Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 28 van de 31 [ 763 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Zuidlaardermarkt 2019

 
Profiel   

Om even ontopic te gaan; De witte Spanjaard heeft in Nederland een huisje gevonden zag ik.
Ben nu wel benieuwd of dat bij de bokker is die er zo gek van was in dit topic :D
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-10-19 20:56 



 
Profiel   

BarbaLala schreef
Om even ontopic te gaan; De witte Spanjaard heeft in Nederland een huisje gevonden zag ik.
Ben nu wel benieuwd of dat bij de bokker is die er zo gek van was in dit topic :D


Waar zag je dat?

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-10-19 21:05 



 
Profiel   

En dan kan je zeggen dat het aantal schrijnende dieren op een markt verminderd is. Maar wees maar zeker: die dieren zijn er nog hoor. Die zien nu alleen het daglicht niet meer en blijven "thuis". Gaan van handelaar tot handelaar tot ze een plekje krijgen op een camion, als ze nog leven, richting Italië. En de vrije plaats tussen en onder de grote paarden? Die wordt opgevuld door een meute klein grut om zoveel mogelijk winst te maken met 1 camion.

Dat is de realiteit van die diepe onderbuik on de paardenhandel. Ik heb met mijn eigen ogen gezien hoe bij zo een persoon 100den pony's en paarden staan in een muffe stal, de lijken tussen de levenden liggen. Gebroken paarden op de grond die niet meer recht geraken. Eentje die niet meer kon ademen en naar lucht stond te happen van dichtgeplakte neusgaten van het snot. Hoe de honden ze opjagen en erin bijten,.. veel te vroeg afgespeende graatmagere veulentjes,...

En de politie? Die deed geen ****.

En nee, natuurlijk is niet elke handelaar zo. Dit is meestal de laatste plek waar ze terechtkomen voor het transport naar het einde. De echte onderbuik.
Met wat geluk heb je een leuk kleurtje, overleef je de reis en pikt in land van bestemming een particulier je er nog uit.

Dat is wat er met paarden gebeurd die maar niet verkocht raken in het lagere handelscircuit.

Moraal van het verhaal: stop 'broodfok' van paarden en pony's en laat je dier zelf slachten of inslapen waar je bij bent. Dan zijn er een hoop minder van die sukkelaars.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-10-19 21:09 



 
Profiel   

En wat wil je hier nou mee bereiken? stop broodfok? broodfok bij paarden bestaat niet. Een paard draagt 11 maand 1 veulen. En in de lagere klasse levert het geen cent op. Daar kun je geen brood van kopen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-10-19 22:12 



 
Profiel   

Wel van al die ik wil zo graag een veulentje Fokken..gun mijn merrie een veulen Etc...en dan na de zomer staan ze allemaal te koop, broodfok nee.....maar sneu zeer zeker...

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-10-19 23:32 



 
Profiel   

En wat heeft dat precies met dit topic te maken?

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-10-19 23:48 



 
Profiel   

Natuurlijk bestaat broodfok. Neem degenen die een kudde hebben lopen van 20+ merries er een eender wat voor hengst bijgooien. En maar laten doen. En dan in het najaar komt de handelaar langs om ze allemaal op te kopen en via de markt of andere deurtjes te verkopen. Dat is evengoed broodfok.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-10-19 00:37 



 
Profiel   

Froukje schreef
En wat heeft dat precies met dit topic te maken?


Dat gaat over dat mensen de markt oh zo zielig vinden, maar niet beseffen of er nu een markt is of niet de handel gewoon doorgaat. Alleen aan het oog onttrokken. Dus wat maakt het dan uit? Het gebeurt toch. Het is heus niet als je paardenmarkten gaat afschaffen dat de handel dan stopt of er geen gestresste, slecht verzorgde dieren meer verhandeld worden. Maar wat we niet zien, kunnen we wel verdragen he.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-10-19 00:42 



 
Profiel   

Ik snap ook echt niet dat mensen het goed vinden dat deze paarden dan nog kans op een goede thuis hebben. Je onderhoudt en steunt gewoon een systeem dat rot is imo. Handelaren die met alles fokken of alles opkopen. En het raakt verkocht of wordt afgevoerd. Nee daar kan ik me niet in vinden. Het zou wat zijn als er dit soort hondenmarkten bestonden.

Ook bizar dat taferelen aan de camion als onvermijdelijk beschouwd worden. Omdat het op wedstrijd ook gebeurt of gelijkaardig is wat mij betreft geen excuus.

Als we nu eens allemaal als liefhebber niet gaan staan voor welzijn en echt aan 1 zeel trekken verandert er nooit iets.

En eentje ‘redden’ is echt wel mooi maar je pakt mensen op hun emotie om er geld mee te verdienen over het welzijn van levende dieren om. Dat vind ik echt niet ok.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-10-19 00:42 



 
Profiel   

Maar of jij er nu 1 koopt of niet, maakt voor dat systeem juist niets uit. Als jij niet koopt gaan ze wel ergens anders naartoe. En de volgende lading staat ook gewoon klaar. Of je er nu 1 tussenuit haalt of niet. Het is niet de particuliere koper op de markt die de hele paardenhandel in stand houdt hoor.
Moest er minder 'overschot' zijn om op te kopen, dan pas zal er verandering kunnen komen. En wanneer mensen hun verantwoordelijkheid nemen en hun paard bij serieuze gebreken ofwel zelf houden, of een waardig einde geven. En niet persé nog willen verkopen aan de meneer of mevrouw met de vriendelijke lach. Die dan toch wat anders blijkt te zijn.

Maar inderdaad, mensen op hun emoties pakken is niet mooi.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-10-19 00:49 



 
Profiel   

Ik ken het niet genoeg maar als er niemand nog van deze handelaren zou kopen, blijft er toch enkel slacht over? Zouden ze daar dan nog genoeg aan verdienen?

Of zie ik het verkeerd?

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-10-19 00:53 



 
Profiel   

Er zijn natuurlijk ook verschillende soorten handelaren he. Degenen die met dure sportpaarden handelen enzovoort zal nog wat anders zijn. Die hebben gewoonlijk niet meteen iets staan dat voor de slacht opbrengt. Al zullen ze een dier toch ook geen jaren aanhouden lijkt mij.

Het zijn de "simpelere" die vaak aan het kortste eind trekken. En die worden vaak opgekocht voor export. Maar als die handel niet op de markt gebeurt, gebeurt het wel achter de schermen. Dus dat maakt geen verschil. Buiten dat op de markt nog eens eentje een leuk huis kan treffen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-10-19 00:59 



 
Profiel   

Ja ik bedoel dus de handelaren die vooral op dit soort dingen teert. Het is ook gewoon geen reclame voor de liefhebberij toch?

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-10-19 01:01 



 
Profiel   

Het is de "liefhebberij" die dit creëert door een "leuk" veulentje te willen fokken en dan verkoopt. Als die dan niet goed genoeg zijn gaan die ook wel eens de handel in.
Of de "liefhebberij" die op de manege gaat rijden. Waar vaak die te oude dieren of dieren die niet meer functioneren ook op markten belanden.

Hoeveel veulens je wel niet ziet op de markt met echt prima papieren en opzich echt goed maar die net niet goed genoeg zijn. Of al die shet veulentjes die komen van "ik wil zo graag een veulentje van mijn merrie die ik zeker houdt!"
Of hengstveulens van wildbeheer die anders afgemaakt worden.
We moeten niet alleen de vinger naar de handelaren wijzen die onze "rotzooi" opruimen waar wij ons te goed voor voelen.

Wees blij dat er markten zijn. Want daar krijgen die sukkeltjes misschien wel een kans op iemand die wel zijn verantwoordelijkheid neemt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-10-19 05:54 



 
Profiel   

Wat wil jij nu zeggen knolselder. Dat niemand meer voor het leuke een veulentje mag fokken? Niet iedereen heeft een topper op stal of kan dat betalen. En niet alle veulens zijn toppers hoe goed de afstamming ook is. Dus dan moet je het plezier voor de 'mindere' maar verbieden. En wat is er mis met een handelaar? En idd deze discussie hoeft hier ook niet gevoerd te worden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-10-19 20:02 



 
Profiel   

Pillow: knolselder doelt vooral op de mini paarden en shetland fokkerij. Iedereen fokt maar lukraak zonder papier. Oh wat leuk een veulentje dus de hengst van buurman op de hoek pakken we maar. Er is maar één kleine markt voor deze paardjes. Met een handelaar is ook niets mis want als je actief fokt ben je ook al handelaar gezien je niet alles kunt houden. De mini paarden met goede papieren en kwaliteit zijn aan de straatstenen niet kwijt te raken al zijn ze kampioen en hebben ze een aparte kleur. Dat is gewoon zonde.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-10-19 20:13 



 
Profiel   

Als je leest wat ik typ, staat er dat ik het over het laagste segment van de paardenhandel heb. Niet over handelaars in het algemeen. Met als doel aan te halen dat als je dit al 'gruwel' vindt op een paardenmarkt, het naïef is te denken dat het buiten de markt om wel allemaal rozegeur en manenschijn is. Dat daar ook gruwel gebeurt. En dat je dat niet wegneemt door een paardenmarkt te gaan verbieden, want die handel gaat gewoon verder. Alleen zien we dat niet.
Ik ben ook niet tegen de paardenmarkt.

Wat ik wil zeggen is, als je die handel waar de dieren in mindere omstandigheden staan, wil verminderen, er ook minder vermeerderd moet worden. Het fokken voor plezier ja. Terwijl de veulentjes daarna voor een habbekrats meegaan met de handelaar.

En ja, dit heeft wel met schrijnende toestanden op een paardenmarkt te maken. Als een fokker of eigenaar verantwoordelijkheid neemt over zo een dier dat vanalles mankeert en het laat inslapen of slachten, beland zo een dier niet op de markt of bij de slachthandelaar. Waar ze eerst een hele tijd staan met amper verzorging tot ze met genoeg zijn om een camion te vullen

En waarom zou je met niet fokwaardige dieren fokken als je de veulens niet aanhoudt? Ja leuk een veulentje. Maar dat dier moet daarna ook nog 20-30j een goede thuis vinden. Je zegt dat niet iedereen het kan betalen. Tja, dan maar niet, toch?

Maar de grootsten zijn die met een bende ponys en paarden, de hebgst erbij, elk jaar 20 veulens en dan naar de handelaar want jenkan ze niet houden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-10-19 20:32 



 
Profiel   

Ik ben het met je eens, fokken met beleid is belangrijk..goed over nadenken waarom en voor wie je fokt ook en met name zeer kritisch zijn op gezondheid, functionaliteit en goed karakter.

Want laten we wel wezen, het gros wat in het lagere segment terecht komt is of niet helemaal gezond, of niet goed (genoeg) gebouwd of kapot gereden oid.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-10-19 09:51 



 
Profiel   

Vorige week heb ik “Elly in de handel” terug gekeken over de puppyfabrieken in Hongarije. Puppy’s worden vervolgens verkocht op oa de markt in Pecs (eenzijdige verslaggeving in het programma over de markt, maar vooruit).
“Iedereen” sprak er schande van.
En dan lees ik dit topic, wat is er anders aan de zuidlaardermarkt (of om het even welke paardenmarkt) en de dierenmarkt in Pecs?

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-10-19 10:05 



 
Profiel   

Ga alsjeblieft die discussie elders voeren :) maak een topic aan en hoppa

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-10-19 10:48 



 
Profiel   

Want? Dit gaat toch over de zuidlaardermarkt? Dan mag je alleen maar oh joy roepen?

Ik vraag me iets af, en volgens mij mag dat op een discussieforum....

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-10-19 10:55 



 
Profiel   

LadyMadonna schreef
Want? Dit gaat toch over de zuidlaardermarkt? Dan mag je alleen maar oh joy roepen?

Ik vraag me iets af, en volgens mij mag dat op een discussieforum....


Het onderwerp verschuift alleen nog al van de zuidlaardermarkt naar fokken-zonder-plan. Of handelaren die niet goed voor hun beestjes zorgen. En ondanks dat er handelaren op zo'n markt staan en er dus ook sneue beestjes staan, vind ik dat we het onderwerp nu ook ver voorbij schieten. Ik heb getemd.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-10-19 10:57 



 
Profiel   

Amen Amethyst_ en MarjanB


Ik zit hier niet om elke keer die discussie te moeten lezen, ik zit hier te posten en mee te lezen omdat ik graag zie wat voor leuke aankopen iemand gedaan heeft of welke paarden er op de markt stonden.


Laatst bijgewerkt door Djoena op 24-10-19 11:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-10-19 11:47 



 
Profiel   

Djoena schreef
Amen Amethyst_


Ik zit hier niet om elke keer die discussie te moeten lezen, ik zit hier te posten en mee te lezen omdat ik graag zie wat voor leuke aankopen iemand gedaan heeft of welke paarden er op de markt stonden.

Precies dit. :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-10-19 11:48 



 
Profiel   

Voor de mensen die het niet eens zijn met een paardenmarkt of iets tegen handelaren hebben snap ik eigenlijk helemaal niet wat ze in dit topic doen? Dat is net zoiets als in een "ik hou van honden" topic schreeuwen dat je meer een kattenmens bent en de hond van de buren het liefst zijn nek om zou willen draaien. Ja het is jouw mening (of mensen erop zitten te wachten in zo'n topic is een ander punt), maar het zal al die hondenliefhebbers een worst wezen en ik persoonlijk stoor mij er echt aan dat de paardenmarkt topics voor de liefhebbers elk jaar weer in zo'n zelfde discussie beland. Iedereen heeft een andere mening en dat mag, maar open dan een topic met voor en tegenstanders voor een paardenmarkt en ga daar lekker in discussie en laten we het hier gezellig houden.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-10-19 11:51 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 28 van de 31 [ 763 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen