Wat zou jij willen veranderen aan wedstrijden?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
JMH

Berichten: 180
Geregistreerd: 18-10-10
Woonplaats: Gaasterland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-21 15:13

EllyC schreef:
JMH schreef:
Verplichte minimale grootte van de losrij baan, zeker als er meerdere ringen zijn buiten. Nu lijkt het wel of ze alles volproppen met ringen en en dus nog net 20 bij 20 hebt om los te rijden voor 6 ringen..

Een apart stuk om uit te stappen zou ook heel fijn zijn maar als het losrij gedeelte groot genoeg is hoeft dit niet.


Er is in het reglement een verplichte minimale afmeting voorgeschreven.


Is dat een verplichte minimale afmeting tov het aantal ringen? Zal eens even zoeken in de regelementen!

996981
Berichten: 9764
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-21 15:22

Ayasha schreef:
996981 schreef:

Eens :)

Er lijkt een groep mensen te zijn die denkt dat economisch belang en dierenleed inherent zijn aan elkaar. Dit is in mijn ogen echt niet zo. Aan een ongezond, ongelukkig paard kun je geen geld verdienen.

Ik ben best tevreden met wedstrijden hoe ze nu zijn :) Er is voor ieder wat wils qua accommodaties en er zijn veel leuke competities.

Waar ze voor mij eens naar zouden mogen kijken is het onderscheidt tussen profs en amateurs. Hoewel het me ook nog knap lastig lijkt deze twee groepen van elkaar te kunnen onderscheiden (op basis waarvan ga je dat doen). En ik denk dat er best een grote groep amateurs/hobbyruiters is dat zich juist optrekt aan de (semi)profs. Ik weet dus niet of dit persee een goede ontwikkeling zou zijn, maar ik denk wel dat het goed is aandacht te besteden aan het onderwerp. Ook omdat de KNHS dan meer inzicht gaat krijgen wat ze in verhouding aan beide groepen bieden. In mijn ogen zouden ze voor de breedtesport meer mogen bieden :j Dat is de grootste groep, maar zij betalen nu de faciliteiten die met name door de profs worden gebruikt. Ik weet niet hoe fair ik dat vind...

Ik heb in de topsport nog maar weinig anders gezien. :) En ook in de amateursport begint dat stilaan te komen.
Geld verdienen is geen vies woord nee. Maar zodra het over de rug van dieren gaat die op zijn taktsvolst gezegd twijfelachtige trainingsmethodes moeten doorstaan en amper het buitenlucht zien. Dan is het wel vies. :)
En dat moet er gewoon uit. Geen gezeik met paarden die niet buiten mogen "omdat de grond er niet is.". Geen gezeik met paarden die geïsoleerd worden "omdat ze te duur zijn om gewond te geraken." Dat moet gewoon ophouden ongeacht hoeveel financieel belang er bij is.
Ga asjeblieft niet doen als de handel in topsportpaarden en de topsport allemaal rozegeur en maneschijn is vol gelukkige paarde, regenbogen en zonneschijn want dan ben je echt heel erg naïef. :)

En paarden in hete trailers of langs die trailers in de hitte houden omdat de organisatie winst moet kunnen maken is gewoon één van de zovele voorbeelden die IMO niet zou mogen geaccepteerd worden of overeind zou mogen blijven. Want op dat punt gaat je geld verdienen voor het welzijn. En elke keer dat je op dat punt komt zou je je de ogen uit de kop moeten schamen in mijn mening. En elke keer als ik dat zie op facebook, op instagram, denk ik "misschien zouden we wedstrijden in zijn geheel moeten stoppen als dat de enige manier is om mensen verantwoordelijk met hun dieren om te doen gaan."

En dan heb ik het niet over beschermers of dekens of dingen waar zo'n dier simpelweg geen last van heeft, maar effectief het welzijn van de dieren op de 2e plaats zetten kwa gezondheid.

En ik verdien mijn geld alleszins niet op die manier. Zou dat ook niet willen. Ik heb al meerdere keren gezegd dat ik de hardheid niet heb om op die manier in de paardenwereld te staan. De gewoontes die "nodig" waren volgens de mensen die mij wilde begeleiden naar het hogere werk waren geen gewoontes die overeen stemde met paardenwelzijn.


Goh, je zoekt wel uitersten op. Ik zeg nergens dat de paardenhandel enkel roze kleur en manen schijn is. Dat is geen enkele bedrijfstak, ongeacht of er dieren bij betrokken zijn of niet. De kijk op dierenwelzijn wordt steeds beter. De branche blijft zich ontwikkelen en als handelaar/trainer/ruiter heb je er belang bij dat je paard blij en gezond is.

Op de meeste stallen waar geld wordt verdient aan paarden (zeker in het hogere segment) komen de paarden gewoon buiten, krijgen een uitgebalanceerd voedingsschema, worden gemonitord op ziekte en blessures en wordt er naar de behoeftes van de paarden gekeken.

Waarom zou je in godsnaam je mogelijke winst, je boterham in het gedrang brengen, door te riskeren dat je paard niet blij is?

Ik denk dat er in de amateursport zelfs meer leed is. Niet bewust, maar door gebrek aan kennis kunde en ervaring van de houder/ruiter. En dat kun je ze niet kwalijk nemen.

Professionals beschikken bijvoorbeeld meestal over vrachtwagens voorzien van airconditioning. De kans dat top sportpaarden in een te hete Trailer vervoerd worden is veel kleiner dan bij een amateur. Die amateur/hobbyruiter hoeft daarbij niet op concours om zijn boterham te kunnen verdienen, die doet het enkel voor eigen plezier. Dat een hobbyruiter met 30+ temperaturen met zijn Trailertje pad gaat om zijn hobby uit te oefenen, is dus veel kwalijker dan de prof, die met zijn van airco voorziene vrachtwagen op pad gaat om zijn brood te verdienen.

eventueel

Berichten: 308
Geregistreerd: 24-03-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-21 15:22

996981 schreef:
MightyMike schreef:
Ze gaat er ook absoluut hard aan werken en idd lekker veel kilometers maken, ze wil wel heel graag en ze komt er vast nog wel, maar ik vind B zou eigenlijk voor iedereen haalbaar moeten zijn. Of het in de klassen daarna nog verder voor haar is weggelegd, zien we dan wel weer, maar ik vind de instap om te kijken waar je strand, toch hoog. Zeker heb je voor springen lef nodig, en is het niet voor iedere ruiter zijn of haar ding, maar zo wordt een beginner wel moeilijker enthousiast en voelt het of je vergelijkbaar met dressuur al een veel hoger niveau moet hebben om in het begin met springen mee te kunnen doen en dat vind ik persoonlijk jammer. Het voelt voor een 11-jarige dan al als een stukje topsport wat ze moet kunnen om te mogen starten. Iets lager zou ik persoonlijk al fijn vinden, het hoeft dan ook zeker geen mini parcours te zijn, waarbij de pony's nog net kunnen hinkelen :D maar 60 of 70 is al zoveel winst dan om een begin fijner/makkelijker of haalbaarder te maken. Niet iedereen hoeft idd alles te kunnen, maar dat neemt niet weg dat de instap iets lager zou kunnen, B zou voor een ruiter met basisniveau in mijn ogen nu te doen moeten zijn en niet al moeten zijn voor een verder gevorderd ruitertje. KNHS mag daar natuurlijk mee doen wat ze willen, maar als je het mij vraagt wat ik wel zou willen veranderen, dan graag.

B is ongeveer kniehoogte. Of je nu aan A,B,C,D,E-pony of paard rijdt. Dat is gewoon een grote galopsprong. Als je dan bedenkt dat je ook nog BB kunt starten, wat nog lager is (officieel 10, maar vaak ook 15/20cm) denk ik dat het springen prima toegankelijk is voor beginners.

Als absolute beginner heb je ook gewoon weinig te zoeken op een springconcours. Het echte oefenen, moet toch thuis gebeuren.


En het instapniveau bij dressuur kán gewoon ook lager, want als dat niet goed gaat, wordt je volte eivormig. Inderdaad, als echte beginner moet je geen parcours willen springen, daar komt toch wel balans en stuurmanskunst bij kijken (ook bij de a en b racemosters die 50 en 60 centimeter springen ;) )

MyWishMax

Berichten: 25345
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Wat zou jij willen veranderen aan wedstrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-21 15:26

Maar ayasha, die uiterste stoppen niet als wedstrijden stoppen. Dan gaan die mensen gewoon op buitenrit met 35 graden of doen thuis dingen die niet door de beugel kunnen. Dat ligt niet aan de wedstrijden, maar aan de mens zelf. Onwetendheid of gewoon egoisme, dat verschilt ook nog en dat heb je helaas ook onder alle soorten ruiters

Capriootje

Berichten: 6765
Geregistreerd: 09-02-11
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-21 15:27

Ik verbaas mij best over sommige reacties in het topic, maar ik ga heel wijs niet overal op in.

Wel zag ik een paar keer voorbij komen dat de BB springen (laag) dus 80cm te hoog zou zijn om de springsport in te stappen. Hier ben ik het totaal niet mee eens. Voor ieder gezond normaal paard is 80cm een prima hoogte en huppeltje om mee te beginnen, als de ruiter dit te hoog vind heb je in de springsport niks te zoeken. Voor jonge paarden zijn er genoeg trainings- en oefenmogelijkheden om hier naartoe te werken.

Wat ik nu al zie in de BB en de B zijn gevaarlijke situaties van combinaties die totaal niet klaar zijn voor het springen van een parcours. Helemaal outdoor is het soms één grote race partij zonder enige controle of inzicht voor de afstanden. Als je de drempel nog lager gaat maken komen er alleen maar meer mensen in de ring terecht die hier nog niet thuis horen :n

Wat ik wel al super fijn vind op de springwedstrijden is dat er al langere tijd toezicht is op het losrij terrein. Dit is nu voor dressuur ook ingevoerd en dat is al een absolute stap naar verbetering in mijn ogen!

koend
Berichten: 1257
Geregistreerd: 10-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-21 15:33

996981 schreef:
koend schreef:

Eens :)

Er lijkt een groep mensen te zijn die denkt dat economisch belang en dierenleed inherent zijn aan elkaar. Dit is in mijn ogen echt niet zo. Aan een ongezond, ongelukkig paard kun je geen geld verdienen.

Ik ben best tevreden met wedstrijden hoe ze nu zijn :) Er is voor ieder wat wils qua accommodaties en er zijn veel leuke competities.

Waar ze voor mij eens naar zouden mogen kijken is het onderscheidt tussen profs en amateurs. Hoewel het me ook nog knap lastig lijkt deze twee groepen van elkaar te kunnen onderscheiden (op basis waarvan ga je dat doen). En ik denk dat er best een grote groep amateurs/hobbyruiters is dat zich juist optrekt aan de (semi)profs. Ik weet dus niet of dit persee een goede ontwikkeling zou zijn, maar ik denk wel dat het goed is aandacht te besteden aan het onderwerp. Ook omdat de KNHS dan meer inzicht gaat krijgen wat ze in verhouding aan beide groepen bieden. In mijn ogen zouden ze voor de breedtesport meer mogen bieden :j Dat is de grootste groep, maar zij betalen nu de faciliteiten die met name door de profs worden gebruikt. Ik weet niet hoe fair ik dat vind...


Onderscheid amarteurs/ profs wordt nu ook gemaakt tijdens de corona. De profs rijden wedstrijden en de amateurs niet.
Nu zijn het de amateurs die op hun tanden moeten bijten. Bij gescheiden wedstrijden zullen het de profs zijn die niet zo gelukkig zijn. Eens zien of dat ook mogelijk is!

Change3x

Berichten: 6583
Geregistreerd: 06-12-11
Woonplaats: Nijverdal

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-21 15:35

Capriootje schreef:
Ik verbaas mij best over sommige reacties in het topic, maar ik ga heel wijs niet overal op in.

Wel zag ik een paar keer voorbij komen dat de BB springen (laag) dus 80cm te hoog zou zijn om de springsport in te stappen. Hier ben ik het totaal niet mee eens. Voor ieder gezond normaal paard is 80cm een prima hoogte en huppeltje om mee te beginnen, als de ruiter dit te hoog vind heb je in de springsport niks te zoeken. Voor jonge paarden zijn er genoeg trainings- en oefenmogelijkheden om hier naartoe te werken.

Wat ik nu al zie in de BB en de B zijn gevaarlijke situaties van combinaties die totaal niet klaar zijn voor het springen van een parcours. Helemaal outdoor is het soms één grote race partij zonder enige controle of inzicht voor de afstanden. Als je de drempel nog lager gaat maken komen er alleen maar meer mensen in de ring terecht die hier nog niet thuis horen :n

Wat ik wel al super fijn vind op de springwedstrijden is dat er al langere tijd toezicht is op het losrij terrein. Dit is nu voor dressuur ook ingevoerd en dat is al een absolute stap naar verbetering in mijn ogen!


En toch is oefenspringen totaal anders dan een wedstrijd. BB is absoluut niet hoog maar het zou voor de groene of hele spooky jonge paarden echt wel fijn zijn als er vaker 60-70cm mogelijkheden zijn. Dan neem je ze toch iets makkelijker mee en voor veel paarden is het ook fijner voor het vertrouwen, want ze kunnen er als het moet nog in stap overheen.

Ik ben het ermee eens dat er veel mensen zijn die niet in de ring thuishoren, maar die zie ik dan liever zo’n 60-70 rondje doorscheuren dan hoger dan dat.

996981
Berichten: 9764
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-21 15:35

koend schreef:
996981 schreef:


Er lijkt een groep mensen te zijn die denkt dat economisch belang en dierenleed inherent zijn aan elkaar. Dit is in mijn ogen echt niet zo. Aan een ongezond, ongelukkig paard kun je geen geld verdienen.

Ik ben best tevreden met wedstrijden hoe ze nu zijn :) Er is voor ieder wat wils qua accommodaties en er zijn veel leuke competities.

Waar ze voor mij eens naar zouden mogen kijken is het onderscheidt tussen profs en amateurs. Hoewel het me ook nog knap lastig lijkt deze twee groepen van elkaar te kunnen onderscheiden (op basis waarvan ga je dat doen). En ik denk dat er best een grote groep amateurs/hobbyruiters is dat zich juist optrekt aan de (semi)profs. Ik weet dus niet of dit persee een goede ontwikkeling zou zijn, maar ik denk wel dat het goed is aandacht te besteden aan het onderwerp. Ook omdat de KNHS dan meer inzicht gaat krijgen wat ze in verhouding aan beide groepen bieden. In mijn ogen zouden ze voor de breedtesport meer mogen bieden :j Dat is de grootste groep, maar zij betalen nu de faciliteiten die met name door de profs worden gebruikt. Ik weet niet hoe fair ik dat vind...


Onderscheid amarteurs/ profs wordt nu ook gemaakt tijdens de corona. De profs rijden wedstrijden en de amateurs niet.
Nu zijn het de amateurs die op hun tanden moeten bijten. Bij gescheiden wedstrijden zullen het de profs zijn die niet zo gelukkig zijn. Eens zien of dat ook mogelijk is!


Waarom zouden profs niet blij zijn met gescheiden wedstrijden? :)

996981
Berichten: 9764
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-21 15:41

Change3x schreef:
Capriootje schreef:
Ik verbaas mij best over sommige reacties in het topic, maar ik ga heel wijs niet overal op in.

Wel zag ik een paar keer voorbij komen dat de BB springen (laag) dus 80cm te hoog zou zijn om de springsport in te stappen. Hier ben ik het totaal niet mee eens. Voor ieder gezond normaal paard is 80cm een prima hoogte en huppeltje om mee te beginnen, als de ruiter dit te hoog vind heb je in de springsport niks te zoeken. Voor jonge paarden zijn er genoeg trainings- en oefenmogelijkheden om hier naartoe te werken.

Wat ik nu al zie in de BB en de B zijn gevaarlijke situaties van combinaties die totaal niet klaar zijn voor het springen van een parcours. Helemaal outdoor is het soms één grote race partij zonder enige controle of inzicht voor de afstanden. Als je de drempel nog lager gaat maken komen er alleen maar meer mensen in de ring terecht die hier nog niet thuis horen :n

Wat ik wel al super fijn vind op de springwedstrijden is dat er al langere tijd toezicht is op het losrij terrein. Dit is nu voor dressuur ook ingevoerd en dat is al een absolute stap naar verbetering in mijn ogen!


En toch is oefenspringen totaal anders dan een wedstrijd. BB is absoluut niet hoog maar het zou voor de groene of hele spooky jonge paarden echt wel fijn zijn als er vaker 60-70cm mogelijkheden zijn. Dan neem je ze toch iets makkelijker mee en voor veel paarden is het ook fijner voor het vertrouwen, want ze kunnen er als het moet nog in stap overheen.

Ik ben het ermee eens dat er veel mensen zijn die niet in de ring thuishoren, maar die zie ik dan liever zo’n 60-70 rondje doorscheuren dan hoger dan dat.

Ligt er natuurlijk ook aan waar en wanneer je gaat oefenspringen :j er zijn hier veel accommodaties die oefenspringen hetzelfde aankleden als een officiële wedstrijd.

Als je 60/70cm rubrieken gaat aanbieden wordt de drempel om op springconcours nog verder verlaagd, voor een grote groep die beter nog thuis even door kan oefenen, of misschien wel nooit op een officieel springconcours komt.

Als je als beginner een volte verkloot is dat niet erg, je krijgt gewoon een lager cijfer. Als je een lijntje verkloot, ligt je paard midden in de hindernis als hij niet slim genoeg is om te stoppen. De consequenties van een ruiterfout zijn bij het springen nu eenmaal groter bij springen dan bij dressuur. In mijn ogen gaat het verlagen van de drempel bij springen het paarden welzijn absoluut niet bevorderden...

DuoPenotti

Berichten: 29684
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-21 15:44

Maar dat B is al jaren die hoogte, zelfs toen ik een guppie van 12 was.
Toen ging je gewoon thuis oefenen tot je die hoogte kon. Zo niet had je nog niets op wedstrijd te zoeken.
Oke om de verenigingen te sponsoren kun je lager ook houden, maar de ruiters lijken ook nergens meer voor te willen trainen.

Dat is eigenlijk met bitloos niet anders.
Op een enkele medische uitzondering na kan elk paard netjes nageeflijk lopen op een bit (zeker met de 100 soorten die tegenwoordig toegestaan zijn)
Maar dan moet je als ruiter wel een rustige meeverende hand hebben. Een onafhankelijke zit hoort daar ook bij. Want ja anders gaat die mond open.
Daar kun je voor trainen, je kan ook bitloos omhangen zodat de meeste mensen die harde handjes niet meer herkennen.

Idem met de eerder geopperde zweep tot GP.
Mensen kunnen leren in de B en L hun paard aan het been te krijgen, ja ze kunnen natuurlijk ook het paard aan de zweep krijgen.

Vroeger als iets niet lukte kreeg je gewoon te horen dat je nog veel moest leren en moest oefenen.
Nu worden regels aangepast (geen verliespunten meer) want het volk van nu heeft het hoog in de bol en stel dat punten scoren toch niet gaat, dan maar de regels anders.

Maar echt niet altijd voor het welzijn van het paard.

Babootje

Berichten: 26334
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-21 15:51

JeanneV schreef:
Babootje schreef:
Meer controle op het voorterrein en kreupele / onregelmatige paarden nu eens echt uit de wedstrijd halen in plaats van laag punten.

Dan worden wedstrijden pas echt duur!! Betekend dat we elke wedstrijd moeten starten met een vet check met veearts erbij!! Dan nog heb je mensen die hun kreupele paarden slim door de vetcheck krijgen... en wat te doen met de paarden welke onregelmatig zijn in de zijgangen of het uitstrekken?? Is dat om veterinaire redenen... door slecht rijden of door spanning??


Welnee, dat is echt niet nodig. En ik heb het niet over de "twijfelgevalletjes" Veel juryleden hebben gewoon geen zin in discussie met de eigenaren.
Maar ik heb ook meegemaakt dat het wel gebeurde. Dan laat zo'n eigenaar echt geen veearts opdraven hoor in het weekeinde. Ze proberen het gewoon weer bij een andere jury de week erna.

Sjaco
Berichten: 375
Geregistreerd: 31-10-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-21 16:11

MightyMike schreef:
Ze gaat er ook absoluut hard aan werken en idd lekker veel kilometers maken, ze wil wel heel graag en ze komt er vast nog wel, maar ik vind B zou eigenlijk voor iedereen haalbaar moeten zijn. Of het in de klassen daarna nog verder voor haar is weggelegd, zien we dan wel weer, maar ik vind de instap om te kijken waar je strand, toch hoog. Zeker heb je voor springen lef nodig, en is het niet voor iedere ruiter zijn of haar ding, maar zo wordt een beginner wel moeilijker enthousiast en voelt het of je vergelijkbaar met dressuur al een veel hoger niveau moet hebben om in het begin met springen mee te kunnen doen en dat vind ik persoonlijk jammer. Het voelt voor een 11-jarige dan al als een stukje topsport wat ze moet kunnen om te mogen starten. Iets lager zou ik persoonlijk al fijn vinden, het hoeft dan ook zeker geen mini parcours te zijn, waarbij de pony's nog net kunnen hinkelen :D maar 60 of 70 is al zoveel winst dan om een begin fijner/makkelijker of haalbaarder te maken. Niet iedereen hoeft idd alles te kunnen, maar dat neemt niet weg dat de instap iets lager zou kunnen, B zou voor een ruiter met basisniveau in mijn ogen nu te doen moeten zijn en niet al moeten zijn voor een verder gevorderd ruitertje. KNHS mag daar natuurlijk mee doen wat ze willen, maar als je het mij vraagt wat ik wel zou willen veranderen, dan graag.


Het is idd een "handicap" als je (pas) gaat beginnen met springen met een D, E-pony of paard. De ervaring met ABC-pony's geeft absoluut een voorsprong. Dat is ook hetgeen waar de mensen die pleiten voor 60-70 bij de paarden op doelen. Beginnen met springen bij de paarden in de reguliere B is gewoon een meter!

In het geval van jouw dochter kan ik je wel zeggen wat de reactie van de KNHS is in deze: Daar hebben we de Bixie voor in het leven geroepen.
(ik had uit een ander topic begrepen dat je dochter ouder was en voor de Bixie al bijna tegen de leeftijdsgrens aan zat).

eventueel

Berichten: 308
Geregistreerd: 24-03-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-21 16:14

Sjaco schreef:
MightyMike schreef:
Ze gaat er ook absoluut hard aan werken en idd lekker veel kilometers maken, ze wil wel heel graag en ze komt er vast nog wel, maar ik vind B zou eigenlijk voor iedereen haalbaar moeten zijn. Of het in de klassen daarna nog verder voor haar is weggelegd, zien we dan wel weer, maar ik vind de instap om te kijken waar je strand, toch hoog. Zeker heb je voor springen lef nodig, en is het niet voor iedere ruiter zijn of haar ding, maar zo wordt een beginner wel moeilijker enthousiast en voelt het of je vergelijkbaar met dressuur al een veel hoger niveau moet hebben om in het begin met springen mee te kunnen doen en dat vind ik persoonlijk jammer. Het voelt voor een 11-jarige dan al als een stukje topsport wat ze moet kunnen om te mogen starten. Iets lager zou ik persoonlijk al fijn vinden, het hoeft dan ook zeker geen mini parcours te zijn, waarbij de pony's nog net kunnen hinkelen :D maar 60 of 70 is al zoveel winst dan om een begin fijner/makkelijker of haalbaarder te maken. Niet iedereen hoeft idd alles te kunnen, maar dat neemt niet weg dat de instap iets lager zou kunnen, B zou voor een ruiter met basisniveau in mijn ogen nu te doen moeten zijn en niet al moeten zijn voor een verder gevorderd ruitertje. KNHS mag daar natuurlijk mee doen wat ze willen, maar als je het mij vraagt wat ik wel zou willen veranderen, dan graag.


Het is idd een "handicap" als je (pas) gaat beginnen met springen met een D, E-pony of paard. De ervaring met ABC-pony's geeft absoluut een voorsprong. Dat is ook hetgeen waar de mensen die pleiten voor 60-70 bij de paarden op doelen. Beginnen met springen bij de paarden in de reguliere B is gewoon een meter!

In het geval van jouw dochter kan ik je wel zeggen wat de reactie van de KNHS is in deze: Daar hebben we de Bixie voor in het leven geroepen.
(ik had uit een ander topic begrepen dat je dochter ouder was en voor de Bixie al bijna tegen de leeftijdsgrens aan zat).


Dus ook bij de paarden moet het omlaag?

koend
Berichten: 1257
Geregistreerd: 10-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-21 16:17

@996181
Waarom profs vaak graag hun jonge paarden uitbrengen tussen de amateurs?
1 het is goedkoop. Bv bij lrv is het goedkoop en het zijn vooral de amateurs die het werk doen. De profs hebben meestal te weinig tijd.
2 daar horen zij gemakkelijker bij de top van de uitslag ( beter rijden, betere paarden, beter management), zo kunnen zij eventuele prijzengeld meenemen dat komt van het inschrijvingsgeld van iedereen.
3 het is een gratis promo voor hun lessen en hun paarden.
4 zo bebben ze meer keuze uit wedstrijden, minder ver moeten rijden.
5 als ze een megatalent onder het zadel hebben, kunnen ze het de tijd geven om ook eens een fout te maken. Dit is dan toch weer niet voor de amateurmarkt bedoeld. Eenmaal klaar, nemen ze het dan mee naar de plaatsen waar het echte kapitaal zit.

En wat krijgen de amateurs in ruil?
Een voorbeeld waaraan zij zich (niet?) kunnen spiegelen.

Joki

Berichten: 4685
Geregistreerd: 26-12-04
Woonplaats: gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-21 16:18

DuoPenotti schreef:
Dat is eigenlijk met bitloos niet anders.
Op een enkele medische uitzondering na kan elk paard netjes nageeflijk lopen op een bit (zeker met de 100 soorten die tegenwoordig toegestaan zijn)
Maar dan moet je als ruiter wel een rustige meeverende hand hebben. Een onafhankelijke zit hoort daar ook bij. Want ja anders gaat die mond open.
Daar kun je voor trainen, je kan ook bitloos omhangen zodat de meeste mensen die harde handjes niet meer herkennen.


Als ik naar mezelf kijk dan vind ik bitloos moeilijker dan met bit en kan je zeker niet met hardere hand rijden. Als ik mijn paard bitloos wil verzamelen dan moet de verzameling 100% uit mijn paard komen. Als ik met bit wil verzamelen kan ik als iets nog niet helemaal lukt met mijn hand iets helpen of mijn paard iets optillen. Geef je zo een zelfde hulp bitloos dan zal het paard zijn neus dieper ipv hoger brengen.

Zou ik met harde hand rijden dan brengt mijn paard haar neus steeds dieper en heeft waarschijnlijk ook eerder bloed op de neus dan dat een paard, dat met dezelfde harde hand maar met bit gereden wordt, bloed in de mond heeft. Jouw idee dat het een oplossing voor harde handen is, heb ik qua effect wat ze geven op teugelhulpen bitloos nog niet meegemaakt.

Naar mijn mening moet je bitloos je paard minimaal hetzelfde zo niet beter voor elkaar hebben om dezelfde klasse te kunnen starten. Dus ik vind het feit dat ruiters nu keuzevrijheid hebben tot het zz licht alleen maar positief.

MightyMike

Berichten: 2827
Geregistreerd: 08-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-21 16:23

Ze is bijna 12 @sjaco, nog 2 weekjes. Bixie kan ze dit jaar nog starten volgens mij wat betreft leeftijd. Maar ze is allang klaar voor B dressuur, en wil dan ook wel graag B springen starten. Ze heeft wel bixie gedaan, maar toen was ze 7 en onze ervaring is, dat bijna alle ruitertjes die hier in de buurt starten ook ongeveer die leeftijd hebben. Dat ziet ze met 12 tussen de kleintjes dan minder zitten natuurlijk. Bixie niveau is ze zeg maar uit, en nu valt ze er net tussen. We kijken ook wel hoe het loopt, ze gaat lekker eerst oefenen, maar als er wat veranderd zou mogen worden voor ons, dan zou een lagere instap leuk zijn voor het springen. De oudste durft wel, maar ook voor haar zou ik iets lager wel fijn vinden om te beginnen. Dan sta ik zelf met minder zweet in de handen naar haar te kijken, misschien ben ik ook wel te veel dressuurmuts zelf :o Met de A heeft de jongste alleen dressuur gereden en toen hebben beide dochters 2 jaar niet gereden tot begin van dit jaar, de animo was even helemaal weg die 2 jaar en nu willen ze enthousiast weer starten, maar zijn beiden natuurlijk gegroeid, dus moeten dan nu idd in de D categorie mee doen. Als corona eindelijk meer vrijheid gaat bieden, gaan we eerst maar eens kijken wat er op het moment in de Bixie en BB mee loopt, en anders oefent ze nog gewoon verder.
Laatst bijgewerkt door MightyMike op 12-02-21 16:28, in het totaal 1 keer bewerkt

996981
Berichten: 9764
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-21 16:24

koend schreef:
@996181
Waarom profs vaak graag hun jonge paarden uitbrengen tussen de amateurs?
1 het is goedkoop. Bv bij lrv is het goedkoop en het zijn vooral de amateurs die het werk doen. De profs hebben meestal te weinig tijd.
2 daar horen zij gemakkelijker bij de top van de uitslag ( beter rijden, betere paarden, beter management), zo kunnen zij eventuele prijzengeld meenemen dat komt van het inschrijvingsgeld van iedereen.
3 het is een gratis promo voor hun lessen en hun paarden.
4 zo bebben ze meer keuze uit wedstrijden, minder ver moeten rijden.
5 als ze een megatalent onder het zadel hebben, kunnen ze het de tijd geven om ook eens een fout te maken. Dit is dan toch weer niet voor de amateurmarkt bedoeld. Eenmaal klaar, nemen ze het dan mee naar de plaatsen waar het echte kapitaal zit.

En wat krijgen de amateurs in ruil?
Een voorbeeld waaraan zij zich (niet?) kunnen spiegelen.


Hmm ik ziet dat in Nederland niet zoveel gebeuren eigenlijk. De meeste profs nemen hun paarden niet mee naar reguliere concoursen voor prijzen. Er wordt door profs in nl veel jonge paarden competities gestart als ze al met hun jongen paarden weggaan. Veel paarden worden ook pas meegenomen als ze 6/7 zijn.

In nl mag de gemiddelde prof sowieso geen B/L meer rijden. Als ze dat al doen is het dus hc en delen ze niet mee in de prijzenpot

Gini
Berichten: 17927
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-21 16:38

996981 schreef:
Dat een hobbyruiter met 30+ temperaturen met zijn Trailertje pad gaat om zijn hobby uit te oefenen, is dus veel kwalijker dan de prof, die met zijn van airco voorziene vrachtwagen op pad gaat om zijn brood te verdienen.


Dan ga je ervanuit dat de overgang van stilstaan in een gekoelde omgeving naar een sportieve prestatie bij 35 graden opnieuw naar stilstaan in een gekoelde omgeving optimaal en fijn is voor een paard?

Waarom is het zo moeilijk om te zeggen: beide zijn niet oké, paarden moeten beschermd worden en geen sportprestaties leveren bij temperaturen die de 30 graden overschrijden.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57963
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-21 16:39

MyWishMax schreef:
Maar ayasha, die uiterste stoppen niet als wedstrijden stoppen. Dan gaan die mensen gewoon op buitenrit met 35 graden of doen thuis dingen die niet door de beugel kunnen. Dat ligt niet aan de wedstrijden, maar aan de mens zelf. Onwetendheid of gewoon egoisme, dat verschilt ook nog en dat heb je helaas ook onder alle soorten ruiters

Waarom zouden ze dat doen als er geen geld meer mee te verdienen is? Geen ego of ‘roem’ te winnen is?
Ik heb het nu over wedstrijd ruiters en daar zie ik veel leed veroorzaakt door ego en de hoop om geld te verdienen over de rug van het dier.

Dat er in de recreatie ook leed is. Maakt bovenstaand leed niet iets wat we maar moeten accepteren of negeren. Hoe je het ook draait of keert, het financiële aspect zorgt voor een deel van het leed. :) maar ik heb het gevoel dat deze discussie hier wellicht niet thuis hoort en sowieso weinig zin gaat hebben dus terug naar de kern:

Ik vind ruiters langer op het terrein houden om clubs van potentiële winst te voorzien getuigen van verkeerde prioriteiten en bovendien werkt het niet eens want als ik zie dat er veel uren tussen zitten neem ik eigen eten en drinken mee omdat ik dan mijn paard langs de trailer kan zetten en er bij wil blijven. Een half uurtje gaat hij de camion op met hooi en water binnen bereik en drinken we wat maar langer dan gaan we er bij zitten dat hij langs de camion kan staan. Veelal worden we dan snel vergezeld door collega ruiters die ook eigen drinken ene mee hebben.

MyWishMax

Berichten: 25345
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Wat zou jij willen veranderen aan wedstrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-21 17:02

Ik bedoelde de amateur die paard meeneemt op wedstrijd in te warm weer bijvoorbeeld. Dat gaat niet om geld. Verder kan ik je wel voor een deel volgen, maar dat zijn niet de hele sport.

Over dat lange wachten, is dat iets belgisch? Hier met dressuur eigenlijk altijd achter elkaar of half uurtje ertussen. Behalve kampioenschappen, dan kan de 2e proef wel eens veel later zijn omdat de beste zoveel mogen starten. Zoals jij het zegt zou ik ook eerder zelf wat meenemen. :j Yetwijl wat drinken en eten er voor ons bij hoort op wedstrijd, maar zo lang wachten, nee dank je.

996981
Berichten: 9764
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-21 17:17

Gini schreef:
996981 schreef:
Dat een hobbyruiter met 30+ temperaturen met zijn Trailertje pad gaat om zijn hobby uit te oefenen, is dus veel kwalijker dan de prof, die met zijn van airco voorziene vrachtwagen op pad gaat om zijn brood te verdienen.


Dan ga je ervanuit dat de overgang van stilstaan in een gekoelde omgeving naar een sportieve prestatie bij 35 graden opnieuw naar stilstaan in een gekoelde omgeving optimaal en fijn is voor een paard?

Waarom is het zo moeilijk om te zeggen: beide zijn niet oké, paarden moeten beschermd worden en geen sportprestaties leveren bij temperaturen die de 30 graden overschrijden.

Dat is niet moeilijk, als er een regeling komt die de organisatie van zulke evenementen (die overigens vaak meerdaags zijn en in de tienduizenden kan lopen) compenseert voor de gemaakte kosten en misgelopen inkomsten bij aflasting door overmacht.

Als er niet zoiets komt gaan er steeds minder evenementen georganiseerd worden

Babootje

Berichten: 26334
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-21 17:24

996981 schreef:
Hmm ik ziet dat in Nederland niet zoveel gebeuren eigenlijk. De meeste profs nemen hun paarden niet mee naar reguliere concoursen voor prijzen. Er wordt door profs in nl veel jonge paarden competities gestart als ze al met hun jongen paarden weggaan. Veel paarden worden ook pas meegenomen als ze 6/7 zijn.

In nl mag de gemiddelde prof sowieso geen B/L meer rijden. Als ze dat al doen is het dus hc en delen ze niet mee in de prijzenpot


Klopt, maar ik zie ze dus wel in het M verschijnen. Met kanonnen van paarden. Ze rijden dan echt geen HC mee hoor. Vanaf het M is het eigenlijk met je "gewone" paard al geen beginnen meer aan om in de regio of het NK terecht te komen.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57963
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-21 17:51

MyWishMax schreef:
Ik bedoelde de amateur die paard meeneemt op wedstrijd in te warm weer bijvoorbeeld. Dat gaat niet om geld. Verder kan ik je wel voor een deel volgen, maar dat zijn niet de hele sport.

Over dat lange wachten, is dat iets belgisch? Hier met dressuur eigenlijk altijd achter elkaar of half uurtje ertussen. Behalve kampioenschappen, dan kan de 2e proef wel eens veel later zijn omdat de beste zoveel mogen starten. Zoals jij het zegt zou ik ook eerder zelf wat meenemen. :j Yetwijl wat drinken en eten er voor ons bij hoort op wedstrijd, maar zo lang wachten, nee dank je.


Denk het wel, misschien ook iets vzn de PSV. Weet niet hoe het in de LRV zit maar wij hebben van tijd twee uur of meer tussen onze proeven en dan nog eens wachten tot de prijsuitreiking als je je protocol wil die soms na een hogere proef gedaan wordt dus dan kan je nog eens zomaar een uur of anderhalf uur daarop zitten wachten.
Als we de mogelijkheid hebben brengen wij inmiddels ons paard naar huis of mijn man komt en neemt de camion inclusief knol mee naar huis en ik zijn auto.
Wij hebben not prijsuitreikingen te paard die ze ook proberen te verplichten overigens. Maar dan is het voor mij simpel als het echt lang duurt en de omstandigheden niet comfortabel te maken zijn voor mijn paard. Geef mijn prijs dan maar aan de volgende.

Gini
Berichten: 17927
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-21 18:02

996981 schreef:
Gini schreef:
Dan ga je ervanuit dat de overgang van stilstaan in een gekoelde omgeving naar een sportieve prestatie bij 35 graden opnieuw naar stilstaan in een gekoelde omgeving optimaal en fijn is voor een paard?

Waarom is het zo moeilijk om te zeggen: beide zijn niet oké, paarden moeten beschermd worden en geen sportprestaties leveren bij temperaturen die de 30 graden overschrijden.

Dat is niet moeilijk, als er een regeling komt die de organisatie van zulke evenementen (die overigens vaak meerdaags zijn en in de tienduizenden kan lopen) compenseert voor de gemaakte kosten en misgelopen inkomsten bij aflasting door overmacht.

Als er niet zoiets komt gaan er steeds minder evenementen georganiseerd worden


En daar zeg je dus wat Ayasha bedoelde. Ofwel een enorme financiële injectie ofwel paardenwelzijn niet echt heel erg prioritair. Geld verdienen en paardenwelzijn gaan maar heel moeizaam hand in hand.

koend
Berichten: 1257
Geregistreerd: 10-11-03

Re: Wat zou jij willen veranderen aan wedstrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-21 19:01

We spreken hier wel over heel wat verschillende dingen.
Soms gaat het over sjieke meerdaagse evenementen, soms over PSV in België, soms over Lrv en soms over kleine manegewedstrijden. Toch wel heel uiteenlopend qua omvang, kosten, accomodatie en organisatie.

Algemeen genomen vind ik dat je als ruiter moet aanvaarden dat een organisatie een (normale) winst moet kunnen draaien.
Als lrv-er maak ik er dan ook een punt van om altijd een drankkaartje te kopen in de tent en daar wat te spenderen. (Het is ook aangenaam). Alles van thuis meebrengen, vind ik asociaal. Er zijn wachttijden, ja soms vervelend, maar je kunt ze best aangenaam opvullen.
Bij normale temperaturen vind ik dat mijn paard best een paar uurtjes op de aanhangwagen kan staan. Net zoals thuis houdt hij zich bezig met zijn hooizak en tussenin presenteer ik hem ook wel water ( dat hij meestal weigert).
Op de aanhangwagen wordt het nooit te warm, hij is wit en de voordeur en achterdeur staan open. Bij 35 graden, moet je wel geen sportprestaties vragen, logisch.
Tijdens normale zomers komt mijn paard 4 x in actie: ind. Dressuur, 8tal, laag parcoursje springen en prijsuitreiking met kurkentrekker. We maken er een hele dag van. Natuurlijk moet hij een goede conditie hebben en moet hij geen 4 x tot het gaatje gaan.
De terreinen zijn varierend: van mega grote effen grasvelden, over hobbelige weides tot zelden nog eens een patattenveld. Echt te nat of echt te hard komt ook zelden eens voor. Als ik het nadelig vind voor mijn paard, start ik niet. Anderzijds vind ik dat sommigen veel te snel gaan emmeren. Ik zou ook nooit een geopad-piste-paard kopen, thuis ga ik ook regelmatig op een maisstoppel, of in het bos trainen.