Hedelse Paardenmarkt 6 november

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
robert45
Berichten: 2870
Geregistreerd: 06-06-07
Woonplaats: groningen

Re: Hedelse Paardenmarkt 6 november

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-17 00:26

@coloured heel eenvoudig, de gemiddelde particulier heeft geen idee wat de prijzen zijn. Dus geloof mij dat daar flink mee gerotzooid word.

Een enkel paard is meer werk dan een wagen vol. Vaak werken die jongens op contractbasis en moeten ze zoveel per week leveren. Ook zijn bijvoorbeeld in belgie de slachtprijzen hoger. Dus loont het prima om een dier op de wagen te zetten.
Wil je dus het meeste beuren dan zal je op de markt moeten wezen en je bent er gelijk vanaf. Hoeft hem zelf niet weg te brengen etc.

Spaansepony
Berichten: 992
Geregistreerd: 03-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-17 09:45

Coloured schreef:
LukieBradley schreef:
Inderdaad op de markt brengt het meer op, en ze weten inderdaad dat ze naar de slager gaan.
In dit geval helemaal.


Op de markt brengt een paard meer op voor de dood dan dat je hem zelf naar de slager brengt? Bedoel je dat?
Als je dat bedoelt, vraag ik mij af hoe ik dat moet zien. Rechtstreeks naar de slager vang je zelf de kiloprijs, via de markt zit er minimaal 1 handelaar tussen. Hoe komt het dan dat die prijs op de markt toch hoger is volgens jou?[/quote

Als we zelf naar de slagerbrengen krijg je rond de 390 euro. Als we op de markt verkopen heb je altijd wel een particulier die er wellicht toekomst in ziet en meer betaald want veel mensen weten niet wat de skavhtprijzen zijn.
Daarnaast is de slachtprijs in buitenland vele malen hoger en levert dat meer op, en dat is niet een dubbeltje werk.

Wij krijgen vaak van maneges, oude eigenaren hun dieren die er niet meer voor willen en kunnen zorgen en die dieren zijn geen reet waard, allemaal geblesseerd of ziek. Wij brengen dat vaak door voor transport. En levert echt vaak nog wat leuks op!

N4N4
Berichten: 1111
Geregistreerd: 15-10-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-17 10:34

Phew, wat een geleur met zulke dieren ..
:\
Mag het vast niet zeggen maar wat een waardeloze vorige eigenaren dan zeg ..
Neem gewoon je verantwoordelijkheid .. als dat houden van is ..en waar is de waardigheid van het paard dan nog ..

Weet best dat het er in de paardenwereld niet altijd diervriendelijk en netjes aan toe gaat maar dit is wel sneutjes

Bij de manege hier in de buurt gaan de oude manegepaarden die het werk niet meer aankunnen of naar een particuliere penny of naar het pensioen fonds ( als ze mensen kunnen vinden die maandelijks willen betalen ) of direct door naar de slacht zonder geleur

Veroordeel niemand , maar bekijk het vanuit mijn eigen gevoel en Tsja .. penny dus +:)+

LukieBradley

Berichten: 6558
Geregistreerd: 08-11-04

Re: Hedelse Paardenmarkt 6 november

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-17 11:02

Precies wat robert zeg inderdaad :je
En het is echt geen paar euro verschil

N4N4
Berichten: 1111
Geregistreerd: 15-10-15

Re: Hedelse Paardenmarkt 6 november

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-17 11:07

Dan nog 1 vraag en dan hou ik ermee op :j
Worden de paarden ( van de vorige eigenaren ) dan verkocht aan de handelaar voor de slacht en weten hun dan ook hoe het dan gaat voor "hun" dieren ?en is die winst dan voor de handelaar ?
Of geven hun het paard mee aan de handelaar met de insteek dat ze nog zoveel mogelijk geld terug krijgen voor hun dier ..

cobiie

Berichten: 7308
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-17 11:25

N4n4, hoeveel mensen ken jij die gratis werken? Een handelaar zal er altijd zelf iets aan over willen houden.

Het wisselt of de handelaar het paard koopt van de oude eigenaar of dat die hem meekrijgt om te verkopen zonder eerst zelf af te rekenen met de oude eigenaar en later dus teruggaat om een deel van de opbrengst te geven aan die eigenaar.
Dat laatste zal eerder gebeuren met manegebedrijven en andere handelaren dan met de particulier op de hoek.

Wat bedoel je of de oude eigenaren weten hoe het gaat met hun dier? Dat ze niet weten dat die op een markt verkocht wordt met de kans op langdurig transport?
Dat is maar hoe naïef de oude eigenaar zichzelf wil houden, sommige voelen zich er goed bij om hun hoofd in het zand te steken. O:)

yvje86

Berichten: 2699
Geregistreerd: 18-09-12

Re: Hedelse Paardenmarkt 6 november

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-17 11:34

Voor wat betreft hoe het hier gaat...

Boer is fokker, paard is op/versleten/geeft geen veulens meer of lichamelijk slecht. Deze gaat mee naar hedel om (eerlijk!) verkocht te worden als slachtpaard.
Hier krijg je 800 voor het vlees als slachtpaard, via hedel 1200.
Dit zijn ongeveer prijzen, maar er zit dus een flink verschil in prijzen.

Man heeft geen emotionele band met paard want het is een 'gebruiksvoorwerp' met als doel functioneren voor de fok.

Maakt hem het uit of paard in België, Bulgarije, Polen of in NL wordt geslacht.

Dit is even heel zwart wit maar wél hoe het eraan toe gaat.

Een paard is niet voor iedereen even waardevol.

SandravdB

Berichten: 2805
Geregistreerd: 13-06-04

Re: Hedelse Paardenmarkt 6 november

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-17 11:37

Kan iemand mij dan zeggen of die landen minder streng zijn wat betreft correctheid van paspoorten met betrekking tot medisch inlegvel wat afgetekend is want hoor ooit verhalen dat die nog voor slacht weg gaan

dieseltje
Berichten: 1284
Geregistreerd: 20-09-04
Woonplaats: Horst

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-17 11:38

Altijd weer blij en dankbaar dat ik mijn paarden zo'n geleur en lot kan besparen....
(snap toch al niet hoe je dieren kunt houden zonder daar emotionele binding mee te hebben, vooral met dieren als koeien en paarden....)

Zo zou ik mijn brood niet willen verdienen :n

Spaansepony
Berichten: 992
Geregistreerd: 03-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-17 11:39

N4N4 schreef:
Dan nog 1 vraag en dan hou ik ermee op :j
Worden de paarden ( van de vorige eigenaren ) dan verkocht aan de handelaar voor de slacht en weten hun dan ook hoe het dan gaat voor "hun" dieren ?en is die winst dan voor de handelaar ?
Of geven hun het paard mee aan de handelaar met de insteek dat ze nog zoveel mogelijk geld terug krijgen voor hun dier ..


Ligt echt geheel wat je afspreekt.

Maneges bij ons "verkopen" ze gewoon of krijgen korting op nieuw dier die ze meenemen. Oude word afgeleverd. Vaak vermelden ze er wel bij wat ze mankeren. Ouderdom gooien wij nog de wei in om dikker te worden, evenals met pees blessures die geen verdere kwaad meer kunnen gaan eerst de wei in.
Daarna gaan die met de rest mee op transport, word bij ons vaak zelf opgehaald dus hoeven we niet mee te nemen naar een markt.

Dieren die eigenlijk gelijk kansloos zijn en die beëindigd moet worden gaan vaak maandags direct door.
Of eindigen op Barneveld op maandag ochtend met de slager die daar nog meer opkoopt.

Maar we hebben ook wel eens via via dieren die bij ons terecht komen. Zo hadden we laatst een groot paard binnen die ik bij kennis moest ophalen. Kennis had dit dier van een ander overgenomen en volgens onze kennis kon dit dier nog makkelijk mee.
Echter kende ik per toeval dit dier persoonlijk, lichamelijk kern gezond, zeer goede conditie en niks te zien. Leverde particulier nog 1450 euro zeker op.
Echter wist ik dat dit dier geestelijk niet in orde was, rijden een steigeraar en zorgde dat je half dood van het paard vloog. Voor de wagen, zodra hij water zag kreeg dit paard serieus waar spontane zelfmoord neiging en sprong altijd kanaal in.

Paard is door verschillende professionals beleerd en opgevoed. In de omgang een super dier, maar zette hem niet aan het werk. Paard staat zelfs op YouTube bij Gert van het hof.paard is meerdere malen door medische molen gehaald, conclusie was dat dit dier nooit medisch iets mankeerde.
Oude eigenaar zijn land werd verkocht en verkocht dit dier aan onze kennis. Zulke paarden met zulke goede conditie, papier en uiterlijk belanden vaak ook nog op de markt.
Omdat dit dier voor ons een koopje was 600,- levert deze zonder gedoe meer op bij de slager. Deze brengen we dan naar onze wei, laten het een maand lopen tot we genoeg bij elkaar hebben en gaat het verder naar de dood.

Op de markt had hij nog wel wat meer opgeleverd dan de slacht hoor, maar voor zo dier moet je toch nog mensen behoeden. Maar vaak komen dit soort dieren ook weer op de markt terecht.

finnens

Berichten: 4919
Geregistreerd: 11-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-17 11:39

En dan heb je ook nog handelaren die slachtpaarden opkopen, ze eerst nog wat vet proberen te krijgen, en dan naar de slacht in het buitenland doen. Buitenland levert veel meer op. Tenminste dat is hoe ik het zie gebeuren in omgeving.

Leuke plaatjes, maar die shet met dwerggroei.. dat ze daar zoveel voor vragen. Die zouden eerder geld mee moeten geven.

Spaansepony
Berichten: 992
Geregistreerd: 03-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-17 11:47

SandravdB schreef:
Kan iemand mij dan zeggen of die landen minder streng zijn wat betreft correctheid van paspoorten met betrekking tot medisch inlegvel wat afgetekend is want hoor ooit verhalen dat die nog voor slacht weg gaan


Alle paarden wat een stempel hebben worden niet geslacht voor menselijke consumptie dus veel minder waard en wil men het liefst ook niet hebben. Alle Ierse en Engelse paarden hebben tegenwoordig zo stempel in paspoort. Als handelaar en slager ben je daar niet gelukkig op, Mits het paard correct gezond is en particulier verkocht word.

Dus dat geld ook in het buitenland, daar mogen ze ook niet geslacht worden. Wij wijzen zulke paarden af of laten ze wel mee slachten maar dan krijgen ze eigenlijk niks terug voor zo paard. Het word gecontroleerd ook in buitenland en dacht (weet niet zeker) ook bij de export op de markt.

Merlen

Berichten: 1600
Geregistreerd: 24-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-17 12:00

Passeren al die handelaren uit het buitenland dan ook bij de exportkeuring,die dit jaar in Brakel plaats vond?

Spaansepony
Berichten: 992
Geregistreerd: 03-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-17 12:25

VickyS schreef:
Passeren al die handelaren uit het buitenland dan ook bij de exportkeuring,die dit jaar in Brakel plaats vond?

Ja, er worden veel zaken gecontroleerd.
Geloof de wagen, dieren en paspoort. Dan krijgen ze een export papier waar ze mee vervoerd mogen worden. Ze betalen een tarief per paard om het land uit te mogen, maar hoe dit precies zit weet ik niet. Opa en zijn chaffeur regelde dit altijd zelf. Wellicht kan robert hier wat meer informatie over strekken, die weet er ook een hoop vanaf van de markten.

Anoeska27

Berichten: 5846
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: Meerveld

Re: Hedelse Paardenmarkt 6 november

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-17 12:55

Wat een prijzen worden hier genoemd zeg, ik kreeg voor mijn merrie van 1.65 toch echt maar 160,- bij de slager. Het zal vast wel iets schelen als ze naar het buitenland gaan, maar 800 tot 1200 kan ik eigenlijk niet geloven. Nu zal ik daar persoonlijk ook nooit voor kiezen, ik wil er zeker van zijn dat ze echt dood gaan.

Er eindigen overigens in Barneveld op maandagmorgen geen paarden bij de slager, die markt is al enige tijd gestopt.

IrishDraught

Berichten: 5114
Geregistreerd: 02-01-13
Woonplaats: Brabant

Re: Hedelse Paardenmarkt 6 november

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-17 12:56

500 vorige week voor een flinke fries van 20

Eilinora

Berichten: 11921
Geregistreerd: 23-10-04

Re: Hedelse Paardenmarkt 6 november

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-17 13:00

Heeft iemand deze 2.5 jarige hengst gezien in hedel? Heel ruig beestje met 4 witte benen.

Afbeelding

Hij was van een vriendin van mij die hem vorige week door omstandigheden verkocht had aan iemand die hem naar de hengstenkeuring zou doen.
Echter bleek dit gelogen en stond hij binnen 2 dagen op marktplaats te koop en hij zou nu in hedel verkocht zijn.

Als iemand weet waar hij nu is zouden we dat graag willen weten.

yvje86

Berichten: 2699
Geregistreerd: 18-09-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-17 13:13

Anoeska27 schreef:
Wat een prijzen worden hier genoemd zeg, ik kreeg voor mijn merrie van 1.65 toch echt maar 160,- bij de slager. Het zal vast wel iets schelen als ze naar het buitenland gaan, maar 800 tot 1200 kan ik eigenlijk niet geloven. Nu zal ik daar persoonlijk ook nooit voor kiezen, ik wil er zeker van zijn dat ze echt dood gaan.

Er eindigen overigens in Barneveld op maandagmorgen geen paarden bij de slager, die markt is al enige tijd gestopt.


Het gaat ook niet om rijpaarden maar om trekpaarden.
Die prijzen zijn echt wel waar, heb er zelf met m'n neus bijgestaan.

funnyhorses
Berichten: 8047
Geregistreerd: 30-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-17 13:28

Wat ik niet kan begrijpen van "paardenmensen" is dat wanneer er ook maar iets niet goed gaat bij bijv.een particulier, lees modderige wei, vieze stal, of zelfs de manier van rijden, dan staat zo'n beetje heel Bokt op z'n kop vanwege dierenleed!
Is er ergens een paardenmarkt waar dingen voorbij komen die het daglicht niet verdraagt dan nog gaan er hele kuddes "paardenmensen" naartoe om hun slag te slaan op een of andere manier.

Je word bijna gekielhaald als je op Bokt.nl toegeeft je paard niet gekeurd te hebben bij koop en op de markt gaan de ongekeurde dieren als broodjes over de toonbank!

Zolang mensen blind blijven zal de elend niet stoppen.
Waar is dan nou de liefde voor paarden? Op zulke markten? Alsjeblieft zeg! Dat dit anno 2017 nog kan plaatsvinden is echt erg.
Dit is geen paarden/dierenliefde dit is PURE egoïsme van de mens!!! -:(-

Anoniem

Re: Hedelse Paardenmarkt 6 november

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-17 13:33

Tja, dan moet je het hele paardenoverschot bij de bron aanpakken, en dat is fokken. Zolang iedereen maar een end heen fokt, zullen er markten zijn om van het overschot af te komen.

cobiie

Berichten: 7308
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-17 13:42

Joolien schreef:
Tja, dan moet je het hele paardenoverschot bij de bron aanpakken, en dat is fokken. Zolang iedereen maar een end heen fokt, zullen er markten zijn om van het overschot af te komen.

Idd.

Zolang er ook mensen zijn die voor shets met dwerggroei meer betalen dan een normale shet dan blijf je ze tegenkomen.

Zolang het financieel interessanter is om een paard via de markt voor de slacht te verkopen ipv zelf naar de dichtstbijzijnde slager te brengen blijven de "zielige" paarden op de markt verschijnen.

funnyhorses
Berichten: 8047
Geregistreerd: 30-06-09

Re: Hedelse Paardenmarkt 6 november

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-17 13:46

En dat is toch ronduit schandalig?
Is dat nou paardenliefde?
Nee dat is de idioterie van anderen blijven sponsoren!

Kappen met fokken laat dat aan professionals over die daar ook streng op moeten worden gecontroleerd en kappen met dat onprofessionele handelen dat brengt niks dan elend en verdriet zowel voor dier als voor de mens!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-17 13:52

funnyhorses schreef:
En dat is toch ronduit schandalig?
Is dat nou paardenliefde?
Nee dat is de idioterie van anderen blijven sponsoren!

Kappen met fokken laat dat aan professionals over die daar ook streng op moeten worden gecontroleerd en kappen met dat onprofessionele handelen dat brengt niks dan elend en verdriet zowel voor dier als voor de mens!


Ja het is ook frustrerend, vooral als je weer een weiland ziet waar pakweg 15 shetlanders in staan +1 hengst, en alles een beetje lukraak fokt. Zonder doel, zonder verbetering van het ras oid. Meeste veulens gaan dan na een paar maanden naar de markt. Maar ondertussen staat de hengst nog gewoon tussen de groep, en wordt er rustig door gefokt. Boertje vind t allemaal wel best, want die vangt elk jaar wat extra centen op de markt...

LukieBradley

Berichten: 6558
Geregistreerd: 08-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-17 13:52

Gelukkig ben ik niet zo'n zeur funnyhorses maar het klopt wel wat je zegt :)
Alleen ik heb grote liefde voor paarden maar ga ook graag naar de markt ieder jaar een paar x.
Natuurlijk kunnen dingen beter maar ik persoonlijk vind de markt beter dan achteraf verhandelen en pony's die verpieteren.
Lukraak fokken mag van mij ook stoppen.

Als ik zie hoeveel kleintjes de stal bij had waar de mijne van komt is het echt een trieste zaak.
En dan heeft de mijne zeker geluk gehad.
Hij doet het overigens erg goed en kopieert mijn eigen veulen en hangt erg aan hem

Afbeelding
Afbeelding

CharmFaith

Berichten: 894
Geregistreerd: 30-12-07
Woonplaats: Castricum

Re: Hedelse Paardenmarkt 6 november

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-17 14:23

Wij hebben paar weken geleden ons oude paard naar de slacht gebracht ruim 27 jaar 174 groot.
650 euro nog voor gekregen.
Scheeld ook echt welke slager ben in achter gekomen.