Dilemma: zadel bijrijdpaard past niet, eigenaresse niet open

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Goldwynn

Berichten: 1427
Geregistreerd: 03-05-11
Woonplaats: Helaas weer in Nederland

Re: Dilemma: zadel bijrijdpaard past niet, eigenaresse niet open

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-24 16:20

Ik heb alleen de openingspost geleden, maar een soortgelijk verhaal heeft mij 5,5 jaar geleden doen stoppen met het paard wat ik destijds bijreed. Heb in totaal denk ik 4 a 5 jaar voor dat paard gezorgd/gereden, maar ik trok het niet meer. Eigenaresse was een lieve vrouw, maar ze zag niet wat ik dacht te zien en ik had er geen goed gevoel bij. Daar hield het voor mij op. De keuze heeft me veel rust gegeven, ondanks dat het voor het paard geen verschil maakt.

Ondertussen (nouja ook alweer 5.5 jaar geleden) een nieuw plekje gevonden met fantastisch fijne eigenaren. Ik word overal bij betrokken, maar ook sluit mijn visie aan op die van de eigenaren en dat maakt het zo veel leuker. Ben nog steeds dankbaar dat ik voor hun 2 paarden mag zorgen :D.

imaudy
Berichten: 5046
Geregistreerd: 27-02-03
Woonplaats: Zuid-holland

Re: Dilemma: zadel bijrijdpaard past niet, eigenaresse niet open

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-24 16:49

Misschien kijken of een wintec zadel met wisselbare boom past.

Narya

Berichten: 5229
Geregistreerd: 23-12-06
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-24 16:55

Als complete leek even the devil's advocate spelen.. de eigenaresse heeft duidelijk het beste met haar paard voor, anders zou ze 'm niet op een peperdure kliniek zetten. Jij hebt het een en ander gelezen en denkt nu te weten dat het zadel niet past. In hoeverre klopt dat ook? Zijn er stalgenoten met bergen ervaring die misschien eens mee kunnen kijken of jouw gevoel meer dan alleen een gevoel is? Misschien dat ze het van anderen die ze respecteert wel zou willen aannemen.

Alja

Berichten: 25599
Geregistreerd: 05-10-02
Woonplaats: Emmercompas-cuum

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-24 17:01

Maar een 25 jarige die nog 5/6 keer in de week intensief door de eigenaar wordt gereden?
En dan ook nog loopt met jou?

Dat vind ik net zo sneu als een slechtzittend zadel

anjali
Berichten: 15090
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-24 17:06

Alja schreef:
Maar een 25 jarige die nog 5/6 keer in de week intensief door de eigenaar wordt gereden?
En dan ook nog loopt met jou?

Dat vind ik net zo sneu als een slechtzittend zadel

Als de eigenaresse er zelf nog zo veel mee rijdt, dan heeft hij inderdaad toch geen extra werk nodig?

pmarena

Berichten: 48128
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Dilemma: zadel bijrijdpaard past niet, eigenaresse niet open

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-24 13:37

Nouja TS zegt dat hij alleen staat en niet eens fatsoenlijk mee kan lopen, dat hij best praatjes heeft.
Dat klinkt als een dier dat mogelijk weinig vrije beweging krijgt? Als dat het geval is dan kan ik me wel voorstellen dat ze die d.m.v. rijden de benen willen laten strekken :(:)

juliedo24

Berichten: 991
Geregistreerd: 15-04-12
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-24 14:17

pmarena heeft gelijk. Hij staat in een stal met kleine paddock (gok 20-25 m^2) met buren over een draadje, in de zomer staat hij een paar uur per dag met 1 ander paard op de weide. Ik gok zo dat hij meer buitenlucht en sociaal contact krijgt dan menig sportpaard, ook al zou het mijn keuze niet zijn. Dit is zeker nog een vlak waarop ik het niet eens ben met haar manier van paardenhouden. Helaas kan je qua bijrijdpaard daar echt heel moeilijk omheen. De eigenaresse rijdt overigens niet elke dag intensief met hem maar hij gaat er elke dag uit om de benen te strekken.
Laatst bijgewerkt door juliedo24 op 09-01-24 14:30, in het totaal 1 keer bewerkt

juliedo24

Berichten: 991
Geregistreerd: 15-04-12
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-24 14:23

Goldwynn schreef:
Ik heb alleen de openingspost geleden, maar een soortgelijk verhaal heeft mij 5,5 jaar geleden doen stoppen met het paard wat ik destijds bijreed. Heb in totaal denk ik 4 a 5 jaar voor dat paard gezorgd/gereden, maar ik trok het niet meer. Eigenaresse was een lieve vrouw, maar ze zag niet wat ik dacht te zien en ik had er geen goed gevoel bij. Daar hield het voor mij op. De keuze heeft me veel rust gegeven, ondanks dat het voor het paard geen verschil maakt.

Ondertussen (nouja ook alweer 5.5 jaar geleden) een nieuw plekje gevonden met fantastisch fijne eigenaren. Ik word overal bij betrokken, maar ook sluit mijn visie aan op die van de eigenaren en dat maakt het zo veel leuker. Ben nog steeds dankbaar dat ik voor hun 2 paarden mag zorgen :D.


Wat super! Hier inderdaad ook lieve eigenaar, geeft echt veel om het beest maar kijkt helaas niet verder dan wat ze jaren geleden heeft geleerd. Ik hou ook alle facebook groepen van de buurt in de gaten, misschien komt de speld in de hooiberg zomaar voorbij, net als wat jij hebt gevonden. :)

Dreamboy

Berichten: 2432
Geregistreerd: 16-08-21
Woonplaats: Zuid-Oost Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-24 14:30

Mensen kunnen wel roepen dat ze maar moet stoppen maar daar is het paard niet mee geholpen. De volgende gaat dan waarschijnlijk doodleuk weer met dat zelfde niet passende zadel rijden. Ik zou toch proberen de eigenaresse te overtuigen en duidelijk maken wat voor schadelijke gevolgen het kan hebben. Desnoods aanbieden de helft van de kosten van de zadelpasser te betalen.

Earth

Berichten: 7915
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-24 14:33

Dreamboy schreef:
Mensen kunnen wel roepen dat ze maar moet stoppen maar daar is het paard niet mee geholpen. De volgende gaat dan waarschijnlijk doodleuk weer met dat zelfde niet passende zadel rijden. Ik zou toch proberen de eigenaresse te overtuigen en duidelijk maken wat voor schadelijke gevolgen het kan hebben. Desnoods aanbieden de helft van de kosten van de zadelpasser te betalen.

Tja dat zou ik dus niet doen, mede omdat het een ouder dier is die al het een en ander mankeert. Natuurlijk zou het mooi zijn als ze de juiste zorg kan bieden, maar met zo'n eigenwijze eigenaar gaat dat waarschijnlijk niet lukken. Helaas, maar je kunt niet alles redden. Ik denk dat Ts er meer plezier van krijgt als je een paard zoekt waar beter voor wordt gezorgd. Ik ken het, en het is zo frustrerend als je dingen zien die niet goed gaan, maar niet worden verholpen. Dat blijft knagen en ik verloor echt het plezier.
Ik rijd nu bij iemand die denkt er precies zo over als ik, dat is wel fijn hoor.

Kaitlyn

Berichten: 9727
Geregistreerd: 04-06-06
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-24 14:39

juliedo24 schreef:
pmarena heeft gelijk. Hij staat in een stal met kleine paddock (gok 20-25 m^2) met buren over een draadje, in de zomer staat hij een paar uur per dag met 1 ander paard op de weide. Ik gok zo dat hij meer buitenlucht en sociaal contact krijgt dan menig sportpaard, ook al zou het mijn keuze niet zijn. Dit is zeker nog een vlak waarop ik het niet eens ben met haar manier van paardenhouden. Helaas kan je qua bijrijdpaard daar echt heel moeilijk omheen. De eigenaresse rijdt overigens niet elke dag intensief met hem maar hij gaat er elke dag uit om de benen te strekken.


Soms "kun" je ook niet veel anders. Mijn paard staat -helaas- ook maar een dagdeel buiten. Vooral in de zomermaanden zou ik dat graag anders zien. In de wintermaanden staat ze met een masker op omdat ze zichzelf anders dood eet aan zand, dus dan heb ik haar na een dagdeel liever naar binnen zodat ze weer kan eten.
Ik ken elke stal in de omgeving wel, en als ik met 1 ding vooruit ga dan gaan we met iets anders weer achteruit.
De perfecte stal bestaat niet, en ergens moet je dan concessies doen.

@TS kun je anders niet met de eigenaar bespreken of je er een prolite pad onder kan doen? Daar zitten inlages in die het zadel wat omhoog brengen ook. Die heb ik nodig gehad toen mijn paard veel gewicht en spier was kwijtgeraakt na haar koliekoperatie. Zadel zakte toen ook op de schoft, maar kon ik hier mooi mee oplossen totdat ze weer bijgetrokken was. :j
En ik zou zeker niet zeggen "het is niet goed", maar het zadel erop leggen en laten zien wat er gebeurt en zeggen dat je bang bent dat het pijn doet en op die manier je zorgen uiten. Vaak is dat een betere benadering dan negatief zijn.

Poekkie

Berichten: 7352
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-24 15:05

Dreamboy schreef:
Mensen kunnen wel roepen dat ze maar moet stoppen maar daar is het paard niet mee geholpen. De volgende gaat dan waarschijnlijk doodleuk weer met dat zelfde niet passende zadel rijden. Ik zou toch proberen de eigenaresse te overtuigen en duidelijk maken wat voor schadelijke gevolgen het kan hebben. Desnoods aanbieden de helft van de kosten van de zadelpasser te betalen.


Kan je doen, wel rekening mee houden dat veel mensen drammen niet zullen appreciëren. Een nieuwe gratis bijrijder is snel gevonden.

Friesfanaat

Berichten: 1341
Geregistreerd: 16-12-08
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-24 15:30

Poekkie schreef:
Dreamboy schreef:
Mensen kunnen wel roepen dat ze maar moet stoppen maar daar is het paard niet mee geholpen. De volgende gaat dan waarschijnlijk doodleuk weer met dat zelfde niet passende zadel rijden. Ik zou toch proberen de eigenaresse te overtuigen en duidelijk maken wat voor schadelijke gevolgen het kan hebben. Desnoods aanbieden de helft van de kosten van de zadelpasser te betalen.


Kan je doen, wel rekening mee houden dat veel mensen drammen niet zullen appreciëren. Een nieuwe gratis bijrijder is snel gevonden.


Vanuit deze gedachte zijn mijn reacties inderdaad ook. Ten behoeve van het paard zou je natuurlijk graag anders zien. Maar TS is niet de eigenaresse, dat is degene die de noodzaak niet zit en vindt dat het huidige zadel prima voldoet.

TS kan iets aankaarten, maar daar houdt haar ''bemoeienis'' ongeveer op. De eigenaresse moet de keuze maken wel of niet mee te gaan in TS haar zorgen en aan de hand van dit besluit kan TS kiezen hierin mee te (blijven) gaan of te vertrekken voor haar eigen gemoedsrust.

Shalimar

Berichten: 1519
Geregistreerd: 24-01-09

Re: Dilemma: zadel bijrijdpaard past niet, eigenaresse niet open

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-24 17:05

Je kan er desnoods even een opgevouwen deken onder leggen om te kijken of het scheelt. Kost niks, en kun je kijken of ophogen zou werken en of het paard beter reageert. Helpt misschien ook richting eigenaar. Alle verlichting is meegenomen voor het dier.

juliedo24

Berichten: 991
Geregistreerd: 15-04-12
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-24 23:09

Ik heb het er woensdag met de eigenaresse over gehad en heb alles even laten bezinken. We hebben ook samen nog even naar het zadel gekeken waar zij mee rijdt. Ze geeft aan dat ze hem ook krap vindt bij de schoft maar dat de zadelpasser zei dat het past. Ze zal er zelf zo mee doorrijden, dus dan heeft het voor mij eigenlijk weinig zin het zadel waar ik mee rijdt op te hogen met pads. (Ik begon ook te twijfelen of ik het wel goed had gezien als zelfs de zadelmaker zegt dat het past, maar kan na het checken zeggen dat het zonder aansingelen en ruiter erop echt heel krap is bij de schoft en ik heb ook nog dunne vingers)

Ze gaf aan dat zijn singelnijd mogelijk door de castratie komt. Hij is gecastreerd toen hij 9 was en sindsdien is hij altijd boos geweest wanneer je de buik aanraakt. Voor haar is dat nu 'gewoon hoe hij is', net als dat zenuwachtige en schrikachtige. Als ik grondwerk met een instructrice wil doen vindt zij dat goed, ook al heeft ze zelf geen vertrouwen dat dat echt zou helpen ('het is jouw geld').

Het gesprek is rustig en respectvol verlopen, maar ik denk dat onze meningen te ver uiteenlopen. Ik heb gezegd dat ik er zondag gewoon heen ga en er even over nadenk. Dat vond ze prima en als het vanuit mij niet meer past dan is dat ook goed voor haar. Ik denk dat dat de juiste oplossing is, alleen blijft dat natuurlijk lastig. Het is echt een leuk paard, heb er veel tijd mee doorgebracht, ook meerdere keren bezocht in de kliniek etc. Dan raak je er emotioneel gehecht aan. Als ze hadden besloten dat hij vanwege zijn leeftijd met pensioen mocht was het natuurlijk makkelijker geweest, dan ga je gewoon af en toe met een zak wortels langs.

Celebi
Berichten: 3654
Geregistreerd: 04-11-20

Re: Dilemma: zadel bijrijdpaard past niet, eigenaresse niet open

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-24 00:06

Eerlijk? Ik denk dat het uiteindelijk een opluchting voor je is als dit voorbij is.

Ik heb het ook altijd vreselijk gevonden dat ik moest stoppen bij verzorgpaarden. Verkoop, verhuizing, toch niet de ideale klik met rijden. Heel uiteenlopende dingen. Soms was het prima zoals dat dan liep, maar het brak me soms ook echt. Zo heb ik echt gehuild toen ik een van mijn verzorgpaarden kwijt raakte doordat hij ging verhuizen. Maar achteraf matchte ik totaal niet bij de vooral tweede eigenaar en ook niet bij het stalbeleid (al stond ik bij dat laatste niet zo stil toen) en ben ik achteraf wel blij dat ik niet meer heb gezien dat hij soms wat minder fijn verzorgd werd.

Toch neemt het niet weg dat het echt rot is dat je een dier achter laat als je al een band hebt opgebouwd. Gelukkig zal het vervelende gevoel wel ook weer weg trekken en zeker als je toch niet helemaal op je plek zat het echt wel goed is om een nieuwe weg in te slaan. Er komen dan weer nieuwe dingen op je pad. Je leert nieuwe dingen, ontmoet nieuwe mensen en nieuwe paarden en ontdekt nieuwe plekken.

darkadia

Berichten: 5248
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bussum

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-24 04:29

juliedo24 schreef:
Ik heb het er woensdag met de eigenaresse over gehad en heb alles even laten bezinken. We hebben ook samen nog even naar het zadel gekeken waar zij mee rijdt. Ze geeft aan dat ze hem ook krap vindt bij de schoft maar dat de zadelpasser zei dat het past. Ze zal er zelf zo mee doorrijden, dus dan heeft het voor mij eigenlijk weinig zin het zadel waar ik mee rijdt op te hogen met pads. (Ik begon ook te twijfelen of ik het wel goed had gezien als zelfs de zadelmaker zegt dat het past, maar kan na het checken zeggen dat het zonder aansingelen en ruiter erop echt heel krap is bij de schoft en ik heb ook nog dunne vingers)

Ze gaf aan dat zijn singelnijd mogelijk door de castratie komt. Hij is gecastreerd toen hij 9 was en sindsdien is hij altijd boos geweest wanneer je de buik aanraakt. Voor haar is dat nu 'gewoon hoe hij is', net als dat zenuwachtige en schrikachtige. Als ik grondwerk met een instructrice wil doen vindt zij dat goed, ook al heeft ze zelf geen vertrouwen dat dat echt zou helpen ('het is jouw geld').

Het gesprek is rustig en respectvol verlopen, maar ik denk dat onze meningen te ver uiteenlopen. Ik heb gezegd dat ik er zondag gewoon heen ga en er even over nadenk. Dat vond ze prima en als het vanuit mij niet meer past dan is dat ook goed voor haar. Ik denk dat dat de juiste oplossing is, alleen blijft dat natuurlijk lastig. Het is echt een leuk paard, heb er veel tijd mee doorgebracht, ook meerdere keren bezocht in de kliniek etc. Dan raak je er emotioneel gehecht aan. Als ze hadden besloten dat hij vanwege zijn leeftijd met pensioen mocht was het natuurlijk makkelijker geweest, dan ga je gewoon af en toe met een zak wortels langs.


Fijn dat jullie een respectvol gesprek hebben gehad. Maar ook ik denk dat je ondanks de opgebouwde band er het beste een punt achter kunt zetten.

Je zou nog kunnen kijken of ze open staat voor een second opinion door een andere passer ivm de twijfels die jullie hebben. Verder vind ik de singelnijd geen normaal gedrag en heeft dat doorgaans wel een fysieke oorzaak of gehad (pijn herinnering kan ook dit gedrag geven, maar dan is het wel trainbaar). Het schrikkerige komt ook vaak voort uit spanning in het lijf en mentaal.

Tilmar

Berichten: 3316
Geregistreerd: 05-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-24 09:10

Wat een vervelende situatie!

Toevallig heb ik voor mijn paardje een nieuw zadel gekocht, na een paar keer wat langer rijden dan tijdens de pas-sessie vond ik ook dat het zadel te dicht op de schoft komt. Helemaal omdat er aan de binnenkant een randje zit.
Ik had nog een onderlegger van memory foam (belangrijk is dat bij de schoft geen foam zit). Dat geeft precies wat verhoging zodat het zadel niet meer op de schoft ligt. Het verandert de ligging ook verder niet en werkt schok dempend.
Gelukkig heb ik van de week nacontrole van de zadelmaker, dus dat komt goed.
Zo'n onderlegger is niet heel goedkoop, maar wellicht een idee. Mijne is van Kentucky, je hebt ze ook van Winderen en misschien wel te vinden op Marktplaats.

lovelucydan

Berichten: 2066
Geregistreerd: 10-10-06
Woonplaats: amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-24 09:53

Narya schreef:
Als complete leek even the devil's advocate spelen.. de eigenaresse heeft duidelijk het beste met haar paard voor, anders zou ze 'm niet op een peperdure kliniek zetten. Jij hebt het een en ander gelezen en denkt nu te weten dat het zadel niet past. In hoeverre klopt dat ook? Zijn er stalgenoten met bergen ervaring die misschien eens mee kunnen kijken of jouw gevoel meer dan alleen een gevoel is? Misschien dat ze het van anderen die ze respecteert wel zou willen aannemen.


Nou geen advocaat van de duivel....
Ik denk hier namelijk net zo over. Ik zou hier als eigenaar helemaal niet blij mee zijn dat dit zo op internet besproken wordt net alsof ik als eigenaar er niks om geef. Blijkbaar heb ik het zadel nog 1,5 jaar geleden moeten hebben gecheckt. En de pre loopt er geen pas minder om. Hey dier is al 25 jaar ermee geworden hè.Het zadel heeft verkeerd gelegen en een drukking veroorzaakt. Dat kan gebeuren.

Ik denk ook omdat ts wat gelezen heeft de wijsheid in pacht te hebben
Als ts echt zo graag wat wil doen eraan dan stelt ze voor de zadelpasser van de eigenaar te laten komen en dat consult te betalen omdat ze zeker wil zijn dat het zadel nog goed ligt.

anjali
Berichten: 15090
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-24 10:14

Tilmar schreef:
Wat een vervelende situatie!

Toevallig heb ik voor mijn paardje een nieuw zadel gekocht, na een paar keer wat langer rijden dan tijdens de pas-sessie vond ik ook dat het zadel te dicht op de schoft komt. Helemaal omdat er aan de binnenkant een randje zit.
Ik had nog een onderlegger van memory foam (belangrijk is dat bij de schoft geen foam zit). Dat geeft precies wat verhoging zodat het zadel niet meer op de schoft ligt. Het verandert de ligging ook verder niet en werkt schok dempend.
Gelukkig heb ik van de week nacontrole van de zadelmaker, dus dat komt goed.
Zo'n onderlegger is niet heel goedkoop, maar wellicht een idee. Mijne is van Kentucky, je hebt ze ook van Winderen en misschien wel te vinden op Marktplaats.

Zo'n schuimrubberen onderlegger is best een goed idee. Die hebben inderdaad meestal een uitsparing bij de schoft. Die zou ts voor zichzelf kunnen kopen en als ze toch zou stoppen met het paard en de eigenaresse wil het niet overnemen, dan blijft het van haar. Zo duur zijn ze trouwens niet. Overigens blijft het vaak niet lang goedgaan als je onenigheid krijgt met de eigenaar van het paard. Want die blijft toch de baas.

juliedo24

Berichten: 991
Geregistreerd: 15-04-12
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-24 10:28

lovelucydan schreef:
Narya schreef:
Als complete leek even the devil's advocate spelen.. de eigenaresse heeft duidelijk het beste met haar paard voor, anders zou ze 'm niet op een peperdure kliniek zetten. Jij hebt het een en ander gelezen en denkt nu te weten dat het zadel niet past. In hoeverre klopt dat ook? Zijn er stalgenoten met bergen ervaring die misschien eens mee kunnen kijken of jouw gevoel meer dan alleen een gevoel is? Misschien dat ze het van anderen die ze respecteert wel zou willen aannemen.


Nou geen advocaat van de duivel....
Ik denk hier namelijk net zo over. Ik zou hier als eigenaar helemaal niet blij mee zijn dat dit zo op internet besproken wordt net alsof ik als eigenaar er niks om geef. Blijkbaar heb ik het zadel nog 1,5 jaar geleden moeten hebben gecheckt. En de pre loopt er geen pas minder om. Hey dier is al 25 jaar ermee geworden hè.Het zadel heeft verkeerd gelegen en een drukking veroorzaakt. Dat kan gebeuren.

Ik denk ook omdat ts wat gelezen heeft de wijsheid in pacht te hebben
Als ts echt zo graag wat wil doen eraan dan stelt ze voor de zadelpasser van de eigenaar te laten komen en dat consult te betalen omdat ze zeker wil zijn dat het zadel nog goed ligt.


Stel dat ik er volledig naast zit en het zadel perfect zou passen, dan zou ik alsnog nav zijn gedrag het niet eens zijn met de verzorging van het paard. Zo'n heftige singelnijd (je moet hem kort vastzetten anders bijt hij gerust in je arm) komt niet uit het niets. Ik ben het ook eens met darkadia dat schrikkerigheid in de mate die hij het heeft voortkomt uit een ongemak, of het dan fysiek of mentaal is. Het is dus zeker niet alleen het zadel waar ik een probleem mee heb, achteraf gezien is het denk ik gewoon de druppel geweest.
Ik heb nooit gezegd dat de eigenaar er niks om geeft. Ze is echt een lieve vrouw en heeft absoluut het beste met haar paard voor (anders stuurt ze hem natuurlijk niet naar de kliniek), alleen ziet dat er voor haar anders uit dan voor mij. Als je het niet met mijn keuze eens bent is dat ook prima. Voor mij voelt het gewoon niet meer goed.
Overigens zijn er ook manegepaarden die hun hele leven met een slecht passend zadel en uit balans zittende ruiters hebben gelopen, en ook nog de hele dag in een donker stalletje staan, die 28 worden. Leeftijd zegt ook niet alles.


Wat de pads betreft, ik vind het idee zeker niet slecht en zou er wel wat geld aan uitgeven, helaas wilde de eigenaar niks aan de zadelsituatie voor haar zelf veranderen. Ik zou dus 1 keer per week met een zadel met pads rijden en zij 5-6 keer per week met een zadel dat te krap is bij de schoft, zonder pads. Dat voelt dan toch niet als vooruitgang voor mij..

anjali
Berichten: 15090
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-24 10:39

@Ts, maar wat de eigenaresse doet met het paard dat moet zij weten, daar kun jij niets aan doen. Als jij zelf een onderlegger zou gebruiken bij het rijden dan heeft het paard van jou in elk geval geen last. Het zou zelfs mogelijk zijn dat de eigenaresse dat zou zien en zelf ook zo'n onderlegger wil.Andere optie is dat jij het hele paard van haar overkoopt!! Maar dat zal wel niet de bedoeling zijn....Overigens, ik heb ook wel eens een ernstig conflict over de verzorging gehad met de eigenaar van het paard dat ik in volle lease had. Wat een zakelijke overeenkomst was maar ik was aan het paard gehecht geraakt. Toen wilde ik het paard kopen van hem om het dier dan zelf de verzorging te kunnen geven die ik nodig vond.Maar de eigenaar wilde hem niet verkopen. Uit frustratie heb ik toen de lease opgezegd en ben van die stal vertrokken.Toendertijd was ik nog jong en onervaren, inmiddels heb ik meer inzicht en besef dat de eigenaar de eigenaar is en dat je als gebruiker van het paard niets te zeggen hebt.

Melzazu
Berichten: 1783
Geregistreerd: 13-10-19

Re: Dilemma: zadel bijrijdpaard past niet, eigenaresse niet open

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-24 10:46

Als ik alles zo lees denk ik dat het voor jou gewoon veel fijner is om een andere bijrijdpaard te vinden. Het werkt voor beide partijen gewoon het beste en fijnste als je dezelfde ideeën hebt over hoe er met het dier en de randzaken ervan wordt omgegaan.

juliedo24

Berichten: 991
Geregistreerd: 15-04-12
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-24 10:53

anjali schreef:
@Ts, maar wat de eigenaresse doet met het paard dat moet zij weten, daar kun jij niets aan doen. Als jij zelf een onderlegger zou gebruiken bij het rijden dan heeft het paard van jou in elk geval geen last. Het zou zelfs mogelijk zijn dat de eigenaresse dat zou zien en zelf ook zo'n onderlegger wil.Andere optie is dat jij het hele paard van haar overkoopt!! Maar dat zal wel niet de bedoeling zijn....Overigens, ik heb ook wel eens een ernstig conflict over de verzorging gehad met de eigenaar van het paard dat ik in volle lease had. Wat een zakelijke overeenkomst was maar ik was aan het paard gehecht geraakt. Toen wilde ik het paard kopen van hem om het dier dan zelf de verzorging te kunnen geven die ik nodig vond.Maar de eigenaar wilde hem niet verkopen. Uit frustratie heb ik toen de lease opgezegd en ben van die stal vertrokken.Toendertijd was ik nog jong en onervaren, inmiddels heb ik meer inzicht en besef dat de eigenaar de eigenaar is en dat je als gebruiker van het paard niets te zeggen hebt.


Bedankt voor je reactie. Ik heb inderdaad niet de illusie dat ik haar kan/moet/zal veranderen. Ik heb slechts wat voorgesteld, wat ze heeft afgewezen. En wat lastig jouw verhaal, zeker omdat je al de volledige verzorging voor het paard deed.. het voordeel aan zulke situaties is dat we er altijd wat van leren.

Elisa2

Berichten: 37187
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Dilemma: zadel bijrijdpaard past niet, eigenaresse niet open

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-24 11:06

Lastige situatie, zeker als het paard pijnsignalen geeft.

Wat je nog kunt doen is voorstellen om de zadelpasser of een andere nog een keer te laten komen op jouw kosten. En dan het probleem aankaarten bij de zadelpasser en wellicht rolt daar dan nog een oplossing uit, eventueel een pad idd. Dat zou dan het beste voor het paard zijn denk ik.