14 oktober: EquiDay+ Masterclass met Linda Parelli

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
callippo

Berichten: 3201
Geregistreerd: 03-06-02
Woonplaats: Enschede

Re: 14 oktober: EquiDay+ Masterclass met Linda Parelli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-17 22:00

Als mensen hun mening over EquiDay (dagprogramma) nog kwijt willen: wij horen heel graag wat je ervan vond, in onze enquĂȘte :-)
http://bit.ly/enqueteEquiDay

Over de inhoud van de Masterclass, of vragen daarover, mag je contact opnemen met Eef Veenstra van het Lage Woud.

Katisa
Berichten: 160
Geregistreerd: 06-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-17 22:03

Ik word erg boos om dit soort reacties. Mijn paard liep thuis voor deze demo steeds beter, maar is stakeriger dan ooit in de bak nu na deze "makeover". Linda Parelli heeft een hoop verknald bij hem. De mensen die wat anders (willen) geloven moeten dat vooral doen, de werkelijkheid is echter dat Titan niet vooruit is gegaan door deze zogenaamde "makeover".

Dit is een paard dat het voor je doet als je hem respecteert en het hem vraagt. Het gaat bij hem juist om de relatie en de communicatie moet duidelijk en doelgericht zijn. Zet een hindernis, oefencross of obstakelparcours voor zijn neus en hij doet het, als het oerpaard dat hij is doet hij niet aan nonsense.

Ik heb heel, heel veel tijd, moeite en kosten geinvesteerd in dit paard en heb heel hard gewerkt om zijn vertrouwen te winnen. We zijn van heel ver gekomen, want de zogenaamde professionele trainers kregen niks voor elkaar (dat is allemaal geprobeerd voor hij bij mij terecht kwam, maar altijd in de rijbak). Ik nam hem juist direct mee naar buiten, gaf koekjes als ie meewerkte en hij besloot te gaan lopen voor me.

Maar, het is geen paard voor softies. Reken maar dat Titan overmatig of onrechtmatig gebruik van spoor of zweep direct afstraft. Zo ook op het touw en de stick van Linda Parelli. Het is geen paard voor wereldberoemde dames met mooie commerciele verhalen, maar zonder oprecht respect voor hem. Daar prikt hij dwars doorheen. Linda ging inderdaad vrolijk door ja, daar pluk ik nu de vruchten van. Not. Ze had moeten stoppen zodra hij boos werd om het doorgaan op zijn "bother spot". Ik ben ook boos op mezelf, dat ik mij open heb gesteld voor deze methode. Ik probeerde er open in te staan, met als resultaat dat ik nu weer terug bij af ben. Ik ga ook bokken (pun intended) als iemand mij blijft prikkelen op mijn "bother spot". Ik zeg hiermee niet, dat Parelli voor andere paarden niet werkt. Dat zou best kunnen, alleen werkt het niet bij dit specifieke paard. Dat is niet mijn mening, dat is een feit. Het zou Linda Parelli en de Parelli methode goed gedaan hebben, als zij hier reflectief en professioneel mee om had gegaan. In plaats hiervan werd voorbij gegaan aan mijn vraag en aan wat Titan nodig heeft.

Om niet flauw te zijn, hier een paar foto's van Titan voor de demo:

Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding

Jessix

Berichten: 16433
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-17 22:11

Stuurde jij niet een filmpje in van een stakend paard, wat op het laatst gewoon ging liggen? :+

Jammer hoor, dat het niet is wat je er van verwacht hebt. Ik snap dan ook niet zo goed wat je verwacht, want Linda deed niets bijzonders voor iedereen die zich een beetje in Parelli verdiept heeft? Misschien een tip voor de volgende keer, eerst eens kijken of de methode van trainen wel bij je past voor je je paard er aan bloot stelt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-17 08:42

Maar je had dus zelf een oplossing waar je tevreden mee was?
Je kende de beperkingen die je in hem ziet (werkt voor een gerichte taak als bijvoorbeeld een parcours)?
Voor jou werkt naar buiten met hem en niet in de bak rijden zonder hindernissen o.i.d. goed?

Wat had je eruit willen halen?

Dat is echt oprecht niet vervelend bedoeld, want zolang je als combinatie tevreden bent dan is dat prima natuurlijk.
Jij ziet jouw paard en doelen met hem op jouw manier en in een clinic zien anderen dat anders. Dat is logisch. Bij parelli wordt ook veel beloond, ook met voer in bepaalde gevallen, maar op een andere manier. De aanpak in de clinic was inderdaad niet verrassend of schokkend.

Katisa
Berichten: 160
Geregistreerd: 06-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-17 09:29

Mijn hulpvraag was duidelijk, de motivatie van mijn paard om in de bak te werken vergroten. Ook had ik aangegeven niet bekend te zijn met de methode, alleen wat filmpjes had ik gezien. Ik had gehoopt dat deze toch wereldberoemde methode nieuwe inzichten en technieken zou bieden. Maar het werd een soort show, wat op zich prima was geweest als het paard er beter van was geworden. Maar dat is niet het geval. Het is opvallend dat de Parelli fans het heel anders hebben geinterpreteerd, en zich zo laten beinvloeden door het verhaal dat ook de waarneming blijkbaar anders is.

eilleen333

Berichten: 12843
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-17 11:21

Jessix schreef:
Stuurde jij niet een filmpje in van een stakend paard, wat op het laatst gewoon ging liggen? :+

Jammer hoor, dat het niet is wat je er van verwacht hebt. Ik snap dan ook niet zo goed wat je verwacht, want Linda deed niets bijzonders voor iedereen die zich een beetje in Parelli verdiept heeft? Misschien een tip voor de volgende keer, eerst eens kijken of de methode van trainen wel bij je past voor je je paard er aan bloot stelt.


En ik maar denken dat het een methode is van paarden trainen... Moet de methode dan niet bij het paard passen? En indien het paard een bepaalde oefening of opdracht niet uit kan voeren en het van kwaad tot erger gaat, moet je dan niet je insteek veranderen? Mijns inziens is een goede methode eentje die zich aanpast aan het paard, en niet een bepaald stappenplan of tactiek die je stug blijft toepassen ookal laat het paard duidelijk zien dat het niet gaat werken.
Ik zie vaker oude en nieuwere filmpjes langskomen van de Parelli techniek, waar men continue hetzelfde doet en het paard van kwaad tot erger gefrustreerd en zelfs angstig wordt. Mijns inzien sla je al trainer, uitdrager van een methodiek of "fan" de plank dan volledig mis.

Bij paarden dien je altijd objectief te kunnen blijven kijken en je niet vast te bijten in je eigen gewoonten, principes of methode. Je paard bepaald wat wel en niet werkt.

Daarnaast blijf ik het schandalig vinden dat het publiek redenen kreeg om de ruiter 'uit te lachen' en dat Linda er totaal NIETS aan heeft gedaan om te ruiter te helpen en te corrigeren. Schandalig. Neem het dan weer over en laat zelf zien hoe het zou moeten. Maar goed, dat werkte ook niet helaas... De methode is gewoon niets voor dit paard, en het is erg jammer dat Parelli, zowel Linda als de fans, de 'schuld' bij de ruiter blijven leggen.

Jessix

Berichten: 16433
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-17 11:33

eilleen333 schreef:
Jessix schreef:
Stuurde jij niet een filmpje in van een stakend paard, wat op het laatst gewoon ging liggen? :+

Jammer hoor, dat het niet is wat je er van verwacht hebt. Ik snap dan ook niet zo goed wat je verwacht, want Linda deed niets bijzonders voor iedereen die zich een beetje in Parelli verdiept heeft? Misschien een tip voor de volgende keer, eerst eens kijken of de methode van trainen wel bij je past voor je je paard er aan bloot stelt.


En ik maar denken dat het een methode is van paarden trainen... Moet de methode dan niet bij het paard passen? En indien het paard een bepaalde oefening of opdracht niet uit kan voeren en het van kwaad tot erger gaat, moet je dan niet je insteek veranderen? Mijns inziens is een goede methode eentje die zich aanpast aan het paard, en niet een bepaald stappenplan of tactiek die je stug blijft toepassen ookal laat het paard duidelijk zien dat het niet gaat werken.
Ik zie vaker oude en nieuwere filmpjes langskomen van de Parelli techniek, waar men continue hetzelfde doet en het paard van kwaad tot erger gefrustreerd en zelfs angstig wordt. Mijns inzien sla je al trainer, uitdrager van een methodiek of "fan" de plank dan volledig mis.

Bij paarden dien je altijd objectief te kunnen blijven kijken en je niet vast te bijten in je eigen gewoonten, principes of methode. Je paard bepaald wat wel en niet werkt.

Daarnaast blijf ik het schandalig vinden dat het publiek redenen kreeg om de ruiter 'uit te lachen' en dat Linda er totaal NIETS aan heeft gedaan om te ruiter te helpen en te corrigeren. Schandalig. Neem het dan weer over en laat zelf zien hoe het zou moeten. Maar goed, dat werkte ook niet helaas... De methode is gewoon niets voor dit paard, en het is erg jammer dat Parelli, zowel Linda als de fans, de 'schuld' bij de ruiter blijven leggen.


Het is ook een methode van paarden trainen en aanpasbaar voor (bijna) elk paard. Door Parelli krijg je juist heel veel kennis om om te gaan in elke situatie met elk paard en wordt er juist geleerd je steeds weer aan te passen.

Ik had ook moeten schrijven dat het misschien niet de juiste methode is voor de ruiter. Ik zag een klassieke LBI en Linda begon bij de eerste insteek. Ik zag daarvan positieve resultaten. Geen reden om van tactiek te veranderen, want het werkte. Alleen zijn de resultaten bij een LBI in het begin heel klein.. Niemand lachte paard en ruiter uit, iedereen was weg van ze! Alleen maar positief. Als ik de foto's terug kijk zie ik ook alleen maar een lachende ruiter terug.

Nogmaals jammer dat ze het anders heeft ervaren. Nog meer jammer dat ze dat daar niet heeft gezegd dan had Linda er wat aan kunnen doen. En nogmaals prima als je Parelli niets vind. Ik vind ook niet elke trainer even leuk. Verdiep me daarom wel goed voordat ik mee doe aan zoiets.

Jessix

Berichten: 16433
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: 14 oktober: EquiDay+ Masterclass met Linda Parelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-17 11:33

Oh ik zie nu trouwens dat ik wel heb geschreven dat de training bij jou moet passen. (Dus de mens)

Jessix

Berichten: 16433
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-17 11:38

Niksie schreef:
Mijn hulpvraag was duidelijk, de motivatie van mijn paard om in de bak te werken vergroten. Ook had ik aangegeven niet bekend te zijn met de methode, alleen wat filmpjes had ik gezien. Ik had gehoopt dat deze toch wereldberoemde methode nieuwe inzichten en technieken zou bieden. Maar het werd een soort show, wat op zich prima was geweest als het paard er beter van was geworden. Maar dat is niet het geval. Het is opvallend dat de Parelli fans het heel anders hebben geinterpreteerd, en zich zo laten beinvloeden door het verhaal dat ook de waarneming blijkbaar anders is.

Over dat laatste kun je natuurlijk niet blijven twisten. Jouw waarneming is de mijne niet.

Feit is dat het voor jou dus niet werkt en dat is jammer. Voor duizende mensen werkt het wel. Hopelijk vind jij ook iets waar mee je vooruit komt.

eilleen333

Berichten: 12843
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-17 11:46

Jessix schreef:
Het is ook een methode van paarden trainen en aanpasbaar voor (bijna) elk paard. Door Parelli krijg je juist heel veel kennis om om te gaan in elke situatie met elk paard en wordt er juist geleerd je steeds weer aan te passen.

Ik had ook moeten schrijven dat het misschien niet de juiste methode is voor de ruiter. Ik zag een klassieke LBI en Linda begon bij de eerste insteek. Ik zag daarvan positieve resultaten. Geen reden om van tactiek te veranderen, want het werkte. Alleen zijn de resultaten bij een LBI in het begin heel klein.. Niemand lachte paard en ruiter uit, iedereen was weg van ze! Alleen maar positief. Als ik de foto's terug kijk zie ik ook alleen maar een lachende ruiter terug.

Nogmaals jammer dat ze het anders heeft ervaren. Nog meer jammer dat ze dat daar niet heeft gezegd dan had Linda er wat aan kunnen doen. En nogmaals prima als je Parelli niets vind. Ik vind ook niet elke trainer even leuk. Verdiep me daarom wel goed voordat ik mee doe aan zoiets.


Ik ben het niet helemaal eens met wat er dan werkte. Het paard deed niet wat de bedoeling was. Hij moet voorwaarts, maar gaat maaien met een been. Er wordt gezegd dat hij iig voorwaarts denkt, dus het wordt beloond. Later ineens niet meer, en je ziet de verwarring en frustratie groeien bij het paard. Hoezo werkt het dan?

Ik heb zelf een zelfde type paard, die echt een pesthekel had aan het lopen in de bak (door verkeerde 'training' door een verzorger). Een ontzettend lieve Haflinger die geen vlieg kwaad doet, maar met de methode zoals die van Parelli met ruiter en al achterover is geklapt. Oepsie... Gewoon uit pure frustratie, onbegrip en wanhoop.

Inmiddels hobbelen we lekker rond in de bak. Ze staat niet bij het hek te juichen, maar heeft zeker wel motivatie en zet zich goed in. Ik pas de oefeningen aan wat zij op dat moment nodig heeft en zorgt vooral dat mijn eigen lichaam haar zo vormt en motiveert dat het ook gewoon heel erg leuk is voor haar om haar grenzen en haar lijf te ontdekken.
Het in hokjes plaatsen van een paard heb ik sowieso wat moeite mee. Mijn paard zou een LBI moeten zijn, maar dat was ze niet voordat mensen haar kapot maakten en afbraken. Dus moet ik haar dan benaderen als een LBI? Of moet ik haar benaderen als wie ze is? Een Haflingerje die gewoon onwijs op haar bek is gegaan en weer heeft moeten leren dat niet elk mens zijn zin door wil drijven en de training aanpast aan wat zij nodig heeft?

Maar goed, nu gaan we op een discussie of Parelli wel of niet iets voor mij is, en dat was niet de bedoeling. Maar mijn punt is meer dat ik bij Parelli mis dat ze hun training op het individu aanpassen, en niet stug de volgorde van hun systeem vasthouden en een soort van IKEA handleiding volgen, waar je het in 1 bepaalde volgorde moet doen, anders kan het blijkbaar niet. Tenminste, dat is mij door instructeurs verteld over de games bijvoorbeeld. Het was echt idioot dat ik begon met de Squeezing Game... Nou ja, het paard moet eerst uit de stal toch, voordat ik een andere oefening kan doen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-17 12:08

@niksie; wat jij ziet hoeft niet de enige waarheid te zijn.
Er bestaan (heeeel veel) mensen die parelli grotendeels fijn vinden maar zich net zo sterk verdiepen in tig andere stromingen en heel veel dingen zijn overal hetzelfde in een ander jasje.

De manier waarop je typt komt nogal respectloos over helaas (blind parelli verhaal volgen, niet zien wat er gebeurd etc)
Dat ondersteund niet de "open" houding waarmee je de clinic in zou zijn gegaan. Misschien zie jij jouw paard wel met getinte glazen?

Je kreeg een handvat, maar jij weet (en met jou velen) dat dat niet werkt. Ik weet (en met mij velen) dat dat wat begonnen werd in de clinic in de basis wel zou werken. Wie heeft er gelijk?

Edit; de ruiter werd totaal niet uitgelachen. Als met alles serieus was omgegaan dan was dat ook weer veroordeeld door de helft.er werd luchtig en positief en in mijn ogen juist met waardering voor het karakter van het paard naar het paard gekeken. Alleen is iedereens interpretatie daarvan totaal anders.

Jessix

Berichten: 16433
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-17 12:31

eilleen333 schreef:
Ik ben het niet helemaal eens met wat er dan werkte. Het paard deed niet wat de bedoeling was. Hij moet voorwaarts, maar gaat maaien met een been. Er wordt gezegd dat hij iig voorwaarts denkt, dus het wordt beloond. Later ineens niet meer, en je ziet de verwarring en frustratie groeien bij het paard. Hoezo werkt het dan?

Ik heb zelf een zelfde type paard, die echt een pesthekel had aan het lopen in de bak (door verkeerde 'training' door een verzorger). Een ontzettend lieve Haflinger die geen vlieg kwaad doet, maar met de methode zoals die van Parelli met ruiter en al achterover is geklapt. Oepsie... Gewoon uit pure frustratie, onbegrip en wanhoop.

Inmiddels hobbelen we lekker rond in de bak. Ze staat niet bij het hek te juichen, maar heeft zeker wel motivatie en zet zich goed in. Ik pas de oefeningen aan wat zij op dat moment nodig heeft en zorgt vooral dat mijn eigen lichaam haar zo vormt en motiveert dat het ook gewoon heel erg leuk is voor haar om haar grenzen en haar lijf te ontdekken.
Het in hokjes plaatsen van een paard heb ik sowieso wat moeite mee. Mijn paard zou een LBI moeten zijn, maar dat was ze niet voordat mensen haar kapot maakten en afbraken. Dus moet ik haar dan benaderen als een LBI? Of moet ik haar benaderen als wie ze is? Een Haflingerje die gewoon onwijs op haar bek is gegaan en weer heeft moeten leren dat niet elk mens zijn zin door wil drijven en de training aanpast aan wat zij nodig heeft?

Maar goed, nu gaan we op een discussie of Parelli wel of niet iets voor mij is, en dat was niet de bedoeling. Maar mijn punt is meer dat ik bij Parelli mis dat ze hun training op het individu aanpassen, en niet stug de volgorde van hun systeem vasthouden en een soort van IKEA handleiding volgen, waar je het in 1 bepaalde volgorde moet doen, anders kan het blijkbaar niet. Tenminste, dat is mij door instructeurs verteld over de games bijvoorbeeld. Het was echt idioot dat ik begon met de Squeezing Game... Nou ja, het paard moet eerst uit de stal toch, voordat ik een andere oefening kan doen?


Ja ik kan jou niet zeggen wat je wel of niet heb gezien en hoe je dat hebt ervaren.

Ik zie het duidelijk anders. :)

Parelli leert je om te gaan met het paard wat he voor je hebt. Een LBI kan in een spannende situatie ineens RBE worden, dan moet je het ook zo benaderen. Dus je leert juist niet in hokjes te denken. De 7 games is een taal. Welke woorden je wanneer gebruikt is ook weer afhankelijk van de situatie. Om aan te leren is het inderdaad handig te beginnen met vertrouwen en daarna wijken voor druk en drijvende hulp. Game 1, 2 en 3. Maar het is echt niet zo dat ze perse aan een volgorde vast blijven houden in elke situatie.

Verder ga ik er hier niet meer op in. Dit topic gast niet over Parelli namelijk. Nogmaals het is jammer voor de deelnemer dat het zo voor haar is gelopen. En voor jou is het natuurlijk jouw keus om je eigen mening te vormen over Parelli. Ik ben hier niet om iemand te overtuigen. Ik wil enkel weergeven wat ik heb gezien en geleerd van deze avond. :)