reële prijs lease

Moderators: Neonlight, balance, C_arola, Sica

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
anjali
Berichten: 15236
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-24 13:33

Vjestagirl schreef:
teamshetjes schreef:
Zoals ik het altijd heb begrepen worden tijdens een lease alle vaste lasten voor de leaser, dus stalling, hoefsmid, etc. en in ruil daarvoor kan de leaser het paard zien als eigen zonder het risico van de grote onverwachte kosten zoals dierenarts, maar ook de grote vaste kosten van aanschaf en tuig etc.
vanuit deze beredenering ben ik dus uitgekomen op het bovenstaande bedrag.
Het gaat om de helft van de week, dus ook de helft van de kosten.


Klopt, maar meestal mag je als je alle kosten betaald het paard dan ook verplaatsen naar een stal van jouw keuze.

En, als iemand op deze manier verantwoordelijk is, dan hebben ze ook het recht om dingen te beslissen, of daar iig net zo veel over te zeggen als jij hebt...

Er is (of was,ik heb het niet bijgehouden) een leasebedrijf waarvan je de paarden wel mag meenemen naar een stalling van jouw keuze. Maar dat is best duur want je betaalt dan een leasebedrag voor het paard, en daarbij komt dan de prijs van de stalling ergens. Dit zou alleen niet erg duur worden als je bijv. het paard bij jou thuis zou kunnen houden dan.

GabberGill

Berichten: 5952
Geregistreerd: 11-06-04
Woonplaats: rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-24 14:41

Hoe ik zelf lease is heel simpel

Ik betaal alles maar heb dan ook 24/7 dit paard tot mijn beschikking op de plek waar ik dit wil.

Anders vind ik het namelijk gewoon iets waar een ander aan verdient om zijn ellende te dekken. Als iemand geen tijd heeft voor zijn paard wil ik best wat ondersteunen maar niet veel.

Klinkt heel rot maar zo bedoel ik het niet.

GabberGill

Berichten: 5952
Geregistreerd: 11-06-04
Woonplaats: rotterdam

Re: reële prijs lease

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-24 14:49

Ik heb een merrie in de lease gehad. Daar betaalde ik alles voor. Aan het einde van de rit heb ik haar voor een minimale prijs overgenomen.

Ik heb nu ook een paard staan, niet gekocht en staat bij mij. Er zijn duidelijke afspraken. Ik kan het paard niet verkopen. Als ik er niks meer mee kan of wil dan moet ze terug of als ze niet meer kan dan wordt ze gewoon bij mij ingeslapen.

Ik heb haar dus nooit aangeschaft en nog steeds contact met de gene waar ik haar heb opgehaald. We overleggen nog zat en ik deel alles wat we doen enzo.
Ik betaal alles voor haar omdat het eigenlijk gewoon mijn paard is in alles wat we doen.

Temeraire

Berichten: 3541
Geregistreerd: 27-06-04
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-24 14:58

Ik zou rond de €200 per maand helemaal geen gek bedrag vinden.
Je hebt dan een aantal dagen per week een eigen paard, zonder onverwachte extra kosten en zonder de dagelijkse verantwoordelijkheid.
Pensionstallen zijn veel duurder geworden de afgelopen jaren, ik vind het dan redelijk dat de lease/bijrijder kosten ook hoger worden. Alles wordt nou eenmaal duurder.

Ik zie veel mensen hier rond de 100 euro per maand noemen. Dat was 10 jaar geleden een redelijk bedrag maar is nu best aan de lage kant vind ik.

Dat je de eigenaar er ook mee helpt vind ik geen goede reden om het maar zonder, of met weinig, kosten te willen hebben. Je krijgt wel de luxe van een zo goed als eigen paard, maar dan voor de helft, of minder nog, van de kosten.

anjali
Berichten: 15236
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-24 15:12

GabberGill schreef:
Ik heb een merrie in de lease gehad. Daar betaalde ik alles voor. Aan het einde van de rit heb ik haar voor een minimale prijs overgenomen.

Ik heb nu ook een paard staan, niet gekocht en staat bij mij. Er zijn duidelijke afspraken. Ik kan het paard niet verkopen. Als ik er niks meer mee kan of wil dan moet ze terug of als ze niet meer kan dan wordt ze gewoon bij mij ingeslapen.

Ik heb haar dus nooit aangeschaft en nog steeds contact met de gene waar ik haar heb opgehaald. We overleggen nog zat en ik deel alles wat we doen enzo.
Ik betaal alles voor haar omdat het eigenlijk gewoon mijn paard is in alles wat we doen.

Dit zou ik geen lease noemen maar bruikleen.

KellyR

Berichten: 1519
Geregistreerd: 23-02-15

Re: reële prijs lease

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-24 16:57

Wat een gedoe om een juiste begripsbepalingen.

De een noemt het lease, de ander halve stal, weer een ander verzorger en nog een ander bijrijder.
Om het makkelijk te houden - ts is op zoek naar iemand die beweging over kan nemen tegen een bepaalde vergoeding in de maand.

Ik had een "bijrijder" maar zij vond grondwerk heel erg leuk en deed voornamelijk dat met hem.
Ze heeft nooit iets hoeven te betalen - ik was blij dat ze er was.
En toen ik privé enorm (voor langere periode) omhoog zat, heeft zij mij gigantisch uit de brand geholpen, ondanks dat hij toen zelf al niet meer trainbaar was.
Ik weet niet of deze verhouding ook zo was geweest als er dergelijke bedragen werden betaald.

Het vinden van een serieus persoon heeft NIETS te maken met de bijdrage die betaald wordt. Echt absoluut niet....

Vroeger zelf altijd gratis verzorgpaarden gehad - ik kwam door weer en wind en ook als er blessures waren.

Mijn verzorgster/bijrijder whatever, heeft ook nooit iets hoeven te betalen en is er altijd geweest wanneer afgesproken.

In het begin gekeken naar "personen" die tegen een bijdrage iets met hem wilde doen. Ondanks bijdrage was het na 1 - 3 keer gewoon weer afgelopen.

Heel eerlijk, als ik zelf een x bedrag zou betalen en ik zou het niks vinden, zou dat me absoluut niet tegen houden om er mee te stoppen.

Waar je naar op zoek bent is een klik met iemand.
Als het niet gaat, dat die persoon het tijdig bij je aangeeft zodat je samen naar een oplossing kan zoeken.
Iemand die bij je aan bel trekt als die denkt dat er iets niet klopt - onregelmatigheid, straalrot etc.
En bovenal iemand aan wie jij je paard toevertrouwd.

De hele discussie met de vergelijking met een manege les is in mijn ogen nonsense. Ik heb geen idee hoe jij jouw paard rijdt, wel weet ik dat ikzelf opnieuw heb moeten leren paard rijden toen ik een eigen paard kocht. Ik dacht dat ik kon rijden, maar niets bleek minder waar. Die manege lessen zijn leuk tijdverdrijf maar bij het gros van de bedrijven zijn deze lessen, in mijn ogen, geen toevoeging aan jouw leercurve als persoon óf paard.
De band is anders, de spullen zijn (hoop ik) van betere kwaliteit, er zal eerder een osteo/fysio/da aanwezig zijn dan bij een manege paard en ga zo maar door.

Zou ik er zelf €300 voor betalen?
Nee.
Hoeveel zou ik er wel voor willen betalen?
Max 200, maar ik zou ook niet meer dan 3 dagen willen komen.

Voor ik een eigen paard had gehad, had dit bedrag absoluut niet in mij opgekomen. Nu werkte ik toen ook nog niet fulltime en vond ik €50 al best een hoop geld voor 2 dagen in de week. Maar we hebben ook gewoon niet zoveel te besteden gehad.

Het is maar net wat de gek er voor over heeft.
En dan is het alsnog de vraag of jij én je paard kunnen matchen met die gek.

Mijn advies - gooi je vraag online, geef je indicatie zoals "hoger lease bedrag ivm faciliteiten en mogelijkheden" aan en zie wat er op af komt.

anjali
Berichten: 15236
Geregistreerd: 25-07-15

Re: reële prijs lease

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-24 17:05

Maar ts geeft aan dat ze een substantiele financiele bijdrage nodig heeft om het paard te kunnen aanhouden. Best vaak wordt toch ook op Bokt aan iemand die zegt het niet meer te kunnen betalen aangeraden om dan een betalende bijrijder te zoeken? Het kan voor beide partijen een mooie oplossing zijn. Het moet wel klikken anders wordt het onenigheid, zelfs ruzie.

troi
Berichten: 17039
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: reële prijs lease

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-24 17:12

Het punt is vooral dat je zoekt in een best wel kleine doelgroep. Een volwassen persoon met flink wat paardenkennis, doorzettingsvermogen en een behoorlijk inkomen die geen eigen paard heeft. Naar mijn ervaring kopen de mensen in deze groep een eigen paard zodat ze niet het 'gedoe' met eigenaren hebben.

Én deze mensen zijn ook nog geliefd als bijrijder dus hebben zo doorgaans aanbiedingen zat waar ze gratis kunnen rijden.

Maw je moet flinke mazzel hebben wil je iemand vinden voor deze constructie. Een wat lagere prijs zou je wel aantrekkelijker maken. Beetje afwegen

KellyR

Berichten: 1519
Geregistreerd: 23-02-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-24 17:32

anjali schreef:
Maar ts geeft aan dat ze een substantiele financiele bijdrage nodig heeft om het paard te kunnen aanhouden. Best vaak wordt toch ook op Bokt aan iemand die zegt het niet meer te kunnen betalen aangeraden om dan een betalende bijrijder te zoeken? Het kan voor beide partijen een mooie oplossing zijn. Het moet wel klikken anders wordt het onenigheid, zelfs ruzie.


Waar lees jij dat ik zeg dat ze geen bijdrage moet/mag vragen?

Eerder heeft ze gezegd bijrijders gehad te hebben die er dan mee stopte en dat ze daarom óók deels de bijdrage vraagt.

Ik pen daar mijn ervaring neer en mijn afwegingen in het zoeken van een bijrijder en wat ík er zelf voor zou willen betalen.
En dat het hebben van een verzorgpaard in mijn ogen een grotere waarde heeft dan een manege les.

Daarnaast zeg ik dat ze het vooral gewoon er op moet gooien, voor het bedrag dat ze in gedachten heeft. En dan maar zien wat er op af komt.

Wij kunnen er hier een heel probleem van maken. Maar als er een bosje mensen klaar staat om €300 pm te betalen- waarom zou ze het niet doen?!
Ik zou zeggen, zoek een match en lekker doen meid. Als er iemand was geweest die mij dat had betaald was de last een stuk minder zwaar geweest!

Ze moet er alleen niet van uit gaan dat deze mensen "anders" zijn dan een bijrijder die niets betaald.
Want ook deze mensen kunnen gewoon stoppen wanneer ze er zin in hebben.
En een contract is leuk voor de vorm, maar in de praktijk stelt het niet veel voor in deze situaties.
Ga jij echt juridische kosten maken omdat iemand 1 maand opzegtermijn niet in acht heeft genomen en daarna met de noorderzon is vertrokken?
Wishfull thinking...maar in de regel gebeurt dit nagenoeg niet.

En wat gebeurt er in de periode dat het paard kreupel blijkt te zijn of een andere blessure heeft?
Betaald die persoon dan ook nog?
Wanneer beginnen ze weer met betalen? Bij revalidatie of op een ander moment?

windsor14
Berichten: 189
Geregistreerd: 22-08-20
Woonplaats: Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-24 17:36

Nyaleti schreef:
Onder de lease die jij noemt, dus ook hoefsmid etc mee betalen, versta ik volledige lease. Dus de leaser heeft haar "eigen paard" elke dag van de week. Niet 3 / 4 vaste dagen.
Officieel is ze van jou maar jij staat op de 2e plek om het zo te zeggen.

Wat is haar niveau? Je beantwoordt veel maar die vraag niet. Dan kun je veel gerichter antwoord geven. No way voor een B paardje maar voor een M / Z vind je misschien wel een ruiter die graag hoger op wilt.



Sorry maar ik kan mij niet inbeelden dat je voor €400,- een Z paard krijgt.
Zeker omdat de kans er altijd inzit dat hij naar de klote gereden kan worden.

Bij mij in iedergeval niet.

Pallatin

Berichten: 2535
Geregistreerd: 30-05-08

Re: reële prijs lease

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-24 18:00

TS, misschien heb ik er overheen gelezen maar stel je pony wordt kreupel en is, stel, 3 maanden uit de running of daarna niet meer volledig inzetbaar, hoe ga je daar dan mee om? Betaalt je leaser dan niks tijdens die periode? En stel je leaser kan daarna niet meer springen bijvoorbeeld met je pony, stel je het bedrag dan bij? Kun je dat financieel dan dragen? Het zijn dingen om over na te denken imo

Kendra

Berichten: 8761
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-24 18:37

Ik kom toch weer even met een vervolg op mijn verhaal!
Ik heb dus jarenlang een paar met iemand gedeeld. Een paard dat nooit van mij zou worden.
Als er problemen waren, ging dat eigenlijk nooit over het geld. Maar bv. over verdeling van weekenden, of over de manier van rijden.
In die jaren is het paard kreupel geweest, heeft een veulen gehad, ... dus wel een paar keer voor langere tijd uit de running. We hebben dat altijd in goed overleg opgelost.

En we gingen 1 x half jaar uit eten om het er over te hebben. Gewoon met z'n tweeën. Meestal was er niks, maar we zijn ook wel eens stevig tekeer gegaan.

Ik zou werkelijk nooit een paard met iemand willen delen en dan alles zwart op wit vastleggen.
Maar zoeken naar een goede match en dan eerst eens een keer een maand op proef.
En daarna afspraken maken voor langere tijd. Die kun je op papier zetten, maar toch vooral voor jezelf - zodat je weet waar je beide aan toe bent. Als je dit soort afspraken gaat juridiseren is dat - vrees ik - per definitie het begin van het einde.

Dit kan namelijk alleen maar goed gaan als je elkaar vertrouwt.

Cambionn

Berichten: 892
Geregistreerd: 15-02-23
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-24 19:39

Kendra schreef:
Als je dit soort afspraken gaat juridiseren is dat - vrees ik - per definitie het begin van het einde.
Hier ben ik het persoonlijk niet mee eens. En dat heeft niks met vertrouwen te maken, want zonder vertrouwen zou ik dat hele contract niet (laten) tekenen. Maar het is gewoon fijn en handig alles zwart op wit te hebben. In het beste geval zodat je iets hebt om op terug te vallen als er onduidelijkheden zijn of je ff niet meer weet wat de precieze afspraak was (en dat gebeurd de beste, zeker als het bijv. een afspraak van een jaar geleden is. Wat met een lange termijn hulp zo kan voorkomen).

Daarbij weet je niet wat de toekomst brengt. Wie weet val je over 2 jaar opeens uit, en is het ruzie. Zo'n contract geeft zekerheid en duidelijkheid aan beide partijen, ook aan de leaser. Dat is geen wantrouwen, maar gewoon jezelf indekken (en dat geld voor bijde partijen). Ik zou juist eerder wantrouwend worden als de andere partij afspraken niet zwart op wit wil zetten.

En ja, tuurlijk kun je altijd je niet aan het contract houden en hopen dat die ander daar niks tegen doet. Maar op dat punt heb je tenminste rechten en kún je wat, en dan maak je zelf de overweging of je het dat waard vind. Zonder contract sta je daar gewoon al heel snel voor jan met de korte achternaam.

Ladyson

Berichten: 3238
Geregistreerd: 03-01-10
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-24 20:02

Uiteindelijk wordt een prijs bepaald op basis van vraag en aanbod (marktwerking), dus het hangt ook vooral af hoeveel paarden er in die regio voor lease/bijrijden worden aangeboden en hoeveel mensen daar naar op zoek zijn

Zonnebloem24
Berichten: 70
Geregistreerd: 03-05-17

Re: reële prijs lease

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-24 20:19

Als ik zoveel geld zou willen uitgeven dan zou ik wel een eigen paard aanschaffen.
Voor mij is een lease bedrag van maximaal €150 voor 3 a 4 dagen realistischer en anders een volledige leaser zoeken maar dan alle kosten voor de leaser en heeft degene jouw paard alle dagen.

Myca

Berichten: 6267
Geregistreerd: 10-08-08
Woonplaats: Midwoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-24 20:19

Als je alleen de openingspost leest is de bijdrage waaraan gedacht wordt bijzonder hoog.
Aan de andere kant staat er ook dat diegene dan complete vrijheid heeft, dat is dan ook weer bijzonder coulant.
De locatie lijkt zo vanaf het bericht prima, de pony ook.
Al met al denk ik dat je net tegen de juiste match moet lopen.
Als het plaatje klopt voor iedereen heb je een kans dat het lukt, maar voor dit bedrag zullen de meesten een andere keus maken.

Cinnepin

Berichten: 8973
Geregistreerd: 26-02-15
Woonplaats: Vdaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-24 20:20

LoveBodin schreef:
Vanwege het bedrag en wat je wil: check dit in elk geval met je verzekering en of je dan nog verzekert bent voor schade van je paard aan je bijrijder.
Verder zou het voor mij ook veel uitmaken welke dagen je bijrijder kan komen. Mag die bvb ook beide weekend dagen? Of wil jij dan gaan omdat je dan bvb thuis bent vanwege je studie?
Voor vier dagen in de week, die ik zelf mag kiezen en als ik er alles mee zou mogen (ook met de trailer een weekend weg ofzo), dan vind ik zo 250€ niet raar. Maar ik ga dan niet uit van de goedkopere regios, maar ook niet van de hele dure. En wel van goede buitenrijmogelijkheden (dagtochten bvb).


Heel belangrijk, volgens mij is het zo dat als je geld vraagt dit al bedrijf technisch wordt gezien en je dus een speciale verzekering moet afsluiten hiervoor. En zeker met een bedrag dat ts wil vragen.

Kendra

Berichten: 8761
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-24 20:24

Cambionn schreef:
Kendra schreef:
Als je dit soort afspraken gaat juridiseren is dat - vrees ik - per definitie het begin van het einde.
Hier ben ik het persoonlijk niet mee eens. En dat heeft niks met vertrouwen te maken, want zonder vertrouwen zou ik dat hele contract niet (laten) tekenen. Maar het is gewoon fijn en handig alles zwart op wit te hebben. In het beste geval zodat je iets hebt om op terug te vallen als er onduidelijkheden zijn of je ff niet meer weet wat de precieze afspraak was (en dat gebeurd de beste, zeker als het bijv. een afspraak van een jaar geleden is. Wat met een lange termijn hulp zo kan voorkomen).

Daarbij weet je niet wat de toekomst brengt. Wie weet val je over 2 jaar opeens uit, en is het ruzie. Zo'n contract geeft zekerheid en duidelijkheid aan beide partijen, ook aan de leaser. Dat is geen wantrouwen, maar gewoon jezelf indekken (en dat geld voor bijde partijen). Ik zou juist eerder wantrouwend worden als de andere partij afspraken niet zwart op wit wil zetten.

En ja, tuurlijk kun je altijd je niet aan het contract houden en hopen dat die ander daar niks tegen doet. Maar op dat punt heb je tenminste rechten en kún je wat, en dan maak je zelf de overweging of je het dat waard vind. Zonder contract sta je daar gewoon al heel snel voor jan met de korte achternaam.


Ik zeg ook niet dat je niets moet vastleggen. Maar ik denk dat - bij onenigheid - er maar weinig mensen zijn die het dan ook formeel gaan aanvechten. Dan heb je vrijwel altijd alleen maar verliezers (en kost het vaak klauwen met geld).
Bovendien (maar nu spreek ik uit wat ik vaak hoor) steekt het heel erg nauw om een goed contract op te stellen dat ook juridisch 'staat'.

Maar ieder z'n ding, als dit voor beide partijen goed werkt: vooral doen!

Cambionn

Berichten: 892
Geregistreerd: 15-02-23
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-24 20:47

Kendra schreef:
Bovendien (maar nu spreek ik uit wat ik vaak hoor) steekt het heel erg nauw om een goed contract op te stellen dat ook juridisch 'staat'.
Dat is juist een veel vertelde misvatting. Zelfs een mondelinge afspraak staat juridisch, alleen moet je die dan wel kunnen bewijzen en daar gaat het vaak fout. Maar zolang een contract niet tegen de wet in gaat geld hij in princiepe gewoon. Sterker nog, je kan mensen vaak aan afspraken houden die via mail of chatapp zijn gemaakt.

De moeite van een contract opstellen zit hem eerder in zorgen dat dingen (goed) opgeschreven staan zodat de afspraken zelf niet discuteerbaar zijn en er niks wordt vergeten.

Zinzi_jewel

Berichten: 8866
Geregistreerd: 24-01-08
Woonplaats: In het mooie zuiden !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-24 10:17

Vjestagirl schreef:
teamshetjes schreef:
Zoals ik het altijd heb begrepen worden tijdens een lease alle vaste lasten voor de leaser, dus stalling, hoefsmid, etc. en in ruil daarvoor kan de leaser het paard zien als eigen zonder het risico van de grote onverwachte kosten zoals dierenarts, maar ook de grote vaste kosten van aanschaf en tuig etc.
vanuit deze beredenering ben ik dus uitgekomen op het bovenstaande bedrag.
Het gaat om de helft van de week, dus ook de helft van de kosten.


Klopt, maar meestal mag je als je alle kosten betaald het paard dan ook verplaatsen naar een stal van jouw keuze.

En, als iemand op deze manier verantwoordelijk is, dan hebben ze ook het recht om dingen te beslissen, of daar iig net zo veel over te zeggen als jij hebt...


Verplaatsen dan betaal je vaak een deel aan huur voor het paard !
Mijn stalhouderij zei me ook dat ik zot was en paard verleasde volledig dus de kosten kwamen op de leasers , dat ik best extra had kunnen vragen als huur .
Heb dat niet gedaan , want heb hun 1e optie gegeven op overname van het paard. En dat is na 3 maand ook gebeurd

Gini
Berichten: 17975
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-24 10:50

Het nadeel van een hoger bedrag vragen, is dat diegene die betaalt automatisch ook meer gaat verwachten en het risico op ontevredenheid groter wordt wanneer het aanbod toch karig lijkt. Kan jij voldoende waarde blijven bieden voor het bedrag dat je vraagt? Wat als wedstrijddagen buiten de vaste dagen vallen? Wat als jullie beiden aan dezelfde belangrijke wedstrijd willen deelnemen (kampioenschap ofzo)? Bepaal voor jezelf aan de hand van een hele resem vragen hoe vrij de bijrijder echt is.

Voor de rest is het allemaal een beetje theoretisch gebabbel. Ik kan in dit topic heel gemakkelijk typen: Ik vind 200 euro geen gek bedrag, paardenhobby is nu eenmaal duur.
Maar in de praktijk heb ik zelf nog nooit zoveel geld maandelijks neergelegd voor andermans paard. Dus ja, hoeveel waarde hebben die getypte woorden dan? Geen idee...

Proof of the pudding is in the eating: bied het paard aan met jouw voorwaarden en jouw prijs en zie wat er op afkomt. Je moet maar 1 persoon hebben die matcht uiteindelijk. En komt er niets op af, kan je altijd nog bijstellen in aanbod of prijs.

Ragdollcat
Berichten: 14684
Geregistreerd: 03-08-08
Woonplaats: Daar waar ik woon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-24 12:08

Kendra schreef:
Ik kom toch weer even met een vervolg op mijn verhaal!
Ik heb dus jarenlang een paar met iemand gedeeld. Een paard dat nooit van mij zou worden.
Als er problemen waren, ging dat eigenlijk nooit over het geld. Maar bv. over verdeling van weekenden, of over de manier van rijden.
In die jaren is het paard kreupel geweest, heeft een veulen gehad, ... dus wel een paar keer voor langere tijd uit de running. We hebben dat altijd in goed overleg opgelost.

En we gingen 1 x half jaar uit eten om het er over te hebben. Gewoon met z'n tweeën. Meestal was er niks, maar we zijn ook wel eens stevig tekeer gegaan.

Ik zou werkelijk nooit een paard met iemand willen delen en dan alles zwart op wit vastleggen.
Maar zoeken naar een goede match en dan eerst eens een keer een maand op proef.
En daarna afspraken maken voor langere tijd. Die kun je op papier zetten, maar toch vooral voor jezelf - zodat je weet waar je beide aan toe bent. Als je dit soort afspraken gaat juridiseren is dat - vrees ik - per definitie het begin van het einde.

Dit kan namelijk alleen maar goed gaan als je elkaar vertrouwt.


Precies dat!

Ik was ooit een bijdrijdster van een heel lief en groot paard van toen ik 20 was. Alles ging in goed en fijn overleg en ik hield altijd in het oog dat ze de eigenaar is en had er dus geen moeite mee dat er dingetjes zijn die ze anders wilde hebben. Ik luisterde er gewoon naar en ze is een geweldig lief mens.

Ik mocht er van alles mee doen en mocht elk dag wanneer ik maar wil. En als ze lessen heeft op haar dagen, kwam ik gewoon op n ander tijdstip of ging ik gezellig kijken naar hun lessen. We zaten elkaar nooit in de weg en ze kwam ook kijken naar mijn lessen en of wedstrijden. Ze hielp dan mij. En als ze dan naar een les ging ergens anders heen of een weekje ruiterkamp, dan vertelde ze mij dat van te voren, zodat ik weet dat ik op mijn vaste dagen niet hoef te verzorgen of paardvrij ben, daar deed ik nooit moeilijk over. En wenste ik hun veel plezier toe!

We hadden onze vaste dagen dat we verantwoordelijk zijn voor deze paard zodat hij elk dag verzorgd werd en hij niks tekort kwam. Verder mocht ik gewoon elk dag rijden of wandelen, losgooien etc. Ook mocht ik er overal mee buitenrijden, ze weet dat ik geen domme gevaarlijke dingen doe, ook dat ik goed oplet en daarin vertrouwde ze mij. Ik betaalde toen gewoon de helft van de stalkosten, verder de hoefsmid, wormenkuren, tandarts en dierenarts etc. waren volledig voor haar eigen rekening. Ze was ook echt gek op haar paard, dus er kwam altijd wel op tijd een dierenarts ofzo en of gaf ik dat aan haar door als ik iets opmerkte, dan kwam ze kijken en regelde ze iets.

Marjo

Berichten: 37324
Geregistreerd: 04-02-06
Woonplaats: Velaris, City of Starlight

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-24 12:24

Ik heb niet het hele topic gelezen, dus sorry als ik dingen zeg die al besproken zijn :o .

€250,00 vind ik onwijs veel geld. Voor 3 à 4x per week, heb je voor de helft van de tijd inderdaad je eigen paard. Maar wat doe jij zelf op de overige dagen? Ga jij dan ook nog rijden? Betekent dit, dat je paard dan 7 dagen in de week loopt, of moet de leaser ook komen terwijl het een rustdag is voor het paard?

Betalen voor een leasepaard/bijrijdpaard vind ik heel normaal. Ik ben al ruim 10 jaar bijrijder en heb eigenlijk altijd betaald. Maar nooit meer dan €50-€75 per maand (ik rijd gemiddeld 2x per week).
Daarnaast betaal ik namelijk ook nog benzine om op stal te komen (bijrijdpaarden staan vaak niet op fietsafstand helaas) en ik investeer in les. Natuurlijk kies ik zelf voor les, maar voor je paard is het wel beter als je bijrijder ook lest.

Natuurlijk wordt alles duurder en wellicht is €50-€75 aan de goedkope kant, maar ik zou persoonlijk nooit meer dan €100-€150 voor een leasepaard betalen als ik daadwerkelijk 4x per week mag gaan. Inclusief benzineverbruik & les zit je dan alsnog gauw op €200-€250 per maand namelijk.

Daar komt wel bij, dat het er sterk aan ligt wat je allemaal mag en moet. Hoe meer klusjes, hoe minder betalen. Hoe meer beperkingen, hoe minder betalen.
Er zijn uitrijmogelijkheden; mag de bijrijder zelf bepalen wanneer ze naar buiten gaat bv?

Daarnaast zit er ook nog een stuk onderhoud van het paard zelf in. Zorg jij voor een fysio/osteopaat als dat nodig is? Wordt het tuig regelmatig gecheckt en goed onderhouden?
Heb je een goed passend zadel dat gecontroleerd wordt?

Er komt best veel bij kijken voordat je zoveel geld mag vragen imo. Als bijrijder/leaser heb je namelijk nooit écht iets te zeggen over de paarden. Ik heb het geluk dat ik altijd een goede verhouding had met de eigenaren waardoor ze ook van mij wel dingen aannamen als ik iets voel of aangaf dat er wellicht iets nodig is (denk aan ander voer of een lichamelijke check).

Als je zoveel geld vraagt, dan krijg ik het idee dat je dat enkel doet omdat het paard je eigenlijk te duur is geworden en je geen afscheid wil nemen. Dat is ergens begrijpelijk, maar houdt er wel rekening mee dat mensen iets terugverwachten, zeker als je zoveel geld vraagt :)

Spaansepony
Berichten: 998
Geregistreerd: 03-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-24 12:28

Heb alleen je openingspost gelezen, maar ik heb een paard in de lease staan.

Ik zit Randstad, betalen de helft stalkosten mee.
Mogen paard 7 dagen per week doen. Moeten het paard als eigen beschouwen.

Ik zorg voor de juiste spullen aan correct passend zadel en hoofdstel. Dierenarts is voor mijn rekening, geld van de lessen dat mijn instructrice hem rijd (3xin de week)want ik wil namelijk dat zijn niveau hoger wordt van het paard.

Daarbij heeft de leaser het volgende voor; paard 7 dagen per week waarvan hij bij geschoold word voor de leaser dus makkelijker voor hun wordt.
Vast bedrag per maand en geen bijkomende kosten.
Binnen en buitenbak en je hoeft niet zijn box te mesten want paard staat all in op stalling.
Kortom hier alleen de lusten en geen lasten en daar mag best stukje voor betaald worden vind ik.

anjali
Berichten: 15236
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-24 12:52

Marjo schreef:
Ik heb niet het hele topic gelezen, dus sorry als ik dingen zeg die al besproken zijn :o .

€250,00 vind ik onwijs veel geld. Voor 3 à 4x per week, heb je voor de helft van de tijd inderdaad je eigen paard. Maar wat doe jij zelf op de overige dagen? Ga jij dan ook nog rijden? Betekent dit, dat je paard dan 7 dagen in de week loopt, of moet de leaser ook komen terwijl het een rustdag is voor het paard?

Betalen voor een leasepaard/bijrijdpaard vind ik heel normaal. Ik ben al ruim 10 jaar bijrijder en heb eigenlijk altijd betaald. Maar nooit meer dan €50-€75 per maand (ik rijd gemiddeld 2x per week).
Daarnaast betaal ik namelijk ook nog benzine om op stal te komen (bijrijdpaarden staan vaak niet op fietsafstand helaas) en ik investeer in les. Natuurlijk kies ik zelf voor les, maar voor je paard is het wel beter als je bijrijder ook lest.

Natuurlijk wordt alles duurder en wellicht is €50-€75 aan de goedkope kant, maar ik zou persoonlijk nooit meer dan €100-€150 voor een leasepaard betalen als ik daadwerkelijk 4x per week mag gaan. Inclusief benzineverbruik & les zit je dan alsnog gauw op €200-€250 per maand namelijk.

Daar komt wel bij, dat het er sterk aan ligt wat je allemaal mag en moet. Hoe meer klusjes, hoe minder betalen. Hoe meer beperkingen, hoe minder betalen.
Er zijn uitrijmogelijkheden; mag de bijrijder zelf bepalen wanneer ze naar buiten gaat bv?

Daarnaast zit er ook nog een stuk onderhoud van het paard zelf in. Zorg jij voor een fysio/osteopaat als dat nodig is? Wordt het tuig regelmatig gecheckt en goed onderhouden?
Heb je een goed passend zadel dat gecontroleerd wordt?

Er komt best veel bij kijken voordat je zoveel geld mag vragen imo. Als bijrijder/leaser heb je namelijk nooit écht iets te zeggen over de paarden. Ik heb het geluk dat ik altijd een goede verhouding had met de eigenaren waardoor ze ook van mij wel dingen aannamen als ik iets voel of aangaf dat er wellicht iets nodig is (denk aan ander voer of een lichamelijke check).
Als je zoveel geld vraagt, dan krijg ik het idee dat je dat enkel doet omdat het paard je eigenlijk te duur is geworden en je geen afscheid wil nemen. Dat is ergens begrijpelijk, maar houdt er wel rekening mee dat mensen iets terugverwachten, zeker als je zoveel geld vraagt :)

De benzineprijs om op stal te komen heeft toch niets te maken met het paard en zijn paardgerelateerde kosten vind ik.