Communicatie bijrijdsters

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Esther_

Berichten: 3998
Geregistreerd: 03-09-04
Woonplaats: omgeving Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-24 11:38

Als ik het zo lees, lijkt het alsof de bijrijders geen zin hebben om te groomen. En dat snap ik. Ik ben zelf ook bijrijder en groom geweest. En dat groomen deed ik omdat ik gratis kon rijden, maar alleen als het mij uit kwam.
En flexibele dagen zijn heerlijk, want je hebt er ook nog een leven langs en dan ook nog het weer wat kan tegenwerken.

Misschien kun je het dus gaan omdraaien. Als ze bijvoorbeeld 4x per maand met jou meegaan als groom, kunnen ze 2-4x gratis zelf rijden.
Gaan ze niet mee, kunnen ze ook niet zelf rijden.
En idd er zijn gratis planningsapp die je goed voor kunt gebruiken.

ingvdh

Berichten: 6373
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-24 11:40

Ik snap niet dat je het passende zadel hebt verkocht om daarna bijrijders te nemen die wel gaan rijden maar goed, natuurlijk maak je er zelf geen gebruik van maar je paard wel en dat zou voor mij ook erg belangrijk zijn. Als ik niet meer kan rijden en afhankelijk wordt van bijrijders zou mijn dure zadel gewoon blijven en niet vervangen worden door goedkope dingen. Ik wil dat mijn paard fijn en netjes gereden wordt met goedpassend tuig.

Je hebt nu eenmaal afspraken met ze gemaakt en daar moeten ze zich ook aan houden. Speelt het weer ook nog mee? Ik bedoel al ik zou mogen kiezen wacht ik ook zo lang mogelijk omdat ik dan zekerder kan zijn van het weer, zeker in deze winter met zoveel regen. Als het weer zo meespeelt is het mogelijk minder te gaan mennen in de winter en bijv meer te longeren?

Ik zou ook de dames uitnodigen voor een kopje koffie en dan een schema afspreken of hoe jullie tot een schema gaan komen elke week/maand, lukt het niet ruilen ze onderling. Werkschema’s krijgen ze ook ruim van te voren.
Ik vermoed dat ze het nu wel makkelijk vinden hoe het gaat, jij trekt er continu aan en alles wordt dan min of meer voor ze gedaan. Geen afspraken geen paard, dat is ook even lastig voor jou, maar dan maar een keertje extra heen en zelf longeren of losgooien.

Persoonlijk zou ik ook nog kijken naar het groomen bij het mennen of je hier een wat grotere pool met mensen voor kan krijgen zodat je daarin wat minder afhankelijk wordt van deze dames. Tenzij ze het meerijden echt fijn vinden.

Als laatste, ik zou een mendag laten vervallen en daar longer of vrijgooi dag van maken, zoals ik het lees zijn daar nu de dames voor verantwoordelijk en je hebt een tekort aan grooms die met je mee willen, zo hen je al een dag minder iemand extra nodig.

Bowo
Berichten: 2814
Geregistreerd: 11-04-18

Re: Communicatie bijrijdsters

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-24 11:49

Als ze inderdaad echt op de hoogte waren van 1x rijden en dan ook 1x verplicht groomen, en dus hun afspraken niet nakomen, zou ik toch weer een schema in stellen.

Ik zou het dan wel simpeler houden en iedereen 2 vaste dagen in de week geven (en die laatste dag moet je even kijken) en ze dan onderling laten ruilen.

Echter, het is mij niet helemaal duidelijk wie nou precies wie helpt en wie dus eisen kan stellen. Je bijrijders betalen en je wilt ze ook niet kwijt. Dan geeft hun een betere 'onderhandelingspositie'. Daarbij klinkt het nu ook ernaar dat zij zij moeten aanpassen naar jouw schema. En dat hun rijden matig wordt gefaciliteerd.
Ik kan me voorstellen dat je dan problemen krijgt met mensen die betalen om te rijden, maar dan ook nog met dit en dat rekening moeten houden terwijl de eigenaar weinig terug doet om hun te helpen. Tenminste, zo komt het nu op mij over

Bienotje

Berichten: 10869
Geregistreerd: 09-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-24 11:53

Jij wilt de pony perse elke dag in beweging en bent daarbij afhankelijk van je bijrijders op alle dagen. volgens mij spiegel je op je bijrijders dat zij dat ook willen en is dat niet je frustratie?. Geef ze een vaste dag en hou ze daaraan en als ze toch moeten afzeggen probeer je een ander en anders houdt het op of ga je zelf alleen.

Groepsapp zal alleen werken met gelijkgestemde mensen met zelfde belangen. Maar het is en blijft jouw pony, niet van je bijrijders.

Sta er eens bij stil dat je bijrijders het (terecht) voor eigen plezier doen en niet in jouw belang dat jij elke dag vd week handje hulp met je pony nodig hebt voor beweging.

Je eigen verwachting kan je hier nog heel erg mee helpen. Bv zelf alle gaten in de week bijspringen en pony
Wandelen. Maar accepteren dat de pony soms ook een dag echt niks doet zal je ook helpen veel minder stress om afstemmen van de planning geven.

pateeke
Berichten: 2215
Geregistreerd: 12-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-24 12:19

Heb je hen wel eens gevraagd waarom ze zo weinig communiceren / niet reageren? Wat zijn hun verwachtingen of wensen? Wat werkt beter voor hen?
Het zou mij niet verbazen als het daar voor een stukje al begint: Als ik in hun plaats hun zou zijn (en afgaande op wat ik lees), zou ik het idee krijgen dat ik zou mogen betalen om tegemoet te komen aan jouw eisen / verwachtingen terwijl er weinig ruimte is voor mijn verwachtingen en wensen, er weinig "vrijheid" is voor mij als bijrijder.

Edit: mijn ervaring is dat als er op een of andere manier en om één of andere reden weerstand is, het helpend kan zijn om het even om te draaien en even niet te kijken naar wat je zelf wil, maar wel actief te gaan luisteren naar de ander. Hoe gaat het met de ander? Wat ervaart de ander? Hoe beleeft de ander de situatie? En vervolgens de emoties, moeilijkheden, strubbelingen... te erkennen. Let wel: het is geen "quick fix"-oplossing. Er kan best wel wat tijd over gaan eer je er effect van merkt.

Iris82

Berichten: 39849
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Re: Communicatie bijrijdsters

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-24 13:08

Wat ook een optie zou kunnen zijn is totaal iemand anders zoeken om mee te nemen voor de kar. Dat hoeft niet eens een jong iemand te zijn, gewoon iemand met ietwat affiniteit met paarden en die het lekker vindt om een rondje op de kar mee te doen.

Ragdollcat
Berichten: 14665
Geregistreerd: 03-08-08
Woonplaats: Daar waar ik woon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-24 13:16

JeanneV schreef:
je zoekt geen bij rijders maar verkapt personeel...



Zo komt het op mij ook over.

Ze moet het echt anders gaan doen.

Ikzelf zou echt niet gaan betalen om voor de eigenaar een paard te verzorgen en beweging te geven.

Het is graag of niet.
Mij maakt het echt niet uit als ze zeggen, dat er betaald moet worden, dan ben ik weg. Dan mogen ze het zelf doen!

Keell94

Berichten: 4048
Geregistreerd: 02-11-13
Woonplaats: Uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-24 13:31

Ragdollcat schreef:
JeanneV schreef:
je zoekt geen bij rijders maar verkapt personeel...



Zo komt het op mij ook over.

Ze moet het echt anders gaan doen.

Ikzelf zou echt niet gaan betalen om voor de eigenaar een paard te verzorgen en beweging te geven.

Het is graag of niet.
Mij maakt het echt niet uit als ze zeggen, dat er betaald moet worden, dan ben ik weg. Dan mogen ze het zelf doen!


Nou dit! Ik heb meerdere bijrijdpaarden gehad en nog nooit betaald, en dat was zowel met als zonder klusjes (want ik ben de moeilijkste niet) maar ik help iemand zodat diegene zijn/haar paard kan houden (omdat ze zelf niet zo vaak kunnen) en op niveau en in beweging te houden, en dan zou ik daar ook nog voor moeten betalen :') take it or leave it. helemaal als in dit geval de pony enkel met een barebackpad gereden kan worden (daar was ik al geeneens aan begonnen). Dus TS mag in haar handjes knijpen als ik het zo lees. En als mennen niet je ding is snap ik ook wel dat je als bijrijder denkt nou uhm ik wacht wel even of iemand anders reageert om mee te gaan. Ik kom voor het paard/pony en niet om in de kou naast TS op een wagentje te zitten (dan zou ik me tijd ook anders inplannen)

F_Orumster

Berichten: 15320
Geregistreerd: 17-12-03
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-24 13:48

Of de bijrijders ingestemd hebben met de constructie, maakt niet dat ze hierover geen bedenkingen hebben kunnen krijgen in de loop van de tijd.

Ineke2

Berichten: 33119
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-24 13:50

F_Orumster schreef:
Of de bijrijders ingestemd hebben met de constructie, maakt niet dat ze hierover geen bedenkingen hebben kunnen krijgen in de loop van de tijd.

Dan zul je moeten gaan praten of zeggen ik stop ermee.

Ragdollcat
Berichten: 14665
Geregistreerd: 03-08-08
Woonplaats: Daar waar ik woon

Re: Communicatie bijrijdsters

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-24 13:58

Ik vind het ook raar: ze wil dat er elk dag iemand is en dat ze onderling met elkaar moet gaan regelen wie op welk dag komt.

Regel het zelf met ze en communiceer zelf met ze.

Het is jouw paard he.

Binoche
Berichten: 532
Geregistreerd: 15-08-08
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-24 14:02

Echwel schreef:
Wacht even
7 dagen
3 bijrijdster en zelf 4 dagen met de koets en verlangen dat ze meegaan als groom
Wat mogen ze zelf doen die 3 dagen
Rijden?
En dan ook nog betalen met jouw eisenpakket

Tja


Dit inderdaad! Het klinkt alsof er niet veel plezier en flexibiliteit is voor de bijrijders. Met jouw eisen zou ik gewoon betalen voor een groom.

gelato

Berichten: 39
Geregistreerd: 10-10-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-24 14:04

Eens, het is jouw paard en jij wilt dat er zeven dagen per week iemand is, jij wil dat er een groom is om je te helpen assisteren. Je betaald voor het rijden, niet om jou te assisteren en honderdduizend anderen klusjes te doen. Wil je dat wel, moet je zelf ook zaken te bieden hebben (bijv. geen betaling voor het rijden of jij betaald hem om te assisteren). Jij hebt de vraag, dan moet je ook zorgen dat er een passend aanbod is. Het lijkt bijna op vrijwilligerswerk waar je dan ook nog zelf voor zou moeten betalen.

Lijsken
Berichten: 1025
Geregistreerd: 10-02-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-24 14:08

Alledrie de bijrijders zijn volwassenen die akkoord zijn gegaan met de vraag van TS. Als ze het daar niet mee eens zijn dan mag je toch verwachten dat ze óf niet akkoord gaan, óf (als het later blijkt tegen te vallen) met TS in gesprek gaan?
Wat je verder ook vind van de afspraken, ze zijn die aangegaan en houden zich er niet voldoende aan, daar mag je ze wel op aanspreken. En misschien kom je er dan niet uit samen, ook prima, maar je verschuilen achter allerlei smoesjes vind ik wel erg onvolwassen. Het is niet alsof TS een groepje 14 jarige pennymeisjes gevraagd heeft :+
Laatst bijgewerkt door Lijsken op 25-02-24 14:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Echwel

Berichten: 12462
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Raalte

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-24 14:08

Mijn moeder zei altijd, wie mijn werk doet is mijn knecht..

Denk daar maar over na

Ineke2

Berichten: 33119
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-24 14:10

Lijsken schreef:
Alledrie de bijrijders zijn volwassenen die akkoord zijn gegaan met de vraag van TS. Als ze het daar niet mee eens zijn dan mag je toch verwachten dat ze óf niet akkoord gaan, óf (als het later blijkt tegen te vallen) met TS in gesprek gaan?
Wat je verder ook vind van de afspraken, ze zijn die aangegaan en houden zich er niet voldoende aan, daar mag je ze wel op aanspreken.

Het is niet alsof TS een groepje 14 jarige pennymeisjes die verliefd zijn op haar paard uitbuit he :+

Nou dit dus. Ik snap de hele betaal discussie niet. De bijrijders zijn volwassen genoeg om die keuze zelf te maken en als ze het er niet ( meer) mee eens zijn om te zeggen ik stop ermee.

gelato

Berichten: 39
Geregistreerd: 10-10-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-24 14:13

Ineke2 schreef:
Lijsken schreef:
Alledrie de bijrijders zijn volwassenen die akkoord zijn gegaan met de vraag van TS. Als ze het daar niet mee eens zijn dan mag je toch verwachten dat ze óf niet akkoord gaan, óf (als het later blijkt tegen te vallen) met TS in gesprek gaan?
Wat je verder ook vind van de afspraken, ze zijn die aangegaan en houden zich er niet voldoende aan, daar mag je ze wel op aanspreken.

Het is niet alsof TS een groepje 14 jarige pennymeisjes die verliefd zijn op haar paard uitbuit he :+

Nou dit dus. Ik snap de hele betaal discussie niet. De bijrijders zijn volwassen genoeg om die keuze zelf te maken en als ze het er niet ( meer) mee eens zijn om te zeggen ik stop ermee.

Misschien, maar TS wil ze graag houden en heeft ze ook nodig, dus dan zijn de andere factoren ook relevant anders hou je niemand meer over.

DuoPenotti

Berichten: 29519
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-24 14:17

Ineke2 schreef:
Lijsken schreef:
Alledrie de bijrijders zijn volwassenen die akkoord zijn gegaan met de vraag van TS. Als ze het daar niet mee eens zijn dan mag je toch verwachten dat ze óf niet akkoord gaan, óf (als het later blijkt tegen te vallen) met TS in gesprek gaan?
Wat je verder ook vind van de afspraken, ze zijn die aangegaan en houden zich er niet voldoende aan, daar mag je ze wel op aanspreken.

Het is niet alsof TS een groepje 14 jarige pennymeisjes die verliefd zijn op haar paard uitbuit he :+

Nou dit dus. Ik snap de hele betaal discussie niet. De bijrijders zijn volwassen genoeg om die keuze zelf te maken en als ze het er niet ( meer) mee eens zijn om te zeggen ik stop ermee.

Hier ben ik het ook mee eens.
En er word gedaan of mee op de wagen een straf is. Genoeg mensen die dat ook wel leuk vinden.

Wel vind ik het enorm knap je dat je überhaupt 3 mensen het gevonden.
En dan ook nog betalen.
Want in Limburg staan meer paarden dan ruiters/menners/verzorgers.

Maar goed ze hebben ingestemd, dan idd even kijken of je ze samen eens om te tafel kunt krijgen en kijken in samenspraak wat er te veranderen valt.

ruitje

Berichten: 12318
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-24 14:17

Ik ben het opzich eens met het feit: als mensen met iets akkoord gaan dan moeten ze niet zeuren maar....

Ik ben niet zo'n berichten doorzoeker, maar het staat mij bij dat dit niet je eerste topic is over bijrijders?( volgens mij kon je ze niet vinden of voldeden ze niet aan je verwachtingen ofzo?)

Ik denk wel, dat als je meerdere keren tegen problemen met bijrijders aanloopt je of aan de voorkant dingen niet goed inschat, of toch niet duidelijk bent in de verwachtingen?

Ik heb liever geen bijrijder dan ergernis, ik zou dus zeggen: zo en zo gaat het. Anders niet.

Gini
Berichten: 17908
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-24 14:28

Lijsken schreef:
Alledrie de bijrijders zijn volwassenen die akkoord zijn gegaan met de vraag van TS. Als ze het daar niet mee eens zijn dan mag je toch verwachten dat ze óf niet akkoord gaan, óf (als het later blijkt tegen te vallen) met TS in gesprek gaan?
Wat je verder ook vind van de afspraken, ze zijn die aangegaan en houden zich er niet voldoende aan, daar mag je ze wel op aanspreken. En misschien kom je er dan niet uit samen, ook prima, maar je verschuilen achter allerlei smoesjes vind ik wel erg onvolwassen. Het is niet alsof TS een groepje 14 jarige pennymeisjes gevraagd heeft :+


1) Je weet niet met wat ze precies akkoord zijn gegaan. "Ik zou het fijn vinden als je 1 keer per week mee groomt op de menwagen." is nog iets anders als "Ik wil wekelijks op voorhand een planning van jullie krijgen wie wanneer meegaat met de menwagen."
En "1 keer per week de pony voor jezelf hebben om lekker te rijden" klinkt heel anders als je merkt dat er geen zadel is en die er ook niet gaat komen en dat je altijd op buitenrit moet, want je kan/mag niet in de piste rijden.

2) Daarnaast is het onduidelijk hoe TS communiceert en hoe de bijrijders communiceren. TS heeft blijkbaar al heel vaak aangegeven dat ze met vaste dagen wil werken. Maar toch vraagt ze iedere keer in de app wie wanneer kan. Daar is dus al iets misgelopen in het maken van duidelijk afspraken. En je kan niet iemand aanspreken op het niet nakomen van vage of ongemaakte afspraken.

Ik denk dat wat TS eigenlijk echt wil vaste hulp is. Maar dan gaat het betalingsproces meestal andersom en betaalt de paardeneigenaar de stalhulp/groom/verzorger. Nu probeert ze het in de constructie van bijrijder te duwen, maar veel bij te rijden is er niet als we eerlijk zijn.

anjali
Berichten: 15090
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-24 14:32

F_Orumster schreef:
Of de bijrijders ingestemd hebben met de constructie, maakt niet dat ze hierover geen bedenkingen hebben kunnen krijgen in de loop van de tijd.

Ik vermoed dat ze dit hebben ingestemd toen het mooi weer was en alles leuk leek. Nu is het al maanden echt rotweer en dan is het aantrekkelijker om thuis op de bank te blijven zitten bij de kachel. Misschien staan ze over een maand weer te trappelen om bij het paard te mogen zijn?? In elk geval wel een goede test voor de bijrijders hoe (soms moeizaam) het is om een eigen paard te hebben of verantwoordelijk te zijn voor een paard, door dik en dun.

BeFunny

Berichten: 10538
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-24 14:44

MyWishMax schreef:
Betalen voor bijrijden is alleen normaal als er geen klusjes tegenover staan.


Dat is echt onzin hoor.

Ik heb altijd betaald en ook altijd bijkomende klussen gedaan. Soms zelfs de complete verzorging meerdere dagen per week en ook wel periodes niet eens kunnen rijden.

Maar daar stond wel tegenover dat ik vrij was met het paard om te doen wat ik zelf wilde.

Pandora2
Berichten: 19855
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-24 15:02

Ik heb heel sterk het gevoel dat die ' bijrijders ' dit helemaal niet zien zitten.
Als ik jou was, zou ik iemand in dienst nemen. Iemand die je zelf betaalt, waarvoor je een dienstrooster kan opstellen en die voor jou de opgegeven opdrachten uitvoert. Wie betaalt, bepaalt tenslotte...
Wel alles officieel uiteraard. Met een degelijk contract.
Bevalt de werkkracht niet, gooi je ze er gewoon uit mits betaling opzegtermijn.
Zo heb je de minste frustraties.

Forcalquier

Berichten: 2063
Geregistreerd: 07-01-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-24 15:25

Lastig dit.

Vanuit mijzelf bekeken als bijrijder:
Ik zou betalen geen enkel probleem vinden zolang ik ook vrij ben in de keuzes qua rijden/trainen.
Enkel buiten op een BBpad rond kunnen hobbelen (in slechte weersomstandigheden) zonder enige variatie aan trainen wegens gebrek aan deugdelijk tuig en faciliteiten...tja, dan is dat "rijden" puur als beweging voor de pony. Als bijrijder haal je er verder geen profijt uit m.b.t. ergens naar toe trainen en vruchten plukken van de toewijding naar het dier.
Daarnaast dan nog het verplicht groomen op de kar...terwijl ik juist een bijrijdpaard neem om niet die constante verplichting te hebben van een eigen paard.

Als eigenaar van meerdere paarden:
Paarden houden is niet gratis, een kleine bijdrage in het onderhoud moet kunnen.
(Kleine) klusjes komen nu eenmaal kijken bij deze hobby.
Afspraken zijn afspraken, wanneer deze moeizaam verlopen of ik niet kan vertrouwen op de bijrijder is het snel bekeken.
Bij slechte communicatie of geen communicatie zou ik de persoon daar op aanspreken en een ultimatum stellen.

Desondanks zou ik wel zorgen voor deugdelijk materiaal waardoor mijn bijrijders fatsoenlijk kunnen rijden.
Kwestie van geven & nemen.

pateeke
Berichten: 2215
Geregistreerd: 12-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-24 15:28

Ineke2 schreef:
Lijsken schreef:
Alledrie de bijrijders zijn volwassenen die akkoord zijn gegaan met de vraag van TS. Als ze het daar niet mee eens zijn dan mag je toch verwachten dat ze óf niet akkoord gaan, óf (als het later blijkt tegen te vallen) met TS in gesprek gaan?
Wat je verder ook vind van de afspraken, ze zijn die aangegaan en houden zich er niet voldoende aan, daar mag je ze wel op aanspreken.

Het is niet alsof TS een groepje 14 jarige pennymeisjes die verliefd zijn op haar paard uitbuit he :+

Nou dit dus. Ik snap de hele betaal discussie niet. De bijrijders zijn volwassen genoeg om die keuze zelf te maken en als ze het er niet ( meer) mee eens zijn om te zeggen ik stop ermee.

Maar net zo goed is TS ook volwassen en kan zij dus ook het gesprek aangaan met de bijrijders als het niet loopt zoals ze verwacht had / graag zou willen….
TS stoort zich eraan dat ze “achter de bijrijders moet aanlopen” om de weekplanning rond te krijgen, er is een periode van twee weken geweest dat er wel vaste dagen waren wat beter werkte voor TS en daarna is het weer anders gaan lopen. TS heeft daar ook haar aandeel in en is toen wellicht niet duidelijk genoeg geweest over haar wensen, verwachtingen, grenzen,…