Hedelse Paardenmarkt 6 november

Moderators: Neonlight, balance, C_arola, Sica

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Knolselder

Berichten: 4332
Geregistreerd: 28-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-17 10:34

Ik vond het, op een paar gevallen na, best wel ok op de paardenmarkt.

Een ontstoken oogje, wond aan been,... zijn di gen die in deze tijd van het jaar overal kunnen voorkomen en een wondje bij transport gebeurt ook wel eens.

Sommige dieren staan te dicht op elkaar. Andere dieren gaan juist dicht bij elkaar staan omdat dat veilig aanvoelt (kuddedieren he).
En als ze te los staan wordt het ook onveilig voor de voorbijgangers.

Eens van water en hooi dat ze daar bij zouden moeten kunnen. En een fijner halstertje kan ook wel.

Knolselder

Berichten: 4332
Geregistreerd: 28-12-10

Re: Hedelse Paardenmarkt 6 november

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-17 10:36

En dat er dieren met mankementen staan... het is en blijft natuurlijk ook een plek waar opgekocht wordt voor andere doeleinden dan wat wij graag zien.
En soms vindt zo een sukkel een goed plekje waar die nog een mooie toekomst krijgt.
Dus voor het paard nog steeds ook een betere kans.

damian23
Berichten: 3305
Geregistreerd: 11-02-09
Woonplaats: noord-holland

Re: Hedelse Paardenmarkt 6 november

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-17 10:51

Daarom ga ik bewust niet heen. Dan staat het hier vol met sukkels en stumpertjes.

LukieBradley

Berichten: 6558
Geregistreerd: 08-11-04

Re: Hedelse Paardenmarkt 6 november

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-17 10:58

En natuurlijk gaan er dieren naar de slacht, maar dat gebeurd anders ook.
Zeker niet de meeste gaan naar de slacht :j

dieseltje
Berichten: 1284
Geregistreerd: 20-09-04
Woonplaats: Horst

Re: Hedelse Paardenmarkt 6 november

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-17 11:35

Ik zou het ook niet kunnen...zou iedere kneus mee willen nemen. Ken mezelf

N4N4
Berichten: 1117
Geregistreerd: 15-10-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-17 11:46

Ik las gisteren ook ergens dat er iemand was die een paard meenam voor de slacht naar de markt .. weet even niet meer wie dat gepost heeft ..

Lag daar vannacht toch nog eens over na te denken , en vraag me dan af hoe het verhaal erachter is ..

Is dit een " eigen paard " die op de markt aangeboden word voor de slacht ( en waar de eigenaar zijn verantwoordelijkheid niet voor wil nemen ) of is dit een paard wat meegenomen word voor een handelaar in de hoop dat hij nog wat meer opbrengt ipv de slachtprijs .

Ik bedoel .. een paard gaat zomaar niet naar de slacht , heeft dus mankementen .. als dat paard op de markt dan staat en er is een koper voor , word er dan ook bij verteld dat hij voor de slacht is ?
Of zeggen ze niets en koop je onbewust ( ongekeurd ) dan een slachtpaard, met alle ellende van dien ..

Vraag het me echt serieus af hoe dit nou gaat , want vanaf de buitenkant is er meestal weinig te zien aan een paard wat stuk is

Anoniem

Re: Hedelse Paardenmarkt 6 november

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-17 11:53

Oeh die haflingerhengst en die donkerbruine welsh hengst.. <3

Ik ben ook iemand die zwicht voor stumpertjes. In het verleden wat stumpertjes gehad en opgevangen. Heb t met alle liefde gedaan en ze vervolgens weggedaan naar een goed tehuis (waar ze allemaal nog steeds zijn) dat geeft erg veel voldoening.
Maar als ik bedenk, hoeveel geld me dat gekost heeft... Daar had ik echt een goed opgeleid sport paard voor kunnen kopen. Hahaha
Maar goed daar moet je, als je aan zoiets begint, maar niet teveel overnadenken. Het belangrijkste is dan, dat ze het overleven én ze zich goed voelen, de schatten!

StalNollie

Berichten: 9199
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-17 11:54

Ik koop weleens pony va slachter niks mis met die ponys. En ja worden weleens door kopers gekeurd en niks aan te zien.

Er zijn nu eenmaal mensen die snel van hun ponys afmoeten veulens jaarlingen en omgedoopte en dan is zo n slacht man de snelste oplossing.
Ze worden bij deze slacht op de wei gegooid en zoek maar uit hoor.

En op markt zijn er toch al vele ponys uiteindelijk in de sport terecht gekomen

Knolselder

Berichten: 4332
Geregistreerd: 28-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-17 12:12

Op de markt kan je serieuze miskopen doen, maar ook pareltjes vinden. Ik denk, als je op de markt koopt, je je bewust moet zijn van dat risico.

En qua jonge dieren is het vaak gewoon 'overschot' dat weg moet voor de winter. Om het cru te zeggen.

MallyBelly

Berichten: 3549
Geregistreerd: 23-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-17 12:38

Knolselder schreef:
Op de markt kan je serieuze miskopen doen, maar ook pareltjes vinden. Ik denk, als je op de markt koopt, je je bewust moet zijn van dat risico.

En qua jonge dieren is het vaak gewoon 'overschot' dat weg moet voor de winter. Om het cru te zeggen.

Alsof dat via marktplaats of via via niet kan... heb inmiddels via via meer ellende gekocht dat via de markt.

Heb nu 5 ponys van de markt en met gezond verstand kijken is al de helft. Zijn stuk voor stuk geweldige pony's. Allemaal super brave kinderponys, betrouwbaar. Top dieren!

ilse_89

Berichten: 2093
Geregistreerd: 06-01-07
Woonplaats: Den bosch

Re: Hedelse Paardenmarkt 6 november

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-17 12:42

Ik vond het erg rustig in hedel vergeleken met de voorgaande jaren. Wij waren er om half 1 snachts en gingen in de middag om 3 uur naar huis. Wij hadden hooi en stro meegenomen dus de paardjes stonden prima. Hebben het een en ander verkocht en ook nog wat gekocht.

Ik heb op verschillende markten ook echt al hele goede paardjes gekocht.

Bubbleee

Berichten: 874
Geregistreerd: 23-04-11

Re: Hedelse Paardenmarkt 6 november

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-17 13:40

Ik vond het ook een stuk rustiger dan vorig jaar.
Wel alles verkocht, maar de laatste gingen pas om half 2 weg.
Kwam wat later op gang

Heeft iemand dat voorval met die 8 jarige ruin gezien die verstrikt zat in het touw gezien?

Elisa2

Berichten: 37700
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-17 13:47

N4N4 schreef:
Ik las gisteren ook ergens dat er iemand was die een paard meenam voor de slacht naar de markt .. weet even niet meer wie dat gepost heeft ..

Lag daar vannacht toch nog eens over na te denken , en vraag me dan af hoe het verhaal erachter is ..

Is dit een " eigen paard " die op de markt aangeboden word voor de slacht ( en waar de eigenaar zijn verantwoordelijkheid niet voor wil nemen ) of is dit een paard wat meegenomen word voor een handelaar in de hoop dat hij nog wat meer opbrengt ipv de slachtprijs .

Ik bedoel .. een paard gaat zomaar niet naar de slacht , heeft dus mankementen .. als dat paard op de markt dan staat en er is een koper voor , word er dan ook bij verteld dat hij voor de slacht is ?
Of zeggen ze niets en koop je onbewust ( ongekeurd ) dan een slachtpaard, met alle ellende van dien ..

Vraag het me echt serieus af hoe dit nou gaat , want vanaf de buitenkant is er meestal weinig te zien aan een paard wat stuk is



Ik was even aan het meelezen want ik vind de markt topics altijd leuk om te volgen. Maar ik kan je hier misschien wel een antwoord op geven.

Ik heb "vroeger" een hele tijd op een handelstal gewerkt, segment was "gewone en brave" paarden vrnlk voor export.
Sommige paarden bleven bij ons lang staan, meestal omdat er iets mis mee was {vage kreupelheden, andere gezondheidsproblemen, gedragsproblemen, exterieurmatige afwijkingen, ouderdom etc.}
Een handelaar gaat niet investeren/ oplossen in bovenstaande problemen en omdat zo'n paard dan meer kost dan ie ooit nog op gaat leveren moet ie snel weg.
Bij ons kwamen er dan handelaren die dus in het laagste segment zaten qua paardenhandel dat soort dieren ophalen.
Sommige gooien ze een half jaar/ jaar de wei in en kijken daarna wat ze ermee kunnen doen nog. Op die manier hebben sommige paarden nog een kans.
Uiteindelijk belanden veel van dat soort paarden op de markt, verkoop levert altijd meer op dan de slacht dus daarom word er met sommige paarden meer geleurd dan goed voor ze is.

Dat is natuurlijk naast de mensen die gewoon snel van hun paarden/ pony's af moeten/ willen. Het is niet allemaal "slecht" wat er staat.
En ook bij bovenstaande problemen is er met wat TLC soms nog een hoop winst te behalen.

LukieBradley

Berichten: 6558
Geregistreerd: 08-11-04

Re: Hedelse Paardenmarkt 6 november

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-17 13:54

Dat was ik, degene met wie ik mee reed had er eentje bij.
Staart was bij de vorige eigenaar al af geknipt.
Ook een herkenning punt.
Waarom neemt die de verantwoording niet volgens jou?
Ieder zijn keuze toch, sommige laten ze inslapen, sommige slachten.
Ik zou ook voor slachten gaan.
Dit was bij mijn weten een oud paard en niks geks, handelaar is wel altijd eerlijk daarover.
Hij doet het vaker, ik zou het zo niet kunnen maar ieder zijn ding.
Beter als ergens afgedankt weg rotten of niet

Knolselder

Berichten: 4332
Geregistreerd: 28-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-17 13:58

Melissa1996 schreef:
Knolselder schreef:
Op de markt kan je serieuze miskopen doen, maar ook pareltjes vinden. Ik denk, als je op de markt koopt, je je bewust moet zijn van dat risico.

En qua jonge dieren is het vaak gewoon 'overschot' dat weg moet voor de winter. Om het cru te zeggen.

Alsof dat via marktplaats of via via niet kan... heb inmiddels via via meer ellende gekocht dat via de markt.

Heb nu 5 ponys van de markt en met gezond verstand kijken is al de helft. Zijn stuk voor stuk geweldige pony's. Allemaal super brave kinderponys, betrouwbaar. Top dieren!


Ja dat wil ik ook helemaal niet zeggen he.
Maar als je particulier gaat kijken kan je wel beter bezichtigen, uitproberen en laten keuren. Dat bedoel ik met dat je op de markt dat risico neemt.
Ik weet dat er op de markt nog heel goede paarden en pony's te halen vallen. Genoeg paarden die in dat circuit terechtkomen door tijdsgebrek en plaatstekort enz enz.

N4N4
Berichten: 1117
Geregistreerd: 15-10-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-17 14:22

LukieBradley schreef:
Dat was ik, degene met wie ik mee reed had er eentje bij.
Staart was bij de vorige eigenaar al af geknipt.
Ook een herkenning punt.
Waarom neemt die de verantwoording niet volgens jou?
Ieder zijn keuze toch, sommige laten ze inslapen, sommige slachten.
Ik zou ook voor slachten gaan.
Dit was bij mijn weten een oud paard en niks geks, handelaar is wel altijd eerlijk daarover.
Hij doet het vaker, ik zou het zo niet kunnen maar ieder zijn ding.
Beter als ergens afgedankt weg rotten of niet



Niet om als penny over te komen hoor , maar wat ik dan niet snap is ..is het paard dan ( of elk ander paard ) dan door de vorige eigenaar specifiek aan de handelaar meegegeven naar de markt om te verkopen aan een " slacht handelaar "?
Wist de vorige eigenaar dat het paard via een markt nog verhandeld zo worden of was zo iemand in de veronderstelling dat hij linea recta naar de slacht ging ?

Meestal word de staart afgeknipt door de vorige eigenaar als afscheid en als herinnering ..
Wat vreselijk sneu dan dat zo'n dier nog op een markt moet staan.
Ik zou dat ook niet kunnen zo op deze manier ..
Weet nog wel dat vroeger de paarden die afgekeurd en niet goed meer waren door de verzekering terug genomen werden en alsnog door verkocht werden , dan wist de vorige eigenaar niet beter dan dat het paard dood was en werden ze maanden later gebeld voor informatie om dat hun het betreffende paard gekocht hadden ..

Ik zou zelf dan mijn verantwoordelijkheid nemen en het zelf naar de slager brengen en er bij blijven zodat ik weet dat er niet geleurd word met mijn paard ..

Nogmaals het is geen verwijt oid, vroeg het me af

@elisa2
Bedankt voor je reactie , dit is helemaal duidelijk :j
Laatst bijgewerkt door N4N4 op 07-11-17 14:25, in het totaal 1 keer bewerkt

cobiie

Berichten: 7318
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-17 14:24

Soms krijg je er via de markt meer geld voor dan rechtstreeks aan de slager verkopen. :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-17 14:41

@n4n4 Sommige mensen zijn te laf om zelf het moeilijke besluit te nemen om hun paard te laten slachten en geven hem liever aan een handelaar mee. En maken zichzelf wijs dat die handelaar wel een gek vindt die een dure grasmaaier zoekt met veel onderhoud. Ik vermoed dat op die manier veel slachtwaardige paarden op de markt terecht komen.

yvje86

Berichten: 2701
Geregistreerd: 18-09-12

Re: Hedelse Paardenmarkt 6 november

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-17 15:11

Vaak krijg je idd meer geld voor een slachtpaard op de markt dan dat je hem naar een slachterij brengt.
En dat is geen tientjeswerk kan ik je zeggen.
Daarom nemen veel mensen hun paarden doelbewust voor de slacht mee om ze daar aan een slachterij te verkopen.

LukieBradley

Berichten: 6558
Geregistreerd: 08-11-04

Re: Hedelse Paardenmarkt 6 november

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-17 16:13

Uhhh vaak word ook een staart afgeknipt omdat hij naar de slager moet :+
Niet perse ter herinnering .
Inderdaad op de markt brengt het meer op, en ze weten inderdaad dat ze naar de slager gaan.
In dit geval helemaal.
Als hij hele goede paarden heeft, dan gaan ze ook gewoon voor het leven weg.

Ik zou wel zelf mijn verantwoording nemen en willen zien dat hij daadwerkelijk dood is
Breng hem dan zelf weg :)
Al duurt het hopelijk nog 25 jaar :') minimaal.
Ik ben ook best penny maar ik zie het wel vaak gebeuren dus wat makkelijker daarin, al zal ik niet ontkennen dat het soms inderdaad triest is

lrm

Berichten: 3392
Geregistreerd: 17-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-17 19:43

Coloured schreef:
happyhorse schreef:
Vandaag ook geweest was om 6 uur en nu richting de auto aan lopen.
Niks gekocht wl super gaaf rosé dekken er witte stèren gekocht.
Veel leuke pony’s gezocht maar mocht dit jaar niks kopen van me vriend.

[ [url=m/RjixNx.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/jkdYcD.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/KSIQ99.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/BOf8uo.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/PY4geI.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/pq9rFi.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/loKkBx.jpg]Afbeelding[/url] ]



Weet je toevallig iets meer over dit bonte veulen en die vos erachter met die hoge witte benen? Zaten er afstammingspapieren bij?


Die vos was veulen van dit jaar. Vader alles bekend (gronings/tuiger) moedersvader niet bekend. Kostte 900 toen ik het vroeg.

Knolselder

Berichten: 4332
Geregistreerd: 28-12-10

Re: Hedelse Paardenmarkt 6 november

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-17 22:11

Ik kan alvast zeggen dat mijn projectje een hele leuke pony blijkt om mee samen te werken <3
Ongewenst voor de fok, maar dit wordt vast een hele leuke gebruikspony!
Afbeelding
Moe maar voldaan na zijn eerste les :)
Afbeelding

Letsdunit

Berichten: 7793
Geregistreerd: 05-07-01
Woonplaats: Wieringerwerf

Re: Hedelse Paardenmarkt 6 november

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-17 22:23

Wat een manen ! Had je er 1 of 2 mee ?

Knolselder

Berichten: 4332
Geregistreerd: 28-12-10

Re: Hedelse Paardenmarkt 6 november

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-17 22:47

2. Minishetveulentje en deze. Een 3-jarige.

Coloured

Berichten: 2828
Geregistreerd: 09-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-17 23:45

LukieBradley schreef:
Inderdaad op de markt brengt het meer op, en ze weten inderdaad dat ze naar de slager gaan.
In dit geval helemaal.


Op de markt brengt een paard meer op voor de dood dan dat je hem zelf naar de slager brengt? Bedoel je dat?
Als je dat bedoelt, vraag ik mij af hoe ik dat moet zien. Rechtstreeks naar de slager vang je zelf de kiloprijs, via de markt zit er minimaal 1 handelaar tussen. Hoe komt het dan dat die prijs op de markt toch hoger is volgens jou?