Verzorgpaard, waar ligt de grens? Dilemma's en taboes als verzorger.

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
pateeke
Berichten: 2215
Geregistreerd: 12-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-23 21:03

Maartje1990 schreef:
Weet je dat zeker? Want ik googled en daar staat ook dat het in België niet verplicht is?

Edit https://www.belgium.be/nl/mobiliteit/an ... s/plichten staat hier niks over

Zoals gezegd weet ik niet zeker in hoeverre dat nu nog geldt. In de tijd dat ik dat brevet haalde was dat wel zo, maar we zijn intussen zo’n 20 jaar verder

Poekkie

Berichten: 7353
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Re: Verzorgpaard, waar ligt de grens? Dilemma's en taboes als verzorger.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-23 21:47

In belgie is een ruiterbrevet voor buitenritten voor zover ik weet nooit verplicht geweest. Wel eens ter sprake gekomen maar niet doorgevoerd.

Sinds dit jaar zijn brevetten zelfs algemeen afgeschaft als voorwaarde om aan wedstrijden te kunnen deelnemen en zijn ze nog puur een ‘nice to have’.

Cantodea11
Berichten: 220
Geregistreerd: 11-12-20

Re: Verzorgpaard, waar ligt de grens? Dilemma's en taboes als verzorger.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-23 22:23

Had ik maar zo’n verzorgster voor mijn paardje als jou heel veel plezier nog met je paardje

Britta31

Berichten: 13145
Geregistreerd: 26-11-13
Woonplaats: Naast Britt,Nappie,Aag en Sasa en Max.

Re: Verzorgpaard, waar ligt de grens? Dilemma's en taboes als verzorger.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-23 23:08

De ouders van mijn toen minderjarige verzorgster hadden een speciale verzekering voor hun dochter afgesloten.

pateeke
Berichten: 2215
Geregistreerd: 12-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-23 06:54

Poekkie schreef:
In belgie is een ruiterbrevet voor buitenritten voor zover ik weet nooit verplicht geweest. Wel eens ter sprake gekomen maar niet doorgevoerd.

Sinds dit jaar zijn brevetten zelfs algemeen afgeschaft als voorwaarde om aan wedstrijden te kunnen deelnemen en zijn ze nog puur een ‘nice to have’.

Dan heb ik mij vroeger misschien iets laten wijsmaken, dat kan.
Neemt evenwel niet weg dat je “moet beschikken over voldoende ervaring” als je met een paard de openbare weg op wil. Als je betrokken raakt in een ongeval kan de verzekering wel eens vervelend gaan doen want “over voldoende ervaring beschikken” is behoorlijk vaag. Het zal dus zeker geen kwaad kunnen als je wel over een brevet beschikt.
Maar goed, TS heeft aangegeven niet op buitenrit te gaan met haar verzorgpaard dus dit is al aardig offtopic

jetm
Berichten: 1283
Geregistreerd: 03-10-05
Woonplaats: Driebergen (ut)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-23 08:38

Hoi TS,

Je hebt al veel tips (en complimentjes :) ) gekregen waar ik me helemaal kan bij aansluiten.

Omdat jij het spannend vindt om te praten kun je misschien van te voren wat opschrijven wat je wilt zeggen/vragen over het alleen staan en de mogelijke oplossingen die je bedacht hebt.
Paard verhuizen naar een plek in de buurt (zodat jij gewoon verzorgster kan blijven) met meerdere paarden zou misschien ook nog een optie kunnen zijn.

Als je een (spiek)briefje bij je hebt ben je goed voorbereid en hoef minder bang te zijn dat je niet meer weet wat je wilde zeggen. En dan ga je ook nog samen met de andere verzorgster als steun.

Ik denk de vriendelijke eigenaresse heel blij is met jou (en terecht) en misschien kunnen jullie elkaar wel wat leren, jij haar over paarden, en zij jou over communiceren en dat dat ook goed kan gaan.

Succes !

noecka

Berichten: 10
Geregistreerd: 05-09-22
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-23 09:04

Cantodea11 schreef:
Had ik maar zo’n verzorgster voor mijn paardje als jou heel veel plezier nog met je paardje


Heel erg lief, dankjewel!

jetm schreef:
Hoi TS,

Je hebt al veel tips (en complimentjes :) ) gekregen waar ik me helemaal kan bij aansluiten.

Omdat jij het spannend vindt om te praten kun je misschien van te voren wat opschrijven wat je wilt zeggen/vragen over het alleen staan en de mogelijke oplossingen die je bedacht hebt.
Paard verhuizen naar een plek in de buurt (zodat jij gewoon verzorgster kan blijven) met meerdere paarden zou misschien ook nog een optie kunnen zijn.

Als je een (spiek)briefje bij je hebt ben je goed voorbereid en hoef minder bang te zijn dat je niet meer weet wat je wilde zeggen. En dan ga je ook nog samen met de andere verzorgster als steun.

Ik denk de vriendelijke eigenaresse heel blij is met jou (en terecht) en misschien kunnen jullie elkaar wel wat leren, jij haar over paarden, en zij jou over communiceren en dat dat ook goed kan gaan.

Succes !


Dankjewel!
Dit is een erg goede tip, alles opschrijven. Ik was nog extra opzoekwerk aan het doen over paarden die alleen staan en hoe ik dit het beste kan overbrengen. Ook ben ik bezig met alle mogelijke oplossingen op te schrijven. Zo kunnen we alles samen overlopen en kijken welke oplossing de beste optie zou zijn.

Ik ga deze tip zeker gebruiken. Door een briefje bij me te hebben, ben ik heel wat zekerder. Zo kan ik alles aanbod laten komen en heb ik inderdaad de extra steun van de andere verzorgster bij me.

Ja, ik denk het ook. Ik zou haar heel graag meer willen leren over paarden en sta open om zelf wat socialer te worden.

Bedankt voor deze reactie! :)

singa

Berichten: 739
Geregistreerd: 12-04-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-23 11:19

Toevallig staat vandaag dit artikel in HLN. Misschien kan het je helpen om het gesprek aan te gaan met de eigenaar?

https://www.hln.be/binnenland/experts-w ... oB4BuqfiNw

Ik zou ook wel blij zijn met zo’n verzorgster als jou. Je hebt duidelijk het beste voor met het paard. Veel succes en plezier gewenst!

capopjekop

Berichten: 30657
Geregistreerd: 30-11-03

Re: Verzorgpaard, waar ligt de grens? Dilemma's en taboes als verzorger.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-23 11:28


noecka

Berichten: 10
Geregistreerd: 05-09-22
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-23 12:25

singa schreef:
Toevallig staat vandaag dit artikel in HLN. Misschien kan het je helpen om het gesprek aan te gaan met de eigenaar?

https://www.hln.be/binnenland/experts-w ... oB4BuqfiNw

Ik zou ook wel blij zijn met zo’n verzorgster als jou. Je hebt duidelijk het beste voor met het paard. Veel succes en plezier gewenst!


Dit artikel had ik nog niet gelezen, alleen die van Nederland. Fijn dat je dit ook hebt gedeeld, zowel voor mij, als voor anderen die er ook nog iets aan hebben.

Bedankt voor het complimentje! Ze is inderdaad erg belangrijk voor me en ik wil dat ze zich goed voelt. Dankjewel voor het antwoord!

capopjekop schreef:
Goed dat je het welzijn van je verzorgpaard voorop hebt staan. Mss kun je onderstaand artikel gebruiken om het gesprek te openen. https://www.nrc.nl/nieuws/2023/07/13/ee ... g-a4169691

Wel een Nederlandse krant maar het gaat om de essentie


Ja, het welzijn staat altijd voorop. Toevallig is dit is het exacte artikel waardoor ik toch echt wel ben beginnen nadenken. Ergens wist ik altijd wel dat ze een vriendje nodig had. Ik dacht er vaak aan en had het er vaak over met de andere verzorgster. Maar door dit artikel ben ik direct begonnen met advies te vragen en opzoekwerk te doen om iets te veranderen. Ik was hier al wat elementen aan het uithalen die ik kan gebruiken bijvoorbeeld.

Bedankt voor het antwoord! Misschien goed dat je het artikel ook hier hebt gedeeld, zodat mensen die het nog niet hebben gelezen, dit nu wel kunnen.