Wat zou jij willen veranderen aan wedstrijden?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
_Bianca

Berichten: 709
Geregistreerd: 03-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-21 19:19

koend schreef:
Besef wel dat een organisator winst moet kunnen maken of hij organiseert niet meer. Dat kan ook de bedoeling niet zijn.


Zit de winst ook niet in de bar-omzet? Je hoeft er als vereniging niet bij in te schieten, maar hier in de regio organiseren de meeste verenigingen vooral wedstrijden voor eigen leden (en daar maak je op andere manieren ook al 'winst' op) en zitten de terrassen/kantine's best goed vol op zo'n dag.

Kelan

Berichten: 1626
Geregistreerd: 23-03-01
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-21 19:58

Die "winst" is voor de meeste verenigingen natuurlijk ook niet echt winst. Maar dekking voor de indirecte kosten, zoals accomodatie / bodem etc.
De directe kosten (jury's, prijzengeld, printers, KNHS afdracht) zijn nl. niet de enige kosten.
Die bodems moeten ook aangelegd en onderhouden. Net zo als de rijhallen.

EllyC

Berichten: 8138
Geregistreerd: 18-12-07

Re: Wat zou jij willen veranderen aan wedstrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-21 20:29

- Meetmomenten afschaffen zodra de wereld weer wat normaler is. Hou meetmomenten bv iets zoals bij de F proefjes. En hou wedstrijdrijden ook gewoon wedstrijdrijden.
- Afschaffen van verdeling L1 en L2, idem voor M en Z. Dit maakt het aantal deelnemers per klasse groter en men zal verder door moeten trainen of in de lagere klasse moeten blijven voordat men overstapt.
- Afspraken tussen verenigingen onderling over wie wanneer wedstrijd mag houden voor welke klasse. Dit is handiger voor het regelen van de juryleden (je hebt niet meer een Z jury nodig voor die enkel Z deelnemer) en ipv alleen op wedstrijd gaan voor een winstpunt krijg je ook weer meer het wedstrijdgevoel omdat je met meer in een klasse rijdt.
- Bij springen B voor bv D ponies op 60 zetten, L op 75, M 95, Z 110. Huidige BB van 70 is voor veel ruiters echt nog te hoog om aan springen te gaan beginnen.
- Uitleg van juryleden na de proef weer terugbrengen. Juryleden hier wel in scholen.
- Een jury mag bv maar maximaal 2 x jureren voor een bepaalde vereniging. Hiermee voorkom je dat er altijd dezelfde juryleden te vinden zijn bij die bepaalde vereniging.
- Juryleden die onder een bepaald gemiddelde zitten of daarboven (zuurpruimen versus sinterklaas) aanspreken. Ook kijken of er andere cijfers gegeven worden dan die 5 6 7.
- Cijfer verzorging afschaffen of uit dat juryhok en ook echt controleren of alles er top uitziet. Nu is een ander cijfer dan die 8 een hele grote uitzondering en dan kun je beter het winstpuntniveau op 178 zetten.
- Selectiewedstrijden op zondag afschaffen of in ieder geval als je 2 van de 4 mee moet dan dan minimaal 2 op andere dag dan zondag.
- Op gewone wedstrijden bekers afschaffen bij de paarden en evt. gebruiksartikelen wat meer te regulieren.

EllyC

Berichten: 8138
Geregistreerd: 18-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-21 20:31

JMH schreef:
Verplichte minimale grootte van de losrij baan, zeker als er meerdere ringen zijn buiten. Nu lijkt het wel of ze alles volproppen met ringen en en dus nog net 20 bij 20 hebt om los te rijden voor 6 ringen..

Een apart stuk om uit te stappen zou ook heel fijn zijn maar als het losrij gedeelte groot genoeg is hoeft dit niet.


Er is in het reglement een verplichte minimale afmeting voorgeschreven.

Dispar_Vulgo

Berichten: 2997
Geregistreerd: 23-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-21 21:19

EllyC schreef:
- Meetmomenten afschaffen zodra de wereld weer wat normaler is. Hou meetmomenten bv iets zoals bij de F proefjes. En hou wedstrijdrijden ook gewoon wedstrijdrijden.



Ik dacht juist gelezen te hebben dat KNHS de meetmomenten wil behouden na Corona? Misschien als proef, ik kan het stuk niet meer terug vinden.

Vaat vind ik wel echt jammer. In mijn regio zijn alle rubrieken klein, dus prijsuitreiking is vaak al snel of ik rij even met auto heen en weer om punten later op de dag op te halen.
En de inschrijfgelden waren hier met meetmomenten ook niet lager dan een echte wedstrijd (12,50-13 euro per proef standaard). Ik verwacht dat veel fijne locaties alleen nog meetmomenten organiseren, want goedkoper, makkelijker organiseren en ze hebben toch wel voldoende deelnemers. :x

Ayasha
Blogger

Berichten: 57979
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-21 21:20

EllyC schreef:
- Meetmomenten afschaffen zodra de wereld weer wat normaler is. Hou meetmomenten bv iets zoals bij de F proefjes. En hou wedstrijdrijden ook gewoon wedstrijdrijden.
- Afschaffen van verdeling L1 en L2, idem voor M en Z. Dit maakt het aantal deelnemers per klasse groter en men zal verder door moeten trainen of in de lagere klasse moeten blijven voordat men overstapt.
- Afspraken tussen verenigingen onderling over wie wanneer wedstrijd mag houden voor welke klasse. Dit is handiger voor het regelen van de juryleden (je hebt niet meer een Z jury nodig voor die enkel Z deelnemer) en ipv alleen op wedstrijd gaan voor een winstpunt krijg je ook weer meer het wedstrijdgevoel omdat je met meer in een klasse rijdt.
- Bij springen B voor bv D ponies op 60 zetten, L op 75, M 95, Z 110. Huidige BB van 70 is voor veel ruiters echt nog te hoog om aan springen te gaan beginnen.
- Uitleg van juryleden na de proef weer terugbrengen. Juryleden hier wel in scholen.
- Een jury mag bv maar maximaal 2 x jureren voor een bepaalde vereniging. Hiermee voorkom je dat er altijd dezelfde juryleden te vinden zijn bij die bepaalde vereniging.
- Juryleden die onder een bepaald gemiddelde zitten of daarboven (zuurpruimen versus sinterklaas) aanspreken. Ook kijken of er andere cijfers gegeven worden dan die 5 6 7.
- Cijfer verzorging afschaffen of uit dat juryhok en ook echt controleren of alles er top uitziet. Nu is een ander cijfer dan die 8 een hele grote uitzondering en dan kun je beter het winstpuntniveau op 178 zetten.
- Selectiewedstrijden op zondag afschaffen of in ieder geval als je 2 van de 4 mee moet dan dan minimaal 2 op andere dag dan zondag.
- Op gewone wedstrijden bekers afschaffen bij de paarden en evt. gebruiksartikelen wat meer te regulieren.


Dit doen ze in België bij de PSV en ik kan je vertellen dat dat dus niet werkt. :) De proeven zijn bij ons minder vol. Je krijgt snel je maximum aantal winstpunten waardoor je over moet of moet stoppen met rijden en daar zijn hier best veel klachten rond. :) Omdat die dieren als ze enigszins op niveau lopen razendsnel door de niveau's heen zijn en je dan dus komt vast te zitten in een niveau waar ie nog niet klaar voor is aangezien de overstap zo groot is. Ik zou in België juist pleiten voor meer niveau's.

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-21 23:50

Binnen LRV heb je de splitsing L1-L2 en ik vind die lang niet slecht. Eigenlijk is het B1-B2-L1-L2-M1-M2-Z1-Z2-ZZ. Wie daarna verder wil kan inschalen bij PSV op ik geloof niv. 4.

Die verschillen hebben echt wel hun waarde, de overgangen zijn stapsgewijs. Bij PSV heb je daarentegen immense sprongen. Wat ik daar in niv. 1 moet tonen komt pas voor in L2/M1. En niv.2 gaat naar M2/Z1.
Waar je bij de ene, zoals in NL, stapsgewijs kan evolueren moet je bij de andere soms per niveau een hele hoop voor elkaar krijgen wil je überhaupt mee blijven draaien.

Bij LRV betalen we €2/proef. Je kan maar 1 proef/dag rijden. Er zijn geen geldprijzen, soms naturaprijzen. eerlijk, ik betaal soms liever €10/proef voor een waardebon als prijs of een nette naturaprijs dan naar huis gaan in de L1 als 1e met een goedkope zak voer. Of een pak vlaslemen. Of een hoevekrabber...
Het is een stuk goedkoper ja. Maar daar is je accommodatie vaak naar, juryleden krijgen geen vergoeding maar is wederkerigheid principe. Ik jureer voor jou, jij voor mij. En jawel, daar zitten zeker capabele mensen bij, maar ook absolute nitwits. En helaas moet je het daarmee doen, want er zijn er genoeg die hun huis niet uitkomen daarvoor.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57979
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-21 03:01

Vergeet de bodems niet... :)
Ik zou het lrv systeem fijner vinden zeker als instap met jonge paarden want in de niveau 0 moeten ze al best voor elkaar zijn. De oefeningen op zich zijn niet moeilijk maar in praktijk verwachten ze op niveau nul eigenlijk een paard dat al volledig bij elkaar gereden is. Muisstil in de aanleuning en die al een basis verzameling kan tonen wil je een zes rijden.

Maar ik start niet op die bodems als ze me geld toe geven. :o

Nimber

Berichten: 26554
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-21 08:11

Dat een zweep tm GP is toegestaan zoals in de meeste andere landen. Dan mag je alleen niet met zweep op FEI wedstrijden.
Denk dat het veel zal schelen met t geskup vanaf de M

Standaard bitten en sporen controle na de proef.

Vorig jaar ben ik 10 dagen wezen groomen in Florida en wat een verademing zijn de concoursen daar. Zoveel beter geregeld dan hier.

DuoPenotti

Berichten: 29746
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Wat zou jij willen veranderen aan wedstrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-21 09:11

Of dat geskup vanaf de M veel harder bestraffen, misschien dat mensen dan de basis aan gaan leren en hun paard in de B al aan het been eren maken?

Veel regels zijn tegenwoordig om te verbloemen dat de ruiter ruk rijd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-21 09:21

Kelan schreef:
Die "winst" is voor de meeste verenigingen natuurlijk ook niet echt winst. Maar dekking voor de indirecte kosten, zoals accomodatie / bodem etc.
De directe kosten (jury's, prijzengeld, printers, KNHS afdracht) zijn nl. niet de enige kosten.
Die bodems moeten ook aangelegd en onderhouden. Net zo als de rijhallen.



toch niet allen voor wedstrijden!! een goede bodem hebben zijn/haar vaste klanten/paarden ook baad bij

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-21 09:24

DuoPenotti schreef:
Of dat geskup vanaf de M veel harder bestraffen, misschien dat mensen dan de basis aan gaan leren en hun paard in de B al aan het been eren maken?

Veel regels zijn tegenwoordig om te verbloemen dat de ruiter ruk rijd.


het zijn inderdaad symptoombestrijders,
alleen zij leggen het anders uit een wensen/eisen allerlei aanpassingen behalve aan hun wijze van rijden

begrijp hun angst ook wel, de meeste ruiters rijden nooit op een grasbaan of tussen bordjes zonder "helpende, vertrouwde" wanden,
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 12-02-21 09:48, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-21 09:38

MCE schreef:
ik sta paf van alle eisen/wensen
wie wil/kan er dan nog een wedstrijd organiseren!!

online houden!! :9k :9k


dan kan ieder zijn/haar eigen starttijden bepalen, kan instructie je helpen met losrijden, longeren vooraf geen probleem, blijft ieder prettig/veilig op eigen -bekent - terrein,

koend
Berichten: 1258
Geregistreerd: 10-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-21 10:12

Ayasha schreef:
koend schreef:


Besef wel dat een organisator winst moet kunnen maken of hij organiseert niet meer. Dat kan ook de bedoeling niet zijn.

En daar zit precies de reden waarom ik denk dat de paardensport ooit toch af geschaft zal worden of iig de wedstrijden. Dat winst voor gaat op welzijn is niet te verdedigen.


Niet akkoord! Het is met het welzijn op onze paardensportwedstrijden helemaal niet zo slecht gesteld. Ik zie in de paardensport minder excessen dan in sommige mensensporten. Kijk naar de valpartijen in het wielrennen, naar de gevechtssporten, naar hoe vroeg turners versleten zijn, naar de horrortackles in het voetbal ...
Gemiddeld genomen worden onze wedstrijdpaarden echt wel gerespecteerd tot zelf vertroeteld. Ze hebben het minder hard dan in de echte natuur met hongerwinters en predatoren.
Het zijn de excessen die moeten aangepakt worden en dat probeert men wel. Details kunnen ook nog verder evolueren.

Maar afschaffen? Nee, dat zou het kind met het badwater weggooien zijn. Als je de wedstrijdpaardensport afschaft zijn er binnen de 20 jaar 60 % minder paarden in onze landen en ontneem je massa’s mensen hun passie. Vergeet niet dat de grote sport onrechtstreeks inspirerend werkt voor massa’s recreatieruiters.
En het economisch belang? Ja, ook dat telt mee! Geld verdienen is geen vies woord, of hoe kom jij aan je brood?

koend
Berichten: 1258
Geregistreerd: 10-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-21 10:38

Varekaj schreef:
Binnen LRV heb je de splitsing L1-L2 en ik vind die lang niet slecht. Eigenlijk is het B1-B2-L1-L2-M1-M2-Z1-Z2-ZZ. Wie daarna verder wil kan inschalen bij PSV op ik geloof niv. 4.

Die verschillen hebben echt wel hun waarde, de overgangen zijn stapsgewijs. Bij PSV heb je daarentegen immense sprongen. Wat ik daar in niv. 1 moet tonen komt pas voor in L2/M1. En niv.2 gaat naar M2/Z1.
Waar je bij de ene, zoals in NL, stapsgewijs kan evolueren moet je bij de andere soms per niveau een hele hoop voor elkaar krijgen wil je überhaupt mee blijven draaien.

Bij LRV betalen we €2/proef. Je kan maar 1 proef/dag rijden. Er zijn geen geldprijzen, soms naturaprijzen. eerlijk, ik betaal soms liever €10/proef voor een waardebon als prijs of een nette naturaprijs dan naar huis gaan in de L1 als 1e met een goedkope zak voer. Of een pak vlaslemen. Of een hoevekrabber...
Het is een stuk goedkoper ja. Maar daar is je accommodatie vaak naar, juryleden krijgen geen vergoeding maar is wederkerigheid principe. Ik jureer voor jou, jij voor mij. En jawel, daar zitten zeker capabele mensen bij, maar ook absolute nitwits. En helaas moet je het daarmee doen, want er zijn er genoeg die hun huis niet uitkomen daarvoor.


Ik ben 30 jaar lid van lrv, het moet zijn dat het systeem mij past.
De klassenverdeling met de vele klassen vind ik prima, je hebt altijd het gevoel dat je toch een kansje maakt.
Alleen vanaf z zijn de ringen soms te weinig gevuld. Het zou tof zijn als je in die klassen ook in andere provincies mag rijden.
Ikzelf hou mij er ook aan van met een jong paard maximum 1 klasse per jaar te verhogen. Zo krijgt ook mijn paard tijd genoeg om te ontwikkelen.
Verder ben ik tegen geldprijzen, zelfs tegen naturaprijzen. ( al zie ik wel de humor van 25 kg wortelen in.) Laat ons toch gewoon rijden om te kijken hoe we het er vanaf brengen, waar we aan moeten werken, voor de lol en de eer! Ik wens mijn concurrenten gemeend een goede rit voor ze starten. Je komt steeds dezelfde mensen tegen, het worden vrienden. Na de wedstrijd drinken we samen een pint en praten over onze paardenprobleempjes.
Geldprijzen, bah, het zijn weer de zwakken die de sterken moeten betalen.

Toch nog iets veranderen? Laat ons op outdoors, waar het mogelijk is, 2 wedstrijden rijden per paard. Zo is het ook voor kleine eigenaars de moeite om te komen.

koend
Berichten: 1258
Geregistreerd: 10-11-03

Re: Wat zou jij willen veranderen aan wedstrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-21 10:40

Mag ik iets vragen?
In Nederland zijn er blijkbaar meetmomenten en wedstrijden. Wat is het verschil ertussen?

MyWishMax

Berichten: 25361
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-21 10:41

Meetmomenten is zonder klassement en dus zonder prijzen. In het leven geroepen omdat wedstrijden niet mochten vanwege corona. Dus proeven starten, protocol ophalen en weer weg

Ik vind het geen meerwaarde eigenlijk. In normale tijden wordt het er helemaal zon ongezellige bedoeling van. En die protocollen snel ophalen kan je bij de meeste verenigingen normaal ook wel als je het vraagt van te voren en helemaal als je afstand doet van prijzen.

eventueel

Berichten: 308
Geregistreerd: 24-03-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-21 10:52

EllyC schreef:
springen B voor bv D ponies op 60 zetten, L op 75, M 95, Z 110. Huidige BB van 70 is voor veel ruiters echt nog te hoog om aan springen te gaan beginnen.


Dat vind ik echt een devaluatie van de sport. Dat is zeggen: veel mensen halen geen voldoende voor wiskunde, dus vanaf nu ben je met een 4 geslaagd. Nee, voor springen heb je ook een dosis lef nodig, en er zijn oefenwedstrijden genoeg waar je zelf de hoogte kunt bepalen. Lekker dooroefenen en dan starten op de juiste hoogtes!

Wat je zegt over uitleg van de jury: dat hebben we 1 keer meegemaakt op springwedstrijd. Mijn dochter reed toen nog een e-pony en we waren op een supergezellige, beetje houtje touwtje manege, en na ieder parcours had de jury heel kort een soort tips en tops, dat vond ik zó sympathiek! Dat mogen ze inderdaad, bij de ponyrijders, vaker doen. Echt leuk!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-21 10:52

MyWishMax schreef:
Meetmomenten is zonder klassement en dus zonder prijzen. In het leven geroepen omdat wedstrijden niet mochten vanwege corona. Dus proeven starten, protocol ophalen en weer weg

Ik vind het geen meerwaarde eigenlijk. In normale tijden wordt het er helemaal zon ongezellige bedoeling van. En die protocollen snel ophalen kan je bij de meeste verenigingen normaal ook wel als je het vraagt van te voren en helemaal als je afstand doet van prijzen.



is dat gelijk aan b.v. HC starten!! mocht/mag op elke wedstrijd ook om ervaring op te doen
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 12-02-21 10:59, in het totaal 1 keer bewerkt

eventueel

Berichten: 308
Geregistreerd: 24-03-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-21 10:53

MCE schreef:
MyWishMax schreef:
Meetmomenten is zonder klassement en dus zonder prijzen. In het leven geroepen omdat wedstrijden niet mochten vanwege corona. Dus proeven starten, protocol ophalen en weer weg

Ik vind het geen meerwaarde eigenlijk. In normale tijden wordt het er helemaal zon ongezellige bedoeling van. En die protocollen snel ophalen kan je bij de meeste verenigingen normaal ook wel als je het vraagt van te voren en helemaal als je afstand doet van prijzen.



dat is toch gewoon HC mocht/mag op elke wedstrijd ook om ervaring op te doen


Nee, want je krijgt wel je punten.

Anoniem

Re: Wat zou jij willen veranderen aan wedstrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-21 11:01

en de winstpunten tellen die wel!!!

bij HC starten krijg je ook punten alleen tellen de winstpunten niet

MyWishMax

Berichten: 25361
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-21 11:03

MCE schreef:
en de winstpunten tellen die wel!!!

bij HC starten krijg je ook punten alleen tellen de winstpunten niet


Ja, daarom zeg ik, je krijgt alleen geen prijs of klassement. Verder is alles hetzelfde. Wel winstpunten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-21 11:08

MyWishMax schreef:
MCE schreef:
en de winstpunten tellen die wel!!!

bij HC starten krijg je ook punten alleen tellen de winstpunten niet


Ja, daarom zeg ik, je krijgt alleen geen prijs of klassement. Verder is alles hetzelfde. Wel winstpunten



bizar, fff een vluggertje voor een "mogelijke" winstpunt, dan snap ik wie daar het meeste bij gebaad is
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 12-02-21 11:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Babootje

Berichten: 26342
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Wat zou jij willen veranderen aan wedstrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-21 11:22

Meer controle op het voorterrein en kreupele / onregelmatige paarden nu eens echt uit de wedstrijd halen in plaats van laag punten.

DuoPenotti

Berichten: 29746
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Wat zou jij willen veranderen aan wedstrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-21 11:24

Maar dat is een taak voor de dierenarts, niet voor een jury.
Een paard dat heel gespannen loopt door zijn omgeving kan ook flink taktverlies hebben, maar is dan niet kreupel.
Dan is laag punten wel de manier.