoPenotti

Berichten: 29811
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Contract verzorgster opstellen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-22 11:16

Ik zou er mee stoppen.
Het is niet 1 dingetje dat ze stiekem heeft gedaan maar meer.
Ze is 12 oud genoeg. En het stiekem zegt genoeg.
Ze mag wel ervaren dat het consequenties heeft.

Ja we zijn allemaal 12 geweest. Maar dit haalde ik niet in mijn kop.

hagelslag
Berichten: 9083
Geregistreerd: 18-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-22 11:20

@ janderegelaar.
Maar als een paard jong is en moeite heeft met de galop word juist gezegd veen overgangen stap-draf en actief draven om een paard sterker te maken.
Dus ik snap niet waarom een paard wat niet galoperen mag onder het zadel slapper word.


@zebrastreep.

Ik vind het fijn dat je een 2de kans wilt geven.
Zoek het gesprek op zonder dingen te gaan verwijten wie wat gedaan heeft etc.

LWDaisy

Berichten: 4796
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-22 11:34

Ik lees hierboven dat je zelf misschien ook wel onduidelijk bent geweest en ruimte gelaten hebt voor verwarring, bijvoorbeeld met de balkjes.

Enerzijds denk ik "lekker oprotten", anderzijds heb je wel wat aan haar en is zij gek op je paard, wat fijn is voor je paard. En je zit met die grijze zone waarin jij niet helemaal duidelijk (genoeg) bent geweest.

Praat er dus over met haar. Leg duidelijk en rustig uit waarom bepaalde dingen niet mogen - ze mag niet springen en galopperen omdat dit ten eerste niet goed is voor de gezondheid van je paard, en ten tweede daardoor ook niet veilig is voor haarzelf. Laat gerust een foto/filmpje zien van wat de gevolgen zijn van zonder cap te rijden - dat is ook niet veilig voor haar. Probeer te illustreren hoeveel het kost als zij een ongeluk heeft - hoeveel weken zakgeld ze bijvoorbeeld zou nodig hebben voor een basic consult bij de DA, laat staan als er behandeld moet worden. Om nog maar te zwijgen over de kosten die haar ouders zouden hebben aan haar eigen verwondingen (we spreken bewust niet over jouw verzekering ;))

Je kan haar, om haar een "volwassen" en verantwoordelijk gevoel te geven, een contractje laten ondertekenen. Je kan erbij zeggen dat je dit doet als laatste kans, en dat je van haar verwacht dat ze zich houdt aan wat ze ondertekent. Laat haar vooral ook weten dat je idd boos en verdrietig bent dat je hebt gehoord dat ze zich (bewust!) achter jouw rug om niet aan de gemaakte afspraken houdt, dat je daardoor het gevoel hebt dat ze wel beter weet want dat ze die dingen niet uitvreet in jouw bijzijn. Vertel haar gerust dat je hiermee in de knoop ligt, en dat je er met "vriendinnen" (lees: bokkers) hebt over gepraat, en dat ze bij de meeste daarvan niet meer had hoeven terugkomen.

Ik ben ook 12 geweest. Ik had nog geen verzorgpony's toen, ik reed toen enkel mee in de manegelessen. Ik kan daardoor niet zo goed/eerlijk oordelen over hoe ver ik zou durven zijn gegaan met een verzorgpony: of dat ik gewoon heel braaf zou hebben geluisterd naar wat mij duidelijk werd toegelaten/verboden of niet.
Kans is groot dat ze wel wéét dat ze bepaalde dingen niet mag (want ze doet ze bewust als jij er niet bij bent), maar dat ze niet helemaal goed weet waarom ze die dingen van jou niet mag doen. Misschien denkt ze dat jij denkt dat ze gewoon te onervaren is bijvoorbeeld. Als je haar die dingen rustig en duidelijk uitlegt, en als ze echt zo gek is op je paard als jij zegt/denkt, zal ze beseffen dat ze dit naar jouw paard toe niet mag doen, dat het niet veilig is voor jouw paard. Laat haar weten wat er gebeurt als een paard zijn/haar been breekt - dat wil ze vast niet op haar geweten hebben.