Communicatie bijrijdsters

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Boras
Berichten: 9951
Geregistreerd: 21-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-24 15:37

Echwel schreef:
Wacht even
7 dagen
3 bijrijdster en zelf 4 dagen met de koets en verlangen dat ze meegaan als groom
Wat mogen ze zelf doen die 3 dagen
Rijden?
En dan ook nog betalen met jouw eisenpakket

Tja


Zeg dat, ik viel nog net niet van mijn stoel.

Ts, je moet personeel nemen (en betalen) met dit eisenpakket.

Boras
Berichten: 9951
Geregistreerd: 21-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-24 15:44

Nala schreef:
...Waardoor ik dan alsnog iedere week opnieuw moet puzzelen en soms kiezen wie er welke dag “mag”.

Ik ben dit zó zat. Ik heb gisterochtend gevraagd wie er dit weekend mee kan met de koets, en ik heb nog steeds geen enkel antwoord gekregen. 2 van de 3 bijrijdsters betaalt omdat ze haar ook zelfstandig mogen rijden. Eentje niet omdat ze vooral mee gaat met de koets of wandelt. En net degene die niet betaald is de betrouwbaarste :')


Waar zouden jullie hier de lijn trekken? Ik wil ze ook hierom niet zomaar “ontslaan” maar het is iedere week weer opnieuw stress qua planning rondkrijgen.


Als ik jou was, zou ik mijn eigen houding/positie 180 graden omdraaien.
Die zijn nu echt niet passend en je ziet zelf wat je ermee uitlokt.

Ontslaan? Als je "personeel" niet voor die tijd heel hard is weggerend.

Percy

Berichten: 12074
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-24 16:05

Hoe kan je iemand ontslaan die jou betaalt ?

Normaal mag je blij zijn als iemand als groom mee wil.

Amber_anne

Berichten: 6919
Geregistreerd: 09-04-18

Re: Communicatie bijrijdsters

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-24 16:19

Het staat toch tussen aanhalingstekens jongens kom op zeg

Lekker 5 paginas hakken op ts en haar keuzes. Nogmaals die bijrijdsters kiezen dit zelf he, ta dwingt ze nergens toe

BeFunny

Berichten: 10539
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Re: Communicatie bijrijdsters

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-24 16:36

Daarbij zijn de bijrijders zelf akkoord. Zijn ze volwassen en communiceren is het minste.

De situatie van 3 bijrijders vind ik was veel maar kennelijk vonden de bijrijders het prima. Alz ze er nu geen zin meer in hebben dan zouden ze dat kunnen aangeven.

Ik zou niet door willen gaan met mensen waarmee je geen afspraken kunt maken. Of het nou betalende bijrijders zijn of dat het iemand is die je zelf betaald.

assie

Berichten: 9487
Geregistreerd: 31-07-01
Woonplaats: Grun

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-24 16:37

Is het een optie dat je voortaan alleen gaat mennen, dus zonder groom? Dat geeft alweer wat extra lucht en minder verplichtingen naar de bijrijders.
Ik men zelf eigenlijk ook meestal alleen en ondanks dat het gezelliger is met z'n tweeën, vind ik het ook heerlijk om niet afhankelijk te zijn. Voorwaarde is uiteraard wel een verkeersmak paard, maar dan zou ik eerder inzetten op trainen met verkeersmak maken.

MyWishMax

Berichten: 25321
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-24 16:37

BeFunny schreef:
MyWishMax schreef:
Betalen voor bijrijden is alleen normaal als er geen klusjes tegenover staan.


Dat is echt onzin hoor.

Ik heb altijd betaald en ook altijd bijkomende klussen gedaan. Soms zelfs de complete verzorging meerdere dagen per week en ook wel periodes niet eens kunnen rijden.

Maar daar stond wel tegenover dat ik vrij was met het paard om te doen wat ik zelf wilde.


Jij vindt het onzin, dat is heel wat anders.

Ik heb hele andere ervaringen, namelijk dat als iemand je nodig heeft word je juist betaald, net als wanneer je het paard verbeterd, anders is het gratis in ruil voor dingen die je verplicht moet doen of je betaalt om alleen te hoeven en mogen rijden/verzorging van paard op je te nemen op eigen dagen.

Hier werkt blijkbaar iets niet in de communicatie en dat is niet alleen aan de kant van de bijrijders maar alle kanten.

ikkedus
Berichten: 3277
Geregistreerd: 24-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-24 17:02

assie schreef:
Is het een optie dat je voortaan alleen gaat mennen, dus zonder groom? Dat geeft alweer wat extra lucht en minder verplichtingen naar de bijrijders.
Ik men zelf eigenlijk ook meestal alleen en ondanks dat het gezelliger is met z'n tweeën, vind ik het ook heerlijk om niet afhankelijk te zijn. Voorwaarde is uiteraard wel een verkeersmak paard, maar dan zou ik eerder inzetten op trainen met verkeersmak maken.


Ze in niet alleen mennen las ik een stukje hiervoor. Dat is gevaarlijk.

BeFunny

Berichten: 10539
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-24 17:04

Tja ik vind gebruik van paard en spullen. Altijd mogen rijden zonder te hoeven lessen met volledig vertrouwen wel wat waard hoor.
Ik heb nooit veel hoeven betalen maar wel een bijdrage. En bij paarden hoort nou eenmaal het uitmesten van de stal of poepscheppen uit de wei etc.
Bij mij hadden ze dan weer niet aan hoeven komen met "ik wil het paard Z gaan starten en ik heb hulp nodig om ons daar te krijgen want ja dan zijn de rollen omgedraaid)

Ik mocht letterlijk alles doen.
En dat vertrouwen dat heeft het hem gedaan.

Gini
Berichten: 17908
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-24 17:34

BeFunny schreef:
Daarbij zijn de bijrijders zelf akkoord. Zijn ze volwassen en communiceren is het minste.


Maar TS is ook best wel gemakkelijk in communiceren he. Ze neemt drie bijrijders aan, wilt dan dat er iedere dag iemand voor haar pony komt, maar laat het onderlinge geregel maar aan de bijrijders over. Ze moeten zelf in de groepsapp maar uitmaken wie wanneer gaat.

Waarom moet er zo veel verantwoordelijkheid van de bijrijders komen? Als betalende bijrijder heb ik een contract met de paardeneigenaar en maak ik afspraken met de paardeneigenaar. Wat boeien die andere bijrijders mij?

BeFunny

Berichten: 10539
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-24 17:43

Nou dat heb ik zo niet gelezen.
Als ze daar idd zo makkelijk in is dan ligt die stap bij haar om duidelijke afspraken te maken.

Want dan weet iedereen waar ze aan toe zijn.

assie

Berichten: 9487
Geregistreerd: 31-07-01
Woonplaats: Grun

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-24 17:44

ikkedus schreef:
assie schreef:
Is het een optie dat je voortaan alleen gaat mennen, dus zonder groom? Dat geeft alweer wat extra lucht en minder verplichtingen naar de bijrijders.
Ik men zelf eigenlijk ook meestal alleen en ondanks dat het gezelliger is met z'n tweeën, vind ik het ook heerlijk om niet afhankelijk te zijn. Voorwaarde is uiteraard wel een verkeersmak paard, maar dan zou ik eerder inzetten op trainen met verkeersmak maken.


Ze in niet alleen mennen las ik een stukje hiervoor. Dat is gevaarlijk.

Dan zou ik eerder daarop in zetten. Trainen op wel veilig en verkeersmak zijn. Dat je op termijn dus wel zelf op pad kunt.

Gini
Berichten: 17908
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-24 17:50

BeFunny schreef:
Nou dat heb ik zo niet gelezen.
Als ze daar idd zo makkelijk in is dan ligt die stap bij haar om duidelijke afspraken te maken.

Want dan weet iedereen waar ze aan toe zijn.


Het kan zijn dat ik het verkeerd lees hoor, maar ik haal dat uit dit stuk van TS:

"Dit lijkt echter gewoon niet te werken, ze blijven maar iedere week onduidelijk over wanneer ze kunnen, en reageren vaak pas na een dag of 2 in de groepsapp met wanneer ze kunnen en/of juist niet. Waardoor ik dan alsnog iedere week opnieuw moet puzzelen en soms kiezen wie er welke dag “mag”. "

Vooral die laatste zin vind ik gek: is het niet juist de taak van de paardeneigenaar om een goede planning in elkaar te steken en met de bijrijders afzonderlijk af te spreken op welke dagen ze moeten komen?

BeFunny

Berichten: 10539
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-24 17:52

Ik haal daaruit dat er een groepsapp is. Wat makkelijk kan zijn als iemand niet kan. Wel zo fijn als je als bijrijder niet kan om dat te laten weten.

Ik lees nergens dat bijrijders onderling dan maar moeten uitmaken wie er komt. Maar ook ik kan dat verkeerd lezen hoor.

Wij hadden ook een groepsapp bij mijn laatste verzorgpaard. We waren met zijn tweeën de verzorgers. Maar op die manier konden eigenaar als andere verzorger ook zien als er bijv iets was. Ideaal.
Maar ook als een een keer niet kon en dat op tijd aangaf dan kon de ander meestal wel.

Nogmaals volwassen mensen zouden gewoon moeten communiceren. Dat geldt van beide kanten. En ook is het dan handig dat verwachtingen duidelijk zijn.

Het bedrag wat ts vraagt dat is haar zaak. Daar zijn ze mee akkoord gegaan.

Ergens is denk vooral wat mis gegaan bij de verwachtingen en dat moet ook uitgesproken anders duurt dat voort.
Laatst bijgewerkt door BeFunny op 25-02-24 17:57, in het totaal 1 keer bewerkt

friezenfan2

Berichten: 2595
Geregistreerd: 30-08-05
Woonplaats: breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-24 17:53

Dit is het zoveelste topic van ts over bijrijdsters. Ik vraag me af of ts toevallig ook al naar zichzelf heeft gekeken.

Alleen een barebackpad om mee te rijden en dan daar alleen maar naar het bos mee kunnen en dan ook nog verplicht mee groomen op de kar. En de pony heeft geen dag rust.

Misschien inderdaad zoals al vaker gezegd is hier op zoek naar meer mensen die mee kunnen op de kar.
Op de stal waar ik reed was er iemand die ook mende met haar paard en die had een heel blik aan stalgenoten en kennissen die mee konden.

noviceh

Berichten: 4784
Geregistreerd: 15-05-06
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-24 17:57

Gini schreef:
Vooral die laatste zin vind ik gek: is het niet juist de taak van de paardeneigenaar om een goede planning in elkaar te steken en met de bijrijders afzonderlijk af te spreken op welke dagen ze moeten komen?
Dit inderdaad. Als ik bijrijder zou zijn, dan overleg ik graag direct met de eigenaar waar ik afspraken mee maak. Jij moet als eigenaar hier de verantwoordelijkheid in nemen, zodat alle dagen in de week gedekt zijn. Want hoe is de communicatie tussen de bijrijders (3 is ook wel veel hoor!) onderling? Je kan er niet vanuit gaan dat zij zelf het initiatief nemen, dus moet jij dat als eigenaar gaan doen. Een goed gesprek om wederzijdse verwachtingen af te stemmen met de bijrijders lijkt mij hier zeker op z’n plaats.

Ineke2

Berichten: 33119
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-24 18:13

assie schreef:
Dan zou ik eerder daarop in zetten. Trainen op wel veilig en verkeersmak zijn. Dat je op termijn dus wel zelf op pad kunt.

Valt niet op te trainen. Met de kar weg zonder groom is een extra risico. Of het paard nou braaf is of niet, je zit er niet op en hebt alleen je stem, leidsels en eventueel een zweep.
Een groom kan van de kar af gaan wanneer de situatie daarom vraagt en dan het paard aan het hoofdstel begeleiden etc. Soms is het ook fijn om een groom te hebben om de kar beter in balans te houden.

Dieuwke_
Berichten: 4543
Geregistreerd: 10-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-24 18:26

Wat ik me afvraag, waarom vind je de 2 betalende bijrijders minder betrouwbaar dan de niet-betalende? Omdat zij minder vaak meegaan op de kar? Zijn ze er van op de hoogte dat ze verplicht mee moeten ondanks dat ze betalen om te rijden? En waarom is het wel veilig om de pony alleen met een BBP op pad te sturen maar niet alleen met de kar op pad te gaan?

Tovaita
Berichten: 107
Geregistreerd: 12-07-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-24 18:30

Dat ze moeten betalen kan voor hen juist ook het gevoel aanwakkeren dat ze zelf kunnen beslissen of ze wel of geen gebruik maken van de pony. Zo zou ik er namelijk wel in staan. Het is aan mij of ik die ene dag in de week gebruik maak van de pony, ik betaal er immers voor dus ik heb er ‘recht’ op. Als het dan poedersuiker weer is, of ik heb plots andere plannen waar ik meer zin in heb, zou ik me niet verplicht voelen te gaan, dan gaat de eigenaar maar. De eigenaar ‘gunt’ mij immers een ‘eigen pony’ voor X dag(en) in de week tegen betaling.
Als ik zou weten dat de eigenaar zo enorm afhankelijk van mijn aanwezigheid en inzet is, wordt het eerder een ruilhandel: ik neem de verantwoordelijkheid voor pony op me op dag X, maar betaal dan niet. Ik help jou, dus is de beschikbaarheid van pony de ‘ruil’.

Als er dan ook nog allerlei klusjes en verplichtingen bij komen kijken zou het niet eens in me opkomen om te betalen. En nog meer weerzin zou ontstaan gezien de gebrekkige faciliteiten.

Dit zegt niets over het maken van de planning, maar ik zou mezelf echt niet heel erg verplicht voelen om op te komen draven als ik geen tijd of geen zin heb. Ik koop de optie namelijk, dan is het aan mij om te kijken of ik er gebruik van maak. Het ‘wanneer’ is dan het enige om te overleggen.
Laatst bijgewerkt door Tovaita op 25-02-24 18:31, in het totaal 1 keer bewerkt

assie

Berichten: 9487
Geregistreerd: 31-07-01
Woonplaats: Grun

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-24 18:31

Ineke2 schreef:
assie schreef:
Dan zou ik eerder daarop in zetten. Trainen op wel veilig en verkeersmak zijn. Dat je op termijn dus wel zelf op pad kunt.

Valt niet op te trainen. Met de kar weg zonder groom is een extra risico. Of het paard nou braaf is of niet, je zit er niet op en hebt alleen je stem, leidsels en eventueel een zweep.
Een groom kan van de kar af gaan wanneer de situatie daarom vraagt en dan het paard aan het hoofdstel begeleiden etc. Soms is het ook fijn om een groom te hebben om de kar beter in balans te houden.

Oh ik weet precies wat je zegt, aangezien ik zelf men en bij meerdere combinaties groom. Ervaring genoeg, al ben je nooit te oud om te leren natuurlijk. En daarom weet ik ook dat je daar wel degelijk op kunt trainen.
Verkeersmak is gewoon een skill. Vertrouwen op elkaar is ook een skill. Dat is niet gezegd dat het bij ieder paard appeltje-eitje-simpel is en ik zou het ook niet direct zelf met een net beleerd paard doen maar het is absoluut iets dat is te trainen.

Degene die mijn paard voor de wagen beleerd gaat direct alleen op pad (vind ik dapper, maar goed, hij weet wat ie doet). Ik ga zelf in het begin wel samen, maar men inmiddels al jaren alleen, inclusief trektocht.

Daarom dat ik zeg dat TS beter daarop kan trainen zodat ze niet zo afhankelijk is van anderen.

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-24 18:34

assie schreef:
Is het een optie dat je voortaan alleen gaat mennen, dus zonder groom? Dat geeft alweer wat extra lucht en minder verplichtingen naar de bijrijders.
Ik men zelf eigenlijk ook meestal alleen en ondanks dat het gezelliger is met z'n tweeën, vind ik het ook heerlijk om niet afhankelijk te zijn. Voorwaarde is uiteraard wel een verkeersmak paard, maar dan zou ik eerder inzetten op trainen met verkeersmak maken.


Ik men ook alleen omdat er zelden iemand mee wilt, helemaal in de winter.
Is het verantwoord...meestal wel ik heb een super braaf paard maar ben ook wel eens door het oog van de naald gegaan.

Als mijn paard overlijd stop ik met mennen. Er is gewoon geen fanatiekeling te vinden die het leuk vind om mee te gaan. En met een jong, nieuw paard zie ik alleen echt niet zitten. Dus ik hoop maar dat een ijslander geschikt is voor mijn rug want dan ga ik weer onder het zadel rijden. En anders moet ik zelf maar groom worden. Maar ik vind het wel jammer dat er zo weinig mensen mennen.

TS ik zou d groom die het mennen ook leuk vind aanhouden en de andere 2 gedag zeggen.
Ervaring leert dat voor die andere dagen ook wel een oplossing komt.

rien10
Berichten: 14680
Geregistreerd: 01-06-10

Re: Communicatie bijrijdsters

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-24 18:36

TS snapt t denk ik nu wel.

assie

Berichten: 9487
Geregistreerd: 31-07-01
Woonplaats: Grun

Re: Communicatie bijrijdsters

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-24 18:41

@cowgirl, dat oog van de naald heb ik ook wel eens van dichtbij gezien idd. Maar nog vaker onder het zadel dan voor de wagen :+ .
Het is een keuze, een afweging en TS kent haar paard het beste of het überhaupt een optie is. Ik wilde het alleen meegeven.

Eef_Bam

Berichten: 4098
Geregistreerd: 19-08-09
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-24 18:56

Wat een discussie die eigenlijk niet de vraag van ts beantwoord. Ja ik vind het ook een wonderlijke constructie, maar dat is niet de vraag van Ts, geloof dat ze daar zelf tevreden mee is en vind dat dit goed is voor haar pony.

Ik denk dat de betalende bijrijders misschien gewoon niet zoveel plezier hebben in het mennen, dat voor lief nemen zodat ze de mogelijkheid hebben om te kunnen buitenrijden, maar daardoor ook graag hun snor drukken nu er onduidelijkheid is. De niet betalende bijrijder is zo te lezen meer een echte liefhebber, daar ligt het probleem denk ik niet.

Concrete tips voor TS:
Communiceer met al je betalende bijrijders dat je graag weer een vast rooster wilt. Zowel voor de rijdag als de mendag. Persoonlijk zou ik aanbieden dat voor elke keer dat ze met jou meegaan op de wagen ze 10 euro terugkrijgen. Zo loont het voor hen ook. Of je doet dat laatste niet, dat is aan jou. Maar dan is er geen consequentie als ze dus afzeggen.

Willen ze geen vaste dagen afspreken dan zou ik gewoon afscheid nemen, blijkbaar werkt dat gewoon niet voor hen, en voor jou ook niet. Qua indeling zou ik ook het principe aanhouden dat degene die het eerst reageert eerste keuze heeft qua dagen, is die weekdag al bezet dan pech gehad. Is er een keer iemand ziek of afwezig dan kan je altijd nog ad hoc in de app vragen of er een ander kan. Maar er moet gewoon een basisrooster zijn dat in principe elke week hetzelfde is, met kleine wijzigingen hier en daar.

Succes!

pateeke
Berichten: 2215
Geregistreerd: 12-05-06

Re: Communicatie bijrijdsters

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-24 19:50

De discussie over betalen is misschien niet rechtstreeks een antwoord op de vraag van TS, maar onrechtstreeks wel.
Het toont imo aan dat er verschillende perspectieven zijn en de bijrijders mogelijk anders in de situatie staan dan TS. Antwoord op de vraag van TS is dan: bevraag hoe zij erin staan, probeer je in te leven in hun perspectief en zoek samen naar een oplossing.