Zuidlaardermarkt 2019

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Knolselder

Berichten: 4324
Geregistreerd: 28-12-10

Re: Zuidlaardermarkt 2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-19 14:23

Mij hebben ze zo ook eens een ruin verkocht. Die kon zijn ballen goed optrekken. Want hij sleurde mij heel de markt over en aan de trailer bij nog eens controleren hingen er 2 keien onder _O-

Maar goed, dat is snel opgelost met een bezoekje van de DA. Bij echte gebreken is dat wat anders natuurlijk.

StalNollie

Berichten: 9118
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-19 14:41

Op een markt is dat een risico afspraken maken gebeurd heeeeel soms maar zeker niet bij de grotere handelaren.

Op de markt kopen is risico en daarbij zijn de handelaren niks verplicht want de koper heeft ook onderzoeksplicht.

Dus op de markt is risico 99 van de 100 gevallen voor eigen rekening. Wil of kun je dit risico niet nemen dan niet naar de markten gaan.

alicelover

Berichten: 2349
Geregistreerd: 28-04-05
Woonplaats: beetgumermolen friesland.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-19 15:14

Kim_W schreef:
alicelover schreef:
Ligt heel erg aan de verkoper en wat je afgesproken hebt. In principe mag je een paard met verborgen gebreken altijd terug brengen wettelijk gezien. Maar hoe dat met röntgenfoto's zit weet ik niet. Ik heb een telefoonnummer gevraagd en liet de afspraken even opschrijven met handtekening.



Maar wat spreek je dan op zo'n moment met zo'n handelaar af? Ik dacht altijd dat het geld bieden was, en als ie ermee akkoord ging dan inladen en wegwezen. Geen afspraken verder etc.

Ik had afgesproken dat als er wat geks naar boven kwam binnen een maand ik hem kon bellen en hij haar terug nam voor het bedrag dat ik betaald had. Moest haar dan wel zelf brengen op afspraak. En nee röntgenfoto's vielen hier natuurlijk niet onder. Maar denk aan stalgebreken, kreupelheden etc.

alicelover

Berichten: 2349
Geregistreerd: 28-04-05
Woonplaats: beetgumermolen friesland.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-19 15:16

StalNollie schreef:
Op een markt is dat een risico afspraken maken gebeurd heeeeel soms maar zeker niet bij de grotere handelaren.

Op de markt kopen is risico en daarbij zijn de handelaren niks verplicht want de koper heeft ook onderzoeksplicht.

Dus op de markt is risico 99 van de 100 gevallen voor eigen rekening. Wil of kun je dit risico niet nemen dan niet naar de markten gaan.

Dat is niet waar. Ik heb van een hele grote handelaar gekocht en juist die willen wel afspraken maken. Zij willen juist niet slechte reclame in de wereld om een marktpaard (vaak goedkoop, dus weinig winst/inkomen)

Juist particulieren moet je voor oppassen is mijn ervaring. Die zijn op de markt niet altijd even eerlijk....

StalNollie

Berichten: 9118
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Brabant

Re: Zuidlaardermarkt 2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-19 15:40

Klopt particulieren zijn ook zeker niet eerlijk zowel markt als thuis.

Maar geloof me dat die handelaar niet thuis geeft hoor als jij hem opbelt omdat je pony kreupelt. 1 bewijs vanaf wannewr kreupelt de pony 2 waardoor 3 wie zegt dat het die handelaar was etc etc etc.

Kopen op markt is gewoon risico

ceciel92

Berichten: 675
Geregistreerd: 12-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-19 16:22

quintusgl schreef:
ceciel92 schreef:
Ik was ook op de markt, was op zoek naar een koudbloed weidemaatje. Met een klein tinkertje thuisgekomen van 1,5jr. Handelaar zei ja ze is echt geboren in Nederland hoor, nou achteraf mooi niet hoor. Fokker blijkt geen fokker maar de importeur, en die zegt geboren in Engeland. Ze is illegaal getransporteerd en hier in Nederland pas gechipt. Hoop alleen niet dat ze drachtig is..
Beestje was doodmoe, thuis eerst nog paar uurtjes in de wei gelopen. Op stal ging ze in het stro liggen en slapen.. arme ding. Iemand die het tinker hengstje naast haar gekocht heeft? Dat was echt haar vriendje.

[ [url=m/9iGf2S.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/bphu0E.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/AGE9lO.jpg]Afbeelding[/url] ]

Eindelijk weer rust..
[ [url=m/5HdZTJ.jpg]Afbeelding[/url] ]


Toch niet van britstra gekocht he....
Al.is het voor het diertje geweldig als.hij daar weg is...


die naam heb ik niet gehoord, de handelaar kwam uit nunspeet, al betwijfel ik dat met zulk soort gasten of dat klopt..

ceciel92

Berichten: 675
Geregistreerd: 12-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-19 16:25

Kimley schreef:
Ik weet al precies van wie jij hem gekocht hebt denk ik :=


van wie dan? meneer kwam uit de omgeving van nunspeet, er bemoeide zich er meer met de verkoop. Waarop ik nog wel heb gezegd, wie is de 'eigenaar'? alleen daar praat ik mee.

De lieverd heeft een 5* huisje gekregen en hoeft nooit meer weg. Ze is best bang, maar trekt al aardig bij gelukkig. Geduld en liefde .. komt goed zeker weten.

alicelover

Berichten: 2349
Geregistreerd: 28-04-05
Woonplaats: beetgumermolen friesland.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-19 18:06

StalNollie schreef:
Klopt particulieren zijn ook zeker niet eerlijk zowel markt als thuis.

Maar geloof me dat die handelaar niet thuis geeft hoor als jij hem opbelt omdat je pony kreupelt. 1 bewijs vanaf wannewr kreupelt de pony 2 waardoor 3 wie zegt dat het die handelaar was etc etc etc.

Kopen op markt is gewoon risico

Ik heb een hele andere ervaring. En die is ook netjes terug gegaan. :o

Milan_lover

Berichten: 6195
Geregistreerd: 26-10-08
Woonplaats: Witteveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-19 21:59

Wij hadden onze pony gekocht nog in het donker. Kregen van de handelaar zelf aangeboden dat ze nog wel op haar zouden passen en dat we haar dan in het licht eventjes mee konden nemen het straatje op, als er dan wat was wat ons niet beviel mocht ze blijven staan. We hadden ook nog niets afgerekend totdat we er zeker van waren dat ze helemaal in orde was. Je kunt dus zeker wel afspraken maken.

Maar mini begint zich al wat meer thuis te worden en is al dikke maatjes met mijn grote ruin <3

Ik kreeg deze foto vanochtend van de buurvrouw doorgestuurd:

Afbeelding

En lekker borstelen:

Afbeelding

Em_

Berichten: 2180
Geregistreerd: 05-06-12
Woonplaats: Regio midden NL

Re: Zuidlaardermarkt 2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-19 22:31

Ah, die eerste foto, wat lief! Fijn dat 't zo goed gaat.

Lukasje
Berichten: 11252
Geregistreerd: 06-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-19 22:32

Wat een dropje !

robert45
Berichten: 2869
Geregistreerd: 06-06-07
Woonplaats: groningen

Re: Zuidlaardermarkt 2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-19 23:20

Dat iedereen het hier aandurft om ze zo in het koppel te zetten.

De vier die wij gekocht hebben staan eerst apart. Komen niet in de stallen en ook niet in contact met de rest. We hebben al vaker droes meegenomen van de markt en dat is pas later zichtbaar.

Froukje
Forever young

Berichten: 10839
Geregistreerd: 09-02-08
Woonplaats: Uithuizermeeden

Re: Zuidlaardermarkt 2019

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-19 23:26

Hier staan ze eerst ook een tijdje alleen op stal hoor, tis even sneu maar wel de veiligste manier om de rest gezond te houden.

Beter 1 of 2 paarden behandelen dan alles.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110684
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-19 02:55

robert45 schreef:
Dat iedereen het hier aandurft om ze zo in het koppel te zetten.

De vier die wij gekocht hebben staan eerst apart. Komen niet in de stallen en ook niet in contact met de rest. We hebben al vaker droes meegenomen van de markt en dat is pas later zichtbaar.


Daar verbaas ik me ook altijd over. Al mijn nieuwe dieren gaan eerst een paar weken in quarantaine en worden nagekeken tot ik zeker weet dat ze gezond zijn.
Je moet er niet aan denken dat ze de rest ook besmetten.

pollewopsie7

Berichten: 1237
Geregistreerd: 20-07-05
Woonplaats: Darp

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-19 08:12

robert45 schreef:
Dat iedereen het hier aandurft om ze zo in het koppel te zetten.

De vier die wij gekocht hebben staan eerst apart. Komen niet in de stallen en ook niet in contact met de rest. We hebben al vaker droes meegenomen van de markt en dat is pas later zichtbaar.


Dat verbaasd mij inderdaad ook. Die van ons staat ook nog steeds apart, sneu misschien maar ik wil mijn eigen paarden niet blootstellen aan een mogelijke besmetting. Je weet niet wat er allemaal op zo'n markt rondzweeft of waar de pony daarvoor aan is blootgesteld.

ceciel92

Berichten: 675
Geregistreerd: 12-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-19 09:16

robert45 schreef:
Dat iedereen het hier aandurft om ze zo in het koppel te zetten.

De vier die wij gekocht hebben staan eerst apart. Komen niet in de stallen en ook niet in contact met de rest. We hebben al vaker droes meegenomen van de markt en dat is pas later zichtbaar.


Dan moet je wel de mogelijkheid hebben om paarden apart te kunnen zetten.
Niet iedereen heeft dat.. En dan nog. Op een wedstrijd of op de vereniging kan je ook vanalles oplopen.

detos240
Berichten: 444
Geregistreerd: 21-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-19 11:23

Pepperrr schreef:
Kwam deze net tegen op fb van paard natuurlijk... Drama natuurlijk :')

https://www.animalstoday.nl/gestreste-p ... axly7T99L4

Verder is pzb nu dus om donaties aan het schooien want die wordt geopereerd en dat kunnen ze zelf niet betalen... Euhh tsjah... :+


Deze veulens hebben waarschijnlijk nog nooit een halster gezien. En dat van de vrachtwagen komen is logisch.......
Als de straat zo glad is. Dan zorgen dat ze in het zand terecht komen dan gebeurd dit ook niet.

Stripe000
Berichten: 585
Geregistreerd: 02-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-19 16:08

Nou ja, deze film liegt er niet om toch?
Je kunt alles wel goedpraten maar deze dieren hebben wel echt stress daar en het gaat er niet erg zachtzinnig aan toe.

MissBmx
Berichten: 4401
Geregistreerd: 20-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-19 16:10

Ga eens op een wedstrijd terrein kijken bij de trailers of de losrijbak of een 3 jarige in de dressuurring. Je ziet nog weleens wat.
Praat niet goed dat totaal groene veulens een veewagen ingeduwd worden maar schokkend, nou nee en zeker niet alleen gerelateerd aan markten

Stripe000
Berichten: 585
Geregistreerd: 02-06-15

Re: Zuidlaardermarkt 2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-19 16:17

tja, op wedstrijden gebeurt ook nog weleens wat, maar is dat dan normaal? Of is dat de uitgangswaarde?
Het kan ook anders, en schokkend hoeft het niet te zijn.
Maar of het normaal is, dat is een tweede.
Ik vind het niet normaal en erg sneu, dat is mijn mening.

Knolselder

Berichten: 4324
Geregistreerd: 28-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-19 18:35

Zeg eens hoe dat dan anders kan? Alle dieren sederen? Of hoe zie je dat dan?

Wat je op de markt ziet is niets van wat er vaak thuis gebeurd met de dieren. De échte onderbuik van de paardenhandel, die gaat gewoon verder hoor. Markt of niet. Maar hey, wat we niet zien, deert niet he. Net zoals dat stukje vlees op ons bord of glaasje melk in de ochtend.

Sommigen van die pony's op de markt, die misschien in de iets minder mooie tak van de handel terecht gekomen zijn, staan met wat geluk tegen de middag fijn bij een particulier op een groene wei of warme stal in alle rust. Daar zouden ze anders nooit gekomen zijn.

Kim_W

Berichten: 583
Geregistreerd: 17-10-16

Re: Zuidlaardermarkt 2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-19 19:32

Hebben eigenlijk de handelaren ook sites / facebook pagina's waar ze de paarden op aanbieden? Ben wel benieuwd naar wat linkjes, mocht iemand die hebben.

sanso

Berichten: 5477
Geregistreerd: 20-12-10
Woonplaats: Timboektoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-19 19:33

Knolselder schreef:
Zeg eens hoe dat dan anders kan? Alle dieren sederen? Of hoe zie je dat dan?

Wat je op de markt ziet is niets van wat er vaak thuis gebeurd met de dieren. De échte onderbuik van de paardenhandel, die gaat gewoon verder hoor. Markt of niet. Maar hey, wat we niet zien, deert niet he. Net zoals dat stukje vlees op ons bord of glaasje melk in de ochtend.

Sommigen van die pony's op de markt, die misschien in de iets minder mooie tak van de handel terecht gekomen zijn, staan met wat geluk tegen de middag fijn bij een particulier op een groene wei of warme stal in alle rust. Daar zouden ze anders nooit gekomen zijn.


Amen! Beter als dit kun je het niet verwoorden.

Cinnepin

Berichten: 8928
Geregistreerd: 26-02-15
Woonplaats: Vdaal

Re: Zuidlaardermarkt 2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-19 19:40

Voor een kennis van mij vraag ik of iemand weet waar het paard met het rode halster naar toe is?
Afbeelding

StalNollie

Berichten: 9118
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-19 20:02

Kim_W schreef:
Hebben eigenlijk de handelaren ook sites / facebook pagina's waar ze de paarden op aanbieden? Ben wel benieuwd naar wat linkjes, mocht iemand die hebben.


Op alle media zitten vele handelaren even goed opzoeken en kijken wie er vaak post en aanbied dat valt op en zijn vaak gewoon handelaren, ook al staat erbij ... -Dochter kijkt er niet meer naar om
-Wegens geen tijd/klik
- wegens school
-wegens niet naar omkijken

Vaak en vele is gewoon handel kan er zo 20 opnoemen.