Equiday: ijzers en bitten verboden

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Equiday: ijzers en bitten verboden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-19 23:08

Ik ben heel erg benieuwd hoe anderen hier tegenover staan?

Een bekende van me was gevraagd om met haar paard deel te nemen aan Equiday. Zij vond dat prima en wilde een dagje met paard en trailer die kant op komen en meedoen, dat leek haar alleen maar een leuke ervaring voor zowel het paard als haarzelf.
Tot ze deze week te horen kreeg dat Equiday dit jaar ijzers en bitten verboden had, alleen bitloze en ijzerloze paarden waren nog welkom op het terrein.
Nu had het paard van mijn bekende überhaupt geen ijzers en de sessie zou sowieso zonder bit gedaan worden, maar dit was zo'n raar bericht dat ze het paard teruggetrokken heeft: ze wilde niet met zo'n oogkleppenclub geassocieerd worden - zeker niet omdat alleen deelnemers dit te horen kregen, want het stond nergens in de advertenties of websites voor het publiek dat hier bewust op geselecteerd werd.

Zij heeft dus besloten om niet te gaan. Toen daarmee de planning van Equiday in gevaar zou komen, kwam er vanuit de organisatie de nuancering dat een bit nu alleen mocht als het echt iets toevoegde, en ijzers niet gewenst maar ook niet meer per se verboden waren.

Ik ben dus wel benieuwd naar hoe anderen er tegenaan kijken dat een evenement achter de schermen bitten en ijzers achter de schermen? Voegt het iets toe? En helpt zoiets bij het positief bekend maken van bitloze, ijzerloze nh-alternatieven of werkt het juist averechts?
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 24-03-19 23:13, in het totaal 1 keer bewerkt

lies_sparkle

Berichten: 6126
Geregistreerd: 19-06-11

Re: Equiday: ijzers en bitten verboden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-19 23:11

Ik vind het prima. Equiday is een event waar dit denk ik wel een beetje een statement voor is. Wel vind ik dat dit van tevoren gecommuniceerd moet worden zodat de deelnemers ook zelf kunnen beslissen of ze dit willen/ dit kunnen.

genja
Berichten: 3942
Geregistreerd: 12-12-07

Re: Equiday: ijzers en bitten verboden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-19 23:20

Vindt het Een raar iets juist zo evenement zou ook moeten willen overbrengen dat je moet kijken wat voor jou paard persoonlijk de beste keus is.

Dus niet uit principe maar kiezen voor bitloos/ijzerloos en niet uit principe wel bit en
Ijzers. Maar wat het beste bij jou paard past.
Soms is dit met bit en zonder ijzers. Soms met ijzers zinder bit. Soms zonder bit en ijzers en soms met bit en ijzers.

Geen een paard is gelijk tenslotte.

fransje23

Berichten: 15341
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-19 23:21

Het is eigenlijk bijzonder als bitten en ijzers wel zouden zijn toegestaan. Was afgelopen jaar wel zo maar dat was ook best wat kritiek op.
Ijzer op Equiday is toch een beetje als een broodje ham eten op een vega-festival.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-19 23:28

Ik vind het prima als een evenement ijzeren (no pun intended) principes heeft, maar die zou ik dan aan iedereen communiceren zodat iedereen weet waar ze naartoe gaan, ook het publiek, en het niet achter de schermen regelen.
Je presenteert je dan natuurlijk niet als heel open minded, maar je bent in elk geval wel transparant.

@ fransje23: vind je het dan niet tegenstrijdig dat mensen zoals mijn bekende haar paard dat ijzerloos en bitloos getraind wordt wel mee had mogen nemen, en haar andere paard dat wel op ijzers staat niet? En dat als de planning in gevaar komt het paard dat wel ijzers heeft ineens toch wel mee mag?

Zelf train ik bitloos en bekap ik alles wat hier voorbij komt, maar ik moet zeggen dat ik veel meer heb met mensen die correct met een trensje rijden dan met mensen die met net zoveel teugeldruk met een hackamore rijden, laat staan mensen die tegen een bit zijn maar wel een met leer omklede ketting veel te diep over de neus hebben hangen. Ik vond het mooie aan Equiday juist dat het een open minded evenement was waar iedereen die iets kon bijdragen aan een betere paardenwereld dat kon doen.
Maar ik vind jou vergelijking met dat vega-event ook wel weer grappig. :D Het verschil is alleen dat dat vega-event aan iedereen bekend maakt dat het vega is. Dat vind ik netter.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 24-03-19 23:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Benfan

Berichten: 4005
Geregistreerd: 08-10-07
Woonplaats: Emmen

Re: Equiday: ijzers en bitten verboden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-19 23:34

Eigenlijk zijn ze dus net zo stijfkoppig als de wedstrijdwereld op het moment. Het diet er niet toe wat voor jou paard het beste is, maar of jij jou zin kan doordrijven. Dit soort zaken zorgen er dus voor dat veranderingen in de welzijn langsaam zullen veranderen

Anoniem

Re: Equiday: ijzers en bitten verboden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-19 23:36

Ik ben bang dat het vooral voor verharding zorgt, en minder voor inspiratie van andersdenkenden. Blijkbaar was een deel van de incrowd vorig jaar boos omdat er hoefijzers voorbij kwamen. Maar organiseer je zo'n evenement voor de mensen die je al overtuigd hebt, of ook voor de anderen?

Punz

Berichten: 8562
Geregistreerd: 04-03-10

Re: Equiday: ijzers en bitten verboden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-19 23:44

Nou..
Weer een evenement waar ik dus niet naar toe zal gaan.
Wordt zo moe van dogmatisme.. Bah...

En stoor me dan mn aan het eisen van ijzerloos.

Er zíjn namelijk écht situaties te bedenken waarbij een ijzer een paard écht kan helpen/ zijn of haar leven een stuk comfortabeler maakt...

Bah, bah, bah..

Akelige kortzichtigheid...

fransje23

Berichten: 15341
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-19 23:49

xyzutu2 schreef:
Ik vind het prima als een evenement ijzeren (no pun intended) principes heeft, maar die zou ik dan aan iedereen communiceren zodat iedereen weet waar ze naartoe gaan, ook het publiek, en het niet achter de schermen regelen.
Je presenteert je dan natuurlijk niet als heel open minded, maar je bent in elk geval wel transparant.

@ fransje23: vind je het dan niet tegenstrijdig dat mensen zoals mijn bekende haar paard dat ijzerloos en bitloos getraind wordt wel mee had mogen nemen, en haar andere paard dat wel op ijzers staat niet? En dat als de planning in gevaar komt het paard dat wel ijzers heeft ineens toch wel mee mag?

Zelf train ik bitloos en bekap ik alles wat hier voorbij komt, maar ik moet zeggen dat ik veel meer heb met mensen die correct met een trensje rijden dan met mensen die met net zoveel teugeldruk met een hackamore rijden, laat staan mensen die tegen een bit zijn maar wel een met leer omklede ketting veel te diep over de neus hebben hangen. Ik vond het mooie aan Equiday juist dat het een open minded evenement was waar iedereen die iets kon bijdragen aan een betere paardenwereld dat kon doen.
Maar ik vind jou vergelijking met dat vega-event ook wel weer grappig. :D Het verschil is alleen dat dat vega-event aan iedereen bekend maakt dat het vega is. Dat vind ik netter.


Ja, het is raar dat ze dat niet goed gecommuniceerd wordt en dat ze schijnbaar met twee maten meten.

fransje23

Berichten: 15341
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-19 23:54

xyzutu2 schreef:
Ik ben bang dat het vooral voor verharding zorgt, en minder voor inspiratie van andersdenkenden. Blijkbaar was een deel van de incrowd vorig jaar boos omdat er hoefijzers voorbij kwamen. Maar organiseer je zo'n evenement voor de mensen die je al overtuigd hebt, of ook voor de anderen?


Je kunt prima een evenement organiseren voor gelijkgestemden. Daarbij zijn er verder geen evenementen waar "de ijzerloos mensen" naar toe kunnen.

Voor sommige mensen is vlees ook noodzakelijk maar dat betekent niet dat er geen vega-evenement georganiseerd kan worden.
Als het je niet aanspreekt ga je niet heen.

callippo

Berichten: 3200
Geregistreerd: 03-06-02
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-19 23:55

Als je zo'n topic opent, zorg dan wel dat de informatie klopt.

EquiDay is pro-bitloos, niet anti-bit. Idem voor ijzers.

We willen een leerzaam evenement neerzetten, waar iedereen die zoekend is naar nieuwe kennis zich thuis voelt.
Onze bezoekers bevinden zich op heel verschillende plaatsen op de weg naar paardvriendelijker trainen.

We zien dat de vorm ook belangrijk is voor het kunnen en willen zien van de inhoud. Een demo met bit, wordt door een groep bitloze ruiters om de vorm afgekeurd, terwijl de inhoud zó waardevol is. Dat vinden wij heel jammer (zeker omdat we vinden dat bitloos niet automatisch goed&paardvriendelijk betekent, maar dat daar veel meer bij komt kijken).

Afgelopen najaar was bitloos en ijzerloos een harde eis (voor ons een experiment, maar niet uit ijzeren principes ;-)), dit voorjaar niet, ook niet geweest en op het laatst weer gewijzigd ofzo. We hebben wel sterk de voorkeur voor bitloos en zien daarom de demo's graag zoveel mogelijk bitloos. Ook om te laten zien "dat het kan".

Weetje, als we vooraf melden dat het ijzerloos is, wordt er geklaagd wanneer er ergens bitten in een stand liggen. Dus dat doen we ook niet meer. We laten het op EquiDay wel zien, dat er een heel brede mix aan mogelijkheden is, waar ieder zijn eigen keuze in mag maken.


Durf te twijfelen en do it for the horse!

Veronica2
Berichten: 2661
Geregistreerd: 26-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-19 23:56

xyzutu2 schreef:
Ik ben heel erg benieuwd hoe anderen hier tegenover staan?

Een bekende van me was gevraagd om met haar paard deel te nemen aan Equiday. Zij vond dat prima en wilde een dagje met paard en trailer die kant op komen en meedoen, dat leek haar alleen maar een leuke ervaring voor zowel het paard als haarzelf.
Tot ze deze week te horen kreeg dat Equiday dit jaar ijzers en bitten verboden had, alleen bitloze en ijzerloze paarden waren nog welkom op het terrein.
Nu had het paard van mijn bekende überhaupt geen ijzers en de sessie zou sowieso zonder bit gedaan worden, maar dit was zo'n raar bericht dat ze het paard teruggetrokken heeft: ze wilde niet met zo'n oogkleppenclub geassocieerd worden - zeker niet omdat alleen deelnemers dit te horen kregen, want het stond nergens in de advertenties of websites voor het publiek dat hier bewust op geselecteerd werd.

Zij heeft dus besloten om niet te gaan. Toen daarmee de planning van Equiday in gevaar zou komen, kwam er vanuit de organisatie de nuancering dat een bit nu alleen mocht als het echt iets toevoegde, en ijzers niet gewenst maar ook niet meer per se verboden waren.

Ik ben dus wel benieuwd naar hoe anderen er tegenaan kijken dat een evenement achter de schermen bitten en ijzers achter de schermen? Voegt het iets toe? En helpt zoiets bij het positief bekend maken van bitloze, ijzerloze nh-alternatieven of werkt het juist averechts?
Heerlijk toch, zulke nieuwtjes in het weekend. Eerlijk is eerlijk, ik vond de titel interessant en was benieuwd waar deze post over zou gaan. Geen idee wat Equiday is, is het een bepaald evenement? Wat voor dingen zijn er te zien?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 00:02

Even reclame maken: https://www.equiday.nl/ :D

Ik ben 100% voor pro-bitloos, pro-ijzerloos evenementen, maar een anti-evenement trekt mij totaal niet.

callippo

Berichten: 3200
Geregistreerd: 03-06-02
Woonplaats: Enschede

Re: Equiday: ijzers en bitten verboden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 00:07

Kijk eens bij Mireille den Hoed, dat vind ik een voorbeeld van fantastisch subtiel bitgebruik.
Of bij het lange teugelen van Eva Lazet, daar is het bit ook zeker van toegevoegde waarde, voor de oefeningen die zij vraagt.

Joscaa

Berichten: 14493
Geregistreerd: 16-05-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 00:08

Jeetje, je zal maar onwijs vriendelijk met je paard omgaan en een mega leuke clinic oid kunnen geven, maar je paard heeft vanwege medische redenen ijzers (met zooltjes oid)...... Ik snap dat je ergens een lijn moet trekken, maar geen bit en ijzers accepteren is voor mij een no-go. Althans, lekker doen als jullie dat als organisatie willen, maar ik zou er daarom al niet heen gaan.

BarbaLala

Berichten: 9605
Geregistreerd: 13-11-04
Woonplaats: Omgeving Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 00:19

Equiday en fans is een clubje waar ik sowieso 0,0 mee heb.
Het verbaasd me niets als ze een dergelijk standpunt zouden innemen.
Misschien generaliserend maar waar ik ook reclame betreft equiday tref is het altijd zweverig, parelli-gerelateerd geneuzel. En als ik ergens kriebel van wordt, is het wel je paard onder commando zetten middels carrotsticks, touwzwieperij en dat als horsemanship zien :x :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 00:47

callippo schreef:
Kijk eens bij Mireille den Hoed, dat vind ik een voorbeeld van fantastisch subtiel bitgebruik.
Of bij het lange teugelen van Eva Lazet, daar is het bit ook zeker van toegevoegde waarde, voor de oefeningen die zij vraagt.


Ik zou dan weer niet zover willen gaan om te zeggen dat een bit bij hun soort trainingen en oefeningen een toegevoegde waarde heeft boven bitloos, ;) maar ik heb met veel plezier bij Mireille gelest en vind haar ook zeker een voorbeeld qua teugelgebruik - waar die ook aan vastgeknoopt zitten.

Benzz
Berichten: 2884
Geregistreerd: 10-02-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 16:14

BarbaLala schreef:
Equiday en fans is een clubje waar ik sowieso 0,0 mee heb.
Het verbaasd me niets als ze een dergelijk standpunt zouden innemen.
Misschien generaliserend maar waar ik ook reclame betreft equiday tref is het altijd zweverig, parelli-gerelateerd geneuzel. En als ik ergens kriebel van wordt, is het wel je paard onder commando zetten middels carrotsticks, touwzwieperij en dat als horsemanship zien :x :')

:D :D
Maar ook de slogan, dat ze je willen leren paardvriendelijk met een paard om te gaan, zeggen ze eigenlijk mee: Alleen onze wijze is paardvriendelijk.................al het andere niet. En daar heb ik zo'n enorme hekel aan, want daar mee impliceer je dat het skala niet paardvriendelijk is en nog veel meer dingen die we al honderden jaren doen en waar ook al honderden jaren educatie en opleiding over gegeven wordt, dat dat niet paardvriendelijk is en wat het clubje toevallig bedacht heeft wel. En dat clubje is niet eens zo enorm handig met paarden.

Maflinger_S
Berichten: 12152
Geregistreerd: 01-07-08

Re: Equiday: ijzers en bitten verboden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 16:17

Ach, lijkt vooral een kwestie van WC-eend te zijn ...

Paardvriendelijk is paardafhankelijk.

Veronica2
Berichten: 2661
Geregistreerd: 26-08-13

Re: Equiday: ijzers en bitten verboden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 16:23

Maar soms roept het ook vragen op. Wat is er 'paardvriendelijker' aan om in een jurk op je paard te gaan zitten?

rien10
Berichten: 14643
Geregistreerd: 01-06-10

Re: Equiday: ijzers en bitten verboden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 16:35

Niks. Er is ook niks paardvriendelijk aan bitloos of boomloos. Het enige paard vriendelijke is geen paard kopen, niet paardrijden, geen paard hebben.
En als je dat dan wel doet, doe het dan goed. En dat kan inderdaad betekenen dat er een ijzer onder moet. Of een deken op. Of snacht op stal..... of nog 10 andere dingen.

sharonsemme

Berichten: 584
Geregistreerd: 05-07-09
Woonplaats: Voorhout

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 16:38

Benfan schreef:
Eigenlijk zijn ze dus net zo stijfkoppig als de wedstrijdwereld op het moment. Het diet er niet toe wat voor jou paard het beste is, maar of jij jou zin kan doordrijven. Dit soort zaken zorgen er dus voor dat veranderingen in de welzijn langsaam zullen veranderen


Precies dit!! Ik ga er altijd graag heen, vond het vorige keer erg tegenvallen en vond de demonstraties die diervriendelijk zouden moeten zijn om te huilen. Iemand die een half uur lang keihard aan een kaptoom staat te rukken en ondertussen toch hordes fans langs de kant heeft zitten.. denk ik bij mijn eigen.. Hoe vriendelijk is dan bitloos? Snap dat het hierom draait maar er moet ook naar gekeken worden hoe het word gebruikt en waarom. En inderdaad niet zo zwart/wit! Mijn pony laat ik ook het liefst blootvoets rondlopen maar als ze niet meer loopt van de pijn in haar voeten en meerdere dingen al zijn geprobeerd, moet ik haar maar op de metacam zetten zodat ze haar voeten niet meer voelt maar wel diervriendelijk zonder ijzers kan staan?? Alsjeblieft mensen... het lijkt wel een sekte te worden..
Wij gaan dit keer weer even kijken, in de hoop dat er serieuzere demonstraties zijn dan de vorige keer. Dit keer weer met hond, in de hoop dat hij nu niet 3 keer word aangevallen door honden van mensen die van mening zijn dat je alleen met aaien alles bereikt en dus hun hond op alle honden mag afbulderen, en dan lief zegt, Fluffy doe maar niet... 8)7

VogeltjeM

Berichten: 3749
Geregistreerd: 31-12-07

Re: Equiday: ijzers en bitten verboden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 16:50

Ik vind het heel logisch dat de organisatie pro-bitloos en pro-ijzerloos is. Zoals hierboven geschreven: op een festival voor vegetariërs ga je ook geen broodjes ham serveren.

Verder zijn er al mogelijkheden en evenementen genoeg waar alles traditioneel gedaan wordt; de functie van een evenement als equiday is onder andere om te laten zien dat het ook anders kan. Dan is het echt zonde als demo's etc dan toch met ijzers en bit plaatsvinden. Als je op je vega-evenement wil bewijzen dat vegetarische hamburgers ook lekker zijn en je geen vlees wilt serveren uit principe, ga je geen rundvleeshamburgers serveren. In die zin zou ik een verbod zelfs snappen.

Maar volgens de organisator hierboven klopt de informatie uit de openingspost niet?

Isabel_k

Berichten: 4768
Geregistreerd: 18-03-12
Woonplaats: Zuid holland

Re: Equiday: ijzers en bitten verboden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 16:57

Ik had begrepen dat dit evenement niet anti is. Dat gevoel roept het wel altijd bij mij op als ik daar aanwezig ben.

Waar ik wel compleet achter sta is het feit dat ze zo min mogelijk bitten en ijzers op het evenement willen. Niet omdat een bit of een ijzer nou perse slecht is, maar omdat het ook niet altijd een meerwaarde heeft. En ik denk dat het belangrijk is om te laten zien dat het ook anders kwam. Voor mij is Equiday daarom een leuk evenement om naartoe te gaan. :j

Onali

Berichten: 18448
Geregistreerd: 16-03-06

Re: Equiday: ijzers en bitten verboden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 17:14

Maar hebben die ijzers dan invloed op hetgeen je wilt laten zien?

Ik ga er dit jaar voor het eerst naar toe, maar door dit soort dingen ga ik er al anders heen dan met een open blik.