reële prijs lease

Moderators: Neonlight, balance, C_arola, Sica

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Casarell

Berichten: 9604
Geregistreerd: 15-02-06
Woonplaats: Drunen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-24 06:49

Even heel kort door de bocht...

Waarom zou ik zoveel geld willen betalen voor iets waar je maar een paar dagen in de week van kunt genieten, maar nooit van jezelf zal zijn?

Of waarom zou ik voor het dier gaan betalen terwijl ik de eigenaar juist uit de brand help?


Gewoon even een andere invalshoek..

RianneH

Berichten: 28255
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: reële prijs lease

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-24 07:36

Omdat het materiaal in de sportschool ook niet gratis is?
Ik vind dat altijd zo’n dooddoener, waarom zou ik betalen als ik een ander uit de brand help. Je maakt ook gebruik van de ‘faciliteiten’, hoeft er niets voor terug te doen, heb geen lasten als het dier wel ziek wordt en in dit geval de luxe van verschillende bakken, buiten gebied, pony waarmee weg te rijden is etc.

Zaken verschuiven miz wanneer er sprake is van een groen paard die op deze manier doorgereden wordt, het uitvoeren van klussen enzovoort. Toen ik een bijrijdpaard zocht toen mijne met pensioen ging en ik na eerste contact de kosten te hoog vond heb ik wel eens het commentaar gehad ‘weet je wel wat een paard kost’ :') Euhm, ja ik weet exact wat een paard kost want heb een staan, maar ik ga niet betalen voor het corrigeren van al de andere ruiters die de andere dagen rijden én uitmesten van weide, voeren etc.

Naar mijn mening moeten de kosten en de baten dus wel in verhouding blijven, 250-300 is wel aan de hoge kant en zal je een deel van de interesse uit sluiten. Het vraagt ook een zeker input en ‘effort’ van jouw kant als je (zo veel) geld vraagt, ik zou zelf makkelijker genoegen nemen met bepaalde dingen of zelf aanpakken als ik enkel klussen moest doen om gebruik te maken van het paard dan wanneer ik betaal.

Lieser
Berichten: 1549
Geregistreerd: 15-03-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-24 07:58

Casarell schreef:
Even heel kort door de bocht...

Waarom zou ik zoveel geld willen betalen voor iets waar je maar een paar dagen in de week van kunt genieten, maar nooit van jezelf zal zijn?

Of waarom zou ik voor het dier gaan betalen terwijl ik de eigenaar juist uit de brand help?


Gewoon even een andere invalshoek..

Omdat je voor dat bedrag nooit een eigen paard kunt hebben.

IngeK
Berichten: 882
Geregistreerd: 24-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-24 08:26

teamshetjes schreef:
Zo kom ik uit op €15 á €20 per dag dat ze tot je beschikking is, dat is ongeveer net zo duur als een les op een manegepaard en dan vind ik dit toch een betere deal haha.


Dit is een mooie vergelijking.
Als ik hiertussen moest kiezen, dan ging ik voor de manegeles.

Ten eerste heb je dan lés (want dat komt voor jouw leaser nog bij het maandbedrag) en ten tweede heb je dan geen gedoe met een particuliere eigenaar die bepaalde verwachtingen heeft (nu ben jij misschien niet zo moeilijk, maar voor een leaser/bijrijder wel een risico) en ten derde kun je dan altijd rijden omdat er paarden gewisseld kunnen worden als er een geblesseerd is o.i.d. Ten vierde, manegeles is vrijblijvend, kan ik per les afspreken en opzeggen wanneer ik wil - met een leasepaard ga je een commitment aan. Waarbij je weer op voornoemde verwachtingen en sociale afspraken terecht komt.

Ik snap jouw berekening wel (en de vraag is ook of 15-20 euro voor een manegeles niet veel te weinig is om én je dieren goed te verzorgen, je accomodatie te onderhouden én je instructie goed te betalen) maar puur op de vraag, zou je liever x bedrag betalen per keer aan een manegeles inclusief paardhuur of aan een leasepony zonder les, dan ging ik altijd voor de les.

ElCamino

Berichten: 8947
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-24 08:27

Persoonlijk vind ik dat je nu een leaser kiest vanwege de kosten en de tijd. Dat weet je van tevoren dat dit gaat gebeure.

Ik zou zelf gewoon blij zijn dat iemand mijn paard zou kunnen doen op de dagen dat ik geen tijd heb. Dat is het belangrijkste. Daar ga ik geen geld voor vragen.

En wat betreft de kosten: je kiest voor een paard, dat kost geld en wordt alleen maar duurder. Ik zou dan op zijn hoogst de extra kosten doorberekenen die je gaat maken, meer niet.

Zinzi_jewel

Berichten: 8843
Geregistreerd: 24-01-08
Woonplaats: In het mooie zuiden !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-24 08:47

Het ligt aan de regio waar je zit !
En de lokatie .
Ik had een leaser die het volledige stal geld en de onkosten betaalde . Het paard was dan ook helemaal tot haar beschikking .
Er zijn daar ook leasers voor de manege dieren die betalen €200 en kunnen het dier elke dag rijden en verzorgen tenzij het in de lea ingezet is. Maar die lopen dan max 1 les per dag en de andere mogelijkheid is voor de leaser.
Dat bijrijden is in de meeste gevallen voor een dubbeltje op de 1e rang willen zitten . Kosten lopen door ook al heb je als eigenaar weinig tijd.
De gene die komt rijden hoeft de aanschaf al niet te doen en de materialen te kopen.
Als je je paard meer als 2 dagen beschikbaar stelt vindt ik minimaal de helft van de kosten normaal .

mingming

Berichten: 2505
Geregistreerd: 30-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-24 08:59

Als ze dressuurmatig echt fijn te rijden is, en je mag ook (uiteraard in overleg) op wedstrijden/training(sweekend)/lessen met haar dan zou ik zeker rond de 250 daarvoor willen betalen hoor, zeker in combinatie met de faciliteiten die jij hebt op stal. Dan leer je als leaser er ook van, en heb je de vrijheid alsof je een eigen paard hebt zonder de hoge variabele kosten die daarbij komen kijken. Ik weet niet in welke regio je zit, maar ik denk dat je in mijn regio daarmee best snel een leaser hebt gevonden. Als het mijn pony was zou ik overwegen het lease bedrag iets lager te doen (bijvoorbeeld 200) en dan wel vragen of ze 2x per maand les nemen bij mijn instructrice op hun kosten.

Ineke2

Berichten: 33166
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-24 09:00

Ik lees dat je op een hele fijne locatie zit. Als je ook echt de ruimte hebt om te rijden (dus niet steeds de binnenbaan hebt met tig ruiters tegelijkertijd ) dan zou ik 250 euro er wel voor over hebben als het klikt met het paard en de eigenaar.

Maargoed mijn stalling alleen al is boven de 400 euro per maand, dat stelt het misschien in perspectief.

Vjestagirl

Berichten: 26664
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-24 09:05

Leasen zou voor mij iets zijn wat fulltime is, dus 7 dagen per week. Dan zou ik het dier ook willen mogen verplaatsen naar een stal die mij goed past.

Voor iets wat 3 of 4 dagen per week is vind ik de term bijrijder veel gepaster, en dan zou ik max €150,- per maand betalen

teamshetjes
Berichten: 157
Geregistreerd: 28-12-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-24 10:43

Hoi allemaal,
Weer even reactie op alles wat ik gelezen heb!

Over het verschil tussen particulier en zakelijk had ik nog niet nagedacht, dus dankjewel voor die input!
Ze is niet verzekerd, dat is een keuze die ik heb gemaakt na haar aanschaf dus daarin zal ik niet in de problemen komen.

De reden dat ik d'r wil verleasen is omdat de andere optie is dat ze verkocht wordt en als het op deze manier nog mogelijk is om haar te houden probeer ik dat graag.
Uiteraard is het allemaal voorwaardelijk, mocht het op deze manier niet lukken of niet houdbaar zijn wordt ze alsnog verkocht.

Zoals ik het altijd heb begrepen worden tijdens een lease alle vaste lasten voor de leaser, dus stalling, hoefsmid, etc. en in ruil daarvoor kan de leaser het paard zien als eigen zonder het risico van de grote onverwachte kosten zoals dierenarts, maar ook de grote vaste kosten van aanschaf en tuig etc.
vanuit deze beredenering ben ik dus uitgekomen op het bovenstaande bedrag.
Het gaat om de helft van de week, dus ook de helft van de kosten.

Maar ik krijg het idee dat deze blik op leasen niet helemaal klopt aan de hand van jullie reacties.

Het klopt helemaal dat ik opzoek ben naar iemand om mij uit de brand te helpen, maar ik vind niet perse dat dat dan meteen betekent dat dat gratis zou zijn, of dat ik daar iemand voor zou moeten betalen.
Diegene heeft 4 dagen in de week vrije toegang tot het paard om te doen wat ie wilt, ook wedstrijden etc. en kan gebruik maken van alle faciliteiten voor de helft van de kosten die je er normaal aan kwijt zou zijn.
Daarnaast gaat het om een paard waar je gewoon kan opstappen en wegrijden.
Er zullen zeker mensen zijn die dat er niet voor over zouden hebben, maar wellicht vind ik iemand voor wie deze setup wel zou werken.

Wellicht dat ik meer opzoek ben naar iemand om het paardje mee te delen. Maar naar mijn idee was dit dan de beste manier om zoiets te bereiken.

De reden dat ik het dus het opgesteld als lease en niet als bijrijder is omdat het echt gaat om iemand om de pony mee te delen, in kosten en ook in verantwoordelijkheid.
Voor mij is een brijrijder een stuk minder serieus.
Naar mijn idee neem je eerder verantwoordelijkheid voor de verzorging en training wanneer je er ook een corresponderend bedrag voor betaald dan wanneer je enkel 1 of 2 keer in de week langskomt om wat klusjes te doen en in ruil daarvoor te kunnen rijden.
Ik zou een bijrijder veel minder vrijheid of verantwoordelijkheid geven omdat het een stuk minder "serieus" is in mijn ogen.
Maar dat is mijn visie. Ik denk dat iedereen dit zelf mag invullen zoals het voor hen werkt.

Hier dus nog een beetje uitweiding over mijn gedachtegang en overwegingen.
Bedankt voor alle input tot nu toe!

Nyaleti

Berichten: 6308
Geregistreerd: 05-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-24 10:55

Onder de lease die jij noemt, dus ook hoefsmid etc mee betalen, versta ik volledige lease. Dus de leaser heeft haar "eigen paard" elke dag van de week. Niet 3 / 4 vaste dagen.
Officieel is ze van jou maar jij staat op de 2e plek om het zo te zeggen.

Wat is haar niveau? Je beantwoordt veel maar die vraag niet. Dan kun je veel gerichter antwoord geven. No way voor een B paardje maar voor een M / Z vind je misschien wel een ruiter die graag hoger op wilt.

marleen_88

Berichten: 14105
Geregistreerd: 21-05-04
Woonplaats: Onder het kanaal.

Re: reële prijs lease

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-24 11:07

Het gaat om een pony zeg je, ben je dan op zoek naar een kind/tiener? Dan komt het volgende punt; welke ouder gaat 250eu betalen voor een verzorgpaard? Leasen is in mijn ogen 7 dagen per week, jouw constructie valt wat mij betreft onder een bijrijdpaard.

Ik vind het ook een flink bedrag, zeker omdat je nog geld kwijt bent aan leseen etc.

Joltsje

Berichten: 9046
Geregistreerd: 10-03-06
Woonplaats: in mijn huis

Re: reële prijs lease

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-24 11:23

hmm als ik kijk hoe maneges leasepaarden aanbieden, dan zou ik liever bij jou leasen.
aanname natuurlijk, maar ik ga er vanuit dat deze fijner gereden is.
ik mag buitenrijden en wedstrijdrijden.

op de manege kan wedstrijden soms nog wel, maar moet ik rekening houden met de lessen (als ik niet volledig lease) en zit kan en alleman op "mijn" paard.
nu hoef ik het paard maar met 1 iemand te delen.

qua prijs, lastig hoor. de meeste mensen vinden 4x per week naar het paard vaak zat. dus zou het voor mij al als volledig lease voelen. ik zou echter wel de vrijheid willen hebben om ook niet te kunnen gaan. dus alle dagen bijvoeren lijkt me minder.

de prijs is ook echt marktwerking. welke regio zit je en wat heeft je pony te bieden.

ik zou zeggen, bied het aan. als er iemand komt, prima. zo niet, dan weet je dat je te hoog zit. niet geschoten is altijd mis

MyWishMax

Berichten: 25454
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-24 11:27

marleen_88 schreef:
Het gaat om een pony zeg je, ben je dan op zoek naar een kind/tiener? Dan komt het volgende punt; welke ouder gaat 250eu betalen voor een verzorgpaard? Leasen is in mijn ogen 7 dagen per week, jouw constructie valt wat mij betreft onder een bijrijdpaard.

Ik vind het ook een flink bedrag, zeker omdat je nog geld kwijt bent aan leseen etc.


Wij, nou ja mijn ouders, betaalden vroeger de helft van het stalgeld ongeveer als huur voor de helft van de dagen. De ene week 3 en andere 4, kwam neer op meestal 4 want de andere huurder was niet zo fanatiek. Eigenaresse zelf reed al jaren niet meer op de pony, maar verhuurde haar dus telkens aan nieuwe ruitertjes. Dat was toen nog geen 250 euro, nee. Was nog guldentijd en echt tijd geleden haha, maar wel flink bedrag. Geloof dat het volledige stalgeld iets als 350 gulden was. Maar daar zaten alle lessen bij, 2 of 3 per week, dierenarts kosten waren voor eigenaar, net als alle spullen die nodig waren voor de pony, als de hoefsmid en alles. Alleen als ik zelf een ander hoofdstel of zadel wilde kochten we het zelf. Maar het was wel een pony die meerdere keren M en Z had gelopen en waar ik dus enorm veel van leerde.
Helft van het stalgeld zou ik nog kunnen begrijpen, maar extra er bovenop voor de andere kosten vind ik wel veel worden. Helemaal als er niet eens bekend is wat de pony kan en het blijkbaar geen vaste kosten zijn want ts schrijft dat ze dat geld dan aan de kant wil leggen. En dan moet je nog lessen ernaast ook. Want ook al zegt ts dat ze wil delen, zij blijft wel de eigenaar en kan dus ook zomaar stoppen of pony verkopen. Het gaat er niet om dat het gratis moet, maar wel dat een bepaald bedrag gewoon erg veel wordt als je bovenop het stalgeld de rest mee gaat rekenen en mensen toch niet volledig kunnen beslissen en nog les ernaast moeten betalen.

Lease, voor mij, is de volledige week beschikking hebben over het paard en de mogelijkheid hebben om deze te verplaatsen. Ja, alle kosten zijn dan voor diegene maar die kan ook alle beslissingen maken.

De opmerking over verzekering heeft niks met ziektekosten te maken, ts. Ik mag hopen dat je een aansprakelijkheidsverzekering hebt waar jouw pony onder valt. Daar gaat het over, als de bijrijder gewond raakt door jouw pony of jouw pony beschadigd spullen van anderen ben jij aansprakelijk. En daar kan dus wel een probleem komen als je betaald wordt. Sommige verzekeringen sluiten het dan uit en dan moet je uit eigen zak gaan betalen.

Vjestagirl

Berichten: 26664
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-24 11:44

teamshetjes schreef:
Zoals ik het altijd heb begrepen worden tijdens een lease alle vaste lasten voor de leaser, dus stalling, hoefsmid, etc. en in ruil daarvoor kan de leaser het paard zien als eigen zonder het risico van de grote onverwachte kosten zoals dierenarts, maar ook de grote vaste kosten van aanschaf en tuig etc.
vanuit deze beredenering ben ik dus uitgekomen op het bovenstaande bedrag.
Het gaat om de helft van de week, dus ook de helft van de kosten.


Klopt, maar meestal mag je als je alle kosten betaald het paard dan ook verplaatsen naar een stal van jouw keuze.

En, als iemand op deze manier verantwoordelijk is, dan hebben ze ook het recht om dingen te beslissen, of daar iig net zo veel over te zeggen als jij hebt...

Kendra

Berichten: 8758
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-24 11:50

Of het nou lease, bijrijden of delen is maakt niet zoveel uit - dat is maar hoe je het noemt.

Wat ik van TS begrijp is dat je je paard wilt delen om de kosten beheersbaar te houden.
Vooral doen! Ik heb dat (heel vroeger) ook op die manier gedaan en misschien moet je nog niet helemaal precies bedenken hoe het moet, maar vooral iemand zoeken met wie het klikt. Ik zou wel duidelijk aangeven dat je een (substantiële) bijdrage verwacht, maar ook dat in overleg best veel mogelijk is.

Ik heb jarenlang een paard gedeeld en wij zijn er altijd samen uitgekomen. Af en toe best wat gedoe, maar we hadden beide het beste voor met het paard en waren eerlijk naar elkaar toe.

We hadden een simpele afspraak: we deelden de stalling, hoefsmid, wormspuiten, entingen.
Overige dierenartskosten bleven voor de eigenaar.
Omdat zadel, hoofdstel, dekens enz. er al waren kocht ik wat vaker een nieuwe dekje, die we gewoon samen gebruikten (en uiteindelijk kocht ik ook dekens, en nieuwe beenbeschermers, enz.).

Voor ons was het van beide kanten een mooie oplossing: financieel aantrekkelijk, flexibel, in overleg was altijd veel mogelijk (we hebben ook wel op één dag beide wedstrijd gereden :) ), handig met vakanties, en vooral: een leuk paard waar we allebei het beste mee voor hadden.

Gaabje
Berichten: 941
Geregistreerd: 22-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-24 11:52

Wat nog een ander risico is van het lease noemen, dan heb jij ook meer verplichten als verleaser. Stel je paard wordt kreupel en er kan niet gereden worden, dan moet je ofwel een ander paard kunnen aanbieden, ofwel de lease wordt opgeschort/beëindigd. Als je gezamenlijke lasten ook een beetje wil delen dan zit je denk ik eerder op een fijne bijrijder of iemand die mede-eigenaar wordt van jouw paard.

teamshetjes
Berichten: 157
Geregistreerd: 28-12-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-24 12:43

Wat Kendra zegt klopt, ik zoek echt iemand om d'r mee te delen en kwam een beetje uit op deze vorm om dat te doen.
Voor mij is het vanzelfsprekend dat op het moment dat je de helft van de zorg draagt voor een dier, je ook inspraak hebt.
Uiteraard heb ik een bepaalde visie en manier van omgaan met mijn paard, maar als je als leaser niet ongeveer dezelfde visie hebt ga je ook niet een lease aan denk ik zelf.

Ik ben zelf heel flexibel in wat kan en wat mogelijk is.
Er kunnen hele vaste afspraken gemaakt worden waar niet van afgeweken wordt, of er kan heel flexibel gekeken worden naar het hoe, wat en wanneer.
Voor de een zou dit een nadeel zijn, maar voor de ander een voordeel.
Bijv. als ie een keertje toch niet kan of geen zin heeft kan ik altijd nog zelf langsgaan, of als ik toch een dagje niet ga komt er een extra dag vrij waarop ie kan rijden.

Wat ik bedoelde met de rest apart zetten voor overige kosten, was dat ik dat apart zet voor voer en hoefsmid etc.
Dat zijn vaste verzorgingskosten maar die zijn niet maandelijks. Het leek mij makkelijker om dat dan mee te berekenen in de maandelijkse kosten en dan apart te zetten voor als de hoefsmid komt of als ik voer ga halen, dan dat ik dat dan eens in de zoveel tijd in rekening breng.
Dit is niet bedoeld als spaarpot voor onverwachte dierenartskosten of dergelijke.

Ik vind antwoord geven op de vraag welk niveau ze heeft lastig.
Ik heb nooit wedstrijden met d'r gereden en zit niet in die wereld maar heb het opgezocht en als ik het zo zou moeten bepalen zou ik uitkomen op M1 niveau.

Het stukje over verzekering had ik even verkeerd begrepen. Als het over paarden en verzekering gaat denk ik aan paardenverzekering. Ik ben niet heel bekend met dit soort overeenkomsten en hoe dat precies in werking gaat.
Maar dankjewel voor het verduidelijken!



marleen_88 schreef:
Het gaat om een pony zeg je, ben je dan op zoek naar een kind/tiener? Dan komt het volgende punt; welke ouder gaat 250eu betalen voor een verzorgpaard? Leasen is in mijn ogen 7 dagen per week, jouw constructie valt wat mij betreft onder een bijrijdpaard.

Ik vind het ook een flink bedrag, zeker omdat je nog geld kwijt bent aan leseen etc.


Ik ben zeker niet opzoek naar een kind.
Het gaat om een e-pony, dus er zijn zat (jong)volwassenen die erop zouden passen.

Nyaleti

Berichten: 6308
Geregistreerd: 05-04-10

Re: reële prijs lease

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-24 12:48

Hoe oud waren de bijrijders / verzorgers die je hebt gehad?
Als dat meisjes van 16 waren in de zomervakantie, jaaa dan is snel stoppen niet geheel onverwachts.

Volgens mij, excuse me if I'm wrong, is enkel 'echt' lease als er een contract aan vast zit. En dat zie je vooral bij bedrijfsmatige stallen en niet bij een particulier met een paard.

Wintu

Berichten: 3104
Geregistreerd: 30-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-24 12:55

Amado schreef:
Oeh ik vind het veel geld, leasen staat inmiddels inderdaad meer bekend om de duurdere vorm van bijrijden terwijl het eigenlijk hetzelfde is.

Hoewel ik zelf geen bijdrage vraag aan mijn bijrijder en zij enkel 1x in de week moet mesten/hooi bijvullen, zou ik zelf niet meer dan 150 willen betalen voor 4 dagen per week.

Ga je het hebben over bruikleen met mogelijkheid tot verplaatsing dan kun je gerust heel het stalgeld vragen en wellicht ook nog de hoefsmid. Maar dan zit je wel in een hele andere constructie.

Dat is dan een paard 4 dagen ter je beschikking voor 37,50 per week, 9.30 per dag. Zo omgerekend vind ik dat erg weinig, zekers omdat je het paard een dag meer ter je beschikking hebt dan de eigenaar.

Century

Berichten: 6001
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-24 13:00

Welke regio zit je? Ik ben zelf aan het nadenken over zo'n soort constructie en ik ben wel benieuwd.

teamshetjes
Berichten: 157
Geregistreerd: 28-12-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-24 13:03

Nyaleti schreef:
Hoe oud waren de bijrijders / verzorgers die je hebt gehad?
Als dat meisjes van 16 waren in de zomervakantie, jaaa dan is snel stoppen niet geheel onverwachts.

Volgens mij, excuse me if I'm wrong, is enkel 'echt' lease als er een contract aan vast zit. En dat zie je vooral bij bedrijfsmatige stallen en niet bij een particulier met een paard.


Ik heb 2 bijrijders gehad van rond de 30, dus zeker geen tieners in de zomervakantie.
Eenmaal wel een meisje van 16, de dochter van een vriendin van mijn moeder die van de manege af wilde.

Allemaal gestopt vanwege tijdtekort.

Zelf denk ik dat als je zo'n bedrag neer gaat leggen, je eerst heel goed na gaat denken of je de tijd er wel voor over hebt voordat je eraan begint, en als je er eenmaal aan begint ook de verantwoordelijkheid neemt.
Ook een beetje de "ik heb betaald dus ik ga er ook van profiteren" mentaliteit.
Ik vind het tegenover het dier niet eerlijk om er elke 2 tot 4 weken een ander op te hebben.


Ik ben wel van plan om er een contract rondom op te stellen waar bepaalde dingen in worden vastgelegd.
Daaraan voorafgaand worden er natuurlijk afspraken gemaakt en overlegd wat erin zou komen maar ik wil dat uiteindelijk wel vastleggen in een contract, dit om mezelf maar ook een leaser te beschermen mocht er onenigheid komen.

anjali
Berichten: 15189
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-24 13:05

Vjestagirl schreef:
teamshetjes schreef:
Zoals ik het altijd heb begrepen worden tijdens een lease alle vaste lasten voor de leaser, dus stalling, hoefsmid, etc. en in ruil daarvoor kan de leaser het paard zien als eigen zonder het risico van de grote onverwachte kosten zoals dierenarts, maar ook de grote vaste kosten van aanschaf en tuig etc.
vanuit deze beredenering ben ik dus uitgekomen op het bovenstaande bedrag.
Het gaat om de helft van de week, dus ook de helft van de kosten.


Klopt, maar meestal mag je als je alle kosten betaald het paard dan ook verplaatsen naar een stal van jouw keuze.

En, als iemand op deze manier verantwoordelijk is, dan hebben ze ook het recht om dingen te beslissen, of daar iig net zo veel over te zeggen als jij hebt...

Nou nee, ik heb een paar maal volle lease gehad waarbij ik ALLE kosten betaalde voor het paard behalve hele grote ziektekosten (dat was dan in overleg). Ik had hem dan helemaal voor mezelf. Maar dat waren zakelijke leases van de staleigenaar, zijn paarden, en die mochten niet verplaatst worden. Ik hoefde dan niets verplicht te doen zoals voeren. Dat zou ik wel een probleem vinden omdat je dan MOET komen. Het was alles volpension. Het voordeel hiervan was dat je als het niet meer bevalt gewoon kunt stoppen en dat het paard dan gewoon blijft waar hij is. Het nadeel was dat ik me teveel hechtte waardoor voor mij een eigen paard beter is. De kosten van een eigen paard zijn op den duur altijd hoger en kunnen als je pech hebt zelfs torenhoog worden, terwijl het paard iets kan krijgen waardoor rijden niet meer mogelijk is!

Elisa2

Berichten: 37592
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-24 13:29

Hier in de buurt werd e150,- betaald per maand voor 1 keer in de week rijden zonder les.

Het is kennelijk steeds moeilijker om leasepaarden te vinden. Ik schrok me helemaal rot van dat bedra en in dit geval waren de mensen beter af geweest bij een manege. (met les)
Dit paard had iedere dag een andere "leaser", reken maar uit dus..lekker verdienmodel. Het was wel, het enige wat ze hoefden te doen was rijden.

Ik snap jouw gedachtegang helemaal dat je een serieus persoon wilt die niet na twee weken afhaakt en waar je van op aan kunt. Ik vind het zelf veel geld maar vergeet soms dat alles duurder is geworden. Ik zou nog even kijken of je bij jezelf op stal of in de regio vergelijkbare constructies kan vinden en wat ze daarvoor betalen.

Gemlo

Berichten: 81
Geregistreerd: 24-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-24 13:31

Met vergelijkbare stalling en omgeving betaalde ik zo rond de 55 euro x het aantal dagen dat ik het paard in één week had. Dus stel ik lease 3 dagen per week, dan 165 per maand, 4 dagen per week, dan 220 in de maand. Mocht wel alles doen in principe en verder geen klusjes. Vind dat persoonlijk ook wel genoeg eigenlijk, want hoe je het wendt of keert, het is uiteindelijk niet jouw eigen paard als leaser. Als jij het paard wil verkopen kan dat gewoon bijvoorbeeld.