Verzorgpony voor tienerdochter, hoe?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Druif_01

Berichten: 8837
Geregistreerd: 04-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-24 15:31

Ik lees hier nogal wat vooroordelen.

Esmee: ze wil het liefst een eigen paard! Daar heeft ze het regelmatig over, maar die gaat er echt niet komen. Een verzorgpony zou ze ook helemaal geweldig vinden, heeft ze ook zelf al vaker op gezocht op marktplaats, maar is vaak niet in de buurt of verplicht om minimaal 3x in de week te komen en dat red ze niet met school.

Anastasia, het is vooral dat ze überhaupt een schurfthekel heeft aan fietsen. Vanuit ons gaat ze met de bus naar school, omdat het echt te ver fietsen is, maar heel eerlijk? Een paar kilometer fietsen in het weekend is echt niets mis mee. De manege is hier echt vlakbij! Kan ze makkelijk heen en kan ze altijd pony’s knuffelen, poetsen, wat dan ook, maar dat doet ze dan weer niet. Maar als ze een eigen paard/verzorgpony had zou ze écht elke dag gaan. Uhu…

Punz, zie mijn reactie hierboven over dat ZIJ een verzorgpony wil, maar nog veel liever een eigen paard. En ook jouw andere alternatief hebben we uiteraard al gedaan, zelf met iets komen, maar dan komt ze dus echt met werkelijk helemaal niets (of een eigen paard, ja serieus, dat blijft een ding).

Het punt is dat het momenteel echt steeds erger wordt met haar angsten en vooral thuis willen blijven. Wij vinden het dus echt belangrijk dat ze ook leert om ‘los’ van ons iets te doen en dan vooral iets wat ze leuk vindt. School valt hier dus niet onder. Zodat ze ook leert dat ze, ook zonder ons, echt hele leuke dingen kan doen! En of dat nou een sportclubje, hobbyclubje, verzorgpony, wat dan ook is vinden we echt niet interessant, als ze maar 1 dag in het weekend een paar uur óf 1 avond in de week, structureel iets heeft. Voor zichzelf.

Kabayo, nou dat dus een beetje inderdaad.

Het punt is dus ook dat we vooral voor haar willen dat ze iets gaat doen, eruit gaat, dingen leert ipv alleen maar thuis op een iPad in haar veilige bubbel te zitten en de grap is dus dat het echt een heel sociaal meisje is…

Wat overigens ook nog speelt: ze is hooggevoelig (getest, dus niet door een zelfdiagnose) en ze heeft ADD. Des te belangrijker om niet continue allemaal prikkels op te zoeken op telefoon of iPad, maar ook juist fysiek bezig te zijn.

Overigens heb ik zelf PTSS dus ik begrijp echt absoluut hoe sommige dingen werken, zeker mbt angst en paniek.
Laatst bijgewerkt door Druif_01 op 21-03-24 15:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Dreamboy

Berichten: 2432
Geregistreerd: 16-08-21
Woonplaats: Zuid-Oost Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-24 15:31

StalNollie schreef:
Pfff bij mijn hoeven ze niet meer te komen die niet zelf willen fietsen.

Vroeger deden we niet anders op de fiets door weer en wind. De waren en zijn de echte....


Inderdaad. Mijn kinderen, nu 22 en 27, moesten alle dagen 12 km heen en 12 km terug fietsen naar en van school. Stopte geen bus in de buurt. Alleen bij extreem weer werden ze gebracht en gehaald.

Druif_01

Berichten: 8837
Geregistreerd: 04-11-01

Re: Verzorgpony voor tienerdochter, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-24 15:34

Overigens voel ik me ook oud hoor, het lijkt ook enigzins de ‘jeugd van tegenwoordig’ (sorry jongere bokkers) dat alles maar gepamperd wordt.

bloemm

Berichten: 225
Geregistreerd: 11-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-24 15:57

Op facebook een oproepje doen in verzorgers en bijrijders gezocht Limburg. Misschien is mennen wel wat voor haar, dan misschien de groep grooms.

Ik moet eerlijk zeggen; ik had hier ook een meid van 14 die kwam, ze hoefde nooit uit te mesten, werd altijd gebracht door dr moeder, mocht meerijden bij de vereniging en ik bracht alles zonder kosten door te rekenen. Ik bedacht me dat ik eigenlijk alleen maar werk van dr had, ook omdat ze om de haverklap af zei. Op gegeven moment gevraagd of ze wilde helpen uitmesten en eerst naar mij komen ipv direct naar de vereniging waar ik met alles klaar stond was het binnen een maand over. Iid erg gepamperd. Nu een volwassen verzorger en ik ben van al het gezeur af :p wat ik wil zeggen; het moet wel echt vanuit haar komen anders wordt het niks.

Esmee_RS

Berichten: 4880
Geregistreerd: 10-07-11
Woonplaats: Op het circuit

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-24 16:07

Eerlijk? Ik zou haar haar eigen boontjes laten doppen.
Ik heb in mijn tienerjaren ook de nodige struggles gehad met paniekaanvallen dus ik kan me misschien enigszins in haar schoenen plaatsen. Maar ik heb ook vanaf mijn 13de altijd zelf mijn verzorgpony's gevonden. En dat was ook altijd tussen de 30 en 40 minuten fietsen.
Als ze er zelf niets voor wilt doen, dan zal er niets gebeuren. Dat is toch niet zo vreemd (zeker niet op deze leeftijd)?

Britta31

Berichten: 13145
Geregistreerd: 26-11-13
Woonplaats: Naast Britt,Nappie,Aag en Sasa en Max.

Re: Verzorgpony voor tienerdochter, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-24 16:34

Durft ze wel er alleen naar toe te fietsen?Misschien een paar keer mee fietsen.

Druif_01

Berichten: 8837
Geregistreerd: 04-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-24 16:39

Britta31 schreef:
Durft ze wel er alleen naar toe te fietsen?Misschien een paar keer mee fietsen.


Naar de manege hier vlakbij durft ze alleen, heeft ze toevallig pas nog gedaan :)

Zonnebloem24
Berichten: 36
Geregistreerd: 03-05-17

Re: Verzorgpony voor tienerdochter, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-24 16:46

Hebben jullie al op de Manege gevraagd? Anders oproepje op Facebook via eigen netwerk en de speciale Facebookgroepen.

listiglistje

Berichten: 14403
Geregistreerd: 03-02-05
Woonplaats: Ittervoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-24 16:49

Ik zit op facebook in een groep waar men in de regio een verzorgpaard zoekt.

Regelmatig worden er aangeboden :)

Ik heb de mijne ook aangeboden, Pensioen haflinger (26) en mini pony (7),
maar alleen poetsen, knuffelen, grondwerk etc. nou daar reageert echt niemand op :\

BeFunny

Berichten: 10549
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-24 16:51

Waarom overleg je niet met haar en laat je haar niet als ze dat wil zelf een verzorgpaard zoeken. Ze is 15 en weet zelf wel of ze nog wil rijden of niet. Als ze dat wil is iets anders dan een shet toch beter.

Ik zou zelf niet zo blij zijn als mijn bonus moeder zo'n toppics zou openen.

DuoPenotti

Berichten: 29525
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-24 16:51

StalNollie schreef:
Pfff bij mijn hoeven ze niet meer te komen die niet zelf willen fietsen.

Vroeger deden we niet anders op de fiets door weer en wind. De waren en zijn de echte....

Mijn gedachte.
10 km enkele reis naar school. Elke dag.
Met een voor toen luxe fiets met 3 versnellingen.

En elke dag de andere kant weer op 7 km voor verzorgpaarden.

Nee sorry. Deze instelling zou mij weerhouden een paard aan te bieden.

Maar goed mama regelde dit ook niet...

Druif_01

Berichten: 8837
Geregistreerd: 04-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-24 16:58

BeFunny schreef:
Ik zou zelf niet zo blij zijn als mijn bonus moeder zo'n toppics zou openen.


Mooie aanvulling! Daar kan ik iets mee!

Gelukkig heb ik absoluut het belang van haar voorop staan en wil ik heel graag dat zij weer goed in haar vel komt te zitten.

Shadow0

Berichten: 43505
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-24 17:08

Druif_01 schreef:
Anastasia, het is vooral dat ze überhaupt een schurfthekel heeft aan fietsen. Vanuit ons gaat ze met de bus naar school, omdat het echt te ver fietsen is, maar heel eerlijk? Een paar kilometer fietsen in het weekend is echt niets mis mee.


Dat vind jij, maar blijkbaar zijn er toch belemmeringen die het voor haar in elk geval niet prettig maken. (En wie weet wat er onder zit - misschien zijn er tijdens het fietsen wel vervelende dingen gebeurd, zoals een bijna-ongeluk of nageroepen.) Ik denk overigens dat het geen zin heeft daar naar te vragen of te bewijzen dat het zo is of niet zo is... ik zou gewoon beginnen met het gegeven dat zij het fietsen als een belemmering ziet.

En ik denk dat als je meerdere dingen tegelijk probeert op te lossen in 1x, de uiteindelijke uitkomst toch vooral wordt dat niets doen het makkelijkst is. Ik denk zelf dat het beginnen bij een regelmaat en dat dan uitbouwen eerder tot resultaat leidt.

En... het voelt misschien als 'de jeugd van tegenwoordig', maar vergeet zeker niet dat corona juist bij de nu-pubers een boel stappen naar zelfstandigheid heeft onderbroken, en dat dat een vreemde buitenwereld is. Wij hebben allemaal ook nog de ervaring van daarvoor... maar als je nu 15 bent heb je een aantal van die dingen niet meegekregen.

(En ook los van corona zijn er in de hele maatschappij allerlei veranderingen die onbewust doorwerken, waardoor kinderen van nu gewoon echt andere ervaringen hebben dan mensen die nu 30, 40, 50 zijn. Wat toen makkelijk leek is dat nu misschien niet meer. Neem als heel klein voorbeeldje de maneges zelf: onze manege had bijvoorbeeld foto's van hun begindagen waar het spelen in de hooiberg een belangrijk deel van de lol was. Nu is het een vereiste van de FNRS dat er niet gespeeld wordt in het hooi. En dat lijkt iets heel kleins, maar alles bij elkaar krijgen jongeren van nu heel vaak de boodschap dat veel dingen niet mogen en niet kunnen... en dat de reactie daarop is dat ze dus ook niet zoveel doen en dingen snel eng vinden, vind ik niet onbegrijpelijk.)

Druif_01

Berichten: 8837
Geregistreerd: 04-11-01

Re: Verzorgpony voor tienerdochter, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-24 17:35

Heb je absoluut een punt Shadow! En zeker ook omdat ze tegenwoordig al zoveel moeten en zo vroeg volwassen moeten worden. Wij vinden het heel belangrijk dat ze ook nog gewoon kind kan en mag zijn, maar er zijn wel dingen die opgelost/aangepakt moeten worden en die los je niet op met passief op de bank blijven zitten, maar ik begrijp je absoluut.

Rubs

Berichten: 510
Geregistreerd: 29-03-11
Woonplaats: Zaanstad

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-24 17:36

Als zij niet ver wil fietsen is dat haar goed recht hoor vind ik! Ik wil ook niet ver fietsen naar mijn eigen paard, ik heb nog meer te doen.
Mijn dochter is ook ooit begonnen met verzorgpony's in de buurt, en later kwamen de eigen pony en paard.

TS je kunt een zoekopdracht op MP aanmaken, of zelf een advertentie plaatsen. Of langs gaan als je wat leuks ziet in de buurt, niet geschoten is altijd mis.

Druif_01

Berichten: 8837
Geregistreerd: 04-11-01

Re: Verzorgpony voor tienerdochter, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-24 17:45

Ik zal nog eens met haar langs de manege gaan binnenkort :) nogmaals: ik wil het voor haar graag makkelijker maken. Ik hoef/wil mijn zin niet door te drijven, ik wil haar graag helpen.

akishino
Berichten: 1872
Geregistreerd: 18-05-10
Woonplaats: brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-24 17:47

Briefjes in de bus doen bij de huizen waar paarden/pony's staan of gewoon aanbellen. Netjes voorstellen, zeggen/beschrijven wat je te bieden hebt en wat je zoekt. Als de radius zo beperkt is omdat ze niet (ver) wil fietsen dan lijkt me dat de slimste manier.

Shadow0

Berichten: 43505
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-24 18:06

Druif_01 schreef:
Wij vinden het heel belangrijk dat ze ook nog gewoon kind kan en mag zijn, maar er zijn wel dingen die opgelost/aangepakt moeten worden en die los je niet op met passief op de bank blijven zitten, maar ik begrijp je absoluut.

Zeker niet op de bank gaan zitten inderdaad! Maar dan zou ik dat dus nu even voorop stellen (eerst de plek vinden, en daar regelmatig heen gaan), en pas daarna werken aan het zelfstandig reizen / verder fietsen. Want in dit stadium kan ze alles afketsen met 'ok, dan ga ik wel niet.'

Maar zodra het leuk begint te worden, en waardevol, kun je dat wellicht wel uitbouwen, op allerlei manieren. (Samen fietsen, als je een fietshaak hebt wel brengen maar zelf terug (of andersom), wel mee willen gaan maar later/eerder/langer/korter... zodat ze er wat bij te winnen heeft om op de fiets te gaan maar het niet een enorme drempel wordt, of bv 'als jij vanmiddag al even langs de winkel gaat kunnen we vanavond eerder/langer omdat ik dan niet...' etc.)

Meeveren dus, en daarna die energie ook weer gebruiken om het een beetje om te buigen.

Bij de manege zou het kunnen dat het een gebrek aan iets concreets is. Er zomaar heengaan kan een drempel zijn. Ik weet niet welke mogelijkheden de manege allemaal heeft, maar misschien is er bv wel een iets vastere taak bij bv het klaarzetten van de beginnerspaarden? Dat is toch wat doelgerichter dan zomaar net niks.

Saul

Berichten: 9654
Geregistreerd: 15-11-03
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-24 18:13

Ik zou dolgraag een meisje willen zoals je (bonus) dochter willen hebben. Maar ik kan ze niet vinden helaas.

Net onder Helmond is enigszins in de buurt. Maar denk wel ietsje verder trappen dan 8km helaas :P (Luyksgestel)

Evelyne79

Berichten: 4003
Geregistreerd: 13-04-05
Woonplaats: Wijchen

Re: Verzorgpony voor tienerdochter, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-24 18:38

Is er geen kinderboerderij of zorgboerderij in de buurt waar ze (vrijwilligers)werk kan doen?

DuoPenotti

Berichten: 29525
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Verzorgpony voor tienerdochter, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-24 18:42

https://www.dnhoef.nl/voltigevereniging ... het-paard/

Zou ze voltige leuk vinden?
Wel wat verder weg. Lierop, dus jij moet wel mee.
En ze zijn daar kinderen met een rugzakje gewend. Dus denk dat ze ook wel goed kunnen motiveren.

En eens wat anders dan gewoon rijden.
Al zal daar ook vast ruimte zijn voor knuffelen enz.

Celebi
Berichten: 3657
Geregistreerd: 04-11-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-24 18:47

Ik zou vooral eens een berichtje op Facebook plaatsen in verzorgers gezocht/aangeboden groepen in jouw regio. Dat werkt hier in deze regio in ieder geval uitstekend. Marktplaats is wat dat betreft echt veel minder geworden.

Verder zou ik inderdaad nog even kijken naar prive lessen op de manege om toch haar rijvaardigheid wat omhoog te krikken. Wellicht kan het een doel zijn om met een aantal gerichte lessen naar de hogere groep en dus leeftijdsgenoten te kunnen stromen? Dat er op je gelet wordt kan dan iets fijns worden omdat het een reden heeft. Ik denk dat dat de zoektocht naar een verzorgpony uiteindelijk ook makkelijker gaat maken, want als er gereden wil worden, zal daar vaak wel iets van kunde bij gevraagd worden. Eigen paarden zijn nou eenmaal heel anders dan de manege paarden. En heeft de manege misschien niet een lease constructie? Dan kan ze af en toe ook vrij rijden en meer bezig zijn met de verzorging ipv alleen met de wekelijkse les meerijden.

Als laatste is de leeftijd natuurlijk nog wel een lastige. 14 zit je net onder de grens dat een paardeneigenaar volledig aansprakelijk is voor alles wat er gebeurd. Nou is dat niet zo spannend als je gewoon een degelijke verzekering hebt afgesloten, maar het schrikt veel mensen wel altijd af. Plus het is vaak een hele verantwoordelijkheid omdat je niet alleen met een paard van een ander loopt, maar ook op een erf van een stal eigenaar komt en je soms een paard uit een kudde andere paarden moet halen. Dat zijn allemaal best wat dingen waar ik mee zat toen ik op zoek ging naar een verzorger voor mijn pony en ik zocht dan ook het liefste 18 plus. Nou zegt leeftijd niks, want mijn eerste verzorger was bijna 18 maar ze was heel timide, niet heel goed met communicatie en bleek ook niet heel betrouwbaar te willen komen. De tweede verzorger was bijna 15 en haar langs laten komen voor kennismaking vond ik al erg spannend, maar uiteindelijk was ze zelfverzekerder en socialer dan de meid van toen bijna 18. Het zegt dus niks, maar het is wel iets wat het lastiger kan maken om een leuke pony te vinden. Misschien is het goed om dus te kijken of al die verantwoordelijkheden passen bij je dochter zodat je haar op de juiste manier kunt aanbieden bij paarden eigenaren. :j

Druif_01

Berichten: 8837
Geregistreerd: 04-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-24 19:45

DuoPenotti schreef:
https://www.dnhoef.nl/voltigevereniging ... het-paard/

Zou ze voltige leuk vinden?
Wel wat verder weg. Lierop, dus jij moet wel mee.
En ze zijn daar kinderen met een rugzakje gewend. Dus denk dat ze ook wel goed kunnen motiveren.

En eens wat anders dan gewoon rijden.
Al zal daar ook vast ruimte zijn voor knuffelen enz.


Oh heel leuk! Maar dat vindt zij helemaal niets en ook eng. Ze kan nog geen koprol maken haha dus voltige zal niet helemaal aan haar besteed zijn denk ik. Ziet er wel leuk uit trouwens!

Druif_01

Berichten: 8837
Geregistreerd: 04-11-01

Re: Verzorgpony voor tienerdochter, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-24 19:47

Verder is het gewoon jammer dat ze niet naar mijn beste vriendin wil fietsen. Zij heeft o.a. een pony waar mijn bonusdochter echt gek op is, maarja…ze mag daar altijd naar toe, maar ik blijf het niet aandragen zeg maar :)

_chou
Berichten: 74
Geregistreerd: 16-03-23

Re: Verzorgpony voor tienerdochter, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-24 19:51

Zit het probleem echt in het fietsen? Want anders zou je in het begin kunnen brengen en halen en als je het echt leuk vind er later zelf heen kunnen fietsen.