Communicatie bijrijdsters

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nala

Berichten: 8195
Geregistreerd: 11-04-13
Woonplaats: Kerkrade

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-24 23:02

Even kort samengevat:

-Ja, het is nog steeds dezelfde pony die nog steeds alleen maar buitenritten maakt en niet in de bak gereden wordt.
-Ja, we hebben nog steeds alleen maar een barebackpad, juist omdat de bijrijder situatie niet zo lekker loopt en ik geen giga investering wil doen in iets dat ik zelf niet gebruik, stel ze blijven zo weinig communiceren en het loopt straks spaak en ik heb geen bijrijders meer.
-Ja, ik heb 7 dagen per week iemand nodig omdat alleen mennen gevaarlijk is. Liefst heb ik ook de andere 3 dagen dat ze beweging krijgt ivm haar pssm.


MAAR, deze meiden hebben hiermee ingestemd. Dus of jullie het eerlijk vinden is daarin niet zo belangrijk. Mijn vraag is inderdaad hoe ik onze communicatie/planning op kan lossen. Niet of jullie mijn bijrijdster zouden willen zijn onder deze omstandigheden.

Sizzle

Berichten: 35709
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Communicatie bijrijdsters

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-24 23:07

Is ze wel goed te mennen in de bak?
Dan zou je namelijk nog kunnen overwegen om 1 dag dresuurmatig te mennen of bijv. met pionnen. Dan heb je 1 dag minder een groom nodig.
Geen idee of dat een optie is uiteraard.

Sabri

Berichten: 1408
Geregistreerd: 28-06-04
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-24 23:12

Lijkt me toch wel begrijpelijk dat dit niet gaat werken. Misschien komen je bijrijders erachter dat na 3x een dagje koets meerijden het een soort tijdsverspilling voor hun is en ze beter kunnen gaan studeren / werken etc.
Kun je niet bv buurtkinderen vragen mee te helpen met de koets? Zodat je bijrijders zich kunnen concentreren op hun bijrijddag en dat dan in ieder geval vast staat?
Of anders geen geld vragen voor bijrijddag maar alleen rijden in ruil voor een dag op de koets mee.

Verder vind ik het wel een heftig programma ook voor je pony. Bedoel je met een dag losgooien en moet elke dag beweging dat ze ook daarnaast alleen in haar stal staat?

Nala

Berichten: 8195
Geregistreerd: 11-04-13
Woonplaats: Kerkrade

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-24 23:16

Sabri schreef:
Lijkt me toch wel begrijpelijk dat dit niet gaat werken. Misschien komen je bijrijders erachter dat na 3x een dagje koets meerijden het een soort tijdsverspilling voor hun is en ze beter kunnen gaan studeren / werken etc.
Kun je niet bv buurtkinderen vragen mee te helpen met de koets? Zodat je bijrijders zich kunnen concentreren op hun bijrijddag en dat dan in ieder geval vast staat?
Of anders geen geld vragen voor bijrijddag maar alleen rijden in ruil voor een dag op de koets mee.

Verder vind ik het wel een heftig programma ook voor je pony. Bedoel je met een dag losgooien en moet elke dag beweging dat ze ook daarnaast alleen in haar stal staat?


Ik persoonlijk had een dag met de eigenaresse van mijn vroegere bijrijdpaarden mee op de koets absoluut niet als straf of klusje gezien, dus ik verwacht dit van anderen ook niet per se. Als ze dit wel zo zien kunnen ze dit ook gewoon aangeven.

Ze gaat iedere dag op de paddock, maar is het type liever lui dan moe. Maar vanwege haar pssm is het wel belangrijk dat ze in ieder geval iedere dag even haar benen strekt.

Mennen in de bak heb ik nog niet geprobeerd.
Laatst bijgewerkt door Nala op 24-02-24 23:16, in het totaal 1 keer bewerkt

marleen_88

Berichten: 14086
Geregistreerd: 21-05-04
Woonplaats: Onder het kanaal.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-24 23:16

Ik vind dat je wel erg afhankelijk bent van een groom betreffende jouw hobby/sport. Zou je dit niet anders in kunnen delen?
Minder aangespannen rijden waar je een groom bij nodig hebt bijvoorbeeld?

Nala

Berichten: 8195
Geregistreerd: 11-04-13
Woonplaats: Kerkrade

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-24 23:18

marleen_88 schreef:
Ik vind dat je wel erg afhankelijk bent van een groom betreffende jouw hobby/sport. Zou je dit niet anders in kunnen delen?
Minder aangespannen rijden waar je een groom bij nodig hebt bijvoorbeeld?


Ik kan helaas niet mee rijden ivm een blessure van mijzelf, vandaar dat we zo “veel” mennen.

lies

Berichten: 9631
Geregistreerd: 09-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-24 23:19

Maar dit is best een onmogelijke situatie. Ik zou ook niet erg happig zijn om verplicht mee te gaan met een koetsritje als het 5 graden boven 0 is. Het moet wel iets zijn dat je trekt..

Ik zou proberen 1 zeer fanatieke bijrijder te vinden, die graag 3x in de week komt wandelen/rijden/longeren en daarnaast ook nog een paar keer per week mee wil op de koets (en dat zij ook mag (leren) mennen lijkt me dan niet meer dan fair). En die andere dagen dat ze niet kan, dan moet je maar in de bak gaan mennen of zelf gaan wandelen oid.
En ik zou er zeker geen geld voor vragen, want het is nogal een opgave.

StonedRomy

Berichten: 7543
Geregistreerd: 20-03-11
Woonplaats: onder een steen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-24 23:23

Allereerst: ik doe iets fout geloof ik. Hier betalen mijn ruiters 6.25€ per keer rijden en dan zijn dit ritten van minimaal 10 km en ook echt wel 25+ km als ze willen. Op hele brave paarden met goede zadels en alles wat ze nodig hebben. Kunnen ze een keer niet door ziekte oid dan hoeven ze die week niet te betalen en ook bij regen etc niet. En ja dit is dezelfde streek waar we het over hebben.

Wat ik doe: ik gebruik een rooster app waarin iedereen zijn beschikbaarheid kan invullen. Dit moet voor x datum zijn gebeurd voor de maand erop. Mocht je ziek zijn gooi je het in de app groep en dan is er vaak wel iemand die het over wilt nemen en anders staan ze een dag op de wei samen te genieten. Ik maak dan voor de 1ste van de maand een rooster wie wanneer rijdt. De zondag voor de week spreken we rijden en paarden af en routes.

Vaste dagen per week werkt vaak niet goed want misschien heb je x dag toch iets waar je niet omheen kunt en dan heb je wel fors betaald.

Sizzle

Berichten: 35709
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-24 23:30

Het is sowieso al verschrikkelijk lastig om een passende bijrijder te vinden (ik begin er niet meer aan).

Zodra een situatie ook nog eens afwijkt van het standaard soort paard met standaard uitrusting vallen er nog meer af. Het is daarnaast ook een pony met behoorlijk beperkte stokmaat, ik zou zelfs met mijn 63 kg er niet op kunnen kwa lengte.

Een fanatieke jongere ruiter wil vaak (niet altijd, maar wel vaak) toch ook verder komen met bakwerk.

Waarschijnlijk moet je net heel veel geluk hebben dat je iemand vind van klein postuur, met goede zit (ivm bareback), die niet/weinig werkt, geen kinderen heeft en weinig sociale verplichtingen heeft en het leuk vind om gewoon een beetje relaxed door de omgeving te rijden. Het helpen bij het mennen is nog weer een extra bonus, zeker in de winter. Maar wellicht is het wel aantrekkelijk als diegene dan ook zelf mag leren mennen.
Laatst bijgewerkt door Sizzle op 24-02-24 23:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Nala

Berichten: 8195
Geregistreerd: 11-04-13
Woonplaats: Kerkrade

Re: Communicatie bijrijdsters

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-24 23:32

Zelf leren mennen is absoluut geen probleem; ik vind het super leuk om het ook aan anderen te leren. 2 van mijn 3 bijrijdsters zijn het op dit moment ook aan het leren.

Sizzle

Berichten: 35709
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Communicatie bijrijdsters

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-24 23:39

Even een hele andere boeg: zou het voor jou niet relaxter zijn om een stal te zoeken met een track?
Of als je haar perse niet in een groep wil/kan hebben, een stal met trainingsmolen?

Ik krijg plaatsvervangend stress als ik er aan denk dat ik „projekt manager“ moet zijn van 3 jong volwassenen die in feite verantwoordelijk zijn voor de gezondheid van mijn paard.

lies

Berichten: 9631
Geregistreerd: 09-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-24 23:44

En een jong kind, van 13/14 jaar? Een echt handig pennymeisje die met liefde 6x in de week wil komen, gewoon omdat ze stapeldol is op pony's, maar geen eigen pony mag van d'r ouders? Misschien kan je bij de plaatselijke manege eens vragen of er een kind rondrijdt dat goed kan rijden en verantwoordelijk is.
Ik zou toch zoeken naar 1 bijrijder en de rest weg doen, dit zou mij idd ook enorm veel stress geven.

StonedRomy

Berichten: 7543
Geregistreerd: 20-03-11
Woonplaats: onder een steen

Re: Communicatie bijrijdsters

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-24 23:47

Of je stopt met bijrijders in zijn algemeen en houdt het op 4x mennen ( wat al veel is voor een paard ) met groom en neemt iedere ochtend of avond je hond mee naar stal en gaat een rondje wandelen met hond en pony. Zet een fiets op stal en neem pony naast de fiets mee.

Sizzle

Berichten: 35709
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-24 23:53

lies schreef:
En een jong kind, van 13/14 jaar? Een echt handig pennymeisje die met liefde 6x in de week wil komen, gewoon omdat ze stapeldol is op pony's, maar geen eigen pony mag van d'r ouders? Misschien kan je bij de plaatselijke manege eens vragen of er een kind rondrijdt dat goed kan rijden en verantwoordelijk is.
Ik zou toch zoeken naar 1 bijrijder en de rest weg doen, dit zou mij idd ook enorm veel stress geven.


De bijrijdster moet op een bare-back pad zelfstandig de weg op kunnen. Dan lijkt me een minderjarige geen optie.

SjonnieZ

Berichten: 2360
Geregistreerd: 09-07-08
Woonplaats: In het zuiden des lands

Re: Communicatie bijrijdsters

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-24 00:37

Volgens mij zitten wij in dezelfde regio en mijn ervaring is juist dat er hier juist niet betaald hoeft te worden als je een paard wilt bij rijden. Eerder andersom.. eigenaar betaalt een goede ruiter.
50,- euro om op een barebackpack een rondje buiten te doen is dan ook best stevig. Zeker als daaraan ook nog een groomverplichting zit. Maar dat terzijde.

Mijn ervaring met bijrijders is dat een vaste dag het beste werkt. Hoe meer vrijheid je geeft om te wijzigen des te vaker ze daar gebruik van maken.

Percy

Berichten: 12079
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-24 00:54

Geld willen en onmogelijke eisen stellen. Ik denk dat je toch eens na moet denken over wat redelijk is.

Leo

Berichten: 50185
Geregistreerd: 06-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-24 01:15

Wow dat is nogal een schema.
Ben je nu zelf voor iedere keer dat je met je pony aan de slag gaat afhankelijk van je bijrijders? Is dat fair? Zeker als ze ook betalend zijn.

Als je het zelf op deze manier wilt blijven doen zou ik "eisen" dat ze allemaal een vaste dag op zich nemen. Kan dat niet, past zij niet bij wat jij voor ogen hebt.

Ik woon in de randstad waar het heel gebruikelijk is om iemand te laten betalen, maar ik ben dolgelukkig met een bijrijdster die betrouwbaar is en uit liefde met mijn paard bezig is en wat klusjes mee helpt. Daar ga ik geen geld voor vragen, hoe "gebruikelijk" dat ook is. Ik ben gewoon heel blij met haar hulp.

rien10
Berichten: 14738
Geregistreerd: 01-06-10

Re: Communicatie bijrijdsters

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-24 01:20

Ik denk niet dat het euvel een gebrekkige communicatie is. Ik denk dat jouw bijrijders dit helemaal niet willen en het niet tegen je durven te vertellen.

gerpiegorp

Berichten: 1586
Geregistreerd: 15-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-24 03:48

Wij hebben met de eigenaresse afgesproken dat wij elke zondag in de stalapp laten weten wanneer we komen. Ik deel mijn bijrijdpaard met 1 iemand (eigenaresse rijdt zelf niet) en wij stemmen dit privé eerst af. Gelukkig lopen onze werk/school schema's langs elkaar dus kunnen we altijd makkelijk een verdeling maken. Maar ik denk dat het voor jouw bijrijders erg lastig kan zijn om dit met 3 anderen (jij + 2 andere bijrijders) te organiseren en het gevoel te hebben dat iedereen evenveel kans krijgt. Als je 7 dagen op 4 mensen moet verdelen en je zit net even met werk of een afspraak, dan moet je al gelijk een week overslaan. Ik snap helemaal dat dit voor zowel je bijrijders als voor jou een lastige situatie is.

Als ik in jouw schoenen zou staan zou ik een bijrijder minder doen, die 2 lekker de niet-koets dagen laten uitzoeken en een groom/grooms zoeken die gezellig met je mee op pad willen. Daarnaast in de app of wanneer je bijrijders er zijn duidelijk aangeven dat je op X dag wil weten wanneer iedereen komt, dat mag je best verwachten en duidelijk in zijn.

Ik groom zelf ook 1x per week bij een menstal en ga dan altijd achterop of men soms zelf. Ik vind dat hartstikke leuk en diegene waar ik dat bij doe neemt vaak ook mensen uit het dorp mee voor een ritje op de overige dagen, of met een sulky op pad, dan hoef je in principe niemand mee te nemen?

Lieser
Berichten: 1535
Geregistreerd: 15-03-21

Re: Communicatie bijrijdsters

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-24 07:46

Volgens mij kun je het beter anders gaan oplossen. De bijrijders betalen 50 en 100 euro per maand voor 1 en 2 vaste dagen per week, net als nu. Ze krijgen vaste dagen, en kunnen onderling ruilen als de dag niet uitkomt (via de groepsapp, zodat jij ook op de hoogte bent). En van het geld dat je van hun krijgt, huur je iemand in om jou te helpen bij het mennen.

Wanneer rijdt de gratis bijrijder trouwens?

boemel

Berichten: 8453
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Re: Communicatie bijrijdsters

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-24 09:34

Ik denk dat je in je handjes mag knijpen zoals het nu is.
Je krijgt en eur 150,00 per maand binnen en je hebt behoorlijk wat hulp met aangespannen rijden.

Het is een verschrikkelijke natte vieze winter. Goed dat de bijrijders nog komen en alleen een wandelingetje komen doen.

Geen goede rijmogelijkheden, paard met z’n vieren delen, betalen, verplichtingen…. Ik vind het goed dat ze überhaupt nog komen.

Misschien toch wat minder gefrustreerd over ze zijn en je zelf wat flexibeler opstellen. :o

anjali
Berichten: 15151
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Communicatie bijrijdsters

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-24 10:13

Ik denk ook dat het erg slechte weer deze winter, al maanden lang, maakt dat men veel minder zin heeft om iets te gaan doen met een paard. Als het straks beter weer wordt worden ze wel enthousiaster. Nu in de regen en de blubber is het vaak een last die je wel graag op je neemt als je echt gek bent op het paard maar dit is het paard van iemand anders die met vier personen gedeeld wordt dus dan voel je waarschijnlijk minder persoonlijke verantwoordelijkheid en zeker als je ook betaalt ervoor wil je misschien iets meer vrijheid?

Gini
Berichten: 17936
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-24 10:46

TS, ik vind dat je eigenlijk wel eens mag gaan omdenken. En dat je dankbaar mag zijn voor wat je wel hebt.

Je hebt drie mensen die jou willen helpen. Twee daarvan betalen ook nog eens. Terwijl ze heel weinig zelf kunnen doen met de pony. Meestal zijn ze mee op pad met jou, zodat jij lekker jouw hobby kan doen. En die ene dag dat ze de pony hebben, kunnen ze alleen een wandeling maken met de barebackpad.

En wat doe jij? Jij bent boos op hen omdat ze niet zelf proactief een werkplanning maken in Whatsapp. Dus die verplichting hebben ze ook nog eens.

Ik denk echt dat je eens uit je negatieve gedachten moet stappen. En dat jij als eigenaar eens moet gaan waarmaken waarvoor je geld vraagt. De verantwoordelijkheid dat dit goed verloopt, ligt bij jou, want jij vraagt ergens geld voor, jij bent de dienstverlener.

Ladygiroc

Berichten: 5091
Geregistreerd: 08-02-07

Re: Communicatie bijrijdsters

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-24 11:03

De betalende bijrijdsters vaste dagen laten kiezen. Zelf gaan mennen als je niet betalende groom kan. Kunnen de betalende niet op een dag, kijken of je kan ruilen, indien niet, jammer.
Kan je groom niet vraag je een ander en anders niet mennen.
Kan er niemand op een dag.. dan moet je zelf, jouw verantwoordelijkheid.

zo simpel kan het zijn.

Wintu

Berichten: 3033
Geregistreerd: 30-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-24 11:03

Ik denk ook dat je moet gaan omdenken. Ten eerste over de stalling van je paard, als het een liever lui dan moe type is, dat stil staat in de paddock, is het misschien beter om de pony ergens te plaatsen in een uitdagender omgeving?
Je kunt voor je hobby niet zonder bijrijders, dus in principe ben je afhankelijk van ze.
Je hebt weinig te bieden, zonder zadel op buitenrit, dus geen investering van jou kant, zodat zij iets meer kunnen. Mogen ze uberhaupt alleen en zonder toezicht rijden? Verder betalen ze dan ook nog voor die tijd en moeten ze verplicht mee op de koets. Ik snap dat men er aan begint om met paarden bezig te kunnen zijn, maar snap ook dat dit ze enorm tegenvalt in de praktijk. Dus ik denk dat je zelf iets moet veranderen om je bijrijders geinteresseerd te houden.