14 oktober: EquiDay+ Masterclass met Linda Parelli

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jessix

Berichten: 16434
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-17 20:39

Dat het slechter ging is logisch. Er werden totaal andere hulpen gegeven voor voorwaards. Eerst met je zit en je intentie en dan door het zacht en ritmisch bewegen van een touwtje, eerst tegen jezelf en dan tegen je paard. Je paard snapt daar de bedoeling niet van en zal het dan ook niet linken met voorwaards gaan. De eerste verplaatsing met het gewicht moet om die reden dan ook al beloond worden door direct te stoppen met de hulpen. Het paard kreeg dat wel door en ging daarop vlugger reageren, maar uiteraard is dat niet in 10 minuten voor elkaar.

De reden waarom hier voor gekozen is, is om van het eeuwige drijven en tikken met de benen af te komen, want daar reageert een paard steeds minder op. Blijf je hulpen licht houden en stop zodra je paard gaat, al is het maar een stap.

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-17 21:07

Eens Jessix. Vond het mooi om te zien dat elk minuscuul stapje in de juiste richting beloond werd, al is dat in een demo misschien niet het meest spannende om te zien :D

We hebben natuurlijk als publiek een vrij beperkt beeld, we zien alleen hoe het daar op dat moment gaat.
Ik zag in het begin een paard die enorme opposition reflex vertoonde op de hulpen, vol achteruit rende op een voorwaartse hulp. Ik vond het een enorm leuk paard, lekker geïnteresseerd (hé een pion :+ ) en hij werd gedurende de demo steeds zachter en lichter op de hulpen.

Jessix

Berichten: 16434
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-17 21:11

Nee, ik heb er ook naar "leren" kijken. Mijn paarden zijn alle 4 LBE. :') Maar na de LBI al vaker in een demo voorbij te hebben zien komen kan ik er heel erg van genieten. Helemaal als zo'n uitgesproken karakter hebben als dit exemplaar! Ik vond hem erg leuk. <3

Katisa
Berichten: 160
Geregistreerd: 06-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-17 21:21

Sanne, in welk opzicht vond je hem zachter en lichter worden? Ik zat erop en merkte dat niet. Ik merkte wel dat hij boos werd, al tijdens het grondwerk en dat hij inderdaad een paar minuscule stapjes deed met de handrem erop. En ik merkte dat hij zo in die negatieve spiraal zat, dat hij op een gegeven moment helemaal niet meer wilde meewerken en zich volledig afsloot. Zelfs de bak verlaten wilde hij niet meer. Titan was niet happy en dat voelde ik.

Het principe van op minuscule hulp iedere voorwaartse beweging belonen is naar mijn mening de basis van het paardrijden.

Eliine

Berichten: 5116
Geregistreerd: 11-09-06
Woonplaats: Hoofddorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-17 21:32

Maar eerlijk is eerlijk, hij begon al met een boksessie onder het zadel toen linda nog niet eens bij m in de buurt was geweest. En je zelf vrij flink door moest komen met je benen. Het zou mij niet verbazen als hij ook erg 'last' heeft gehad van de hele entourage. En niet alleen zozeer van linda.

Jammer dat de sessie je niet heeft gebracht waar je op gehoopt had. Er zijn meerdere wegen naar Rome, soms past iets wel bij de een maar duidelijk niet bij de ander. Al moet ik zeggen dat ook ik zag waar linda heen wilde met haar aanpak. Zulke dingen fix je alleen niet in een uurtje dat is het lastige ook van dit soort demo's.

MaritB

Berichten: 8627
Geregistreerd: 18-04-10

Re: 14 oktober: EquiDay+ Masterclass met Linda Parelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-17 21:37

Jammer dat je er zo een gevoel aan over hebt gehouden!

Ik zag ook een paard dat lichter ging reageren.

Je geeft aan dat je bij het begin van paardrijden vind horen om elk stapje te belonen zodat je paard op lichte hulpen reageert. Dit zag ik persoonlijk niet terug, ik zag je veel drijven, ook met je spoor. Was dit onbewust? :)

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-17 21:52

Niksie schreef:
Sanne, in welk opzicht vond je hem zachter en lichter worden?


Ik vond hem tijdens het grondwerk steeds lichter worden op de hulpen. In het begin blokkeerde hij erg op druk naar voren en naar achteren op het halster en aan het einde ging hij op een lichte hulp vlot achteruit en vooruit.
Hij leek steeds meer in te tunen op kleine vragen die Linda stelde.

Katisa
Berichten: 160
Geregistreerd: 06-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-17 22:58

Eliine schreef:
Maar eerlijk is eerlijk, hij begon al met een boksessie onder het zadel toen linda nog niet eens bij m in de buurt was geweest.


Eerlijk is zeggen wat er werkelijk gebeurde. Ik heb de video van de demo nog eens bekeken en in het begin gedeelte bokte hij niet onder het zadel. Het bokken begon pas nadat Linda met hem bezig was geweest.

Ik heb de wijsheid ook niet in pacht hoor, ondanks de grappige momenten heb ik geen fijn gevoel bij de demo. Het leek mij vooral om het promoten en entertainen te gaan, niet zozeer om wat Titan nodig heeft.

lailapri

Berichten: 22121
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: Heerhugowaard

Re: 14 oktober: EquiDay+ Masterclass met Linda Parelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-17 00:32

Nu wordt het wel een leuke discussie, wat gebeurde er nu werkelijk. Zo te lezen interpreteert iedereen het ander. Vanuit zijn eigen basis en gevoel en het idee wat hij of zij goed vind. Misschien is de vraag dan interessant wat Titan ervan vond?

Wat ik namelijk vanaf het begin dat ik keek (na polsbandjes controle en halen van pizza) meekreeg was een nogal respectloze sfeer naar eigenaar en ik begrijp heel goed dat de toon dan al gezet is. Er werd lacherig gedaan en er mochten geen koekjes gebruikt worden etc. Maar het is aan de instructeur om iemand iets te leren, niet om iemand te kakken te zetten! En het is dan ook aan de instructeur om als je iemand dan iets bij wilt brengen en die begrijpt jou niet te zorgen dat dit wel zo is. Ik zag iemand erop zitten die met zit de deurtjes maar half opende of zelfs gesloten hield. Ik zag een zadel dat naar achter was geschoven, ik zag een ruiter die de opdracht niet begreep en ik zag een ruiter die de opdracht eigenlijk niet wilde doen. En er werden in dat proces ook heel wat foutjes gemaakt. Wat betreft verkeerde volgordes en slechte timing. En dat had mi niet nodig geweest. Dat een dier wat niet voorwaarts wil zijn (Of kan zijn) dan blokkeert en in de staak gaat is meer dan logisch. Dat we er dan met zijn allen wel om kunnen lachen bevestigd enkel het gevoel van de ruiter maar.

Ik vond het dier geweldig. De aanpak niet slecht maar wel veel te weinig op individu. Nu is ook moeilijk in je gevoel te stappen als je tegelijk ook door de microfoon moet uitleggen en verantwoorden wat je doet, maar pak daar dan de beloningsmomenten voor het paard voor. Want soms zag je een goede poging en vond ik de tijd die hij dan kreeg om na te denken wel erg kort. Sterker nog ik zag weinig tekenen dat hij mentaal weer klaar was om verder te kunnen en toch werd de oefening alweer opnieuw gevraagd. En tja soms duurt het 10 minuten. Lekker belangrijk want wat is nu eigenlijk tijd? Het gaat toch om Titan en wat hij nodig heeft en niet om zoveel mogelijk resultaat in het uur dat hij getraind wordt? Waar is Titan in het hele verhaal? Wat maakt het uit dat hij lichter werd op de hulpen, en mensen dat dan als goed beschouwen. Wat maakt het uit dat hij begon te bokken en we dit grappig en vervelend vinden. Als goed en fout niet bestaan maar enkel gekeken wordt naar Wat er gebeurde zonder er een stempel op te plakken en open kunnen staan voor meerdere waaroms zou ik dat erg interessant vinden. Oftewel een interpretatie van wat je zag zonder goed of fout puur de actie reactie. Ik ben dan wel erg benieuwd naar wat mensen zagen. Daar kan ik enkel van leren want dat vind ik juist het leuke iedereen heeft ergens een gevoel bij en zijn eigen normen en waarde en iedereen ziet dingen dus ook anders. Dus ik zou graag van jullie leren :)

Eliine

Berichten: 5116
Geregistreerd: 11-09-06
Woonplaats: Hoofddorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-17 08:00

Mijn excuus dan niksie ik had echt opgeslagen dat hij in het heel hard achteruit gaan ook wat bokken gaf in het begin. Evengoed was hij ook daar geïrriteerd en tegen de hulpen. Was dat vanwege de entourage? Zou best heel goed kunnen. Blijft staan dat het voor mij niet helemaal fair voelt om de irritatie van titan op linda af te schuiven.

Ik ga daarin mee met Sanne, ook ik zag een snellere reactie op een lichtere vraag. Dat hij niet meteen in volle overtuiging alles deed was ook passend bij het introverte karakter.

Wel zei ik halverwege tegen degene waar ik mee was, hij zit nu eigenlijk al bijna 'vol'. En ook daarbij blijf ik bij wat ik eerder al zei, dit soort demo's zijn lastig. Je hebt een uur, er is nog veeel meer tijd nodig en tegelijkertijd zou je soms juist iets minder moeten doen. Daar had linda soms zeker iets meer pauze erin mogen gooien.

Maar linksom of rechtsom als het voor jou niet goed voelt is het voor jou niet de juiste weg om te bewandelen. Wat overigens niet wil zeggen dat wat linda wilde laten zien niet werkt.

Succes met titan, hij heeft veel harten gestolen denk ik zaterdag!

Katisa
Berichten: 160
Geregistreerd: 06-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-17 08:47

Ik denk ook dat het door de entourage kwam, hij raakt dan overprikkeld lijkt het en sluit zich helemaal af en gaat helemaal in zijn reactie "zitten", maar als je hem er dan uit weet te krijgen (koekje werkt!) dan is hij er weer.

Hij heeft een zeer doortastende mensenkennis en weet precies door ze heen te prikken. Echte, pure mensen is hij superlief voor. Maar bij een ander verzet hij dan weer geen voet. Of gedraagt zich heel onvoorspelbaar. Het wisselt enorm. Hij kan het zeker wel, en ook in de bak kan hij netjes lopen (sporadisch haha) maar die eerste paar jaren bij zijn oude eigenaresse is hij nog niet vergeten. Ik denk dat hij echt wel doorhad wat de bedoeling was zaterdag en het ook wel had kunnen uitvoeren, maar ervoor koos om het naar zijn hand te zetten.

Ik vond het ook te lang doorgaan, hij was er op een gegeven moment wel klaar mee. Ik voelde mijn maatje zich steeds meer afsluiten en blokkeren, zonde want vergis je niet: hij kan lichter en sneller reageren dan een volbloed renpaard als hij dat wil :-)

Afbeelding

Duality

Berichten: 3840
Geregistreerd: 18-09-09
Woonplaats: Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-17 14:24

Kom dit topic net weer tegen leuk! Ik ben niet naar de avond geweest dus kan daar niet over meepraten.

Wel overdag een ontzettend leuke dag gehad! Weer fijn georganiseerd en wij (zowel ik als mijn collega Saskia mi_amore op bokt ) als standhouder/demogever hebben echt genoten zaterdag! :D

Zelf niet heel veel kunnen zien van andere demos maar van wat ik wel heb kunnen zien vond ik die met de hartslagmeter enorm interessant.

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-17 16:09

lailapri schreef:
Wat ik namelijk vanaf het begin dat ik keek (na polsbandjes controle en halen van pizza) meekreeg was een nogal respectloze sfeer naar eigenaar en ik begrijp heel goed dat de toon dan al gezet is. Er werd lacherig gedaan en er mochten geen koekjes gebruikt worden etc. Maar het is aan de instructeur om iemand iets te leren, niet om iemand te kakken te zetten! En het is dan ook aan de instructeur om als je iemand dan iets bij wilt brengen en die begrijpt jou niet te zorgen dat dit wel zo is.


Ik heb echt naar een hele andere demo gekeken :) Ik vond het een leuke demo, met een gaaf paard met een sterk karakter, waar respectvol en met een lekker beetje humor mee om werd gegaan. Ik herken echt niets van wat je schrijft :=
Het publiek voelde voor mij juist erg begaan met het paard aan. Waar anders zit een publiek een half uur naar een stilstaand paard te kijken en zit iedereen te juichen als hij uiteindelijk besluit een half stapje naar voren te zetten :D Het was heel duidelijk dat hij echt mentaal heel veel moeite had met druk van de kuit en iedereen om mij heen zat met ingehouden adem te kijken of hij het zou snappen.

Als je een probleem probeert op te lossen, dan zal er altijd een moment zijn dat het even iets slechter gaat, omdat het paard het nog niet helemaal begrijpt. Soms kan je het probleem volledig omzeilen, maar niet altijd. Soms moet je een paard zo respectvol en rustig mogelijk even door een heel moeilijk stukje heen helpen.

Zelfde met het tweede paard in de demo. Die leek redelijk ontspannen in het begin, maar werd met de handrem erop gereden en constant met z'n hoofd in de krul om hem een beetje onder controle te houden. Als je dan eenmaal dat paard de ruimte geeft om te kijken, blijkt hij het toch wel erg spannend te vinden. Voor mij is dat een teken om het onderliggende probleem van spanning op te lossen, zodat dat paard gewoon kan rondkijken zonder spanning op te bouwen. Je kan er ook voor kiezen om het probleem te omzeilen en gewoon met de handrem erop te blijven rondrijden.

Garbiloke
Berichten: 18
Geregistreerd: 23-12-14

Re: 14 oktober: EquiDay+ Masterclass met Linda Parelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-17 16:16


Wicky
Berichten: 935
Geregistreerd: 17-07-05
Woonplaats: Egmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-17 20:02

Garbiloke schreef:
bah ben geen fan van linda parelli. hebben jullie haar ooit wel eens te werk zien gaan met dat half blinde paard?

ttps://www.youtube.com/watch?v=FBMuVVMXNUQ


Bedankt voor je nutteloze bijdrage. Ja ik ken dat filmpje, het heeft zeker 100 keer m'n leven gered. Het is ook al 20 jaar oud en het systeem is zoveel verder dan dit.

Ik heb genoten van beide demo's en respect voor beide ruiters. Jammer dat je met Titan andere verwachtingen had, maar ik heb een fascinerend stukje Parelli mogen zien en ben om die reden blij dat je er was.

Freya6

Berichten: 2473
Geregistreerd: 27-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-17 20:31

hmmm het is voor een demo ook zo moeilijk om in zo'n korte tijd iets te 'bereiken', want dat wil het publiek vaak graag terwijl, het spelen met je paard zoveel meer tijd en liefde behelst he.
Evenals het kennen van je paard.
Denk wel dat Parelli ook voor LBI's iets heel moois kan zijn, maar wel heel veel finetuning vraagt en voornamelijk eerlijkheid, ze laten zich niets aanzeggen als de intentie niet juist is is mijn ervaring, en kan me voorstellen, dat een soort van tijdsdruk, iets willen fixen of bereiken voor het paard juist averechts werkt in zo'n demo.
Lekker thuis verder spelen en genieten. Ik heb wel erg genoten van het filmpje omdat ik mijn eerste LBI er erg in herkende. Vooral dat bokken op de plaats :D

Katisa
Berichten: 160
Geregistreerd: 06-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-17 20:47

Fijn dat het publiek zich heeft vermaakt, ik heb Titan vandaag ook even in de bak geprobeerd te rijden en hij was zeer onwillig. Waar ik voor de demo hem nog wel aan het lopen kreeg, is hij nu weer terug op het niveau van een paar jaar geleden. We zijn weer terug bij af wat het rijden in de bak betreft.

Voor ons nooit geen Parelli meer.

Beebee
Berichten: 42
Geregistreerd: 03-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-17 20:50

Zaterdagavond heb ik 2 enorm interessante make-overs gezien van 2 totaal verschillende paarden. Heel jammer dat de eigenaar van Titan er een slecht gevoel aan over gehouden heeft, ik heb echter een paard gezien wat uit eigen vrije wil een stapje naar voren deed en compleet verbaasd was dat dat het was.
Titan's baasje, ik ben bang dat je misschien gedacht had dat het een "quick-fix" zou worden, maar dit soort zaken kosten nu eenmaal tijd; tijd voor het paard, maar zeker ook voor de ruiter om een goeie timing te krijgen van je "release" én je oude gewoontes de deur uit te doen. Hoe vaak vervallen wij mensen niet in de dingen die we al zoveel jaren doen.
Je hebt je vrijwillig opgegeven voor deze masterclass en er zijn zeker stappen voorwaarts (letterlijk en figuurlijk) gemaakt, maar een patroon wat in 6 jaar is ontstaan en onderhouden kan niet in een uur opgelost worden.
Verder sluit ik me aan bij Sanne83.
Ik wens je veel succes met Titan. Het is een erg tof paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-17 20:56

Het lastige van dit soort paarden is dat buitenstaanders al snel 'joepie, vooruitgang!' roepen als je zo'n paard uiteindelijk een paar meter vooruit gepusht of gepulld krijgt, terwijl insiders weten dat het er bij dit soort paarden helemaal niet om gaat dat het lichaam van A naar B gaat, maar dat de geest van A naar B gaat. Bij andere paardentypes wil de geest het lichaam vaak vanzelf wel volgen; als mijn pootjes die kant op gaan en ik merk dat het niet eng is dan zal het wel oke zijn. Dit type Tinker jaag je daarmee echter alleen maar verder mee de kast op. Dus tijdens zo'n les of demo ziet het grote publiek dan misschien vooruitgang omdat het paard nou eenmaal een paar passen verder getreiterd is of sneller reageert om nieuwe correcties te voorkomen, maar ze zien niet dat in dat hoofd met elke nieuwe correctie de weerstand verder oploopt, ookal lijkt het lichaam precies te doen wat de instructeur vraagt. Als een instructeur dat niet snapt, dan krijg je dit soort stapjes dus als lichamelijke vooruitgang gepresenteerd terwijl het in werkelijkheid geestelijk een enorme stap achteruit is. En die rekening krijg je in de trainingen daarna meteen gepresenteerd in dat je dan helemaal niets meer met ze kunt. Stomweg omdat de geest door zo'n behandeling dan volledig op slot gaat. Lichamelijke kunstjes en reacties afdwingen is leuk, maar daar zijn dit soort paarden echt te slim, te geduldig en te wrokkig voor. Alles wat ze vandaag in de training niet 100% beviel krijg je morgen terug. Daar kun je in naam van de show overheen gaan, maar daarmee help je alleen jezelf, niet het baasje die er morgen weer mee aan de slag moet en al helemaal niet het paard.

Balen dat Linda dat niet aanvoelde en ze de training niet voortijdig stop heeft gezet. Maar goed, je hebt nu wel meteen de grootste Parellier ter aarde op je paard losgelaten dus nu weet je echt 100% zeker dat Parelli helemaal niets voor hem is en dan kun je het verwijt dat dat gewoon komt omdat je mindere goden hebt gebruikt definitief naast je neerleggen. ;)

Jessix

Berichten: 16434
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-17 21:10

Ik zou wel in een andere zaal hebben gezeten... _O-

Freya6

Berichten: 2473
Geregistreerd: 27-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-17 21:13

Oh echt jammer dat je een terugval ervaart nu. Hoop dat je het snel weer heropgebouwd krijgt met hem. Voedselbeloningen gebruikt Linda zelf trouwens ook bij haar LBI.
Anyway zo te lezen ben je heel bewust met je paard bezig, wens je veel succes en verder plezier samen.

Eliine

Berichten: 5116
Geregistreerd: 11-09-06
Woonplaats: Hoofddorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-17 22:01

Citaat:
Lichamelijke kunstjes en reacties afdwingen is leuk, maar daar zijn dit soort paarden echt te slim, te geduldig en te wrokkig voor.

Jakkes wat een aannames maak jij xyzutu2 in je post. Dat parelli niet voor iedereen is dat is nu eenmaal zo. Geen enkele methode is passend voor iedereen. Maar parelli wegzetten als aangeleerde kunstjes afdwingen vind ik op zn zachtst gezegd niet netjes. En het is ook niet waar gewoon. Ik heb hier ook een introvert staan en ik ben tot op de dag van vandaag zo blij dat parelli op ons pad is gekomen. Niks geen kunstjes afdwingen :n

Je leert een paard juist voor zichzelf te denken, het zelf uit te puzzelen. En dat is ook de insteek van linda geweest die avond. Het paard de oplossing laten zoeken. Kwam dat alks schoolvoorbeeld uit de verf? Misschien niet. Een uur was te kort maar voor titan eigenlijk ook te lang. Maar de intentie was wel degelijk duidelijk en ik ben geloof ik niet de enige die dat zo gezien heeft.

Karina

Berichten: 1438
Geregistreerd: 31-08-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-17 22:07

Wow, ik denk ook dat ik in een andere hal heb gezeten, ik herken in de feedback weinig van wat ik gezien heb. Respectloos is wel het laatste wat bij me opkomt, en Xzyzu2 ik begrijp nu niet goed of jij het ook live hebt gezien, want ik heb juist zoiets van: Kan me voorstellen dat het voor publiek misschien minder bevredigend was juist omdat er met zo weinig genoegen genomen werd. Het was absoluut geen grote-stappen-snel-thuis-oplossing, eerder het tegenovergestelde.
Op de aanmeldingsvideo was het probleem overduidelijk, en ook al liet hij dat bij binnenkomst onder invloed van de eerste adrenaline niet zien, ik was juist "blij" dat het toch weer naar voren kwam in de loop van de demo.
Geef het even een kans om te landen, en dan vooral bij jezelf, voor de paarden is het heel logisch. Voedselbeloning heeft ook gewoon een plek in de methode, het was niet zo dat dit totaal afgewezen werd, maar wel het moment waarop eigenaresse dit wilde doen.

Nessa

Berichten: 8623
Geregistreerd: 20-05-08
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-17 06:54

Eliine schreef:
Jakkes wat een aannames maak jij xyzutu2 in je post. Dat parelli niet voor iedereen is dat is nu eenmaal zo. Geen enkele methode is passend voor iedereen. Maar parelli wegzetten als aangeleerde kunstjes afdwingen vind ik op zn zachtst gezegd niet netjes. En het is ook niet waar gewoon. Ik heb hier ook een introvert staan en ik ben tot op de dag van vandaag zo blij dat parelli op ons pad is gekomen. Niks geen kunstjes afdwingen :n

Je leert een paard juist voor zichzelf te denken, het zelf uit te puzzelen. En dat is ook de insteek van linda geweest die avond. Het paard de oplossing laten zoeken. Kwam dat alks schoolvoorbeeld uit de verf? Misschien niet. Een uur was te kort maar voor titan eigenlijk ook te lang. Maar de intentie was wel degelijk duidelijk en ik ben geloof ik niet de enige die dat zo gezien heeft.


Hier kan ik het alleen maar mee eens zijn. Ik ben echt niet eens met alles van parelli. En dat hoeft ook niet. En je hebt het niet in een uur gefixed. Denk ook dat het mentaal teveel werd voor Titan.

Ik heb een RBI. En ik ben al weken bezig en maar beetje vooruitgang. Het zelf leren denken en niet bevriezen is heel heel moeilijk voor haar. Maar het komt steeds meer. En hoe trots was ik dat ze uit zichzelf bij een enge ton ging kijken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-17 15:51

@yzutu2: als je demo had gezien dan was het duidelijk dat het er juist (meerdere malen vocaal benadrukt door Linda) oging dat het paard bewust de beslissing zou nemen om te gaan lopen ipv alleen maar vooruit te gaan zonder nadenken.
De eerste keer met binnenkomen zag ik een paard dat volledig op zijn eigen voorwaarden bepaalde wanneer hij de spoor zou accepteren (want die was veel aanwezig) en ook daar enorm gereserveerde reageerde op zijn ruiter.

Logisch dat op het moment dat hij echt aan de hulp gevraagd wordt hij aangeeft dit niet leuk te vinden. Begrijpelijk ook.

In mijn ogen ging het van lokken en overhalen naar belonen. Hij reageerde op geen enkele vorm van druk. Ook flauw om een foto te plaatsen van linda die in het halster "hangt" terwijl dat een grapje in het moment was om uit te beelden hoe het paardje voelde (stug en hard).

Er was genoeg te eggen over de demo en er was een hoop wat ik persoonlijk ook liever anders had gezien, maar de reacties in dit topic vind ik niet lijken op wat er gebeurde. Een paard die nee egt en bokt hoeft niet verkeerd te zijn, als er daarna maar release en beloning volgt en er een uitweg is.

Wat betreft het paard wat Linda "in de zeik nam". Denk je dat niet 100-en andere paarden hetzelfde hebben gedaan? Het enige wat ik zag was een Linda die erom moest lachen, vrolijk doorging waar ze mee bezig was en niet boos werd. Lijkt mij prima.