Zuidlaardermarkt 2021

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-21 19:41

jiehaaa schreef:
meganvr schreef:

En anders is er altijd wel transport te regelen :D T excuus “geen trailer mee dus niks kopen” werkt niet haha. Bemmel heb ik mijn 1e pony gekocht!


Ben wel benieuwd hoe je ter plaatse transport regelt. Want stel dat je toch tot een aankoop zou willen overgaan maar geen trailer (mee) hebt, dan is toch een gepuzzel. Of niet?


Transport kan vaak met mensen mee die wel trailer bij zich hebben bijvoorbeeld om een paard te brengen naar de markt, of om een paard te kopen, maar niets gevonden/gekocht. Handelaren die ruimte op de vrachtwagen over hebben enz.

Vriendin van mij wil ook een Shetje erbij. Ik ga mee en heb een tweepaards trailer waar ik 2 stro (of hooi) balen in leg, om de Shet in te sluiten, want de stangen zijn op Shire formaat afgesteld. Mocht er toevallig iemand onze richting op moeten met een paard, dan kan er eventueel vast nog wat naast, want ik laat het tussenschot er gewoon in.

rowindie
Berichten: 599
Geregistreerd: 17-12-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-21 19:54

jiehaaa schreef:
Ben wel benieuwd hoe je ter plaatse transport regelt. Want stel dat je toch tot een aankoop zou willen overgaan maar geen trailer (mee) hebt, dan is toch een gepuzzel. Of niet?


Vaak kan je t laten omroepen. Zijn genoeg mensen die wel transport kunnen regelen voor je! Zelf twijfel ik nog of ik de 2 paards mee neem of een 1.5 paards trailer.. In principe zou een 1.5 paards genoeg moeten zijn voor die kleintjes maar ja je weet nooit waar je mee thuis komt hé _/-\o_

Qua prijzen ben ik ook wel benieuwd. Alles is momenteel duur. Voor kwaliteit betalen vind ik niet erg maar op de markt vind ik t toch anders.

Marije_jiplover

Berichten: 25316
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-21 19:55

@Ninx en jij denkt dat zonder markt de handelaars geen slachtpaarden verzamelen en naar het buitenland transporteren?

Die jaarmarkten zijn eens per jaar, daar kan de schoorsteen niet van roken.
En de slachthuizen niet van draaien...

Daan13
Berichten: 2869
Geregistreerd: 18-12-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-21 20:03

Zullen we proberen om verder niet op ninx te reageren?
Zo blijft ze "actief" in het topic.

Hopelijk heeft ze inmiddels de tijd gevonden om haar eigen topic te starten en kan er daar naar hartenlust gereageerd en gediscussieerd worden. :)


Ontopic,ik kom zonder trailer.
Genoeg handelaren die bij mij in de buurt wonen en anders bel ik ff een oom en tante op en vraag hun om mij tegemoet te rijden terwijl ik met het paard naar huis toe loop :')
Laatst bijgewerkt door Daan13 op 26-08-21 20:04, in het totaal 1 keer bewerkt

jiehaaa

Berichten: 5070
Geregistreerd: 28-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-21 20:03

Daphara en Meganvr, dank voor de info. Ik ben ooit op de Zuidlaardermarkt geweest en vroeg me toen al af hoe men dat dan regelde.

Letsdunit

Berichten: 7791
Geregistreerd: 05-07-01
Woonplaats: Wieringerwerf

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-21 20:33

Heb ook wel eens een paard voor iemand mee terug genomen, werd inderdaad omgeroepen. Ik zei nog tegen mijn moeder , mijn trailer is toch leeg , ik kan zo een ponietje wel even meenemen voor die mensen. Bleek het om een grote 2 jarige te gaan van 170cm :+

Iemand vroeg eerder of er wel eens trekpaarden staan, heb ze er idd weleens gezien. Prijzen toen rond de 3000 euro maar dat is alweer een aantal jaren geleden, geen idee wat de prijzen nu doen, zelfs de normale shets zijn momenteel enorm duur terwijl we er toen 5 mee kregen voor 100 euro.

VanilleBai

Berichten: 15
Geregistreerd: 15-05-21
Woonplaats: Utrecht

Re: Zuidlaardermarkt 2021

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-21 20:35

Ik dacht altijd dat er zoveel mishandeling was hier, is dat dan nu niet meer??

Muchacho1
Berichten: 85
Geregistreerd: 03-12-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-21 20:36

Letsdunit schreef:
Heb ook wel eens een paard voor iemand mee terug genomen, werd inderdaad omgeroepen. Ik zei nog tegen mijn moeder , mijn trailer is toch leeg , ik kan zo een ponietje wel even meenemen voor die mensen. Bleek het om een grote 2 jarige te gaan van 170cm :+

Iemand vroeg eerder of er wel eens trekpaarden staan, heb ze er idd weleens gezien. Prijzen toen rond de 3000 euro maar dat is alweer een aantal jaren geleden, geen idee wat de prijzen nu doen, zelfs de normale shets zijn momenteel enorm duur terwijl we er toen 5 mee kregen voor 100 euro.



Aah aardig gelijk dus wat ik in mijn hoofd had, denk zelf dat ze nu wel richting 3500 4000 gaan past binnen mijn budget! Helaas wordt er online zó weinig aangeboden!

rowindie
Berichten: 599
Geregistreerd: 17-12-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-21 21:12

Muchacho1 schreef:
Letsdunit schreef:
Heb ook wel eens een paard voor iemand mee terug genomen, werd inderdaad omgeroepen. Ik zei nog tegen mijn moeder , mijn trailer is toch leeg , ik kan zo een ponietje wel even meenemen voor die mensen. Bleek het om een grote 2 jarige te gaan van 170cm :+

Iemand vroeg eerder of er wel eens trekpaarden staan, heb ze er idd weleens gezien. Prijzen toen rond de 3000 euro maar dat is alweer een aantal jaren geleden, geen idee wat de prijzen nu doen, zelfs de normale shets zijn momenteel enorm duur terwijl we er toen 5 mee kregen voor 100 euro.



Aah aardig gelijk dus wat ik in mijn hoofd had, denk zelf dat ze nu wel richting 3500 4000 gaan past binnen mijn budget! Helaas wordt er online zó weinig aangeboden!


Wel opletten met die trekpaarden (uberhaupt paarden op de markt)... Genoeg cpl gevalletjes of weet ik het wat allemaal.

roekes

Berichten: 753
Geregistreerd: 05-04-14
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-21 21:13

Banillebai ben je wel eens op de zuidlaardermarkt geweest?
De paarden staan allemaal met hooi en er zijn veel punten waar ze water kunnen drinken. Emmers en watertanken genoeg. De verkopers zullen hun dieren echt niet mishandelen want een paard wat er slecht uitziet verdienen ze niks aan.... Ik kom er al 40 jaar en verbaas me er elke keer overdat er wordt gezegd dat de dieren het zo slecht hebben op de markt. Ik heb er een aantal leuke pony's (veulens) gekocht de goedkoopste was 20 euro en de duurste 120 euro. Zijn allemaal leuke pony's die nu onder het zadel of voor de kar lopen.

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-21 21:15

Inderdaad, lees je goed in over CPL hoe het te herkennen (in het begin lijkt het op mok) en controleer elk been goed.
Kijk ook of het paard een beetje fatsoenlijk voetjes wil geven, dat maakt een hoefsmid vinden die kan/wil bekappen een stuk simpeler.

mvdbijl

Berichten: 3675
Geregistreerd: 29-06-09
Woonplaats: Zeist

Re: Zuidlaardermarkt 2021

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-21 21:18

Gezien de markt die nu in Leeuwarden is en de ontzettend goede handel denk ik dat er weinig soeps voor veel geld zal staan..

Muchacho1
Berichten: 85
Geregistreerd: 03-12-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-21 21:19

Daphara schreef:
Inderdaad, lees je goed in over CPL hoe het te herkennen (in het begin lijkt het op mok) en controleer elk been goed.
Kijk ook of het paard een beetje fatsoenlijk voetjes wil geven, dat maakt een hoefsmid vinden die kan/wil bekappen een stuk simpeler.


Klopt zeker! Gelukkig al veel ingelezen en de hoefsmid die ik nu hebt die kan en wilt bekappen, ook als ze lastiger zijn dus dat scheelt al een hele boel! En idd veel cpl maar dat is op marktplaats niet anders hoor!

Letsdunit

Berichten: 7791
Geregistreerd: 05-07-01
Woonplaats: Wieringerwerf

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-21 21:24

mvdbijl schreef:
Gezien de markt die nu in Leeuwarden is en de ontzettend goede handel denk ik dat er weinig soeps voor veel geld zal staan..


Was er markt in Leeuwarden ?
Ben er ook bang voor, ook heeft de brexit veel handel stop gezet. Even een vrachtwagen goedkope paarden uit Engeland halen zit er ook niet meer in.

keona
Berichten: 10751
Geregistreerd: 29-03-09
Woonplaats: meers(gemeente stein)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-21 21:29

Muchacho1 schreef:
Daphara schreef:
Inderdaad, lees je goed in over CPL hoe het te herkennen (in het begin lijkt het op mok) en controleer elk been goed.
Kijk ook of het paard een beetje fatsoenlijk voetjes wil geven, dat maakt een hoefsmid vinden die kan/wil bekappen een stuk simpeler.


Klopt zeker! Gelukkig al veel ingelezen en de hoefsmid die ik nu hebt die kan en wilt bekappen, ook als ze lastiger zijn dus dat scheelt al een hele boel! En idd veel cpl maar dat is op marktplaats niet anders hoor!

Bij de ardenners zou dit minder spelen het cpl gebeuren

VanilleBai

Berichten: 15
Geregistreerd: 15-05-21
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-21 21:31

roekes schreef:
Banillebai ben je wel eens op de zuidlaardermarkt geweest?
De paarden staan allemaal met hooi en er zijn veel punten waar ze water kunnen drinken. Emmers en watertanken genoeg. De verkopers zullen hun dieren echt niet mishandelen want een paard wat er slecht uitziet verdienen ze niks aan.... Ik kom er al 40 jaar en verbaas me er elke keer overdat er wordt gezegd dat de dieren het zo slecht hebben op de markt. Ik heb er een aantal leuke pony's (veulens) gekocht de goedkoopste was 20 euro en de duurste 120 euro. Zijn allemaal leuke pony's die nu onder het zadel of voor de kar lopen.

Nee maar daarom stel ik de vraag ook toch

rowindie
Berichten: 599
Geregistreerd: 17-12-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-21 21:31

Letsdunit schreef:
mvdbijl schreef:
Gezien de markt die nu in Leeuwarden is en de ontzettend goede handel denk ik dat er weinig soeps voor veel geld zal staan..


Was er markt in Leeuwarden ?
Ben er ook bang voor, ook heeft de brexit veel handel stop gezet. Even een vrachtwagen goedkope paarden uit Engeland halen zit er ook niet meer in.



Jaa, bij de nieuwe locatie van de veemarkt (als ik t goed heb)

SaraViavia

Berichten: 1796
Geregistreerd: 13-02-11
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-21 21:35

meganvr schreef:
SaraViavia schreef:
Oeh leuk! Ben 2-3 keer geweest, maar meestal sla ik Zuidlaren over omdat het zo ver weg is. Nu dit jaar Bemmel en Elst ook al niet door zijn gegaan wil ik misschien toch wel gaan! Ik dénk zonder trailer, maar dat kan t.z.t. nog altijd veranderen.


En anders is er altijd wel transport te regelen :D T excuus “geen trailer mee dus niks kopen” werkt niet haha. Bemmel heb ik mijn 1e pony gekocht!


Haha dat is zeker waar maar vind ook zonde om duur transport te betalen als we thuis een grote trailer hebben staan. Heb in t verleden juist zelf paarden voor anderen mee naar huis genomen. En in Bemmel werd ik 1x eind van de middag nog gebeld, handelaar had te diep in t glaasje gekeken en kon zijn ponies niet meer terugbrengen en de markt had al tig keren gewaarschuwd dat ze spoedig van t martkterrein moesten. Dus ik hals over kop terug naar t marktterrein, worden er 2 ponies in mijn trailer gezet, krijg 2 paspoorten in m'n hand geduwd en daar stond ik dan hahaha. Ponies werden uiteindelijk pas na 4-5 dagen opgehaald _/-\o_

roekes

Berichten: 753
Geregistreerd: 05-04-14
Woonplaats: Drenthe

Re: Zuidlaardermarkt 2021

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-21 21:41

Rhania staat op loopafstand van Zuidlaren sara. Mocht je wat kopen kan het altijd nog bij mij in de wei :D

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-21 21:56

VanilleBai schreef:
roekes schreef:
Banillebai ben je wel eens op de zuidlaardermarkt geweest?
De paarden staan allemaal met hooi en er zijn veel punten waar ze water kunnen drinken. Emmers en watertanken genoeg. De verkopers zullen hun dieren echt niet mishandelen want een paard wat er slecht uitziet verdienen ze niks aan.... Ik kom er al 40 jaar en verbaas me er elke keer overdat er wordt gezegd dat de dieren het zo slecht hebben op de markt. Ik heb er een aantal leuke pony's (veulens) gekocht de goedkoopste was 20 euro en de duurste 120 euro. Zijn allemaal leuke pony's die nu onder het zadel of voor de kar lopen.

Nee maar daarom stel ik de vraag ook toch


De vraag komt op mij nogal aanvallend over,
Je had ook kunnen vragen: “hoe worden de paarden op de markt behandeld?”

MarjanB

Berichten: 16434
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: Zuidlaardermarkt 2021

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-21 22:20

Vraagje, zijn er ook nog markten in december of januari? Ik heb dan een gezelschap pony nodig maar kan die voor de tijd helaas niet kwijt.

Milan_lover

Berichten: 6195
Geregistreerd: 26-10-08
Woonplaats: Witteveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-21 22:33

Zie hier onze Zuidlaardermarkt salami toen en nu :)) heeft ons al 2 prachtige veulens gegeven en is nu opnieuw drachtig

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

jiehaaa

Berichten: 5070
Geregistreerd: 28-08-05

Re: Zuidlaardermarkt 2021

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-21 22:54

Mooi dier zeg!! Doe mij ook maar zo’n salami hoor.

Marieke1495

Berichten: 5218
Geregistreerd: 19-01-07
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-21 23:06

Letsdunit schreef:
mvdbijl schreef:
Gezien de markt die nu in Leeuwarden is en de ontzettend goede handel denk ik dat er weinig soeps voor veel geld zal staan..


Was er markt in Leeuwarden ?
Ben er ook bang voor, ook heeft de brexit veel handel stop gezet. Even een vrachtwagen goedkope paarden uit Engeland halen zit er ook niet meer in.

Is dat elke maand? Kan er niets over vinden op internet! Mag ook via pb natuurlijk

mvdbijl

Berichten: 3675
Geregistreerd: 29-06-09
Woonplaats: Zeist

Re: Zuidlaardermarkt 2021

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-21 23:58

Elke eerste zaterdag van de maand maar het is veel handelaren onder elkaar en ontzettend veel buitenlanders, komen overal vandaan om hier paarden te kopen. Begreep ook al van de controleur daar dat alles zo weg is en de prijzen hoog.