Aanvaring met bijrijder, slechte communicatie, wil er eigenlijk vanaf

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Fortitude

Berichten: 3086
Geregistreerd: 03-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-22 09:06

Je maakt het veel te moeilijk.
Dagdag! :wave:

Jouw paard, jij beslist. En sowieso, waar haalt ze het gore lef vandaan om anders dan afgesproken te doen met een bijrijdpaard? En al helemaal omtrent kreupelheid/welzijn.

Love_myhorse
Berichten: 604
Geregistreerd: 30-10-08

Re: Aanvaring met bijrijder, slechte communicatie, wil er eigenlijk vanaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-22 09:12

Wat maakt jou nu nog aan het twijfelen? Als ik jou zo lees heb je al voor je zelf de beslissing genomen.
Het is jou paard. Bedank haar voor alle jaren en klaar.

Poekkie

Berichten: 7356
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Re: Aanvaring met bijrijder, slechte communicatie, wil er eigenlijk vanaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-22 09:17

Ik begrijp beide kanten. Een schema zodat iedereen weet waaraan en waaraf is veel handiger dan ‘per dag’ een smsje sturen wat mag. Dat laatste kan je zelf nog niet eens, standaard is gewoon minimaal xx dagen/weken rust geven en dan volgens een schema opbouwen en niet ‘ah vandaag kreupelt hij wel/niet/minder, dus …. Kan’. Van die smsjes denk ik dat vele bijrijders wel een beetje naar worden.

Maar goed… ‘t is jouw paard, dus als jij geen bijrijder meer wil of een andere bijrijder wil sta jij daar helemaal vrij in natuurlijk. Moet je zelfs geen reden voor geven.

Corelli

Berichten: 9996
Geregistreerd: 23-07-06
Woonplaats: Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-22 09:18

Volgens mij is er, toen je het paard kocht, al een stapje overgeslagen. Jij en bijrijdster hadden niet bijster veel met elkaar en dat is geen ideale basis voor (de nieuwe) samenwerking. Kán wel, maar dat vraagt afstemming (wat verwachten we nu in de nieuwe situatie van elkaar, wat vinden we beiden prettig en wat is redelijk etc.). Die stap lijkt te zijn overgeslagen en je hebt haar alleen “gehouden” om haar een plezier te doen. Heel nobel en aardig, maar niet persé voor jou ook het best.

Het lijkt me goed om bovenstaand gesprek alsnog met elkaar te voeren en dan goed voor jezelf te bedenken wat jij voor gevoel hebt en wat voor voordelen je uit de samenwerking haalt. Want vooralsnog lees ik die voordelen niet terug en lijken de verhoudingen scheef. Als jij weet wat je wil, kun je daar ook voor gaan staan. Succes!

lnvdh
Berichten: 956
Geregistreerd: 01-07-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-22 09:47

mijn vraag aan jouw is: wil je überhaupt een bijrijder, of heb je haar gehouden destijds omdat je het sneu vond voor haar?

Ik snap je gevoel helemaal. Ik ben ook ooit bijrijder geweest samen met nog een andere vrouw die, als ik eerlijk ben, beter kon paardrijden dan ik. toen het dier te koop kwam heb ik hem gekocht, de andere bijrijder liet weten het niet te kunnen betalen. Toen ik hem kocht vroeg ze of ze bijrijdster mocht blijven en ik zei ja, ook omdat ik haar niet wilde teleurstellen. De onderhandelingen liepen wat stroef ( eigenaar wilde er ook af en toe nog op rijden etc) maar na een paar weken is de koop toen toch doorgegaan maar had ik ondertussen ook nagedacht.... Als ik een paard koop wil ik alles op mijn manier doen, de bijrijdster is kundig maar gaat mij overrulen en dat wilde ik niet. Toen de koop dus gesloten was heb ik haar gezegd dat ik toch geen bijrijdster wil, ze was uiteraard niet blij want eerder vertelde ik dat ze kon blijven maar ik heb het uitgelegd en ze kon niets anders doen dat het accepteren. Ik vertelde het eerlijk aan der en kreeg uiteraard opmerkingen als " ik pas me aan aan jouw" maar ik wilde gewoon de vrijheid. Ze heeft gelukkig een ander paard gevonden want ik voelde me echt banketstaaf in het begin maar achteraf was het de juiste beslissing. En we gaan nog prima met elkaar om overigens

Zelf ben ik ook bijrijder geweest van een paard wat meer kreupel was dan gezond en heb nooit verzaakt niet te komen.. heb uren ernaast gewandeld en gekoeld etcetc en op het moment dat er weer opgebouwd mocht worden ging de eigenaar erop en bleef ik ernaast. ik betaalde keurig maandelijks mijn bijdrage en dat begon op ten duur wel wat te steken.. waarom zij er wel op en ik niet, toen heb ik daar ook naar gevraagd. Niet dat ik perse altijd wilde rijden maar vond wel dat ik ook na maanden ernaast stappen wel een keer erop mocht stappen en vond het niet eerlijk dat zij 3 x per week erop mocht stappen en ik 3 x ernaast.. Ik betaalde overigens wel... Maar dat gesprek viel verkeerd en uiteindelijk is dat paard later ingeslapen. Ik merkte hierdoor dat ik dus ook geen geschikte bijrijder was. Ik vroeg ook om een schema zodat ik wist hoe ze het opbouwen wilde zien, en ik begreep ook dat als je mag opbouwen dat een eigenaar het op haar manier wilde doen maar vond het niet fair dat ik als betalende bijrijdster alleen maar ernaast mocht blijven wandelen en zij er 3 x op ging.

Je moet voor jezelf kiezen Als je afspreekt dat ze niet hoeft te betalen in tijden van ziek zijn of kreupel en daarbuiten wel maar ze zich niet houd aan jouw regels dan zou ik me er niet prettig bij voelen en staat het belang en gezondheid van het paard niet voorop maar haar eigen belang. Zeg tegen der dat je het opbouwen en herstel zelf wilt gaan doen en dat het misschien verstandiger is dat ze een ander paard gaat zoeken.
Ik weet niet of je dan een andere bijrijdster wilt?? Ik zelf heb gemerkt dat ik er dus niet geschikt voor ben.. laat mijn paard liever twee dagen stil staan dan dat er een op rijdt.

succes

stippel

Berichten: 109
Geregistreerd: 07-12-05
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-22 09:56

Poekkie schreef:
Ik begrijp beide kanten. Een schema zodat iedereen weet waaraan en waaraf is veel handiger dan ‘per dag’ een smsje sturen wat mag. Dat laatste kan je zelf nog niet eens, standaard is gewoon minimaal xx dagen/weken rust geven en dan volgens een schema opbouwen en niet ‘ah vandaag kreupelt hij wel/niet/minder, dus …. Kan’. Van die smsjes denk ik dat vele bijrijders wel een beetje naar worden.

Ik wilde het per dag bekijken om te zien of niet opnieuw onregelmatig zou worden. Het liefst had ik haar er tijdens het opbouwen helemaal niet op gehad.

Overigens vind ik het niet meer dan normaal dat je per dag communiceert over wat je doet of gedaan hebt en hoe een paard loopt, soepel of stijf enz.
Veel mensen doen dit bij ons dmv een schriftje, dus zo gek is dit niet denk ik.

Vorig jaar had ik eens een hele lange rit gemaakt, en toen vroeg ik haar de volgende dag wat zij met haar had gedaan die dag en hoe dat ging. Eigenlijk omdat ik mij afvroeg hoe ze was na zo'n rit. Ze reageerde toen heel gepikeerd. Ik had eigenlijk het idee dat ze dacht, wat gaat jou dat aan? Dus ik legde haar dat toe ook uit, dat ik het vroeg nav mijn rit of die gevolgen had. Ook om haar conditie te bepalen en te weten wat je wel of niet kan doen met een paard.


Mijn twijfels komen ook door het topic over verzorgers/bijrijders, daardoor dacht ik dat ik misschien te moeilijk doe naar haar toe en dat het normaal is dat zij eisen kan stellen, en dat dit ook voor een eventuele andere bijrijder zou gelden.

Fortitude schreef:
Je maakt het veel te moeilijk.


Ja dat is het denk ik ook. Ik ben helemaal niet hard genoeg in dit soort dingen, omdat ik teveel nadenk over dat ik haar ermee pijn die dat ze een paard waar ze gek op is kwijt raakt.

Maar dat moet ik natuurlijk niet mee laten wegen.


Muurp schreef:
Ik zou het als bijrijder wel waarderen als je rustig het gesprek aangaat (face to face) om aan te geven hoe jij je voelt bij de huidige samenwerking. En dat zij dan vervolgens ook haar zegje kan doen.
Misschien komen jullie er nog uit, misschien besluiten jullie samen dat het voor nu ophoudt.


Dat zou dan een derde gesprek worden. Daar heb ik ook over nagedacht om dat te doen, maar als ik na 2 gesprekken beide keren een naar gevoel overhield, dan zal het derde niet veel beter worden ben ik bang.

Ik ben er nu continue mee bezig hoe die telefoongesprekken zijn gegaan. Zij bezorgt mij het gevoel dat ik verkeerd bezig ben naar haar toe, want ik moet vertrouwen in haar hebben met hoe ze met mijn paard omgaat. Ze doet het ook op zo'n manier dat je gewoon twijfelt aan jezelf. En dat komt dan ook doordat ik dat topic hier heb gelezen.

Gelukkig zegt iedereen hier nu dat ik er gewoon mee moet kappen omdat het niet deugt. Dat sterkt mij wel in mijn beslissing.
Ik heb hier gewoon buikpijn en slapeloze nachten door.

Muurp
Fotograaf

Berichten: 15119
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: Op de Veluwe

Re: Aanvaring met bijrijder, slechte communicatie, wil er eigenlijk vanaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-22 09:59

Als dat het geval is dan kan niemand jou verwijten dat je het niet geprobeerd hebt. Het is en blijft jouw paard, dus als jij constant op je tenen loopt of een naar gevoel aan gesprekken overhoudt, en dat voor een bijrijdster, dan houdt het echt op. :)

Poekkie

Berichten: 7356
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-22 10:04

Eerlijk gezegd geven jou posts mij idd ook wel het gevoel dat je heel erg controlerend bezig bent naar een je bijrijder toe :o Ik zou het niet aankunnen, zeg maar.

Maar dus als je zo weinig vertrouwen hebt in elkaar is het maar de vraag wanneer het knapt en blijkbaar is dat moment nu. Eenvoudig op te lossen.

Muurp
Fotograaf

Berichten: 15119
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: Op de Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-22 10:07

Poekkie schreef:
Eerlijk gezegd geven jou posts mij idd ook wel het gevoel dat je heel erg controlerend bezig bent naar een je bijrijder toe :o Ik zou het niet aankunnen, zeg maar.

Maar dus als je zo weinig vertrouwen hebt in elkaar is het maar de vraag wanneer het knapt en blijkbaar is dat moment nu. Eenvoudig op te lossen.


Maar als de bijrijdster zich niet aan de afspraken houdt dan lijkt me dat ook niet meer dan een logisch gevolg... :=

upendo

Berichten: 22296
Geregistreerd: 19-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-22 10:08

Poekkie schreef:
Eerlijk gezegd geven jou posts mij idd ook wel het gevoel dat je heel erg controlerend bezig bent naar een je bijrijder toe :o Ik zou het niet aankunnen, zeg maar.

Maar dus als je zo weinig vertrouwen hebt in elkaar is het maar de vraag wanneer het knapt en blijkbaar is dat moment nu. Eenvoudig op te lossen.

De bijrijdster maakt ook dat TS controlerend moet zijn.

Als je niet op een kwakkelend paard rijdt maar gewoon wacht tot de peesblessure voorbij is heb je waarschijnlijk al een heel ander verhaal.

Wij paardenmama's zijn overbezorgd als het gaat om paardenwelzijn, over het algemeen genomen. Als iemand dan 'schade' dreigt te doen aan je paard snap ik dat je vertrouwen verdwijnt en als logisch gevolg je dus meer gaat controleren.

stippel

Berichten: 109
Geregistreerd: 07-12-05
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-22 10:08

Corelli schreef:
Volgens mij is er, toen je het paard kocht, al een stapje overgeslagen. Jij en bijrijdster hadden niet bijster veel met elkaar en dat is geen ideale basis voor (de nieuwe) samenwerking. Kán wel, maar dat vraagt afstemming (wat verwachten we nu in de nieuwe situatie van elkaar, wat vinden we beiden prettig en wat is redelijk etc.). Die stap lijkt te zijn overgeslagen en je hebt haar alleen “gehouden” om haar een plezier te doen. Heel nobel en aardig, maar niet persé voor jou ook het best.

Het lijkt me goed om bovenstaand gesprek alsnog met elkaar te voeren en dan goed voor jezelf te bedenken wat jij voor gevoel hebt en wat voor voordelen je uit de samenwerking haalt. Want vooralsnog lees ik die voordelen niet terug en lijken de verhoudingen scheef. Als jij weet wat je wil, kun je daar ook voor gaan staan. Succes!

Klopt helemaal wat jij hier zegt!
Maar ik denk dat een derde gesprek niets meer op gaat leveren. Zij heeft mij in 2 gesprekken al heel duidelijk gemaakt wat haar wensen zijn. En ik weet dat ik daar niet volledig aan toe wil geven. Ze zegt ook het is jouw paard dus wat jij wilt. Maar ze is het duidelijk niet met mij eens en heeft andere opvattingen dan ik.
Ook over de aard van de arbeid.
Ik wil iemand die buitenrijdt en zij wil ook met haar in de bak. De bak vind ik prima voor als het niet anders kan ivm weer, dan doe ik dat ook. Maar het is absoluut geen dressuurpaard en ik denk dat bakrijden haar meer kwaad dan goed doet.

plutolover

Berichten: 11706
Geregistreerd: 30-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-22 10:11

simpel stoppen

Jouw paard, jouw geld en als niet lekker gaat jammer dan en stoppen.

ik heb heel wat bijrijders gehad en maar 2/3 gehad waarmee het klikte. 2 ervan stopte omdat er 1 zwanger was en de ander vond de verhuizing naar nieuwe stal te ver.

Ik heb ondertussen geleerd dat ik zelf niet eens de moeilijkste ben. Ze staan op vol pension en ik vraag geen bijdrage.. Alleen af en toe les ( mijn paard wordt 1x per week bij gereden)

In overleg mag veel. MAar als het niet klikt jammer dan.. Zo had ik een bijrijder die iets bij mijn haflinger deed waar ik niet blij mee was. Ik had aan gegeven dat mijn haf grenzen nodig heeft, en ik merkte al dat meneer bij mij ook weer zijn grenzen op ging zoeken.. Afijn toen deed ze iets wat niet door de beugel ging en ben ik per direct mee gestopt. Ze nam ook geen les wat wel de afspraak was. Nu was ze toen 16 en kreeg ik een boze moeder aan de lijn. Tot ik zei dat als er wat gebeurd dat ik verantwoordelijk ben voor mijn paard zijn gedrag.. Als wat gebeurd (en mijn paard is echt een schat maar blijft een paard).. toen was moeders stil...

Ik heb nu een fijne bijrdijder en app haar elke maandag hoe het ging, puur uit intresse in begin wel beetje om te controleren omdat ik haar moest leren kennen. , MAar ze is heel eerlijk en vraagt of iets mag ja of te nee.

Suliko

Berichten: 4331
Geregistreerd: 06-12-14
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-22 10:12

Ik ben al 8 jaar bijrijder en stel ik zou (nog) niet de kunde hebben om te zien dat een paard onregelmatig of kreupel loopt, dan is het volkomen logisch dat de eigenaar mij dan verteld wat het plan is en wat wel en niet kan. Want als je die kunde niet hebt, dan ben je simpelweg niet te vertrouwen om te weten wat het beste voor het paard is.
Maar onwetendheid is soms lastig in te zien, dus ik kan me ergens voorstellen dat jouw bijrijder hier gepikeerd over is en het als een vorm van wantrouwen ziet. Daar komt bovenop dat de communicatie tussen jullie al niet lekker ging, dus de kans dat zij het te persoonlijk opvat wordt dan ook groter.
Het is leuk dat je haar een kans wilde gunnen om het paard te blijven verzorgen. Maar goede communicatie, vertrouwen hebben in het uit handen geven en inzicht in de (on)kunde van beide partijen en op één lijn liggen lijken mij wel een vereiste voor een goede samenwerking. Ik betwijfel of dat nog tot stand kan komen tussen jullie, dus ik denk dat ze beter een ander bijrijdpaard kan zoeken.

Poekkie

Berichten: 7356
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-22 10:14

upendo schreef:
Poekkie schreef:
Eerlijk gezegd geven jou posts mij idd ook wel het gevoel dat je heel erg controlerend bezig bent naar een je bijrijder toe :o Ik zou het niet aankunnen, zeg maar.

Maar dus als je zo weinig vertrouwen hebt in elkaar is het maar de vraag wanneer het knapt en blijkbaar is dat moment nu. Eenvoudig op te lossen.

De bijrijdster maakt ook dat TS controlerend moet zijn.

Als je niet op een kwakkelend paard rijdt maar gewoon wacht tot de peesblessure voorbij is heb je waarschijnlijk al een heel ander verhaal.

Wij paardenmama's zijn overbezorgd als het gaat om paardenwelzijn, over het algemeen genomen. Als iemand dan 'schade' dreigt te doen aan je paard snap ik dat je vertrouwen verdwijnt en als logisch gevolg je dus meer gaat controleren.


Is dat zo? Het verhaal van de buitenrit bvb doet mij daar anders over denken.
Groot verschil bvb tussen ‘hey, ik ga zaterdag een buitenrit doen. Xx zal mss wat stijf zijn zondag, laat je hem niet te hard werken en laat je mij iets weten hoe hij loopt?’ Of ‘hey, wat ga jij vandaag met mijn paard doen en hoe loopt hij?’.

Daarbij weten we ook totaal niet wat TS vroeg of wat de bijrijder juist heeft gedaan. Gezien er netjes gevraagd werd of ze er weer op kon of niet ipv dat gewoon te doen denk ik niet dat de bijrijder paard effectief in de kreukels dacht te rijden.

Dit soort controlerend gedrag eindigt op deze manier altijd in een vicieuze cirkel. Eigenaar is (te?) controlerend, bijrijder voelt zich een financieel slaafje, eigenaar begint nog meer te controleren want reactie/houding bijrijder bevalt niet, …

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-22 10:16

Als iemand niet zou accepteren of respecteren wat ik aan geef over mijn paard na een blessure wat wel of niet kan en al lekker haar eigen ding blijft doen zal het voor mij al einde verhaal zijn.

Ook het gebrek aan communicatie en klik is in ieder geval voor mij een grote reden om niet met zo'n bijrijder door te gaan. Ik denk dat het heel lief van je is dat je haar hebt laten blijven toen jij het paard overnam, maar überhaupt hoor als je al zegt er is geen klik tussen ons dan denk ik al heel snel mee stoppen. Je doet jezelf hier totaal geen plezier mee, een bijrijder moet fijn zijn om er bij te hebben als het nodig is, maar als het zo'n stress oplevert zou ik de knoop doorhakken helemaal nu zij zelf ook aangegeven heeft te twijfelen. Straks komt zij terug met een mooi verhaal hoe dol ze is op het paard en dat ze het toch wil laten werken en zeg jij ja sorry ik wil er niet door met jou als bijrijder, dan zou ik daar nu gewoon eerlijk over zijn.

upendo

Berichten: 22296
Geregistreerd: 19-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-22 10:18

Ik vind 'hey, wat ga je vandaag met mijn paard doen en hoe loopt hij' een hele legitieme vraag.

Waarom inpakken als het gewenste antwoord hetzelfde blijft?

Je wil bovenstaande informatie hebben. Waarom dan alle fluff eromheen? :=

DuoPenotti

Berichten: 29811
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-22 10:18

De bijrijder zal echt een andere versie hebben. En het te controlerend vinden.
Maar om het heel lomp te zeggen, dat doet er niet toe.
TS is eigenaar. Vind dat ze betreft mening te ver uit elkaar liggen.
Ze hebben beide ergernis aan elkaar. Dus stoppen.
Niet meer van maken, niet van alles er achter zoeken.
Elkaar vriendelijk bedanken en klaar.

Poekkie

Berichten: 7356
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-22 10:21

upendo schreef:
Ik vind 'hey, wat ga je vandaag met mijn paard doen en hoe loopt hij' een hele legitieme vraag.

Waarom inpakken als het gewenste antwoord hetzelfde blijft?

Je wil bovenstaande informatie hebben. Waarom dan alle fluff eromheen? :=


Omdat je dan mensen het gevoel geeft zich constant te moeten verantwoorden. En dat geeft bij velen een erg naar gevoel op den duur.

pmarena

Berichten: 48207
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-22 10:22

Ik denk dat dit de ideale situatie is om de knoop door te hakken: zij geeft aan een paar dagen te gaan nadenken of ze wel hier mee verder wil.

Ideale opening voor jou om te zeggen dat je ook nagedacht hebt en besloten hebt dat zij gelijk heeft, jullie geen goede match zijn en het beter is om afscheid van elkaar te nemen omdat het niet goed werkt zo.

Voor haar ook fijner als ze dan een ander bijrijdpaard kan zoeken met een eigenaar waar ze meer mee op 1 lijn zit :j

stippel

Berichten: 109
Geregistreerd: 07-12-05
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-22 10:26

lnvdh schreef:
mijn vraag aan jouw is: wil je überhaupt een bijrijder, of heb je haar gehouden destijds omdat je het sneu vond voor haar?

Ik snap je gevoel helemaal. Ik ben ook ooit bijrijder geweest samen met nog een andere vrouw die, als ik eerlijk ben, beter kon paardrijden dan ik. toen het dier te koop kwam heb ik hem gekocht, de andere bijrijder liet weten het niet te kunnen betalen...
knip
...Ik weet niet of je dan een andere bijrijdster wilt?? Ik zelf heb gemerkt dat ik er dus niet geschikt voor ben.. laat mijn paard liever twee dagen stil staan dan dat er een op rijdt.

succes

Ongeveer mijn situatie. Ik heb haar gehouden omdat ze er al was en ik dacht dat ze prima met het paard omgaat. Wat verder volgens mij ook wel zo is.
En de financiële bijdrage vond ik ook wel fijn. Ik was niet van plan om nog een paard te kopen, ik heb ruim 30 jaar zelf paarden gehad. Maar ik ben heel erg gek op deze en ze heeft mij door een moeilijke periode geholpen en doet dit nog. Maar ja zoals het nu gaat word ik weer niet bepaald gelukkiger door :(

Mijn man betaalt alle kosten en was er blij mee dat zij mee betaalde, maar hij heeft nu liever dat ze ophoepelt omdat hij ziet wat dit met mij doet.
En die 75 euro hebben we ook niet echt nodig van haar.

Ik vind zelf een bijdrage in de onkosten niet meer dan normaal, als je daar lekker voor kan paardrijden, bij een manege betaal je voor een buitenrit 25 per uur. Het kost mij ook ruim 350 per maand ex alle andere kosten.

Muurp
Fotograaf

Berichten: 15119
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: Op de Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-22 10:29

Volgens mij is het feit of je er geld voor vraagt of niet echt totaal niet relevant.
Het is jóuw paard, en jij bepaalt wat ermee gebeurt. Los van of zij ook meebetaald.
Zoals ik al zei; ik ben altijd bijrijdster geweest (15+ jaar) en heb nooit ook maar in mijn hoofd gehaald dat ik het recht zou hebben op het maken van beslissingen vanwege het feit dat ik mee betaalde...

Volgens mij weet je wat je wilt TS, je man zegt dit ook niet voor niks gok ik...

MyWishMax

Berichten: 25391
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-22 10:30

Ik zou er ook mee stoppen. Niet luisteren tijdens opbouw is voor mij te ver.

Maar waarom zou bakwerk haar meer kwaad dan goed doen? Is ze zo ongezond dan? Want dat vind ik een aparte opmerking, als ze bankwerker niet aan zou kunnen, war is daar zwaarder aan als die flinke ritten die jij maakt? Dat heeft verder niks met de bijrijder te maken, behalve dat ze misschien ook niks meer goed kan doen nu in jouw ogen.
Oh, dit is dezelfde die jij de schuld gaf van het aan de kletter door de koeien? Dat dat door die bijrijder kwam. Je zoekt dus al langere tijd een reden om ermee te stoppen, omdat de bijrijder al langere tijd dingen fout doet of waar jij de schuld bij haar legt.
Laatst bijgewerkt door MyWishMax op 30-05-22 10:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Charmaine
Berichten: 1416
Geregistreerd: 28-12-03
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-22 10:30

Er wordt in dit topic best veel bij gehaald wat eigenlijk niet eens relevant is. Het enige wat wel relevant is is dat jij eigenaar van het paard bent (geworden) en (bij nader inzien) geen bijrijder wilt....
Thats it....

meggiemeg

Berichten: 12239
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-22 10:37

Heb nooit bijrijders gehad zoals in jouw situatie maar wel ooit in een langdurige situatie gezeten, ongeluk gehad waardoor ik 11 maanden moest revalideren, waardoor ik mensen nodig had voor mijn paard. 1 van mijn vriendinnen reed ook met hem na mijn ongeluk. Ik wist voor 200% zeker dat ze het beste met hem voor heeft gehad in die periode en dat het mijn paard aan niets ontbrak. Echter had ik wel moeite met de manier waarop sommige dingen gebeurde. Kleine dingen. Ik zat daar ook mee, mijn man zei toen: joh leg je erbij neer, iedereen doet het op zijn manier, het gaat goed, niet op jouw manier maar het gaat goed. Laat het los. Dat heb ik toen uiteindelijk ook gedaan. Het maakt met sommige dingen niet uit hoe ze gedaan worden, als ze maar gebeuren.

Wat betreft de communicatie: zolang jij wel vertrouwen hebt in haar als bijrijdster en je weet dat ze goed en zorgvuldig met je paard (en spullen) om gaat zou ik daar wel in willen investeren. Vraag aan haar hoe zij dat ziet, hoe dingen aan elkaar door kunnen worden gegeven waar jullie allebei blij mee zijn. Het gaat er om dat er communicatie is toch? Mocht zij zich er niet in kunnen vinden om dat te doen dan wordt het wel lastig en is het wellicht beter om te stoppen voordat de bom barst.

Maflinger_S
Berichten: 12172
Geregistreerd: 01-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-22 10:39

Het is heel simpel: het paard is nu een poosje van jou en je hebt geconstateerd dat je geen bijrijder nodig hebt, dus zeg je de bijrijder gedag.