Wat zou jij willen veranderen aan wedstrijden?

Moderators: Neonlight, Sica, balance, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
agee

Berichten: 769
Geregistreerd: 10-06-05
Woonplaats: Velden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-21 10:15

Een aantal van de vaak genoemde (goede) voorstellen kosten de organiserende verenigingen wel geld:
- Meer controle op voorterrein of rubrieken met 2 juryleden: Meer officials nodig.
- Sneller uitslagen bekend maken: Meer secretariaatsmedewerkers nodig.
- Kosteloos afmelden bij bepaalde omstandigheden: ...

Wie gaat er voor deze kosten opdraaien? De organiseren vereniging, die de eindjes toch al nauwelijks aan elkaar kan knopen?
Of de ruiters doordat het startgeld verdubbeld wordt, maar het prijzengeld niet?
Geloof me, aan een 'gewone' dressuur of springwedstrijd houdt een vereniging nauwelijks geld over.

De genoemde ideeën zijn zeker mooi, maar de consequenties misschien minder ...

mylittlejoy

Berichten: 3297
Geregistreerd: 23-09-05
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-21 10:29

Als secretariaat zie ik ook wel aardig wat hobbels bij deze wensen. Een wedstrijd financieel sluitend krijgen kan al een uitdaging zijn met alle kosten die je hebt aan jury's, KNHS, prijzen, etc. Een extra official is dan een flinke post.

Is er niet al een regel dat de prijsuitreiking 30 minuten na de laatste start van de rubriek moet zijn? Wij hanteren dat in ieder geval wel. Bovendien heb je altijd de mogelijkheid om daarvoor al (als je niet kan wachten en geen prijsuitreiking wil) je punten/protocol op te halen. Dus als je gauw weg wil, kan je bijna direct na je start weg, je doet dan alleen niet mee voor de prijzen.

Het kosteloos afmelden bij bepaalde omstandigheden zou ik geen voorstander van zijn. De kosten voor de wedstrijd zijn dan al gemaakt en kunnen nergens mee gedragen worden. Daarnaast vind ik persoonlijk dat als het om het welzijn van je paard gaat, die 20 of 25 euro geen verschil maken: als het te warm is, start ik niet, klaar. Een bijkomend nadeel van kosteloos afmelden is dat mensen gewoon niet komen opdagen, waardoor de mensen die dan wel komen óf eerder moeten starten (wat niet gewenst is want de startlijst op tijd zijn) óf de jury lang zit te niksen in het hok. Een tussenoplossing zou wellicht zijn dat bij afmelding de helft van het startgeld verschuldigd is, áls tenminste dat ook doorwerkt in de jurykosten en afdracht. Dus als de hele wedstrijd dan niet door kan gaan, iedereen de helft van de startgelden betaalt en daarmee de jury alsnog voor 50% betaalt kan worden en de afdracht of vervalt of gehalveerd wordt. Wanneer de prijzen doorgeschoven kunnen worden naar een volgende wedstrijd is het dan wellicht nog sluitend te maken.

tammiebels

Berichten: 974
Geregistreerd: 06-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-21 10:49

Flicka12 schreef:
Z proefjes in een 20x40 baan, dan kan ik thuis ook proefjes oefenen :+


Deze vind ik ook wel een goede. Hier in de buurt wordt die klasse niet heel vaak uitgeschreven omdat de baan er niet is. Dan heb ik het wel voornamelijk over indoor

DuoPenotti

Berichten: 30459
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-21 10:54

Texas02 schreef:
DuoPenotti schreef:
Waarom niet?
Tenminste die ik vroeger reed was in tenue, ook prijsuitreiking, alleen niet voor punten :)


edit, op berichtje van mwm
Hier ook prijzengeld, toen dan, misschien is dat nu veranderd.


Dan is het ook geen echt oefenparcours, maar een oefenrubriek die uitgeschreven wordt op een wedstrijddag. Dus uiteindelijk gewoon wedstrijd. Dat is heel anders dan oefenparcours, dat was voor mij altijd meer gewoon hetzelfde gevoel als van naar les gaan..

Nee was niet voorgaande van een gewone wedstrijddag.
Was allemaal oefen. Springen zonder startkaart.
Wel van BB tot ZZ.
En je schreef je in waar je zelf dacht te passen.
Dus een jonkie in de BB, maar als je paard na een jaar uit wedstrijden terug kwam startte je hem L bijvoorbeeld. Ook al was het een Z paard.
Dat was elke donderdag, nog denk ik als corona weer voorbij is.

Oefenen als les dat kon ook, niet op die dag, dan kon je gewoon bakhuur betalen en het parcours springen.
Maar dat bedoelde ik inderdaad niet.

Flicka12

Berichten: 3114
Geregistreerd: 05-12-10
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-21 10:55

tammiebels schreef:
Flicka12 schreef:
Z proefjes in een 20x40 baan, dan kan ik thuis ook proefjes oefenen :+


Deze vind ik ook wel een goede. Hier in de buurt wordt die klasse niet heel vaak uitgeschreven omdat de baan er niet is. Dan heb ik het wel voornamelijk over indoor

Ja hier ook! Ben sinds kort Z1 startgerechtigd, maar er vallen heeel veel locaties af waar ik normaal wel altijd naartoe ging, die maar t/m M2 uitschrijven

FleurSandro

Berichten: 1819
Geregistreerd: 06-10-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-21 11:05

MyWishMax schreef:
Hinnik12 schreef:
Stoppen met het geven van verliespunten werkt naar mijn mening alleen maar demotiverend.


Ik snap dat ook niet. Waarom moeten die ineens afgeschaft worden? Wat is daar het voordeel van?


Verliespunten zijn afgeschaft per 1 april 2021.
Mij maken de verliespunten niet zoveel uit. Om een verliespunten te rijden moet je wel heel dramatisch rijden wil je zulke lage punten halen. Misschien is dan het niveau te hoog gegrepen en moet je een stap terug doen.

Gini
Berichten: 17991
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-21 11:11

agee schreef:
Een aantal van de vaak genoemde (goede) voorstellen kosten de organiserende verenigingen wel geld:
- Meer controle op voorterrein of rubrieken met 2 juryleden: Meer officials nodig.
- Sneller uitslagen bekend maken: Meer secretariaatsmedewerkers nodig.
- Kosteloos afmelden bij bepaalde omstandigheden: ...

Wie gaat er voor deze kosten opdraaien? De organiseren vereniging, die de eindjes toch al nauwelijks aan elkaar kan knopen?
Of de ruiters doordat het startgeld verdubbeld wordt, maar het prijzengeld niet?
Geloof me, aan een 'gewone' dressuur of springwedstrijd houdt een vereniging nauwelijks geld over.

De genoemde ideeën zijn zeker mooi, maar de consequenties misschien minder ...


Vind ik een gevaarlijk argument om tegen die wensen in te werpen. Een persoon die kort door de bocht denkt, zou hier zomaar kunnen denken dat meer paardenwelzijn dus financieel onwenselijk is. Dat komt dan niet overeen met het beeld dat de paardensport probeert te scheppen dat ze 'paardenwelzijn prioritair is'.

MyWishMax

Berichten: 25582
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-21 11:13

FleurSandro schreef:
MyWishMax schreef:
Ik snap dat ook niet. Waarom moeten die ineens afgeschaft worden? Wat is daar het voordeel van?


Verliespunten zijn afgeschaft per 1 april 2021.
Mij maken de verliespunten niet zoveel uit. Om een verliespunten te rijden moet je wel heel dramatisch rijden wil je zulke lage punten halen. Misschien is dan het niveau te hoog gegrepen en moet je een stap terug doen.


Dat weet ik, maar ik ben het daar niet mee eens. Want ja, je moet echt slecht rijden, maar er zijn mensen die vinden dat het dan niet aan hen ligt maar aan de jury, dat lijkt me nog erger als er dus geen consequentie aan vast zit. Wat is het nut om ze af te schaffen?

Dat ze afgeschaft zijn bij afgroeten vind ik anders, dat kan juist wel in voordeel van het paard zijn. Maar hele proef rijden en dan zo slecht dat je verlies rijdt, ik denk dat het nog slechter is voor het welzijn is als er geen consequentie aan zit. Want als het toch niet aan jou ligt en het kost je geen punten, dan hoef je ook niet thuis te blijven.

Geen idee, ik ben het er gewoon niet mee eens :+

Jongens, die controle op voorterrein komt er vanaf 1 april. Daar zijn ze echt al een lange tijd mee bezig geweest hoe dat georganiseerd moet worden.

eventueel

Berichten: 308
Geregistreerd: 24-03-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-21 11:32

Citaat:
verliespunten zijn afgeschaft per 1 april 2021.
Mij maken de verliespunten niet zoveel uit. Om een verliespunten te rijden moet je wel heel dramatisch rijden wil je zulke lage punten halen. Misschien is dan het niveau te hoog gegrepen en moet je een stap terug doen.


In het springen hoef je niet zo dramatisch slecht te rijden om verliespunten te rijden hoor. Een keer een slechte dag met twee weigeringen op een spannende hindernis en je hebt er twee aan je broek. Maar dat is toch niet erg? Het zou meer uitzondering dan regel moeten zijn, anders hoor je nog niet in de rubriek thuis.

agee

Berichten: 769
Geregistreerd: 10-06-05
Woonplaats: Velden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-21 11:43

Gini schreef:
agee schreef:
Een aantal van de vaak genoemde (goede) voorstellen kosten de organiserende verenigingen wel geld:
- Meer controle op voorterrein of rubrieken met 2 juryleden: Meer officials nodig.
- Sneller uitslagen bekend maken: Meer secretariaatsmedewerkers nodig.
- Kosteloos afmelden bij bepaalde omstandigheden: ...

Wie gaat er voor deze kosten opdraaien? De organiseren vereniging, die de eindjes toch al nauwelijks aan elkaar kan knopen?
Of de ruiters doordat het startgeld verdubbeld wordt, maar het prijzengeld niet?
Geloof me, aan een 'gewone' dressuur of springwedstrijd houdt een vereniging nauwelijks geld over.

De genoemde ideeën zijn zeker mooi, maar de consequenties misschien minder ...


Vind ik een gevaarlijk argument om tegen die wensen in te werpen. Een persoon die kort door de bocht denkt, zou hier zomaar kunnen denken dat meer paardenwelzijn dus financieel onwenselijk is. Dat komt dan niet overeen met het beeld dat de paardensport probeert te scheppen dat ze 'paardenwelzijn prioritair is'.

Ik snap je punt wel, maar waarom zou de organisatie moeten 'betalen' voor het welzijn van jouw paard bij afmelding wegens hoge temperaturen en niet jijzelf?
Als eigenaar ben je toch nog altijd zelf verantwoordelijk voor je paard, lijkt mij.

MyWishMax

Berichten: 25582
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Wat zou jij willen veranderen aan wedstrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-21 11:48

Dat zou vanuit de knhs geregeld moeten worden. Geen afdracht bij bepaalde omstandigheden of aangepast bedrag oid.

Maar aan de andere kant, ik betaal gewoon als ik niet wil starten vanwege omstandigheden. Vereniging hoeft daar niet de dupe van te worden

Maik79

Berichten: 1265
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Baarn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-21 11:50

eventueel schreef:
Citaat:
verliespunten zijn afgeschaft per 1 april 2021.
Mij maken de verliespunten niet zoveel uit. Om een verliespunten te rijden moet je wel heel dramatisch rijden wil je zulke lage punten halen. Misschien is dan het niveau te hoog gegrepen en moet je een stap terug doen.


In het springen hoef je niet zo dramatisch slecht te rijden om verliespunten te rijden hoor. Een keer een slechte dag met twee weigeringen op een spannende hindernis en je hebt er twee aan je broek. Maar dat is toch niet erg? Het zou meer uitzondering dan regel moeten zijn, anders hoor je nog niet in de rubriek thuis.


Bij eventing krijg (kreeg) je ook twee verliespunten als je er bij de dressuur, het springen of de cross af valt. Dus, paard weigert voor een sprong of schrikt en draait scherp weg en je kukelt eraf, dan je hebt 2 minpunten te pakken.

Dat heeft dan al een stuk minder te maken met dramatisch rijden zoals de punten die je moet rijden in de dressuur om verliespunten te krijgen.

Overigens hadden ze voor mij niet afgeschaft hoeven te worden, daar niet van :).

FleurSandro

Berichten: 1819
Geregistreerd: 06-10-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-21 12:11

eventueel schreef:
Citaat:
verliespunten zijn afgeschaft per 1 april 2021.
Mij maken de verliespunten niet zoveel uit. Om een verliespunten te rijden moet je wel heel dramatisch rijden wil je zulke lage punten halen. Misschien is dan het niveau te hoog gegrepen en moet je een stap terug doen.


In het springen hoef je niet zo dramatisch slecht te rijden om verliespunten te rijden hoor. Een keer een slechte dag met twee weigeringen op een spannende hindernis en je hebt er twee aan je broek. Maar dat is toch niet erg? Het zou meer uitzondering dan regel moeten zijn, anders hoor je nog niet in de rubriek thuis.


Bij springen en eventing blijven de verliespunten als ik het goed begrijp, alleen bij de dressuur worden de verliespunten geschrapt.

Caily

Berichten: 12528
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Re: Wat zou jij willen veranderen aan wedstrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-21 12:17

Met hengsten kunnen starten zonder eerst een bepaald niveau gehaald te moeten hebben

MyWishMax

Berichten: 25582
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Wat zou jij willen veranderen aan wedstrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-21 12:20

Alsjeblieft niet := ik heb niet zo'n zin om een onervaren ruiter met hengst tegen te komen. Die nog niet weet hoe het werkt op wedstrijden, hengst voor het eerst meeneemt en dan lekker tussen de merries.

Natuurlijk zijn er mensen waarbij het veilig kan, maar ook eenndeel die dat niet kunnen en die kom ik als mederuiter niet graag tegen.

DuoPenotti

Berichten: 30459
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-21 12:22

Caily schreef:
Met hengsten kunnen starten zonder eerst een bepaald niveau gehaald te moeten hebben

Nee echt niet.
Vroeger was het zelfs M ipv L, nog liever dat terug dan afschaffen.
Het stelt niets voor een puntje in de L te rijden, als dat al niet lukt liever geen geen hengst op het terrein.

Caily

Berichten: 12528
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-21 12:26

Dan moet je wel een stal vol geschikte paarden hebben om die punten te kunnen rijden he...

Mijn merrie is een duiveltje in een doosje, heeft een blessure, en is geregeld drachtig. Mijn poepie brave hengst waar thuis iedereen op weg rijdt mag niet mee. Belachelijk. Terwijl er op terrein zat merries zijn die uit het niets de achterbenen uit slaan, bij henstigheid zich voor een ruin parkeren, ga maar door. Die kom ik net zo lief niet tegen op wedstrijd. Geslacht is toch geen vrijbrief voor je paard niet opvoeden? Of zijn jullie die mensen die de merrie niet onder controle hebben? Als ik thuis samen rij dan is het mijn merrie die er een potje van maakt. Ze kan pis hengstig vervelend voor mijn hengst gaat staan, hij draait haar gewoon de kont toe als hij weet dat hij niet mag.
Laatst bijgewerkt door Caily op 05-02-21 12:28, in het totaal 1 keer bewerkt

MyWishMax

Berichten: 25582
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Wat zou jij willen veranderen aan wedstrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-21 12:28

Die klimmen niet op een ander paard als het fout gaat.
Ik kom die andere ook niet graag tegen, maar een hengst in onervaren handen helemaal niet.

Caily

Berichten: 12528
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Re: Wat zou jij willen veranderen aan wedstrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-21 12:29

Mijn hengst klimt ook niet op een ander paard hoor, hij kijkt wel uit :=

Ayasha
Blogger

Berichten: 58104
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-21 12:31

Liefsyv schreef:
meerdere jury's per ring. Nu is het de "mening" van 1 jurylid. T zou fijn zijn als het een gemiddelde is van 2 of meer jury's. In de hogere klasse hebben ze dit wel wat mij veel beter en eerlijker lijkt.

Ik kan je vertellen dat meerdere jury's in mijn ervaring ook altijd meer discussie geeft. :+
De wedstrijden waar ik mee gedaan heb waar 2 of drie jury's zaten zijn altijd de wedstrijden geweest waar er het meest geklaagd werd over de uitslag.

MWM: In belgië is er geen WP nodig om een hengst mee te nemen en toch zijn er hier bij mijn weten niet meer accidenten gebeurt met hengsten dan in NL. Dus dat rampscenario valt wel mee. Als ze er niet mee dood blijven thuis dan meestal ook niet op wedstrijd.

MyWishMax

Berichten: 25582
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-21 12:32

Het draait niet alleen om jouw hengst. Als je dat aan wil passen kan IEDEREEN met een hengst op pad, ook degene die echt niet onder controle staan. Dus dan kan je wel hengsten tegen komen die ergens op willen klimmen en niet te handelen zijn.

Ik ken er toch een aantal die nu niet gestart mogen worden en heel braaf lijken. Op eigen terrein, zonder vreemde paarden en geen merries erbij in de bak. Nee dank je.

Ayasha
Blogger

Berichten: 58104
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-21 12:33

Zijn belgen dan zoveel verstandiger dat er hier geen hengsten op merrie's klimmen ondanks dat er geen WP nodig is om ze mee te nemen?
Of hebben ze hier al 18 jaar geluk? :+ (langer ook wsl maar 18 jaar weet ik zeker gezien dat de periode is dat ik wedstrijden start en dat er iig in Limburg geen voorval geweest is met onhandelbare hengsten bij nieuwe wedstrijdruiters.)

DuoPenotti

Berichten: 30459
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-21 12:37

Caily schreef:
Dan moet je wel een stal vol geschikte paarden hebben om die punten te kunnen rijden he...

Mijn merrie is een duiveltje in een doosje, heeft een blessure, en is geregeld drachtig. Mijn poepie brave hengst waar thuis iedereen op weg rijdt mag niet mee. Belachelijk. Terwijl er op terrein zat merries zijn die uit het niets de achterbenen uit slaan, bij henstigheid zich voor een ruin parkeren, ga maar door. Die kom ik net zo lief niet tegen op wedstrijd. Geslacht is toch geen vrijbrief voor je paard niet opvoeden? Of zijn jullie die mensen die de merrie niet onder controle hebben? Als ik thuis samen rij dan is het mijn merrie die er een potje van maakt. Ze kan pis hengstig vervelend voor mijn hengst gaat staan, hij draait haar gewoon de kont toe als hij weet dat hij niet mag.

Een stal vol?
Eentje is genoeg. Elk paard kan L.
En heb toch nooit nooit merries gehad die voor me draaien, oke ik rijd geen hengsten, maar ook niet bij de ruinen gehad.
En eigenlijk ook nooit gezien.

Maar ik heb wel hengsten gezien met gevaarlijk gedrag, zelfs bij ervaren ruiters.
Dat wil ik niet meemaken bij de ruiter zonder wedstrijdervaring die zelf niet heeft geleerd andere te ontwijken. Want diegene met de hengst moet gewoon echt enorm vooruit kunnen kijken.


En ja het is jammer voor die gene die dan wel met een brave hengst zou kunnen rijden.
Maar die regel wil daarom toch nog echt niet veranerd zien.

pol013

Berichten: 9031
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-21 12:37

MyWishMax schreef:
Die klimmen niet op een ander paard als het fout gaat.
Ik kom die andere ook niet graag tegen, maar een hengst in onervaren handen helemaal niet.


Dit inderdaad.

MyWishMax

Berichten: 25582
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-21 12:38

Je hoeft iets niet belachelijk te maken, omdat je het er niet mee eens bent he?

Misschien starten mensen minder snel bij jullie of weet ik het. Ik ken de Belgische wedstrijden niet, jij de Nlse wel? Als ik hier zie in de lage klasses hoe weinig controle er vaak is, dan vind ik het echt geen goed idee om de regels aan te passen. Het is ook weer geen Z wat je gereden hoeft te hebben. Helemaal met het online starten nu is het veel makkelijker.

Voor de goede ruiters en brave hengsten erg jammer, natuurlijk.