Wat zou jij willen veranderen aan wedstrijden?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-21 23:00

Moet je een keer LRV opzoeken in België. Dan start je soms tussen 10 andere ringen, vaak alles van L1 tot en met Zz door elkaar, alles ook gemengd inrijden op een gigantisch (gras)veld en alle ringen naast en tegenover elkaar.

Je paard wordt er wel bomproof van en je leert ontzettend snel anticiperen op andere ruiters :))

MightyMike

Berichten: 2827
Geregistreerd: 08-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 08:12

Of western, waar overigens veel met hengsten, en natuurlijk merries, haha, gereden wordt. Als je bijv pleasure of horsemanship start, start je je wedstrijd met alle deelnemers samen in de rijbak. Ik vind de beginnende klasse daar wel eens kraken, omdat sommige beginners dan het stuur echt nog niet lijken te hebben gevonden, maar verder nooit problemen mee gehad. Tijdens de pleasure rijd je met zijn allen op de hoefslag, tijden de horsemanship sta je naast elkaar te paard opgesteld in de bak te kijken naar diegene die op dat moment zijn proef mag afleggen.

welshfan97

Berichten: 1989
Geregistreerd: 27-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 10:20

Varekaj schreef:
Moet je een keer LRV opzoeken in België. Dan start je soms tussen 10 andere ringen, vaak alles van L1 tot en met Zz door elkaar, alles ook gemengd inrijden op een gigantisch (gras)veld en alle ringen naast en tegenover elkaar.

Je paard wordt er wel bomproof van en je leert ontzettend snel anticiperen op andere ruiters :))


Stiekem vind ik dit juist de ultieme sfeer geven, zoveel verschillende paarden en ruiters bijelkaar. Dit is hoe bij ons vaak de regiokampioenschappen outdoor ook uitzien. Ik heb er eigenlijk nooit zo'n problemen mee, vaak is het vooraan op het losrijterrein druk maar is het terrein zo groot dat je achteraan de rust kunt opzoeken.

MyWishMax

Berichten: 25443
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 10:48

Het enige wat ik daar lastig aan vind is dat ik de neiging heb om te veel op te letten dat ik niet in de weg rijd. En dus teveel op de rem ga als er anderen gewoon doorknallen :') Ik houd dus te veel rekening met anderen en dat komt eigen losrijden niet ten goede. of als er 1 lezers is met een enorm volume. Niet eens omdat ik proef niet ken, maar het leidt af. 10 proeven door elkaar is jiet erg als ze normaal volume hebben, dat hoor ik niet eens want schakel ik uit haha

Hier is het tegenwoordig niet meer zo vaak, alleen kampioenschappen, omdat die gras concoursen niet aantrekkelijk zijn.

Ayasha
Blogger

Berichten: 58021
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 13:03

immanuela29 schreef:
Ik zou ook wel eens als merrie ruiter idd wedstrijden zonder hengsten willen. :j

Waarom?

MyWishMax

Berichten: 25443
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Wat zou jij willen veranderen aan wedstrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 13:07

Ik zou trouwens graag willen dat mensen verplicht rijbaanregels moeten kennen voordat ze mogen starten :+ en dat het dus ook normaal is om afstand te houden.

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 16:11

Wel, die rijbaanregels lijken ontzettend vaak de mist in te gaan zodra je dus met 100 man op een veld aan het inrijden bent, omdat er gewoon geen rijbaan IS. Daar dan nog een losgeslagen bokkend projectiel bij en je moet ogen rondom je hoofd hebben. Wat het voor mij zeer vermoeiend maakt eerlijk gezegd.

Nog iets wat me weleens stoort en van mij anders mag: meer ruimte om in te rijden, zeker als je met ruiters uit heel andere proeven moet losrijden. Ik rij L1, moet vaak later in de proef starten en krijg dan te maken met ruiters uit M2 of de Z-klasses. Dan wil je wijken proberen, rijden ze plots pal naar je toe om op de kwartlijn wissels te gaan rijden, of een appuyement. Of ze rijden tot op de kwartlijn om dan een pirouette in te zetten, natuurlijk knal op jouw eigen rijrichting.
Of je rijdt een diagonaal om te gaan strekken, rijden ze de middellijn op en BAM op X trekken ze plots de boel dicht, zodat jij helemaal moet uitwijken of ook de boel dichttrekken. En dan AL-TIJD dat eeuwige excuus "ik rij een proef hoger EN een oefening", waardoor ze dus sommeren "ik rij een oefening dus ik heb voorrang".

Dispar_Vulgo

Berichten: 2997
Geregistreerd: 23-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 16:21

Varekaj schreef:
Wel, die rijbaanregels lijken ontzettend vaak de mist in te gaan zodra je dus met 100 man op een veld aan het inrijden bent, omdat er gewoon geen rijbaan IS. Daar dan nog een losgeslagen bokkend projectiel bij en je moet ogen rondom je hoofd hebben. Wat het voor mij zeer vermoeiend maakt eerlijk gezegd.

Nog iets wat me weleens stoort en van mij anders mag: meer ruimte om in te rijden, zeker als je met ruiters uit heel andere proeven moet losrijden. Ik rij L1, moet vaak later in de proef starten en krijg dan te maken met ruiters uit M2 of de Z-klasses. Dan wil je wijken proberen, rijden ze plots pal naar je toe om op de kwartlijn wissels te gaan rijden, of een appuyement. Of ze rijden tot op de kwartlijn om dan een pirouette in te zetten, natuurlijk knal op jouw eigen rijrichting.
Of je rijdt een diagonaal om te gaan strekken, rijden ze de middellijn op en BAM op X trekken ze plots de boel dicht, zodat jij helemaal moet uitwijken of ook de boel dichttrekken. En dan AL-TIJD dat eeuwige excuus "ik rij een proef hoger EN een oefening", waardoor ze dus sommeren "ik rij een oefening dus ik heb voorrang".


Ik vind het juist fijner om met hogere klassen los te rijden. In de B/L zijn zoveel knollen, die niet onder controle zijn. Levensgevaarlijk :') Al eens gehad dat ik iemand letterlijk dr been zag breken door val van bokkend paard!

MyWishMax

Berichten: 25443
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Wat zou jij willen veranderen aan wedstrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 17:14

Ik heb het al over rijbaanregels in een bak met loarijden. Op een groot veld snap ik dat het lastiger is, maar in een 20x40 bak moet je die toch wel kennen...

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 17:33

Er zit nog een heus verschil tussen ze kennen en ze daadwerkelijk (correct) toepassen. Zoals ik zei, als ik vanaf de A-C lijn start met wijken voor het been naar een hoekletter en plots komt iemand van een andere kant naar diezelfde hoekletter in vlotte galop om dan op de kwartlijn alles dicht te trekken voor een pirouette... dan vloek je wel even :')

Iemand die een oefening rijdt heeft voorrang en galop ook op draf, maar ik kan helaas niet zomaar ruiken of die persoon rechtdoor gaat of dus plots wat anders gaat doen. Normaal kan je elkaar prima vermijden, soms heb je er ook ruiters tussen zitten die er een sport van maken om anderen op dergelijke manier te hinderen en van de wijs te brengen.

f4bjheu
Berichten: 987
Geregistreerd: 09-03-13
Woonplaats: op de aarde

Re: Wat zou jij willen veranderen aan wedstrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 18:31

Van daar ook de opmerking over 20x20 om los te rijden. Zeker met indoor komt je dag vaak tegen

MyWishMax

Berichten: 25443
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Wat zou jij willen veranderen aan wedstrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 18:59

Ik start dan gewoon niet. Nu ken ik de locaties in de omgeving, dus weet wat de losrijdbakken zijn. 20x20 begin ik niet aan, verschrikkelijk. Vroeger zelfs nog wel eens bij wedstrijden gaan kijken voordat ik inschreef om te kijken hoe alles eruit zag, van parkeerplaats tot route en losrijdterrein.

pol013

Berichten: 9018
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-21 10:53

Varekaj schreef:
Er zit nog een heus verschil tussen ze kennen en ze daadwerkelijk (correct) toepassen.


Daar heb ik ook last van.
Paarden thuis. Ga wel regelmatig op locatie maar dan voor bijvoorbeeld een les. Dan zit je met max 2en in de rijbaan. Kan wel een binnenbak huren maar die plannen je dan ook in op een rustiger tijdstip. Of naar een crossles en dan zit je met een enorm terrein. Ik ken de regels wel. Doe mijn best. Maar ben het gewoon echt niet gewend en mijn paard ook niet. Dus het gaat wel eens mis. Tsja, wat doe ik er aan....

Van mij mogen mensen dan weer minder een zuur gezocht trekken als ik weer eens SORRY SORYY roep...... Kwestie van perspectief blijkbaar.

Dovahkiin

Berichten: 566
Geregistreerd: 30-12-17
Woonplaats: Op de Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-21 11:00

Varekaj schreef:
Er zit nog een heus verschil tussen ze kennen en ze daadwerkelijk (correct) toepassen. Zoals ik zei, als ik vanaf de A-C lijn start met wijken voor het been naar een hoekletter en plots komt iemand van een andere kant naar diezelfde hoekletter in vlotte galop om dan op de kwartlijn alles dicht te trekken voor een pirouette... dan vloek je wel even :')

Iemand die een oefening rijdt heeft voorrang en galop ook op draf, maar ik kan helaas niet zomaar ruiken of die persoon rechtdoor gaat of dus plots wat anders gaat doen. Normaal kan je elkaar prima vermijden, soms heb je er ook ruiters tussen zitten die er een sport van maken om anderen op dergelijke manier te hinderen en van de wijs te brengen.


Je kan het niet altijd aan iemand aflezen wat die persoon gaat doen. Maar als jij aan het wijken bent dan heb jij voorrang. Zijgangen hebben voorrang boven voorwaartse gang. Dus al komt die persoon in de galop aan, jij rijdt een zijgang dus heb jij voorrang.
Zo heb ik het in elk geval altijd geleerd

MyWishMax

Berichten: 25443
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Wat zou jij willen veranderen aan wedstrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-21 12:24

Er zit dus ook nog wel verschil in wat men leert. Hier heeft galop geen voorrang op draf, maat beide wel op stap. Zijgangen hebben voorrang en linksom op rechtsom.

Iemsnd die iets fout doet en sorry zegt, geen enkel probleem! Mijn gezicht staat serieus maar dat is mijn concentratie en helaas is dat geen vrolijk gezicht, haha. Maar ik zeg dan gewoon maakt niet uit of kan gebeuren.

Het ging mij meer om mensen die zowat of helemaal tegen je aanrijden, terwijl jij linksom op hoefslag galopeert. Of die uitgebreid gaan stappen of halthouden op hoefslag. Soms moet je 3 keer nieuwe diagonaal oprijden maar dat kan gebeuren, vind ik niet zo erg.

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-21 16:14

Hier is het vaak zo dat diegene die een "hogere" oefening rijdt bijna automatisch de voorrang opeist. of dat altijd terecht is, dat is dus het andere discussiepunt.
Eigenlijk overal waar ik kom kan je er prat op gaan dat diegene die stappen de hoefslag in beslag nemen. Wie draaft of werkt in galop "krijgt" de binnenhoefslag en verder is het gewoon duimen dat je dus niet op elkaar knalt.
Of iemand zit op de hoefslag in galop, jij er netjes achter met voldoende afstand... en dan gaan ze ineens de overgang galop-stap rijden :Y) en zal je zien dat je net op dat ogenblik ook niet opzij kan uitwijken.

Terwijl ik het dus inderdaad ook altijd geleerd heb linkerhand voorrang op rechterhand, stappen doe je op de binnenhoefslag, galop voorrang op draf en zijgang voorrang op voorwaartse gang.

ik ben intussen wel zo stoïcijns geworden dat als ik merk dat er een ruiter tussen zit die zich nergens aan houdt en die komt mijn kant op, dat ik dan gewoon blijf doorrijden. En gaan ze amper voldoende opzij en tikt hun zweep een keer mijn paard, vanuit een bewust standpunt, dan mogen ze zich eraan verwachten dat ik mijn zweep de keer erna plots even wat wijder zal houden.

JMH

Berichten: 180
Geregistreerd: 18-10-10
Woonplaats: Gaasterland

Re: Wat zou jij willen veranderen aan wedstrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-21 16:49

Verplichte minimale grootte van de losrij baan, zeker als er meerdere ringen zijn buiten. Nu lijkt het wel of ze alles volproppen met ringen en en dus nog net 20 bij 20 hebt om los te rijden voor 6 ringen..

Meetmomenten behouden of in ieder geval binnen 15 minuten de coupon beschikbaar hebben zodat je naar huis kunt en je paard niet tijden hoeft te wachten op de trailer.

Een apart stuk om uit te stappen zou ook heel fijn zijn maar als het losrij gedeelte groot genoeg is hoeft dit niet.

mylittlejoy

Berichten: 3293
Geregistreerd: 23-09-05
Woonplaats: Zoetermeer

Re: Wat zou jij willen veranderen aan wedstrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-21 17:05

15 minuten na je start is wel heel kort hoor....als ik kijk naar onze zomerwedstrijden dan heb je effectief dan nog maar een paar minuten om alles in te voeren en te controleren, waarbij de betreffende deelnemer dan al in ring 2 bezig is als je ring 1 aan het invoeren bent. En als je dan een aantal mensen hebt die dat dan willen, red je dat niet. En laten we wel wezen, met 15 minuten nadat je afgegroet hebt, staat je paard ook over het algemeen nog niet opgeladen en wel klaar om te gaan.

Een verplichte grootte van losrijbaan of in ieder geval vermelding van de grootte van de losrijbaan lijkt me wel goed. We moeten ook aangeven of het zand of gras is en in- of outdoor, dus een extra veld voor het formaat lijkt me geen enorme moeite.

JMH

Berichten: 180
Geregistreerd: 18-10-10
Woonplaats: Gaasterland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-21 17:32

mylittlejoy schreef:
15 minuten na je start is wel heel kort hoor....als ik kijk naar onze zomerwedstrijden dan heb je effectief dan nog maar een paar minuten om alles in te voeren en te controleren, waarbij de betreffende deelnemer dan al in ring 2 bezig is als je ring 1 aan het invoeren bent. En als je dan een aantal mensen hebt die dat dan willen, red je dat niet. En laten we wel wezen, met 15 minuten nadat je afgegroet hebt, staat je paard ook over het algemeen nog niet opgeladen en wel klaar om te gaan.

Een verplichte grootte van losrijbaan of in ieder geval vermelding van de grootte van de losrijbaan lijkt me wel goed. We moeten ook aangeven of het zand of gras is en in- of outdoor, dus een extra veld voor het formaat lijkt me geen enorme moeite.


Je hebt gelijk, 15 minuten is inderdaad erg kort. Maximaal 30 minuten na de proef zou wel zo fijn zijn en dat i tijdens de meetmomenten hier in de omgeving ook wel gebleken dat dat haalbaar was voor het secretariaat. :)

mylittlejoy

Berichten: 3293
Geregistreerd: 23-09-05
Woonplaats: Zoetermeer

Re: Wat zou jij willen veranderen aan wedstrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-21 17:39

30 minuten is idd prima te doen, waarbij het helpt als de ruiter bij het aanmelden dat alvast aangeeft, zodat je na de proef al bij de jury klaar kan staan. Ik heb er overigens in de praktijk nog geen problemen mee gehad; wij zijn over het algemeen vrij vlot en die paar mensen die meteen weg willen geven het netjes op tijd aan zodat je er rekening mee kan houden. Daar moet ik wel bij zeggen dat wij maar twee ringen (een keer per jaar vier) hebben.

Dispar_Vulgo

Berichten: 2997
Geregistreerd: 23-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-21 18:52

MyWishMax schreef:
Ik start dan gewoon niet. Nu ken ik de locaties in de omgeving, dus weet wat de losrijdbakken zijn. 20x20 begin ik niet aan, verschrikkelijk. Vroeger zelfs nog wel eens bij wedstrijden gaan kijken voordat ik inschreef om te kijken hoe alles eruit zag, van parkeerplaats tot route en losrijdterrein.


Dat doe ik ook op een nieuwe locatie. Geen zin in onnodige verrassingen op een wedstrijddag! :')

koend
Berichten: 1264
Geregistreerd: 10-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-21 19:02

Nicjuh_ schreef:
Amateur en prof rubrieken in het springen.
Startlijst ook werkelijk aanhouden, niet dat er ineens 5 tussen komen of 5 wegvallen.
Lager inschrijfgeld.


Akkoord hiermee.
Als we het goedkoper willen, zullen we moeten aanvaarden dat het goedkoper wordt vor de organisatoren.

Ik stel voor om alle geldprijzen af te schaffen bij de amateurs en er een regel komt dat er geen geldstroom mag zijn van de amateurrubrieken naar de profrubrieken.
Nu is dat in bijna alle sporten bet geval: de kleintjes betalen de groten. Zelfs in de dorpsclub voetbal wordt het inschrijfgeld van de kleintjes afgeroomd om de eerste ploeg te betalen! Een schande!

koend
Berichten: 1264
Geregistreerd: 10-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-21 19:04

JMH schreef:
Verplichte minimale grootte van de losrij baan, zeker als er meerdere ringen zijn buiten. Nu lijkt het wel of ze alles volproppen met ringen en en dus nog net 20 bij 20 hebt om los te rijden voor 6 ringen..

Meetmomenten behouden of in ieder geval binnen 15 minuten de coupon beschikbaar hebben zodat je naar huis kunt en je paard niet tijden hoeft te wachten op de trailer.

Een apart stuk om uit te stappen zou ook heel fijn zijn maar als het losrij gedeelte groot genoeg is hoeft dit niet.


Besef wel dat een organisator winst moet kunnen maken of hij organiseert niet meer. Dat kan ook de bedoeling niet zijn.

Ayasha
Blogger

Berichten: 58021
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-21 19:14

koend schreef:
JMH schreef:
Verplichte minimale grootte van de losrij baan, zeker als er meerdere ringen zijn buiten. Nu lijkt het wel of ze alles volproppen met ringen en en dus nog net 20 bij 20 hebt om los te rijden voor 6 ringen..

Meetmomenten behouden of in ieder geval binnen 15 minuten de coupon beschikbaar hebben zodat je naar huis kunt en je paard niet tijden hoeft te wachten op de trailer.

Een apart stuk om uit te stappen zou ook heel fijn zijn maar als het losrij gedeelte groot genoeg is hoeft dit niet.


Besef wel dat een organisator winst moet kunnen maken of hij organiseert niet meer. Dat kan ook de bedoeling niet zijn.

En daar zit precies de reden waarom ik denk dat de paardensport ooit toch af geschaft zal worden of iig de wedstrijden. Dat winst voor gaat op welzijn is niet te verdedigen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-21 19:16

ik sta paf van alle eisen/wensen
wie wil/kan er dan nog een wedstrijd organiseren!!

online houden!! :9k :9k
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 11-02-21 19:20, in het totaal 2 keer bewerkt