Communicatie bijrijdsters

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nala

Berichten: 8191
Geregistreerd: 11-04-13
Woonplaats: Kerkrade

Communicatie bijrijdsters

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-24 21:16

Ik zit met het gedrag van mijn bijrijders, en dan vooral qua communicatie. Waar zouden jullie de lijn trekken?

Ik heb 3 bijrijdsters, omdat er hier in de buurt niemand is die iedere dag kan (wat ik ook 100% kan begrijpen). Ik heb al heel vaak aangegeven dat ik graag met vaste dagen per week zou werken.

Ons rooster is als volgt:
Maandag - bijrijdster
Dinsdag - koets met een van de bijrijdsters als groom
Woensdag - bijrijdster
Donderdag - koets met een van de bijrijdsters als groom
Vrijdag - bijrijdster
Zaterdag - koets met een van de bijrijdsters als groom
Zondag - koets met een van de bijrijdsters als groom

Niet schrikken, dit is natuurlijk niet iedere dag volle bak. Als het weer tegenzit of om een andere reden is het vaak minstens 1 dag maar een wandelingetje of losgooien in de bak.

Nu is het zo dat ik het liefst zou willen dat er een vast iemand voor iedere dag is, vooral de maandag, woensdag, en vrijdag, maar liefst ook de koetsdagen. En dat ze zich dan onderling regelen als de een eens niet kan dat er dan een ander gaat.

Dit lijkt echter gewoon niet te werken, ze blijven maar iedere week onduidelijk over wanneer ze kunnen, en reageren vaak pas na een dag of 2 in de groepsapp met wanneer ze kunnen en/of juist niet. Waardoor ik dan alsnog iedere week opnieuw moet puzzelen en soms kiezen wie er welke dag “mag”.

Ik ben dit zó zat. Ik heb gisterochtend gevraagd wie er dit weekend mee kan met de koets, en ik heb nog steeds geen enkel antwoord gekregen. 2 van de 3 bijrijdsters betaalt omdat ze haar ook zelfstandig mogen rijden. Eentje niet omdat ze vooral mee gaat met de koets of wandelt. En net degene die niet betaald is de betrouwbaarste :')


Waar zouden jullie hier de lijn trekken? Ik wil ze ook hierom niet zomaar “ontslaan” maar het is iedere week weer opnieuw stress qua planning rondkrijgen.

Amber_anne

Berichten: 6919
Geregistreerd: 09-04-18

Re: Communicatie bijrijdsters

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-24 21:19

Duidelijk aangeven dat je vaste dagen wilt afspreken en dat als dat niet mogelijk is vanuit hun kant je verder gaat zoeken

Lijsken
Berichten: 1025
Geregistreerd: 10-02-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-24 21:22

Vaste dagen afspreken inderdaad, of anders eens in de maand met alle vier bij elkaar gaan zitten en gezamenlijk een “rooster” maken voor de komende maand.

Snap sowieso niet waarom dit moeilijk gaat, het is al bijrijder zelf toch ook heel onhandig als je pas de dag van tevoren weet waar je aan toe bent…?

Nala

Berichten: 8191
Geregistreerd: 11-04-13
Woonplaats: Kerkrade

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-24 21:25

Lijsken schreef:
Vaste dagen afspreken inderdaad, of anders eens in de maand met alle vier bij elkaar gaan zitten en dan een “rooster” maken voor de komende maand.

Snap sowieso niet waarom dit moeilijk gaat, het is al bijrijder zelf toch ook heel onhandig als je pas de dag van tevoren weet waar je aan toe bent…?


Dit zou ik het liefste doen en zie ik precies zo inderdaad. Maar de een wacht op haar werkrooster, weer de ander op wanneer haar rijlessen zijn, etc. En dat snap ik wel, maar zodra ze het weten komen ze ook niet zelf met die info op de proppen maar moet ik er alsnog achteraan vragen.

Evelijn

Berichten: 7692
Geregistreerd: 12-07-04
Woonplaats: Peize

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-24 21:25

Ja ik zou ze eens allemaal tegelijk uitnodigen en dan weekplanning op tafel.
Dan kan je ze direct ook vragen waarom ze het elke keer zo lastig vinden.
En dan voor elke bijrijdster een vaste dag rijden/wandelen en een vaste dag koets.
Dat voor periode van aantal weken vastleggen en dan weer met elkaar om tafel om te kijken hoe het gaat. En weer een planning voor de weken daarop.

En een grote maandkalender op stal ophangen. Waarin ze dan kunnen opschrijven wanneer ze kunnen.

Echwel

Berichten: 12462
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Raalte

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-24 21:30

Wacht even
7 dagen
3 bijrijdster en zelf 4 dagen met de koets en verlangen dat ze meegaan als groom
Wat mogen ze zelf doen die 3 dagen
Rijden?
En dan ook nog betalen met jouw eisenpakket

Tja
Laatst bijgewerkt door Echwel op 24-02-24 21:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Kimberley_

Berichten: 4893
Geregistreerd: 22-07-05
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-24 21:31

Mijn bijrijdster en ik overleggen op zondagavond voor de week erna. Komt er iets tussen of wil ze een dag ruilen dan kan dat altijd gevraagd worden. Kan er niet geruild worden dan is dat zo.

Utixo

Berichten: 6582
Geregistreerd: 19-10-05
Woonplaats: Monster

Re: Communicatie bijrijdsters

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-24 21:37

Ik vraag me ook af waar de bijrijders precies voor betalen... ze mogen zelfstandig rijden, maar wanneer, hoe vaak?

Jij hebt geen bijrijders, maar grooms.

Ik heb ook een paard waar geen vaste dagen voor zijn, maar dit werkt altijd prima als we het aan het begin van de week regelen. Willen jij en je grooms wel hetzelfde?

Lijsken
Berichten: 1025
Geregistreerd: 10-02-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-24 21:38

Nala schreef:
Lijsken schreef:
Vaste dagen afspreken inderdaad, of anders eens in de maand met alle vier bij elkaar gaan zitten en dan een “rooster” maken voor de komende maand.

Snap sowieso niet waarom dit moeilijk gaat, het is al bijrijder zelf toch ook heel onhandig als je pas de dag van tevoren weet waar je aan toe bent…?


Dit zou ik het liefste doen en zie ik precies zo inderdaad. Maar de een wacht op haar werkrooster, weer de ander op wanneer haar rijlessen zijn, etc. En dat snap ik wel, maar zodra ze het weten komen ze ook niet zelf met die info op de proppen maar moet ik er alsnog achteraan vragen.


Daar zou ik dan denk ik wat strenger in zijn. Als ze geen informatie geven kan je ze niet inplannen en dan kan een ander die wél helder is een keer extra. Dan zullen ze zelf hun gedrag aanpassen óf stoppen. Maar als je anders toch iemand gaat opzeggen is dat ook niet het einde van de wereld.

Elanor

Berichten: 6777
Geregistreerd: 25-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-24 21:49

Heb je jouw verwachtingen ook echt uitgesproken naar de bijrijders? Want ik vind het best een investering van hun kant: twee van de drie betalen om een dag te mogen rijden/verzorgen, maar daarnaast verlang je eigenlijk ook dat ze (daarnaast?) een (vaste) dag beschikbaar zijn om voor jou te groomen. Ik snap ergens ook wel dat ze daar niet zo heel happig op zijn en denken: "ik wacht wel even af op Pietje of Henkje eerst reageert dat 'ie kan.". :)

Los daarvan zou je natuurlijk gewoon kunnen zeggen: vanaf nu gaat het anders, ieder kiest een vaste dag voor rijden en/of groomen, op die dag(en) ben je er en daarbuiten kun je niet meer komen. Helder.

Lijsken
Berichten: 1025
Geregistreerd: 10-02-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-24 21:51

Elanor schreef:
Heb je jouw verwachtingen ook echt uitgesproken naar de bijrijders? Want ik vind het best een investering van hun kant: ze betalen om een dag te mogen rijden/verzorgen, maar daarnaast verlang je eigenlijk ook dat ze (daarnaast?) een (vaste) dag beschikbaar zijn om voor jou te groomen. Ik snap ergens ook wel dat ze daar niet zo heel happig op zijn en denken: "ik wacht wel even af op Pietje eerst reageert dat 'ie kan.". :)

Los daarvan zou je natuurlijk gewoon kunnen zeggen: vanaf nu gaat het anders, je kiest een vaste dag voor rijden en/of groomen en daarbuiten kun je niet meer komen. Helder.


Ik zou juist denken: je mag nog een dag extra bezig zijn met paard én meerijden op de koets! Dat lijkt me een bonus, niet iets waar je van baalt :o

Nala

Berichten: 8191
Geregistreerd: 11-04-13
Woonplaats: Kerkrade

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-24 21:52

Utixo schreef:
Ik vraag me ook af waar de bijrijders precies voor betalen... ze mogen zelfstandig rijden, maar wanneer, hoe vaak?

Jij hebt geen bijrijders, maar grooms.

Ik heb ook een paard waar geen vaste dagen voor zijn, maar dit werkt altijd prima als we het aan het begin van de week regelen. Willen jij en je grooms wel hetzelfde?


Degene die 50 euro betaalt heeft (theoretisch) een vaste dag per maand waar ze mag doen en laten wat ze wil. Die van 100 2 dagen.

Lijsken
Berichten: 1025
Geregistreerd: 10-02-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-24 21:53

Nala schreef:
Utixo schreef:
Ik vraag me ook af waar de bijrijders precies voor betalen... ze mogen zelfstandig rijden, maar wanneer, hoe vaak?

Jij hebt geen bijrijders, maar grooms.

Ik heb ook een paard waar geen vaste dagen voor zijn, maar dit werkt altijd prima als we het aan het begin van de week regelen. Willen jij en je grooms wel hetzelfde?


Degene die 50 euro betaalt heeft (theoretisch) een vaste dag per maand waar ze mag doen en laten wat ze wil. Die van 100 2 dagen.


Vaste dag per week bedoel je denk ik?

Utixo

Berichten: 6582
Geregistreerd: 19-10-05
Woonplaats: Monster

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-24 21:54

Wel als je betaald om te rijden. Niet iedereen vind de koets leuk als verplichting.

Ze betalen jouw geld om te rijden, ze betalen niet om mee te moeten groomen. Ik denk echt dat je eens het gesprek anders moet openen, en vragen wat hun wensen zijn.

vevina
Berichten: 1640
Geregistreerd: 27-10-09
Woonplaats: Dongen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-24 21:56

Lijsken schreef:
Elanor schreef:
Heb je jouw verwachtingen ook echt uitgesproken naar de bijrijders? Want ik vind het best een investering van hun kant: ze betalen om een dag te mogen rijden/verzorgen, maar daarnaast verlang je eigenlijk ook dat ze (daarnaast?) een (vaste) dag beschikbaar zijn om voor jou te groomen. Ik snap ergens ook wel dat ze daar niet zo heel happig op zijn en denken: "ik wacht wel even af op Pietje eerst reageert dat 'ie kan.". :)

Los daarvan zou je natuurlijk gewoon kunnen zeggen: vanaf nu gaat het anders, je kiest een vaste dag voor rijden en/of groomen en daarbuiten kun je niet meer komen. Helder.


Ik zou juist denken: je mag nog een dag extra bezig zijn met paard én meerijden op de koets! Dat lijkt me een bonus, niet iets waar je van baalt :o

Ik zou dat niet als een leuke bonus zien. Laat mij maar lekker zelf in alle rust mijn gang gaan met het paard.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41596
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-24 21:57

Lijsken schreef:
Elanor schreef:
Heb je jouw verwachtingen ook echt uitgesproken naar de bijrijders? Want ik vind het best een investering van hun kant: ze betalen om een dag te mogen rijden/verzorgen, maar daarnaast verlang je eigenlijk ook dat ze (daarnaast?) een (vaste) dag beschikbaar zijn om voor jou te groomen. Ik snap ergens ook wel dat ze daar niet zo heel happig op zijn en denken: "ik wacht wel even af op Pietje eerst reageert dat 'ie kan.". :)

Los daarvan zou je natuurlijk gewoon kunnen zeggen: vanaf nu gaat het anders, je kiest een vaste dag voor rijden en/of groomen en daarbuiten kun je niet meer komen. Helder.


Ik zou juist denken: je mag nog een dag extra bezig zijn met paard én meerijden op de koets! Dat lijkt me een bonus, niet iets waar je van baalt :o

Je moet, zoals ik het lees?

Nala

Berichten: 8191
Geregistreerd: 11-04-13
Woonplaats: Kerkrade

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-24 21:57

Lijsken schreef:
Nala schreef:

Degene die 50 euro betaalt heeft (theoretisch) een vaste dag per maand waar ze mag doen en laten wat ze wil. Die van 100 2 dagen.


Vaste dag per week bedoel je denk ik?


Yes, foutje bedankt :+

mavantos

Berichten: 3597
Geregistreerd: 14-05-08
Woonplaats: Midden-Delfland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-24 21:58

7 dagen per week heb je iemand voor je paard nodig. Volgens mij zoek je geen bijrijder, maar meer een groom.

Ik denk dat de eisen die je stelt niet passend zijn aan het hebben van een bijrijder en het heel lastig is om op deze manier als eigenaar eisen te stellen aan de bijrijders. Dat kan alleen als je ze betaald, of ze gratis mogen rijden en in ruil daarvoor jou te helpen met de koets. Alleen dan kan je harde eisen stellen vind ik.
Laatst bijgewerkt door mavantos op 24-02-24 22:02, in het totaal 2 keer bewerkt

Lijsken
Berichten: 1025
Geregistreerd: 10-02-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-24 21:59

Goh, dat mensen dat negatief zien had ik niet gedacht. Toen ik als 17 jarige m’n eerste bijrijdpaard had was ik blij met elk uurtje dat ik er door kon brengen, onafhankelijk van wat ik mocht doen :D


Maar los daarvan; ik neem aan dat de bijrijders toen ze begonnen al wisten dat meerijden op de koets part of the deal was. Dan kies je er niet voor als je dat niet leuk vind toch?

JeanneV
Berichten: 639
Geregistreerd: 20-12-19
Woonplaats: Omg Hardenberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-24 22:01

je zoekt geen bij rijders maar verkapt personeel...

Utixo

Berichten: 6582
Geregistreerd: 19-10-05
Woonplaats: Monster

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-24 22:03

Lijsken schreef:
Goh, dat mensen dat negatief zien had ik niet gedacht. Toen ik als 17 jarige m’n eerste bijrijdpaard had was ik blij met elk uurtje dat ik er door kon brengen, onafhankelijk van wat ik mocht doen :D


Maar los daarvan; ik neem aan dat de bijrijders toen ze begonnen al wisten dat meerijden op de koets part of the deal was. Dan kies je er niet voor als je dat niet leuk vind toch?

Maar nogmaals, je betaald niet om iemand zijn hulpje op de koets te zijn.

TS, waarom ontwijk je de vragen hierover?

Nala

Berichten: 8191
Geregistreerd: 11-04-13
Woonplaats: Kerkrade

Re: Communicatie bijrijdsters

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-24 22:06

Welke vraag ontwijk ik? Niet bewust in ieder geval :)

Utixo

Berichten: 6582
Geregistreerd: 19-10-05
Woonplaats: Monster

Re: Communicatie bijrijdsters

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-24 22:07

Over of dat er duidelijk met je bijrijders gecommuniceerd is met wat jij wil, een of je begrijpt dat jouw wensen niet passend zijn bij een betalende bijrijder.

Elanor

Berichten: 6777
Geregistreerd: 25-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-24 22:08

Lijsken schreef:
Goh, dat mensen dat negatief zien had ik niet gedacht. Toen ik als 17 jarige m’n eerste bijrijdpaard had was ik blij met elk uurtje dat ik er door kon brengen, onafhankelijk van wat ik mocht doen :D


O, dat had ik ook hoor! Maar ik ben nu 35 en heb dat gewoon wel gehad. :D Zaak is vooral om vanuit beide kanten echt helder te zijn in wat je wel en niet verwacht / kunt bieden. TS wil vaste dagen plus groomen. Ik zou best een vaste dag willen, maar niet groomen (ik vind mennen gewoon niet leuk genoeg). Dan is de conclusie helder: óf TS neemt genoegen met wat ik wel kan bieden óf zegt tegen mij: ‘jammer, past niet bij mekaar, we nemen afscheid’. Ik denk dat het dus aan TS is om duidelijk te maken wat zij wil, en ook heel duidelijk te vragen of bijrijders zich daaraan willen committeren. Zo nee, dan kan ze beslissen of ze nog met deze bijrijders verder wil. :)

C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70550
Geregistreerd: 24-05-08

Re: Communicatie bijrijdsters

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-24 22:09

Ik verplaats dit topic naar Verzorgpaarden.