Wat zou jij willen veranderen aan wedstrijden?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-21 11:25

Babootje schreef:
Meer controle op het voorterrein en kreupele / onregelmatige paarden nu eens echt uit de wedstrijd halen in plaats van laag punten.



wisfull thinking,

bewijs van de dierenarts is duurder dan laag punten

Jiildou23

Berichten: 147
Geregistreerd: 05-09-16
Woonplaats: Veenhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-21 11:28

Als wedstrijdsecretariaat lees ik wel een beetje verbaast sommige reacties. Niet alle ideeën zijn makkelijk te implementeren in de praktijk. Nu organiseren wij als vereniging geen wedstrijden om veel geld te verdienen, maar als wij meer hebben uitgegeven dan dat er is binnen gehaald hebben wij geen goede wedstrijd gedraaid.

Ik ben wel heel nieuwsgierig hoe het werkt met de verplichte toezichthouder op het voorterrein vanaf 1 april. Ik las dat er mensen hier in dit forum zeiden dat ze wel graag meer toezicht willen, maar ben benieuwd of dit in de praktijk ook gaat werken en of er niet veel conflicten uit voort gaan komen. Als je harnachement niet in orde is dan heb je de regels van de KNHS. Als je daar niet aan voldoet kun je weer naar huis. Maar zoals inderdaad met kreupele / onregelmatige paarden of gehannes en getrek. Dat is een heel grijs gebied.

Babootje

Berichten: 26334
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-21 11:33

MCE schreef:
Babootje schreef:
Meer controle op het voorterrein en kreupele / onregelmatige paarden nu eens echt uit de wedstrijd halen in plaats van laag punten.



wisfull thinking,

bewijs van de dierenarts is duurder dan laag punten


Dat hoeft niet. Als een paard onregelmatig / kreupel loopt hoort het niet aan de start te verschijnen. Wat daarvan de reden ook is. Slecht zadel, vast gereden wat dan ook. als je dat niet doet, blijven mensen maar komen met hun kreupele paarden.
Ik heb 1 x meegemaakt dat een jury dat deed. Leidde wel tot discussie met de eigenaren, maar een jury mag dat doen. Zou dat in mijn ogen gewoon mogen doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-21 11:41

Babootje,
zou ook zo moeten zijn, maar " hij loopt altijd zo" "u bent de eerste jury die ....", is een normale kreet dan moet je als jury sterk staan en is het makkelijker om laag te punten, ieder heeft zo zijn eigen reden

risico:
in beide gevallen -als je er wat van zegt /te laag punt - ben je te streng en word je niet meer gevraagd als jury cq steward,

dat de de opgetrommelde dierenarts uw mening niet deelt en de jury/steward voor de kosten opdraait

Sjaco
Berichten: 375
Geregistreerd: 31-10-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-21 11:48

Jiildou23 schreef:
Als wedstrijdsecretariaat lees ik wel een beetje verbaast sommige reacties. Niet alle ideeën zijn makkelijk te implementeren in de praktijk. Nu organiseren wij als vereniging geen wedstrijden om veel geld te verdienen, maar als wij meer hebben uitgegeven dan dat er is binnen gehaald hebben wij geen goede wedstrijd gedraaid.


Dit dus. Uiteraard wil je iets aan je wedstrijden overhouden. Als je als vereniging een x-aantal vrijwilligers soms dagenlang inzet zal er ergens ook resultaat zichtbaar moeten zijn. Al is het maar door de contributie laag te kunnen houden of als club meer kunnen investeren in goede instructie.

996981
Berichten: 9764
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-21 11:55

koend schreef:
Niet akkoord! Het is met het welzijn op onze paardensportwedstrijden helemaal niet zo slecht gesteld. Ik zie in de paardensport minder excessen dan in sommige mensensporten. Kijk naar de valpartijen in het wielrennen, naar de gevechtssporten, naar hoe vroeg turners versleten zijn, naar de horrortackles in het voetbal ...
Gemiddeld genomen worden onze wedstrijdpaarden echt wel gerespecteerd tot zelf vertroeteld. Ze hebben het minder hard dan in de echte natuur met hongerwinters en predatoren.
Het zijn de excessen die moeten aangepakt worden en dat probeert men wel. Details kunnen ook nog verder evolueren.

Maar afschaffen? Nee, dat zou het kind met het badwater weggooien zijn. Als je de wedstrijdpaardensport afschaft zijn er binnen de 20 jaar 60 % minder paarden in onze landen en ontneem je massa’s mensen hun passie. Vergeet niet dat de grote sport onrechtstreeks inspirerend werkt voor massa’s recreatieruiters.
En het economisch belang? Ja, ook dat telt mee! Geld verdienen is geen vies woord, of hoe kom jij aan je brood?

Eens :)

Er lijkt een groep mensen te zijn die denkt dat economisch belang en dierenleed inherent zijn aan elkaar. Dit is in mijn ogen echt niet zo. Aan een ongezond, ongelukkig paard kun je geen geld verdienen.

Ik ben best tevreden met wedstrijden hoe ze nu zijn :) Er is voor ieder wat wils qua accommodaties en er zijn veel leuke competities.

Waar ze voor mij eens naar zouden mogen kijken is het onderscheidt tussen profs en amateurs. Hoewel het me ook nog knap lastig lijkt deze twee groepen van elkaar te kunnen onderscheiden (op basis waarvan ga je dat doen). En ik denk dat er best een grote groep amateurs/hobbyruiters is dat zich juist optrekt aan de (semi)profs. Ik weet dus niet of dit persee een goede ontwikkeling zou zijn, maar ik denk wel dat het goed is aandacht te besteden aan het onderwerp. Ook omdat de KNHS dan meer inzicht gaat krijgen wat ze in verhouding aan beide groepen bieden. In mijn ogen zouden ze voor de breedtesport meer mogen bieden :j Dat is de grootste groep, maar zij betalen nu de faciliteiten die met name door de profs worden gebruikt. Ik weet niet hoe fair ik dat vind...

MyWishMax

Berichten: 25347
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-21 11:56

Sjaco schreef:
Jiildou23 schreef:
Als wedstrijdsecretariaat lees ik wel een beetje verbaast sommige reacties. Niet alle ideeën zijn makkelijk te implementeren in de praktijk. Nu organiseren wij als vereniging geen wedstrijden om veel geld te verdienen, maar als wij meer hebben uitgegeven dan dat er is binnen gehaald hebben wij geen goede wedstrijd gedraaid.


Dit dus. Uiteraard wil je iets aan je wedstrijden overhouden. Als je als vereniging een x-aantal vrijwilligers soms dagenlang inzet zal er ergens ook resultaat zichtbaar moeten zijn. Al is het maar door de contributie laag te kunnen houden of als club meer kunnen investeren in goede instructie.


Of iets simpelers als een tegenslag kunnen opvangen. Of een bedankje kunnen geven aan die vrijwilligers. Investeren in dingen voor de wedstrijden/ het secretariaat.

Niet elke vereniging heeft te maken met clublessen, maar bovenstaande dingen allemaal wel. Dat is toch prettig als dat kan en je geen verliest draait op wedstrijden.

Sjaco
Berichten: 375
Geregistreerd: 31-10-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-21 12:03

MCE schreef:
bizar, fff een vluggertje voor een "mogelijke" winstpunt, dan snap ik wie daar het meeste bij gebaad is


Ik ben benieuwd op wie of wat je doelt?

Ik denk dat er meerdere partijen zijn die hier de voordelen van zien:
Combinaties die alleen voor de winstpunten rijden omdat daar hun ambitie ligt
Combinaties die alleen voor de winstpunten rijden omdat ze in de praktijk nooit in de prijzen rijden, maar wel een bepaald inschrijfgeld moeten betalen omdat het prijzengeld uitgekeerd moet worden.
Combinaties die om wat voor een reden dan ook niet lang op een wedstrijd kunnen of willen blijven (paard kan slecht op de trailer, beperkingen door werk, beperkingen van chauffeur/groom/voorlezer etc. etc.)

Wedstrijdorganisaties waarvoor de kosten hierdoor lager zijn. Ik zou het dan zeer logisch vinden dat het inschrijfgeld lager is dan wanneer er (geld)prijzen worden uitgekeerd. Dat het inschrijfgeld afgelopen zomer soms/vaak niet werd aangepast: ik hoop dat dat was te wijten aan een "inhaalslag" i.v.m. meer gemiste evenementen. En het was op dat moment ook een kwestie can vraag en aanbod.

Helaas zie ik ook wedstrijdorganisaties die (al wel langer) behoorlijk aan het binnen harken zijn, wat niet meer in verhouding is. Daar zijn wij als deelnemers toch ook zelf bij? Links laten liggen zulke organisaties (Wordt alleen lastig als er b.v. selecties aldaar worden verreden en je die graag wilt starten).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-21 12:08

Sjaco schreef:
MCE schreef:
bizar, fff een vluggertje voor een "mogelijke" winstpunt, dan snap ik wie daar het meeste bij gebaad is


Ik ben benieuwd op wie of wat je doelt?

Ik denk dat er meerdere partijen zijn die hier de voordelen van zien:
Combinaties die alleen voor de winstpunten rijden omdat daar hun ambitie ligt
Combinaties die alleen voor de winstpunten rijden omdat ze in de praktijk nooit in de prijzen rijden, maar wel een bepaald inschrijfgeld moeten betalen omdat het prijzengeld uitgekeerd moet worden.
Combinaties die om wat voor een reden dan ook niet lang op een wedstrijd kunnen of willen blijven (paard kan slecht op de trailer, beperkingen door werk, beperkingen van chauffeur/groom/voorlezer etc. etc.)

Wedstrijdorganisaties waarvoor de kosten hierdoor lager zijn. Ik zou het dan zeer logisch vinden dat het inschrijfgeld lager is dan wanneer er (geld)prijzen worden uitgekeerd. Dat het inschrijfgeld afgelopen zomer soms/vaak niet werd aangepast: ik hoop dat dat was te wijten aan een "inhaalslag" i.v.m. meer gemiste evenementen. En het was op dat moment ook een kwestie can vraag en aanbod.

Helaas zie ik ook wedstrijdorganisaties die (al wel langer) behoorlijk aan het binnen harken zijn, wat niet meer in verhouding is. Daar zijn wij als deelnemers toch ook zelf bij? Links laten liggen zulke organisaties (Wordt alleen lastig als er b.v. selecties aldaar worden verreden en je die graag wilt starten).


belangrijke vergeet je: de handel
even een winstpuntje halen en er hangt een ander prijskaartje aan ( is het prijzengeld dik verdient)
eigen ervaring bij zoektocht naar een paard

heb -vrijwel - alle treden op de paardensportladder gezet en weet hoe de hazen liepen en nog lopen
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 12-02-21 12:45, in het totaal 1 keer bewerkt

996981
Berichten: 9764
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-21 12:10

MCE schreef:
belangrijke vergeet je: de handel
even een winstpuntje halen en er hangt een ander prijskaartje aan ( is het prijzengeld dik verdient)
eigen ervaring bij zoektocht naar een paard



:+

Werkte het maar zo! Dat zou de handel een stuk makkelijker maken :D

JeanneV
Berichten: 639
Geregistreerd: 20-12-19
Woonplaats: Omg Hardenberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-21 12:39

Babootje schreef:
Meer controle op het voorterrein en kreupele / onregelmatige paarden nu eens echt uit de wedstrijd halen in plaats van laag punten.

Dan worden wedstrijden pas echt duur!! Betekend dat we elke wedstrijd moeten starten met een vet check met veearts erbij!! Dan nog heb je mensen die hun kreupele paarden slim door de vetcheck krijgen... en wat te doen met de paarden welke onregelmatig zijn in de zijgangen of het uitstrekken?? Is dat om veterinaire redenen... door slecht rijden of door spanning??

JeanneV
Berichten: 639
Geregistreerd: 20-12-19
Woonplaats: Omg Hardenberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-21 12:41

Nimber schreef:
Dat een zweep tm GP is toegestaan zoals in de meeste andere landen. Dan mag je alleen niet met zweep op FEI wedstrijden.
Denk dat het veel zal schelen met t geskup vanaf de M


Wat kunnen er dan opeens veel meer paarden gp lopen!! De zweep kan net het verschil maken tussen wel of niet aanpiafferen in de ring...

Sjaco
Berichten: 375
Geregistreerd: 31-10-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-21 12:45

MCE schreef:
belangrijke vergeet je: de handel
even een winstpuntje halen en er hangt een ander prijskaartje aan ( is het prijzengeld dik verdient)
eigen ervaring bij zoektocht naar een paard

heb -vrijwel - alle treden op de paardensportladder gezet en weet hoe de hazen lopen



Waarom zou de handel dan liever kiezen voor een meetmoment i.p.v. een regulier wedstrijd?

Inschrijfgeld scheelt msch. € 2,- (?) en er valt verder niets te verdienen.
Om ff een winstpuntje te halen hebben ze absoluut geen meetmomenten nodig. Ik denk dat ze nog liever naar een reguliere wedstrijd gaan in de hoop nog een prijsje mee te pakken, want het betreft veelal de handige ruiters met veel ervaring die de mogelijkheid hebben om direct in een hogere klasse te starten.

PSvanLot

Berichten: 10151
Geregistreerd: 12-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-21 12:45

JeanneV schreef:
Nimber schreef:
Dat een zweep tm GP is toegestaan zoals in de meeste andere landen. Dan mag je alleen niet met zweep op FEI wedstrijden.
Denk dat het veel zal schelen met t geskup vanaf de M


Wat kunnen er dan opeens veel meer paarden gp lopen!! De zweep kan net het verschil maken tussen wel of niet aanpiafferen in de ring...


Der zijn der niet voor niets die vele kilometers rijden om in DL aan de start te gaan ;)

JeanneV
Berichten: 639
Geregistreerd: 20-12-19
Woonplaats: Omg Hardenberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-21 12:48

PSvanLot schreef:
Der zijn der niet voor niets die vele kilometers rijden om in DL aan de start te gaan ;)

Klopt!! Ook best wel grote namen!! Er zijn er die amper nog in Nederland starten omdat hun paarden met geen mogelijkheid die proef nog doorlopen zonder zweep... ~~}> [vd Schaft!!]

EllyC

Berichten: 8136
Geregistreerd: 18-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-21 12:55

eventueel schreef:
EllyC schreef:
springen B voor bv D ponies op 60 zetten, L op 75, M 95, Z 110. Huidige BB van 70 is voor veel ruiters echt nog te hoog om aan springen te gaan beginnen.


Dat vind ik echt een devaluatie van de sport. Dat is zeggen: veel mensen halen geen voldoende voor wiskunde, dus vanaf nu ben je met een 4 geslaagd. Nee, voor springen heb je ook een dosis lef nodig, en er zijn oefenwedstrijden genoeg waar je zelf de hoogte kunt bepalen. Lekker dooroefenen en dan starten op de juiste hoogtes!


Er zijn er dus genoeg die er nu niet aan beginnen omdat die 80 echt een hindernis te hoog is. En dan mis je toch een hoop toekomstige deelnemers.
Bij B dressuur is het instappen toch ook heel laagdrempelig, waarom dat dan ook niet voor t springen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-21 12:59

Sjaco schreef:
MCE schreef:
belangrijke vergeet je: de handel
even een winstpuntje halen en er hangt een ander prijskaartje aan ( is het prijzengeld dik verdient)
eigen ervaring bij zoektocht naar een paard

heb -vrijwel - alle treden op de paardensportladder gezet en weet hoe de hazen lopen



Waarom zou de handel dan liever kiezen voor een meetmoment i.p.v. een regulier wedstrijd?

Inschrijfgeld scheelt msch. € 2,- (?) en er valt verder niets te verdienen.
Om ff een winstpuntje te halen hebben ze absoluut geen meetmomenten nodig. Ik denk dat ze nog liever naar een reguliere wedstrijd gaan in de hoop nog een prijsje mee te pakken, want het betreft veelal de handige ruiters met veel ervaring die de mogelijkheid hebben om direct in een hogere klasse te starten.


ik zal het hun eens vragen

EllyC

Berichten: 8136
Geregistreerd: 18-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-21 13:07

Nimber schreef:
Vorig jaar ben ik 10 dagen wezen groomen in Florida en wat een verademing zijn de concoursen daar. Zoveel beter geregeld dan hier.

Ik heb altijd begrepen dat je voor een weekendje wedstrijd rijden in Amerkia zo een paar honderd dollar kwijt bent. Klopt dat?

eventueel

Berichten: 308
Geregistreerd: 24-03-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-21 13:26

Citaat:
Er zijn er dus genoeg die er nu niet aan beginnen omdat die 80 echt een hindernis te hoog is. En dan mis je toch een hoop toekomstige deelnemers.
Bij B dressuur is het instappen toch ook heel laagdrempelig, waarom dat dan ook niet voor t springen?


Zoals ik al zei, er zijn voldoende oefenwedstrijden waar je geen 80 centimeter hoeft te springen. En blijkbaar is 80 centimeter best te doen, want de rubrieken zitten bij ons altijd ramvol. En sommige mensen kunnen het niet, dat kan. Ik kan niet schaatsen, als ik aan schaatswedstrijden mee wil doen, zal ik het moeten leren. Dan hoeven ze geen schaatswedstrijden-achter-een-stoel te organiseren. En trouwens, ook 60 centimeter is voor veel mensen onoverkomelijk (lees het opiniestuk van Bianca Schoenmakers maar), waar moet je dan de grens leggen. Niet iedereen hoeft mee te kunnen doen.

MightyMike

Berichten: 2827
Geregistreerd: 08-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-21 14:07

Dat vind ik geen vergelijking Eventueel, niemand rijd een wedstrijd wanneer die nog moet leren rijden zoals jouw vergelijking met schaatsen. Maar als je een basis hebt, kan je wel B dressuur starten. Gekeken vanuit de D pony's waar mijn dochters in mee willen doen, moeten zij dan 80 cm springen. Voor onze 14-jarige dochter geen punt. Maar onze 11-jarige, die van een A komt waar ze nooit mee sprong omdat ze het nog eng vond, is 80 cm wel heel hoog. Ze maakt een net klein sprongetje, heeft zeker al wel een basis, dus B en L dressuur vliegt ze ons zo door. Zeker komt er bij springen meer bij kijken dan bij dressuur, maar om te starten vind ik er wel een heel groot gat tussen B dressuur en B springen. Voor B springen moet je al heel wat kunnen. Als ik op wedstrijd kom kijken in die categorie, zijn het allemaal kids op sportpony's die van een A vaak al een C hebben gehad en dan in de D categorie die 80 idd met gemak doen. Mensen zoeken daar met opzet een grote pony in die maat en zie veel oudere kinderen in die klasse rijden. Met 11 is onze dochter net in die D gegroeid, doet samen met haar zus, maar is nog wat klein. Kom je met een huis, tuin en keuken pony om het zo maar te zeggen, zijn de basisklassen dressuur prima te doen als je netjes rijd. Voor sommige van die pony's is de B springen al niet eens te doen. Voor een kind dat nog geen spring (concours) ervaring heeft, Vind ik het dus wel een hoog startpunt. Onze dochter zou wel net als haar zus graag mee willen doen, maar blijft op deze manier de eeuwige dressuurruiter op wedstrijden. Ze gaat naar springles en werkt hard om de hoogte te gaan halen, dus is niet zo dat ze nog niet kan springen, ze kijkt tegen de hoogte op en eerlijk is eerlijk, voor haar is 80 cm best een behoorlijke sprong, oefenconcours kan zeker en dan lager, maar dat is natuurlijk niet hetzelfde als voor het echt mee doen. Ik vind het gat te groot tussen B dressuur en B springen, dat zou net zo instapbaar mogen zijn voor mijn gevoel. In de bixie is meedoen zo mooi in beide klassen even instapbaar en dan kom je daar uit, en dan is 80 cm een heel eind.

eventueel

Berichten: 308
Geregistreerd: 24-03-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-21 14:36

MightyMike schreef:
Dat vind ik geen vergelijking Eventueel, niemand rijd een wedstrijd wanneer die nog moet leren rijden zoals jouw vergelijking met schaatsen. Maar als je een basis hebt, kan je wel B dressuur starten. Gekeken vanuit de D pony's waar mijn dochters in mee willen doen, moeten zij dan 80 cm springen. Voor onze 14-jarige dochter geen punt. Maar onze 11-jarige, die van een A komt waar ze nooit mee sprong omdat ze het nog eng vond, is 80 cm wel heel hoog. Ze maakt een net klein sprongetje, heeft zeker al wel een basis, dus B en L dressuur vliegt ze ons zo door. Zeker komt er bij springen meer bij kijken dan bij dressuur, maar om te starten vind ik er wel een heel groot gat tussen B dressuur en B springen. Voor B springen moet je al heel wat kunnen. Als ik op wedstrijd kom kijken in die categorie, zijn het allemaal kids op sportpony's die van een A vaak al een C hebben gehad en dan in de D categorie die 80 idd met gemak doen. Mensen zoeken daar met opzet een grote pony in die maat en zie veel oudere kinderen in die klasse rijden. Met 11 is onze dochter net in die D gegroeid, doet samen met haar zus, maar is nog wat klein. Kom je met een huis, tuin en keuken pony om het zo maar te zeggen, zijn de basisklassen dressuur prima te doen als je netjes rijd. Voor sommige van die pony's is de B springen al niet eens te doen. Voor een kind dat nog geen spring (concours) ervaring heeft, Vind ik het dus wel een hoog startpunt. Onze dochter zou wel net als haar zus graag mee willen doen, maar blijft op deze manier de eeuwige dressuurruiter op wedstrijden. Ze gaat naar springles en werkt hard om de hoogte te gaan halen, dus is niet zo dat ze nog niet kan springen, ze kijkt tegen de hoogte op en eerlijk is eerlijk, voor haar is 80 cm best een behoorlijke sprong, oefenconcours kan zeker en dan lager, maar dat is natuurlijk niet hetzelfde als voor het echt mee doen. Ik vind het gat te groot tussen B dressuur en B springen, dat zou net zo instapbaar mogen zijn voor mijn gevoel. In de bixie is meedoen zo mooi in beide klassen even instapbaar en dan kom je daar uit, en dan is 80 cm een heel eind.


Wat je zegt is helemaal waar, mijn dochter is met een e-pony begonnen en moest 90 centimeter. Op een huis tuin en keukenpony. En iedere keer als ik dat parcours verhoogd zag worden, stond ik met klamme handjes te kijken. Tot de c ponietjes vond ik het er allemaal enig uitzien, maar 90 centimeter vond ik gigantisch hoog voor mijn 12 jarige urretje dat zelf ook nog eens maar twee turven hoog was. Maar het urretje vond het fantastisch. Zoals ik zei, bij springen hoort een dosis lef.

Nu is ze 17 en rijdt ze M met haar paard. Dat kon ze ook niet toen ze 12 was. Maar als jouw dochter een jaar oefenwedstrijden rijdt en went aan de hoogtes, kan ze als ze 12 is heerlijk meedoen met haar zus. Kilometers maken en dan lukt het best. Of als ze 13 is. Of nooit, en dan is het gewoon niet voor haar weggelegd. Net zoals mijn dochter niet, net zoals haar grote zus, teksten kan redigeren omdat ze dyslectisch is. Niet iedereen hoeft alles te kunnen, maar om dingen te leren moet niet het niveau van een wedstrijd omlaag, maar jouw persoonlijke niveau omhoog.

MightyMike

Berichten: 2827
Geregistreerd: 08-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-21 14:59

Ze gaat er ook absoluut hard aan werken en idd lekker veel kilometers maken, ze wil wel heel graag en ze komt er vast nog wel, maar ik vind B zou eigenlijk voor iedereen haalbaar moeten zijn. Of het in de klassen daarna nog verder voor haar is weggelegd, zien we dan wel weer, maar ik vind de instap om te kijken waar je strand, toch hoog. Zeker heb je voor springen lef nodig, en is het niet voor iedere ruiter zijn of haar ding, maar zo wordt een beginner wel moeilijker enthousiast en voelt het of je vergelijkbaar met dressuur al een veel hoger niveau moet hebben om in het begin met springen mee te kunnen doen en dat vind ik persoonlijk jammer. Het voelt voor een 11-jarige dan al als een stukje topsport wat ze moet kunnen om te mogen starten. Iets lager zou ik persoonlijk al fijn vinden, het hoeft dan ook zeker geen mini parcours te zijn, waarbij de pony's nog net kunnen hinkelen :D maar 60 of 70 is al zoveel winst dan om een begin fijner/makkelijker of haalbaarder te maken. Niet iedereen hoeft idd alles te kunnen, maar dat neemt niet weg dat de instap iets lager zou kunnen, B zou voor een ruiter met basisniveau in mijn ogen nu te doen moeten zijn en niet al moeten zijn voor een verder gevorderd ruitertje. KNHS mag daar natuurlijk mee doen wat ze willen, maar als je het mij vraagt wat ik wel zou willen veranderen, dan graag.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57963
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-21 15:07

996981 schreef:
koend schreef:
Niet akkoord! Het is met het welzijn op onze paardensportwedstrijden helemaal niet zo slecht gesteld. Ik zie in de paardensport minder excessen dan in sommige mensensporten. Kijk naar de valpartijen in het wielrennen, naar de gevechtssporten, naar hoe vroeg turners versleten zijn, naar de horrortackles in het voetbal ...
Gemiddeld genomen worden onze wedstrijdpaarden echt wel gerespecteerd tot zelf vertroeteld. Ze hebben het minder hard dan in de echte natuur met hongerwinters en predatoren.
Het zijn de excessen die moeten aangepakt worden en dat probeert men wel. Details kunnen ook nog verder evolueren.

Maar afschaffen? Nee, dat zou het kind met het badwater weggooien zijn. Als je de wedstrijdpaardensport afschaft zijn er binnen de 20 jaar 60 % minder paarden in onze landen en ontneem je massa’s mensen hun passie. Vergeet niet dat de grote sport onrechtstreeks inspirerend werkt voor massa’s recreatieruiters.
En het economisch belang? Ja, ook dat telt mee! Geld verdienen is geen vies woord, of hoe kom jij aan je brood?

Eens :)

Er lijkt een groep mensen te zijn die denkt dat economisch belang en dierenleed inherent zijn aan elkaar. Dit is in mijn ogen echt niet zo. Aan een ongezond, ongelukkig paard kun je geen geld verdienen.

Ik ben best tevreden met wedstrijden hoe ze nu zijn :) Er is voor ieder wat wils qua accommodaties en er zijn veel leuke competities.

Waar ze voor mij eens naar zouden mogen kijken is het onderscheidt tussen profs en amateurs. Hoewel het me ook nog knap lastig lijkt deze twee groepen van elkaar te kunnen onderscheiden (op basis waarvan ga je dat doen). En ik denk dat er best een grote groep amateurs/hobbyruiters is dat zich juist optrekt aan de (semi)profs. Ik weet dus niet of dit persee een goede ontwikkeling zou zijn, maar ik denk wel dat het goed is aandacht te besteden aan het onderwerp. Ook omdat de KNHS dan meer inzicht gaat krijgen wat ze in verhouding aan beide groepen bieden. In mijn ogen zouden ze voor de breedtesport meer mogen bieden :j Dat is de grootste groep, maar zij betalen nu de faciliteiten die met name door de profs worden gebruikt. Ik weet niet hoe fair ik dat vind...

Ik heb in de topsport nog maar weinig anders gezien. :) En ook in de amateursport begint dat stilaan te komen.
Geld verdienen is geen vies woord nee. Maar zodra het over de rug van dieren gaat die op zijn taktsvolst gezegd twijfelachtige trainingsmethodes moeten doorstaan en amper het buitenlucht zien. Dan is het wel vies. :)
En dat moet er gewoon uit. Geen gezeik met paarden die niet buiten mogen "omdat de grond er niet is.". Geen gezeik met paarden die geïsoleerd worden "omdat ze te duur zijn om gewond te geraken." Dat moet gewoon ophouden ongeacht hoeveel financieel belang er bij is.
Ga asjeblieft niet doen als de handel in topsportpaarden en de topsport allemaal rozegeur en maneschijn is vol gelukkige paarde, regenbogen en zonneschijn want dan ben je echt heel erg naïef. :)

En paarden in hete trailers of langs die trailers in de hitte houden omdat de organisatie winst moet kunnen maken is gewoon één van de zovele voorbeelden die IMO niet zou mogen geaccepteerd worden of overeind zou mogen blijven. Want op dat punt gaat je geld verdienen voor het welzijn. En elke keer dat je op dat punt komt zou je je de ogen uit de kop moeten schamen in mijn mening. En elke keer als ik dat zie op facebook, op instagram, denk ik "misschien zouden we wedstrijden in zijn geheel moeten stoppen als dat de enige manier is om mensen verantwoordelijk met hun dieren om te doen gaan."

En dan heb ik het niet over beschermers of dekens of dingen waar zo'n dier simpelweg geen last van heeft, maar effectief het welzijn van de dieren op de 2e plaats zetten kwa gezondheid.

En ik verdien mijn geld alleszins niet op die manier. Zou dat ook niet willen. Ik heb al meerdere keren gezegd dat ik de hardheid niet heb om op die manier in de paardenwereld te staan. De gewoontes die "nodig" waren volgens de mensen die mij wilde begeleiden naar het hogere werk waren geen gewoontes die overeen stemde met paardenwelzijn.
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 12-02-21 15:09, in het totaal 1 keer bewerkt

JMH

Berichten: 180
Geregistreerd: 18-10-10
Woonplaats: Gaasterland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-21 15:08

koend schreef:
JMH schreef:
Verplichte minimale grootte van de losrij baan, zeker als er meerdere ringen zijn buiten. Nu lijkt het wel of ze alles volproppen met ringen en en dus nog net 20 bij 20 hebt om los te rijden voor 6 ringen..

Meetmomenten behouden of in ieder geval binnen 15 minuten de coupon beschikbaar hebben zodat je naar huis kunt en je paard niet tijden hoeft te wachten op de trailer.

Een apart stuk om uit te stappen zou ook heel fijn zijn maar als het losrij gedeelte groot genoeg is hoeft dit niet.


Besef wel dat een organisator winst moet kunnen maken of hij organiseert niet meer. Dat kan ook de bedoeling niet zijn.


Van mij mag het startgeld best iets omhoog per proef als er dan ook een fatsoenlijke losrijbaan tegenover staat.. Mijn mening hoor, snap dat er mensen zijn die zeggen dat het allemaal al duur genoeg is. Maar ik rij liever fatsoenlijk los dan met een hele hoop andere ruiters op een postzegel voor 6 banen, dan kun je net zo goed niet starten.

Hier in de buurt start ik bij een paar verenigingen niet meer omdat je niet normaal kunt losrijden.. Voor 6 banen is 20 x 20 gewoon echt niet te doen en met mij zijn er meer ruiters die daar dus niet meer starten. Kan ook niet de bedoeling zijn lijkt me.

996981
Berichten: 9764
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-21 15:09

MightyMike schreef:
Ze gaat er ook absoluut hard aan werken en idd lekker veel kilometers maken, ze wil wel heel graag en ze komt er vast nog wel, maar ik vind B zou eigenlijk voor iedereen haalbaar moeten zijn. Of het in de klassen daarna nog verder voor haar is weggelegd, zien we dan wel weer, maar ik vind de instap om te kijken waar je strand, toch hoog. Zeker heb je voor springen lef nodig, en is het niet voor iedere ruiter zijn of haar ding, maar zo wordt een beginner wel moeilijker enthousiast en voelt het of je vergelijkbaar met dressuur al een veel hoger niveau moet hebben om in het begin met springen mee te kunnen doen en dat vind ik persoonlijk jammer. Het voelt voor een 11-jarige dan al als een stukje topsport wat ze moet kunnen om te mogen starten. Iets lager zou ik persoonlijk al fijn vinden, het hoeft dan ook zeker geen mini parcours te zijn, waarbij de pony's nog net kunnen hinkelen :D maar 60 of 70 is al zoveel winst dan om een begin fijner/makkelijker of haalbaarder te maken. Niet iedereen hoeft idd alles te kunnen, maar dat neemt niet weg dat de instap iets lager zou kunnen, B zou voor een ruiter met basisniveau in mijn ogen nu te doen moeten zijn en niet al moeten zijn voor een verder gevorderd ruitertje. KNHS mag daar natuurlijk mee doen wat ze willen, maar als je het mij vraagt wat ik wel zou willen veranderen, dan graag.

B is ongeveer kniehoogte. Of je nu aan A,B,C,D,E-pony of paard rijdt. Dat is gewoon een grote galopsprong. Als je dan bedenkt dat je ook nog BB kunt starten, wat nog lager is (officieel 10, maar vaak ook 15/20cm) denk ik dat het springen prima toegankelijk is voor beginners.

Als absolute beginner heb je ook gewoon weinig te zoeken op een springconcours. Het echte oefenen, moet toch thuis gebeuren.