Bruinschimmel kleur of geen kleur

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Verosjaak

Berichten: 8387
Geregistreerd: 02-10-05
Woonplaats: Molenaarsgraaf

Bruinschimmel kleur of geen kleur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-05 21:13

Hey ik weet niet of die hier hoort maar zet hem gewoon ff neer.

Mijn vp is een bruinschimmel belg maar, laatst hoorde ik van iemand dat bruinschimmels niet bestaan en het dan rood schimmel is.

maar in alle fok boekjes met belgen zie je bruinschimmel en zwartschimmel staan maar die persoon zegt dat het helemaal niet bestaat.

Dus is de kleur van me vp nou egt een kleur of gewoon zelf verzonnen bij het fokken van belgen???

Flygill
Berichten: 8044
Geregistreerd: 10-08-04
Woonplaats: Overloon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-05 21:16

ten eerste wat gaaf dat je een belg verzorgt! ik verzorg er ook eentje! maar volgens mij is het wel een kleur maar niet bij ieder stamboek teogestaan! een rood schimmel is veel roder dan een bruinschimmel!

Verosjaak

Berichten: 8387
Geregistreerd: 02-10-05
Woonplaats: Molenaarsgraaf

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-05 21:23

maar ik vraag me ook af of bruinschimmel bij normale paarden voorkomt want bruinschimmel is wel een egt belgen stamboek kleur want ik krijg altijd boekejes van het nederlands trekpaard en halflinger stamboek maar iemand had zijn paard geschoren en hij zag er bruinschimmel uit en toen ik dat zei zei zij metten dat dat niet bestond??? egt vaag

Flygill
Berichten: 8044
Geregistreerd: 10-08-04
Woonplaats: Overloon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-05 21:49

ik weet het ook niet zeker...

Vie

Berichten: 12212
Geregistreerd: 11-08-03
Woonplaats: Haasdonk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-05 11:53

Olga was, toen ze jong was, ook een bruinschimmel en nu is ze wit . Dus het is volgens mij wel een kleur. Want er zijnwel meerdere schimmels die 'vroeger' zwart, grijs of bruin waren.

Wranglerbutt

Berichten: 10386
Geregistreerd: 24-04-04
Woonplaats: Kamp'n

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-05 12:01

De officiƫle term voor bruinschimmel is bruin-roan.
Een roodschimmel is vos-roan en een zwartschimmel ['moorkop'] is een zwart-roan. Wordt ook wel onveranderlijke schimmel genoemd.
Deze kleuren komen ook bij andere rassen voor, maar zijn echt rastypisch voor het Belgisch Trekpaard.

Sylleke schreef:
Olga was, toen ze jong was, ook een bruinschimmel en nu is ze wit . Dus het is volgens mij wel een kleur. Want er zijnwel meerdere schimmels die 'vroeger' zwart, grijs of bruin waren.
Een paard dat donker geboren wordt en witter wordt naarmate hij/zij ouder wordt, is een veranderlijke schimmel.

madelien

Berichten: 1669
Geregistreerd: 16-05-01
Woonplaats: Schiedam

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-05 16:17

ja mijn vpaardje is ook een bruinschimmel

Vie

Berichten: 12212
Geregistreerd: 11-08-03
Woonplaats: Haasdonk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-05 17:55

Wranglerbutt schreef:
De officiƫle term voor bruinschimmel is bruin-roan.
Een roodschimmel is vos-roan en een zwartschimmel ['moorkop'] is een zwart-roan. Wordt ook wel onveranderlijke schimmel genoemd.
Deze kleuren komen ook bij andere rassen voor, maar zijn echt rastypisch voor het Belgisch Trekpaard.

Sylleke schreef:
Olga was, toen ze jong was, ook een bruinschimmel en nu is ze wit . Dus het is volgens mij wel een kleur. Want er zijn wel meerdere schimmels die 'vroeger' zwart, grijs of bruin waren.

Een paard dat donker geboren wordt en witter wordt naarmate hij/zij ouder wordt, is een veranderlijke schimmel.
Ja maar als je moet zeggen wat voor kleur die heeft, zeg je toch niet: Het is een veranderlijke schimmel? Want dan weet je nog steeds de kleur niet .

Dan benoem je de kleur toch bij naam, bruinschimmel dus .

Verosjaak

Berichten: 8387
Geregistreerd: 02-10-05
Woonplaats: Molenaarsgraaf

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-05 19:22

bedankt voor de uitleg hoef ik nie meer bang te zijn dat me vp kleurloos is aangezien je niet weet wat vo0r kleur het precies is maar nu weet ik dat het besttaat en als iemand op de manege me uitmaakt dat het nie bestaat heb ik bewijs: YES: