Misbruik van bijrijder of toch niet?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
nicole31997

Berichten: 115
Geregistreerd: 07-01-11

Misbruik van bijrijder of toch niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-24 12:42

Hoi allemaal,

Ik zit met een dilemma en ik zou graag willen weten of ik nou zo raar denk of gewoon beren op de weg zie.

Onlangs kwam ik een oproep tegen op FB van iemand die een verzorg/bijrijdpaard zocht om het vertrouwen in rijden na een val weer op te bouwen. Persoon in kwestie heeft hierdoor al 7 jaar niet gereden wegens angst en überhaupt in de buurt van paarden zijn vond zij al spannend.

Nou ben ik echt niet op zoek naar een bijrijder of verzogster, maar aangezien ik zo'n bomproof paard heb gunde ik haar deze kans zodat ze weer terug op een paard zou durven en uiteindelijk weer op de manege terecht kan. Bovenstaande ook duidelijk vermeld naar haar toe en we hebben eind januari afgesproken.

De eerste keer gaf ze aan het allemaal erg spannend te vinden, ook het poetsen, en heb ik van alles verteld en uitgelegd en hebben we fijn weggekletst. Ze waren buiten toevallig bomen aan het kappen en ik had het idee om een stukje aan te hand te wandelen om te laten zien hoe braaf hij echt is. Heenweg had ik hem zelf vast en niks aan de hand, terugweg durfde zij hem wel vast te houden en op het moment dat we de kraan voorbij zijn begint paard te dribbelen, enige reactie van haar kant: vond je het toch wat spannend? Verder geen grote/spannende reactie van haar. Afgesloten met dat het haar leuk leek om hiermee weer vertrouwen te winnen om te rijden. Ze begon toen over rijkleding/cap etc. waarop ik heb gezegd dat ik niet moeilijk deed over een spijkerbroek en simpele laarsjes/bergschoenen en ze kon mijn cap lenen als we zover zijn; we rijden tenslotte niet op de manege

Afgesproken voor een 2de keer want ik gunde het haar natuurlijk. Dit was midden/eind februari, ze zit zelf met een onregelmatig werkschema en een gezin dus kan niet elke week. Maakt verder ook niet uit, we doen het rustig aan dacht ik. Echter wou ze die dag eens zien hoe hij onder het zadel was en had ze al nieuwe rijkleding aangeschaft. Na amper 10 minuten en 2 rondjes draf vanuit mij zei ze dat ze er al klaar voor was en er op wou, wel eerst aan de longe. Zogezegd zogedaan maar na 5 minuten stappen mocht ik die ook al los klikken en begon ze al vrij snel te draven.

Een goede vriendin (tevens stalgenootje) was er die dag ook bij en we hebben het hier later nog over gehad, en hadden hier beide een vreemd gevoel bij. Toevallig waren we allebei onze paarden ook nog aan het scheren en hier kwam ze ook meteen zonder angst of beide paarden goed kennend vlak naast staan. Voordeel van de twijfel heb ik haar vorige week nog langs laten komen, toen heeft ze aangegeven dat ze niet alleen wil rijden maar ook een band op wil bouwen op de grond. Na een halfuurtje grondwerk vond ze dat ze al een klik met hem had.


Ben ik nou gek dat ik me hier eigenlijk een beetje gebruikt bij voel of zie ik gewoon beren op de weg? Dat als je zoveel angst hebt, je toch in zulke spannende situaties een paard overneemt, er zomaar op wegrijdt, door onze 24/7 kudde paarden die je niet kent loopt.

Daarboven komt nog dat ze altijd op woensdagen langs komt; dit is mijn enige vaste vrije dag waar ik dus mijn paard kwijt ben, en hebben we in mei spontaan wedstrijden waar ik sinds deze week naartoe train dus of de hele combi nu handig is weet ik ook niet. Heel eerlijk (misschien niet netjes gezegd...) vind ik haar toch wat te grof voor mijn paard (Haflinger, 1.54 oud type), qua gewicht zou het kielekiele zijn maar ze past niet in mijn 17" zadel. Ook zijn bij haar de woorden buitenrit en wedstrijd al gevallen, terwijl ik daarvoor al aan heb gegeven dat buitenrijden niks wordt als je angstig bent want buiten begint hij te bokken als hij spanning heeft en deze niet snel genoeg weg kan laten vloeien.


Ik zit er best mee want ik gun het iemand echt om zo vertrouwen te winnen, maar voel me een beetje bedonderd en alles opgesomt heb ik het idee dat ik hier niet gelukkig van ga worden op den duur -O-

Lijsken
Berichten: 1025
Geregistreerd: 10-02-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-24 12:45

Tijd om afscheid te nemen van haar. Je hebt aangeboden haar te helpen tot ze over haar angst heen was. Dat is nu het geval (onverwacht snel, maar oke) , dus ze kan op de manege gaan rijden of een bijrijdpaard zoeken :)
Als het zo gegaan is als je hier schrijft ben je vanaf het begin duidelijk geweest hierover dus het kan geen verrassing voor haar zijn.

Ghazella

Berichten: 22
Geregistreerd: 13-03-24

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-24 12:48

Lijsken schreef:
Tijd om afscheid te nemen van haar. Je hebt aangeboden haar te helpen tot ze over haar angst heen was. Dat is nu het geval (onverwacht snel, maar oke) , dus ze kan op de manege gaan rijden of een bijrijdpaard zoeken :)


Ik ben het hier wel mee eens. Je geeft zelf duidelijk aan dat je geen bijrijder of verzorger zoekt en dat je haar alleen wilde helpen om weer vertrouwen terug te krijgen zodat ze verder bij een manege of elders terecht kon.
Lijkt mij, missie geslaagd, toch?
Ik zou denk ook ook achter mijn oren krabben als er ook ineens over wedstrijden en dergelijke wordt gesproken.

Kirrietje
Berichten: 492
Geregistreerd: 09-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-24 12:49

Zoals hierboven al gezegd zou ik deze mevrouw nu verwijzen naar de manege. Ze lijkt over de grootste angst al heen te zijn en op de manege hebben ze vast ook wel brave paarden waar ze mee verder kan :)
Je hebt van te voren dit al aangegeven dus als je hier nu weer mee komt is dat helemaal niet gek.

MarliesV

Berichten: 15197
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-24 12:50

Of ze het bewust doet of niet, het is wel duidelijk dat de klik er met haar net is en dat je je er niet fijn bij voelt.

Ik zou dit dus afkappen. Haar vriendelijk aangeven dat het je toch van gedachten bent veranderd en graag zelf weer volledig je paard wilt doen. Wens haar het beste en laat het daarbij.

Mando

Berichten: 15695
Geregistreerd: 11-06-06
Woonplaats: Als Rotterdamse tussen de Friezen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-24 12:53

Ik zou ook afscheid nemen, onder het mom van, ik heb je willen helpen maar als ik het zo zie dan kan je jezelf prima zonder angst redden.
Ik zoek geen bijrijdster dus tot ziens.

JameyDL

Berichten: 202
Geregistreerd: 07-02-19
Woonplaats: Deurne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-24 12:55

Lijsken schreef:
Tijd om afscheid te nemen van haar. Je hebt aangeboden haar te helpen tot ze over haar angst heen was. Dat is nu het geval (onverwacht snel, maar oke) , dus ze kan op de manege gaan rijden of een bijrijdpaard zoeken :)
Als het zo gegaan is als je hier schrijft ben je vanaf het begin duidelijk geweest hierover dus het kan geen verrassing voor haar zijn.


Helemaal mee eens, je weet niet soms hoe bepaalde situaties lopen in een mens zijn hoofd. Maar van 2-3 keer geheel over je angst komen? en dan ook over buitenritten en wedstrijden beginnen dan loop ze wel een beetje hard van stapel. Blijf vooral bij jezelf en het is jou paard :knuffel: De missie is geslaagd ze is over haar angst heen nu kan ze verder kijken bij een manege of een bijrijdpaard zoeken waarbij ze wel heel gewild is.

Memories

Berichten: 2629
Geregistreerd: 05-05-10
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-24 12:56

Misschien vond ze het allemaal toch minder eng dat ze van tevoren in haar hoofd had; misschien had jij zelf ook al een heel scenario in je hoofd over een mega angstige ruiter met wie je een leuke klik zou hebben en die je er weer bovenop zou helpen en blijkt het toch een ander type mens te zijn dan waar je op had gehoopt.
Aangezien ze zelf wel op zoek naar een bijrijdpaard vind ik het ook niet raar dat ze enigszins laat vallen dat ze het toch wel ziet zitten om met jouw paard verder te gaan. Dat proberen kan altijd, de beslissing ligt echter bij jou.
Ik zou het zelf dus lekker afkappen vanaf nu, terugkomen op je eerdere afspraak en laten vallen dat ze het al super goed doet zonder al te veel angst dus dat je denkt dat ze op een manege of met een bijrijdpaard vast weer uit de voeten kan nu.

anjali
Berichten: 15095
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-24 12:57

Wat de anderen ook zeggen. Je hebt haar geholpen en nu moet ze zelf verder, niet meer met gebruik van jou en je paard. Of ze moet gewoon lesgeld aan jou gaan betalen.....Echter je geeft aan dat ze ook te zwaar is voor jouw Haflinger dus hoog tijd om afscheid te nemen en haar op haar eigen weg verder te laten gaan.

Celebi
Berichten: 3658
Geregistreerd: 04-11-20

Re: Misbruik van bijrijder of toch niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-24 13:01

Ik ga hierin mee. Aangeven dat je het idee hebt dat ze al enorm is gegroeid en de manege of een bijrijdpaard wel aan kan en dat dat dus betekend dat hier jullie wegen weer scheiden.

Zeker als ze niet in jouw zadel past houdt het gewoon op, zelf al had ze nog wel angstig geweest. Je gaat je paard dan toch niet onnodig belasten? Gewoon je eigen gevoel volgen en er een punt achter zetten. En zeker niet jouw enige vrije dag en training voor de wedstrijden ervoor opzij zetten hoor. Het blijft wel jouw hobby en jouw paard. :j

Shirley

Berichten: 26905
Geregistreerd: 17-09-01
Woonplaats: West-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-24 13:02

Het is alsof iemand je vraagt te helpen met oversteken en dan bij je wil komen logeren...

Je hebt haar geholpen en nu is ze klaar voor de volgende stap!
Lekker op zoek naar een verzorgpaard of zich melden bij een manege.

Je bent hier vanaf het begin af aan al duidelijk geweest, dus dat kan het probleem niet zijn.

Voor jezelf opkomen +:)+

oji

Berichten: 4251
Geregistreerd: 29-07-09

Re: Misbruik van bijrijder of toch niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-24 13:09

Nou je enige vaste vrije dag dat je lekker met je paard bezig kan zijn, opofferen aan iemand anders lijkt me sowieso niet de bedoeling.
Ik zou ook afscheid nemen. Bijrijder moet win-win voor beiden zijn, hier heb jij niets mee te winnen.

pateeke
Berichten: 2216
Geregistreerd: 12-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-24 13:16

Als je het gevoel hebt dat je er niet blij van gaat worden, dan zou ik niet met haar verder gaan.

siskeh
Berichten: 8677
Geregistreerd: 13-05-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-24 13:16

Memories schreef:
Misschien vond ze het allemaal toch minder eng dat ze van tevoren in haar hoofd had; misschien had jij zelf ook al een heel scenario in je hoofd over een mega angstige ruiter met wie je een leuke klik zou hebben en die je er weer bovenop zou helpen en blijkt het toch een ander type mens te zijn dan waar je op had gehoopt.
Aangezien ze zelf wel op zoek naar een bijrijdpaard vind ik het ook niet raar dat ze enigszins laat vallen dat ze het toch wel ziet zitten om met jouw paard verder te gaan. Dat proberen kan altijd, de beslissing ligt echter bij jou.
Ik zou het zelf dus lekker afkappen vanaf nu, terugkomen op je eerdere afspraak en laten vallen dat ze het al super goed doet zonder al te veel angst dus dat je denkt dat ze op een manege of met een bijrijdpaard vast weer uit de voeten kan nu.


Dit denk ik ook, eerste wat je zegt. Belangrijkste is dat ts niet over haar grenzen gaat dat staat voorop.

Maar mensen zijn rare wezens, angst is een gek ding, zodra iets goed voelt kan het ook lijken/voelen alsof alles weer goed is. Soms is dat zo, maar soms hoeft er ook maar 1 mindere dag te zijn en dan blijkt die angst er toch te zijn.
En hoeveel mensen hebben niet bijvoorbeeld wedstrijdkleding etc liggen 'voor ooit' of dekjes liggen terwijl paard nog een jaarling is etc.

Maar dat neemt niet weg dat ts zich er niet goed bij voelt, afspraak was: over angst heen, daarna manege. Als ts nou zou denken; nou dit bevalt me wel is het al weer een heel ander verhaal.

Rubs

Berichten: 510
Geregistreerd: 29-03-11
Woonplaats: Zaanstad

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-24 14:12

Lijsken schreef:
Tijd om afscheid te nemen van haar. Je hebt aangeboden haar te helpen tot ze over haar angst heen was. Dat is nu het geval (onverwacht snel, maar oke) , dus ze kan op de manege gaan rijden of een bijrijdpaard zoeken :)
Als het zo gegaan is als je hier schrijft ben je vanaf het begin duidelijk geweest hierover dus het kan geen verrassing voor haar zijn.


Helemaal mee eens!

secricible

Berichten: 25696
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Re: Misbruik van bijrijder of toch niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-24 14:17

Ik zou gewoon eens concreet vragen wat ze verwacht. Wat zijn haar doelen, wanneer kan ze verder richting manege in haar ogen? En dat toetsen aan jou verwachtingen en het concreet maken.

Ik lees nu vooral heel veel veronderstellingen en onduidelijkheid.

VogeltjeM

Berichten: 3752
Geregistreerd: 31-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-24 14:26

Ze heeft jou niet misbruikt, je hebt het uit eigen beweging gegeven. Op je eigen initiatief.

Ik las hier eerder de vergelijking "alsof je iemand helpt oversteken en die komt nu bij je logeren". Ik vind het eerder: "alsof je iemand te logeren vraagt en achteraf klaagt dat diegene in je huis heeft geslapen".

Zou er zo snel mogelijk mee stoppen.

DuoPenotti

Berichten: 29525
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-24 14:33

Grappig, zoiets zou ik ook nog kunnen doen met mijn ruin. Dat is in de bak ook zo'n echt beginnerspaardje.
Zet je hem niet aan het werk sloft hij lekker rond. Gaat er iemand op die wat kan rijden kun je hem wel fijn aan de hulpen hebben. Maar dat krijg je niet gratis, daar moet je wel wat voor doen. Andres hobbelt hij zijn tempo wel rond :P

En heeft ook al eens iemand over angst geholpen.
Niet zo angstig als dat jou bijrijder aangaf, maar ook op dat moment niet zeker.
En dat was heel leuk om te zien dat hij haar zo snel dat vertrouwen gaf.
Word daar nog blij van als ik daar aan denk :)

Maar als jij duidelijk af hebt gesproken dat dat het doel was.
Dan zou ik nu ook zeggen van X ik denk dat het doel geen angst meer hebben bereikt is, want je durft nu dit en dit.
Dan houd het hier voor mij nu op.

Elisa2

Berichten: 37194
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-24 14:36

Memories schreef:
Misschien vond ze het allemaal toch minder eng dat ze van tevoren in haar hoofd had; misschien had jij zelf ook al een heel scenario in je hoofd over een mega angstige ruiter met wie je een leuke klik zou hebben en die je er weer bovenop zou helpen en blijkt het toch een ander type mens te zijn dan waar je op had gehoopt.
Aangezien ze zelf wel op zoek naar een bijrijdpaard vind ik het ook niet raar dat ze enigszins laat vallen dat ze het toch wel ziet zitten om met jouw paard verder te gaan. Dat proberen kan altijd, de beslissing ligt echter bij jou.
Ik zou het zelf dus lekker afkappen vanaf nu, terugkomen op je eerdere afspraak en laten vallen dat ze het al super goed doet zonder al te veel angst dus dat je denkt dat ze op een manege of met een bijrijdpaard vast weer uit de voeten kan nu.


:j

Dit denk ik ook, gewoon zo communiceren dan is het duidelijk en kunnen jullie beide verder op je eigen pad.

Sansevieria
Berichten: 4204
Geregistreerd: 06-10-04
Woonplaats: Overal en nergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-24 14:39

Shirley schreef:
Het is alsof iemand je vraagt te helpen met oversteken en dan bij je wil komen logeren...

Je hebt haar geholpen en nu is ze klaar voor de volgende stap!
Lekker op zoek naar een verzorgpaard of zich melden bij een manege.

Je bent hier vanaf het begin af aan al duidelijk geweest, dus dat kan het probleem niet zijn.

Voor jezelf opkomen +:)+

Precies dit.
Volgens mij is TS hierin wel duidelijk geweest.
Dus nu mee stoppen.
Er zijn mensen die anders gewoon over je heen denderen :')

Eleeke

Berichten: 2032
Geregistreerd: 19-02-19
Woonplaats: Amsterdam

Re: Misbruik van bijrijder of toch niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-24 14:45

Je hebt het zelf aangeboden, dus hier is geen sprake van misbruik.

Ze was minder angstig dan gedacht, en misschien juist wel door jouw aanpak. sommige mensen met een slechte / angstige ervaring maken het in hun hoofd heel groot, en met een helpende hand van iemand zoals jij, bleek het toch mee te vallen.

Als ze voor haar gevoelig een klik heeft met je Haf en niet bang is voor hem snap ik ook wel dat ze graag verder wil.

Maar dat is duidelijk niet wat jij wil.
Als je het super netjes wil doen, laat je het haar weten en geef je nog een keertje om "afscheid" te nemen. Je kan haar nog een leuke manege aanraden eventueel.

Kabayo

Berichten: 13988
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Re: Misbruik van bijrijder of toch niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-24 14:50

Ik zou gewoon duidelijk zijn. Het kan best zijn dat ze angst ervaart hoor. Maar wel dat het door jou goede aanpak minder erg is (geworden). Wedstrijden en buitenrit gewoon direct afkappen. Hier kan je gewoon eerlijk over zijn en direct tegen haar zeggen dat dat niet de bedoeling is (geweest) en dat je haar wilt helpen met haar angsten.

Je kan ook voorzichtig gaan benoemen dat het lijkt alsof haar angst heel goed gaat en het wellicht een leuk idee is om een lease paard of manege te zoeken. Maar hou het positief. Je hoeft haar natuurlijk niet te gaan afbranden. Misschien kan je haar ook wel helpen met haar zoektocht :j

pateeke
Berichten: 2216
Geregistreerd: 12-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-24 15:12

Eleeke schreef:
Je hebt het zelf aangeboden, dus hier is geen sprake van misbruik

Ik wil me niet uitspreken over deze situatie, of hier misbruik Ido’s niet, maar de stelling “als je het zelf aanbiedt is er geen sprake van misbruik” hoeft ook niet correct te zijn. Ook als je zelf een helpende hand aanbiedt, kunnen mensen misbruik maken van je goedheid. Bovendien was het de andere persoon die had aangegeven over haar angst heen te willen raken en heeft TS daarop gereageerd. Het is niet geweten of de andere persoon oprecht was met haar oproep.

Eleeke

Berichten: 2032
Geregistreerd: 19-02-19
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-24 15:49

pateeke schreef:
Eleeke schreef:
Je hebt het zelf aangeboden, dus hier is geen sprake van misbruik

Ik wil me niet uitspreken over deze situatie, of hier misbruik Ido’s niet, maar de stelling “als je het zelf aanbiedt is er geen sprake van misbruik” hoeft ook niet correct te zijn. Ook als je zelf een helpende hand aanbiedt, kunnen mensen misbruik maken van je goedheid. Bovendien was het de andere persoon die had aangegeven over haar angst heen te willen raken en heeft TS daarop gereageerd. Het is niet geweten of de andere persoon oprecht was met haar oproep.

Klopt, ik was daar te kort door de bocht in.

Paardenfann4
Berichten: 1344
Geregistreerd: 15-08-17
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-24 16:09

Ik zou dit afkappen, je hebt je best gedaan en het is niet de bedoeling om hier je enige vrije middag met je paard voor op te offeren. Gewoon zeggen dat je haar wilde helpen met haar angst en dat het gelukt lijkt te zijn en dat je het hier verder bij laat. Dan kan ze een ander paard zoeken of naar de manege gaan. Je bent al zeer coulant geweest hoor, dus je hoeft je er niet schuldig over te voelen.