Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 15 [ 368 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 15  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Wat zou jij willen veranderen aan wedstrijden?

 
Profiel   

Ik zag laatst op een van de paardenblogs (Ik heb om eerlijk te zijn geen idee meer welke := ) dat iemand zei dat dit het perfecte moment is om regels te veranderen. De sport te verbeteren.
Maar wat vinden jullie wat er allemaal moet veranderen in de paardensport qua wedstrijden?
Nieuwe niveaus erbij? Of juist minder niveaus? :')
Brand los! Ik ben zelf enorm benieuwd wat de rest ervan denkt! :j

Ik begin wel;
- Geen stang en Trens hoofdstel meer verplicht stellen, als ze ook gemakkelijk met een enkele trens / bitloos kunnen starten.

Wat voor veranderingen willen jullie zien?
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-02-21 17:08 



 

Geen wedstrijden als het boven de 25 graden is

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-02-21 17:09 



 
Profiel   

- Meer mogelijkheden om baan te verkennen (in breedte sport)
- Terughalen van 20x40m Z dressuurwedstrijden (naast 20x60m wedstrijden)
- BB springen nog 'instap' vriendelijker maken (bv vanaf 40cm :+ )


brokjes schreef
Geen wedstrijden als het boven de 25 graden is


Of mogelijkheid om gratis/goedkoper af te melden bij hoge temperaturen (geen KNHS afdracht voor organisaties)

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-02-21 17:18 



 
Profiel   

Ik rijd zelf nauwelijks wedstrijden maar inderdaad afschaffen van wedstrijden bij >25 graden.
Meer controle bij het inrijden (en streng handelen bij dingen die niet door de beugel kunnen).

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-02-21 17:20 



 
Profiel   

Dispar_Vulgo schreef
- Meer mogelijkheden om baan te verkennen (in breedte sport)
- Terughalen van 20x40m Z dressuurwedstrijden (naast 20x60m wedstrijden)
- BB springen nog 'instap' vriendelijker maken (bv vanaf 40cm :+ )


brokjes schreef
Geen wedstrijden als het boven de 25 graden is


Of mogelijkheid om gratis/goedkoper af te melden bij hoge temperaturen (geen KNHS afdracht voor organisaties)


Jaaaa idd een 'instap' niveau voor het springen zou echt geweldig zijn voor de jonkies!

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-02-21 19:44 



 
Profiel   

Sneller de uitslag bekend maken, waardoor de paarden niet uren lang (heb dit vooral in de zomer bij grotere wedstrijden meegemaakt) op de trailer hoeven te wachten.

Ook een maximum temperatuur vind ik een goede.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-02-21 19:49 



 
Profiel   

Zou leuk zijn als er een 60-70cm klasse komt in de BB, vooral fijn voor jonkies die mega kijkerig zijn!

En ik vind dat ze de minimale leeftijd van het springen voor klasses wel omhoog mogen gooien. Vanaf 4 BB en B, vanaf 5 L, 6 M en 7 Z. Zo zouden veel paarden een jaartje langer gespaard blijven.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-02-21 20:10 



 
Profiel   

Stang en trens is hier in Nederland al niet meer verplicht.
Bitloos is volgens mij nu ook in de Z1 of Z2 als ik het goed heb sinds kort.
Maar dat de kring kampioenschappen weer terug komen.
En idd als het 25+ of als het stormt enzo gewoon afgelast word of dat je gratis kan afmelden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-02-21 20:15 



 
Profiel   

Goede controle op misstanden.
Boven bepaalde temperatuur automatisch vervallen van wedstrijden per regio.
Bij kampioenschappen met pony’s altijd meetcontrole van de eerste drie.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-02-21 20:21 



 
Profiel   

trysteffy schreef
Stang en trens is hier in Nederland al niet meer verplicht.
Bitloos is volgens mij nu ook in de Z1 of Z2 als ik het goed heb sinds kort.
Maar dat de kring kampioenschappen weer terug komen.
En idd als het 25+ of als het stormt enzo gewoon afgelast word of dat je gratis kan afmelden.


Stang en trens is helaas internationaal nog steeds verplicht :(
En bitloos is nog steeds maar tot en met M2 volgens de KNHS! :(

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-02-21 21:13 



 
Profiel   

Volwassen pony rubrieken, voornamelijk springen

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-02-21 21:19 



 
Profiel   

meerdere jury's per ring. Nu is het de "mening" van 1 jurylid. T zou fijn zijn als het een gemiddelde is van 2 of meer jury's. In de hogere klasse hebben ze dit wel wat mij veel beter en eerlijker lijkt.


Laatst bijgewerkt door Liefsyv op 01-02-21 21:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-02-21 21:21 



 
Profiel   

Verplicht wedstrijden afschaffen lijkt me een onwenselijke situatie. Gratis afmelden oid bij bepaalde weersomstandigheden lijkt me wel handig (maar ook de de organisatie dan niet met kosten bij de Knhs blijft zitten als niemand komt).

Verder idd een Baby BB bij springen

Edit; idd ook leeftijdrestricties aanpassen bij pony springen. Wellicht vervangen met ander criterium

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-02-21 21:21 



 
Profiel   

BB wat lager zou ik ook heel fijn vinden. Ik zou nu nooit op wedstrijd gaan, want mijn paard komt niet door de BB en ik durf het niet :')

Ook zou ik de amateur dressuursport wat vriendelijker gejureerd zien. Je kan met je huis-tuin-keuken paard niet meer opboksen tegen de dressuur cracks, en dat zie je in de punten van mensen met "simpele" paarden ook wel terug.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-02-21 21:26 



 
Profiel   

Amateur en prof rubrieken in het springen.
Startlijst ook werkelijk aanhouden, niet dat er ineens 5 tussen komen of 5 wegvallen.
Lager inschrijfgeld.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-02-21 21:27 



 
Profiel   

Liefsyv schreef
meerdere jury's per ring. Nu is het de "mening" van 1 jurylid. T zou fijn zijn als het een gemiddelde is van 2 of meer jury's. In de hogere klasse hebben ze dit wel wat mij veel beter en eerlijker lijkt.



Hier in de VS hebben we ook vaak twee juries bij de western Wedstrijden. Zo ben ik een keer eerste en derde (van de vier) geplaatst bij een proef :D
Het nadeel is alleen wel dat de wedstrijden duurder zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-02-21 21:28 



 
Profiel   

prugelpiet schreef
BB wat lager zou ik ook heel fijn vinden. Ik zou nu nooit op wedstrijd gaan, want mijn paard komt niet door de BB en ik durf het niet :')

Ook zou ik de amateur dressuursport wat vriendelijker gejureerd zien. Je kan met je huis-tuin-keuken paard niet meer opboksen tegen de dressuur cracks, en dat zie je in de punten van mensen met "simpele" paarden ook wel terug.


Serieus? Ik zou niet weten wat er nog vriendelijker moet? Ik heb zo'n simpel paard en rijd gewoon goede punten, zelfs op kampioenschappen. Ik win het niet van een goed gereden paard wat kwalitatief beter is, maar dat is toch normaal? Tegen 1 die niet goed gereden wordt kan ik wel op. Ik scoor geen punten op gangen, maar gewoon op netjes rijden en paard goed voor elkaar hebben. Een simpel paard die goed gereden wordt, wordt ook gewoon beloond met goede punten.

Voor mij hoeft de dressuur niet makkelijk gemaakt worden. De verliespunten gaan al weg wat ik apart vind. De proeven zouden vanaf bepaalde niveaus juist weer alle oefeningen / xijgangen in 1 proef mogen hebben ipv maar 1 of maar op 1 hand ipv beide.

Er zou strengere controle mogen zijn bij lsorijden, maar daar zijn ze al mee bezig en meer controle op bitten. Ik lees hier toch regelmatig bitten aangeraden worden waarmee niet gestart mag worden. Heel veel regels hebben niet zoveel nut als ze niet gecontroleerd worden.

Ik denk dat er nog wel wat verandert kan worden qua hoogtes met springen. Voor bijvoorbeeld mensen met pony's die bij de paarden moeten starten.

Over de 1 of meer jury's. Ook daar kan je enorm verschil hebben en wie heeft er dan gelijk? Er is al een verschil in de kijkhoek en daardoor kan je heel makkelijk een punt per onderdeel afwijken van elkaar. Je moet over een seizoen kijken, van de 10 proeven bijvoorbeeld krijg je er 6 wat je verdiend, 2 te hoog en w te laag. Het gemiddelde is gewoon wat je waard bent.

Hier hebben we ook gewoon nog kringkampioenschappen.

Ik zou bij bepaalde kampioenschappen graag makkelijker een box willen kunnen huren als je moet wachten. Of daarbij protocollen mogen meenemen als je toch niet in de prijzen zit ipv pas aan het einde van de rubriek.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-02-21 21:42 



 
Profiel   

immanuela29 schreef
trysteffy schreef
Stang en trens is hier in Nederland al niet meer verplicht.
Bitloos is volgens mij nu ook in de Z1 of Z2 als ik het goed heb sinds kort.
Maar dat de kring kampioenschappen weer terug komen.
En idd als het 25+ of als het stormt enzo gewoon afgelast word of dat je gratis kan afmelden.


Stang en trens is helaas internationaal nog steeds verplicht :(
En bitloos is nog steeds maar tot en met M2 volgens de KNHS! :(


Ow ja internationale wel ja maar nationale mocht wel zonder.
Ow dan zijn ze daar nog mee bezig ik dacht dat ergens gelezen te hebben.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-02-21 21:44 



 
Profiel   

-18 categorie bij paarden. Ik vind het voor tieners vaak best heftig om tussen de volwassenen te starten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-02-21 21:46 



 
Profiel   

Behouden van meetmomenten, ook als straks alles weer 'mag'!!

Op kleine verenigingen is het nog leuk om te starten voor het wedstrijd-element, maar op sommige grotere stallen vind ik er geen moer aan. Ik heb al zo vaak meegemaakt dat je geen blik waardig wordt gegund als je paard niet voldoet aan het ideaal (of letterlijk (!!) ondersteboven wordt gereden :? ) en als je dan óók nog de pech hebt dat je met jouw 'andersoortige paardje' direct na zo'n dressuurtopper moet, vallen je punten ook nog eens heel veel lager uit. En ja, dat zou niet moeten, maar het gebeurt wel.

Daar heb je op een meetmoment natuurlijk ook weinig invloed op, maar dan sta je in ieder geval niet voor niets netjes te wachten op de prijsuitreiking waar je als laatste je protocollen zonder winst mag ophalen :'). Ik vind het ideaal: twee proeven rijden, uitstappen, protocollen ophalen en naar huis. Daarnaast zijn meetmomenten vaak een heel stuk goedkoper. Natuurlijk, onze hobby kost veel geld. Maar elke euro die ik kan besparen is er eentje O:)

En verder? Ik snap niet zoveel van de enorme hoeveelheid regeltjes: je 'moet' met bit, je 'moet' in een 20x60 baan vanaf het Z.. Laat mensen (en verenigingen) daar zelf een keuze in maken. Als jij subtop zonder bit wilt rijden, dan moet dat toch kunnen? En als jij een Z proef wilt rijden in een 20x40 baan, waarom niet?

Ohh en nog een laatste.. Waarom mag je niet doorzitten in t B? Natuurlijk is de rubriek 'bedoeld voor jonge paarden'. Maar 95% van de paarden in het B zijn allang niet meer 'jong' :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-02-21 21:53 



 
Profiel   

Actief optredende officials bij de losrijdringen lijkt mij een mooie toevoeging! Komt het paardenwelzijn en het beeld van onze sport ten goede denk ik. En omdat ik houd van positief stimuleren: laat de official die daar staat ook een ‘happy athlete award’ uitreiken aan de combinatie die het meest harmonische beeld laat zien tijdens het losrijden. Utopie, I know, maar dromen mag toch? :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-02-21 22:22 



 
Profiel   

prugelpiet schreef
BB wat lager zou ik ook heel fijn vinden. Ik zou nu nooit op wedstrijd gaan, want mijn paard komt niet door de BB en ik durf het niet :')

Ook zou ik de amateur dressuursport wat vriendelijker gejureerd zien. Je kan met je huis-tuin-keuken paard niet meer opboksen tegen de dressuur cracks, en dat zie je in de punten van mensen met "simpele" paarden ook wel terug.

Of je moet beter les nemen. In het B en L zie je er genoeg 200 punten pakken met een simpel paard. Daarna ook nog wel, zij het minder.

Ook alsjeblieft niet de profs aparte rubrieken geven. Dan keldert het niveau van de rest gegarandeerd. Aparte kampioenschappen vind ik nog niet zo'n gek idee.

De meetmomenten zie ik graag behouden, zonder verplichting van tenue. Dan kun je gewoon op een avond op het gemak een proefje rijden en weer naar huis.

De verliespunten zie ik graag terug komen, maar dan aangescherpt. Als je een M2 rubriek bekijkt krijg je soms pijn aan je ogen. Van mij mag het allemaal retour afzender.

Strengere controle bij losrijden vind ik geen slecht punt. Met name bij het pony springen. Gewoon wegsturen!

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-02-21 22:28 



 
Profiel   

LiselotZorro schreef
prugelpiet schreef
Ook zou ik de amateur dressuursport wat vriendelijker gejureerd zien. Je kan met je huis-tuin-keuken paard niet meer opboksen tegen de dressuur cracks, en dat zie je in de punten van mensen met "simpele" paarden ook wel terug.

Of je moet beter les nemen. In het B en L zie je er genoeg 200 punten pakken met een simpel paard. Daarna ook nog wel, zij het minder.


Met een simpel paard lukt dat inderdaad wel, met een andersoortig ras wordt het al wat lastiger. Het is mij ook echt wel eens gelukt, maar dan wel op een verenging waar niet of nauwelijks dressuurtoppers startten in de B en L. Wil niet zeggen dat het nooit lukt, maar ik heb inmiddels wel gemerkt dat het met een KWPN van over de 1,70 m gewoon echt makkelijker is dan met een Lusitano van 1,58 m..


LiselotZorro schreef
Ook alsjeblieft niet de profs aparte rubrieken geven. Dan keldert het niveau van de rest gegarandeerd. Aparte kampioenschappen vind ik nog niet zo'n gek idee.


Dat zou mij echt onwijs leuk lijken. Maar wanneer is iemand een prof? Ik denk dat het (helaas) heel moeilijk uitvoerbaar is in praktijk..

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-02-21 13:02 



 
Profiel   

f4bjheu schreef
Verder idd een Baby BB bij springen


prugelpiet schreef
BB wat lager zou ik ook heel fijn vinden. Ik zou nu nooit op wedstrijd gaan, want mijn paard komt niet door de BB en ik durf het niet :')


Change3x schreef
Zou leuk zijn als er een 60-70cm klasse komt in de BB, vooral fijn voor jonkies die mega kijkerig zijn!

Dat bestaat al, er worden rubrieken BB laag en BB hoog uitgeschreven. BB hoog is dan 80/90 cm, BB laag meestal rond de 60 cm.

Ik zou het niet erg vinden om meetmomenten te houden, zodat je na een proef niet nog anderhalf uur met je paard loopt te hannesen voordat je naar huis kunt/net te ver weg om paard naar huis te brengen en terug te rijden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-02-21 13:20 



 
Profiel   

Inderdaad graag ook meetmomenten behouden om de praktische redenen die hierboven staan zoals lang wachten maar te kort/ver weg om paard weg te brengen, haasten als je einde startlijst zit.
Natuurlijk is kado(bon), beker, geld, startbon oid winnen leuk maar dan kan je zelf kiezen bv op basis van afstand en het weer of je meetmoment of wedstrijd doet.
Grote wens: startlijst en tijd aanhouden zou heel fijn zijn. Uiteraard snap ik bepaalde omstandigheden daargelaten maar zoals ik s meemaakte omdat de jury nog naar een etentje moest...nou nee.
Klassen in amateur /prof opdelen als wens snap ik maar denk ik te moeilijk te realiseren.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-02-21 14:04 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 15 [ 368 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 15  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen